چطور در ورد صفحات را شماره گذاری کنیم

مگ/آموزش/آفیس/آموزش تصویری شماره گذاری در ورد از صفحه دلخواه به بعد

درناز خیبرگیر

وی چندین سال در زمینه ترجمه فعالیت داشته و بیش از 3 سال در زمینه تولید محتوا فعالیت داشته است. او اکنون به تیم تحریریه میزبان فا پیوسته است.

پست های مشابه

شماره گذاری صفحات ورد: برای نوشتن کتاب یا مقاله با ورد، شماره گذاری صفحات ضروری خواهد بود. حتی گاهی لازم است صفحاتی که از یک صفحه خاص شروع می شوند شماره گذاری شوند یا صفحات اول با حروف الفبا مشخص شوند.

به همین دلیل است که یادگیری نحوه شماره گذاری صفحات در Word برای علاقه مندان به مطالعه و تحقیق الزامی است. در این مقاله انواع شماره گذاری صفحات در Word را به شما نشان می دهیم. با ما بمان.

چرا به شماره گذاری صفحات در Word نیاز داریم؟

یکی از ساده ترین راه ها برای یافتن عبارت یا صفحه مورد نظر در کتاب یا مقاله مراجعه به فهرست آن است. اما اگر صفحات شماره گذاری نشوند، این لیست مفید نخواهد بود.

به همین دلیل کتاب ها و مقالات رسمی باید شماره گذاری شوند. از آنجایی که در دنیای امروز بیشتر کارهای نوشتاری با نرم افزار ورد انجام می شود، یادگیری شماره گذاری صفحات در ورد یک الزام محسوب می شود. در ادامه گام به گام شماره گذاری را با انواع مختلف آن توضیح خواهیم داد.

نحوه شماره گذاری صفحات Word:

همه چیز از تب Insert شروع می شود. مطابق شکل به تب Insert رفته و روی Page Number کلیک کنید تا گزینه های زیر نمایش داده شود.

شماره گذاری در بالای صفحه (Top of Page): با انتخاب این گزینه موقعیت های مختلف برای قرار دادن شماره در بالای صفحه را مشاهده می کنید و می توانید با توجه به نظر خود یکی از آنها را انتخاب کنید.

Bottom of Page Numbering: با انتخاب این گزینه، موقعیت های مختلف موجود برای قرار دادن شماره در پایین صفحه نمایش داده می شود.

Page margins: با انتخاب این گزینه می توانید موقعیت های مختلفی را برای قرار دادن اعداد در حاشیه صفحه مشاهده و انتخاب کنید.

شماره گذاری در موقعیت فعلی نشانگر (Current Position): با انتخاب این گزینه می توانید عدد را در موقعیت فعلی نشانگر ضربه قرار دهید.

تغییر فرمت شماره صفحات (Format Page Numbers): با انتخاب این گزینه می توانید به جای اعداد از حروف برای شماره گذاری صفحات در Word استفاده کنید یا از یک عدد خاص شروع به شماره گذاری کنید.

Remove Page Numbers: با انتخاب این گزینه شماره صفحات حذف می شود.

روش فصل بندی در ورد

بسیاری از کتاب ها و مقالات آموزشی از چندین فصل تشکیل شده است. برای شماره گذاری صفحات در چنین مواقعی بهتر است قبل از هر چیز فصل ها را مشخص کنید. برای این کار به تب Layout بروید.

به تب Break بروید و فصل را بسازید. همچنین، اگر می‌خواهید از شماره‌گذاری برای عکس‌ها و جداول استفاده کنید (مثلاً «شکل 1-3-1»)، باید به منوی Insert Tab و Page Number بروید و پس از کلیک کردن بر روی Format Number page، تیک Include Chapter Numbers را پاک کنید.

همچنین برای شماره گذاری تمامی صفحات به جز صفحه اول، می توانید بر روی قسمت بالای یکی از صفحات (Header) دوبار کلیک کنید تا به صفحه ابزار Header و Footer دسترسی پیدا کنید.

در این صفحه می توانید با بررسی صفحه اول متفاوت از شماره گذاری آن جلوگیری کنید. زیر این تیک یک تیک دیگر وجود دارد که با آن می توانید فقط صفحات زوج یا فقط صفحات فرد را شماره گذاری کنید. در نهایت با کلیک بر روی Close Header and Footer که در سمت راست منوی ظاهر شده قرار دارد از این حالت خارج خواهید شد.

مرتبط:  چرا با تسخیر لانه جاسوسی دشمنی با آمریکا را شروع کردیم

شماره گذاری صفحات با استفاده از قطعات سریع

راه دیگری برای شماره گذاری صفحات در Word وجود دارد که از تب Insert و گزینه Header and Footer قابل دسترسی است. پس از کلیک بر روی تب Insert بر روی آیکون کوچک کنار کادر متن کلیک کرده و از منو گزینه Field را انتخاب کنید.

سپس یک پنجره باز می شود. از گزینه های سمت چپ، صفحه را انتخاب کنید، سپس فرمت شماره گذاری خود را از گزینه های سمت راست انتخاب کنید. پس از کلیک بر روی OK، صفحات با فرمت انتخاب شده شماره گذاری می شوند.

تغییر زبان شماره گذاری صفحات در Word

به طور پیش فرض، شماره گذاری صفحات در Word به زبان انگلیسی خواهد بود. برای تغییر این فرآیند، باید تنظیمات شماره گذاری تمام متن ها را تغییر دهید.

برای این کار به سربرگ File رفته و بر روی Options کلیک کنید، به منوی تنظیمات متن بروید، در قسمت Show document content روی لیست کشویی Number کلیک کنید و در نهایت Context را از لیست روبرو انتخاب کنید. با انتخاب این گزینه، زبان شماره های متن با توجه به زبان متن مشخص می شود.

یعنی در مقاله فارسی شماره گذاری صفحات و سایر انواع شماره گذاری به زبان فارسی انجام خواهد شد.

نتیجه گیری

شماره گذاری صفحات در Word یکی از مهمترین کاربردهای آن برای نویسندگان است. شماره گذاری انواع و قالب های مختلفی دارد که هر کدام برای موقعیت خاصی در نظر گرفته شده است. به عنوان مثال می توان مقدمه متن را بر اساس حروف الفبا شماره گذاری کرد و شماره گذاری عددی از فصل اول شروع می شود.

تمامی این فرمت ها در Word قابل دسترسی هستند و در این مقاله سعی شده است راه های دسترسی به آنها را به شما نشان دهیم. امیدواریم این مقاله توانسته باشد به خوبی به سوالات شما پاسخ دهد. نظرات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

توضیحات “شماره گذاری صفحات در Word از یک صفحه مشخص و دلخواه”:

معمولاً اولین صفحات در word مربوط به طراحی جلد و غیره می باشد، در آموزش شماره گذاری صفحات در word قصد داریم نحوه شماره گذاری صفحات به صورت word از صفحه مورد نظر را یاد بگیریم.

این مشکل برای اکثر افرادی که با نرم افزار ورد کار می کردند پیش آمده بود که تصمیم به شماره گذاری صفحات در ورد داشتند، اما از آنجایی که صفحات اولیه معمولاً مربوط به طرح جلد، لیست و … است، مطلوب است و شماره گذاری صفحات نباید انجام شود. از صفحه اول شروع کنید و صفحه بندی باید از صفحه مورد نظر شروع شود، به همین دلیل تصمیم گرفتیم آموزش شماره گذاری صفحات در Word at را از صفحه مورد نظر آماده کنیم.

در این فیلم آموزشی با نحوه تنظیم صفحه بندی در ورد و شماره گذاری صفحات ورد از یک صفحه خاص آشنا می شوید.

** توجه: اگر قصد یادگیری و حرفه ای شدن در نرم افزارهای “اکسل”، “ورد”، “پاورپوینت” را دارید، می توانید برای مشاهده مجموعه فیلم آموزشی مایکروسافت آفیس (اکسل، ورد) به پک های کامل این مجموعه آفیس مراجعه کنید. ، پاورپوینت، دسترسی و غیره) “اینجا را کلیک کنید”.

“شماره گذاری صفحات در ورد از صفحه مشخص و دلخواه” رایگان است و می توانید این آموزش را به صورت رایگان دانلود کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا