چرا حافظه رایانه به چند درایو تقسیم میکنیم

در پاسخ به این سوال که چرا حافظه کامپیوتر به چند دیسک تقسیم می شود؟ این امکان وجود دارد: برای دسته‌بندی و دسترسی آسان‌تر و سریع‌تر به اطلاعات، حافظه رایانه به چند بخش یا دیسک تقسیم می‌شود.

اطلاعات بیشتر در مورد حافظه کامپیوتر:

در محاسبات به هر وسیله ای که بتواند اطلاعات را ذخیره کند حافظه می گویند. حافظه یکی از اجزای ضروری کامپیوتر است. درست مانند انسان هایی که از وسایل مختلفی مانند کاغذ، تخته سیاه، ضبط صوت، نوارهای ویدئویی و … استفاده می کنند. روترها برای ذخیره اطلاعاتی که فکر نمی کنند بیشتر از تمام حافظه داخلی آنها باشد، می توانند از انواع مختلف حافظه استفاده کنند. ما به طور کلی دو نوع حافظه داریم:

حافظه اصلی که به آن “حافظه اولیه” یا “حافظه داخلی”
حافظه خارجی نیز گفته می شود که ظاهراً به آن “حافظه ثانویه” یا “حافظه کمکی” می گویند.

در معنای گسترده تر، این اصطلاح به دستگاه های ذخیره سازی خارجی مانند دیسک یا نوار اشاره دارد. دستگاه ذخیره سازی نیمه هادی مستقیماً به پردازنده متصل است. کش حافظه سریعی است که برای افزایش سرعت اتصال سیستم به دستگاه های اضافی و همچنین استفاده و سرعت آن استفاده می شود تا سرعت و قابلیت های دستگاه به سرعت آزاد شود. مهم ترین حافظه نهان در CPU (CPU) است که به سه سطح تقسیم می شود، سپس کش که برای ادغام در CPU پیچیده تر است، 16 مگابایت است.

برخی از انواع حافظه کش بسیار سریع هستند، به این معنی که واحد پردازش مرکزی (CPU) می تواند خیلی سریع به داده های ذخیره شده دسترسی پیدا کند. انواع دیگر به گونه ای طراحی شده اند که بسیار مقرون به صرفه باشند و امکان ذخیره سازی مقادیر زیادی از داده های اقتصادی مرتبط را فراهم کنند. علاوه بر این واقعیت که حافظه کامپیوتر می‌تواند متفاوت باشد، برخی از انواع آن‌ها غیرفرار هستند، به این معنی که می‌توانند داده‌ها را در یک دوره زمانی ذخیره کنند، اما نمی‌خورند. برخی از انواع فرار بسیار سریع هستند، حتی اگر حاوی تمام داده های ذخیره شده در آنها باشند. یک سیستم کامپیوتری از ترکیبی از این نوع حافظه کامپیوتر و یک پیکربندی از پیش پیکربندی شده ساخته شده است که برای تولید حداکثر سرعت داده یا حداقل محدوده یا مصالحه بین این دو بهینه شده است. به عنوان مثال، یک حافظه کش سیمی با رم 16 گیگابایتی تک کاناله 2400 مگاهرتزی Aegis DDR4 CL17 GSkill، حافظه پرسرعتی حتی از حافظه غیر فرار است. در این صورت با این نوع حافظه ها آشنا خواهید شد.

همچنین یادآوری می کنیم که فراموش نکنید اطلاعات را در رایانه ذخیره کنید. ما در سیستم های کامپیوتری انواع حافظه داریم. انواع حافظه ها به دو دسته اصلی حافظه کامپیوتر و حافظه کامپیوتر ثانویه تقسیم می شوند. در این مقاله مروری کوتاه بر حافظه کامپیوتر به شما ارائه می شود و همچنین عمدتا بر روی حافظه کامپیوتر و انواع آن تمرکز دارد.

رایانه ها به نوعی کار با داده ها و اطلاعات را آسان تر می کنند. هر سیستم کامپیوتری با دقت میلی متری که میلیون ها خط اطلاعات را در واحد زمان می بیند. یک پافبال واقعا شگفت انگیز و هیجان انگیز.

اطلاعات هماهنگ کننده کجا ذخیره می شود؟ می توانید به این سوال بسیار ساده پاسخ دهید: «حافظه»!

اما نیازی به ساده و مختصر نیست! موضوع حافظه در کامپیوترها موضوعی بسیار مهم و به همان اندازه پیچیده است. خبر خوب این است که در این مقاله همه این انواع را می شناسیم و این پیچیدگی را به میزان قابل توجهی کاهش می دهیم. با تشخیص حافظه هماهنگ کننده می توانند با ساختار هماهنگ کننده هم مطابقت داشته باشند.

لینک را کپی کنید

تفاوت بین پارتیشن های GPT و MBR چیست؟

هنگام تلاش برای ایجاد یک پارتیشن، از شما خواسته می شود بین MBR یا GPT انتخاب کنید. GPT مزایای بسیاری دارد. اما هنوز به اندازه MBR با سیستم ها سازگار نیست و در برخی موارد استفاده از MBR ضروری است. توجه داشته باشید که MBR و GPT استانداردهای فقط ویندوز نیستند و سیستم عامل مک، لینوکس و سایر سیستم عامل ها نیز ممکن است از GPT استفاده کنند.

ساختار پارتیشن علاوه بر اینکه نحوه ساختار اطلاعات این پارتیشن را مشخص می کند، کدی را که در هنگام بوت استفاده می شود (در صورت بوت شدن پارتیشن) تعیین می کند. اگر تا به حال یک درایو ذخیره سازی را پارتیشن بندی و فرمت کرده اید یا سعی کرده اید ویندوز را روی مک نصب کنید، احتمالاً با MBR و GPT مواجه شده اید. GPT یک استاندارد جدیدتر است و به تدریج با MBR جایگزین می شود.

قبل از اینکه بتوانید از حافظه ذخیره سازی استفاده کنید، باید آن را پارتیشن بندی کنید. GPT و MBR دو روش مختلف برای ذخیره اطلاعات پارتیشن بندی در حافظه ذخیره سازی هستند. این اطلاعات شامل مواردی مانند شروع و پایان پارتیشن روی دیسک فیزیکی است تا سیستم عامل بداند که هر بخش به کدام پارتیشن مرتبط است و کدام پارتیشن قابل بوت است. MBR محدودیت های خاصی دارد. به عنوان مثال، این استاندارد تا دو ترابایت حافظه ذخیره سازی و حداکثر چهار پارتیشن اصلی را پشتیبانی می کند.

مرتبط:  چرا تسبیحات حضرت زهرا ۳۴ الله اکبر دارد

GPT یک استاندارد مدرن تر و بهتر است و مربوط به UEFI است. GPT با محدودیت های MBR مواجه نیست. درایوهای مبتنی بر GPT می توانند بسیار بزرگتر باشند. این استاندارد همچنین امکان دسترسی به تعداد تقریبا بی نهایت پارتیشن را فراهم می کند که تنها محدودیت آن خود سیستم عامل است (ویندوز به 128 پارتیشن در فضای ذخیره سازی GPT محدود شده است).

در دیسک های MBR، داده های پارتیشن بندی و بوت در یک مکان ذخیره می شوند، بنابراین در صورت بازنویسی یا خراب شدن داده ها، با مشکل مواجه خواهید شد. از طرف دیگر، GPT چندین نسخه از این داده ها را روی دیسک ذخیره می کند و بنابراین امنیت بیشتری دارد. GPT می تواند داده ها را در صورت خرابی بازیابی کند.

لینک را کپی کنید

نحوه تبدیل پارتیشن GPT به MBR و بالعکس

تبدیل پارتیشن GPT به MBR و پارتیشن MBR به GPT آسان است. توصیه می کنیم قبل از تبدیل از تمام محتوای ذخیره سازی یک نسخه پشتیبان تهیه کنید. همچنین تمام برنامه هایی که به حافظه ذخیره سازی دسترسی دارند را ببندید.

شما می توانید حافظه ذخیره سازی را از GPT به MBR تبدیل کنید تا زمانی که خالی باشد و درایوی برای آن تعریف نکرده باشید.

امروزه بسیاری از اطلاعات شخصی ما در دستگاه های ذخیره سازی مانند هارد دیسک کامپیوتر و لپ تاپ ذخیره می شود. به همین دلیل هارد ها از اهمیت بالایی برخوردار هستند و برای حفظ اطلاعات خود باید همیشه آنها را نگهداری کنیم. یکی از کارهایی که برای نگهداری هارد و طبقه بندی اطلاعات انجام می شود پارتیشن بندی ویندوز می باشد.مطمئنا هنگام خرید هارد جدید یا تعویض ویندوز با اصطلاح پارتیشن بندی دیسک آشنا هستید.

پارتیشن بندی به شما کمک می کند تا داده های خود را سازماندهی کنید و حتی عمر هارد دیسک خود را افزایش دهید. در این مقاله قصد داریم آموزش لپ تاپ هارد پارتیشن بندی و کامپیوترهای را در ویندوزهای مختلف به شما ارائه دهیم تا بتوانید به راحتی در منزل این کار را انجام دهید. اگر می خواهید با روش پارتیشن بندی دیسک ویندوز آشنا شوید، تا پایان مقاله با تکنوسان مگ همراه باشید.

فهرست

پارتیشن بندی ویندوز چیست و چرا باید دیسک ها را پارتیشن بندی کنیم؟

قبل از اینکه به سراغ آموزش پارتیشن بندی ویندوز برویم، بهتر است بدانیم پارتیشن بندی چیست و چرا به آن نیاز داریم؟ درایوهای ذخیره سازی، از جمله هارد دیسک های داخلی، هارد های اکسترنال و SSD ها، از حجم کلی معمولاً بین 128 گیگابایت تا چند ترابایت استفاده می کنند. همانطور که می دانید برای استفاده از این وسایل ذخیره سازی باید آنها را به دیسک های کوچکتر تقسیم کنیم. این موضوع علاوه بر تعیین درایو خاص برای نصب ویندوز، این امکان را به ما می دهد تا با ایجاد درایوها، اطلاعات خود را دسته بندی کنیم.

به عنوان مثال، ما می توانیم پخش کننده هایی برای فیلم، بازی، موسیقی و غیره ایجاد کنیم. با حجم مورد نظر فرآیند تقسیم هارد به قطعات کوچکتر پارتیشن بندی نامیده می شود. وقتی یک هارد دیسک یا SSD جدید خریداری می کنید، دیسکی به آن اختصاص داده نشده است، بنابراین باید قبل از استفاده از آن، آن را پارتیشن بندی کنید تا بفهمید هر قسمت از هارد دیسک چه کاری انجام می دهد. به غیر از این، ممکن است پارتیشن بندی هارد دیسک فعلی خود را دوست نداشته باشید و بنا به دلایلی بخواهید آن را شخصی سازی کنید، به همین دلیل پارتیشن بندی ویندوز بسیار مهم است.

آموزش پارتیشن بندی هارد لپ تاپ و کامپیوتر هنگام نصب ویندوز 11، 10، 8، 7

وقتی می خواهید SSD را در لپ تاپ یا رایانه نصب کنید و می خواهید درایو قدیمی را با مدل جدید جایگزین کنید، درایوی برای انتخاب و نصب ویندوز وجود نخواهد داشت. به همین دلیل قبل از هر کاری باید حداقل یک پارتیشن برای نصب ویندوز ایجاد کنید. اطمینان حاصل کنید که ظرفیت کل هارد دیسک شما می تواند به یک یا چند دیسک تقسیم شود، بنابراین عواملی مانند تعداد دیسک ها و اندازه هر دیسک کاملا به شما بستگی دارد.

پیشنهاد می شود اگر قصد پارتیشن بندی SSD را دارید، 10 تا 20 درصد از کل فضای دیسک را برای افزایش عمر و کارایی دیسک پارتیشن بندی نکنید. هنگام نصب ویندوز، یک پارتیشن به طور خودکار برای اجرای عملیات نصب ویندوز ایجاد می شود، اما اگر این کار را به صورت دستی انجام دهید، می توانید فضای درایو C را سفارشی کنید. برای پارتیشن بندی ویندوز قبل از نصب، مراحل زیر را دنبال کنید:

مرتبط:  چرا وقتی با اسنپ چت فیلم میگیرم صدا نداره

هنگام نصب ویندوز، گزینه Custom install را انتخاب کنید.

در صفحه بعد، روی پیوند Drive options (پیشرفته) کلیک کنید.

بر روی بخش New در نوار ابزار پایین کلیک کنید.

در کادر باز، اندازه درایو مورد نظر را بر حسب مگابایت وارد کنید.

با کلیک بر روی بخش New در نوار ابزار پایین و وارد کردن اندازه پارتیشن دلخواه، یک درایو ایجاد کنید.

با تکرار این فرآیند می توانید پارتیشن هایی غیر از درایو ویندوز ایجاد کنید.

توجه داشته باشید که برای وارد کردن حجم درایو مورد نظر باید عدد مورد نظر را در 1024 ضرب کنید و نتیجه را در کادر وارد کنید. به عنوان مثال برای ایجاد یک دیسک 100 گیگابایتی باید عدد 102400 را وارد کنید.

آموزش پارتیشن دیسک از طریق ویندوز

گاهی اوقات لازم است پس از نصب ویندوز دیسک ها را پارتیشن بندی کنید. ممکن است بخواهید فضای بیشتری را به یکی از دیسک های خود اختصاص دهید یا آنها را سفارشی کنید. به همین دلیل بد نیست بدانید که پارتیشن بندی نیز پس از نصب ویندوز امکان پذیر است و به راحتی می توانید این کار را انجام دهید. البته باید توجه داشته باشید که درایو C زیاد قابل تغییر نیست چون ویندوز روی آن نصب است و فقط می توانید بخشی از فضای آن را کوچک کنید.

ساده ترین راه برای پارتیشن بندی ویندوز استفاده از ابزار داخلی Disk Management است که برای پارتیشن بندی طراحی شده است. این ابزار به شما کمک می کند تا اطلاعات تمامی دیسک های متصل به سیستم از جمله SSD، هاردهای داخلی و حتی اکسترنال را مشاهده و پارتیشن بندی کنید. کار با این ابزار چندان پیچیده نیست و می توانید در کمترین زمان ممکن از آن استفاده کنید.

قبل از هر کاری به این نکته توجه کنید که امکان پارتیشن بندی فضای خالی هارد وجود دارد و اگر اطلاعاتی را روی دیسک ذخیره کرده باشید نمی توانید تغییرات زیادی روی دیسک ایجاد کنید. توصیه می شود اگر قصد تغییر درایوهای حاوی اطلاعات را دارید، ابتدا اطلاعات را در مکان دیگری ذخیره کنید. برای پارتیشن بندی دیسک از طریق ویندوز مراحل زیر را دنبال کنید:

ابتدا پارتیشن ها را در نوار جستجوی بوت جستجو کنید و وارد قسمت Create and format hard disk partitions شوید.

همچنین می توانید با رفتن به Control Panel، Administrative Tools و سپس Computer Management و وارد شدن به Disk Management به این بخش دسترسی داشته باشید.

در این قسمت نوار مشکی ناحیه غیر موتوری و قسمت آبی رنگ ناحیه موتور را نشان می دهد.

اگر می خواهید فضای استفاده نشده را به درایو تبدیل کنید، روی آن کلیک راست کرده و New Sample Volume را انتخاب کنید.

در پنجره New Simple Volume wizard مواردی مانند اندازه پارتیشن و حرفی که می خواهید به عنوان نام پارتیشن قرار دهید را مشخص کنید.

اگر از هارد دیسک داخلی یا خارجی استفاده می کنید، فرمت پارتیشن را روی NTFS تنظیم کنید.

مراحل را با اعتبارسنجی تا پایان پارتیشن بندی ویندوز ادامه دهید.

اکنون می توانید درایو ایجاد شده را در This PC مشاهده کنید.

همچنین اگر دیسکی با حجم زیاد دارید و قصد دارید از فضای آن برای ایجاد دیسک دیگری استفاده کنید، مراحل زیر را دنبال کنید:

وارد Disk Management شوید.

روی درایو مورد نظر که نوار آن آبی است کلیک راست کنید.

گزینه Shrink volume را انتخاب کنید.

در کادر باز، مقدار فضایی را که می خواهید از درایو حذف کنید بر حسب مگابایت وارد کنید.

پس از آن مراحل را تایید کنید و منتظر بمانید.

اکنون که مقدار فضای درخواستی شما از درایو تخصیص داده شده است، به سادگی مراحل بالا را دنبال کنید تا آن را دوباره به درایو تبدیل کنید.

اگر می خواهید فضای یک درایو را افزایش دهید، مراحل زیر را دنبال کنید:

وارد Disk Management شوید.

روی درایو مورد نظر که نوار آن آبی است کلیک راست کنید.

گزینه Extend Volume را انتخاب کنید.

روی Next کلیک کنید و حجم مورد نظر برای اضافه کردن به درایو را در کادر پایین وارد کنید.

مراحل تکمیل پارتیشن بندی دیسک را تایید کنید.

مقدار فضایی که انتخاب کرده اید اکنون به درایو اضافه می شود.

توجه داشته باشید که برای وارد کردن حجم درایو مورد نظر باید عدد مورد نظر را در 1024 ضرب کنید و نتیجه را در کادر وارد کنید. به عنوان مثال برای ایجاد یک دیسک 100 گیگابایتی باید عدد 102400 را وارد کنید.

نرم افزار پارتیشن بندی دیسک

تا اینجا در مقاله روش های مختلف پارتیشن بندی ویندوز را آموزش داده ایم که اکنون می توانید به راحتی این کار را انجام دهید. با این حال، جدا از روش های ذکر شده در بالا، که مراحل استاندارد ویندوز بودند، بسیاری از برنامه های شخص ثالث نیز قادر به پارتیشن بندی دیسک های شما هستند. کار با این نرم افزارها بسیار آسان است و گاهی اوقات می توانید ویژگی ها و قابلیت های بیشتری را در آنها بیابید که به شما در شخصی سازی امتیازات کمک می کند. در ادامه تعدادی از بهترین نرم افزارهای پارتیشن بندی ویندوز را به شما دوستان عزیز معرفی می کنیم و هر کدام را بررسی می کنیم.

مرتبط:  چرا وقتی عطسه میکنم زیر شکمم درد میگیره

نرم افزار Mini Tool

برنامه MiniTool Partition Manager یکی از بهترین نرم افزارهای پارتیشن بندی ویندوز و درایوها می باشد. این نرم افزار به شما اجازه می دهد تا پارتیشن های هارد دیسک را ایجاد، حذف، کوچک، گسترش دهید یا ادغام کنید. این برنامه شامل ابزارهای مدیریت پارتیشن است و شما می توانید کارهایی مانند قالب بندی، حذف، ویرایش، تغییر اندازه، تقسیم، ادغام و کپی را تنها با چند کلیک انجام دهید.

MiniTool همچنین ابزار اسکن خطا و تست هارد دیسک را برای استفاده شما فراهم می کند. یکی از ویژگی های جالب این نرم افزار امکان انتقال سیستم عامل به هارد دیسک دیگر است، به این معنی که بدون نصب مجدد ویندوز می توانید هارد دیسک را تغییر دهید. ابزار بازیابی اطلاعات از دست رفته نیز در MiniTool گنجانده شده است و آن را از هر نظر به یک نرم افزار کامل تبدیل کرده است.

نرم افزار AOMEI

نرم افزار قدرتمند AOMEI یا AOMEI Partition Assistant Standard Edition یکی دیگر از ابزارهای پارتیشن ویندوز است که به دلیل ویژگی های خاصش ارزش دانلود را دارد. تمام ویژگی های لازم یک نرم افزار پارتیشن بندی از جمله ایجاد درایو جدید، ادغام درایوها، تقسیم حجم، قالب بندی، بازیابی، تغییر اندازه، پشتیبان گیری اطلاعات و غیره در AOMEI موجود است.

این نرم افزار با نسخه های مختلف ویندوز اعم از XP، ویندوز 7، 8، 10 و 11 سازگار است و مشکلی در استفاده از آن نخواهید داشت. یکی دیگر از قابلیت های مفید این نرم افزار امکان ساخت فلش مموری قابل بوت است که با استفاده از آن می توانید ویندوز خود را از طریق فلش مموری نصب کنید.

نرم افزار EaseUS

یکی دیگر از نرم افزارهای پارتیشن ویندوز EaseUS است. این نرم افزار به لطف رابط کاربری آسان و راحت خود می تواند یکی از بهترین گزینه های لیست برای ایجاد درایو جدید، تغییر، حذف یا افزودن پارتیشن ها باشد. این نرم افزار تمامی هارد و درایوهای متصل را برای شما فهرست می کند و به راحتی می توانید هر کدام را به صورت جداگانه مدیریت و سفارشی کنید.

سازگاری خوب این نرم افزار نصب آن را در ویندوزهای مختلف و استفاده از آن آسان تر از همیشه می کند. ویژگی های خاصی مانند انتقال سیستم عامل از HDD به SSD و بالعکس، پاک کردن HDD، پاک کردن اطلاعات و غیره. نیز در این نرم افزار گنجانده شده است.

نرم افزار Gparted

نرم افزار Gparted نرم افزار قابل بوت است که از دیسک یا درایو USB اجرا می شود. این نرم افزار یک رابط کاربری ساده و کلاسیک مانند سایر نرم افزارها ارائه می دهد که در آن می توانید تمام ویژگی هایی را که برای شخصی سازی و مدیریت درایوهای خود نیاز دارید را در اختیار داشته باشید.

ویژگی مهم Gparted که آن را از رقبای خود متمایز می کند، امکان انتخاب دقیق اندازه هر پارتیشن یا درایو است که باعث می شود ویندوز کمی کمتر روی حجم انتخاب شده اعمال نشود و عدد دقیقی که وارد می کنید روی پلیر پیاده سازی شود. با کمک این برنامه می توانید اندازه هر پارتیشن را قبل و بعد از تغییر اندازه تعیین کنید که مدیریت درایو را آسان تر می کند. پشتیبانی از فرمت های مختلف و سازگاری با سیستم های مختلف، استفاده از این نرم افزار را بیش از پیش کرده است.

آخرین کلمه

در این مقاله روش های مختلف و نحوه پارتیشن بندی ویندوز را آموزش داده ایم و اکنون می توانید به راحتی این کار را انجام دهید. روش های گفته شده چندان پیچیده نبودند و با استفاده از آنها در مدت زمان کوتاهی می توانید هارد داخلی یا اکسترنال خود را به دلخواه دسته بندی کنید.

با این حال، همانطور که گفته شد، همیشه قبل از پارتیشن بندی بدانید که فرمت کردن دیسک داده های شما را پاک می کند. بنابراین، همیشه سعی کنید فقط قسمت های خالی هارد دیسک را پارتیشن بندی کنید یا از اطلاعات خود یک نسخه پشتیبان تهیه کنید. از چه روشی برای پارتیشن بندی دیسک های خود استفاده می کنید؟ آیا شما تا به حال این کار را انجام داده اید؟ نظرات، سوالات و تجربیات خود را در این زمینه با ما و سایر کاربران مجله تکنوسان زیر همین مقاله در میان بگذارید.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام! مقاله جالبی بود. واقعا موضوع حافظه رایانه و تقسیم آن به درایو‌های مختلف یکی از مباحث کاربردی در علم کامپیوتره. خوشحالم که این مقاله رو خوندم و اطلاعات جدیدی به دست آوردم. مرسی از توجهت به این موضوع.

  2. خیلی خوب بود ولی یکمی سخت بود برای من که تازه وارد حوزه رایانه هستم. ولی با این حال، من خیلی اطلاعات جدید یاد گرفتم. ممنون بابت مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا