چرا تسبیحات حضرت زهرا ۳۴ الله اکبر دارد

تسبیحات حضرت زهرا علیهاالسلام ذکر شامل 34 مرتبه الله اکبر و 33 مرتبه الحمدالله و 33 مرتبه سبحان الله. در روایات آمده است که پیامبر(ص) این ذکر را به حضرت زهرا(س) آموخت. در منابع حدیثی، روایات فراوانی در مورد اهمیت تسبیح حضرت زهرا علیهاالسلام بعد از نمازهای واجب یومیه آمده است و این امر از معروف ترین مشغله ها به شمار می رود و امام باقر علیه السلام آن حضرت را مصداق یاد خدا و یاد خدا دانسته اند. خیلی زیاد.

تذبیحات را نزد حضرت زهرا بیاموزید

بر اساس روایتی که امیرالمومنین در منابع شیعه ثبت کرده است، پیامبر این ذکر را به حضرت زهرا(س) آموخت. بر اساس این روایت، حضرت زهرا علیهاالسلام که از کارهای روزمره بسیار رنج می‌برد، می‌خواست از پدر خود برای خانه خادمی بخواهد، اما پیامبر در پاسخ به درخواست او، این تسبیح را به او آموخت و او را برتر از و حضرت زهرا علیهاالسلام از شنیدن این تسبیح خوشحال شد. [1]
گفته شده است که چون فاطمه علیهاالسلام دلیل شروع این تسبیح بود، این تسبیح به حضرت زهرا علیها السلام اختصاص یافت.[2]

شرایط و قوانین تسبیحات

تسبیح حضرت زهرا بعد از هر نماز (واجب یا مستحب) مستحب است ولی ذکر آن بعد از نماز صبح بسیار مستحب است، شرایطی دارد:

حفظ و رعایت ترتیب خاطرات و تعداد هر حافظه. (اول الله اکبر 34 مرتبه الحمدلله 33 مرتبه سپس سبحان الله 33 مرتبه). ذکر سبحان الله قبل از ذکر الحمدالله جایز است، ولی بهتر است ذکر الحمدلله اول باشد.

حضور قلب و توجه معنوی در هنگام تسبیح;

تسبیح را بلافاصله بعد از پایان نماز و بدون قطع حالت نماز و انجام کار دیگر شروع کنید.

مراعات نماز بین اجزاء تسبیح، به معنای فاصله ندادن بین ذکر و قطع نکردن تسبیح با چیز دیگری است.[4]

اهمیت تسبیح در روایات

در منابع حدیثی از اهمیت مدح حضرت زهرا علیهاالسلام روایات متعددی نقل شده است:

ابوهارون مکفوف می گوید: امام صادق (ع) به من فرمود: ای ابوهارون، ما فرزندان خود را به تسبیح حضرت زهرا (س) امر می کنیم همان گونه که به نماز امر می کنیم. پس به ذکر آن ادامه دهید. زیرا هر مینیونی که به آن ادامه دهد ناراضی نخواهد بود.[5]

امام باقر علیه السلام فرمود: هرکس تسبیحات حضرت زهرا علیهاالسلام را بخواند و سپس استغفار کند، آمرزیده می شود. این تسبیح صد مرتبه گفته می شود ولی در عمل هزار تسبیح به حساب می آید و شیطان را بیرون می کند و خداوند رحمان را خشنود می سازد.[6]

از امام باقر (علیه السلام) روایت شده است: خداوند از نظر حمد و ذکر، با هیچ چیز بهتر از تسبیح حضرت فاطمه زهرا علیهاالسلام عبادت نشده است. اگر کار بهتری بود، پیامبر خدا آن را به زهرا علیهاالسلام می داد».[7]

از امام صادق (علیه السلام) نقل شده است: هر کس بعد از نماز واجب صد مرتبه تسبیح و تسبیح بگوید و سپس یک بار بگوید «لا اله الا الله»، آمرزیده می شود». ]

در حديث ديگري از اين حضرت منقول است: تسبيح فاطمه زهرا (س) در هر روز بعد از هر نماز نزد خداوند از هزار ركعت نماز در هر روز محبوبتر است.[9]

از امام صادق (علیه السلام) نقل شده است: هر که بعد از نماز واجب، قبل از روی هم زدن پاها (پیش از تشهد و سلام) تسبیح فاطمه زهرا علیها السلام را بخواند، خداوند او را می آمرزد.[10]

از محمد بن مسلم ثقفی کوفی روایت شده است که امام باقر (علیه السلام) فرمودند: تسبیح حضرت فاطمه (سلام الله علیها) نمونه ای از ذکرهای فراوانی است که خداوند متعال در قرآن فرموده است تا بسیاری از او را یاد کنیم.[11] ]

خواندن تسبیح حضرت زهرا علیهاالسلام قبل از خواب در احادیث بسیاری سفارش شده است.[12]

تسبیحات و ادای احترام به شهید

نقل شده است که حضرت فاطمه علیهاالسلام پس از دریافت دستور تسبیح معروف از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله، ابتدا رشته ای از پشم تابیده تهیه کرد و آن را به تعداد تسبیح بسته و با دست خود به صورت چرخشی گره زد. تکبیر و تسبیح و تمدید می خواند تا اینکه عمویش حمزه بن عبدالمطلب به شهادت رسید، سپس حضرت فاطمه زمین را از قبرش برداشت و تسبیح درست کرد و تسبیح را با آنچه که شایستگی بیشتری دارد خواند – تسبیح کردند و ذکر را با آن شروع کردند. [13] مرتضی مطهری پس از ذکر این واقعه تاریخی می گوید این عملکرد حضرت فاطمه (س) قابل توجه است، یعنی بیانگر ارزش و اهمیت شهید است.[14]

مرتبط:  چرا تو جی تی ای وی مرحله نمیاد

پاورقی

↑ صدوق، من لایحضره الفقیه، 1413ق، ج1، ص320.

↑ محقق حلی، المتبر فی شرح المختصر، 1407ق، ج2، ص248; علامه حلی، تذکره الفقاهه، مؤسسه آل البیت (ع)، ج 1، ص 138. 3، ص. 265.

↑ اکبری، «اوامر و نکاتی در باب حضرت زهرا»، ص ۲۲. 41.

↑ اکبری، «اوامر و نکاتی در باب حضرت زهرا»، ص ۲۲. 41.

↑ صدوق، ثواب العمال، ۱۳۸۱، ص۳۱۵.

↑ صدوق، ثواب العمال، 1381، ص315.

↑ حر عاملی، وصال الشیعة، 1403ق، ابواب التقیب، باب نهم، باب 1، ج4، ص 138. 1024.

↑ حر عاملی، وصال الشیعة، 1403ق، ابواب التقیب، باب 7، حدیث 3، ج 4، ص 138. 1021.

↑ حر عاملی، وصال الشیعة، 1403ق، فصول تعقیب، باب نهم، حدیث 2، ج 4، ص 138. 1024.

↑ حر عاملی، وصال الشیعة، 1403ق، ابواب التقیب، باب 7، حدیث 4، جلد 4، ص 138. 1022.

↑ «تسبیح فاطمه از یاد الله کثیر الذی قال: الله را با ذکر بسیار یاد کنید». سوره احزاب، 41. نوری، مستدرک الوسائل: ج 5 ص. 36:5305.

↑ حر عاملی، وسائل الشیعه، ج ۴، ص ۱۰۲۵.

↑ فاطمه (سلام الله علیها) تسبیح تسبیح را می خواند و نخ پشم را به عدد تکبیرات می بست و بیدها (سلام الله علیها) تا قتل تدیر و تکبر و تسبیح می خواندند. حمزه بن عبدالمطلب علیه السلام استفاده از تربته بود و عمل تسبیح مورد استفاده مردم قرار می گرفت. چون قتل حسین علیه السلام و مرگ علی قاتل عذاب در حق او اجرا شد، پس تربت خود را برای لذت به کار برد، من الفضل و سزاوار آن. -شیخ المفید، المزار، ج 1، ص 150. کتابخانه مدرسه فقه.

↑ مطهری، شهید (قیام و انقلاب مهدی (عج)، مجموعه آثار استاد شهید مطهری، ج 24، ص 474).

مراجع

به گزارش خبرگزاری مهر، تسبیح عبادت برگزیده ای است که هرکس در سفر معنوی خود با توجه به توانایی و علم خود از آن بهره مند می شود و این در حالی است که ائمه قبل از خلقت عالم مادی به تسبیح و تجلیل از آن حضرت متعهد بوده اند. جوهر حقیقت.

هدیه ای آسمانی از طرف پدر

هنگامی که فاطمه علیهاالسلام به دلیل سختی کار خانه دچار مشکل شد، پیشوای شیعیان به او گفت: نزد پدرش برو و از خادمی بخواه که دوست و شریک او در امور خانه باشد، فاطمه، آیا می خواهی. چیزی را به تو بدهم که از بنده و تمام دنیا و آنچه در آن است با ارزشتر باشد، حضرت فاطمه علیهاالسلام فرمود: دوست دارم بدانم چیست، پیامبر (ص) فرمود: بعد از نماز بگو: الله اکبر سی و چهار مرتبه، الحمدلله سی و سه مرتبه و سبحان الله سی و سه مرتبه و به لا اله الا الله ختم می شود. این کار برای تو بهتر است از آنچه می خواهی و دنیا و همه چیز در آن است.”
هنگامی که این هدیه بهشتی در فاطمه (س) داده شد، او گفت: من از خدا و رسول راضی هستم.

امام باقر (علیه السلام) در مورد تسبیح حضرت زهرا (س) می فرمایند: «خدای متعال با ستایش بالاتر از تسبیح حضرت زهرا علیهاالسلام عبادت نمی شد و اگر بهتر از آن بود رسول خدا (صلی الله علیه و آله) بود. تسبیح حضرت زهرا که به مناسبت لجاجت به حضرت زهرا نسبت داده می شود در واقع تسبیح حضرت حق تعالی است!! 99888 نفر با گفتن «الله اکبر» به عجز مطلق خود اعتراف می کنند. و بارها در درگاه خدا به ناتوانی خود اعتراف می کند، حضرت از من پرسید: «الله اکبر» چیست؟ گفتم: یعنی خدا از همه چیز بزرگتر است. حضرت فرمود: به این معنا خدا را چیزی تصور کردی و او را بزرگتر از این چیزها تصور کردی. گفتم: پس منظور از «الله اکبر» چیست؟ حضرت فرمود: منظور چنین است; «خداوند بزرگ است، من یوسف هستم. خداوند بزرگتر از آن است که بتوان توصیف کرد.

مرتبط:  چرا وقتی کسیو تگ میکنم نمیتونه اد استوری کنه

الحمدلله

انسان پس از اعتراف به ناتوانی خود در شناخت خالق وارد مرحله بعدی می شود و با گفتن «الحمدلله» که یکی از بهترین اذکار تسبیح است وارد مرحله بعدی می شود. همان گونه که در روایات بسیار آمده است، کسى که «الحمدلله» را بگوید، شکر خدا را به جا آورده است، چنان که امام صادق (علیه السلام) فرمود: «شکر هر نعمتى هر چند بزرگ باشد، حمد خداوند متعال است».
سبحان الله علی (علیه السلام) پرسید: «سبحان الله» چیست؟ حضرت فرمود: «سبحان الله» این است که در برابر مقام بلند و عظمت خداوند تعظیم کرده و او را به قدر زیبا دانستن. مشرکان فکر می کنند و چون بنده این کلمه را می گوید همه فرشتگان بر او درود می فرستند.

ثواب تسبیح حضرت زهرا به شأن امام حسین علیه السلام

در مورد ثواب دعای تسبیح حضرت زهرا (س) با تسبیح امام حسین (ع) از حضرت صاحب الامر (عج) روایت شده است: «کسی که تسبیح تسبیح امام حسین (ع) را در دست داشته باشد و فراموش کند که آن را بخواند، ثواب ذکر برای او نوشته می شود.

پس از آنکه پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله تسبیح را به کوتصر خود داد، حضرت فاطمه ابتدا یک رشته پشم را نخ ریسی و با او شروع به تسبیح خواندن کرد تا اینکه حضرت حمزه بن عبدالمطلب به شهادت رسید. پس حضرت فاطمه (س) از قبر این بزرگوار مقداری خاک برداشت و تسبیح درست کرد و از آن برای تسبیح استفاده کرد و مردم نیز همین کار را کردند و چون سیدالشهدا به شهادت رسید، ساختن آن سنت شده است. تسبیحی از تربت امام مظلوم و با آن ذکر بگویید.

فضائل و آداب تسبیح حضرت زهرا علیهاالسلام

درباره فضائل و آداب تسبیح حضرت زهرا سلام الله علیها روایات فراوانی از ائمه معصومین علیهم السلام وجود دارد که برخی از آنها از جمله آنهاست. ذكر شده:
ابو هارون مكفوف گفت: امام صادق عرض كردم: اى ابوهارون، فرزندان خود را به نماز امر مى كنيم، همان گونه كه آنها را به تسبيح حضرت زهرا (س) امر مى كنيم. پس به ذکر آن ادامه دهید؛ زیرا هر بنده ای که به این کار ادامه دهد بد بختی نخواهد داشت

رضای خدا دوری از شیطان این تسبیح صد مرتبه گفته می شود ولی در مقدار عمل هزار تسبیح است و شیطان را دفع می کند و خدای مهربان را خشنود می کند. لهو، هرکس بعد از نماز واجب قبل از بلند کردن پای راست از بالای پای چپ، تسبیحات حضرت زهرا(س) را بجا آورد، تمام گناهانش آمرزیده می شود. (كافى ج 3 ص 343)

و در حديثى ديگر فرمود: تسبيحات فاطمه زهرا عليهاالسلام را فراموش كردم، تسبيح كننده فاطمه زهرا عليها السلام نزد خداوند ياد كرده است. الاخبار ص. 193)

شرایط تسبیح حضرت زهرا (س)

یکی از شرایطی که باید در این تسبیح رعایت شود این است که بلافاصله بعد از نماز خوانده شود، یعنی وقتی نماز تمام شد، نمازگزار قبل از تغییر وضعیت نماز بخواند. یعنی حالت تشهد و سلام باید در نماز بیرون بیاید و شروع به تسبیح کند و از آنچه در ابتدای عدد پنهان است می توان فهمید که بداهت تسبیح بعد از نماز حسابی دارد که غیر از این نیست بسیاری از ائمه معصومین علیهم السلام همواره فرموده اند که این عمل باید با عشق و نشاط انجام شود. مشاهده می شود که در هنگام تسبیح آنقدر سریع و سهل انگارانه گفته می شود که ممکن است بیانگر این باشد که تسبیح از روی عادت یا تأثیر محیطی گفته می شود و نه از روی شادی.

در اسلام هر چیزی که هست دلیل یا دلیلی دارد مثلاً 12 ماه سال نشانه 12 امام و 5 انگشت نشانه 5 نفر است. خوب نمی شود که خداوند چیزی را بدون راز آفریده باشد، پس این تسبیح هم سرّی دارد. چرا باید در تسبیح حضرت فاطمه 34 مرتبه الله اکبر، 33 بار الحمدلله و 33 بار سبحان الله بگوییم؟ آیا دلیلی وجود دارد که فقط این مقدار را بگوییم؟

مرتبط:  چرا باید سواد رسانه ای داشته باشیم تفکر هشتم

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. سلام! مقاله‌ی خوبی بود و من از خوندنش استفاده زیادی کردم. توضیحاتت در مورد تعداد ۳۴ الله اکبر در تسبیح حضرت زهرا واقعا جذاب و معنی‌دار بود. دست مریزاد!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا