چرا نباید سر به قبله خوابید

سلام
چگونه رو به قبله بخوابیم؟ یعنی صورت ما رو به قبله باشد یا بدنمان در جهت قبله باشد. اگر قرار باشد صورتمان رو به قبله باشد، موقع خواب پشت به قبله می کنیم. این مشکلی نیست؟ اگر توضیحی در مورد فلسفه خوابیدن رو به قبله هست ممنون میشم.

این سوال در دو قسمت مطرح شده و ما نیز بر همین اساس پاسخ خواهیم داد.

در قسمت اول سوالی در مورد خواب و استراحت رو به قبله مطرح شده است.

با توجه به اینکه دین مبین اسلام آخرین دینی است که از سوی خداوند برای هدایت و تکمیل بشر فرستاده شده است [1] به همین دلیل باید دینی کامل و جامع باشد [2] از این رو همه به انسان های کوچک و بزرگ و خردمند نیاز دارند. ماکرو در آن وجود دارد. [3] از جمله اینکه برای خواب احکام دینی لازم الاجرا نیست، بلکه سنت و مستحب است که در اینجا به برخی از آنها اشاره می کنیم.

امام هادی علیه السلام می فرماید: ما اهل بیت در خواب ده چیز را رعایت می کنیم: پاکیزه بودن، قرار دادن صورت بر کف دست، سی و سه مرتبه سبحان الله، سی و سه مرتبه الحمدالله و سی و چهار مرتبه. الله اکبر رو به قبله بخواب تا صورتهای ما رو به قبله باشد، سوره حمد و آیات الکرسی و آیات شهد الله را بخوان…[4] پس هر که این کار را انجام دهد از این شب بهره مند می شود [5].

انواع خواب

در روایات شیعیان ما خواب به چهار قسمت تقسیم شده است که بهترین آن برای مؤمن خوابیدن به سمت راست و رو به قبله است. ،

عبدالله بن احمد بن عامر طایی از امام رضا علیه السلام و او از پدرانش روایت می کند که حسین بن علی علیه السلام فرمود: «علی بن ابی طالب علیه السلام در مسجد کوفه بود که مردی از مردم بود. سوریه ایستاد. و از او سؤالاتی پرسید، یکی از سؤالاتش این بود که بگوید خواب چند نوع است؟ فرمود: خواب چهار گونه است: انبیاء به پشت می خوابیدند، چشمانشان نمی خوابید. و منتظر ظهور خدا بودند و مؤمن به پهلوی راست رو به قبله می خوابد و پادشاهان و فرزندانشان به پهلوی چپ می خوابند تا آنچه خورده اند پاک شود و شیطان و برادرانش و همه دیوانه ها و مریض ها با هم روبرو می شوند. بخواب» [6]

اما برای پاسخ به قسمت دوم سوال یعنی دفن میت رو به قبله باید گفت: اسلام برای همه مراحل زندگی انسان از ابتدای زندگی تا لحظه مرگ و حتی دفن او احکام دارد. و کفن که در اینجا به چند مورد از آنها اشاره می کنیم.

امام صادق (علیه السلام) می فرماید: «هر کس بر اثر سختی بمیرد، باید به محل نمازش منتقل شود». و در حديث ديگرى مى فرمايد: «اگر کسى در شرف مرگ است و مرگش با سختى و شکنجه همراه است، او را به نمازخانه اش ببر يا بر فرش نمازش بخوابان.

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در مورد قرار دادن شخص در حال مرگ رو به قبله می فرماید: «اگر یکی از شما شیعیان در شرف مرگ است، پاهایش را به سمت قبله بکشید و او را بپوشانید و همچنین در وقت غسل، حفاری کنید. سوراخی رو به قبله و بدن را روی آن قرار دهید، به طوری که پاهای میت و صورتش رو به قبله باشد.[7]

روایات زیادی در مورد قرار دادن میت رو به قبله در کتاب الوصال الشیعه آمده است، بنابراین فصل مستقلی دارد. در این روایات آمده است که میت را باید طوری در قبر بگذارند که روی دست راست و صورتش به سمت قبله باشد. از جمله این داستان است.

مرتبط:  چرا باید قبل عمل چیزی نخوریم

امام صادق (علیه السلام) می فرماید: «براء بن معرور انصاری در مدینه بود و پیامبر اسلام در مکه، هنگامی که بره در شرف مرگ بود (در آن هنگام بود که پیامبر و مسلمانان به بیت المقدس نماز می خواندند) دستور داد. صورت او را در قبر دفن کنند تا در جهت پیامبر صلی الله علیه و آله که در مکه بود قرار دهند و او نیز به ثلث اموالش دستور داد و این سنت ثابت شد [8] بنابراین بر اساس شواهد دیگر. فقها فتوا دادند که میت را از طرف راست در قبر بگذارند و جلوی بدنش رو به قبله باشد.[9]

[1] در این مورد به نمایه «پایان مأموریت» به شماره 5222 موجود در این سایت مراجعه کنید.

[2] در این مورد به نمایه کامل دین و تغییر ناپذیری آن به شماره 781 موجود در این سایت مراجعه کنید.

[3] اگر مورد جدیدی (مشکلات ابداع شده) باشد، فقهای بزرگ شیعه با استفاده از قواعد کلی که در اختیار دارند، تصمیمات آن را از منابع دینی استخراج می کنند.

[4] آل عمران، 18 ساله.

[5] حسین، استاد ولی، آداب، سنن و سیره پیامبر گرامی اسلام، ص 138. 80، انتشارات پیام آزادی، تهران، چاپ سوم، 1380.

[6] شیخ صدوق، الخصال، ج 1، ص 262، انتشارات جامعه مدرسین قم، 1403ق. شیخ صدوق، عیون اخبار الرضا (ع) غفاری و مستفید، ج 1، ص 510، نش جهان، تهران، چاپ اول، 1378ق.

[7] کلینی، کافی، ج3، ص127، چاپ چهارم، دارالکتب الاسلامیه، تهران، 1365ق.

[8] شیخ حر عاملی، وصال الشیعه، جلد 3، صفحه 231، مؤسسه آل البیت، قم، 1409ق.

[۹] شرح المسائل (المحشی الامام الخمینی)، ج ۱، صفحه ۳۳۹، م ۶۱۵.

آیا تا به حال فکر کرده اید که بهترین جهت برای خوابیدن کدام است و آیا تفاوتی ایجاد می کند یا خیر؟ بهتر است بدانید که با خوابیدن رو به قبله، آهن موجود در رگ های ما تنظیم می شود و بدن ما را سالم نگه می دارد و از بیماری های قلبی جلوگیری می کند. در این مطلب برای شما توضیح می دهیم که خوابیدن در کدام جهت جغرافیایی بهتر است و خوابیدن رو به قبله چه معنایی دارد؟ پس با ما همراه باشید.

کدام جهت جغرافیایی برای خوابیدن بهتر است؟

شاید برای شما این سوال پیش آمده باشد که خواب کدام جهت جغرافیایی بهتر است؟ آیا جهت خواب در سلامت انسان نقش دارد یا خیر؟

بنابراین باید دانست که هنگام خواب بهتر است رو به قبله در جهت مغناطیسی زمین باشد. آهن در خون ما وجود دارد، آهن موجود در خون به راحتی گردش می کند. نخوابیدن در جهت مغناطیسی طولانی مدت مانع از جریان آسان خون می شود و باعث بیماری قلبی می شود.

هارولد بور از دانشگاه ییل برای اولین بار وجود میدان مغناطیسی را در اطراف یک موجود زنده کشف کرد. تقریباً 70 درصد بدن ما پوشیده از آب است و مولکول‌های آب دوقطبی هستند و وقتی در معرض میدان مغناطیسی خارجی قرار می‌گیریم، این مولکول‌ها در جهت این میدان قرار می‌گیرند. این پدیده نظم میدان مغناطیسی ما را به هم می زند.

بر اساس تصاویر به دست آمده از میدان مغناطیسی زمین، اگر فردی در هر نقطه از زمین رو به قبله بایستد، میدان مغناطیسی بدن او با میدان مغناطیسی زمین منطبق است. پس بهترین جهت خواب، خوابیدن رو به قبله است.

اما منظور از خوابیدن رو به قبله چیست؟ و چرا این نوع خواب مطلوب است؟ بهتر است بدانید خوابیدن رو به قبله به معنای قرار گرفتن بدن در جهت مغناطیسی است. وقتی رو به قبله می خوابیم، آهن در واقع تنظیم می شود و بدن ما را سالم نگه می دارد. در نتیجه ما دچار بیماری قلبی نمی شویم. در غیر این صورت آهن در دیواره رگ ها رسوب می کند و میزان آهن بدن کاهش می یابد. این امر باعث سخت شدن شریان ها و عوارض قلبی شده و به کبد به عنوان توزیع کننده آهن بدن به شدت آسیب می رساند.

مرتبط:  چطور در ورد صفحات را شماره گذاری کنیم

توصیه به خوابیدن رو به قبله در روایات

در کنار توصیه های پزشکی در این زمینه و تعیین بهترین جهت خواب، آیات و روایات زیادی در این زمینه وجود دارد. در حدیث ما خواب به چهار صورت تقسیم شده است، بهترین راه برای مؤمن این است که به پهلوی راست رو به قبله بخوابد. امام علی علیه السلام فرمود: خواب چهار جنبه دارد: پیامبران به پشت می خوابیدند، چشمانشان نمی خوابید و منتظر وحی بودند. و مؤمنی که به پهلوی راست رو به قبله بخوابد. پادشاهان و فرزندانشان که به پهلوی چپ می خوابند تا آنچه خورده اند شیرین باشد. شیطان و برادرانش و هر دیوانه و بیمار بر روی خود می خوابند.

بنابراین خوابیدن رو به قبله طبق سنت پیامبر ارجح است. منظور از خوابیدن رو به قبله این است که سر به سمت غرب و پاها به سمت شرق و صورت رو به قبله باشد. این نوع خواب با میدان مغناطیسی هماهنگ است و سلامت بدن را تضمین می کند.

نتیجه

همانطور که گفته شد، خواب نیز اگر در جهت درست باشد، اثرات مثبتی بر بدن و سلامت فرد دارد. در این مقاله توصیه هایی در مورد جهت جغرافیایی که بهتر است در آن بخوابید را به شما داده ایم. امیدواریم استفاده از این مقاله به شما نشان دهد که بهترین جهت خواب کدام است و فواید آن چیست.

منبع: کتاب پزشک خانواده

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا