چرا وقتی شکلات میخورم دندان درد میگیره

دندان درد یکی از شایع ترین دردهایی است که احتمالا همه ما در زندگی خود تجربه کرده ایم. اما دقیقاً دندان درد چیست و چه چیزی باعث می شود احساس دندان درد کنیم، گاهی اوقات بسیار آزاردهنده؟ در این مقاله قصد داریم به بررسی این مشکل بپردازیم و ببینیم دندان درد چیست و علائم و علل آن چیست.

همه ما شب ها هنگام خواب دندان درد داشته ایم و به دلایلی به دندانپزشک دسترسی نداریم. اینجاست که به سراغ درمان خانگی دندان درد می رویم تا بعداً بتوانیم به دندانپزشک مراجعه کنیم و درمان اولیه را انجام دهیم. در این مقاله 18 درمان خانگی برای دندان درد را ارائه می دهیم.

دندان درد چیست؟

دندان درد به درد در داخل و اطراف دندان و استخوان فک گفته می شود که معمولاً در اثر پوسیدگی دندان ایجاد می شود. در بیشتر مواقع، دندان درد نشانه این است که مشکلی در دندان یا لثه شما وجود دارد. اما گاهی اوقات دندان درد به درد ارجاع داده می شود. این بدان معناست که دندان درد ناشی از مشکل در جای دیگری از بدن شماست.

شما می توانید دندان درد را به روش های مختلف احساس کنید. این درد می تواند بیاید و برود یا دائمی باشد. خوردن یا نوشیدن می تواند درد را بدتر کند، به خصوص اگر غذا یا نوشیدنی سرد یا گرم باشد. این درد انواع مختلفی دارد و می تواند شدید، خفیف یا تیز باشد و به طور ناگهانی شروع شود. نادیده گرفتن دندان درد اشتباهی است که می تواند مشکلات بیشتری را در آینده ایجاد کند.

حفره ها، پرکردگی های شل، دندان ترک خورده، آبسه دندان (عفونت خط لثه) یا بیماری سینوسی همگی می توانند باعث یک دندان درد وحشتناک شوند. راه حل واضح برای هر نوع دندان درد قطعاً مراجعه به دندانپزشک در اسرع وقت است. با این حال، اگر نتوانید فوراً به دندانپزشک مراجعه کنید، ممکن است مجبور شوید درد را تحمل کنید. نکات زیر می تواند تا زمان مراجعه به دندانپزشک به تسکین دندان درد کمک کند.

دندان درد و علت پوسیدگی آن

اگر نمی دانید یکی از شایع ترین علل دندان درد چیست، باید گفت که پوسیدگی دندان است.

پوسیدگی دندان در اثر ترکیبی از عوامل از جمله باکتری های موجود در دهان، خوردن تنقلات مکرر، نوشیدن نوشیدنی های شیرین و تمیز کردن ضعیف دندان ها ایجاد می شود. پوسیدگی دندان یکی از شایع ترین مشکلات سلامتی در جهان است و به ویژه در کودکان، نوجوانان و افراد مسن شایع است، اما هر کسی که دندان داشته باشد، از جمله نوزادان، ممکن است دچار پوسیدگی شود.

اگر حفره دندان پر یا درمان نشود، عمیق تر شده و لایه های داخلی دندان را تحت تاثیر قرار می دهد. پوسیدگی دندان در صورت عدم درمان باعث درد شدید در دهان و فک، عفونت و در نهایت کشیدن دندان می شود.

پلاک یکی از شایع ترین علل پوسیدگی دندان است. پلاک دندانی یک لایه چسبناک و شفاف است که روی سطح دندان قرار می گیرد و آن را می پوشاند. پلاک ها در اثر مصرف مواد حاوی قند و نشاسته ایجاد می شوند و آسیب جدی به مینای دندان وارد می کنند.

مواد قندی و نشاسته ای باید از دندان ها حذف شوند. در غیر این صورت باکتری های موجود در دهان از آن تغذیه می کنند و به مینای دندان آسیب می رسانند.

یکی از علل پوسیدگی، حمله پلاک است. حملات پلاک باعث از بین رفتن مواد معدنی مینا و در نهایت باعث فرسایش، سوراخ ها و فرورفتگی های کوچک در مینای دندان می شود. هنگامی که پوشش سخت مینای دندان برداشته می شود و سوراخی ایجاد می شود، باکتری ها و اسیدی که تولید می کنند به داخل دندان و عاج می رسند. با توجه به اینکه عاج نرمتر از مینای دندان است و فاقد این پوشش معدنی قوی است، آسیب پذیری آن بسیار بیشتر بوده و سریعتر از بین می رود.

هنگامی که پوسیدگی دندان رخ می دهد، باکتری ها به عملکرد خود ادامه می دهند. این فرآیند باعث می شود که باکتری و اسید به پالپ برسد، پالپ دندان حاوی اعصاب و رگ های خونی است و در اثر فعالیت باکتری ها و تماس با اسید آسیب دیده و متورم می شود. این تورم منجر به سوزش و درد در دندان خواهد شد.

از آنجایی که در داخل دندان جایی برای گسترش تورم وجود ندارد، عصب فشرده شده و باعث درد می شود. باکتری هایی که به ریشه دندان می رسند باعث درد شدیدتر می شوند.

علائم دندان درد

دندان درد می تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد و می تواند ثابت یا متناوب باشد. همچنین ممکن است موارد زیر را احساس کنید:

درد شدید یا تورم در داخل یا اطراف دندان ها یا لثه ها

تب

درد شدید هنگام لمس دندان یا گاز گرفتن

حساسیت و درد در داخل یا اطراف دندان شما

حساسیت دندان دردناک در پاسخ به غذاها و نوشیدنی های سرد یا گرم

سوزش یا درد شبیه شوک که غیرعادی است.

درد تیراندازی با غذا یا نوشیدنی داغ

درد متناوب در فک، گلو و گوش

درد مداوم و طولانی مدت

دندان درد معمولاً مشکل جدی برای زندگی ایجاد نمی کند و خطر زیادی ایجاد نمی کند، اما گاهی اوقات می تواند نشانه مشکل جدی در دهان و دندان یا سایر قسمت های بدن باشد که نیاز به مراجعه به پزشک و درمان تخصصی دارد. .

همچنین گاهی اوقات تشخیص درد در دندان‌های بالا یا پایین دشوار است. از سوی دیگر، هنگامی که دندان های آسیاب پایین تحت تاثیر قرار می گیرند، اغلب احساس می شود که درد در گوش است.

به نظر می رسد که دندان درد در سایر دندان های بالایی از سینوس ها، حفره های کوچک پر از هوا در پشت استخوان گونه و پیشانی شما ناشی می شود. ناحیه فک نزدیک دندان عفونی نیز ممکن است در لمس دردناک و حساس باشد.

راه های پیشگیری از پوسیدگی و درد دندان

بهترین راه برای جلوگیری از دندان درد و سایر مشکلات دندانی این است که دندان ها و لثه های خود را تا حد امکان سالم نگه دارید. همچنین باید به موقع به دندانپزشک مراجعه کنید تا پوسیدگی در اسرع وقت تشخیص داده و درمان شود. در صورت عدم مراجعه به دندانپزشک در مراحل اولیه با ظهور دندان درد، ممکن است نیاز به بیرون کشیدن عصب از دندان باشد.

برای این کار باید نکات زیر را رعایت کنید:

مصرف غذاها و نوشیدنی های شیرین را محدود کنید.

دندان های خود را دو بار در روز با خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک بزنید. در حین مسواک زدن، لثه ها و زبان خود را به آرامی مسواک بزنید.

بین دندان های خود را با نخ دندان تمیز کنید و در صورت لزوم از دهان شویه استفاده کنید.

سیگار کشیدن ممنوع! سیگار برخی از مشکلات دندانی را بدتر می کند.

معاینات منظم دندانپزشکی داشته باشید.

درمان دندان درد عفونی

دندان درد یک عفونت ناشی از آبسه دندان است. آبسه دندان می تواند در اثر عفونت داخل دندان ایجاد شود. هنگامی که دندانی شکسته یا پوسیده می شود، باکتری می تواند وارد آن شود.

هنگامی که باکتری به مرکز دندان می رسد و دندان عفونی می شود، چرک در دندان جمع می شود. چرک در دندان متورم می شود و باعث درد دندان می شود.

اگر عفونت دندان درمان نشود، عفونت می تواند به لثه و استخوان فک سرایت کند.

روش های خانگی و پزشکی زیادی برای درمان دندان درد عفونی وجود دارد. به عنوان مثال، پزشک می تواند آبسه را با ایجاد یک برش در خط لثه و شستن آن با آب نمک تخلیه کند. گاهی اوقات اگر هیچ یک از روش های درمانی جواب نداد، نیاز به کشیدن دندان است.

دندانپزشک همچنین می تواند یک کانال ریشه ایجاد کند که از طریق آن عفونت تخلیه شده و پالپ برداشته شود. سپس محفظه پالپ و کانال های ریشه آب بندی می شوند تا دیگر آسیب نبینند.

اگر عفونت دندان های کناری، لثه، فک و سایر قسمت ها را درگیر کند، ممکن است دندانپزشک برای حل این مشکل آنتی بیوتیک تجویز کند.

درد دندان عقل و راهکارهای موثر برای درمان آن

دندان های عقل سومین دسته از دندان های آسیاب پشت دهان شما هستند. جایی بین 17 تا 25، این دندان ها از طریق استخوان فک به سمت بالا حرکت می کنند تا از خط لثه عبور کنند و بخشی از مکانیسم جویدن شما شوند. گاهی اوقات دندان عقل قادر به شکستن لثه نیست. تخمین زده می شود که 70 درصد افراد حداقل یک دندان عقل نهفته دارند.

گاهی اوقات دندان عقل باعث درد می شود زیرا دندان عقل پنهان است. جراح دهان یا دندانپزشک شما ممکن است کشیدن دندان عقل را توصیه کند. راه های زیادی برای تسکین درد با داروهای طبیعی و داروهای بدون نسخه وجود دارد.

در این صورت می توانید از روش های زیر برای مقابله با آن استفاده کنید:

استفاده از ایبوپروفن

کمپرس سرد

ژل بی حس کننده دندان

روغن گل میخک

دهان را با آب نمک بشویید

استفاده از روغن نعناع روی دندان

روش های درمان فوری دندان درد

برای درمان فوری دندان درد، معمولاً باید از مسکن استفاده کنید تا درد تسکین یابد، سپس به دندانپزشک مراجعه کنید. یکی از رایج ترین روش های درمان فوری دندان درد استفاده از کتورولاک است که مسکن بسیار قوی است و باید از داروخانه تهیه شود. در مورد استفاده از این قرص با دندانپزشک مشورت کنید و مراقب عوارض جانبی، تداخلات دارویی و سایر عوامل احتیاطی باشید.

روش دیگر استفاده از عصاره های طبیعی مانند میخک و فلفل قرمز است. با فلفل قرمز و آب خمیر درست کنید و روی دندان دردناک بمالید تا درد تسکین یابد. این درمان بسیار سوزاننده است، اما به سرعت درد را تسکین می دهد.

برای استفاده از میخک می توانید از روغن میخک یا جوشانده آن نیز روی دندان استفاده کنید و با پنبه روی دندان بمالید.

علاوه بر این، استفاده از مسکن هایی مانند استامینوفن و ژل های بی حس کننده نیز درد را به سرعت کاهش می دهد.

روش هایی که به ما کمک می کند از شر دندان درد خلاص شویم

روش های مختلفی برای درمان دندان درد وجود دارد که در ادامه به آنها می پردازیم:

درمان دندانپزشکی

اکثر مردم برای دندان درد به دندانپزشک مراجعه می کنند زیرا بیشتر دندان دردها ناشی از مشکلات دندانی است.

دندانپزشک شما از اشعه ایکس و معاینه فیزیکی دندان ها برای تشخیص پوسیدگی دندان یا سایر مشکلات دندانی استفاده می کند و ممکن است برای درمان عفونت به شما مسکن و آنتی بیوتیک بدهد.

مرتبط:  چرا پروتونها در هسته همدیگر را دفع نمی کنند

در صورت بروز دندان درد ناشی از پوسیدگی، دندانپزشک باید با استفاده از مته، پوسیدگی را از بین ببرد و فضای خالی ایجاد شده در دندان را با مواد مخصوصی که معمولاً پرکننده های آمالگامی هستند پر کند.

با این حال، اگر دندان درد ناشی از یک دندان نهفته باشد، ممکن است نیاز به جراحی باشد.

اگر دندانپزشک نتواند علت دندان درد شما را پیدا کند، ممکن است شما را برای تشخیص و درمان بیشتر به پزشک ارجاع دهد.

درمان سینوزیت

این در صورتی است که دندان درد دلیلی مرتبط با سینوس داشته باشد. پزشک شما می تواند سینوزیت را با آنتی بیوتیک ها یا داروهای ضداحتقان درمان کند. در موارد نادر، ممکن است برای باز کردن مجرای بینی نیاز به جراحی داشته باشید. در این صورت پزشک شما را به متخصص ارجاع می دهد.

درمان نورالژی سه قلو و نورالژی پس سری

اگر دندان درد شما ناشی از مشکلات نورالژی است، هیچ درمانی برای این بیماری وجود ندارد. درمان معمولاً شامل تسکین درد شما با دارو است.

درمان حملات قلبی، بیماری های قلبی و سرطان ریه

گاهی مشکلات و بیماری های قلبی و ریوی باعث دندان درد می شود. در این صورت اگر دندانپزشک به این مشکل مشکوک باشد یا اگر تشخیص حمله قلبی داده شود، شما را به اورژانس یا بیمارستان ارجاع می دهد و برای تشخیص علت باید آزمایشات دیگری انجام دهید.

درمان خانگی

مواردی که می توانند به طور موقت به تسکین دندان درد شما کمک کنند عبارتند از:

مسکن های بدون نسخه (OTC) مانند آسپرین

مسکن های موضعی دندان بدون نسخه، مانند بنزوکائین (Anbesol، Orajel)

داروهای ضد احتقان بدون نسخه مانند سودوافدرین

(سودافد)، اگر درد شما به دلیل گرفتگی سینوسی باشد.

روغن گل میخک

قبل از استفاده از هر محصول حاوی بنزوکائین با پزشک یا دندانپزشک خود مشورت کنید. کودکان زیر 2 سال نباید از محصولات حاوی بنزوکائین استفاده کنند. توجه داشته باشید که نباید آسپرین را مستقیماً روی دندان قرار دهید. بهتر است آن را با آب مخلوط کنید یا یک قرص آسپرین مصرف کنید.

درمان دندان درد با جرم گیری

گاهی اوقات جرم گیری به کاهش یا از بین بردن درد دندان کمک می کند. در این فرآیند پلاک های دندانی برای جلوگیری از آسیب عمیق به دندان برداشته می شود. درمان دندان درد با لایه برداری باید در مراحل اولیه ظهور پلاک یا دندان درد انجام شود. در غیر این صورت تاثیر زیادی در درمان دندان درد نخواهد داشت. پس از جرم گیری، اغلب توصیه می شود از دهانشویه یا فلورایدتراپی برای جلوگیری از تشکیل پلاک روی دندان استفاده کنید.

دندان کشیدن

کشیدن دندان برای درمان دندان درد زمانی اتفاق می افتد که دندانپزشک نتواند عفونت را با تخلیه دندان درمان کند. اگر عفونت را نمی توان تخلیه کرد یا عمیق شده است، دندان باید کشیده شود تا عفونت از دهان خارج شود و از سرایت آن به نواحی دیگر جلوگیری شود.

به همین دلیل توصیه می شود در مراحل اولیه دندان درد و پوسیدگی به دندانپزشک مراجعه کنید تا از سرایت عفونت به پالپ دندان جلوگیری شود. اگر عفونت درمان نشود، می تواند استخوان فک را نیز درگیر کند که در این صورت نیاز به جراحی خواهد بود.

برای درمان دندان درد به موقعیت سر توجه کنید

این ارتفاع می تواند به جلوگیری از فشار جریان خون به سر و دهان کمک کند. سعی کنید سر خود را روی چند بالش بخوابید. بالا بردن سر نسبت به سایر قسمت های بدن از تجمع خون در سر و دهان جلوگیری می کند. در نتیجه گردش خون را بهبود می بخشد و درد و تورم را کاهش می دهد.

درمان خانگی دندان درد

درمان های خانگی تا زمانی که به پزشک مراجعه نکنید، کمک زیادی به کاهش دندان درد می کند. اما بهترین درمان های خانگی برای دندان درد چیست؟ در ادامه با آنها آشنا می شویم:

1. روغن میخک

در اینجا یک درمان ساده برای دندان درد وجود دارد! میخک یک درمان سنتی برای بی حسی عصبی است. ترکیب شیمیایی اصلی این ادویه اوژنول است که یک بی حس کننده طبیعی است. اما روغن میخک باید با احتیاط استفاده شود. اگر روغن را روی لثه های حساس یا زبان خود بمالید، قرار دادن روغن روی ناحیه دردناک می تواند درد را بدتر کند. در عوض، دو قطره روغن میخک را روی یک پنبه بریزید و برای تسکین درد آن را جلوی دندان خود قرار دهید. می توانید از کمی پودر میخک استفاده کنید یا یک میخک کامل را روی فرورفتگی قرار دهید. یک میخک را کمی بجوید تا روغن آن آزاد شود و به مدت نیم ساعت یا تا زمانی که درد از بین برود، آن را روی ناحیه دردناک نگه دارید.

2. خمیر زنجبیل کاین (فلفل قرمز)

مقدار مساوی از این دو ادویه تند را با مقداری آب مخلوط کنید تا خمیری به دست آید. یک تکه پنبه کوچک در خمیر بغلتانید تا آن را بپوشاند، سپس آن را روی دندان خود قرار دهید در حالی که آن را از لثه و زبان خود دور کنید. آن را نگه دارید تا زمانی که درد فروکش کند – یا تا زمانی که می توانید آن را تحمل کنید (احتمالاً نیش می زند). شما همچنین می توانید این ادویه ها را جداگانه امتحان کنید زیرا هر دو مسکن قوی هستند. ماده شیمیایی اصلی فلفل قرمز، کپسایسین، به جلوگیری از رسیدن پیام های درد به مغز کمک می کند.

3. با آب نمک غرغره کنید

با یک قاشق چای خوری نمک حل شده در یک فنجان آب جوش، می توانید یک دهان شویه تسکین دهنده تهیه کنید که ذرات محرک باقی مانده را از بین می برد و به کاهش تورم کمک می کند. حدود 30 ثانیه آن را غرغره کنید و سپس تف کنید. آب نمک اطراف دندان را تمیز می کند و مایعاتی را که باعث تورم می شود بیرون می کشد. این درمان را هر از چند گاهی تکرار کنید. تسکین دندان درد ساده به نظر می رسد، اما کار می کند!

4. چای کیسه ای نعناع فلفلی

چای نعناع طعم خوبی دارد و قدرت بی حسی دارد. یک قاشق چایخوری برگ نعناع خشک را در یک فنجان آب جوش بریزید و 20 دقیقه خیس کنید. هنگامی که چای سرد شد، آن را در دهان غرغره کنید، سپس تف کنید یا قورت دهید. علاوه بر این، تانن موجود در چای سیاه قوی با کاهش تورم به کاهش درد کمک می کند. برای استفاده از این درمان عامیانه، یک چای کیسه ای گرم و مرطوب را در جلوی دندان آسیب دیده قرار دهید تا درد موقتی را تسکین دهید.

برگ های نعناع حاوی منتول است که یک ترکیب خنک کننده طبیعی است. یک تکه پنبه را به مقدار کمی عصاره نعناع آغشته کنید، سپس آن را روی لثه ها یا دندان های دردناک خود بمالید. همچنین می توانید بعد از خیس خوردن کیسه های چای نعناع را روی دندان ها قرار دهید.

چای نعناع را می توان پس از سرد شدن به عنوان دهانشویه نیز استفاده کرد.

5. با پراکسید هیدروژن بشویید

با یک محلول پراکسید هیدروژن 3 درصد غرغره کنید تا به کشتن باکتری ها کمک کرده و برخی ناراحتی ها را از بین ببرید. اگر با تب و طعم بد در دهان همراه باشد (هر دو نشانه عفونت) ممکن است دندان درد را به طور موقت تسکین دهد، اما مانند سایر درمان های دندان درد، تا زمانی که به دندانپزشک مراجعه کنید و منبع عفونت از بین برود. برنده شوید، می توانید از این عمل توقف استفاده کنید. محلول پراکسید هیدروژن فقط برای شستشو است. آن را تف کنید، سپس چندین بار با آب شفاف بشویید.

6. از کمپرس سرد استفاده کنید

در اینجا یک درمان محبوب برای دندان درد وجود دارد! یک کیسه کوچک یخ را در یک کیسه پلاستیکی قرار دهید، یک پارچه نازک دور کیسه بپیچید و آن را به مدت 15 دقیقه روی دندان دردناک قرار دهید تا اعصاب بی حس شود. همچنین می توانید این کیسه یخ را روی گونه و بالای دندان دردناک قرار دهید. همچنین، طبق روایات عامیانه، ماساژ دست با کیسه یخ می تواند به تسکین دندان درد کمک کند.

قرار دادن کیسه یخ روی گونه ها می تواند به کاهش التهاب و تورم کمک کند. سرما همچنین دارای اثر بی حسی است که می تواند درد را کاهش دهد.

7. آن را با مر (نوعی صمغ) بشویید.

همچنین می توانید دندان درد را با تنتور مر (نوعی آدامس) بشویید. اثرات قابض به کاهش التهاب کمک می کند و مر به فواید ضد باکتریایی می افزاید. یک قاشق چایخوری پودر مر را در دو فنجان آب به مدت 30 دقیقه بجوشانید. آن را فیلتر کنید و بگذارید خنک شود. روزی پنج تا شش بار یک قاشق چایخوری از محلول را در نصف فنجان آب غرغره کنید.

8. از سرکه و کاغذ قهوه ای استفاده کنید

درمان دیگر این است که یک تکه کاغذ قهوه ای کوچک (از کیسه مواد غذایی یا کیسه ناهار) را در سرکه آغشته کنید و یک طرف آن را فلفل سیاه بپاشید و آن را روی گونه نگه دارید. احساس گرما روی گونه شما می تواند حواس شما را از دندان درد دور کند.

9. با ابزار مناسب مسواک بزنید

از خمیر دندانی استفاده کنید که “برای دندان های حساس” طراحی شده است. اگر مشکل عقب‌رفتگی لثه دارید، این روش می‌تواند درد زیادی را که می‌تواند ناشی از خوردن غذاهای سرد یا گرم باشد، تسکین دهد. هنگامی که لثه ها عقب می روند، عاج زیر سطح مینای دندان شما قرار می گیرد و این ماده بسیار حساس است. از یک برس نرم برای حفظ بافت لثه و جلوگیری از چروک شدن بیشتر استفاده کنید.

ده ترک را با آدامس بپوشانید

اگر دندانی بریده شده یا پر شده دارید، می توانید با پوشاندن ناحیه دردناک با یک تکه لثه نرم شده، مقداری از درد را تسکین دهید. همچنین می‌تواند با یک پر کردن شل کار کند تا آن را تا زمانی که به دندان‌پزشک مراجعه کنید ثابت نگه دارد. برای جلوگیری از درد بیشتر، تا زمانی که بتوانید آن را درست کنید، از جویدن چیزی با این دندان خودداری کنید.

11. طب فشاری

برای قطع سریع دندان درد، طب سوزنی را امتحان کنید. با انگشت شست، نقطه پشت دست دیگر خود را که پایه شست و انگشت اشاره قرار دارد، فشار دهید. حدود دو دقیقه فشار وارد کنید. این به ترشح اندورفین، هورمون های احساس خوب مغز کمک می کند. (اگر باردار هستید محدودیت هایی وجود دارد.)

مرتبط:  چرا چراغ زیر اپل واچ روشن میشه

طب فشاری یک درمان طبیعی تسکین درد است که برای بیش از 2000 سال استفاده می شود. اگرچه طب فشاری بیشتر در سایر قسمت های بدن استفاده می شود، اما نشان داده شده است که دندان دردهای خفیف تا متوسط ​​را نیز درمان می کند. اگر دندان درد شما شدید یا مداوم است و درد با طب فشاری تشدید می شود، بهتر است فورا به دندانپزشک مراجعه کنید.

می توانید طب فشاری را در خانه انجام دهید. مکانی را در خانه خود بیابید که ساکت و دور از حواس پرتی باشد. به یاد داشته باشید که نفس عمیق بکشید و تا جایی که می توانید عضلات خود را شل کنید. قبل از اینکه به نقطه بعدی بروید، حداقل یک دقیقه به هر نقطه فشار عمیق و محکم وارد کنید. می توانید این تمرینات را چند بار در روز انجام دهید تا زمانی که درد از بین برود.

12. سیر

هزاران سال است که خواص درمانی سیر در این زمینه شناخته شده و مورد استفاده قرار گرفته است. سیر نه تنها باکتری های مضر را که منجر به تشکیل پلاک می شود از بین می برد، بلکه می تواند به عنوان مسکن نیز استفاده شود. برای استفاده، یک حبه سیر را له کنید و به صورت خمیری در بیاورید و روی ناحیه دردناک قرار دهید. می توانید کمی نمک نیز به آن اضافه کنید. یا می توانید به آرامی یک حبه سیر تازه را بجوید.

13. عصاره وانیل

عصاره وانیل حاوی الکل است که به تسکین درد کمک می کند. خواص آنتی اکسیدانی ثابت شده آن نیز به عنوان یک شفابخش موثر عمل می کند. برای استفاده، مقدار کمی عصاره وانیل را به انگشت خود یا یک گلوله پنبه بمالید. آن را مستقیماً روی ناحیه دردناک بمالید و چند بار در روز انجام دهید.

14. برگ گواوا

برگ های گواوا دارای خواص ضد التهابی هستند که می توانند به بهبود زخم ها کمک کنند. آنها همچنین دارای فعالیت ضد میکروبی هستند که می تواند به مراقبت از دهان کمک کند.

برای استفاده، برگ های گواوا تازه را بجوید یا برگ های له شده گواوا را به آب جوش اضافه کنید تا دهانشویه درست شود.

15. گندم

گندم خواص درمانی بیشماری دارد و در صورت مصرف در داخل بدن می تواند در ترمیم بدن از درون موثر باشد. گندم می تواند التهاب دهان را تسکین دهد و از عفونت جلوگیری کند. محتوای کلروفیل بالای آن همچنین می تواند با باکتری ها مبارزه کند.

برای استفاده از آن فقط از آب گندم به عنوان دهانشویه استفاده کنید.

16. از کیسه آب گرم استفاده کنید

با قرار دادن کیسه آب گرم در کنار استخوان فک می توانید درد را کاهش دهید. اگر کیسه آب گرم ندارید، می توانید با پر کردن یک جوراب تمیز با برنج و گره زدن انتهای آن، آن را درست کنید. سپس جوراب پر از برنج را در مایکروویو قرار دهید و چند دقیقه آن را گرم کنید. گرمای این کیسه به توقف سیگنال های درد از دهان به مغز کمک می کند.

17. طب سوزنی را امتحان کنید

برخی تحقیقات نشان می دهد که طب سوزنی می تواند با ترشح اندورفین در بدن، درد دندان را کاهش دهد. اعتقاد بر این است که نقاط کلیدی خاصی در بدن با درد دهان مرتبط است. اگر می خواهید طب سوزنی را امتحان کنید، در منابع اینترنتی معتبر تحقیق کنید تا با این نکات بیشتر آشنا شوید.

18. دهانشویه آویشن خانگی را امتحان کنید

آویشن دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد باکتریایی قوی است. برای کاهش علائم دندان درد می توانید چند قطره اسانس آویشن را به آب اضافه کنید و دهانشویه درست کنید. همچنین می توانید اسانس آویشن را با چند قطره آب تمیز رقیق کرده و به پنبه اضافه کنید. سپس آن را روی ناحیه آسیب دیده بمالید.

آویشن گیاهی با خواص فراوان برای تسکین درد و کاهش اثر عفونت است. این گیاه به ویژه در کاهش درد دندان عقل موثر است و دهانشویه آن را می توان به راحتی در خانه تهیه کرد.

برای تهیه این دهان شویه به یک لیوان آب گرم و یک تا دو قطره روغن آویشن نیاز است که مخلوط کردن و غرغره کردن باعث تسکین درد می شود.

19. استفاده از داروی دندان درد

برخی از داروهای رایج دندان درد عبارتند از:

ناپروکسن 500

مفنامیک اسید

آسپرین

نوافان

سیپروفلوکساسین

آمپول کتورولاک

ژل بی حس کننده حاوی بنزوکائین

بخارساز لیدوکائین

بهتر است از این داروها سوء استفاده نکنید و فقط به عنوان مسکن موقتی از آنها استفاده کنید.

20. از پیاز استفاده کنید

پیاز دارای خواص ضد باکتریایی است و می تواند با از بین بردن میکروب هایی که باعث عفونت می شوند، درد دندان را کاهش دهد. یا یک تکه پیاز خام را روی دندان مشکل دار قرار دهید یا اگر خیلی درد نمی کند، پیاز را چند دقیقه بجوشانید که به رها شدن آب آن و کاهش تدریجی درد کمک می کند.

21. استفاده از زردچوبه

زردچوبه قرن هاست که به عنوان یک ادویه و درمان طبیعی برای بسیاری از بیماری ها استفاده می شود. خواص ضد درد و ضد التهابی زردچوبه به آن در درمان دندان درد کمک می کند. برای کاهش درد و تورم می توانید زردچوبه آسیاب شده را روی ناحیه دندان بمالید یا خمیری از موارد زیر درست کنید:

2 قاشق چایخوری زردچوبه

1 قاشق چایخوری نمک

1 قاشق چایخوری روغن خردل

زردچوبه به طور کلی بی خطر است، اما زنان باردار نباید بیش از مقدار موجود در غذا مصرف کنند.

22. ژل آلوئه ورا

آلوئه ورا سرشار از آنتی اکسیدان است و خاصیت ضد التهابی دارد. می توان از آن برای تسکین و کاهش التهاب اطراف ناحیه ای که دندان عقل شما سعی در رشد آن دارد استفاده کرد.

اگر لثه ها در هنگام رویش دندان خراشیدند، ژل آلوئه ورا به بهبود سریعتر این خراش ها کمک می کند.

مصرف ژل آلوئه ورا نیز به تسکین دندان درد و خنک شدن لثه ها کمک می کند.

استفاده از لیزر در درمان دندان

استفاده از لیزر در درمان دندان بسیار گسترده است.

لیزر برای بیهوشی، کاهش درد و سهولت برخی درمان های دندانپزشکی استفاده می شود. پرتو لیزر به تمیز کردن پالپ و ریشه دندان از عفونت کمک می کند و خطر پوسیدگی و آسیب مجدد دندان را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

چه زمانی باید به دندانپزشک مراجعه کرد؟

اگر درد شدید، بزاق خونی، سردردهای مکرر، مشکل در تنفس یا بلع، دندان درد مداوم، درد ضربان دار یا احساس آبسه زیر لثه دارید، حتما باید با دندانپزشک مشورت کنید.

روش های پیشگیری از مشکلات دندان درد

بهترین محافظت در برابر دندان درد، مراقبت صحیح از دندان ها و لثه ها است. این به حفظ سلامت دهان کمک می کند که به نوبه خود از فرد در برابر پوسیدگی دندان محافظت می کند. در اینجا چند کار ساده برای کاهش دندان درد وجود دارد:

دو بار در روز مسواک بزنید: مسواک زدن مهم ترین کاری است که یک فرد می تواند برای حفظ سلامت دهان و دندان انجام دهد و برای از بین بردن پلاک و ذرات غذا از سطح دندان ها انجام می شود. پلاک ها محل نگهداری باکتری ها هستند و این موجودات ذرات غذا را به اسیدهایی تبدیل می کنند که به دندان ها آسیب می زند. زمانی که پلاک برای مدت طولانی روی سطح دندان باقی بماند، در نهایت کلسیفیه شده و به جرم دندان تبدیل می شود. مانند پلاک، تارتار پوسیدگی دندان را تسهیل می کند، اما با مسواک زدن یا نخ دندان پاک نمی شود.

نخ دندان روزانه:

می دانیم که موهای مسواک قادر به تمیز کردن فضای بین دندان ها نیستند، بنابراین برای تمیز کردن این نواحی از نخ دندان استفاده می کنیم. استفاده نکردن از نخ دندان اغلب خطر پوسیدگی دندان را افزایش می دهد.

مصرف غذاها و نوشیدنی های شیرین را محدود کنید: یکی از مضر ترین چیزهایی که یک فرد می تواند دندان های خود را در معرض آن قرار دهد قند است. شکر ماهیتی اسیدی دارد و دوست دارد به سطح دندان بچسبد. باکتری های دهان نیز شکر را دوست دارند زیرا آن را مصرف می کنند و به اسید تبدیل می کنند. افرادی که به طور منظم غذاها و نوشیدنی های شیرین مصرف می کنند بیشتر در معرض پوسیدگی دندان هستند. به بیماران توصیه می شود برای جلوگیری از دندان درد مصرف قند خود را به حداقل برسانند.

آب زیاد بنوشید: نوشیدن آب زیاد برای سلامت کلی بدن بسیار مفید است و به همان اندازه برای سلامت دندان ها نیز مفید است. آب به تمیز کردن دهان، حذف قند، ذرات غذا و مواد زائد کمک می کند. نوشیدن آب در طول روز به جلوگیری از تماس اشیا با دندان های شما کمک می کند.

سوالات متداول

درمان فوری دندان درد چگونه امکان پذیر است؟

داروهایی مانند کتورولاک، دیکلوفناک، ناپروکسن و نوافن برای درمان دندان درد مناسب هستند.

روش های پیشگیری از مشکلات دندان درد چیست؟

برای جلوگیری از دندان درد، باید دندان های خود را دو بار در روز مسواک بزنید، نخ دندان بکشید، آب فراوان بنوشید و مصرف قند خود را محدود کنید.

آیا برای دندان درد باید دندان خود را بکشید؟

کشیدن دندان اغلب زمانی که عفونت عمومیت دارد ضروری است.

پایگاه اطلاع رسانی تحلیلی منتخب (Entekhab.ir):

اگر هنگام خوردن غذای سرد یا گرم در دندان های خود احساس ناراحتی و درد می کنید، بدانید که این فقط نشانه پوسیدگی دندان نیست!

به گزارش ایسنا، اگرچه احساس درد در دندان بعد از خوردن غذاهای گرم یا سرد، نشانه پوسیدگی دندان است، اما این درد در افرادی که دندان های حساسی دارند نیز شایع است.

حساسیت دندان وضعیتی است که در آن دندان ها هنگام واکنش به محرک خاصی مانند دمای گرم یا سرد احساس درد یا ناراحتی می کنند. این مشکل می تواند مزمن یا موقت باشد و یک یا چند دندان تحت تاثیر قرار گرفته باشد.

حساسیت دندان می تواند دلایل مختلفی داشته باشد، اما اکثر موارد دندان های حساس را می توان به راحتی با تغییر نوع بهداشت دهان و دندان درمان کرد.

افرادی که دندان های حساس دارند در پاسخ به محرک های خاص درد را تجربه می کنند. فرد این احساس را در ریشه دندان های آسیب دیده دارد. برخی از رایج ترین محرک های این درد عبارتند از:

– نوشیدنی ها و غذاهای گرم/سرد

– سرده

– نوشیدنی ها و غذاهای شیرین/اسیدی

– آب سرد مخصوصاً هنگام مسواک زدن

– مسواک زدن و نخ دندان کشیدن

برخی از افراد به طور طبیعی دندان های حساس تری نسبت به دیگران دارند که به دلیل نازک شدن مینای دندان است. مینای دندان قسمت بیرونی دندان است که از آن محافظت می کند.

مرتبط:  چطور با خط هدایت شده تماس بگیریم

در بسیاری از موارد، مینای دندان به دلیل عوامل زیر از بین می رود:

– مسواک زدن قوی دندان ها با مسواک

– از مسواک سخت استفاده کنید

– دندان قروچه در شب

– مصرف منظم غذاها و نوشیدنی های اسیدی

همچنین، گاهی شرایط دیگر می تواند منجر به حساسیت دندان شود. به عنوان مثال، رفلاکس اسید معده باعث افزایش اسید در معده و مری می شود و دندان ها به مرور زمان خراب می شوند. علاوه بر این، بیماری هایی که باعث استفراغ های متعدد می شوند می توانند به مینای دندان آسیب بزنند.

پوسیدگی، شکستگی دندان ها و از بین رفتن مواد مورد استفاده برای پر کردن دندان های شکسته می تواند باعث حساسیت دندان شود. گاهی اوقات حساسیت دندان موقتی است و پس از پر شدن دندان اتفاق می افتد. در این شرایط حساسیت به یک یا چند دندان در اطراف دندان ترمیم شده محدود می شود و پس از چند روز بهبود می یابد.

به گزارش هلث لاین، اگر حساسیت دندان خفیف باشد، با روش های ساده از جمله استفاده از خمیردندان مناسب، استفاده از دهان شویه های بدون الکل و استفاده از مسواک های نرم می توان این مشکل را برطرف کرد.

این درد ممکن است به دلیل بیماری پریودنتال (بیماری لثه) باشد که باعث تورم و التهاب لثه و همچنین از بین رفتن بافت اطراف دندان و لق شدن آن می شود. بنابراین برای تشخیص علت درد باید با دندانپزشک مشورت کرد و در نهایت برای درمان با متخصص پریودنتیست (لثه) مشورت کرد.

در این شرایط و بسته به موقعیت دندان و اگر دندان قدامی (دندان های جلویی) باشد، با استفاده از پودر استخوان و جراحی لثه، سعی می شود دندان ها را حفظ کنند. کشیدن دندان یا جراحی دندان را بسته به وضعیت دندان انجام دهید.

13. زخم های دهان و دندان

زخم های دهان می توانند انواع و علل مختلفی داشته باشند. هر دو بیماری شایع مانند تبخال و تاول های تب که عوامل مختلفی در ایجاد این نوع عوارض دهانی دخیل هستند. شامل:

عوامل ژنتیکی

فشار

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان

آلرژی غذایی یا مصرف مواد غذایی آلوده

کمبود ویتامین B12 و اسید فولیک در بدن

وجود ویروس تبخال در بدن

برخی بیماری ها

و …

خواه علت آفت دهان باکتری باشد یا استفاده از غذای آلوده. استفاده از پرتوهای لیزر کم توان باعث بهبودی سریع و از بین بردن عامل آفت می شود. اگر علت آفت چیز دیگری باشد استفاده از لیزر در کاهش درد، سوزش و التهاب موثر خواهد بود.

به طور کلی، زخم های دهان باید در عرض دو هفته برطرف شوند. اگر زخم های این ناحیه ظرف دو هفته خوب نشد، مشخص است که علت و نوع زخم به درستی تشخیص داده نشده است و باید علت آن مشخص و درمان لازم انجام شود. در این شرایط بهتر است برای تعیین علت و درمان زخم های دهان به متخصص بیماری های دهان و دندان مراجعه کنید.

برای اطلاعات بیشتر مقاله درمان آفت دهان را مطالعه کنید.

14. احساس درد در سرتاسر فک، دهان و دندان

گاهی اوقات ممکن است فرد پس از مصرف غذای سرد و گرم یا در شب در تمام فضای دهان و دندان به طور مداوم یا متناوب دچار درد شود که در این حالت بیشترین احتمال وجود دارد:

پوسیدگی و عفونت برخی از دندان ها

رسیدن به عصب دندان

درد دندان عقل

دندان دردهای درمان شده (عصبی، روکش دار و غیره)

و آن.

و با توجه به اینکه ماهیت درد به گونه ای است که در اطراف محل اصلی درد منتشر می شود و باعث ایجاد درد می شود. تشخیص منشا درد و دندان آسیب دیده مشکل است و ممکن است ظاهر دندان سالم و بدون پوسیدگی باشد. بر این اساس تنها با عکسبرداری و بررسی وضعیت دندان ها و ریشه ها توسط دندانپزشک یا متخصص می توان منشا و علت اصلی درد را مشخص کرد و درمان لازم را انجام داد.

استفاده از لیزر در درمان دندان

کاربردهای لیزر در درمان دندان بسیار گسترده است، از استفاده برای بیهوشی گرفته تا کاهش درد و عوارض بعد از درمان. تابش پرتوهای لیزر کم توان بر روی ناحیه تحت درمان، انجام برخی درمان ها از جمله جراحی و کشیدن دندان، درمان ایمپلنت، درمان ریشه، جراحی دندان عقل و غیره را تسهیل می کند. که درد و عوارض ناشی از درمان را کاهش داده و دوره نقاهت را کوتاه می کند.

برای تسکین درد چه کنیم؟

اگر به دندانپزشک دسترسی ندارید، می توانید با انجام این فعالیت ها به طور موقت دندان درد خود را تسکین دهید:

دهان و دندان ها را با آب ولرم بشویید.

از نخ دندان برای از بین بردن باقیمانده مواد غذایی بین دندان ها استفاده کنید.

استفاده از محل اقامت

برای ضد عفونی کردن دهان و دندان از دهانشویه استفاده کنید

استفاده از داروهای طبیعی

مسکن های طبیعی

توجه داشته باشید که موارد زیر فقط درمانی بوده و درد را به طور موقت کاهش می دهد و برای درمان نهایی و رفع علت آن باید با دندانپزشک مشورت کرد.

1. دهانشویه آب نمک:

در بیشتر موارد، شستشو با آب نمک یک درمان موثر و اولین خط درمان خانگی است. آب نمک یک ضد عفونی کننده طبیعی است و به کاهش التهاب و التیام هر نوع درد در دهان و دندان کمک می کند، زیرا به کاهش عفونت که عامل بسیاری از دندان دردها است کمک می کند.

2. چای کیسه ای:

چای در تمام اشکال آن یکی از داروهای سنتی برای تسکین دندان درد است. زیرا دارای خواص ضد باکتری، ضد التهابی، تسکین دهنده و ضد عفونی کننده است. و از آنجایی که عفونتی که باعث دندان درد می شود توسط باکتری های موجود در ساختار دندان ایجاد می شود، این گروه از مواد طبیعی با خواص ضد باکتریایی به کاهش عفونت و تسکین موقت دندان درد کمک می کند. برای استفاده از چای، بهتر است ابتدا بگذارید خنک شود و سپس یک گلوله پنبه آغشته به چای را روی ناحیه دردناک قرار دهید.
چای کیسه‌ای نعناع نیز می‌تواند برای بی‌حس کردن درد و تسکین لثه‌های حساس استفاده شود. اجازه دهید چای کیسه ای استفاده شده کمی خنک شود قبل از استفاده از آن در ناحیه آسیب دیده. اگر چای کیسه ای در دسترس ندارید، می توانید یک قاشق چای خوری برگ نعناع خشک را در یک فنجان آب جوش به مدت 20 دقیقه قرار دهید. و وقتی چای سرد شد، آن را در دهان غرغره کنید.

3. کمپرس سرد:

می توانید از کمپرس سرد برای تسکین دردی که احساس می کنید استفاده کنید، زیرا رگ های خونی را منقبض می کند. و می تواند تورم و التهاب را کاهش دهد. علاوه بر این، در کنترل خونریزی دندان نیز موثر خواهد بود. برای استفاده از این روش، یک کیسه یخ را به مدت 20 دقیقه در یک حوله روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید. می توانید این کار را هر چند ساعت یکبار تکرار کنید.

4. سیر:

سیر به دلیل خواص دارویی و ضد باکتریایی خود نه تنها می تواند باکتری های مضر ایجاد کننده پلاک دندان را از بین ببرد، بلکه می تواند به عنوان یک مسکن نیز عمل کند. برای استفاده از سیر برای دندان درد، یک حبه سیر را له کنید تا خمیری به دست آید و آن را روی ناحیه آسیب دیده بمالید. می توانید کمی نمک اضافه کنید. از طرف دیگر، می توانید به آرامی یک حبه سیر تازه را بجوید.

5. عصاره وانیل:

عصاره وانیل به دلیل خواص آنتی اکسیدانی می تواند به کاهش درد کمک کند. برای استفاده، چند بار در روز مقدار کمی عصاره وانیل را روی انگشت خود یا یک تکه پنبه را مستقیماً روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید.

6. میخک:

این روغن خاصیت ضدعفونی کنندگی و ضد باکتریایی دارد و به همین دلیل در برابر عفونت ها بسیار مفید است. برای استفاده از این روش، روغن میخک را با یک روغن حامل مانند روغن آفتابگردان یا روغن جوجوبا به نسبت تقریباً 15 قطره روغن میخک به یک قطره روغن حامل رقیق کنید سپس مقدار کمی روغن رقیق شده را روی یک گلوله پنبه بمالید و چند بار در روز به ناحیه آسیب دیده بمالید.

7. آویشن:

آویشن دارای خواص ضد باکتری و آنتی اکسیدانی قوی است که می تواند به درمان دندان درد و مبارزه با باکتری هایی که باعث پوسیدگی دندان می شوند کمک کند. برای استفاده، روغن آویشن را به ناحیه آسیب دیده بمالید. همچنین می توانید یک قطره روغن را به یک لیوان کوچک آب اضافه کنید و دهانشویه درست کنید.

8. استفاده از فلفل قرمز و پودر زنجبیل:

فلفل قرمز و زنجبیل بی حس کننده طبیعی هستند و درد دندان را کاهش می دهند. مقدار مساوی فلفل قرمز و پودر زنجبیل را با آب مخلوط کنید تا مخلوط غلیظی به دست آید. سپس مقداری از مخلوط آماده شده را با استفاده از پنبه دقیقا روی دندان آسیب دیده قرار دهید و صبر کنید تا درد از بین برود. هنگامی که پنبه را در دهان خود قرار می دهید، مطمئن شوید که زبان و لثه هایتان آن را لمس نکنند.

9. اعمال فشار:

برای قطع سریع دندان درد، طب سوزنی را امتحان کنید. با انگشت شست، نقطه پشت دست دیگر خود را که پایه شست و انگشت اشاره قرار دارد، فشار دهید. حدود دو دقیقه فشار وارد کنید. این باعث ترشح اندورفین، هورمون های مسکن می شود. (اگر باردار هستید، محدودیت هایی در مورد این روش وجود دارد.)

10. بالا قرار دادن سر نسبت به بدن:

اغلب، دندان درد در شب افزایش می یابد، زیرا جریان خون و فشار خون شما هنگام خواب افزایش می یابد، که همچنین منجر به افزایش احساس درد می شود. به همین دلیل، بهتر است سر خود را بالا نگه دارید، زیرا بالا نگه داشتن سر از بدن می تواند از هجوم خون به سر جلوگیری کند. اگر خون در سر شما جمع شود، می تواند درد دندان را بدتر کند و احتمالاً شما را در شب بیدار نگه دارد.

چه زمانی باید به دندانپزشک مراجعه کرد؟

درد طولانی مدت یا مداوم

عفونت و ترشحات عفونی و بدبو در دهان و دندان

التهاب و قرمزی لثه

مشکلات بلع و تنفس

علائم ظاهری مانند لکه، تورم، لکه های سفید یا قهوه ای روی دندان ها

دندان ترک خورده یا شکسته

لق شدن دندان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا