چرا هزینه های دندانپزشکی گران است

کاظم قبادی در گفت وگو با ایسنا، اظهار کرد: اگر قیمت های دندانپزشکی ایران و سایر کشورها را مقایسه کنیم، در شرایط خدماتی مشابه، قیمت ها در ایران حدود یک بیستم قیمت جهانی است، در حالی که مواد و تجهیزات دندانپزشکی بسیار گران تر از در کشورهای دیگر برای دندانپزشکان. ایرانی یعنی مواد و تجهیزات گرانتر، تعرفه بسیار پایین تر و خدمات مشابه آنهاست و حتی در بسیاری از موارد خدمات بهتر از آنهاست.

وی افزود: اگر مقایسه ای بین قیمت تمام شده مواد و تجهیزات دندانپزشکی در ایران حتی در 5 سال گذشته داشته باشیم، قیمت ها حداقل 10 تا 15 برابر شده و واقعا برای دندانپزشکان ایرانی در جریان اصلی بسیار سخت و طاقت فرسا شده است. . وضعیت برای سرپا نگه داشتن دفتر. .

قبادی افزود: دندانپزشکان از یک سو باید پاسخگوی بیماران باشند و از سوی دیگر باید هزینه های هنگفت مواد و تجهیزات را متقبل شوند و به عبارت ساده تر، در شرایط فعلی دندانپزشکان برای تامین سود خود برای شرکت ها کار می کنند. “

به گفته این دندانپزشک، در کشورهای پیشرفته و کشورهایی که دارای بیمه همگانی دندانپزشکی هستند، ویزیت دو بار در سال اجباری است و در صورت عدم مراجعه فرد در زمان مقرر به مطب، بیمه دندانپزشکی از بین می رود.

قبادی اذعان داشت: دندانپزشکی یکی از سخت ترین و پرهزینه ترین مشاغل است و عمر مفید دندانپزشکی ممکن است به 15 سال هم نرسد و این مشکل آسیب جدی به سلامت دندانپزشکان وارد می کند و اگر دندانپزشکان بیش از این مدت کار کنند، این مشکل است. به ضرورت و درمان ناپذیری

این دندانپزشک گفت: غذاهای قندی به ویژه غذاهایی که مدت بیشتری در دهان می مانند مانند کلوچه، آب نبات، شکلات، آدامس های شیرین و نوشابه های شیرین و گازدار آسیب بیشتری به دندان وارد می کنند.

مهمترین و شایع ترین بیماری دندان

وی با بیان اینکه نگهداری از دندان ها از لحظه ای که جنین در رحم مادر است شروع می شود و از آن لحظه تغذیه مادر برای سلامتی انسان موثر و مهم است، ادامه داد: بعد از تولد کودک حتی قبل از اینکه دندان های شیری در بیاید. رشد لثه ها باید تمیز شود نوزاد باید توسط مادر با یک پارچه نرم و مرطوب تمیز شود.

قبادی با اشاره به اینکه پس از رویش دندان های شیری، مادر باید مسواک زدن کودک خود را شروع کند و این کار باید حداقل سه بار در روز انجام شود، تصریح کرد: اگر دندان های کودک بدون شکاف و کلاهک باشد حتما باید از دندانپزشکی نیز استفاده کنید. نخ دندان .

این دندانپزشک با بیان اینکه ویزیت دوره ای دهان و دندان توسط دندانپزشک باید دو بار در سال انجام شود، افزود: این کار باید برای کودکان بزرگسال انجام شود تا تمام دندان ها معاینه شوند و در صورت نیاز به مداخله و درمان، در همان زمان انجام شود. مرحله اول این کار باید انجام شود و از پیشرفت پوسیدگی و تخریب بعدی آن جلوگیری شود که البته عمر دندان را طولانی تر کرده و هزینه آن کمتر می شود.

قبادی با اشاره به اینکه افراد معمولاً به دلیل بی توجهی به مشکلات دهان و دندان، تغذیه نامناسب و فقر فرهنگی در این موارد دچار آسیب های دندانی می شوند، افزود: مهم ترین و شایع ترین بیماری دندانی پوسیدگی دندان است که در صورت عدم درمان به موقع می تواند باعث ایجاد دندان شود. از دست دادن و مشکلات بعدی، از جمله عدم اعتماد به نفس برای صحبت کردن و خندیدن، و مشکلات گوارشی در مرحله بعد.

انتهای پیام

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، مهدی کدخدازاده دبیر شورای آموزش دندانپزشکی وزارت بهداشت با بیان اینکه در حال حاضر 42 هزار دندانپزشک در کشور فعال است افزود: بر اساس این آمار کشور با مشکل مواجه نیست. کمبود دندانپزشک در حوزه دندانپزشکی با دو چالش توزیع دندانپزشکان در کشور و هزینه های بالای درمان مواجه هستیم زیرا بیمه در این زمینه نقش مثبتی ندارد.

مرتبط:  چطور دقیقه را به ساعت تبدیل کنیم

کدخدازاده با اشاره به اینکه طی دو دهه گذشته تعداد دانشکده های دندانپزشکی دو برابر شده است، گفت: در سال 58 حدود 5 دانشکده در کشور و در سال 1378 حدود 18 دانشکده در کشور و طی دو دهه گذشته فعالیت داشتند. 48 دانشکده دندانپزشکی در کشور فعال بود. فعال هستند، تعداد دانشجویان دندانپزشکی در سال 1358 حدود هزار نفر بود، در سال 1378 تعداد دانشجویان 5000 نفر بود، در حال حاضر بیش از 16000 دانشجو در کشور مشغول تدریس هستند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر حدود 1221 نفر رزیدنت در کشور مشغول به کار هستند، خاطرنشان کرد: این رقم در سال 1358 حدود 20 نفر بوده است که در سال 1378 این تعداد حدود 400 نفر بوده است که روند تربیت دندانپزشک در کشور ما سیر صعودی داشته است. طی دو دهه گذشته که تعداد دانشجویان دندانپزشکی دو برابر شده است، با چالش هایی مانند نبود زیرساخت های مناسب و عدم تصدی اعضای هیات علمی مواجه هستیم که کیفیت آموزش را تحت تاثیر قرار داده است.

دبیر شورای آموزش دندانپزشکی وزارت بهداشت گفت: در هیچ کجای دنیا افزایش تعداد دندانپزشکان باعث افزایش کیفیت خدمات درمانی نشده است و همه مطالعات ملی و بین المللی این موضوع را تایید می کند. توزیع دندانپزشک باید استاندارد باشد. . پس از قانون عدالت و آموزش، 1866 دانش آموز پس از اخذ مدرک دیپلم به مناطق محروم اعزام می شوند.

وی افزود: نسبت دندانپزشکان به ازای هر 10 هزار نفر در آمریکا 6.1 و این رقم در ایران 5.1 است، با همین تعداد سرانه دندانپزشک در ایران در سال 1408 به آمریکا خواهد رسید. سال ها. .. که ثابت است. در کشورهای اسکاندیناوی شاخص پوسیدگی دندان به صفر رسید اما تعداد دندانپزشکان افزایش نیافته و به سمت مدیریت بهداشت دهان و دندان گرایش پیدا کردند.

به گفته کدخدازاده، افزایش ظرفیت دندانپزشکان کار خوبی نیست زیرا شاخص سلامت دهان و دندان افزایش نمی یابد و هیأت علمی متناسب با ظرفیت افزایش یافته در کشور وجود ندارد. از سوی دیگر کشور نیازی به افزایش تعداد دندانپزشکان ندارد.

دبیر شورای آموزش دندانپزشکی ادامه داد: قوانین حاکم بر دانشگاه ها هیچ انگیزه ای برای جذب هیات علمی به دانشگاه نداده است، دندانپزشکان جوان که نیروی متعهد ضریب K هستند پس از اتمام دوره برنامه ریزی از کشور خارج می شوند و شاهد هستیم. نخبگان به جای جذب نخبگان طرد می شوند و ما باید هزینه نخبگانی را بدهیم که کشور برای آنها هزینه کرده است.

وی خاطرنشان کرد: چالش ما این است که در بحث هزینه های بیمار برای درمان، توزیع نیرو و عدم حمایت بیمه ای است چرا که نقش بیمه در کاهش پرداخت ها از مردم مهم است. ما بیشترین تعداد دندانپزشک را در تهران داریم و سوال من این است که با وجود تعداد زیاد دندانپزشکان در پایتخت مردم مشکلی برای درمان ندارند؟ مردم توان پرداخت هزینه های مراقبت از دندان را ندارند.

وی گفت: افزایش تعداد دندانپزشکان در واقع به معنای تهی شدن بیت المال است که سالانه حدود 2000 دانشجو جذب و تعداد زیادی از آنها فارغ التحصیل می شوند و از سوی دیگر سالانه بین 300 تا 400 نفر در آزمون سراسری شرکت می کنند. و پس از گذراندن آن به کشور بیایند».

به گفته کدخدازاده، در آزمون سراسری، معیار قبولی 30 از 100 است و برخی از دانش‌آموزان نمره یکسانی کسب نمی‌کنند، از سوی دیگر، برخی از این دانش‌آموزان در دوران تحصیل حتی بیمار را ویزیت نکرده‌اند. نمی تواند روی بیماران در کشور کار کند، این یک خطر جدی است. . تعداد دانشکده های ما در دو دهه گذشته به طور غیرمنطقی افزایش یافته است که منجر به افزایش درمان القایی در جامعه شده است که سلامت مردم را با خطر جدی مواجه می کند.

مرتبط:  چرا گوشی با بلوتوث به لپ تاپ وصل نمیشه

مهم ترین دلایل گرانی دندان ها به دلیل گرانی مواد اولیه است. برای بررسی هزینه دقیق دندانپزشکی باید با دندانپزشک مورد اعتماد خود مشورت کنید.

هزینه خدمات دندانپزشکی چقدر است؟

دندانپزشکی یکی از معدود خدمات پزشکی است که بیمار باید بخش قابل توجهی از هزینه ها را متحمل شود. بنابراین، نرخ های ارائه شده برای مراقبت های دندانی برای بیماران پرهزینه در نظر گرفته می شود.

معمولاً کارهای مربوط به خدمات دندانپزشکی بر اساس هزینه مواد اولیه و زمان صرف شده برای انجام کار محاسبه می شود و هزینه های خارج از برنامه در این نرخ ها وجود ندارد.

قیمت خدمات دندانپزشکی تحت نظر هر متخصص یا پزشک ممکن است متفاوت باشد، زیرا برخی از این تفاوت ها به دلیل تجربه و تخصص بیشتر پزشک و برخی به دلیل استفاده از مواد اولیه با کیفیت بالاتر است.

خدمات مختلف ارائه شده توسط دندانپزشکان شامل موارد زیر است:

معاینه اولیه و تشخیص مشکل بیمار

خدمات مرتبط با جراحی دهان و دندان

خدمات کانال ریشه

خدمات اصلاح طرح لبخند

خدمات مرتبط با پروتز دندان

خدمات دندانپزشکی ترمیمی

خدمات ارتودنسی

لوازم جانبی مربوط به ایمپلنت و ایمپلنت دندان

هزینه فرسایش اعصاب

پوسیدگی دندان یکی از شایع ترین مشکلات بیماران است. اگر شدت پوسیدگی زیاد باشد و به عمق ریشه نفوذ کرده باشد باید عصب کشی انجام شود. فرسایش عصب شامل درمان ریشه است که به دلیل عوامل حساس کننده بیمار دیگر باعث دردی نمی شود.

هزینه کشیدن دندان بر اساس عوامل مختلفی محاسبه می شود که در اینجا به برخی از آنها اشاره می شود:

نوع دندان

نوع دندان درمان شده بر قیمت عصب کشی تأثیر می گذارد زیرا دندان های خلفی هزینه های بیشتری را به همراه دارد.

تعداد کانال های دندانی

دندان ها تعداد کانال های متفاوتی دارند و هر چه تعداد کانال ها بیشتر باشد هزینه عصب کشی نیز بیشتر می شود. دندان های جلو معمولا تک کانال و دندان های خلفی 3 و 4 کانال هستند.

شدت پوسیدگی

هنگامی که تنها یک سوراخ و حفره در دندان وجود داشته باشد، کشیدن دندان آسان تر است، بنابراین هزینه کمتری دارد.

مواد ترمیمی

دندانپزشکان از مواد مختلفی برای پرکردن دندان ها استفاده می کنند که بر اساس رنگ آنها به سه دسته نقره ای، سفید و طلایی طبقه بندی می شود.

هزینه بریس های دندانی

گاهی اوقات پوسیدگی دندان به حدی است که دندانپزشک برای نجات دندان آسیب دیده از یک پین کمکی و یک قطعه فلزی یا پلاستیکی در دندان استفاده می کند.

هزینه های ترمیم کانال ریشه را در جدول زیر مشاهده می کنید:

برای اطلاع از نرخ کامل هزینه های دندانپزشکی به صفحه نرخ جدید دندانپزشکی مراجعه کنید.

هزینه پر کردن دندان

پوسیدگی دندان یکی از شایع ترین مشکلاتی است که رخ می دهد و دلیل اصلی آن تمیز نکردن دهان بعد از خوردن غذاهای شیرین است. معمولاً پوسیدگی دندان سطحی است و دندانپزشک پس از اصلاح حفره را با مواد مخصوص پر می کند.

اما هزینه ای که برای پر کردن دندان باید بپردازند بر اساس برخی عوامل تعیین می شود:

نوع پر کردن

مواد مختلفی برای پرکردن دندان استفاده می شود، طلا یکی از گران ترین مواد پرکننده است و از کامپوزیت و سرامیک و برخی مواد دیگر نیز برای پرکردن دندان استفاده می شود.

روش پر کردن دندان

در سال های اخیر که از روش لیزر برای پرکردن دندان استفاده می شود، کیفیت پرکردن دندان افزایش یافته و به همین دلیل قیمت آن نیز افزایش یافته است.

تعداد دندان های پوسیده

هزینه های هر واحد دندانپزشکی به طور جداگانه محاسبه می شود و تعداد دندان ها نیز بر هزینه نهایی تأثیر می گذارد.

بسته به میزان ناهنجاری و نوع جراحی دندان مورد نیاز مراجعه کننده، هزینه جراحی دندان متفاوت است. انتخاب بهترین روش درمانی باید زیر نظر دندانپزشک انجام شود.

مرتبط:  چرا آب من نمیاد نی نی سایت

دلیل هزینه بالای مراقبت های پزشکی

هزینه های دندانپزشکی برای مردم گران است. اما در واقع هزینه های دندانپزشکی در کشور ما نسبت به سایر کشورها مناسب است.

نکته مهم در مورد تعرفه های دندانپزشکی این است که خدمات دندانپزشکی در تمام دنیا هزینه بالایی دارد. اما در کشور ما این هزینه ها چندان زیاد نیست. اما دلیل گرانی دندانپزشکی قیمت مواد اولیه است.

اصولا مواد اولیه مورد استفاده در دندانپزشکی کاملا وارداتی است و گرانی ارز و تغییرات و نوسانات فراوان آن در کنار تحریم ها و روش های واردات این مواد اولیه، هزینه نهایی دندانپزشکی را گران می کند.

هزینه هر خدمات دندانپزشکی چگونه تعیین می شود؟

هنگام دریافت خدمات دندانپزشکی، معیارهای زیادی بر هزینه نهایی تأثیر می گذارد. با دانستن هر یک از این معیارها می توانید در انتخاب های خود تجدید نظر کرده و روش های مقرون به صرفه تری را انتخاب کنید.

در این بخش به برخی از معیارهایی که بر هزینه خدمات دندانپزشکی تأثیر می گذارد نگاه می کنیم:

دستگاه ها و تجهیزات گران قیمت

تمام دستگاه های مورد استفاده در دندانپزشکی دستگاه های گران قیمتی هستند.

دوره های آموزشی

برای برخی از خدمات دندانپزشکی نیاز به گذراندن دوره های خاص است و این خدمات هزینه های بالاتری دارند.

مواد مورد استفاده در دندانپزشکی

مواد مورد استفاده برای ترمیم و ترمیم دندان معمولاً گران هستند و هزینه نهایی بر اساس نوع ماده اولیه انتخابی تعیین می شود.

صبر و مراقبت از دندان

انتخاب دندانپزشک صبور و دقیق به نتایج بهتری منجر می شود، چنین افرادی هزینه های بیشتری را دریافت می کنند.

آیا دندانپزشکان مختلف می توانند نرخ های متفاوتی را دریافت کنند؟

ممکن است با مراجعه به چندین مرکز دندانپزشکی با قیمت های متفاوتی مواجه شوید و این سوال برای شما پیش بیاید که چرا دندانپزشکان مختلف قیمت های متفاوتی دارند؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که دلایل زیادی وجود دارد که چرا هر پزشک نرخ مشخصی را تعیین می کند که در زیر به مهمترین آنها می پردازیم:

کلینیک و مکان انتخاب شده برای درمان بر اساس موقعیت جغرافیایی می تواند بر هزینه نهایی تأثیر بگذارد.

هر چه دستگاه های مورد استفاده در فرآیند کار پیشرفته تر باشد، کیفیت کار بالاتر و هزینه آن نیز بیشتر می شود.

تاریخچه دندانپزشکی نیز می تواند بر قیمت آن تأثیر بگذارد. زیرا دندانپزشکان مجرب بهتر می توانند مشکل را پیدا کرده و به طور کامل آن را حل کنند.

با بررسی این موارد متوجه می شویم که با انتخاب دندانپزشک مناسب و با تجربه می توانید خدمات پزشکی را با خیال راحت تری دریافت کنید. بنابراین دندانپزشک خود را بر اساس هزینه انتخاب نکنید، بلکه به نحوه عملکرد آنها و رضایت بیمار نیز توجه کنید.

سلامت دهان و دندان بخش مهمی از سلامت و تندرستی کلی افراد است. درد ناشی از پوسیدگی دندان و سایر مشکلات سلامت دهان و دندان می تواند بر فعالیت های روزانه افراد تأثیر بگذارد و کیفیت زندگی آنها را کاهش دهد. علاوه بر این، مطالعات نشان داده اند که سلامت دهان و دندان بر بیماری های مختلف از جمله دیابت و بیماری های قلبی تأثیر می گذارد.

اگرچه بیماری‌های دهان و دندان یکی از شایع‌ترین و قابل پیشگیری‌ترین مشکلات بهداشتی است، اما سلامت دهان نیازمند دسترسی سریع به بهترین دندانپزشکان ایران است تا مردم بتوانند به موقع از خدمات پزشکان استفاده کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا