چطور تو قابلمه کیک بپزیم

شاید یکی از دلایلی که باعث می شود دور درست کردن کیک خانگی را خط بکشید این است که به فر دسترسی ندارید. اما برای این هم راهکاری وجود دارد و می توانی در قابلمه و بدون فر یک کیک قابلمه ای خوشگل و خوشمزه درست کنی. در ادامه سعی می کنم تمام نکاتی که لازم است برای پخت کیک در قابلمه را رعایت کنی، بنویسم و امیدوارم بهت کمک کنه تا کیک های عالی بدون فر درست کنی. پس با من همراه باشید با نکات و طرز تهیه کیک بدون فر روی اجاق گاز؛

من قبلاً در مقاله ای جداگانه نکات کلیدی برای بلند کردن و اسفنج کردن کیک و همچنین چند دستور پخت کیک را نوشته ام. می توانید از این نکات و این دستور برای تهیه کیک قابلمه ای استفاده کنید.

من آنها را در این مقاله تکرار نمی کنم و فقط لینک آنها را ارسال می کنم. دستور پخت و نکات پف کردن کیک را بخوانید، سپس ادامه این مقاله را بخوانید تا کیک قابلمه‌ای مرطوب عالی درست کنید.

1- برای باد کردن کیک نکات ذکر شده در مقاله 8 نکته اساسی برای باد کردن و باد کردن کیک را مطالعه کنید.

2- اگر به دنبال دستور کیک برای تهیه کیک بدون فر روی اجاق گاز هستید، می توانید از دستور کیک زیر برای پخت کیک در قابلمه استفاده کنید:

البته اکثر دستور پخت کیک هایی که در فر تهیه می شوند را می توان در قابلمه نیز استفاده کرد. حتی با مواد کیک آماده می توانید کیک را در تابه درست کنید.

3- روش دیگر تهیه کیک قابلمه ای که در قابلمه نچسب دو طرفه تهیه می شود: طرز تهیه کیک گلاب و نارگیلی در تابه درست می شود. طرز تهیه کیک گلاب بسیار ساده است و می توانید در حداقل زمان و بدون وسایل خاصی یک کیک خوشمزه درست کنید. اما این دستور مثل کیک اسفنجی نرم نیست. اگر کیک مرطوب دوست دارید، این را درست کنید. مواد کیک را طبق دستور کیک اسفنجی آماده کنید. سپس کیک خود را با یکی از سه روش زیر بدون نیاز به فر در قالب بپزید.

نکاتی برای پخت کیک در تابه

3 روش برای پخت کیک در قابلمه وجود دارد که من نکات آنها را جداگانه برای شما می نویسم:

روش اول: کیک قابلمه ای روی حرارت مستقیم گاز

برای پخت کیک در قابلمه روی حرارت، بهتر است از قابلمه ضد آتش استفاده کنید تا کیک به قابلمه نچسبد.

یکی از دستورالعمل های بالا را انتخاب کنید و شروع به تهیه کیک گاز کنید.

نکته: البته می توانید از هر دستور دیگری که دارید استفاده کنید. با رعایت نکات زیر به جای فر فقط از قابلمه استفاده کنید:

1- ابتدا با رعایت نکات لازم برای باد کردن کیک که بالای لینک قرار داده شده مواد کیک را آماده کنید. اندازه قابلمه باید دو برابر مواد کیک باشد تا جا برای پف کیک باشد و وسط کیک خوب بپزد. (پس از ریختن مواد کیک باید حداقل یک سوم ظرف خالی باشد.)

2- قبل از اینکه ظرف را روی حرارت بگذارید، پایه را خوب چرب کنید و کمی آرد بپاشید تا کیک به تابه نچسبد. اما بدنه قابلمه را چرب نکنید چون کیک شما گنبدی می شود.

3- یکی از نکات مهم برای پخت کیک در تابه این است که تابه داغ باشد و سپس مواد کیک را داخل آن بریزید. 4 تا 5 دقیقه قبل از ریختن مواد کیک، ظرف را روی حرارت ملایم قرار دهید. و روی حرارت شعله پخش کن قرار دهید تا شعله پخش کن خوب داغ شود، درب قابلمه را ببندید تا خوب داغ شود.

4- مایه کیک را به طور یکنواخت داخل قابلمه بریزید و حتما درب آن را بگذارید. 2 دقیقه اول حرارت گاز را زیاد کنید تا مواد کیک داغ شود سپس حرارت را روی درجه جوش برنج تنظیم کنید و حتما از شعله پخش کن استفاده کنید. در غیر این صورت، ته کیک ممکن است بسوزد.

مرتبط:  چرا مهریه حضرت زهرا آب بود

5- در 40 دقیقه اول درب قابلمه را باز نکنید تا پف کیک نخوابد. بعد از 45 دقیقه کیک را با خلال دندان تست کنید. برش را در وسط کیک قرار دهید. اگر چیزی به آن نچسبید، کیک آماده است، در غیر این صورت درب ظرف را بگذارید تا کیک کاملا پخته شود.

توجه: ممکن است پخت کیک شما یک ساعت یا بیشتر طول بکشد. بستگی به تابه شما، میزان حرارتی که منتقل می کند یا به حجم مواد کیک یا شعله گاز بستگی دارد. بنابراین نمی توان زمان دقیقی ارائه داد و پس از چندین بار پختن کیک در قابلمه و توجه به زمان، متوجه خواهید شد که چقدر طول می کشد. بهتر است هر چه زودتر درب قابلمه را باز نکنید تا کیک شما اسفنجی و نرم شود. به عنوان مثال، اگر کیک شما بعد از یک ساعت پخت، در قابلمه را به مدت 50 دقیقه باز نکنید.

6- اگر پودر نارگیل یا آجیل دوست دارید قبل از گذاشتن درب قابلمه مقداری روی کیک بریزید.

7- اگر می خواهید روی کیک برشته شود، وقتی کیک کاملا پخت، آن را در قابلمه دیگری بزرگتر یا هم اندازه قابلمه کیک خود قرار دهید. آن را برگردانید تا قسمت بالای کیک در کف قالب قرار گیرد و 4-5 دقیقه صبر کنید تا روی کیک برشته شود.

احتیاط: همیشه قالب کیک را روی حرارت زیاد گاز و پخش کننده قرار دهید و از قالب خیلی کوچک استفاده نکنید زیرا کیک شما خیلی غلیظ می شود. ارتفاع مواد کیک نباید بیشتر از 3-4 سانتی متر باشد.

روش دوم: پختن کیک در قابلمه با آب جوش

به این ترتیب می توانید از هر یک از دستورات بالا یا هر دستور کیکی که دارید استفاده کنید:

۱- ابتدا یک قابلمه بزرگتر از قابلمه ای که قرار است مواد کیک را در آن بریزید آب کنید و یک پایه در آن قرار دهید. قابلمه حاوی خمیر کیک را روی آن قرار دهید. حرارت تابه را زیاد کنید تا آب به جوش بیاید. (اگر پایه ندارید می توانید از صافی استفاده کنید و آن را به صورت وارونه داخل قابلمه قرار دهید.)

۲- آب قابلمه باید به گونه ای باشد که وقتی قابلمه یا قالب مواد کیک را داخل آن می گذارید، آب قابلمه در حال جوش وارد قابلمه حاوی مواد کیک نشود. (تقریباً تا زمانی که آب روی پایه باشد.)

3- در قابلمه حاوی آب را حتما درب بگذارید و تا 40 دقیقه آن را باز نکنید. بعد از 40 دقیقه با خلال دندان چک کنید تا کیک کاملا پخته شود.

4- کف و کناره قابلمه یا قالبی که مواد کیک را داخل آن می ریزید کره و آرد پاشی کنید.

5- درب قابلمه را قبل از 40 دقیقه باز نکنید تا پف کیک نخوابد.

6- حرارت گاز باید به حدی باشد که آب بزرگترین قابلمه بجوشد.

مزیت این روش نسبت به روش قبلی این است که می توانید از قالب های کیک هم استفاده کنید.

3- روش سوم برای پخت کیک قابلمه ای

این روش مانند روش دوم است، با این تفاوت که دیگر آب داخل تابه نمی ریزیم. باید یک پایه فلزی زیر قالب یا یک گلدان کوچکتر قرار دهید. حرارت وارد قابلمه بزرگتر شده و به ته آن منتقل می شود. پایه این حرارت را به قالب کیک روی پایه منتقل می کند و کیک کم کم می پزد.

تمام نکات برای پخت کیک در تابه مانند روش قبلی است با این تفاوت که نباید آب بریزید. این روش را با تصاویر کامل و توضیحات بیشتر در مقاله طرز تهیه فر دستی به طور کامل توضیح داده ام.

(این پست به درخواست دوستانی که به دنبال راه حلی برای تهیه کیک بدون فر و با کمک تجربیات زهرا و مونا عزیز در پست نکاتی برای باد کردن کیک هستند تهیه شده است)

مرتبط:  چطور از رنگ مو استفاده کنیم

و بار دیگر نوبت شماست که به ما لطف کنید و تجربه خود را از پخت کیک در قابلمه گازی با هر یک از روش های بالا و نکاتی که مهم می دانید در نظرات برای همه ما یادداشت کنید.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید این مقالات را بخوانید:

4.4/5 – (170 امتیاز)

دستور پخت کیک قابلمه ای دو رنگ

کیک قابلمه ای دو رنگ یکی از خوشمزه ترین و پف دارترین کیک هایی است که می توانید بدون فر و در تابه درست کنید و به راحتی این کیک خوشمزه را برای شام یا مهمانی سرو کنید. کیک قابلمه ای دو رنگ گزینه خوبی برای پذیرایی است، از ترکیب زعفران و پودر کاکائو استفاده کنید و این کیک ساده را تهیه کنید. کیک قابلمه ای دو رنگ بسیار باد کرده و بهتر است از قابلمه نچسب با قطر مناسب استفاده کنید تا کیک خوب بلند شود. امروز به مناسبت روز پارسی قصد داریم طرز تهیه کیک قابلمه ای دو رنگ را به شما آموزش دهیم. با ما بمان.

مواد لازم برای تهیه کیک قابلمه ای دو رنگ

2 عدد تخم مرغ

شکر 1 لیوان سر خالی

وانیل 1/2 قاشق چایخوری

1/2 فنجان شیر

روغن 3/4 فنجان

1 و 1/3 فنجان آرد

بکینگ پودر 1 قاشق چایخوری

پودر کاکائو 1 قاشق غذاخوری

زعفران دم کرده به مقدار لازم

طرز تهیه کیک قابلمه ای دو رنگ مرطوب و خوشمزه

مرحله اول: آماده سازی

ابتدا باید همه مواد را به دمای محیط برسانید تا دمای آنها یکسان باشد. سپس با استفاده از پیمانه یا لیوان مواد را اندازه بگیرید. سپس شعله دیفیوزر را روی آتش بگذارید تا داغ شود. آرد و بکینگ پودر را با هم مخلوط کنید و سه بار الک کنید تا سبک شود.

مرحله دوم: مواد را هم بزنید

تخم مرغ ها را داخل کاسه بشکنید سپس وانیل و شکر را اضافه کنید و با همزن برقی بزنید تا کرم رنگ شود و حتما بین کار استراحت کنید تا بوی تخم مرغ گرفته شود. سپس شیر و روغن مایع را به ترتیب به مواد اضافه کنید و با همزن برقی هم بزنید.

مرحله سوم: تقسیم مواد

در مرحله بعد باید آرد و بکینگ پودر را با هم مخلوط کنید، ابتدا مواد را با همزن خاموش مخلوط کنید سپس 20 ثانیه هم بزنید تا یکدست شود. حالا باید مواد را به 2 قسمت تقسیم کنید و پودر کاکائو را به یک ظرف دیگر زعفران اضافه کنید و هم بزنید تا مواد رنگی شوند.

مرحله 4: یک کیک قابلمه دو رنگ آماده کنید

حالا باید کف قالب را با کاغذ روغنی چرب کنید و همزمان مواد را از دو کاسه داخل تابه بریزید، اصلاً مزاحم نمی شوند. حالا باید درب قابلمه را با بخارپز گذاشته و 40 دقیقه زمان دهید تا کیک بپزد سپس آن را در ظرف مورد نظر برگردانید و به دلخواه تزئین و سرو کنید. نوش جون

نکات کلیدی در تهیه کیک دو رنگ بدون فر با کرک زیاد و طعم عالی

هم زدن زیاد باعث ریزش کیک پوسته پوسته می شود.

مطمئن شوید که بکینگ پودر تازه است.

همچنین می توانید کیک را با گذاشتن کیک در فر از قبل گرم شده به مدت 30 دقیقه با دمای 170 درجه بپزید تا کیک بپزد.

حرارت باید ملایم باشد.

همچنین ببینید

طرز تهیه کیک قابلمه ای دو رنگ مرطوب و خوشمزه مرحله به مرحله

3 (60%) 2 votes

طرز تهیه

کیک قابلمه ای

سطح دشواری

زمان تهیه ۲۰

دقایق

زمان پخت ۵۰

دقایق

1

آرد و بکینگ پودر را مخلوط کرده و دو بار الک کنید.

2

کره، شکر و وانیل را در ظرفی بریزید و مخلوط کنید تا نرم شوند (می توانید به جای کره از 1/4 فنجان روغن استفاده کنید).

3

تخم مرغ ها را یکی یکی اضافه کنید یعنی هر تخم مرغ را با همزن خوب بزنید تا کرمی و کشدار شود.

مرتبط:  چرا از همه آدما میگذری

4

سپس آرد را در چند مرحله به مواد اضافه کنید، علاوه بر آرد، شیر را کم کم اضافه کنید تا مخلوط شوند. بیش از حد مخلوط نکنید، فقط مخلوط کنید.

5

اگر می خواهید کیک شما دو رنگ شود، 1/4 از مایه کیک یا (5 قاشق چایخوری خمیر کیک) را با 2 قاشق چایخوری پودر کاکائو مخلوط کنید و خوب هم بزنید تا یکدست شود.

6

تابه را روی حرارت قرار دهید تا داغ شود، سپس 2 قاشق غذاخوری روغن را کف تابه بریزید، ابتدا خامه ساده را داخل تابه بریزید و صاف کنید، سپس خامه را با کاکائو بریزید. (حتما از پخش کننده شعله استفاده کنید.)

7

می توانید با خلال دندان، چنگال یا چاقو روی خمیر کیک الگو درست کنید، درب قابلمه را با درب بپوشانید و روی قابلمه بگذارید تا عرق درب قابلمه به کیک نچسبد.

8

در 5 دقیقه اول حرارت را کمی زیاد کنید سپس حرارت را کم کنید تا 30 دقیقه درب قابلمه را باز نکنید. بعد از این مدت کیک را با خلال دندان چک کنید، اگر چیزی به آن نچسبید و روی کیک پوشیده شد، کیک پخته شده است. (اگر به خلال دندان چسبید، بگذارید بپزد.)

9

حرارت را خاموش کنید و بگذارید کمی خنک شود، سپس یک بشقاب روی تابه قرار دهید تا کیک جدا شود.

ده

اگر می خواهید طرف دیگر کیک شما طلایی شود، می توانید آن را در قابلمه برگردانید تا طرف دیگر آن قهوه ای طلایی شود.

نکات دیگر

کیک قابلمه ای

لطفاً برای نکاتی در مورد پخت کیک به بخش نکات پخت مراجعه کنید.

به جای پیمانه اندازه گیری می توانید از لیوان دسته فرانسوی استفاده کنید

می توانید به جای شیر از آب استفاده کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا