چرا مهریه حضرت زهرا آب بود

دلها غمگین است و اشک از چشمان در سوگ ریحانه رسول الله (ص) جاری می شود، سنگ ها در سوگ فراق یاس پیامبر، شامی که شاخه های آن را شکست.

بیش از 1400 سال از روزی می گذرد که خانه ای سوخت و یاس نبی میان نیم سوز شد و دیوار خانه به گونه ای قرار گرفت که ندای مظلومیت او هنوز در داستان شنیده می شود.

بانوی گمنام از قبر تو در دل عاشقان توست. بعد از تو تمام یاس های روی زمین نیلوفر هستند. خداحافظ مادرت، خداحافظ اولین شهید راه مملکت.

نگاهی کوتاه به زندگی کوتاه و پر برکت بانوی آب و آینه

حضرت فاطمه علیهاالسلام در بیستم جمادی الثانی سال پنجم بعثت در مکه به دنیا آمد. خداوند ولادت حضرت زهرا(س) را در سوره مبارکه کوثر به پیامبر(ص) و برای دلگرمی و دلگرمی ایشان در برابر دشمنان سرسخت بشارت داده بود، زمانی که ابوجهل و ابولهب که فرزندان پیامبر نامیده می شدند. پس از مرگشان گفت: ما به تو کوثر (فضل و برکت بسیار) دادیم.

پس از ازدواج حضرت خدیجه علیها السلام با رسول خدا صلی الله علیه و آله زنان مکه از او کناره گیری کردند. هنگامی که خدیجه فاطمه را باردار شد، خداوند متعال ساره همسر ابراهیم خلیل، آسیه همسر فرعون و مریم دختر عمران را برای کمک به او فرستاد.

فاطمه علیهاالسلام خیلی خوب است

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می فرماید: دخترم را فاطمه نامیدم زیرا خداوند متعال او را با همه دوستدارانش از آتش جدا کرد.

کنیه ها و صفات زیادی برای او ذکر شده است که از آن جمله می توان به زهرا، صدیقه، طاهره، مبارکه، بتول، راضیه و مرضیه اشاره کرد. ام الحسین، ام الحسن، ام الائمه و ام ابیها از القاب بانوی دو عالم هستند.

امام باقر علیه السلام درباره لقب ام ابیها به معنای مادر پدر می فرماید: فاطمه ریشه شجره پیامبر خداست، اگر ریشه نبود درخت پژمرده می شد و اگر بود. نه برای فاطمه(س) شجره پیامبر(ص) پژمرده می شد. او به راستی ستون و پایه پدرش و مادر پیامبر خدا بود. خداوند خیر بسیار در او قرار داده است و مراد از خیر بسیار فرزندان علی و فاطمه هستند که در حقیقت پس از رسول گرامی، ولی و عامل بقای اسلام هستند.

ماجرای خواستگاری امیرمومنان از صدیقه طاهره علیها السلام

قبل از حضرت علی (ع) ابوبکر و عمر اعلام کرده بودند که حاضرند با حضرت زهرا (س) ازدواج کنند و هر دو یک جواب را از پیامبر شنیده بودند و آن اینکه دخترم منتظر وحی الهی است. متاهل.

هنگامی که علی علیه السلام برای خواستگاری دختر پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم به خانه پیامبر صلی الله علیه و آله رفت، درخواست او را با کلماتی شیرین بیان کرد: یا رسول الله در جوانی مرا با خود بزرگ کردی. غذا و با اخلاق و منش شما. حالا که بزرگ شده ام، دوست دارم خانه و همسری داشته باشم تا در سایه صمیمیت با او آرامش پیدا کنم. آمدم دخترت فاطمه را به تو تقدیم کنم.

آب مهریه حضرت زهرا (س) است.

چرا می گویند آب جهیزیه مال حضرت زهرا است یا اینکه بارها در منابر و مساجد شنیده ایم که آب فرات مربوط به فرزند فاطمه علیها السلام است در حالی که جهیزیه مادرش بوده است. .

حجت الاسلام ایمانی کارشناس مذهبی در گفتگو با ما گفت: زمانی که حضرت علی (ع) به قصد ازدواج با فاطمه (س) به خانه پیامبر (ص) رفتند، پیامبر به ام سلمه فرمود: برخیز و در را باز کن، به همین دلیل خدا و رسولش او را دوست دارند». ام سلمه بلافاصله در را باز کرد و علی (ع) وارد شد. در حالی که امام اول شیعیان کاملاً محجبه، حیا و خجالتی بود، پیامبر (ص) فرمود: علی آیا چیزی نیاز داری؟ مطمئن باشید، امیدوارم نیازهای شما برآورده شود. علی (ع) نیز نیت خود را اعلام کرد و فاطمه (س) را خواستگاری کرد. پیامبر فرمود: وقف برای فاطمه (علیها السلام) برای تو چه معنایی دارد؟ گفت: ای رسول خدا! تو خود شاهدی که برای من در دنیا جز شمشیر و شتر و زره نیست. پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: ای علی، تو به شمشیر و شتر نیاز داری، اما زرهت را بفروش و با فاطمه علیها السلام عروسی کن.

مرتبط:  چطور یه نفر رو فراموش کنیم

وی ادامه داد: مسلم است که مهریه او بیش از پانصد درهم و کمتر از چهارصد درهم نبوده است و این مبلغ پانصد درهم، میزان مهریه ای است که رسول خدا (ص) تعیین و تعبیر کرده است. مهریه سنت نیز اجرا می شود و بدین ترتیب الگویی برای سایر مسلمانان و گروندگان به اسلام شده است.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: این مطلب که در زبان برخی به آب مهریه حضرت زهرا(س) معروف است، روایتی دارد که به چند نمونه از این روایات اشاره می کند: امام باقر(ع) می فرماید: چهار نهر فرات، نیل، نهروان و بلخ برای صلوات حضرت زهرا بر روی زمین قرار گرفت.

همچنین در حدیث دیگری آمده است که امام باقر (علیه السلام) فرمودند: مهریه حضرت زهرا (س) در آسمان یک پنجم دنیا و یک سوم آسمان و چهار نهر دنیاست. فرات و نیل و نهروان و بلخ معین شده و در خشکی مهر سنت 500 درهم است.

حجت الاسلام ایمانی گفت: بنابراین منظور از «مَهُرَةُ الْأَبْرَةِ السَّحَرا»، آب نهرهایی است که خداوند متعال برای او مهریه بر روی زمین قرار داده است و از آنجایی که این چهار نهر دارای آب فراوان است. در ذخيره تعبير به «آب مهريه زهرا» مي كنند.

وی ادامه داد: دلیل این نوع مهریه این است که خداوند حضرت علی (علیه السلام) را به عقد حضرت زهرا (سلام الله علیها) درآورد و وقتی خداوند دختری را به پسری ازدواج می کند آن را هدیه بزرگی می داند. هدیه خداوند قطعا هدیه بزرگی خواهد بود.

2323

کارشناسان مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی در پاسخ به این سوال که مهریه حضرت فاطمه زهرا(س) چقدر بوده است؟ پاسخ داد

به گزارش گروه دریافت اطلاعات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در پاسخ کارشناسان این مرکز که آن را در اختیار ایسنا قرار داده اند، آمده است:

هنگامی که علی (ع) برای ازدواج با فاطمه (علیها السلام) به خانه پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) رفت، پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) به ام سلمه فرمود: برخیز و در را باز کن که اوست که خدا و رسولش هستند. عشق.” «ام سلمه فوراً در را باز کرد و علی علیه السلام وارد شد، علی علیه السلام کاملاً باحجاب و حیا و خجالت زده بود که پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: علی آیا چیزی لازم داری؟ مطمئن باش، امیدوارم حاجتت برآورده شود، علی علیه السلام نیز نیت خود را بیان کرد و به فاطمه علیها السلام خواستگاری کرد، پیامبر فرمود: آیا تو را وادار می کند که فاطمه علیها السلام را وقف کنی؟علی علیه السلام فرمود: ای رسول. رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: ای علی، تو به شمشیر و شتر نیاز داری، اما زرهت را بفروش و با فاطمه (س) ازدواج کن (1)

اما اینکه چند حضرت این زره را فروخته و مهریه حضرت زهرا علیهاالسلام کرده اند، اختلاف تاریخی و روایی است.

و 400 درهم، 480 درهم یا 500 درهم 2 است.

اما مسلم است که مهریه او بیش از 500 درهم و کمتر از 400 درهم نبوده است و این مبلغ – پانصد درهم – به میزان مهریه ای است که رسول خدا (ص) برای همه زنان و دخترانش تعیین کرده است. و از آن به مهرالسنه نیز تعبیر شده است.3 و این سریال الگویی برای سایر مسلمانان و گروندگان به اسلام شده است. گرچه در آن زمان مردم برای دختران مهریه های سنگینی می گذاشتند، زیرا هنگامی که پیامبر(ص) در فاطمه علی(ع) ازدواج کرد، عده ای از قریش نزد ایشان آمدند و پرسیدند چرا علی(ع) با علی(ع) ازدواج کردی؟ جهیزیه کوچکی به داماد می دهید؟ 4

بنابراین میزان مهریه حضرت زهرا 500 درهم – نقره – بیشتر نبود. و این به عنوان ارزش پولی آن زمان محسوب می شد و این مقدار از مهریه پیامبر اکرم (ص) برای دخترش یک مهریه متوسط ​​- نه کم و نه زیاد – در آن زمان بود که به عنوان یک سنت ثابت شد. و الگویی برای سایر مسلمانان. »

مرتبط:  چرا به مورچه ها حشره های پر زور می گویند

معرفی منابع برای مطالعه بیشتر:

1. فاطمه زهرا فرشته زمینی، روح الله حسینیان.

2. فاطمه زهرا، توفیق ابوعلم، ترجمه علی اکبر صادقی.

سرنخ:

1. مجلسی، بحارالأنوار، بیروت، مؤسسه الوفاء، چاپ دوم، 1403 ق، جلد 43، ص 120، 140.

2. ابن شهر آشوب، مناقب، مؤسسه انتشارات علامه، بی تا، ج 3، ص 350، 351، و متقی هندی، فاضل، کنزالعمال، مؤسسه الرساله، جلد 13، ص 680.

3. حر عاملی، وصل الشیعه، قم، مؤسسه آل البیت، چاپ اول، 1412ق، جلد 21، ص 246، 249; و کلینی، کافی، تهران، دارالکتب الاسلامیه، چاپ چهارم، 1375، ج 1، ص 138. 5، ص. 376.

٨٥٨٥٨٥١٤٨٥٨٥٨٥٢. صدوق، من لايحضره الفقيه، دارالصاب، ج٣، ص. 253.

انتهای پیام

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو ، بارها از منبرها و مساجد شنیده شده که آب فرات را بر فرزند فاطمه(س) بسته اند، با اینکه مهر مادرش بوده است. «داستان قیام و شهادت سیدالشهدا(ع)» در پاسخ به این شبهه می نویسد:

در منابع روایی، احادیثی وجود دارد که آب فرات را جزء مهریه حضرت زهرا معرفی می کند; بنابر روایت جابر جعفی از امام باقر (ع) خداوند مهریه حضرت فاطمه (س) را در چهار نهر قرار داد که یکی از آنها فرات است. (سه رود دیگر نیل، دجله و بلخ هستند)

اگر از نقد مستند و محتوایی این حدیث بگذریم، به نظر می رسد اهمیت مُهر فرات یا چهار نهر بزرگ برای حضرت زهرا(س) معنای تشریفاتی و نمادین آن است که مربوط به مقام مقدس و به تولیت این بانوی بزرگوار؛ در غیر این صورت معلوم می شود که مهریه حضرت فاطمه (س) مبلغی ثابت بوده است که حضرت علی (ع) در زمان عقد پرداخت کرده است.

هنگامی که علی (ع) به قصد ازدواج با فاطمه (علیها السلام) به خانه پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) رفت، پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) به ام سلمه فرمود: «برخیز و در را باز کن که اوست که خداوند اوست. و رسولش محبت.» ام سلمه فوراً در را باز کرد و علی علیه السلام وارد شد. علی علیه السلام کاملاً با حجاب و حیا و خجالت زده بود که پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: علی آیا چیزی نیاز داری مطمئن باش امیدوارم حاجتت برآورده شود علی علیه السلام نیز نیت خود را اعلام کرد و فاطمه علیها السلام را خواستگاری کرد.

پیامبر(ص) فرمود: مهریه دادن به فاطمه(س) چه فایده ای دارد؟ علی علیه السلام فرمود: یا رسول الله! تو خود شاهدی که برای من در دنیا جز شمشیر و شتر و زره نیست. پیامبر ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ فرمود: ای علی، تو به شمشیر و شتر نیاز داری، اما زرهت را بفروش و با فاطمه علیهاالسلام عروسی کن. (1).

اما در مقدار حضرتی که این زره را فروخته و آن را مهریه حضرت زهرا (س) قرار داده، اختلاف تاریخی و روایی وجود دارد. و 400 درهم، 480 درهم یا 500 درهم است. (2)

مسلم است که مهریه او بیش از 500 درهم و کمتر از 400 درهم نبوده است و این مبلغ – پانصد درهم – به اندازه مهریه ای است که رسول خدا (ص) برای همه زنان و دخترانش تعیین کرده است. تعبیر به مهرالصنح نیز می شود. (3) و این راه برای سایر مسلمانان الگو شده است. گرچه در آن زمان مهریه های سنگینی از سوی مردم برای دختران گذاشته می شد، زیرا زمانی که پیامبر (ص) فاطمه را به عقد علی (ع) درآورد، عده ای از قریش نزد او آمدند و گفتند چرا علی (ع) ازدواج کرد؟ یک مهریه کوچک؟ (4)

بنابراین، میزان مهریه حضرت زهرا (س) بیش از 500 درهم – نقره – نبود; این میزان مهریه به نام پیامبر اکرم (ص) برای دخترش مهریه متوسطی – نه کم و نه زیاد – در آن زمان بود که به عنوان سنت و الگو برای سایر مسلمانان برقرار شد.

مرتبط:  چرا عمده ذخایر نفت ایران در منطقه زاگرس است

در حدیثی از امام صادق (علیه السلام) که در صفحه 214 کتاب «معنای الأخبار» نقل شده است، آمده است: پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) مهریه هیچ یک از همسران خود را تعیین نکرد و مهریه را نیز تعیین نکرد. از هر یک از دخترانش، بیش از دوازده اونس و نه. «عقیه» 40 درهم و «نش» 20 درهم است.

در حدیث نورانی امام صادق علیه السلام مهریه حضرت زهرا علیها السلام حداکثر 500 درهم (پول) است. در زمان ولادت اسلام هر 10 درهم یک دینار (طلا) ارزش داشت، پس معادل مهریه حضرت 50 دینار است.

معرفی منابع برای مطالعه بیشتر:

1. فاطمه زهرا فرشته ضمی، روح الله حسینیان.

2. فاطمه زهرا، توفیق ابوعلم، ترجمه علی اکبر صادقی.

سرنخ:

1. مجلسی، بحارالأنوار، بیروت، مؤسسه الوفاء، چاپ دوم، 1403ق، ج 1، ص 138. 43، ص. 120، 140.

2. ابن شهرآشوب، مناقب، مؤسسه انتشارات علامه، بتا، ج 1، ص 138. 3، ص. 350، 351، و متقی هندی، فاضل، کنزالعمل، مؤسسه الرساله، ج 1، ص 138. 13، ص. 680.

3. حر عاملی، وصال الشیعه، قم، مؤسسه آل آل البیت، چاپ اول، 1412ق، ج 1، ص 138. 21، ص. 246, 249; و کلینی، کافی، تهران، دارالکتب الاسلامیه، چاپ چهارم، 1375، ج 1، ص 138. 5، ص. 376.

4. صدوق، من لایحضره الفقیه، دارالصاب، ج 1، ص 138. 3، ص. 253.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا