چرا وقتی بلند میشم زانوم صدا میده

شنیدن گاه به گاه گرفتگی، جغجغه، ترک خوردن و غیره. درد زانو زمانی که زانو خود را خم می کنید، می ایستید، از پله ها بالا می روید، و در حین ورزش لزوماً به این معنی نیست که مبتلا به آرتروز یا آرتروز هستید، اگرچه این صداها معمولاً از مفاصل افراد مبتلا به آرتروز می آیند. شنیده شدن. در این مقاله به بررسی علل زانو درد می پردازیم.

پزشکان به این صداها ترق می گویند. این کلمه معمولاً برای توصیف صداهای مفصلی استفاده می شود، اما می توان از آن برای توصیف صداهای ریه نیز استفاده کرد.

آناتومی زانو

زانو به عنوان یک لولا عمل می کند. این لولا استخوان ران (فمور) را به استخوان ساق بلند (تیبیا) متصل می کند. فیبولا استخوان دیگری است که به این مفصل متصل می شود. کشکک یک استخوان بیرون زده کوچک است که در جلوی زانو قرار دارد و از آن محافظت می کند. دو لایه غضروف ضخیم به نام مینیسک مانند بالشتک بین استخوان ران و استخوان درشت نی قرار می گیرند تا اصطکاک را در محل برخورد این دو استخوان کاهش دهند. یک کپسول پر از مایع به نام سینوویوم مفصل را احاطه کرده و آن را لغزنده می کند. چهار رباط در این محل استخوان ها را به هم متصل می کنند. رباط یک نوار سفت و انعطاف پذیر است که استخوان ها را به هم متصل می کند و مفصل را تثبیت می کند.

علت صدای زانو هنگام ایستادن

با گذشت زمان، گاز در نواحی اطراف مفصل انباشته می شود و باعث ایجاد حباب های کوچک در مایع مفصلی (سینوویال) می شود. هنگامی که فردی زانو را خم می کند، ممکن است برخی از این حباب ها ترکیده و صدا ایجاد کنند. این طبیعی است و هر از گاهی برای همه اتفاق می افتد.

هنگام ایستادن و نشستن، زانو خم می شود و ممکن است پدیده فوق رخ دهد.

آرتریت باعث آسیب به غضروف و استخوان می شود. هنگامی که مفصل زانو آسیب دیده حرکت می کند، ممکن است صدای کلیک، ترکیدن یا ترک خوردن ایجاد کند. کرپیتوس همچنین می تواند در اثر آسیب ایجاد شود.

آیا گرفتگی زانو خطرناک است؟

زانو درد شایع و معمولاً بدون درد است و جای نگرانی نیست. با این حال، درد همراه با زانو زدن ممکن است نشان دهنده یک مشکل باشد.

زانو درد یکی از شایع ترین علائم آرتروز است. علاوه بر این، این علامت می تواند یکی از علائم روماتیسم یا التهاب عفونی مفاصل باشد و می تواند مربوط به چندین نوع آسیب زانو باشد.

اگر زانوهای شما صدایی مانند ساییدن یا ترک خوردن دارد و این صداها با درد همراه است، در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

کریپتوز و آرتریت

طبق گزارش بنیاد آرتریت، تقریباً 27 میلیون آمریکایی از آرتریت رنج می برند. این نوع آرتریت عمدتاً افراد بالای 65 سال را مبتلا می کند. آرتریت اغلب مفاصل تحت فشار را تحت تاثیر قرار می دهد، مانند مفاصل دست. این نوع آرتریت مفاصل تحمل کننده وزن مانند زانو و لگن را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.

فشارهای مکانیکی یا تغییرات بیوشیمیایی به آرامی باعث فروپاشی غضروف های بالشتک مانند در مفصل و ایجاد التهاب و درد می شود. با گذشت زمان، غضروف ها فرسوده می شوند و استخوان ها به یکدیگر ساییده می شوند. کراکل که با درد همراه است معمولاً ناشی از آرتروز است.

یکی از مشکلات آزاردهنده صدای زانو هنگام راه رفتن، خم شدن و حرکت دادن پاها است. کریپتوز که از نظر پزشکی به عنوان چین خوردگی زانو شناخته می شود، یک بیماری شایع است که بیشتر بزرگسالان حداقل یک بار در طول زندگی خود آن را تجربه می کنند. بسیاری از مردم نگران شنیدن صدای تق تق در زانو هستند و نمی دانند چگونه این مشکل را برطرف کنند. در این مقاله با دلایل ایجاد صدای زانو هنگام ورزش یا ضربه زدن به زانو در حین راه رفتن آشنا خواهید شد و از شما دعوت می کنیم تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

چرا زانو صدا می دهد؟

زانو بزرگترین مفصل بدن انسان است که ساختار پیچیده ای دارد. مفصل زانو به احتمال زیاد آسیب می بیند. یکی از مشکلات زانو صدا و ضربه زدن به زانو در هنگام نشستن، ایستادن، راه رفتن و ورزش است.

برای درک دلیل زانو درد، باید بدانید که این امر به تغییرات ساختار زانو در طول زمان مربوط می شود. با افزایش سن، غضروف زانو ظاهر طبیعی خود را از دست می دهد و تغییر شکل می دهد. در واقع، غضروف زانو شکل نامتقارن به خود می گیرد. به همین دلیل است که هنگام راه رفتن صدای خاصی مانند یک کلیک از مفصل زانو شنیده می شود. یکی دیگر از دلایل صدا و ضربه زانو وجود حباب های گاز در اطراف مفصل زانو است. این حباب های ریز در مایع سینوویال زانو وجود دارند. با خم شدن و صاف شدن زانو، این حباب های گاز می ترکند و صدای ترک خوردن یا ترکیدن ایجاد می کنند. یکی از دلایل اصلی درد زانو و مچ پا، ترکیدن حباب های ریز هوا است.

گاهی اوقات دلیل پرش زانو این است که فشار زیادی به مفصل زانو وارد می شود و مفصل زانو در حین حرکت فرسوده می شود. در نتیجه با حرکت مفصل زانو و ساییدگی آن صدای تق تق یا سایش شنیده می شود.

در بیشتر موارد، زانو زدن و صدای کلیک هنگام ایستادن، نشستن و حرکت دادن پاها یک مشکل طبیعی است و جای نگرانی نیست. اما زمانی که این مشکل جدی شد و صدای تق تق زانو با درد، تورم یا افتادن زانو همراه شد، باید با ارتوپد مشورت کنید.

انواع مدل های زانو سنجی

گاهی زانو پریدن بدون درد است و گاهی زانو پریدن بعد از آسیب دیدگی زانو شروع می شود. همه الگوهای درد زانو یکسان نیستند و علائم خاص خود را دارند. به همین دلیل ابتدا باید با مدل های مختلف تعویض مفصل زانو آشنا شوید.

صدای زانو بدون درد یا ناراحتی: بسیاری از افراد هنگام راه رفتن و حرکت دادن پاهای خود صدایی از زانوهای خود می شنوند. اما در آن قسمت احساس درد نمی کنند! اگر زانوها هنگام راه رفتن صدا ایجاد می کنند. اما شما رنج نمی برید، نگران سلامت زانوهای خود نباشید.

صدای زانو پس از آسیب مفصل زانو: اگر زانوها بر اثر زمین خوردن، ضربه در حین ورزش یا تصادف آسیب ببینند، حرکت زانو با صدا و درد همراه است. دلیل اصلی صدای زانو در چنین شرایطی چرخش و حرکت نامناسب زانو است که باعث درد و ناراحتی می شود. برخی از دوندگان ممکن است منیسک زانوی خود را در اثر دویدن شدید پاره کنند که باعث ایجاد کریپتوس (ترک زانو) می شود.

زنگ زدن زانو بدون آسیب مفصل زانو: گاهی اوقات زانوهای شما اصلاً آسیب نمی بینند. اما به دلیل برخی بیماری ها مانند روماتیسم مفصلی، آرتریت زانو، غضروف نرم کشکک و … زانوها صدا می دهند.

مرتبط:  چرا بعد از جراحی بینی فاصله لب تا بینی زیاد میشود

علت صداهای مفاصل در نوزادان

گاهی اوقات والدین نگران صدای جیرجیر مفاصل کودک خود هستند و به دنبال یافتن علت صدای جیر جیر در نوزادان هستند. صدای بند انگشت در نوزادان اغلب به دلیل کشش تاندون روی استخوان ایجاد می شود و مشکل نگران کننده ای نیست. این مشکل با رشد کودک حل خواهد شد. اما اگر صدای خاصی را در لگن کودک خود می شنوید، بهتر است او را نزد یک متخصص ارتوپد ببرید تا نوزادتان را معاینه کند و مسائل مهمی مانند دررفتگی مادرزادی لگن را بررسی کند.

روش های تشخیص مشکلات زانو

همانطور که اشاره کردیم صدای زانو بدون درد یا تورم مشکل خاصی محسوب نمی شود و لازم نیست نگران چیزی باشید. اما اگر هنگام راه رفتن، حرکت دادن پاها، ورزش و … صدای تق تق از زانو شنیدید و با مشکلات حرکتی در پاها، درد، تورم و سفتی زانو همراه بود، بسیار مهم است که سریعاً با پزشک متخصص مشورت کنید. . . زیرا اگر صدای زانو به دلیل مشکل در ساختار زانو باشد، هر بار که پاهای خود را تکان می دهید و حرکت می دهید، آسیب به مفصل زانو بیشتر می شود.

هنگامی که به پزشک مراجعه می کنید، بسته به مشکل شما، او راه حل درمانی مناسبی را برای خلاصی سریع از شر صدای تق تق و گرفتگی زانو در نظر می گیرد. بی حسی در ساق پا، ناتوانی در حرکت دادن پا، درد شدید زانو، ناتوانی در ایستادن یا راه رفتن، شنیدن صدای کلیک یا گرفتگی در زانو و تغییر شکل زانو از جمله هشدارهایی است که باید جدی بگیرید. و بلافاصله به بیمارستان مراجعه کنید، با پزشک متخصص مشورت کنید.

پزشک ارتوپد ابتدا زانوهای شما را معاینه می کند و با توجه به سابقه پزشکی شما مشکل شما را تشخیص داده و روش درمانی مناسب را انتخاب می کند. پزشک احتمالاً آزمایش خون، تصاویر اشعه ایکس یا ام آر آی مفاصل زانو را برای تشخیص مشکلات زانو بررسی می کند. ممکن است لازم باشد مقداری از مایع سینوویال زانو را برای بررسی بیشتر به آزمایشگاه بفرستید.

دلایل و دلایل ضربه زدن به زانو

برخی از مهم ترین عواملی که باعث ایجاد صدای ضربه زدن به زانو می شوند عبارتند از:

حباب های گاز: مهم ترین دلیل ترکیدن زانوهای شما تجمع حباب های گاز در داخل مفصل زانو است. وقتی این حباب ها می ترکند، صدای تق تق از زانو شنیده می شود. حباب های هوا در زانو می توانند به دلیل تغییرات فشار در مفصل زانو ظاهر شوند. یعنی زمانی که راه می روید یا پاهای خود را حرکت می دهید، تاندون یا رباط بیش از حد کشیده می شود و این همان چیزی است که باعث ایجاد صدا می شود. در علم پزشکی به این پدیده «کاویتاسیون» می گویند که برای مفصل خطرناک تلقی نمی شود و نباید باعث نگرانی شود.

تغییر شکل غضروف زانو: غضروف زانو با گذشت زمان تغییر شکل می دهد. به دلیل افزایش سن، ظاهر غضروف ها نامتقارن می شود و از این رو هنگام ایستادن یا چمباتمه زدن، گرفتگی زانو را خواهید شنید.

زانوی دونده: سندرم زانوی دونده یا درد کشکک یکی از مشکلاتی است که باعث کلیک زیر کاسه زانو می شود. این مشکل ناخوشایند در افرادی که به دویدن علاقه دارند بیشتر دیده می شود.

کشیدگی رباط ها: رباط بافتی است که استخوان را به استخوان مجاور متصل می کند. زمانی که رباط زانو به دلیل حرکت ناگهانی پاها گرفتگی می کند، صدای خاصی از مفصل زانو شنیده می شود.

آرتروز زانو: با افزایش سن، احتمال ابتلا به آرتروز زانو افزایش می یابد. آرتروز زانو باعث نازک شدن غضروف انتهای استخوان و از بین رفتن سطح خارجی استخوان می شود. بنابراین وقتی استخوان ها به یکدیگر ساییده می شوند صدای خاصی از مفصل زانو شنیده می شود که با درد همراه است.

آسیب یا پارگی تاندون زانو: اگر هنگام خم شدن و راه رفتن صدای زانو بلند است و همراه با آن تورم در مفصل زانو مشاهده می کنید، رباط ها و تاندون های زانو آسیب دیده اند.

اصطکاک بین کشکک و استخوان ران: یکی دیگر از دلایل زنگ زدن زانو، اصطکاک بیش از حد بین کشکک و استخوان ران است که در علم پزشکی به آن «کندرومالاسیا کشکک» می‌گویند. این مشکل در ورزشکارانی که زیاد می دوند بیشتر دیده می شود. اگر زانوهای شما بعد از انجام ورزش های منظم مانند فوتبال، دویدن یا تنیس شروع به لرزیدن می کنند، بهتر است این را در نظر داشته باشید. سر و صدای زانو در هنگام ورزش به دلیل همین مشکل است. اصطکاک بین کشکک و استخوان ران باعث می‌شود که زانوها در حین خم شدن و صاف شدن، پاپ بزنند.

پارگی منیسک زانو: منیسک های زانو حلقه های غضروفی شبیه حرف C انگلیسی هستند که در دو طرف زانو قرار دارند و حرکت آزادانه زانو را تسهیل می کنند. چرخش ناگهانی زانو یا فشار روی زانو باعث پارگی منیسک زانو می شود. پارگی مینیسک نیز یک آسیب ورزشی محسوب می شود و با درد و تورم زانو همراه است و صدای گرفتگی زانو نیز به دلیل همین مشکل است.

دررفتگی زانو: زمانی که استخوان های زانو از جای اصلی خود خارج می شوند، رباط های اطراف نیز پاره شده و کاسه زانو از جای خود منحرف می شود. در نتیجه با حرکت پاها و خم شدن، صدای آزاردهنده ای از زانو شنیده می شود.

راه های پیشگیری از زانو درد

عدم تحرک و عدم استفاده از عضلات ساق پا باعث ضعیف شدن عضلات شما می شود و از درد در زانو و پا رنج خواهید برد. اگر عضلات اطراف زانو از جمله عضلات چهارسر ران، همسترینگ و عضلات اطراف زانو را تقویت کنید، می توانید از پیچ خوردگی زانو و مچ پا جلوگیری کنید. کشش ران ایستاده، لانژ ایستاده، ماساژ قسمت جلوی ران با فوم غلتک، تقویت ران، اسکات، کشش عضلات ساق پا و فیزیوتراپی از جمله بهترین راه ها برای تقویت زانو و جلوگیری از زانو درد هستند.

درمان زانو درد

روش های زیادی برای درمان زانو درد وجود دارد که برخی از بهترین این روش ها عبارتند از:

کاهش درد و تورم ساق پا با یخ: یکی از بهترین راه ها برای کاهش درد و تورم زانو، استراحت دادن به زانوها و گذاشتن یخ روی آنهاست. سپس پاهای خود را بالا نگه دارید. این چرخه را برای چند روز تکرار کنید.

استفاده از باند کشی: با استفاده از باند کشی به مفصل زانو فشار وارد کرده و از تورم و خونریزی بیشتر جلوگیری می کنید.

استفاده از داروهای ضد التهاب: مصرف داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند استامینوفن یا ایبوپروفن درد شما را کاهش می دهد.

مرتبط:  چرا جهان اجتماعی را جهان فرهنگی می نامند تحلیل فرهنگی

زانو را با حرکات کششی تقویت کنید: فیزیوتراپی و تمرینات کششی عضلات چهارسر ران و همسترینگ شما را تقویت کرده و صدای تق تق زانو را کاهش می دهد.

جراحی ارتوپدی زانو: اگر مشکل ضربه زدن به زانو به دلیل پارگی منیسک، رباط متقاطع قدامی یا رباط جانبی داخلی باشد، متخصص پزشکی احتمالاً انجام جراحی زانو را به شما پیشنهاد خواهد کرد.

درمان قطعی صدای زانو

اگر می خواهید صدای تق تق زانوهایتان به طور دائم درمان شود و دیگر این مشکل آزارتان ندهد، باید در انتخاب پزشک ارتوپد دقت کنید و بهترین فوق تخصص زانو را برای درمان انتخاب کنید. زیرا متخصص زانو ابتدا زانوهای شما را به دقت معاینه می کند و با توجه به شرایط جسمانی شما بهترین روش درمانی را برای شما انتخاب می کند.

بدترین کاری که می توانید برای درمان صدای زانو انجام دهید، درمان خودسرانه بدون نظارت پزشک است. زیرا منجر به مشکلات جدی تر و عوارض خطرناک می شود. به همین دلیل اگر زانوهای شما صدا می دهد و زانو درد دارید توصیه می کنیم سریعا با پزشک متخصص زانو مشورت کنید تا مشکل شما سریعتر برطرف شود و زانوهایتان آسیب بیشتری نبیند. شاید از خود بپرسید که برای درمان قفل زانو بهتر است به کدام ارتوپد مراجعه کنید؟

تمریناتی برای درمان زانوهای ضربه ای

دوستان توجه داشته باشید که تمامی اطلاعات و مطالب این ویدئو یا وبسایت صرفا جهت اطلاع رسانی و نمایش می باشد. در نظر گرفته شده است که جایگزین مشاوره، تشخیص یا درمان پزشکی با متخصص نیست.

پزشک متخصص زانو برای درمان زانو درد

اگر می خواهید زانوهای خود را درمان کنید و دیگر درد، ناراحتی و صدای تق تق در زانوهای خود را نبینید، با دکتر شهرشتانی مشورت کنید تا بهترین راه درمان صدای زانو را با این پزشک متخصص زانو بیابید. قبل از انجام هر درمانی می توانید با پزشک شهرستان مشورت کنید. اگر می خواهید مشکل خود را با یکی از بهترین جراحان ارتوپد در ایران در میان بگذارید، با شماره های درج شده در پایین سایت تماس بگیرید و یا به صفحه اینستاگرام دکتر شهرشتانی پیام دهید.

ممکن است گاهی اوقات هنگام خم شدن یا صاف کردن زانوها، یا هنگام راه رفتن یا بالا و پایین رفتن از پله ها، صدای ضربات، جهش و پارگی بشنوید. پزشکان به این صدای ترق می گویند.

ممکن است آرتریت توضیح دهد که چرا این اتفاق می افتد، اما دلایل زیادی وجود دارد. در بیشتر موارد، زانوهای پر سر و صدا مشکلی ندارند. با این حال، اگر شما هم درد دارید، ممکن است بخواهید پزشکتان زانوهای شما را معاینه کند.

ترق زانو با ترق یا تروق ریه متفاوت است که می تواند نشانه ای از مشکل تنفسی باشد.

نگاهی به مفصل زانو

زانو مانند یک لولا بزرگ عمل می کند. از استخوان ها، غضروف، سینوویوم و رباط ها تشکیل شده است.

استخوان

زانو استخوان ران (فمور) را به استخوان بلند ساق پا (درشت نی) متصل می کند. نازک نی، استخوانی در ساق پا، نیز به مفصل متصل است. کشکک یک استخوان محدب کوچک است که در جلوی زانو قرار دارد و از مفصل محافظت می کند.

غضروف

دو پد غضروفی ضخیم به نام منیسک استخوان درشت نی و استخوان ران را فشرده کرده و اصطکاک را در محل برخورد آنها کاهش می دهد.

سینوویال

بافت همبند تخصصی که مفاصل و غلاف تاندون را می پوشاند. مایع سینوویال برای روان کردن مفاصل عمل می کند.

رباط ها

چهار رباط – نوارهای سخت و انعطاف پذیری که در سطح ناهموار مفاصل قرار دارند – استخوان ها را به هم متصل می کنند.

علل کریپتوز

کرپیتوس به دلایل مختلفی به جز آرتریت رخ می دهد. اینجا چندتایی هستند:

حباب های گاز

با گذشت زمان، گاز می تواند در ناحیه اطراف مفصل جمع شود و حباب های ریزی در مایع سینوویال ایجاد کند. هنگامی که زانو را خم می کنید، برخی از تاول ها می ترکند.

این طبیعی است و هر از گاهی برای همه اتفاق می افتد. باعث درد نمی شود.

کشش رباط ها

رباط ها و تاندون های اطراف مفصل زانو را می توان با عبور از روی یک توده استخوانی کوچک، کمی کشش داد. هنگامی که آنها به جای خود باز می گردند، می توانید صدای کلیک را در زانو بشنوید.

ناپایداری کشکک فمورال

بدن هر کس کمی متفاوت است. بافت ها و اجزای مختلف تشکیل دهنده زانو از بدو تولد یا به دلیل سن، آسیب یا رویدادهای زندگی در افراد مختلف متفاوت است. به عنوان مثال، ممکن است زانوهای شما بیشتر از زانوهای دیگران خم شوند یا کاسه زانوهای شما آزادانه تر حرکت کنند. به دلیل این تفاوت ها، زانوهای یک فرد ممکن است صدای بیشتری نسبت به زانوهای فرد دیگر ایجاد کند.

جراحت

کرپیتوس همچنین می تواند نتیجه سکته مغزی باشد. افتادن روی زانو می تواند منجر به آسیب کشکک یا سایر قسمت های مفصل زانو شود. کرپیتوس می تواند نشانه ای از این نوع آسیب باشد.

پارگی منیسک در افرادی که ورزش می کنند یا می دوند بسیار شایع است. پارگی منیسک می تواند باعث ایجاد تروق در حین حرکت مفصل شود.

کندرومالاسی کشکک زمانی رخ می دهد که به غضروف زیر سطحی که کاسه زانو را می پوشاند آسیب می رسانید. ممکن است متوجه یک درد مبهم در پشت کاسه زانو شوید که معمولاً در اثر استفاده بیش از حد یا آسیب ایجاد می شود.

سندرم پاتلوفمورال یا زانوی دونده زمانی شروع می شود که نیروی زیادی به کاسه زانو وارد کنید. این اتفاق قبل از آسیب به سطح مفصل کشکک رخ می دهد و می تواند منجر به کندرومالاسی کشکک شود. ممکن است مانند یک کلیک و ساییدن دردناک باشد که هنگام حرکت دادن زانو می توانید آن را ببینید یا بشنوید.

آرتروز

آرتروز ممکن است در هر سنی رخ دهد، اما معمولا زمانی که افراد در دهه 50 زندگی خود هستند شروع می شود.

استئوآرتریت، همچنین به عنوان آرتریت “ساییدگی” شناخته می شود، معمولا مفاصلی را که بیشتر استفاده می کنید و مفاصلی که وزن را تحمل می کنند، مانند زانوها را تحت تاثیر قرار می دهد.

در آرتروز، استرس مکانیکی و تغییرات بیوشیمیایی با هم ترکیب می شوند و غضروفی را که از مفصل محافظت می کند، در طول زمان تجزیه می کنند. این باعث التهاب و درد می شود و ممکن است مفصل ترک بخورد و خراشیده شود.

اگر صدای ترق و ترق دردناک دارید، می تواند نشانه آرتریت باشد.

عمل جراحی

زانوها گاهی اوقات ممکن است بعد از جراحی صدا داشته باشند. این ممکن است به دلیل تغییرات جزئی باشد که در طی خود عمل رخ می دهد یا در مورد تعویض مفصل، ویژگی های مفصل جدید صدا تولید می کند.

مرتبط:  چرا دشمنان اسلام نتوانستند دین اسلام را از بین ببرند

با این حال، بیشتر صداها قبلاً وجود داشت، اما ممکن است افراد پس از عمل بیشتر متوجه آنها شوند زیرا در دوره بعد از عمل دقت بیشتری دارند.

بسیاری از مردم نگران صدا هستند، اما مطالعه روی داده های نزدیک به 5000 نفر به این نتیجه رسید که وجود تروق بعد از جراحی تعویض زانو تاثیری بر چشم انداز طولانی مدت یا کیفیت زندگی پس از 3 سال ندارد.

چه زمانی باید نگران ترک خوردن بود

ترق زانو رایج و معمولاً بدون درد است. نیازی به نگرانی در مورد آن نیست. با این حال، اگر درد همراه با صداهای بیرون زدگی دارید، می تواند نشان دهنده وجود مشکل باشد.

ترق زانو:

یکی از علائم شایع آرتروز (OA).

یکی از علائم احتمالی آرتریت روماتوئید یا عفونی

می تواند با انواع مختلفی از آسیب های زانو همراه باشد

اگر زانوی شما صدا می دهد و درد می کند، در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

درمان تروق در هنگام درد

کرپیتوس معمولا بی ضرر است و نیازی به درمان ندارد. اما اگر علاوه بر صدای زانو، درد یا علائم دیگری را نیز تجربه کردید، ممکن است لازم باشد به پزشک مراجعه کنید. درمان بستگی به علت زمینه ای دارد.

اگر آرتریت دارید، درمان های مختلف می تواند به مدیریت علائم شما کمک کند.

کارشناسان در حال حاضر موارد زیر را توصیه می کنند:

مدیریت وزن

ورزش، مانند پیاده روی، شنا

استفاده از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs)

داروهای تجویزی، از جمله تزریق استروئید به مفصل

استفاده از یخ و کمپرس گرم برای کاهش التهاب

فیزیوتراپی و تمرینات برای تقویت عضلات حمایت کننده از مفصل و افزایش دامنه حرکتی

درمان شناختی رفتاری

در برخی موارد، جراحی یا تعویض مفصل ممکن است ضروری باشد.

مدیتیشن همچنین می تواند درد را کاهش داده و بهزیستی کلی را بهبود بخشد.

ویتامین ها برای کراکلینگ

داروها و درمان های طبیعی برای درد مفاصل در داروخانه ها، فروشگاه های مواد غذایی بهداشتی و آنلاین موجود است

گزینه ها عبارتند از:

کورکومین

رسوراترول

بوسلیا (بخور)

دمنوش های گیاهی مخصوص

فقط به خاطر داشته باشید که تعداد کمی از آنها از نظر بالینی موثر هستند و برخی ممکن است عوارض جانبی داشته باشند.

صدای ترکیدن و ترکیدن در زانوها معمولاً جای نگرانی نیست و اکثر افراد نیازی به درمان ندارند. با این حال، اگر درد یا سایر علائم مرتبط با زانوهای پر سر و صدا را تجربه کردید، توصیه می شود به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

ورزش، رژیم غذایی و مدیریت وزن همه راه هایی برای حفظ سلامت مفاصل زانو و جلوگیری از مشکلات بعدی هستند. آنها همچنین می توانند به شما در مدیریت علائم و کاهش آسیب به زانوها در صورت ابتلا به آرتروز کمک کنند.

صدای تق تق در زانو به معنای روماتیسم نیست

دکتر غلامرضا نادری گفت: گاهی شنیدن صدای کلیک و غیره. خم کردن زانو لزوماً به معنای ابتلا به آرتریت یا آرتریت نیست، اگرچه این صداها معمولاً از طریق مفاصل افراد مبتلا به آرتریت شنیده می شود.

گاهی شنیدن یک کلیک و غیره وقتی زانوی خود را خم می کنید لزوماً به این معنی نیست که مبتلا به آرتریت یا آرتریت هستید، اگرچه این صداها معمولاً در مفاصل افراد مبتلا به آرتریت شنیده می شود.

کریپتوس به طور کلی برای مفصل بندی استفاده می شود، اما می تواند برای توصیف صداهای ریه نیز استفاده شود.

تشکیل حباب های کوچک در مایع مفصلی

با گذشت زمان، گاز در نواحی اطراف مفصل انباشته می شود و باعث ایجاد حباب های کوچک در مایع مفصلی (سینوویال) می شود.

وقتی فردی زانو را خم می کند، ممکن است برخی از این حباب ها ترکیده و صدا ایجاد کنند. این طبیعی است و هر از گاهی برای همه اتفاق می افتد.

آرتریت باعث آسیب به غضروف و استخوان می شود. هنگامی که مفصل زانو آسیب دیده حرکت می کند، ممکن است با صدای بلند یا تروق بیفتد.

کرپیتوس همچنین می تواند در اثر آسیب ایجاد شود.

چه زمانی باید نگران این صداها (کریپتوها) باشید؟

پرش زانو رایج و معمولاً بدون درد است و جای نگرانی نیست.

با این حال، درد همراه با زانو زدن ممکن است نشان دهنده یک مشکل باشد.

زانو درد یکی از شایع ترین علائم آرتروز است. علاوه بر این، این علامت می تواند یکی از علائم روماتیسم یا التهاب عفونی مفاصل باشد و می تواند مربوط به چندین نوع آسیب زانو باشد.

اگر زانوهای شما صدایی مانند ساییدن یا ترک خوردن دارد و این صداها با درد همراه است، در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

کریپتوز و آرتریت

طبق گزارش بنیاد آرتریت، تقریباً 27 میلیون آمریکایی از آرتریت رنج می برند.

این نوع آرتریت عمدتاً افراد بالای 65 سال را مبتلا می کند. آرتریت اغلب مفاصل تحت فشار را تحت تاثیر قرار می دهد، مانند مفاصل دست.

این نوع آرتریت مفاصل تحمل کننده وزن مانند زانو و لگن را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.

فشارهای مکانیکی یا تغییرات بیوشیمیایی به آرامی باعث فروپاشی غضروف های بالشتک مانند در مفصل و ایجاد التهاب و درد می شود.

با گذشت زمان، غضروف ها شکسته می شوند و استخوان ها به یکدیگر ساییده می شوند. ترک خوردن همراه با درد معمولاً ناشی از آرتروز است.

سایر عوامل ایجاد کننده کرپیتوس

کرپیتوس زانو می تواند ناشی از آسیب های زانو از جمله پارگی منیسک باشد. این آسیب ها در افرادی که ورزش، دویدن یا دویدن نیمه سریع انجام می دهند نسبتا شایع است.

پارگی منیسک می تواند باعث ایجاد تروق در حین حرکت مفصل شود. تندرنس کشکک (کندرومالاسی کشکک) درد پشت کاسه زانو است که در اثر استفاده بیش از حد یا آسیب ایجاد می شود.

این آسیب به غضروف پوشاننده سطح زیرین کاسه زانو ایجاد می شود.

اگر فردی از حساسیت کاسه زانو رنج می برد، ترک خوردگی و مالش دردناکی را می شنود و احساس می کند.

انواع دیگر آرتریت و آسیب های زانو نیز می توانند باعث ترق ترق شوند.

درمان کریپتوس زمانی که دردناک می شود

کریپتورکیدیسم تا زمانی که بدون درد باشد و ناشی از بیماری، آسیب یا شرایط دیگر نباشد، بی ضرر است و نیازی به درمان ندارد.

اما زمانی که پرش زانو با درد همراه باشد، درمان به علت زمینه ای بستگی دارد.

به عنوان مثال، آرتریت درمان های مختلفی دارد. پزشک ممکن است داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (مانند ایبوپروفن و دیکلوفناک) را تجویز کند و استفاده از کمپرس سرد را برای کاهش التهاب پیشنهاد کند.

استفاده از زانوبند می تواند به حمایت و استراحت زانو کمک کند. فیزیوتراپی و ورزش درمانی عضلات پشتیبان زانو را تقویت کرده و دامنه حرکتی زانو را افزایش می دهد.

در برخی موارد، جراحی یا تعویض مفصل ممکن است ضروری باشد.

* فلوشیپ تخصصی ارتوپدی و جراحی مچ پا

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. مقاله‌ای خیلی جالب و آموزنده بود. خوندن این مقاله برای من مثل دیدن فیلمی سرگرم‌کننده بود. خیلی دوست داشتم که باز هم مقالاتی در این سبک بخونم. ولی چون خیلی علمی بود، برای من که کاملا غیرفنی هستم، کمی سخت بود. به هر حال، اگر این مقاله رو بخونید حتما دوست داشتنیش خواهید داشت.

  2. من خیلی از مقاله شما لذت بردم، به خصوص از اینکه به زبان ساده و روان نوشته شده بود. فقط یه مشکل کوچیکی داشت، چون برای من که زیاد با این موضوع سر و کار ندارم، کمی سخت بود. اما به هر حال، ممنون بابت این مطلب.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا