چطور با شوهرم صحبت کنم

3.4/5 – (24 امتیاز)

همه روابط اعم از دوستی، روابط عاطفی با خانواده، روابط زناشویی و … بر اساس ارتباط است. ازدواج نیز یکی از این روابط است و بسیاری از مشکلات رایج را می توان با ارتباط صحیح و مفید حل کرد. یادگیری صحبت کردن با همسرتان در زندگی مشترک شما را برای یک زندگی سالم آماده می کند و به شما کمک می کند بقا و شکوفا شوید.

بنابراین اگر شما از آن دسته زوج هایی هستید که نمی دانند چگونه با شریک زندگی خود صحبت کنند؟ با ما بمان. مشاوران مرکز مشاوره خانواده آویژه در این مقاله به شما کمک می کنند تا بتوانید ارتباط موثر و مفیدی با همسر خود داشته باشید. در این مقاله یاد می گیرید که چگونه با همسرتان صحبت کنید. پس حتما این مقاله را تا انتها بخوانید تا به ازدواج خود رابطه ای سالم و زندگی شادی بخشید.

چطور باید با همسرت صحبت کنی؟

حتما این جمله معروف را شنیده اید که می گوید ارتباط کلید هر ازدواج موفقی است. فقدان ارتباط سالم منجر به ناامیدی، رنجش و مشاجره بین زوجین می شود و گاهی اوقات عدم برقراری ارتباط قوی باعث طلاق زوجین می شود. وقتی یاد می گیرید با زنان صحبت کنید و شریک زندگی تان یاد می گیرد که با مردان صحبت کند، یکدیگر را بهتر درک می کنید و می توانید بحث ها و مشکلات خود را راحت تر حل کنید. اگر نحوه صحبت با همسرتان درست باشد، رابطه ایجاد می‌شود و همیشه راحت‌تر تنش و استرس را از بین می‌برید. ارتباط خوب یک مهارت ضروری برای زوجین است.

اگر به دنبال راه های مناسب و بهترین راه های ارتباط موثر با همسرتان هستید یا می خواهید رابطه خود را با همسرتان بهبود ببخشید، از نکات زیر کمک بگیرید.

مشاوره حرفه ای تخصص ماست

شما میتوانید برای مشاوره و تراپی در زمینه چگونه با همسر خود صحبت کنیم؟ 12 شیوه حرف زدن با شوهر با بهترین روانشناسان مرکز مشاوره خانواده آویژه تماس حاصل نمایید. ساعت پاسخگویی ۹ صبح الی ۱۲ شب.

برای مشاوره تلفنی فوری در داخل کشور روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاوره تلفنی فوری

برای مشاوره به هموطنان خارج از کشور روی لینک زیر کلیک کنید.

برای رزرو مشاوره حضوری روی لینک زیر کلیک کنید.
رزرو جلسه مشاوره حضوری.

مشاوران ویژه

آنها در قبال شما مسئول هستند

شنیدن کافی نیست، یاد بگیرید به حرف های همسرتان گوش دهید

ما همیشه به صحبت ها و نیازهای همسرمان گوش می دهیم. اما آیا ما به آنها گوش می دهیم یا نه؟ شنیدن و گوش دادن دو چیز کاملا متفاوت هستند. متاسفانه برخی به اشتباه این دو را یکی می دانند. گاهی همسرتان با شما صحبت می کند و شما صحبت های او را می شنوید. حتی ممکن است ناخودآگاه سرتان را تکان دهید تا حرف او را تایید کنید. اما شما به هیچ یک از صحبت های او گوش نکردید و ذهنتان درگیر مشکلات دیگری بود.

اولین نکته برای تقویت رابطه خود با همسرتان این است که یاد بگیرید به خودتان گوش دهید. به افکار، احساسات، نیازها و خواسته هایی که همسرتان در صحبت های خود بیان می کند توجه کنید. گاهی اوقات همسرتان نیاز دارد که شما فقط به او گوش دهید. با او همدردی کنید. مدام او را به خاطر اشتباهاتش سرزنش نکنید و نصیحتش نکنید. گوش دادن نه تنها به بهبود ارتباط با همسرتان کمک می کند، بلکه به زوج ها می آموزد که در برقراری ارتباط با دیگران صبور باشند.

بحث را بدون وقفه ادامه ندهید

البته هر زن و شوهری دعوا و درگیری دارند. اما این بحث ها و درگیری ها نباید بدون وقفه ادامه یابد. برای برقراری ارتباط بهتر با همسرتان، حین بحث از احساسات خود آگاه باشید. از همسرتان بخواهید که احساساتش را کنترل کند. می توانید با همسرتان توافق کنید و یک کلمه یا عبارت کوتاه را برای توقف و استراحت در هنگام مشاجره انتخاب کنید. وقتی عصبانی هستید، می خواهید فریاد بزنید یا چیزهای آزاردهنده ای بگویید، یا نیاز به تنها بودن دارید، با همسرتان خوب باشید، از کلماتی مانند توقف مشاجره، استراحت، استراحت و غیره استفاده کنید. در تایم اوت بمانید تا خشم شما فروکش کند. اجازه ندهید صحبت با همسرتان به داد و بیداد و دعوا ختم شود.

برای داشتن یک صبح خوب در کنار همسرتان به کلمات و جملات خود توجه کنید

کلماتی که برای گفتن به همسرتان انتخاب می کنید می تواند تفاوت بزرگی در رابطه شما ایجاد کند. همیشه این سوال را از خود بپرسید: آیا کلمه یا عبارتی که می خواهم بگویم می تواند نیت و نظر قلبی من را نشان دهد. یا باعث خراب شدن رابطه و ناراحتی همسرم می شود. حرف های شما حتما در ذهن همسرتان خواهد ماند. حتی عذرخواهی شما نمی تواند کلمات گفته شده را به طور کامل پاک کند. می توانید با محبت آمیز بودن با او و صحبت های عاشقانه همسرتان را دلتنگ کنید و رابطه عاشقانه خود را تقویت کنید. برای اطلاعات بیشتر در مورد دلتنگی همسرتان می توانید به مقاله چگونه دلتنگ همسرتان شوید مراجعه کنید.

چیزی که تو ذهنت هست رو نگو

صداقت یک چیز مهم و حیاتی در هر زندگی مشترک است. اما این بدان معنا نیست که شما باید هر چیزی که به ذهنتان می رسد را بیان کنید. احتیاط یک عنصر مهم در برقراری ارتباط خوب با همسرتان است. اگر می خواهید از روی عصبانیت، ناراحتی، رنجش یا سرزنش چیزی بگویید، خودداری کنید. راه دیگری برای آرام کردن و رهایی از عصبانیت خود بیابید. به عنوان مثال، می‌توانید ناراحتی‌های خود را روی یک کاغذ یادداشت کنید، بالش را فشار دهید، یا ورزش کنید تا انرژی منفی خود را آزاد کنید. یکی از نشانه های خودخواهی زن این است که مدام دیگران را سرزنش می کند و همسرش را از حرف هایش ناراحت می کند. پس به آنچه به ذهنتان می رسد توجه کنید تا اشتباه نشود.

مشاوره حرفه ای تخصص ماست

شما میتوانید برای مشاوره و تراپی در زمینه چگونه با همسر خود صحبت کنیم؟ 12 شیوه حرف زدن با شوهر با بهترین روانشناسان مرکز مشاوره خانواده آویژه تماس حاصل نمایید. ساعت پاسخگویی ۹ صبح الی ۱۲ شب.

برای مشاوره تلفنی فوری در داخل کشور روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاوره تلفنی فوری

برای مشاوره به هموطنان خارج از کشور روی لینک زیر کلیک کنید.

برای رزرو مشاوره حضوری روی لینک زیر کلیک کنید.
رزرو جلسه مشاوره حضوری.

مشاوران ویژه

آنها در قبال شما مسئول هستند

یادتان باشد هنگام صحبت با همسرتان همدلی نشان دهید

وقتی همسرت شما را اذیت می کند. یا از ناراحتی خود به خاطر مشکلی به شما می گوید، گاهی خود را به جای او بگذارید تا احساسات او را بهتر درک کنید. به صحبت های همسرتان فکر کنید. از او در مورد احساساتش بپرسید. اگه جای همسرت بودی چیکار میکردی؟ حتی اگر قادر به درک احساسات او نیستید، به دیدگاه همسرتان احترام بگذارید. ایجاد همدلی با همسرتان به شما کمک می کند ارتباط خود را با همسرتان تقویت کنید و گفت و گوهای خود را توسعه دهید.

فریاد زدن ممنوع

فریاد زدن در حین صحبت با همسرتان نتیجه خوبی ندارد. فریاد زدن وضعیت آشفته را بدتر می کند. این باعث افزایش تنش بین زوجین می شود. اگر در موقعیتی قرار گرفتید که نمی توانید فریاد بزنید و کف بزنید. پس باید بایستی و استراحت کنی. کمی از محیط دور شوید تا آرامش خود را پیدا کنید. بر اساس تحقیقات، یکی از نشانه های دروغگویی زن این است که وقتی کسی حرف او را باور نمی کند، گریه می کند و کمک می خواهد. پس مواظب باشید فریادهای بی مورد شما باعث نشود دیگران باور کنند که شما یک فرد دروغگو یا خودخواه هستید.

در صحبت های خود با همسرتان از عبارات و نظرات منفی استفاده نکنید

نظرات منفی را از مکالمات خود حذف کنید. به جای استفاده از جملات منفی هنگام صحبت با خود، از جملات پر انرژی مثبت، صادقانه و محترمانه برای برقراری ارتباط با شریک زندگی خود استفاده کنید. یکی از مهارت هایی که برای صحبت با همسرتان لازم است، استفاده از عبارات مثبت در صحبت هایتان است. جملاتی مانند: دوستت دارم، در کنارت احساس آرامش می کنم، روز خوبی داشته باشی همسر عزیزم و… استفاده از جملات مثبت و تشویق کننده در طول روز می تواند راه خوبی برای افزایش ارتباطات مفید و صحبت با همسرتان باشد.

از کلمات برای بیان احساسات مثبت خود استفاده کنید

بعضی ها می گویند چرا نمی توانم با همسرم صحبت کنم؟ یکی از دلایل عدم ارتباط کلامی موثر و مفید با همسرتان این است که احساسات خود را در صحبت های خود بیان نمی کنید. هم مرد و هم زن نیاز به شنیدن سخنان محبت آمیز و احساسی از همسر خود دارند. غرور و خودخواهی خود را کنار بگذارید و صادقانه درباره احساسات خود با همسرتان صحبت کنید. به او بگویید برای خواسته هایش می جنگید. از زیبایی و ظاهر همسرتان تعریف کنید و اعتماد به نفس او را تقویت کنید. هرگز او را مسخره نکنید، حتی به عنوان شوخی.

به خاطر داشته باشید که هنگام صحبت با همسرتان تماس چشمی برقرار کنید

زبان بدن در هنگام صحبت کردن نقش مهمی دارد. هرگز از تماس ظاهری یا فیزیکی با همسرتان غافل نشوید. او ممکن است محبت و عشق را در چشمان شما ببیند یا با لمس دستان شما آرامش یابد. می توانید از تماس چشمی برای اثبات نظر خود استفاده کنید. زیرا اکثر افرادی که دروغ می گویند یا چیزی را پنهان می کنند نمی توانند با فردی که با او صحبت می کنند ارتباط چشمی موثری برقرار کنند. وقتی با همسرتان رابطه خوبی برقرار می کنید و او صداقت و استحکام را در چشمان شما احساس می کند، بهتر به شما گوش می دهد.

مرتبط:  چطور به شاهزاده رضا پهلوی وکالت بدهم

به یاد داشته باشید که در سخنرانی خود محترم باشید! مخصوصا جلوی دیگران!

یکی از مهم ترین نکاتی که در صحبت با همسرتان باید به آن توجه کنید احترام است. چه زمانی که زن و شوهر تنها هستند و چه زمانی که با خانواده یا دوستان هستند، باید احترام را در گفتگوهای خود حفظ کنند. وقتی تنها هستید به یکدیگر احترام بگذارید. زیرا اگر با خود بی احترامی صحبت کنید، برای شما تبدیل به یک عادت می شود. همچنین زمانی که در جمع هستید، در گفتگوهای خود با همسرتان بیش از هر زمان دیگری به دیگران احترام بگذارید. وقتی به همسرتان احترام می گذارید، برای دیگران حد و مرز تعیین می کنید. سعی کنید حتی شکایات و مشکلات خود را با احترام بیان کنید و با احترام از همسرتان بخواهید که به نیازهای شما توجه کند.

از وسایل ارتباطی برای ایجاد یک رابطه عاشقانه استفاده کنید

خودتان را به صحبت تلفنی با همسرتان محدود نکنید و فقط در مورد نیازها و فعالیت های روزانه خود صحبت کنید. از پیامک، تماس و غیره استفاده کنید. برای تقویت ارتباط شما یک مکالمه عاشقانه تلفنی می تواند شریک زندگی شما را برای دیدن شما لحظه شماری کند. هر چند وقت یکبار به او پیامک بزنید و از توجه او به شما تشکر کنید. همیشه به مکالمات خود تنوع دهید و آنها را از حالت عادی و روزمره خارج کنید.

حرف همسرتان را درست متوجه شدید؟

اگر نقطه نظرات و صحبت های شریک زندگی خود را فهمیده اید، همیشه در صحبت های خود با همسرتان این موضوع را بررسی کنید. آیا توانستید معنای این صحبت ها را به همسرتان منتقل کنید؟ برای فهمیدن این موضوع می توانید از تکنیک آینه استفاده کنید. این تکنیک به این صورت است: وقتی صحبت همسرتان تمام شد، بگویید: «پس منظورت این بود…» یا بگویید: «من اینطور فهمیدم…» و آنچه را که همسرتان گفته و فهمیده است، تکرار کنید. . express این به شما این فرصت را می دهد که منظور همسرتان را به طور کامل درک کنید و همچنین به آنها این فرصت را می دهد که توضیحات بیشتری برای درک شما ارائه دهند. احساس شنیده شدن و تایید شدن برای همه آرامش بخش است و به درک بهتر متقابل منجر می شود.

فراموش نکنید که در مورد این 5 سوال با همسرتان صحبت کنید

برخی از مهم ترین نکاتی که باید هنگام صحبت با همسرتان رعایت کنید در بالا ذکر شده است. در این بخش به موضوعاتی می پردازیم که باید حداقل هفته ای یک بار با همسرتان صحبت کنید. برای داشتن یک زندگی مشترک شاد و سالم باید رابطه مفیدی با همسرتان برقرار کنید. ارتباط مفید مستلزم بررسی های معمول در موقعیت های خاص است. اگر می خواهید رابطه خوبی با همسرتان داشته باشید، هر هفته در مورد این 5 موضوع با همسرتان صحبت کنید.

احساسات

صحبت کردن با همسرتان در مورد احساساتتان موضوع بسیار مهمی است. در مورد احساسات خود صادق باشید و سعی کنید آنها را با شریک زندگی خود در میان بگذارید. گاهی ابراز احساسات برایتان سخت است اما با تکرار و تمرین به راحتی می توانید به این مهم دست پیدا کنید. زمانی که غمگین، نگران یا استرس دارید، ممکن است همسرتان این موضوع را درک نکند، پس سعی کنید همیشه احساسات خود را به وضوح بیان کنید تا در این شرایط شما را درک کند. حتی زمانی که بچه دار می شوید، از ابراز احساسات خود غافل نشوید. این به حفظ یک رابطه محبت آمیز بعد از بچه دار شدن کمک زیادی می کند.

دوستان

حتی اگر همسرتان شما را داشته باشد و شما هم او را داشته باشید، قطعاً هر دوی شما باید با دوستان خود ارتباط برقرار کنید. به روابط دوستانه خود و نحوه تعامل خود با آنها توجه کنید و در مورد آنها با همسر خود صحبت کنید. همه باید با اطرافیان خود ارتباط برقرار کنند و شما نمی توانید همسر خود را محدود کنید زیرا این کار او را خسته، افسرده و ناامید می کند.

امور مالی

یکی از رایج‌ترین دلایلی که زوج‌ها از هم جدا می‌شوند، مشکلات مالی است. نادیده گرفتن انتظارات همسر و نداشتن پس انداز خوب بسیار مشکل ساز است. در مورد حقوق خود صادق باشید. شما و همسرتان هر دو در تلاش هستید تا زندگی مشترک خوبی داشته باشید، پس چرا از مخفی کردن درآمد استفاده می کنید؟ هر هفته با همسرتان در مورد درآمدتان، هزینه‌های اضافی‌تان در آن هفته، پس‌اندازتان و غیره صحبت کنید. این به شما کمک می کند تا دیدگاه درستی از وضعیت مالی خانواده خود داشته باشید.

ترس ها

صحبت کردن با همسرتان در مورد ترس هایتان کمک زیادی به غلبه بر آنها می کند. ترس ها بر قلب ما حکومت می کنند و بر تصمیمات و رفتار ما تأثیر می گذارند. در مورد ترس های خود و شریک زندگی خود با یکدیگر صحبت کنید. وقتی بتوانیم ترس های خود را شناسایی کرده و آنها را آشکار کنیم، به راحتی می توانیم قدرت آنها را کاهش دهیم.

خانواده

خانواده موضوعی است که بیشتر مکالمات بین شما و همسرتان را پوشش می دهد. با همسرتان در مورد برنامه ها، قوانین، نمرات کودکان و غیره صحبت کنید. به زوج ها کمک می کند تا یکدیگر را بهتر درک کنند و موقعیت های پیچیده را مدیریت کنند. همیشه از نظرات و دیدگاه های خانواده خود برای تصمیم گیری در مورد یک موضوع مهم و خانوادگی استفاده کنید. به عنوان یک شریک زندگی، همسر شما حق دارد از تمام مسائل مربوط به خانه و خانواده شما مطلع باشد. اگر می خواهید اطلاعات دقیق تری در مورد نحوه رفتار با همسرتان داشته باشید، توصیه می کنم حتما مقاله چگونه با همسرتان رفتار کنیم را مطالعه کنید؟ خواندن

سخنی از مشاوران آویژه

سعی کنید همیشه ارتباط مفید و موثری با همسرتان داشته باشید. در مورد موضوعات مختلف با یکدیگر صحبت کنید و با نظرات و دیدگاه های یکدیگر آشنا شوید. نحوه صحبت شما با همسرتان در برقراری ارتباط با او بسیار موثر است. زن و مرد باید بتوانند رفتار و گفتار خود را مدیریت کنند و بدون بی احترامی تبادل نظر کنند. شما می توانید بسیاری از مشکلات خود را با صحبت کردن یا به اشتراک گذاشتن عواطف و احساسات خود با همسر یا همسرتان حل کنید.

شریک زندگی یعنی کسی که بتوانید به راحتی در مورد هر مشکلی با او صحبت کنید، پس به دنبال کلمات کتابی و رسمی نباشید. اگر هنوز نمی دانید چگونه با همسرتان صحبت کنید یا تازه ازدواج کرده اید و نمی دانید چگونه با همسرتان ارتباط برقرار کنید، می توانید برای حل این مشکل از یک مشاور خانواده کمک بگیرید.

برای مشاوره در مورد نحوه صحبت با همسرتان؟ 12 راه برای صحبت با شوهر

از مشاوران خانواده و روانشناسان متخصص از سراسر کشور

با شماره 02162999066 تماس بگیرید

4.6/5 – (7 امتیاز)

چگونه با همسرم صحبت کنم؟

یکی از رایج ترین سوالاتی که از مردان و زنان می پرسیم این است که چگونه با همسر خود صحبت کنیم تا آنها بفهمند ما چه می گوییم. گاهی اوقات باید نحوه صحبت یا رفتار خود را تغییر دهید تا راحت تر با شریک زندگی خود کنار بیایید. نحوه صحبت با همسر یکی از سوالاتی است که هر زن و مردی برای حفظ و بقای زندگی مشترک خود باید بداند.

در این مقاله از سایت وایف تایم قصد داریم به نکاتی بپردازیم که هنگام صحبت با همسرتان باید به آنها توجه کنید.

اغلب ناتوانی در صحبت کردن و برقراری ارتباط باعث تعارض می شود. بسیاری از زوج ها با وجود اینکه علاقه زیادی به یکدیگر دارند، نمی دانند چگونه با همسر خود به درستی صحبت کنند و حتی نمی توانند احساسات زیبایی مانند عشق و محبت را ابراز کنند.

صحبت کردن با همسرتان به گونه ای که محبت، احترام و درک متقابل در کلام شما وجود داشته باشد، به شما کمک می کند تا به یکدیگر نزدیک شوید.

بیشتر بدانید:

تغییر رفتار پس از ازدواج

چگونه افسون کنیم

چگونه با همسرتان صحبت کنید؟

در ادامه شما را با مهم ترین عواملی که در صحبت با همسرتان باید در نظر داشته باشید آشنا می کنیم. با اعمال این موارد، عشق و علاقه به زندگی زناشویی شما سرازیر می شود.

1- صمیمی باشید
علاقه خود را شفاهی به همسرتان ابراز کنید. هنگام صحبت او را نوازش کنید و گاهی به او صدقه بدهید. نشان دادن علاقه زیاد به افزایش محبت و توجه همسرتان کمک می کند.

2- احترام گذاشتن به یکدیگر
احترام در واقع مهارتی است که بین زن و شوهر گذاشته می شود و از توهین و سخنان بد و تحقیر دوری می کند. زوجین باید سعی کنند احترام و صمیمیت بین خود را از دست ندهند و از سخنان بی ادبانه و رفتارهای بی ادبانه پرهیز کنند.

3- مهارت شنیداری خود را تقویت کنید
یکی از مهم ترین مراحل برای صحیح صحبت کردن، یادگیری مهارت شنیداری است. توجه کامل به مکالمات یکدیگر، اظهار نظر، پرسیدن سوال و واکنش عاطفی می تواند نشان دهنده توجه شما باشد. فقط به خاطر گوش دادن به حرف های همسرتان گوش نکنید، بلکه به این دلیل که برای شما مهم است و او را دوست دارید. گوش دادن و درک همسرتان یکی از مهمترین جنبه های پرورش است که زنان باید آن را در خود تقویت کنند.

مرتبط:  چرا به سیستان دارالولایه می گویند

4- اعتماد
اعتماد به اندازه صداقت مهم است. باور نکردن حرف های همسرتان و شک کردن به گفته های او از دو جنبه سرچشمه می گیرد. اول اینکه ممکن است در گذشته دروغ گفته باشد. دوم اینکه ممکن است بیش از حد مشکوک و بی اعتماد باشید، در این صورت همسرتان مجبور می شود برای جلوگیری از درگیری دروغ بگوید و این چرخه معیوب ادامه خواهد داشت. یادگیری مهارت های زندگی و حل این مسائل با کمک یک متخصص مسائل خانواده قابل حل است.

5- در رابطه صادق باشید
در بسیاری از مقالات این مجموعه در مورد اهمیت صداقت در زندگی مشترک صحبت کرده ایم. اساس هر رابطه صداقت و اعتماد است. بنابراین سعی کنید از ابتدای زندگی با همسرتان صادقانه صحبت کنید و حتی در یک موضوع بد به صداقت او پاسخ مثبت دهید تا از صداقتش پشیمان نشود.

6- با صحبت با همسرتان به همسرتان تهمت نزنید
یکی از بدترین اتفاقاتی که ممکن است بین زن و شوهر بیفتد این است که به همسرتان تهمت بزنید و آنها را به کاری که انجام نداده اند متهم کنید. این امر اعتماد، احترام، صمیمیت و پذیرش بین دو طرف را از بین می برد.

چگونه با همسرتان صحبت کنید؟

7- نقاط ضعف و قوت
سعی کنید هنگام صحبت با همسرتان از صحبت در مورد نقاط ضعف یا اشتباهات گذشته یکدیگر خودداری کنید. این به شما کمک می کند تا مسائل را سریعتر حل کنید و زمان خود را برای بازگشت به گذشته تلف نکنید. در عوض، روی نقاط مثبت و قوت شخصیت او تمرکز کنید و از ویژگی های او قدردانی کنید. در یک خانواده موفق، همه اعضای خانواده دستاوردها و نقاط قوت یکدیگر را در نظر می گیرند و همیشه از یکدیگر حمایت می کنند.

8- فکر نخوانید
همیشه سعی کنید صحبت های همسرتان را تمام کند. حتی اگر به وضوح دروغ می گوید یا چیزی کاملاً نادرست می گوید. حدس زدن آنچه قرار است همسرتان بگوید و قطع صحبت کردن، راه درستی برای نشان دادن دانش شما نیست.

9- حواس خود را جمع کنید
سعی کنید فرآیند شنیدن و صحبت کردن را به یک عمل جداگانه و مهم تبدیل کنید. این کاری نیست که بتوان هنگام تماشای تلویزیون، غذا خوردن یا خواب انجام داد. سعی کنید وسایل حواس پرتی مانند تلفن همراه را کنار بگذارید و فقط با همسرتان صحبت کنید.

10- صحبت با همسر با زبان بدن
یکی از مهمترین جنبه های گفتگوی دو نفر ارتباط غیرکلامی یا زبان بدن است. برخی از حالات بدنی که می تواند به شما کمک کند عبارتند از:
_دست روی سینه یا به اصطلاح با گارد بسته ننشینید.
_با حالت باز به همسرتان نگاه کنید اما مصنوعی و ساختگی نباشید.
_سرت را تکان بده. و در چشمانش نگاه کن.
_بشین در حالی که بلندگو نشسته است.

11- موضوعات را با هم قاطی نکنید
سعی کنید هنگام صحبت از ارجاع به موضوعات یا مسائل قبلی خودداری کنید. شما بازجو نیستید که از حرف های همسرتان علیه او استفاده کنید. در مورد هر موضوعی که صحبت می کنید، مسائل دیگر را مطرح نکنید و آنها را به هم وصل نکنید. به عنوان مثال، نباید همسرتان را که سیگار می کشد و لباس هایش اغلب پاره می شود، با عباراتی مانند «آنقدر سیگار کشیدی که راه رفتن را فراموش کردی» یا چیزهایی از این قبیل آزار دهید.

12- لحن بیان را هنگام صحبت با همسرتان اصلاح کنید
در بسیاری از مواقع مضمون گفتگو باعث تعارض نمی شود اما لحن بیان بد و توهین آمیز است که نادرست است. لحن صحیح صدا مهارتی است که می توانید با کمک روانشناس یا متخصص ارتباطات آن را بیاموزید. لحن پرخاشگرانه و پرخاشگرانه شوهر یا لحن تحقیرآمیز زن یکی از رایج ترین لحن های بد زن و شوهر است.

13- خطوط قرمز برای صحبت با همسرتان
حریم خصوصی همه را مشخص کنید و از همسرتان بخواهید به حریم خصوصی شما احترام بگذارد. اعتقادات شخصی شما، خانواده شما، سلیقه شما و غیره. ممکن است خط قرمز همسر شما باشد سعی کنید در صحبت های خود به آنها بی احترامی نکنید، حتی زمانی که عصبانی هستید. همچنین می توانید در مورد نقاط قوت همسرتان صحبت کنید. اگر می گویید همسرتان هیچ نقطه قوتی و ویژگی ندارد پس باید به هوش و انتخاب خود شک کنید.

14- بی طرف باشید و قضاوت نکنید
مغرضانه نباشید. اگر همسرتان نیز در مورد یک عمل زشت صحبت می کند، سعی کنید او را قضاوت نکنید و او را احساس گناه نکنید. به آنچه می گویند گوش دهید، به آرامی پیش بروید و در فضایی محترمانه به اشتباهات اشاره کنید.

15- در مورد همه چیز صحبت کنید
در صحبت های خود چیزی را از همسرتان پنهان نکنید. اول از همه، همسرتان باید دوست شما باشد و شما می توانید در مورد هر چیزی با او صحبت کنید. این سوال به افزایش سطح صمیمیت و تعلق بین زوجین کمک می کند. مناقشات اغلب به دلیل نبود وسیله ای برای تبادل نظر به وجود می آید.

16- تماس چشمی
را فراموش نکنید یکی از مهم ترین نکاتی که در صحبت با همسرتان باید به خاطر بسپارید، برقراری ارتباط چشمی است. وقتی همسرتان با شما صحبت می کند به او نگاه کنید. اختلافات زناشویی معمولاً از این مشکل ناشی می شود. وقتی همسرتان با شما صحبت می کند و شما مشغول تلفن همراه یا تلویزیون خود هستید و او ناراحت و عصبانی می شود زیرا شما به حرف های او توجه نمی کنید.

17- بیشتر فکر کنید
سعی کنید ابتدا به دلایل ناتوانی در برقراری ارتباط صحیح با شخص مورد علاقه خود فکر کنید. باور کنید ریشه بسیاری از اختلافات را می توان به راحتی با کمی فکر حل کرد و از مشکلات بزرگ به راحتی جلوگیری کرد.

هنگام صحبت با همسرتان دو اصل مهم را به خاطر بسپارید: اول، سعی کنید هنگام صحبت با همسرتان از استفاده از موضوع “شما” خودداری کنید. وقتی به استفاده از این کلمه در جملات خود ادامه می دهید، باعث می شوید همسرتان احساس گناه کند و او را سرزنش کنید. حتی اگر شریک زندگی تان مقصر باشد، نباید با او سرزنش کنید؛ این طرز صحبت باعث می شود از بحث دوری کند و تمایلی به صحبت با شما نداشته باشد. اصل دوم این است که از فاعل «من» در ابتدای جملات خود استفاده کنید. به عنوان مثال، به جای گفتن «تو همیشه با رفتارت من را عصبانی می‌کنی»، بهتر است بگویید «از رفتارت ناراحتم».

همیشه سعی کنید زمان و مکان مناسبی را برای صحبت انتخاب کنید. صحبت با همسرتان در مورد مسائل مهم و سخت زندگی، زمانی که از سر کار به خانه می آید و بسیار خسته به نظر می رسد، نه تنها کمکی به رابطه شما نمی کند، بلکه می تواند منجر به بی تفاوتی و بی تفاوتی او یا دعوا شود. سعی کنید به لحن گفتار خود توجه کنید و از صحبت با لحن تحقیر آمیز یا پرخاشگرانه خودداری کنید. وقتی خودت را تغییر دادی و صبوری نشان دادی، همسرت هم رفتارش را اصلاح می کند و به مرور با شما صحبت می کند.

تفاوت های ژنتیکی زن و مرد در صحبت کردن و شنیدن بین زن و مرد متفاوت است. مردان معمولا کمتر صحبت می کنند و ترجیح می دهند گوش کنند. زنان دوست دارند صحبت کنند و دوست ندارند گوش دهند. زنان انتظار دارند که مردان نیز مانند آنها واکنش های عاطفی نشان دهند، اما مردان معمولاً ساکت می مانند و سعی می کنند حواسشان جمع باشد. مرد باید یاد بگیرد که در دوران پریود با همسرش صحبت کند و مراقب حرف هایش باشد. در شرایط بحرانی شغلی و مالی مردان، زنان باید سعی کنند روحیه خود و همسرشان را تنظیم کنند و او را در این دوران حساس یاری دهند.

نکات کلیدی برای صحبت با همسر
به طور کلی درک متقابل موضوع اصلی در صحبت کردن و شنیدن است. مرد باید ویژگی ها و شرایط خاص زن و مرد را درک کند، به تفاوت ها احترام بگذارد، راهبردهای حل مسئله، مهارت های زندگی روزمره و مهارت های ارتباطی را بیاموزد و از آنها در زندگی استفاده کند. برای داشتن یک مکالمه مؤثر، هر دو طرف باید آنچه را که گفته شد، دنبال کنند.

از اینکه وقت ارزشمند خود را صرف مطالعه این مقاله در مورد نحوه صحبت با همسرتان در وب سایت شوهرم کردید بسیار سپاسگزارم.

منبع:

زندگی خانوادگی

تعداد مشاهده این مطلب: 15,938 مرتبه

یکی از موارد مهمی که در ازدواج موفق و یک زندگی مشترک خوب تاثیر زیادی دارد، توانایی گفتگوی موثر با همسر است. بسیاری از افراد در زندگی مشترک با مشکلاتی روبرو هستند و وقتی مشکلات خود را فاش می‌کنند، متوجه می‌شویم که بسیاری از آنها به دلیل عدم مهارت در برقراری ارتباط با همسر و عدم گفتگوی مناسب است.

مرتبط:  چرا گوشی با بلوتوث به لپ تاپ وصل نمیشه

همه باید درک درستی از همسر خود داشته باشند و مهارت های مکالمه را به خوبی درک کنند تا بتوانند با همسر خود رابطه خوبی برقرار کنند زیرا صحبت کردن یک راه ارتباطی است و وقتی نمی دانید چگونه با همسرتان صحبت کنید نمی توانید صحبت کنید. بتوانید با او ارتباط برقرار کنید سردی و طلاق عاطفی را تجربه خواهید کرد .

برای اینکه بدانید چگونه با همسرتان صحبت کنید، باید مهارت های صحبت کردن را کسب کنید و اساسی ترین چیز این است که اصول گفتگوی صحیح با همسرتان را بدانید که در ادامه مقاله به آن خواهیم پرداخت.

پیام ها به روش های مختلف به همسر منتقل می شود

در واقع گفتگو بدون ارسال پیام کاملاً غیرممکن است، حتی وقتی کسی چیزی نمی گوید نشان می دهد که از چیزی ناراضی است و به چیزی اعتراض می کند و با صحبت نکردن و کم توجهی یا نشان دادن آن مخالفت خود را نشان می دهد. ممکن است فرد خسته است و نمی خواهد صحبت کند، اما در هر صورت، با صحبت نکردن شما پیام می فرستید و همچنین پیام دریافت می کنید.

بنابراین تعامل می تواند هم کلامی و هم غیرکلامی باشد و به همین دلیل علاوه بر توجه به حرف های خود، باید به زبان بدن خود نیز توجه کنید تا متوجه شوید که در موقعیت های مختلف چه پیام هایی را برای همسرتان ارسال می کنید.

حتما بخوانید: سبک های ارتباطی بین زوجین

هنگام صحبت با همسر، پیام لزوماً همانطور که ارسال می شود درک نمی شود

خیلی وقت ها پیش می آید که به همسرتان چیزی می گویید، اما او نظر دیگری دارد و باعث سردرگمی و ناراحتی شما می شود. این مشکل به همین اصل برمی‌گردد، یعنی بسیاری از پیام‌هایی که ارسال می‌کنید، آنطور که می‌خواهید دریافت نمی‌شوند و چندین موقعیت در طول فرآیند مکالمه، ارسال و دریافت پیام ایجاد می‌شود:

پیامی که ما در واقع منتقل می کنیم (پیام اصلی)

پیامی که فکر می کنیم منتقل کردیم

پیامی که شخص مقابل دریافت می کند.

مثلاً زنی به توجه بیشتری از سوی شوهرش نیاز دارد و می‌خواهد این پیام را به او برساند، بنابراین به شوهرش می‌گوید: «بیا بریم قدم بزنیم» و ایده‌اش این است که به او بفهماند که دوست دارد با همسرش باشد. در حالی که مرد با خود می گوید: “او فکر می کند من چاق هستم و می خواهد مرا سوار کند”. همانطور که مشاهده می کنید در این مکالمه پیام دریافتی کاملا از کانون اصلی پیام اول دور شده است.
برای جلوگیری از این مشکل ابتدا باید پیام را به درستی و واضح ارسال کنید و دوم اینکه از طرف مقابل بپرسید که آیا منظور شما را متوجه شده است یا خیر.

حتما بخوانید: روش های پیشگیری از اختلاف بین زوجین

هر دو طرف مسئول گفتگوی بی نتیجه با همسر هستند

زمانی که زن و شوهر در موردی با هم اختلاف نظر دارند، سعی می کنند طرف مقابل را به خاطر بی انتقاد بودن و به حداقل رساندن مسئولیت خود سرزنش کنند. حتما این جمله را شنیده اید که اگر این کار را نمی کردی من هم آن کار را نمی کردم، این طرز صحبت به جای حل مشکل، مشکل دیگری ایجاد می کند. هر پیامی که شخص ارسال می کند باعث تغییر در پاسخ طرف مقابل می شود.

بهترین راه برون رفت از این وضعیت این است که هر زن یا مردی رفتار خود را عاملی تعیین کننده در واکنش طرف مقابل بداند که رفتار طرف مقابل را نیز تغییر می دهد. بهترین راه برای جلوگیری از تله “سرزنش” تمرکز بر کار با یکدیگر برای یافتن راه حل های قابل قبول برای هر دو طرف است، در حالی که سرزنش تلاش رقابتی یک طرف برای پیشی گرفتن از طرف دیگر است.

حتما بخوانید: نحوه پاسخ دادن به انتقاد همسر

بیشتر پیام‌های مکالمه با همسر غیرکلامی هستند

در گفتگو با دیگران توجه به پیام های غیرکلامی بسیار مهم است و بخش زیادی از پیام ها به صورت غیرکلامی منتقل می شود. در یک مکالمه، لحن صدا، زیر و بمی آن، سرعت گفتار، ریتم گفتار و لحن بیان بسیار مهم است. به عنوان یک سخنران باید سعی کنید پیام های شفاهی و غیرکلامی خود هماهنگ باشد تا سوء تفاهم پیش نیاید و پیام شما به درستی منتقل شود.

علاوه بر این، بهتر است علاوه بر کلمات خود از پیام های غیرکلامی و زبان بدن مثبت استفاده کنیم. زوج‌هایی که در هنگام صحبت بر سر مسائل اختلاف نظر کمتری دارند، بیشتر به هم نزدیک‌تر می‌نشینند، بیشتر لمس می‌کنند و تماس چشمی بیشتری برقرار می‌کنند. زبان غیرکلامی مثبت شامل زبان بدن، لمس کردن و حالات چهره (ایجاد تماس چشمی) از عناصر مهم در رضایت زوجین است و می تواند سطح صمیمیت را افزایش دهد.

نکته آخر

در نهایت باید به خاطر داشت که ارتباط یک مهارت است و برای موفقیت در تعامل و گفتگو، تمرین مداوم ضروری است. اگر می خواهید رابطه خود را با همسرتان بهبود ببخشید، باید عادات مثبت صحبت کردن با او را در خود ایجاد کنید و تلاش کنید تا این عادت ها را حفظ کنید.

البته گاهی اوقات شما در بعضی روزها عملکرد بهتری دارید و در بعضی روزها نه، اما با گذشت زمان و تمرین بیشتر، بهبود مهارت گفتاری شما با همسرتان ثابت می ماند و می توانید پیام های خود را منتقل کنید. بهتر با آن و گوش دادن به آن.

در این زمینه، مهارت گوش دادن فعال نیز می تواند برای شما بسیار مفید باشد. اگر می خواهید در این مورد اطلاعات بیشتری کسب کنید، می توانید ادامه دهید و روی لینک زیر کلیک کنید.

حتما بخوانید: مهارت گوش کردن فعال

اگر پس از مطالعه این مقاله همچنان در مورد اصول گفتگوی صحیح با همسرتان سوال دارید، می توانید با کارشناسان سامانه مشاوره فیلیا تماس بگیرید و یا برای کسب اطلاعات بیشتر کانال تلگرام مشاوره روانشناسی جنسی، زوج و خانواده را دنبال کنید.

سوالات متداول

1- ✔️ چه اصولی برای حرف زدن با همسر لازم است رعایت شود ؟

✔️ دانستن این نکته ضروری است که پیام ها هم به صورت شفاهی و هم غیرکلامی قابل انتقال است و سرزنش همسر می تواند تاثیر منفی در گفتگو داشته باشد که در مقاله به تفصیل بیشتر به آن پرداخته شده است.

2- ✔️ در چه مواردی در گفتگو با همسر سوء تفاهم به وجود می آید ؟

✔️ وقتی پیام های شفاهی و غیرکلامی افراد در هنگام صحبت با همسرشان در تضاد با یکدیگر است، سوءتفاهم هایی به وجود می آید که در مقاله به تفصیل بیشتر به آن پرداخته شده است.

3- ✔️ آیا در ناکارآمدی گفتگو، فقط یک نفر مقصر است ؟

✔️ خیر، پیام ها در مکالمه به یکدیگر ارسال می شود و هر گاه افراد دیگری را به خاطر موارد خاصی سرزنش کنند، بی تاثیری در گفتگو رخ می دهد که در مقاله به تفصیل بیشتر به آن پرداخته شده است.

مطالب مرتبط:

#site-header img, .comment-content img, .entry-content img, .entry-summary img, .widget img, .wp-caption, img{ max-width:auto !important}

نظرات کاربران



1399/12/06
شوهر من فقط بامن روی چیزای چرت وپرت دعوامیکنه

سلام با همسرم که از همه حرفام منظورایی که خودش دوست داره رو برداشت میکنه چطور باید حرف بزنم؟پاسخ مشاور: باید تا حد امکان حرفتون رو روشن بیان کنید . شما سعی کنید دو پهلو حرف نزنید تا برداشت دیگه ای نکنه ولی ممکنه که همسرتون نخواد حرف شما رو قبول کنه و از این را استفاده می کنه .

فریده

باسلام.خیلی ممنونم خیلی مطلب عالی بودپاسخ مشاور: ممنون از توجهتون

همسر من دائما خسته است و هميشه بمحض رسيدن به منزل شام مي خورد و به محض شام خوردن مي خوابد و صبح بلافاصله بعد از بيداري به حمام رفته و دوباره به سر كار مي رود و هيچ وقت شرايطي براي صحبت نيست و هيچ كدام از موارد بالا به درد ما نمي خورد پاسخ مشاور: حتما برای شما هم راهی وجود دارد ولی لین شما هستید که باید ان راه را ایجاد کنید .

پروین

به نظر من این گوش دادن اولین چیزیه که مرد و زن به خصوص مردها باید موقع ازدواج لحاظ کنند چون وقتی حرفی برای زدن نداشته باشند یا به حرف هم واقعا گوش ندهند دیگه زندگی بی معنی میشه نمیشه گفت دارن زندگی می کنن

پروین

من توی حرف زدن با همسرم مشکل دارم ولی الان تا حدودی می دونم که باید چیکار کنم امیدورام که این مورد جواب بده .ممنون از مطالب خوبتونپاسخ مشاور: ممنون از توجه شما

پرویز

بنظرم پول نقش خیلی مهمی در ارامش زندگی دارهپاسخ مشاور:

صبح بخیر .

مسائل مالی در ازدواج مهم است، اما برای داشتن یک زندگی آرام، داشتن مهارت در زندگی مشترک بسیار مهم است.

لطفعلی خان

برای برقراری ارتباط با دیگران چکار باید کرد؟پاسخ مشاور:

صبح بخیر .

برای برقراری ارتباط با دیگران، فرد باید با توانایی برقراری ارتباط موثر با دیگران آشنا باشد.

ملیحه

بچه ها میگن من خیلی بد اخلاقم که دیر ازدواج کردم؟ چکار کنم؟پاسخ مشاور:

صبح بخیر .

داشتن اخلاق خوب و دانستن نحوه ارتباط خوب با دیگران می تواند یکی از عوامل موثر در ازدواج به موقع باشد.

مهران

تنهام

نظر شما تا حداکثر 3 روز کاری تایید و نمایش داده خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا