چرا عضله پشت ساق پا میگیرد

پایگاه اطلاع رسانی تحلیلی منتخب (Entekhab.ir):

 یک فیزیوتراپ، با بیان اینکه عضلات بدن از نظر کاربرد به دو گروه تقسیم می‌شوند، اظهار کرد: برخی عضلات بدن مستعد کوتاهی بوده و برخی دیگر مستعد ضعفند.

مرتضی عزیزیان درباره علت گرفتگی عضلات پشت ساق بیان کرد: از جمله عضلات بدن که تمایل به کوتاه شدن دارند می توان به ماهیچه پشت ساق و پشت ران اشاره کرد که کوتاه شدن آن باعث گرفتگی عضلات قوی می شود. و درد این گرفتگی ها و دردها بیشتر هنگام شنا در آب سرد یا زمانی که ساق پا صاف و مچ پا به سمت جلو می خوابید رخ می دهد.

به گفته این فیزیوتراپیست، در افرادی که از کفش های پاشنه بلند استفاده می کنند یا عضلات خود را در طول روز کشش نمی دهند، این گرفتگی ها و دردها در عضلات ساق پا شدیدتر و بیشتر ظاهر می شود.

عزیزیان تجمع تارهای عضلانی، تجمع مواد زائد و گردش خون ضعیف را از جمله علل درد در عضله کشیده شده عنوان کرد و افزود: شایع ترین علت این گرفتگی کوتاه شدن عضله است. علاوه بر کوتاه شدن ماهیچه ها، عوامل سیستمیک دیگری مانند کمبود برخی مواد معدنی در بدن مانند منگنز، نمک و پتاسیم و همچنین مصرف کم آب و حتی استرس های روحی و روانی و فشار روحی و عصبی نیز در ایجاد این بیماری نقش دارند. گرفتگی عضلات

این فیزیوتراپ خاطرنشان کرد: در افرادی که بیماری سیستمیک ندارند، شایع ترین علت گرفتگی عضلانی در پاها کوتاه شدن عضلات است که ناشی از عدم حرکت و ضعف عضلات جلوی ساق پا است.

در این مقاله به درد، گرفتگی و اسپاسم عضلات ساق پا می پردازیم. گرفتگی و خشکی در عضلات ران به این معنی است که درد از عضلات ساق پا می آید.

درد، گرفتگی و اسپاسم عضله پشت ساق به دلیل اسپاسم عضلانی است که در واقع زمانی رخ می دهد که ماهیچه به شدت منقبض شود. این گرفتگی معمولا در عضلات ساق پا، زیر زانو و پشت زانو رخ می دهد. ماهیچه های کوچک کف پا نیز گاهی دچار گرفتگی می شوند. درد ناشی از گرفتگی عضلات پا معمولاً چند دقیقه طول می کشد. در برخی موارد، این درد تنها چند ثانیه طول می کشد و در برخی موارد تا 10 دقیقه طول می کشد. شدت این درد در افراد مختلف متفاوت است. هنگامی که گرفتگی و درد شدید عضلانی برطرف شد، عضله هنوز تا 24 ساعت در لمس حساس است. گرفتگی عضلات پا معمولاً هنگام استراحت (اغلب شب هنگام خواب) اتفاق می افتد و می تواند شما را از خواب بیدار کند. اگر این مشکل به طور مرتب برای شما اتفاق بیفتد و خواب شما را مختل کند، به یک وضعیت بسیار دردسرساز تبدیل می شود.

روش درمان گرفتگی عضلات پا به علت اصلی و زمینه آن بستگی دارد. اگر گرفتگی عضلات مربوط به یک فعالیت ورزشی باشد، انجام حرکات کششی و ماساژ ساده می تواند عضله را شل کرده و انقباض شدید آن را از بین ببرد. استفاده از کمپرس گرم می تواند روند آرامش و شل شدن عضلات را تسریع کند و از طرفی کمپرس سرد به تسکین درد در پاها کمک می کند.

اگر عضلات شما همچنان بر اثر گرفتگی درد دارند، متخصصان طب فیزیکی و توانبخشی ما در کلینیک قصر می توانند داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی را برای شما تجویز کنند. درمان های جدی تری نیز برای جلوگیری از عود گرفتگی عضلات پا مورد نیاز است. درمان‌های فیزیوتراپی برای گرفتگی عضلات پا شامل ماساژ درمانی، الکتروتراپی و تجویز تمرین‌های خاص است. متخصصان ما می توانند به شما در مدیریت گرفتگی عضلات پا و جلوگیری از عود اسپاسم عضلانی و عوارض آن کمک کنند.

مواردی که در مقاله به آنها نگاه می کنیم: درد ماهیچه ساق پا، گرفتگی و اسپاسم:

1 علت گرفتگی عضلات پا
1.1 علت ناشناخته (اسپاسم ایدیوپاتیک)
1.2 علل ثانویه

2 عاملی که احتمال گرفتگی عضلات پا را افزایش می دهد

مرتبط:  چطور با پروکسی به واتساپ وصل بشم

3 علامت و نشانه

4 درمان گرفتگی عضلات پا
4.1 گرما درمانی
4.2 دارو درمانی
4.3 فیزیوتراپی برای درمان گرفتگی پا
4. .4.1 کشش ران s 75757599988 8 4.4.2 کشش ران (Soleus)
4.4.3 کشش ران با کمک یک حوله

5 پیشگیری
5.1 آبرسانی کافی به بدن
5.2 استراحت کافی
5.3 ورزش منظم

علل گرفتگی عضلات پا

علت ناشناخته (اسپاسم ایدیوپاتیک)

در بیشتر موارد، علت گرفتگی عضلات پا ناشناخته است. یکی از تئوری هایی که در این مورد وجود دارد این است که ماهیچه ای که از ابتدا در حالت کوتاه شده است تحریک و منقبض می شود و از آنجایی که عضله کوتاه و منقبض می شود و دوباره سیگنال انقباض بیشتر مخابره می شود اسپاسم ایجاد می شود. این معمولاً در شب هنگام خواب اتفاق می افتد زیرا معمولاً با پاهای نیمه خم شده می خوابیم و در این حالت انگشتان پا کمی پایین هستند. در این حالت عضله ساق پا نسبتاً کوتاه شده و بنابراین احتمالاً بیشتر مستعد اسپاسم و گرفتگی است.

علل ثانویه

در برخی موارد، گرفتگی عضلات پا نشانه ثانویه مشکل دیگری است، به عنوان مثال:

مصرف برخی داروها می تواند (به عنوان یک عارضه جانبی) باعث گرفتگی عضلات پا شود یا باعث شود این مشکل بیشتر در فرد ایجاد شود. این داروها شامل دیورتیک ها مانند دیورتیک های تیازیدی و دیورتیک های لوپ، نیفدیپین، سایمتیدین، سالبوتامول، استاتین ها، تربوتالین، لیتیوم، پنی سیلامین و فنوتیازین ها (پروکلرپرازین، پرفنازین، کلرپرومازین) هستند.

استفاده بیش از حد از عضلات

کم آبی بدن

بیماری هایی که تعادل الکترولیت های خون را به هم می زند (مانند سطوح بالای یا پایین سدیم یا پتاسیم در خون)
برخی از افراد دیالیز کلیه دچار گرفتگی عضلات پا هستند
بارداری – به ویژه در چند ماه اخیر 88 بیماری عروق محیطی. در این بیماری وریدهای پا دچار گرفتگی و در نتیجه اختلال در گردش خون در پاها می شود سیروز یا آسیب کبدی، مسمومیت سر و بیماری التهابی به نام سارکوئیدوز.

اگر فردی از یکی از شرایط فوق رنج می برد، گرفتگی عضلات پا تنها علامت مشکل زمینه ای دیگر است. اگر هیچ یک از این شرایط را ندارید و کاملاً سالم هستید، گرفتگی عضلات پای شما احتمالاً ایدیوپاتیک (با منشا ناشناخته) است.

گرفتگی ساق پا می تواند هر فردی را در هر سنی و در هر زمانی از شبانه روز تحت تاثیر قرار دهد، اما افراد زیر بیشتر احتمال دارد این مشکل را تجربه کنند:

ورزشکاران
نوزادان
افراد مسن
افراد دارای اضافه وزن
افرادی که داروهای خاصی مانند دیورتیک ها (مانند استاتین ها) مصرف می کنند 7575759998

علائم و نشانه های درد، گرفتگی و اسپاسم عضلانی در پشت ساق پا

افرادی که از گرفتگی عضلات پا رنج می برند، به طور ناگهانی انقباض شدید و غیرارادی عضلات پا را احساس می کنند. این گرفتگی معمولا با درد شدید و احساس کشیدگی در عضله همراه است که به طور موقت منجر به ناتوانی جسمی در فرد می شود.

گرفتگی عضلات پا اغلب خود به خود و به سرعت از بین می رود، به خصوص اگر کشش مناسب روی عضلات پا انجام شود.

درمان گرفتگی عضلات پا

گرما درمانی

گرما درمانی می تواند در رفع گرفتگی عضلات موثر باشد. کمپرس گرم را روی قسمت دردناک ساق پا در دمایی که برای شما راحت است قرار دهید.

دارو درمانی

مسکن ها معمولاً در درمان گرفتگی عضلات پا مؤثر نیستند زیرا به اندازه کافی سریع عمل نمی کنند. با این حال، مسکن هایی مانند پاراستامول (استامینوفن) ممکن است در کاهش درد و حساسیت عضلانی که ممکن است تا 24 ساعت پس از گرفتگی عضلانی وجود داشته باشد، موثر باشند.

فیزیوتراپی برای درمان گرفتگی عضلات پا

برای افرادی که اغلب از گرفتگی عضلات پا رنج می برند، انجام فیزیوتراپی می تواند به تشخیص علت اصلی گرفتگی پا و درمان این مشکل کمک کند. فیزیوتراپیست همچنین به شما کمک می کند تا عواملی که منجر به گرفتگی عضلات پا می شوند را شناسایی و اصلاح کنید و در نتیجه احتمال عود این مشکل را کاهش دهید. روش های درمانی مرتبط با فیزیوتراپی عبارتند از:

مرتبط:  چرا گوش به شکل علامت سوال است

ماساژ بافت عمیق
کشش
تحرک مفصل
گرما درمانی
الکتروتراپی (به عنوان مثال اولتراسوند) 757575995 تناسب اندام و افزایش قدرت عضلانی57 بهبود تناسب اندام و قدرت عضلانی57 99888 آموزش بیمار 757575 999888 نکاتی برای اصلاح و بهبود فعالیت ها
اصلاح بیومکانیکی
مشاوره در مورد پوشیدن مناسب کفش
کمک به بازگشت تدریجی به روند فعالیت قبلی

برای تسکین گرفتگی عضلات پا ورزش کنید

تمرینات زیر معمولا برای بیماران مبتلا به این بیماری تجویز می شود. لازم است قبل از انجام این حرکات با فیزیوتراپیست خود مشورت کرده و نظر او را جویا شوید. به طور کلی این حرکات باید 3 بار در روز انجام شود و فقط با صدایی انجام شود که باعث افزایش درد و ناراحتی شما نشود. این تمرینات را می توان بلافاصله پس از گرفتگی عضلات انجام داد.

کشش ران

دستان خود را به دیوار فشار دهید و مانند تصویر یک پا را جلوی پای دیگر قرار دهید تا پشت ساق صاف شود. هر دو پاشنه شما باید با زمین در تماس باشند، زانوها باید صاف باشند و انگشتان پا باید کاملاً به سمت جلو باشند. به آرامی به جلو خم شوید تا زمانی که در پشت ران و زانوی خود کشش جزئی احساس کنید. این وضعیت را به مدت 15 ثانیه نگه دارید و سپس عضلات را شل کنید. این حرکت را 4 بار با کشش خفیف تا متوسط ​​انجام دهید.

کشش ران (سولئوس)

دستان خود را به دیوار فشار دهید و مانند تصویر یک پا را جلوی پای دیگر قرار دهید. هر دو پاشنه پای شما باید با زمین در تماس باشند. به آرامی زانوی خود را به سمت جلو حرکت دهید تا زمانی که در پشت پا یا تاندون آشیل احساس کشیدگی کنید. این وضعیت را به مدت 15 ثانیه نگه دارید و سپس عضلات را شل کنید. این حرکت را 4 بار با کشش خفیف تا متوسط ​​انجام دهید.

کشش ران با استفاده از حوله

روی زمین بنشینید و حوله را مانند تصویر دور پای خود بپیچید و حوله را با دو دست بگیرید. زانوی خود را صاف نگه دارید و به آرامی با استفاده از حوله، انگشتان پا را به سمت خود بکشید تا زمانی که کشش خفیف تا متوسطی را در پای خود احساس کنید. این وضعیت را به مدت 15 ثانیه نگه دارید و سپس عضلات را شل کنید. این حرکت را 4 بار تکرار کنید.

پیشگیری از درد عضلات پشت ساق پا، گرفتگی و اسپاسم

هیدراتاسیون کافی بدن

شناسایی عواملی که می تواند منجر به گرفتگی عضلات پا شود و سپس اصلاح آنها برای جلوگیری از عود گرفتگی عضلات پا بسیار مهم است. به عنوان مثال، ممکن است لازم باشد به هیدراته نگه داشتن بدن خود و اطمینان از دریافت کافی سدیم، پتاسیم و کربوهیدرات در رژیم غذایی خود توجه کنید. بهتر است از نوشیدن نوشیدنی های ادرار آور (مانند چای، قهوه، نوشیدنی های کافئین دار، نوشیدنی های انرژی زا) خودداری کنید.

استراحت کافی داشته باشید

همچنین باید مطمئن شوید که استراحت کافی داشته باشید و بین جلسات تمرینی یا مسابقات خود به طور کامل ریکاوری کنید. خواب کافی نیز بسیار مهم است.

تمرین منظم

لازم است تمرینات کششی پا را به طور منظم انجام دهید تا عضلات شما انعطاف لازم را داشته باشند. افرادی که به دلیل تمرینات شدید یا فعالیت بدنی دچار گرفتگی عضلات پا می شوند، لازم است در فعالیت ها و تمرینات خود تنظیماتی را انجام دهند تا از عود این مشکل جلوگیری شود.

منبع: کلینیک طب فیزیکی قصر

مقالات مرتبط با درد، گرفتگی و اسپاسم عضلات پشت ساق پا

ما مقالات مفید مرتبط را در وب سایت با کلیک بر روی پیوندها توصیه می کنیم کف پای صاف، گرفتگی عضلات پا در شب، ناهماهنگی طول ساق پا، دررفتگی مکرر شانه، درد تاندون آشیل، درد شانه، تمرینات دیسک گردن، تمرینات دنده گردن (TOS) / آموزش ویدیویی تمرینات دنده گردن (TOS)، زانوبند، 8 تمرین برای درد پاشنه، تمرینات ویلیامز و مک کنزی، تمرینات برای دیسک کمر، تمرینات برای تمرینات کمردرد، تمرینات برای درد شانه (تمرینات تقویتی شانه)، تمرینات مناسب افراد مسن، خار پاشنه، ایجاد بی حسی و گزگز در دست و پا، لیز خوردن مهره های کمر، لیز خوردن، تزریق در پشت و دیسک، درمان آرتروز زانو با ورزش، آرتریت و ساییدگی مفصل ران، پی آر پی، تشخیص و درمان آرتریت مچ دست پا، بهترین کشش ها چیست؟ ورزش برای کمردرد، درد و تورم زیر زانو در کودکان، درد دنبالچه و انگشت ماشه ای؟ مشاهده کنید و با دوستان خود به اشتراک بگذارید تا آنها نیز بتوانند از این موارد استفاده کنند.

مرتبط:  چطور در تیکن ۳ دونفره بازی کنیم

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی، دکتر شریف نجفی

در سایت دکتر شریف نجفی، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و دانشیار دانشگاه، عضو انجمن جهانی طب فیزیکی و توانبخشی، به مقالات مفید مرتبط با طب فیزیکی مراجعه کنید. همچنین در صورت نیاز به ویزیت با دکتر شریف نجفی می توانید از طریق قسمت تماس سایت دکتر شریف نجفی با ما تماس بگیرید و آدرس کلینیک تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی را مشاهده نمایید.

آدرس کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر شریف نجفی

بلوار فردوس، نرسیده به خیابان سلیمی جهرمی، پلاک 121، واحد 2، صادقیه، طبقه دوم

شماره تلفن مطب کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر شریف نجفی

44016142-44058763

تلفن همراه دکتر شریف نجفی کلینیک تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی

09901160354

سایت دکتر شریف نجفی

www.dr-najafi.com

کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر شریف نجفی در شبکه های اجتماعی

کانال تلگرام دکتر شریف نجفی

صفحه اینستاگرام دکتر شریف نجفی

کلید واژه ها:

درد عضله پشت ساق، گرفتگی و اسپاسم، گرفتگی ورید ساق پا، گرفتگی عضلات پا، درمان گرفتگی عضلات پا، علت گرفتگی عضلات ساق پا، برای گرفتگی عضلات ساق چه چیزی بخوریم، قرص گرفتگی عضلات پا، علت سفتی عضلات پشت پا هنگام خواب، علت سفت شدن عضلات ران است

درد، گرفتگی و اسپاسم عضله پشت ساق پا

یک متخصص طب فیزیکی گفت: کوتاه شدن عضله به دلیل عدم تحرک شایع ترین علت گرفتگی عضلات ساق پا است.

مرتضی عزیزیان در گفت وگو با خبرنگار سرویس سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) – منطقه کرمانشاه، با بیان اینکه عضلات بدن از نظر کاربرد به دو گروه تقسیم می شوند، گفت: برخی از عضلات بدن مستعد هستند. به کوتاه شدن و دیگران مستعد ضعف هستند.

وی تصریح کرد: از جمله عضلات بدن که تمایل به کوتاه شدن دارند می توان به عضلات پشت ساق و پشت ران اشاره کرد که کوتاه شدن آنها باعث گرفتگی و درد شدید عضلانی می شود.

عزیزیان خاطرنشان کرد: این گرفتگی ها و دردها عمدتاً در هنگام شنا در آب سرد یا هنگام خوابیدن با ساق پا صاف و مچ پا به سمت جلو رخ می دهد.

به گفته این فیزیوتراپیست، در افرادی که از کفش های پاشنه بلند استفاده می کنند یا عضلات خود را در طول روز کشش نمی دهند، این گرفتگی ها و دردها در عضلات ساق پا شدیدتر و بیشتر ظاهر می شود.

عزیزیان تجمع تارهای عضلانی، تجمع مواد زائد و گردش خون ضعیف را از جمله علل درد در عضله کشیده شده عنوان کرد و افزود: شایع ترین علت این گرفتگی کوتاه شدن عضله است.

این متخصص طب فیزیکی گفت: علاوه بر کوتاهی عضله، موارد دیگری مانند علل سیستمیک مانند کمبود برخی مواد معدنی در بدن مانند منگنز، نمک و پتاسیم و همچنین مصرف کم آب و حتی استرس های روحی و روانی و فشار عصبی نیز وجود دارد. در ایجاد گرفتگی عضلات نقش دارند.

عزیزیان خاطرنشان کرد: در افراد بدون بیماری سیستمیک، شایع ترین علت گرفتگی عضلات پا، کوتاه شدن عضله است که ناشی از عدم تحرک و ضعف در عضلات جلوی ساق پا است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا