چرا دندان از داخل سیاه میشود

فهرست

تیره شدن دندان یک پدیده رایج در دندانپزشکی است. اما واقعا ناخوشایند است! زیرا وجود روکش سیاه یا لکه های سیاه روی دندان ها در ظاهر افراد هنگام صحبت و به خصوص هنگام خندیدن تاثیر مخربی دارد.

مشکل تغییر رنگ دندان می تواند هم توسط بزرگسالان و هم در کودکان ایجاد شود. اما نکته مهمی که باید به آن توجه کنید این است که سیاهی دندان ها را جدی بگیرید و سعی کنید به محض مشاهده لکه سیاه روی دندان خود به دندانپزشک مراجعه کنید، در غیر این صورت ممکن است دندان خود را از دست بدهید یا به لثه ها و دندان های مجاور آسیب جدی وارد کنید.

مشاوره تخصصی رایگان

اکنون با یک کلیک تماس بگیرید

02191009918

در این مقاله می خواهم علت سیاه شدن دندان ها و راه های درمان آن ها را به شما بگویم. زیرا در طول سال هایی که به عنوان متخصص بهداشت دهان و دندان در دندانپزشکی کار کرده ام، موارد زیادی از این مشکل را دیده ام و شاهد روند درمان آنها بوده ام. به همین دلیل در این مقاله تمام تجربیاتم را با شما به اشتراک خواهم گذاشت.

اگر بعد از مطالعه این مقاله سوال یا مشکلی داشتید می توانید در قسمت نظرات برای من پیام ارسال کنید. سعی می کنم در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ دهم. همچنین اگر شماره تلفن خود را برای من بگذارید، پاسخ سوال را برایتان پیامک خواهم کرد.

حالا بیایید به علت سیاه شدن دندان ها برویم و ببینیم چرا دندان های سفید ما می توانند سیاه شوند.

علت اصلی سیاه شدن دندان ها چیست؟

رنگ سفید دندان ما به دلیل وجود کلسیم در لایه سطحی دندان یعنی مینای دندان است. کلسیم عنصر مهمی برای سلامت کل بدن به خصوص دندان ها است. جالب است بدانید که ۹۹ درصد از ذخایر کلسیم بدن در استخوان ها و دندان ها وجود دارد. حال اگر کلسیم بدن به دلایلی از جمله رژیم غذایی نامناسب کاهش یابد، سلامت استخوان ها و دندان ها به خطر می افتد و باعث مشکلات استخوان فک، بیماری لثه، لق شدن دندان ها و البته سیاهی دندان ها می شود. شما.

علاوه بر کمبود کلسیم، عادات غذایی یا رژیم های غذایی بدون منابع کافی کلسیم از دیگر عواملی هستند که می توانند باعث سیاه شدن دندان ها شوند. من این موارد را به دو بخش عوامل داخلی و عوامل خارجی تقسیم می کنم و هر کدام را برای شما توضیح می دهم:

الف- عوامل خارجی سیاه شدن دندان

عوامل خارجی عواملی خارج از بدن هستند و ربطی به متابولیسم داخلی بدن ندارند. مانند:

1- مصرف زیاد غذاهای رنگی: عادت به خوردن نوشیدنی های رنگی مانند نوشابه های ، چای سیاه، قهوه، شراب قرمز و غذاهای غنی از قند و نشاسته باعث تغییر رنگ و ایجاد رسوب و لکه روی دندان ها می شود.

2- پلاک، پلاک و تارتار: مسواک نکردن منظم، نخ دندان کشیدن و به طور کلی رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان باعث تجمع باکتری روی دندان و ایجاد پلاک دندانی یا پلاک دندانی می شود. پلاک ها معمولاً سفید یا زرد هستند، اما اگر برداشته نشوند، سفت می شوند و تشکیلاتی به نام تارتار ایجاد می کنند. این تارتارها باعث ایجاد لکه‌های سیاه می‌شوند و علاوه بر تغییر رنگ مینای دندان، آسیب‌های جدی‌تری مانند پوسیدگی دندان‌ها ایجاد می‌کنند.

3- مصرف برخی داروها: مصرف برخی داروها مانند مکمل های آهن مایع که به کودکان داده می شود می تواند باعث تغییر رنگ و سیاهی دندان ها شود.

4- استعمال دخانیات: اگر سیگار و قلیان می کشید باید بدانید که بدون شک بعد از مدتی با مشکل سیاه شدن دندان ها مواجه خواهید شد.

5- ضربه روی دندان: ضربه به دندان در اثر تصادف، افتادن یا هر عامل دیگری می تواند باعث تیره شدن دندان شود.

البته به این نکته هم اشاره کنم که تیره شدن دندان در اثر عوامل خارجی معمولا یکباره اتفاق نمی افتد. ابتدا دندان های شما زرد و سپس قهوه ای می شوند و پس از مدتی اگر درمان نشوند سیاه می شوند.

ب- عوامل داخلی سیاه شدن دندان

عوامل داخلی به مواردی گفته می شود که از داخل بدن شروع می شوند و به مرور زمان پیشرفت می کنند و باعث رنگی و تیره شدن دندان ها می شوند. شایع ترین علل داخلی تیره شدن دندان عبارتند از:

1- پوسیدگی دندان و آسیب پالپ: گاهی اوقات پوسیدگی و حفره های ایجاد شده روی سطح دندان و عفونت در این نواحی می تواند یکی از دلایل اصلی سیاه شدن دندان ها و لکه های قهوه ای روی دندان ها باشد. این نوع سیاه شدن معمولا در مدت زمان کوتاهی رخ نمی دهد، اما ابتدا قسمت کوچکی از دندان شما تغییر رنگ داده و خاکستری می شود، سپس کل دندان شما سیاه می شود.

2- بیماری ها: برخی بیماری ها مانند دیابت، کاهش تولید و ترشح بزاق و خشکی دهان، پوکی استخوان، کم خونی، اختلالات تغذیه ای و فرسایش مینای دندان، مشکلات سیستم گوارشی، مشکلات کلیوی و دندان قروچه می تواند به مینای دندان آسیب جدی وارد کند. آن را آسیب پذیر می کند و باعث بیماری لثه، حفره و سیاه شدن آن می شود.

بیشتر بخوانید: دندان قروچه

از بین بردن سیاهی دندان و لکه های قهوه ای

اگر به دنبال درمان سیاهی دندان خود هستید، حتما در این مرحله متوجه شده اید که ابتدا باید علت این سیاهی را پیدا کنید و با توجه به علت آن، درمان مناسب را انتخاب کنید. در اینجا من برای هر عامل یک یا چند درمان را به شما پیشنهاد می کنم و امیدوارم این درمان ها را دنبال کنید و سلامت دهان و دندان خود را بیشتر از روز قبل و بعد از آن نتیجه درمان و تجربه خود ببینید. به من و دوستان رازت بگو درمان در بخش نظرات

بیشتر بدانید: جرم گیری دندان

اگر تغییر رنگ دندان به دلیل رژیم غذایی نامناسب باشد

باید مصرف این مواد را در رژیم غذایی خود تا حد امکان کاهش دهید و عادات غذایی جدید را در نظر بگیرید. به عنوان مثال، به جای چای سیاه، چای سبز بنوشید. به جای نوشابه های گازدار، آب میوه های طبیعی بخورید. مصرف قهوه خود را به حداقل برسانید و پس از مصرف چنین موادی حتما دندان های خود را مسواک بزنید. در چنین شرایطی می توانید از کیت های سفید کننده دندان در منزل برای رفع تغییر رنگ دندان استفاده کنید.

اگر علت سیاه شدن دندان ها تارتار باشد

اگر تارتار باعث سیاه شدن دندان‌ها می‌شود، باید با دندانپزشک برای برداشتن آن‌ها مشورت کنید، زیرا این پلاک‌های سخت شده را نمی‌توان به راحتی با درمان‌های خانگی از بین برد. دندانپزشک آنها را تراشیده و با استفاده از مواد و ابزارهای جرم گیری از بین می برد و سپس دندان های شما مانند قبل سفید می شود.

اگر علت سیاهی دندان مصرف مواد مخدر باشد

برای اینکه قطره آهن دندان های کودکتان را سیاه نکند حتما به نکات زیر توجه کنید:

1. به هیچ وجه نیم ساعت قبل و نیم ساعت بعد از مصرف قطره آهن به کودک خود آب میوه های اسیدی مانند آب مرکبات و آب گوجه فرنگی ندهید.

2. بلافاصله پس از مصرف قطره آهن به کودک یا نوزاد آب بدهید.

3. قبل و بعد از مصرف قطره آهن، دندان های خود را با مسواک کودکان تمیز کنید. (زمانی که دندان های کودک تمیز است، ذرات قطره آهن روی پلاک های میکروبی روی سطح دندان کودک نمی نشیند و دندان های کودک را تیره می کند).

4. قطره آهن را در گلوی کودک بریزید و آن را در ابتدای دهان یا روی زبان کودک قرار ندهید.

5. هرگز قطره آهن را با مواد دیگر ترکیب نکنید تا مصرف آن تسهیل شود.

بیشتر بدانید: جرم گیری دندان های کودکان

اگر دندان های کودک سیاه شد راه حل چیست؟ در این موارد توصیه می شود تا 2-3 سالگی کودک صبر کنید. بعداً به دندانپزشک کودک مراجعه کنید تا بتواند قبل از ایجاد حفره، تیرگی دندان را با برس های مخصوص از بین ببرد.

اگر علت سیاه شدن دندان سیگار کشیدن باشد

اولین و بهترین راه حلی که هر دندانپزشکی در این شرایط به شما پیشنهاد می کند، ترک سیگار و قلیان است. اگر از آن دسته سیگاری هایی هستید که حداقل برای سلامتی خود به ترک سیگار فکر نمی کنید، مرتب دندان های خود را مسواک بزنید و هر 6 ماه یک بار به دندانپزشک مراجعه کنید و در صورت لزوم دندان های خود را پاکسازی کنید.

اگر حتی این مشکل به نظر می رسد، حداقل به داروخانه بروید و چند کیت سفید کننده دندان خانگی تهیه کنید. البته این مورد زمانی جواب می دهد که تغییر رنگ دندان شما جدی نباشد و در مراحل اولیه تغییر رنگ و تیرگی هستید.

اگر این موارد را رعایت نکنید ممکن است چند سال دیگر دندان های خود را از دست بدهید و پس از آن باید هزینه های ایمپلنت و ایمپلنت دندان را متقبل شوید. امروز گفتم که بعداً نگویید!

بیشتر بدانید: ایمپلنت دندان

اگر علت سیاه شدن دندان ها ضربه باشد

اگر دندان های شما بر اثر ضربه سیاه شده اند، باید بگویم که احتمالاً بافت خون و عصب دندان شما آسیب دیده است. متاسفانه این رنگ دائمی است و با گذشت زمان به حالت اولیه خود بر نمی گردد. در چنین شرایطی بهترین گزینه استفاده از پوشش های کامپوزیت یا لمینت است.

مرتبط:  چرا با مردن دانه ها وشکوفه ها بهار هم می میرد

البته پس از ضربه زدن، دندان به یکباره سیاه نمی شود، به همین دلیل در صورت مشاهده خونریزی در قسمتی از لثه بدنبال ضربه روی دندان، بهتر است قبل از سیاه شدن دندان با دندانپزشک مشورت کنید.

اگر علت سیاه شدن دندان ها پوسیدگی دندان باشد

در این حالت سه درجه پوسیدگی دندان وجود دارد و برای هر کدام راه حل جداگانه ای وجود دارد.

1. اگر پوسیدگی دندان شما سطحی است و در یک ناحیه قرار دارد، دندانپزشک می تواند آن ناحیه را برداشته و دندان شما را ترمیم کند.

2. اگر پوسیدگی و پوسیدگی دندان شما عمیق شده و به لایه دوم دندان رسیده باشد، دندانپزشک قسمت پوسیده دندان شما را برمی دارد و تاج جدیدی روی دندان شما قرار می دهد.

3. اما اگر آنقدر پوسیدگی وجود دارد که دندانپزشک نیاز به کشیدن دندان شما دارد، باید سریعتر برای جایگزینی دندان از دست رفته با ایمپلنت دندان اقدام کنید. زیرا خالی ماندن فضای دندان منجر به تحلیل رفتن استخوان فک و آسیب به دندان های مجاور می شود.

بیشتر بخوانید: قیمت ایمپلنت دندان

فراموش نکردم بگویم که تیرگی و سیاهی فقط در دندان ها اتفاق نمی افتد بلکه در لثه ها نیز رخ می دهد. اگر در لثه های خود احساس تیرگی و سیاهی می کنید و در این ناحیه احساس درد می کنید، حتما باید در اسرع وقت به دندانپزشک مراجعه کنید و روند درمان خود را دنبال کنید تا از کارهای بدی مانند پیوند لثه جلوگیری کنید.

روش های رایج دندانپزشکی برای سفید کردن دندان ها

اکنون که مشکل سیاهی دندان و درمان آن برای شما روشن شده است، اجازه دهید شما را با روش های جدید دندانپزشکی برای سفید کردن دندان آشنا کنم. وقتی در مورد سفید کردن صحبت می کنم، در مورد سفید کننده معمولی صحبت نمی کنم. منظورم داشتن دندان های صاف، یکدست، سفید و براق است که جذابیت شما را هنگام لبخند زدن چند برابر می کند.

محبوب ترین روش ها برای از بین بردن سیاهی دندان ها و بهبود ظاهر دندان ها و طراحی لبخند:

لمینت دندان

کامپوزیت دندان

و سفید کردن دندان

در مورد هر کدام توضیح مختصری به شما می دهم و در صورت تمایل به دانستن بیشتر به مقاله تخصصی آن مراجعه کنید یا شماره خود را بگذارید تا مشاوران سریتا با شما تماس بگیرند و شما را راهنمایی کنند.

1- لمینت دندان: روشی که مورد قدردانی بازیگران و افراد مشهور است

بهترین راه برای سفید کردن دندان‌های سیاه، زرد یا کدر، دندان‌های با فاصله یا نامنظم، لمینت دندان است. لمینت دندان روکش نازکی است که در آزمایشگاه از قالب دندان های شما ساخته شده و توسط دندانپزشک زیبایی روی سطح دندان نصب می شود و ظاهر دندان ها و حتی صورت شما را تغییر می دهد.

البته مراقب باشید، اگر دلیل تغییر رنگ و تیرگی دندان ها به دلیل پوسیدگی یا آسیب به دندان یا لثه باشد، ابتدا باید مشکل را حل کنید و سپس اقدام به لمینت دندان کنید، در غیر این صورت ممکن است آسیب و عفونت دندان شما افزایش می یابد و این امر هم دندان طبیعی و هم لمینت را از بین می برد و هزینه لمینت شما بی فایده خواهد بود.

بیشتر بخوانید: لبخند هالیوودی با لمینت دندان

2- کامپوزیت دندان: زیبایی سریع و ارزان

ونیرهای کامپوزیت زیبا یکی دیگر از روش های محبوب برای از بین بردن لکه های سیاه از روی دندان و ترمیم سیاهی بین دو دندان است. کامپوزیت مانند لمینت دندان ظاهر دندان ها را زیبا می کند و شکل لبخند را اصلاح می کند. تفاوت آن با لمینت در مواد و روش کار نهفته است. کامپوزیت قیمت بسیار پایین تری نسبت به لمینت دارد. البته طول عمر آن نیز کوتاهتر است. لمینت های با کیفیت تا 20 سال عمر می کنند، اما کامپوزیت ها تا 6 سال عمر مفید دارند و پس از آن ممکن است تغییر رنگ دهند، اما بر خلاف لمینت هایی که در صورت آسیب دیدن نیاز به تعویض دارند، کامپوزیت ها قابل تعمیر هستند.

بیشتر بخوانید: کامپوزیت حرفه ای دندان

3- سفید کردن دندان: دندان ها را فقط در چند دقیقه سفید کنید

سفید کردن یکی از روش های راحت و ارزان برای سفید کردن دندان ها و از بین بردن لکه های سیاه اطراف و پشت دندان است. البته این را هم بگویم که اگر سیاهی دندان شدید باشد و علت آن پوسیدگی یا آسیب پالپ باشد، نه لمینت، نه کامپوزیت و نه سفید کننده دندان جواب نمی دهد.

بیشتر بخوانید: سفید کردن دندان

سفید کردن دندان در خانه

اگر سیاهی یا تغییر رنگ دندان ها به علت خارجی باشد، اگر زمان کمی از سیاه شدن آن ها گذشته باشد، می توان با روش های خانگی آن را ترمیم کرد، اما در صورت رفع رنگ سیاه، باید از خلال دندان برای رفع آن استفاده کرد. . که انجام دادن. برای از بین بردن سیاهی دندان در خانه می توانید از روش های زیر استفاده کنید:

1- روغن های گیاهی: پس از مسواک زدن، دندان های خود را با روغن های گیاهی مانند روغن کنجد، روغن نارگیل یا روغن آفتابگردان مسواک بزنید، سپس دهان خود را بشویید.

2- سرکه سیب: سرکه سیب را به مدت 2 دقیقه در دهان خود قرار دهید سپس دندان های خود را مسواک بزنید.

3- جوش شیرین: مسواک را به جوش شیرین آغشته کنید و دندان های خود را با آن مسواک بزنید.

4- توت فرنگی: چند عدد توت فرنگی را رنده کرده و با عصاره آن مسواک بزنید.

5- زردچوبه: با زردچوبه و روغن نارگیل خمیری شبیه خمیر دندان درست کنید و دندان هایتان را با آن مسواک بزنید.

پیشگیری بهتر از درمان است

من به عنوان یک “بهداشت کننده دهان” نکات ساده ای را برای جلوگیری از سیاه شدن دندان های خود توصیه می کنم. این توصیه‌ها ممکن است ساده به نظر برسند، اما نتیجه تجربه من در طول سال‌ها کار در این زمینه و دانش بسیاری از موارد است:

1. دندان های خود را دو بار در روز مسواک بزنید.

2. حداقل یک بار در روز نخ دندان بکشید.

3. از مصرف زیاد شکر خودداری کنید.

4. تا حد امکان از سیگار کشیدن خودداری کنید.

5. از وسایل مخصوص برای دادن آهن به نوزادان و کودکان استفاده کنید.

6. حتی اگر مشکلی برای دندان های خود احساس نمی کنید، هر 6 ماه یکبار برای معاینه دوره ای به دندانپزشک مراجعه کنید.

معاینه دندان موثرترین راه برای جلوگیری از آسیب دندان است زیرا شما را از خطرات زیر دور نگه می دارد:

پوسیدگی دندان

عفونت دهان

بیماری های دهان و سرطان

انتشار بوی بد دهان.

تصور غلطی که بسیاری از افراد دارند این است که تا زمانی که ظاهر دندان هایشان سالم است و احساس درد نمی کنند، نیازی به درمان، مراقبت و مراجعه به دندانپزشک نیست! اگر شما هم جزو کسانی هستید که این گونه فکر می کنید، باید بگویم که سخت در اشتباهید. بهتر است همین امروز این ایده ها را کنار بگذارید و در اسرع وقت برای معاینه دندان های خود به دندانپزشک بروید.

باید بدانید که هزینه های دندانپزشکی بسیار بالاست، بنابراین بهترین نکات برای سلامت دندان عبارتند از:

پیشگیری بهتر از درمان است

حرف آخر

دندان سیاه دلایل خاصی دارد. اگر نمی خواهید عواقب سیاهی دندان و هزینه های درمان آن را بپذیرید، نکات من را برای حفظ سلامت دندان های خود دنبال کنید. شما فقط با رعایت نکاتی که در بالا ذکر کردم می توانید از دندان های خود که قسمت های مهم بدن شما هستند محافظت کنید. اگر وضعیت دندان های شما خوب نیست و دارای لایه ها و لکه های سیاه هستند می توانید با ثبت شماره از مشاوره رایگان کلینیک سریتا بهره مند شوید.

کلینیک سریتا با ارائه کلیه خدمات مربوط به اصلاح و ترمیم دندان شما را از شر دندان های معیوب خلاص می کند و لبخندی زیبا به شما هدیه می دهد. در صورت نیاز به مشاوره و راهنمایی برای انتخاب روش مناسب برای ترمیم دندان می توانید با ما تماس بگیرید.

سوالات متداول در مورد دندان های سیاه شده

علت سیاه شدن ریشه دندان چیست؟

اگر سیاهی به ریشه دندان برسد، ممکن است نشانه پوسیدگی و عفونت دندان باشد. برای درمان این مشکل ابتدا دندانپزشک باید سیاهی را بتراشد، دندان را عصب کشی کرده و در نهایت آن را پر کند.

علت سیاه شدن دندان های پر شده چیست؟

اگر دندان پر شده ای دارید و روی آن رنگ مشکی می بینید، دلایل مختلفی می تواند داشته باشد. ابتدا استفاده از آلگام سیاه و مواد کامپوزیت برای پرکردن دندان ها. دوم این است که بخشی از پالپ در دندان پر شده باقی بماند. سوم، استفاده از قرص و دارو برای درمان ریشه و حفظ مواد ترمیم ریشه در تاج.

مرتبط:  چرا وقتی کلاچ میگیرم ماشین گاز میخوره

دندانم سیاه است و درد می کند، چه کار کنم؟

اگر دندان سیاه شده شما درد می کند، احتمالاً به دلیل پوسیدگی دندان و عفونت است. چاره ای جز درمان مشکل و رفع سیاهی با روش های دندانپزشکی مانند پرکردن ندارید.

علت سیاه شدن دندان ها یکی از رایج ترین سوالات است. به طور معمول، دندان ها سفید هستند، اما گاهی اوقات شاهد سیاه شدن دندان ها هستیم. علت سیاه شدن دندان ها می تواند حفره ها یا حفره های عمیق در دندان ها باشد.

گاهی اوقات علت سیاه شدن دندان ها صرفاً نتیجه مصرف برخی مواد غذایی است که لکه های رنگی روی دندان ها باقی می گذارد. غذاها و نوشیدنی های مختلف می توانند باعث ایجاد پوشش زرد یا سیاه روی دندان ها شوند. بهتر است در اسرع وقت از دندان سیاه شده مراقبت کنید.

رنگ سفید دندان شما عمدتا به دلیل وجود عنصر کلسیم در لایه سطحی دندان یعنی مینای دندان است. با گذشت زمان و به دلایلی مانند خوردن و آشامیدن که در ادامه به آن خواهیم پرداخت، دندان ها سیاه و تغییر رنگ می دهند.

فهرست

علت سیاهی دندان چیست؟

شاید فکر کنید علت سیاه شدن دندان ها به دلیل رعایت نکردن بهداشت فردی است، اما باید گفت که علاوه بر اصول بهداشتی، دلایل دیگری نیز بر سیاهی دندان تاثیر می گذارد، یعنی به همین دلیل است که می توانید سیاه شدن دندان ها را مشاهده کنید. دندان در دهان فردی که تمام قوانین بهداشتی را رعایت می کند و مرتب دندان های خود را مسواک می زند.

در ادامه علت سیاه شدن دندان ها را بررسی خواهیم کرد. به طور کلی دندان ها به دو صورت سیاه می شوند:

عوامل خارجی موثر بر سیاهی دندان

علل داخلی سیاه شدن دندان

علت خارجی سیاه شدن دندان ها

علل خارجی سیاه شدن دندان به دلیل بروز مواردی در خارج از بدن انسان و خارج از بافت دندان است. عوامل خارجی تیره شدن دندان عبارتند از:

تغییر رنگ و ایجاد رسوب و لکه بر روی دندان در اثر مصرف غذا

تاثیر بر روی دندان

آسیب به مینای دندان در اثر عوامل مختلف

تبدیل پلاک دندان به جرم دندان

برخی از دلایلی که مستقیماً در تغییر رنگ دندان مؤثر هستند عبارتند از:

عادت به خوردن نوشیدنی ها و غذاهای رنگارنگ

مصرف برخی داروها مانند مکمل های آهن مایع

دهان خود را با خمیر دندان های مخصوص بشویید

مصرف و سوء مصرف دخانیات

ترمیم و پرکردن دندان با سولفید نقره که می تواند در تیرگی و سیاهی دندان موثر باشد.

تیره شدن دندان ها در اثر عوامل داخلی

عوامل داخلی مواردی هستند که از داخل بدن شروع می شوند و به مرور زمان پیشرفت می کنند و باعث رنگی و تیره شدن دندان ها می شوند. شایع ترین مقصرها و علل داخلی سیاه شدن دندان عبارتند از:

پوسیدگی یا پوسیدگی داخلی دندان: به عنوان مثال ظاهر شدن عفونت در بافت نرم دندان یا پالپ دندان، تخریب و نکروز آن می تواند باعث تیره شدن رنگ دندان شود.

گاهی اوقات وجود بیماری های دهان و دندان که خود فرد از آن آگاه نیست.

تغییر رنگ دندان سیاه شده ممکن است ابتدا در یک یا دو ناحیه ظاهر شود و در صورت عدم درمان، در نهایت کل دندان را بپوشاند.

در ادامه مطالب به تفصیل به بررسی برخی از علل داخلی و خارجی تیره شدن دندان می پردازیم که موثرترین عوامل در تغییر رنگ دندان ها هستند اما قبل از آن بهتر است با علائم و نشانه های آن آشنا شوید. از دندان ها تاریک شدن

علائم و نشانه های سیاهی دندان

بسیاری از افراد پس از مراجعه به دندانپزشک برای جویا شدن علت سیاهی دندان ها مشکل خود را به گونه ای بیان می کنند که در مدت کوتاهی دندان ها سیاه شده و قبلا هیچ علامتی نداشته اند. اما این در مورد روند سیاه شدن دندان نیست.

دندان به سرعت تیره یا تغییر رنگ نمی دهد و این مشکل ابتدا زمانی رخ می دهد که دندان زرد می شود و سپس خاکستری و سیاه می شود. به همین دلیل ممکن است این علائم قبل از سیاه شدن دندان ها مشاهده شود. گاهی اوقات دندان ها سیاه می شوند که از نواحی بالایی دندان شروع می شود.

وجود جرم در قسمت داخلی دندان ها به خصوص دندان های جلویی یکی از علائم و علل سیاه شدن دندان های جلویی است.

یکی دیگر از نشانه های تیره شدن دندان وجود لکه های کوچک سیاه روی سطح دندان است. این لکه‌های کوچک اغلب در نزدیکی خط لثه ظاهر می‌شوند و برای جلوگیری از پوسیدگی و سیاه شدن دندان‌ها باید در اسرع وقت با دندانپزشک مشورت کرد.

اگر علت سیاه شدن دندان ها تارتار باشد چه باید کرد؟

پلاک ماده ای عظیم و چسبنده است که روزانه روی خط لثه ایجاد می شود و باید هر روز با مسواک تمیز شود. اگر دندان ها روزانه تمیز نشوند، پلاک ها ضخیم شده و به جرم دندان تبدیل می شوند.

اگر علت سیاه شدن دندان های شما تارتار باشد، فقط متخصصین دندانپزشکی می توانند آن را از بین ببرند. این مشکل معمولا با تراشیدن تارتار از روی دندان ها حل می شود. دندانپزشک می تواند از ابزار اولتراسونیک برای برداشتن آسان تارتار استفاده کند.

بنابراین اگر وجود تارتار عامل اصلی سیاه شدن یا تغییر رنگ دندان ها است، برای درمان آن به سادگی با دندانپزشک مشورت کنید. جرم گیری می تواند دندان ها را به راحتی سفید کند.

(مطالب پیشنهادی: کامپوزیت دندان چیست؟)

برای رفع سیاهی دندان های ناشی از پوسیدگی چه باید کرد؟

پوسیدگی دندان یکی از عوامل داخلی سیاه شدن دندان است. در مورد دندان های سیاه شده به دلیل پوسیدگی، بعید است که دندانپزشک بتواند با یک تمیز کردن ساده آنها را به حالت قبلی بازگرداند.

پوسیدگی دندان می تواند در اثر تخریب مینای دندان توسط باکتری ها و ایجاد حفره روی دندان ایجاد شود. با گذشت زمان، این حفره ها افزایش یافته و باعث تغییر رنگ و تیره شدن دندان ها می شوند. دندانپزشک باید قسمت پوسیده دندان را بردارد.

برای از بین بردن پوسیدگی، دندانپزشک اقدامات زیر را در صورت نیاز انجام می دهد:

اگر پوسیدگی در یک قسمت از دندان است، قسمت آسیب دیده را بردارید و سوراخ را با مواد مخصوص پر کنید.

اگر پوسیدگی به لایه دوم دندان رسیده باشد، دندانپزشک تمام پوسیدگی ها را از بین می برد و تاج جدیدی را روی دندان قرار می دهد.

اگر دندان خیلی آسیب دیده باشد و با پر کردن یا گذاشتن روکش قابل درمان نباشد. دندانپزشک می تواند کل دندان را کشیده و بکشد.

بیماری ها باعث سیاه شدن دندان ها می شوند

همانطور که در قسمت های قبل گفته شد، گاهی اوقات تیره شدن دندان خارج از کنترل افراد است و ممکن است خودشان از آن آگاه نباشند، به عنوان مثال وجود بیماری لثه.

گاهی علاوه بر تورم، خونریزی و قرمزی لثه، تارتار سیاه روی دندان ها نیز مشاهده می کنید. در چنین مواقعی می توانید دلیل سیاهی دندان ها را متوجه شوید. با مشاهده چنین علائمی باید با دندانپزشک مشورت کرد.

برای دریافت قیمت لمینت دندان و قیمت بلیچینگ دندان روی لینک مورد نظر کلیک کنید.

چه لکه هایی باعث سیاهی دندان می شوند؟

افرادی که نگران سیاه شدن دندان های خود هستند باید از خوردن برخی غذاها و نوشیدنی های رنگی خودداری کنند. آنها همچنین باید بعد از غذا مسواک بزنند. گاهی استفاده از برخی داروها باعث تغییر رنگ دندان ها می شود. بنابراین هنگام استفاده از آنها باید مراقب باشید.

اگر می خواهید از سیاه شدن دندان های خود در اثر خوردن و نوشیدنی ها جلوگیری کنید، بهتر است در مصرف موارد زیر دقت کنید و رژیم غذایی مناسبی داشته باشید.

مصرف نوشیدنی های رنگی مانند قهوه، نوشابه، چای سیاه، شراب قرمز

سیگار نیز مانند سیگار کشیدن و مصرف تنباکو در تیره شدن دندان ها بسیار موثر است.

مصرف مواد دارویی مانند قطره آهن که باعث ایجاد لکه های سیاه روی دندان می شود.

در صورت سیاه شدن دندان در اثر ضربه چه باید کرد؟

اگر دندان های شما بر اثر ضربه سیاه شده اند، باید گفت که به دلیل آسیب به بافت خونی و عصب دندان، این رنگ دائمی است و به مرور زمان به حالت اولیه خود بر نمی گردد. در چنین شرایطی بهتر است از گزینه هایی مانند روکش دندان استفاده کنید.

مراقب باشید، اگر به دنبال ضربه با دندان‌ها متوجه خونریزی در قسمتی از لثه‌ها شدید، بهتر است قبل از سیاه شدن دندان‌ها با پزشک مشورت کنید.

آیا می توان دندان سیاه را در خانه از بین برد؟

درمان سیاهی دندان در خانه معمولا امکان پذیر نیست. در داروخانه ها کیت های سفید کننده خانگی وجود دارد، اما استفاده از آنها می تواند کمی رنگ دندان ها را تغییر دهد. درمان حرفه ای توسط مراکز دندانپزشکی برای برداشتن کامل سیاهی دندان ضروری است.

دندانپزشک دندان ها را بررسی می کند تا علت اصلی تغییر رنگ را مشخص کند و سپس درمان مناسب را برای بازگرداندن رنگ طبیعی آنها تجویز می کند. اما به طور کلی درمان این عارضه دندانی به علت تغییر رنگ دندان بستگی دارد.

مرتبط:  چرا وضو با آب گرم کراهت دارد

چگونه از سیاهی دندان جلوگیری کنیم؟

مردم اغلب می توانند با رعایت بهداشت دهان و دندان از سیاه شدن دندان ها جلوگیری کنند. انجمن دندانپزشکی آمریکا (ADA) توصیه می کند:

دندان های خود را به طور منظم دو بار در روز با خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک بزنید.

حداقل روزی یک بار نخ دندان بکشید.

به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید

از مصرف زیاد غذاهای شیرین پرهیز کنید.

آخرین کلمه

دندان سیاه شده در بسیاری از موارد قابل درمان است. برای سفید کردن دندان ها و رفع سیاهی دندان ها باید با دندانپزشک متخصص مشورت کنید و متخصص درمان شما را بر اساس روش های موجود مانند سفید کردن دندان و سایر روش ها آغاز می کند.

در این مطلب به بررسی دلایل و علل سیاهی دندان پرداخته ایم و به سوالات متداول در مورد روش های رفع سیاهی دندان پاسخ داده ایم.

رعایت نکات بهداشتی و رعایت بهداشت دهان و دندان یکی از راه های جلوگیری از تغییر رنگ دندان ها می باشد. اگر تغییر رنگ دندان شما برگشت ناپذیر است و به عنوان مثال دندان شما مرده است، تنها راه این است که آن را به طور کامل بردارید. در این صورت دندانپزشک می تواند از دندان های مصنوعی برای شما استفاده کند.

4.1/5 – (413 امتیاز)

سیاه شدن دندان یکی از مشکلات رایجی است که ممکن است برای هر فردی پیش بیاید. علت این تیرگی ها می تواند بسیار متفاوت باشد و عوامل متعددی یا حتی یک عامل واحد در این تاریکی دخیل باشند. در تمام موارد، مهم است که برای بررسی و درمان این سیاه‌شدگی، در اسرع وقت اقدام و با دندانپزشک مشورت کنید.

البته گاهی ممکن است علت سیاه شدن دندان ها مصرف برخی مواد غذایی باشد. این نوع غذا لکه ای بر روی دندان باقی می گذارد. به طور کلی هرگونه رسوب یا لکه ای که روی دندان باقی می ماند باعث سیاه شدن دندان می شود.

علائم سیاهی دندان

به طور کلی، روند سیاه شدن دندان زمان بسیار زیادی طول می کشد. بنابراین ممکن نیست که فردی متوجه سیاه شدن دندان های خود نشده باشد، به خصوص زمانی که دندان ها در معرض دید قرار دارند. در واقع فرآیند سیاه شدن دندان فرآیندی کند تلقی می شود و با واکنش به موقع و مراقبت از آن می توان خیلی سریع از پوسیدگی دندان و گسترش سیاهی دندان جلوگیری کرد.

در ابتدای فرآیند تیره شدن، حتی قبل از ظاهر شدن لکه روی دندان، علائم دیگری نیز مشاهده می شود که یکی از شایع ترین آنها درد در این ناحیه از دندان است. معمولا روند سیاه شدن دندان ها با زرد شدن آنها همراه خواهد بود. یعنی در مرحله اول سیاه شدن دندان ها شاهد زرد شدن دندان ها خواهید بود. اگر به این مرحله توجه کافی نداشته باشید، رنگ زرد دندان ها خاکستری می شود. با تمام این مراحل می توانید به سرعت متوجه این روند شده و از گسترش آن جلوگیری کنید.

دندان هایی که پتانسیل بالایی برای تیره شدن دارند، دندان های جلو و عقب فک بالا و پایین هستند. سیاه شدن بین دو دندان جلویی بسیار رایج است. زیرا جنایات این منطقه به ندرت پاکسازی می شود و جنایات در آنجا انباشته می شود. دلیل سیاهی دندان ها نیز تجمع این ذرات است.

علت سیاه شدن دندان ها

گاهی دلیل سیاه شدن دندان ها به عدم رعایت بهداشت فردی مربوط می شود. نکته ای که در این مقاله از سایت thedentalcentrelondon نیز به آن اشاره شده است.

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان می تواند باعث تیره شدن دندان های شما شود. در مراحل اولیه، احتمالاً این لکه‌ها ناشی از موادی مانند تنباکو، شراب قرمز و غذاهای با رنگ روشن هستند. اگر روال بهداشت دهان و دندان شما به اندازه کافی برای از بین بردن باکتری های دفع کننده اسید در هر روز کامل نباشد، اسید به آرامی دندان های شما را از بین می برد.

اما موارد زیادی نیز وجود دارد که با وجود رعایت اصول بهداشتی و رعایت اصول مرتبط، دندان های آنها سیاه شده است. بنابراین عدم رعایت بهداشت را نمی توان علت این تاریکی دانست. عواملی که در تیرگی دندان دخالت دارند به دو دسته عوامل خارجی و عوامل داخلی تقسیم می شوند که در ادامه به توضیح هر یک از این دو مورد می پردازیم:

عوامل خارجی تیره شدن دندان

عوامل خارجی موثر بر سیاه شدن دندان ها عواملی هستند که خارج از بافت های بدن انسان بوده و مستقیماً با مصرف آنها باعث سیاه شدن دندان ها می شوند. این عوامل عبارتند از:

تغییر رنگ و ایجاد رسوب و لکه بر روی دندان در اثر مصرف غذا

ضربه زدن به دندان (یکی از دلایل سیاه شدن دندان های جلویی ممکن است این باشد)

آسیب به مینای دندان در اثر عوامل مختلف

تبدیل پلاک دندان به جرم دندان

عادت به خوردن نوشیدنی ها و غذاهای رنگارنگ

مصرف برخی داروها مانند مکمل های آهن مایع

استفاده از خمیر دندان های مخصوص

مصرف و سوء مصرف دخانیات

ترمیم و پرکردن دندان با سولفید نقره

علت سیاهی دندان از داخل

عوامل داخلی مؤثر بر سیاهی دندان عواملی هستند که در داخل بدن انسان وجود دارند و به دلیل تأثیراتی که در بدن ایجاد می کنند باعث سیاه شدن دندان ها می شوند. عوامل داخلی دخیل در تیره شدن دندان عبارتند از:

پوسیدگی یا پوسیدگی داخلی دندان، عفونت بافت نرم دندان یا پالپ دندان، تخریب و نکروز پالپ دندان و بافت نرم دندان.

بیماری های دهان

روش های پیشگیری از سیاهی دندان

ساده ترین راه برای محافظت از دندان ها و جلوگیری از سیاه شدن آن ها رعایت بهداشت فردی و استفاده از مسواک و نخ دندان است. انجمن دندانپزشکی آمریکا (ADA) یک دستورالعمل کلی برای افراد صادر کرده است که با رعایت این توصیه ها می توان تا حد زیادی از سیاهی دندان و پوسیدگی دندان جلوگیری کرد. این دستورات عبارتند از:

دو بار در روز با خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک بزنید

حداقل یک بار در روز بین دندان های خود مسواک بزنید یا نخ دندان بکشید

حداقل هر 6 ماه یکبار یک ویزیت منظم دندانپزشکی را برنامه ریزی کنید

از غذاهای شیرین و شیرین پرهیز کنید

برای رفع سیاهی دندان های ناشی از پوسیدگی چه باید کرد؟

پوسیدگی دندان یکی از عواملی است که باعث سیاه شدن دندان می شود. رفع سیاهی دندان و پوسیدگی در خانه با روش های خانگی امکان پذیر نیست و به دلیل پوسیدگی دندانپزشک باید قسمت پوسیده را از قسمت سالم کاملا جدا کند. دندانپزشکان به طور کلی اقدامات زیر را برای از بین بردن پوسیدگی دندان انجام می دهند:

اگر پوسیدگی قسمتی از دندان را درگیر کند، قسمت آسیب دیده دندان برداشته شده و سوراخ با مواد مخصوص پوشانده می شود.

اگر پوسیدگی به لایه دوم دندان رسیده باشد، دندانپزشک تمام پوسیدگی ها را برمی دارد و تاج جدیدی روی دندان قرار می دهد.

اگر آسیب و پوسیدگی دندان گسترده و عمیق باشد، دندانپزشک دندان پوسیده را به طور کامل خارج می کند.

آیا می توان دندان سیاه را در خانه از بین برد؟

معمولاً درمان سیاهی دندان در خانه امکان پذیر نیست، اما برخی موارد ممکن است تا حدی موثر باشد. برای مثال می‌توانید از کیت‌های موجود در داروخانه‌ها برای سفید کردن دندان‌ها برای درمان خانگی سیاهی بین دو دندان استفاده کنید. البته اگر سیاهی دندان شما در مراحل اولیه است، می توانید از خمیر دندان های سفید کننده مخصوص استفاده کنید.

پزشکان کلینیک دندانپزشکی مهروید با استفاده از روش های مختلف می توانند سیاهی باقی مانده را به صورت تخصصی برطرف کنند.

آخرین کلمه

دندان های سیاه در صورتی که در مراحل اولیه باشند و یا منجر به پوسیدگی دندان نشده باشند به راحتی در کلینیک های دندانپزشکی با روش ها و تکنیک های خاصی قابل درمان هستند. پس لازم نیست نگران این موضوع باشید.

در این مطلب به علل و بررسی سیاه شدن دندان ها پرداخته ایم. امیدواریم این مطالب به شما کمک کرده باشد که مشکلتان را حتی اگر کوچک باشد حل کنید و پاسخ مناسبی به سوالات شما داده باشد.

پاسخ به برخی از سوالات شما

نشانه سیاهی دندان چیست؟

عوامل متعددی می توانند باعث تیره شدن دندان های شما شوند. دندان های سیاه می تواند نشانه ای از پوسیدگی دندان یا حفره های زیرین باشد. پلاک، عدم رژیم غذایی مناسب و مصرف برخی مواد غذایی می تواند باعث ایجاد لکه دندان شود.

چگونه از سیاهی دندان جلوگیری کنیم؟

دندان های خود را دو بار در روز مسواک بزنید، روزانه نخ دندان بکشید، از خوردن غذاهای شیرین (حاوی قند) خودداری کنید، در طول روز بیش از حد چای و قهوه بنوشید.

آیا درمان سیاهی دندان در خانه امکان پذیر است؟

معمولاً درمان سیاهی دندان در خانه امکان پذیر نیست و دندان های سیاه معمولاً نیاز به درمان حرفه ای توسط پزشک دارند. با این حال، استفاده از خمیر دندان سفید کننده ممکن است باعث تغییر رنگ خفیف دندان شما شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا