چرا ضد آفتاب بزنیم

مراقبت از پوست برای زیبایی ما بسیار مهم است و بخش مهمی از سلامت ما محسوب می شود. یک راه عالی برای محافظت از پوست و پیشگیری از انواع بیماری های پوستی استفاده از کرم ضد آفتاب است. با این حال، با توجه به گسترش برندهای محصولات، SPF های مختلف و قیمت های متفاوت، انتخاب یک ضد آفتاب مناسب کار دشواری به نظر می رسد.

اما نگران نباشید. در این مقاله اطلاعات و راهنمای کامل ضد آفتاب و تمام نکاتی که در این زمینه باید بدانید را خواهید یافت.

اول از همه، بهتر است بدانید ضد آفتاب چیست و چرا استفاده از آن بسیار مهم است.

ضد آفتاب چیست؟

کرم ضد آفتاب فرمولی است که به محافظت از پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش کمک می کند. دو نوع اشعه ماوراء بنفش وجود دارد: UVA و UVB:

UVA طول موج بیشتری دارد، به این معنی که می تواند به عمق پوست نفوذ کند و در نتیجه به بافت آن آسیب برساند. این اشعه ها باعث پیری زودرس پوست می شوند.

پرتوهای UVB طول موج کوتاه تری دارند و به صورت سطحی روی پوست می مانند و باعث آفتاب سوختگی و سرطان پوست می شوند.

انواع مختلفی از ضد آفتاب ها وجود دارد که در این مقاله به آنها پرداخته شده است. تمام ضدآفتاب ها اشعه های خورشید را مسدود و جذب می کنند و از آسیب پوست جلوگیری می کنند.

چرا باید از ضد آفتاب استفاده کنیم؟

دلیل این امر کاملاً واضح است. پوست انسان بدون ضد آفتاب در معرض آفتاب سوختگی قرار می گیرد. بسیاری از ما این را می دانیم، اما دلایل مهم دیگری برای استفاده از ضد آفتاب وجود دارد که باید در مورد آنها بدانید.

خورشید علاوه بر آفتاب سوختگی، اشعه هایی از خود ساطع می کند که می تواند به بدن آسیب برساند. قرار گرفتن بیش از حد در معرض این اشعه ها می تواند آسیب های جبران ناپذیر یا حتی کشنده ای به پوست و بدن وارد کند.

قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید می تواند به پوست آسیب جدی برساند:

آفتاب سوختگی روند پیری پوست را تسریع می کند و باعث ایجاد چین و چروک و لکه های قهوه ای روی پوست می شود.

بدون استفاده از کرم ضد آفتاب، خطر ابتلا به سرطان پوست افزایش می یابد.

عدم استفاده از ضدآفتاب خطر ابتلا به ملانوم (بدترین نوع سرطان پوست)، کارسینوم سلول بازال (شایع ترین سرطان پوست در ایران و جهان) و کارسینوم سلول سنگفرشی (یا سرطان سلول سنگفرشی) را افزایش می دهد.

انواع ضد آفتاب

حالا که اهمیت استفاده از ضد آفتاب را فهمیدیم، بهتر است بدانیم بهترین ضدآفتاب ها کدامند؟ ضدآفتاب های شیمیایی و فیزیکی دو نوع اصلی ضد آفتاب هستند که در قسمت بعدی توضیح داده می شود.

1- ضد آفتاب های شیمیایی

ضد آفتاب های شیمیایی با جذب اشعه ماوراء بنفش و سپس تبدیل آن به گرما در داخل پوست از پوست محافظت می کنند. این ضدآفتاب ها ملایم و قابل استفاده هستند و باعث سفیدی یا رنگ غیر طبیعی پوست نمی شوند. اگرچه برخی از مارک های این کرم ها به خوبی با پوست ترکیب می شوند و می توانند پایه آرایش خوبی ایجاد کنند، اما محافظت شیمیایی می تواند منافذ پوست را مسدود کرده و باعث آکنه شود. علاوه بر این، با گرم کردن پوست، شرایط ایده آلی را برای رشد باکتری ها فراهم می کند.

ضد آفتاب های شیمیایی برای چه کسانی مناسب است؟ کسانی که زیاد عرق می کنند یا فعالیت های آبی زیادی انجام می دهند. این ضد آفتاب ها عموما ضد آب هستند.

مواد فعال: آووبنزون، اکتینوکسات، اکسی بنزن

2- ضد آفتاب های فیزیکی

ضد آفتاب های فیزیکی همانطور که از نامش پیداست، اشعه ماوراء بنفش را مسدود کرده و اشعه های مضر خورشید را مانند آینه منعکس و منحرف می کنند. این ضدآفتاب ها عموما ضخیم و رنگ بسیار سفیدی دارند. با وجود اینکه به خوبی زیر آرایش قرار نمی گیرند، اما در محافظت از پوست بسیار موثر هستند. ضد آفتاب های فیزیکی معمولا حاوی اکسید روی هستند. این ماده می تواند قرمزی پوست را کاهش دهد، پوست را تسکین دهد و برای پوست های حساس یا مستعد آکنه ایده آل است.

ضد آفتاب های فیزیکی برای چه کسانی مناسب است؟ برای کودکان و افرادی که پوست حساس و مستعد آکنه دارند.

مواد فعال: دی اکسید تیتانیوم و اکسید روی

SPF چیست؟

معمولا روی بطری ضد آفتاب عددی می بینید که با SPF مطابقت دارد. اما به چه معنا است؟

SPF مخفف فاکتور محافظت در برابر آفتاب است و در واقع راهی برای درک توانایی ضد آفتاب در جلوگیری از آسیب اشعه UVB به پوست است.

برای درک بهتر معنی SPF، توجه داشته باشید که: عدد روی محصول به مدت زمانی که کرم ضد آفتاب از پوست شما محافظت می کند، اشاره دارد. بنابراین اگر از کرم ضد آفتاب با SPF 15 استفاده می کنید، محافظت از پوست در برابر اشعه خورشید 15 برابر بیشتر از زمانی است که از ضد آفتاب استفاده نمی کردید.

به عبارت دیگر، سطح SPF نشان می دهد که کاربر چه مدت می تواند قبل از آفتاب سوختگی در زیر نور خورشید بماند. برای مثال می توانید 10 دقیقه بدون استفاده از ضد آفتاب زیر نور آفتاب بمانید و احساس سوزش نکنید. اما در هنگام استفاده از ضد آفتاب می توانید زمان 10 دقیقه را در مقدار ضد آفتاب SPF ضرب کنید و مدت زمان حاصل را زیر نور آفتاب بمانید. یعنی اگر SPF 15 باشد می توانید 150 دقیقه (یا به عبارتی 2 ساعت و نیم) زیر نور خورشید بمانید.

بنابراین، آیا کرم های ضد آفتاب با SPF بالاتر بهتر هستند؟

لازم نیست. در واقع، طبق گفته بنیاد سرطان پوست، اکثر ضد آفتاب های حاوی SPF 15 برای محافظت از پوست در برابر UVB کافی هستند.

کرم ضد آفتاب با SPF 15 93 درصد از اشعه های UVB را مسدود می کند. SPF30 تقریباً 97 درصد از این اشعه ها را مسدود می کند.

طبق نتایج آزمایشات و مطالعات، افزایش SPF به بیش از 50 درجه محافظت از پوست را کاهش می دهد. اخیرا ضد آفتاب هایی عرضه شده اند که ادعا می کنند SPF 100 دارند. این ضدآفتاب ها به دلیل اینکه از نظر پزشکی محصولات باکیفیتی محسوب نمی شوند، قادر به محافظت از پوست نیستند. این ضد آفتاب ها حاوی پارابن هستند که بیشتر از اشعه ماوراء بنفش به پوست آسیب می رساند!

همچنین لازم به ذکر است که در حالی که استفاده از کرم های ضد آفتاب با SPF بالا از آفتاب سوختگی جلوگیری می کند، این محافظت در برابر اشعه UVB است و هیچ محافظتی در برابر UVA ندارند. UVA پیری پوست را تسریع می کند، به پوست آسیب می رساند و می تواند منجر به سرطان پوست شود.

آیا همه ضد آفتاب های موجود در بازار قابل اعتماد هستند؟

یک مطالعه 104 ضد آفتاب را در طی 4 سال آزمایش کرد و نشان داد که تنها 52 درصد آنها کاملاً مؤثر بودند. پس سعی کنید خریدهای منطقی و درستی داشته باشید. در اینجا بهترین ضد آفتاب ها را معرفی کرده ایم

بهترین ضد آفتاب چیست؟

برای خرید اینجا کلیک کنید

در ایالات متحده، برخی از ضد آفتاب ها به عنوان دارو تجویز می شوند، زیرا ادعا می کنند که دارای خواص دارویی هستند که به جلوگیری از آفتاب سوختگی یا کاهش خطر سرطان پوست و پیری زودرس ناشی از نور خورشید کمک می کند.

این محصولات به دلیل تفاوت در ترکیبات مورد استفاده به عنوان لوازم آرایشی در اتحادیه اروپا یا سایر نقاط جهان استفاده می شود.

لازم به ذکر است که در ایالات متحده، ضد آفتاب ها قبل از عرضه به بازار باید مورد تایید سازمان غذا و دارو باشند. این بدان معناست که مواد فعال موجود در ضدآفتاب ها قبل از اعلام بی خطر بودن، آزمایش بالینی می شوند.

مهمترین ویژگی های یک ضد آفتاب خوب عبارتند از:

محافظت از پوست در برابر اشعه های UVA و UVB

بدون عطر است و خطر آلرژی و تحریکات پوستی را کاهش می دهد

منافذ پوست را مسدود نمی کند

دارای SPF30 یا بالاتر

مواد زیر مورد تایید FDA هستند:

اسید آمینه بنزوئیک

آووبنزون

سینوکسات

دی اکسی بنزون

هموسالات

معانی

اکتوکریلن

اکتینوکسات

Octizalate

اکسی بنزون

پدیمات او

اینسولیزول

سولیسوبنزون

دی اکسید تیتانیوم

ترولامین سالیلات

ZnO

از کرم ضد آفتاب حاوی مواد زیر استفاده نکنید

اکسی بنزون

اگرچه این ترکیب مورد تایید FDA است، اما اکسی بنزون ​​یا بنزن-3 می تواند برای پوست بسیار تحریک کننده باشد. این ماده می تواند جذب جریان خون شود و سطح هورمون های طبیعی بدن را مختل کند.

رتینیل پالمیتات

رتینیل پالمیتات با قرار گرفتن در معرض نور خورشید تجزیه می شود. این ترکیب می تواند به سلول های پوست و DNA آسیب برساند و باعث ایجاد تومورهای پوستی شود.

عطر یا الکل

عطر و الکل باعث تحریک و خشکی پوست می شود. خوشبختانه اکثر ضد آفتاب های فیزیکی از هیچ یک از این مواد در فرمول خود استفاده نمی کنند.

اگر اگزما دارید، استفاده از روغن ها و ترکیبات خاص روی پوست می تواند باعث خارش شود. مواد شیمیایی، نگهدارنده ها و مواد پایه استفاده شده همگی می توانند به تحریک پوست کمک کنند. محصولات ایمن برای اگزما عبارتند از:

مواد معدنی مانند دی اکسید تیتانیوم و اکسید روی

محصولات بدون الکل

کرم های ضد آفتاب با SPF 30 یا بالاتر

کرم های ضد آفتاب که از پوست در برابر طیف وسیعی از اشعه ها مانند UVA و UVA B محافظت می کنند.

بنابراین اگر از اگزما رنج می برید سعی کنید از محصولاتی که دارای ویژگی های فوق هستند استفاده کنید. با این حال، ضد آفتاب های فیزیکی بهترین گزینه برای شما هستند. از آنجایی که پوست شما حساس است، توصیه می کنیم ابتدا ضدآفتاب را روی مچ دست یا آرنج خود بمالید و قبل از استفاده از ضدآفتاب به کل صورت، ۲۴ تا ۴۸ ساعت بگذارید بماند. به این ترتیب می توانید از واکنش های آلرژیک، بثورات یا قرمزی پوست جلوگیری کنید.

چند وقت یکبار باید از ضد آفتاب استفاده کرد؟

علاوه بر انتخاب ضد آفتاب مناسب، روش و زمان استفاده از آن نیز بسیار مهم است.

توصیه می کنیم هر روز از ضد آفتاب استفاده کنید، نه فقط زمانی که به استخر یا ساحل می روید. بنیاد سرطان پوست توصیه می کند 30 دقیقه قبل از قرار گرفتن در معرض نور خورشید، کل بدن خود را با حدود 28 گرم ضد آفتاب بپوشانید و هر 2 ساعت یک بار مجدداً استفاده کنید.

استفاده از ضد آفتاب نه سخت است و نه پیچیده. فقط هر دو ساعت یکبار ضد آفتاب بزنید. اگر در ساحل یا استخر هستید و ضدآفتابتان ضدآب نیست، پس از خشک شدن دوباره آن را بمالید.

استفاده منظم روزانه از کرم ضد آفتاب حاوی SPF 15 می تواند خطر ابتلا به سرطان سلول سنگفرشی (SCC) را تا حدود 40 درصد و خطر ابتلا به ملانوم را تا 50 درصد کاهش دهد.

نحوه استفاده از ضد آفتاب مرحله به مرحله

1- کرم ضد آفتاب را به طور یکنواخت به تمام قسمت های در معرض پوست از جمله لب ها، بینی، گوش ها، گردن، دست ها و پاها بمالید.

2- 15 دقیقه قبل از خروج از منزل ضد آفتاب بزنید.

3- اگر مو ندارید یا موهایتان کم است، به سرتان ضد آفتاب بزنید یا کلاه بپوشید.

4- حداقل هر دو ساعت یا بلافاصله بعد از شنا از ضد آفتاب استفاده کنید.

5- از نوزادان و کودکان زیر آفتاب بیشتر مراقبت کنید. قبل از استفاده از کرم ضد آفتاب برای کودکان کمتر از 6 ماه از متخصص مراقبت های بهداشتی خود سوال کنید.

6- هرگز روی پوست آسیب دیده و ترک خورده از ضد آفتاب استفاده نکنید.

سایر فواید ضد آفتاب

استفاده روزانه از ضد آفتاب مزایای دیگری نیز دارد. اول اینکه کرم ضد آفتاب می تواند با تنظیم تولید سبوم به جلوگیری از آکنه کمک کند. این به این معنی است که استفاده منظم از ضد آفتاب باعث کاهش آکنه می شود.

مرتبط:  چرا از جانداران خشکی فسیل کمتری تشکیل می شود علوم پنجم

دوم، استفاده از مواد فعال برای درمان آکنه، حساسیت پوست را افزایش می دهد. استفاده مجدد از ضد آفتاب برای درمان این بیماری ضروری است.

نکات کوتاه و مختصر برای جلوگیری از آفتاب سوختگی در ساحل

آب و ماسه نور خورشید را منعکس می کنند

پوست روشن انرژی بیشتری از خورشید جذب می کند

کرم ضد آفتاب را به طور مرتب بخصوص بعد از فعالیت های آبی یا تعریق شدید استفاده کنید

از قرار گرفتن در معرض نور خورشید بین ساعت 10 صبح تا 4 بعد از ظهر خودداری کنید.

نوزادان زیر 6 ماه را از آفتاب دور نگه دارید

فراموش نکن…

اگر متوجه تغییر خال، لکه یا حتی برآمدگی روی پوست خود شدید، با یک متخصص پوست صحبت کنید. این متخصصان می توانند سرطان پوست را تشخیص دهند. این بیماری باید به سرعت تشخیص داده شود زیرا تشخیص زودهنگام خطر مرگ را تا 95 درصد کاهش می دهد. در غیر این صورت، خطر مرگ ناشی از سرطان وجود دارد. پس غفلت نکنید و فورا به دنبال درمان باشید.

چرا باید از ضد آفتاب استفاده کنیم؟ پاسخ ساده است؛ اشعه ماوراء بنفش خورشید یا UV

اجازه دهید کمی بیشتر در این مورد توضیح دهیم؛ پرتوهای خورشید از طیف وسیعی از امواج الکترومغناطیسی تشکیل شده است که تنها 3 مورد از آنها می تواند به پوست ما برسد. این امواج عمدتاً عبارتند از:
– پرتوهای مادون قرمز 53% (طول موج 780 تا 5000 نانومتر)
پرتوهای مادون قرمز به صورت گرما 7575759999888- 4% نور مرئی 4% 0999888- 4% نور مرئی 0000 تا 4 )
بخشی از پرتوهای خورشید که چشم انسان قادر به دیدن آن است و اشیاء را قابل مشاهده می کند.

شاید فکر کنید که 3 تا 7 درصد اشعه ماوراء بنفش مقدار کمی است، اما جالب است بدانید که بیش از 50 درصد از سرطان ها در ایالات متحده سالانه سرطان پوست هستند. علاوه بر این، شیوع ملانوم – خطرناک ترین نوع سرطان پوست – در طول دو دهه گذشته بیش از سه برابر شده است.

بیشتر بخوانید: کمی در مورد اشعه های UVA و UVB

در طول قرن گذشته، عوامل متعددی مانند تخریب لایه اوزون، گذراندن زمان بیشتر در خارج از منزل، و محبوبیت فزاینده برنزه کردن در خانه، باعث افزایش چشمگیر قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش (UV) شده است. اشعه ماوراء بنفش کلاژن و الاستین پوست را از بین می برد و باعث پیری پوست و چین و چروک های عمیق می شود. کرم های ضد آفتاب از رسیدن اشعه ماوراء بنفش به پوست جلوگیری می کنند، از سوختگی پوست جلوگیری می کنند و روند پیری پوست را کند می کنند. علاوه بر این، ضد آفتاب ها با جلوگیری از نفوذ اشعه ماوراء بنفش به پوست، از آسیب DNA و سرطان پوست جلوگیری می کنند.

بیایید در مورد پرتوهای فرابنفش خورشید بیشتر بدانیم.
پرتوهای فرابنفش به سه دسته UVA (320-400 نانومتر)، UVB (290-320 نانومتر) و UVC (290-200 نانومتر) تقسیم می شوند.
اشعه های UVC به جو زمین نفوذ نمی کنند و به پوست ما نمی رسند پس باید فقط از پوست خود در برابر اشعه های UVA و UVB محافظت کنیم.

چرا اشعه های UVA و UVB مضر هستند؟
قاعده کلی این است که اشعه UVA باعث پیری و اشعه UVB باعث سوختگی پوست می شود. البته این توضیح کامل نیست و به تفصیل بیشتر بحث خواهد شد.

– UVB UVB
کمتر از 5 درصد از اشعه ماوراء بنفش که می تواند به زمین برسد UVB است و در ماه های تابستان که هوا گرم و آفتابی است قوی ترین است. به علاوه شدت این پرتوها در ارتفاعات و در هنگام ظهر (بین ساعت 10 صبح تا 14 بعد از ظهر) بیشتر است. پرتوهای UVB به دلیل طول موج کوتاه‌تر خود تنها می‌توانند به اپیدرم نفوذ کنند و تنها در آنجا می‌توانند باعث آسیب DNA و جهش سلولی شوند. این آسیب تقریباً بلافاصله به شکل آفتاب سوختگی، ناشی از یک واکنش التهابی ظاهر می شود. به عبارت دیگر قرار گرفتن بیش از حد در معرض اشعه UVB می تواند باعث آفتاب سوختگی کلاسیک شود که علائم آن قرمزی پوست، سوزش و درد، خارش و لایه برداری و در موارد شدید تاول های پوستی است.

خوب است بدانید که اشعه UVB تقریباً به طور کامل توسط شیشه جذب می شود. علاوه بر این، هوای ابری می تواند اشعه های UVB را تا 50 درصد مسدود کند و از آنجایی که اکثر مردم در این آب و هوا دچار سوختگی پوست نمی شوند، دلیلی برای استفاده از ضد آفتاب نمی بینند. لازم به ذکر است که تنها درصدی از اشعه UVB در روزهای ابری مهار می شود. علاوه بر این، اشعه UVA یکی دیگر از عوامل مخرب آسیب پوست است که شدت آن در هوای ابری تغییر نمی کند.

– اشعه ماوراء بنفش UVA
UVB به لایه های عمیق تر پوست (درم) نفوذ می کند و می تواند باعث آسیب DNA و جهش سلولی شود. UVA همچنین کلاژن و الاستین پوست را تجزیه می کند و به مرور زمان باعث ایجاد چین و چروک در پوست می شود. در سطح زمین، مقدار UVA از خورشید 95٪ یا حدود 20 برابر مقدار UVB است. در واقع، مقدار قابل توجهی UVB توسط لایه اوزون جذب می شود.

شدت UVA در طول سال نسبتا ثابت است و تقریباً در تمام اوقات روز، در تمام فصول و در تمام ارتفاعات یکسان است. اکنون درک بهتری دارید که چرا باید از ضد آفتاب حتی در روزهای ابری یا در زمستان استفاده کنید. اشعه UVA همچنین می تواند از شیشه عبور کند. بزرگترین مشکل پرتوهای UVA این است که آسیبی که به پوست وارد می کند به مرور زمان آشکار می شود. به عبارت دیگر، UVA نسبت به UVB تهدیدی آرام‌تر است و می‌تواند به مرور زمان باعث ایجاد چین و چروک‌های ناشی از آفتاب و پیری پوست، پوست چرمی، لکه‌های تیره و سرطان پوست شود.

ادامه مطلب: لکه چیست و چگونه آن را درمان کنیم؟

اشعه ماوراء بنفش UVA می تواند باعث برنزه شدن و اختلال در روند تولید و توزیع رنگدانه پوست بدون ایجاد قرمزی روی پوست شود. به عبارت دیگر این پرتو عامل مهمی در پیدایش لکه های خورشیدی به حساب می آید.

سرطان پوست
قرار گرفتن بیش از حد در معرض اشعه های UVA و UVB می تواند منجر به سرطان پوست شود. اگر می‌خواهید در مورد مکانیسم‌های سرطان‌زای پرتوهای فرابنفش بیشتر بدانید، متن زیر را بخوانید:
جذب UVB توسط سلول‌های پوستی باعث جهش ژن p53 سرکوب‌کننده تومور و تشکیل دیمرهای پیریمیدین می‌شود که سطوح بالای آن جهش‌زا هستند و مرتبط هستند. با سرطان پوست .

قرار گرفتن طولانی مدت و متعدد در معرض UVB در سال های اول زندگی می تواند باعث سرطان سلول بازال و ملانوم شود. قرار گرفتن مزمن پوست در معرض اشعه UVB با کراتوز اکتینیک و کارسینوم سلول سنگفرشی همراه است. کراتوز اکتینیک یک بیماری پوستی است که در اثر قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید ایجاد می شود و می تواند به سرطان پوست سلول سنگفرشی تبدیل شود.

طول موج بیشتر UVA به عمق درم نفوذ می کند و باعث بسیاری از تغییرات بافت شناسی و بالینی مرتبط با پیری پوست می شود. UVA با کاهش سلول های لانگرهانس و کاهش فعالیت سلول های ارائه دهنده آنتی ژن، سیستم ایمنی را سرکوب می کند. UVA همچنین به طور غیرمستقیم از طریق تشکیل رادیکال های آزاد اکسیژن به DNA آسیب می زند و همه این مکانیسم ها در ایجاد سرطان نقش دارند. مطالعات در مدل های حیوانی به طور قطعی نشان می دهد که UVA ممکن است نقش مهمی در ایجاد ملانوم بدخیم ایفا کند.

چگونه از پوست خود محافظت کنیم؟
آکادمی پوست آمریکا استفاده از کرم های ضد آفتاب با جذب وسیع را توصیه می کند که از پوست در برابر اشعه های UVA و UVB محافظت می کند. همچنین بهتر است از ضدآفتاب هایی با SPF30 یا بالاتر و ضدآب استفاده کنید.
به یاد داشته باشید که ضد آفتاب باید هر دو ساعت یکبار تمدید شود. یک ضد آفتاب با خواص بالا از پوست شما در برابر آفتاب سوختگی، پیری زودرس پوست و سرطان پوست محافظت می کند.

علاوه بر استفاده از کرم ضد آفتاب، متخصصان پوست توصیه می کنند اقدامات زیر را برای محافظت از پوست خود انجام دهید:
♦ در صورت امکان در سایه بمانید به یاد داشته باشید که اشعه UVB خورشید بین ساعت 10 صبح تا 2 بعد از ظهر قوی ترین است.

♦ در صورت امکان با پوشیدن پیراهن های آستین بلند سبک، شلوارهای بلند، کلاه های بزرگ و عینک آفتابی از پوست خود محافظت کنید.

♦ همیشه به یاد داشته باشید که ضد آفتاب فقط برای روزهای آفتابی نیست. در اطراف آب، برف و ماسه بسیار مراقب باشید، زیرا اشعه های مضر خورشید را منعکس می کنند و خطر آفتاب سوختگی را افزایش می دهند.

برای خرید و مشاهده محصولات ضد آفتاب اینجا را کلیک کنید.

♦ گاهی افراد نگران کمبود ویتامین D هستند و به همین دلیل ترجیح می دهند از ضد آفتاب استفاده نکنند. اما اکثر متخصصان توصیه می کنند برای کاهش خطر ابتلا به سرطان پوست، خود را به مدت بسیار محدود (چند دقیقه) در معرض نور خورشید قرار دهید و سپس از کرم ضد آفتاب یا لباس مناسب استفاده کنید. ویتامین D را می توان به راحتی از طریق مکمل های ویتامین D بدست آورد.

♦ از سولاریوم خودداری کنید. اشعه ماوراء بنفش خورشید هنگام حمام آفتاب می تواند باعث سرطان پوست و چین و چروک شود. اگر می خواهید برنزه شوید، بهتر است از یک محصول خود برنزه یا سایر لوازم آرایشی رنگی استفاده کنید. آژانس بین المللی تحقیقات جهانی سرطان، اشعه فرابنفش خورشید و منابع مصنوعی مانند تخت آفتاب و لامپ های خورشیدی را سرطان زا اعلام کرده است. هیچ راه مطمئنی برای برنزه کردن وجود ندارد. هر بار که برنزه می شوید؛ شما به پوست خود آسیب می رسانید، پیری پوست را تسریع می کنید و خطر ابتلا به انواع سرطان پوست را افزایش می دهید.

♦ استفاده از کرم های ضد آفتاب نه تنها به جلوگیری از آفتاب سوختگی کمک می کند، بلکه از شما در برابر اشعه های مضر فرابنفش خورشید محافظت می کند و از سرطان پوست نیز پیشگیری می کند. هر فردی بدون در نظر گرفتن سن، جنسیت یا نژاد ممکن است به سرطان پوست مبتلا شود. در واقع، تخمین زده می شود که از هر پنج آمریکایی، یک نفر در طول زندگی خود به سرطان پوست مبتلا می شود.

♦ اگر متوجه تغییر رنگ، خارش یا خونریزی روی پوست خود شدید، با متخصص پوست مشورت کنید. احتمالاتی مانند بیماری های پوستی و سرطان باید توسط متخصص پوست بررسی شود. سرطان پوست در صورت تشخیص زودهنگام قابل درمان است.

اگر به دنبال پوستی سالم و درخشان هستید و برای رسیدن به این هدف از انواع کرم های ضد چروک، سفید کننده، مرطوب کننده و … استفاده می کنید، ما محصولی را به شما پیشنهاد می کنیم که می تواند یک بمب زیبایی محسوب شود. محصولی که از ایجاد چین و چروک های احتمالی روی پوست شما جلوگیری می کند، اجازه نمی دهد پوست شما تیره شود و با آبرسانی به پوست و جلوگیری از خشک شدن و از دست دادن رطوبت پوست از پیری زودرس پوست جلوگیری می کند. کرم ضد آفتاب برای پوست شما معجزه می کند زیرا می توانید تنها با یک تیر به چندین هدف ضربه بزنید.

بنابراین در این مقاله می خواهیم ببینیم ضد آفتاب چیست و چه انواعی دارد، چه کاربردی دارد و چگونه باید از آن استفاده کرد.

ضد آفتاب چیست؟

ضد آفتاب چیست؟

کرم ضد آفتاب یک محصول ضد آفتاب موضعی است که مقداری از اشعه ماوراء بنفش (UV) خورشید را جذب یا منعکس می کند و به محافظت در برابر آفتاب سوختگی و مهمتر از آن جلوگیری از سرطان پوست کمک می کند. کرم های ضد آفتاب به صورت لوسیون، اسپری، ژل، فوم، پودر و سایر محصولات موضعی تولید می شوند. استفاده از این کرم ها با سایر وسایل حفاظتی مانند لباس، کلاه، ضد آفتاب، دستکش، عینک و … توصیه می شود.

مرتبط:  چطور هر چیزی رو سریع یاد بگیریم

دلایل استفاده از ضد آفتاب چیست؟

دلایل استفاده از ضد آفتاب چیست؟

استفاده از کرم ضد آفتاب یک ضرورت است و دلایل زیادی برای استفاده از آن وجود دارد از جمله:

خطر ابتلا به سرطان پوست را کاهش می دهد: استفاده روزانه از کرم های ضد آفتاب، چه در معرض نور خورشید یا سایه قرار بگیرید، خطر ابتلا به سرطان پوست را کاهش می دهد. حتی اگر هوا ابری یا بارانی باشد، باز هم ممکن است دچار آفتاب سوختگی شوید. خورشید در طول روز همیشه در آسمان است، حتی اگر آن را نبینی از پرتوهای آن در امان نخواهی بود.

به جلوگیری از پیری پوست کمک می کند: یکی از مهم ترین دلایل پیری زودرس قرار گرفتن در معرض نور خورشید است. هیچ کس پوست سخت و چرمی را نمی خواهد، بنابراین برای جلوگیری از پیری زودرس و چین و چروک از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. کرم ضد آفتاب همچنین به صاف کردن پوست و جلوگیری از آسیب های ناشی از نور خورشید که می تواند باعث تغییر رنگ، لکه های تیره و لکه های پیری شود، کمک می کند.

از شما در برابر اشعه های مضر فرابنفش محافظت می کند: در تمام زندگی ما در مورد تخریب لایه اوزون شنیده ایم. لایه اوزون سپر محافظ ما در برابر نور خورشید است. از آنجایی که میزان محافظت این لایه کاهش می یابد، هر روز تعداد بیشتری از اشعه های مضر خورشید به پوست ما می رسد.

کرم ضد آفتاب از همه انواع پوست محافظت می کند: هر چه رنگ پوست شما تیره تر باشد، ملانین بیشتری در پوست شما وجود دارد که محافظت در برابر آفتاب سوختگی را فراهم می کند، اما کافی نیست، و همچنان باید از پوست خود در برابر اشعه های مضر UV محافظت کنید. اگرچه افرادی که پوست روشن دارند بیشتر در معرض آفتاب سوختگی و سرطان پوست هستند، افراد تیره پوست نیز در معرض خطر ابتلا به سرطان پوست هستند و سرطانی که ایجاد می کنند اغلب بدتر است.

آسیب ناشی از نور خورشید قابل توجه است: چیزی به نام برنزه شدن ایمن وجود ندارد. همه برنزه ها به پوست شما آسیب می رسانند. هر بار که در معرض نور خورشید قرار می گیرید، کمی بیشتر به آسیب سلولی پوست خود کمک می کنید. استفاده از کرم ضد آفتاب به جلوگیری از این آسیب کمک می کند. بسیاری از افراد با برنزه شدن احساس می کنند سالم تر به نظر می رسند، اما مطمئنا از آسیب های خورشید در امان نیستند.

انواع ضد آفتاب: فیزیکی، شیمیایی

انواع ضد آفتاب: فیزیکی، شیمیایی

بسیاری از ما کرم های ضد آفتاب را به عنوان یک کرم محافظ برای پوست می شناسیم و نمی دانیم چه نوع هایی هستند. ضد آفتاب ها به سه نوع فیزیکی (معدنی) و شیمیایی تقسیم می شوند:

ضد آفتاب فیزیکی: ضد آفتاب هایی که از فیلترهای فیزیکی به عنوان ماده اصلی فعال استفاده می کنند، ضد آفتاب های فیزیکی نامیده می شوند و گاهی اوقات ضد آفتاب های فیزیکی یا معدنی نیز نامیده می شوند. ضد آفتاب های فیزیکی با جذب، انعکاس و پخش اشعه ماوراء بنفش از سطح پوست کار می کنند. مواد موجود در این ضد آفتاب ها یک سپر محافظ روی پوست ایجاد می کنند.

وقتی اشعه ماوراء بنفش به پوست برخورد می کند از این سپر عبور نمی کند، در واقع ضد آفتاب مانع از نفوذ آن به پوست می شود. حتی اگر همه پرتوها پخش نشود، بسیاری از آنها تحت تأثیر قرار می گیرند.

در تهیه ضد آفتاب های فیزیکی از دو فیلتر فیزیکی استفاده می شود که هر دو از مواد معدنی تشکیل شده اند: اکسید روی و دی اکسید تیتانیوم.

ضد آفتاب های شیمیایی: ضدآفتاب هایی که از فیلترهای شیمیایی به عنوان ماده موثره اصلی استفاده می کنند، ضد آفتاب های شیمیایی نامیده می شوند و گاهی اوقات ضد آفتاب های ارگانیک نیز نامیده می شوند.

اصطلاح “ضد آفتاب شیمیایی” می تواند گیج کننده باشد، اما به طور گسترده در صنعت مراقبت های بهداشتی استفاده می شود. از نظر فنی، همه چیز در این سیاره از مواد شیمیایی (به جز نور و برق) ساخته شده است. در واقع همه چیز شیمیایی است! ضد آفتاب های فیزیکی نیز از مواد شیمیایی ساخته شده اند.

ضد آفتاب های شیمیایی با جذب انرژی اشعه ماوراء بنفش و تبدیل آن به گرمایی که از طریق پوست عبور می کند، عمل می کنند. برخی از رایج ترین فیلترهای شیمیایی آووبنزون، اکتینوکسات، اکتوکریلن و اکسی بنزون ​​هستند.

تفاوت بین ضد آفتاب فیزیکی و شیمیایی چیست؟

تفاوت بین ضد آفتاب فیزیکی و شیمیایی چیست؟

ضد آفتاب های شیمیایی حاوی ترکیبات آلی مانند اکسی بنزون، اکتینوکسات، اکتیسالات و آووبنزون ​​هستند. ضد آفتاب های شیمیایی، اشعه ماوراء بنفش را با نفوذ به پوست جذب می کنند. ضد آفتاب های فیزیکی حاوی مواد معدنی فعال مانند دی اکسید تیتانیوم یا اکسید روی هستند که روی پوست رسوب کرده و اشعه های مضر UV را پخش می کنند.

ضد آفتاب شیمیایی

ضد آفتاب شیمیایی

نکات مثبت:

مقدار کمتری برای محافظت از پوست مورد نیاز است.

صاف تر است و راحت تر روی پوست پخش می شود.

نکات منفی:

حدود 20 دقیقه طول می کشد تا شروع به اثر کند.

به دلیل ترکیبات متعدد به منظور دستیابی به طیف وسیعی از محافظت در برابر UVA و UVB، احتمال ایجاد حساسیت و تحریک پوست بیشتر است.

هر چه SPF ضد آفتاب بالاتر باشد، احتمال تحریک پوست حساس بیشتر است.

هنگامی که در معرض نور مستقیم UV قرار می گیرد سریعتر تجزیه می شود، بنابراین باید بیشتر از آن استفاده شود.

ممکن است منافذ پوست چرب را مسدود کند.

ضد آفتاب فیزیکی

ضد آفتاب فیزیکی

نکات مثبت:

از پوست در برابر اشعه های UVA و UVB محافظت می کند و جزء گروه ضد آفتاب های با طیف وسیع است.

به محض استفاده از پوست در برابر آفتاب محافظت می کند و نیازی به انتظار نیست.

زمانی که در معرض اشعه ماوراء بنفش مستقیم قرار می گیرد، ماندگاری بیشتری دارد، اما زمانی که پوست خیس یا عرق کرده باشد، ماندگاری ندارد.

کمتر احتمال دارد که باعث تحریک و سوختگی روی پوست شود.

کمتر احتمال دارد منافذ پوست را مسدود کند و برای پوست های مستعد آکنه ایده آل است.

ماندگاری بیشتر

نکات منفی:

به راحتی از روی پوست پاک می شود، بنابراین نیاز به تکرار بیشتر دارد.

این می تواند یک علامت سفید روی پوست باقی بگذارد.

اگر به درستی استفاده نشود، ممکن است محافظت کمتری ایجاد کند زیرا اشعه UV می تواند بین مولکول های ضد آفتاب نفوذ کند و به پوست نفوذ کند.

مواد تشکیل دهنده کرم ضد آفتاب چیست؟

مواد تشکیل دهنده کرم ضد آفتاب چیست؟

سازمان غذا و دارو هفده ترکیب مورد نیاز برای تهیه ضد آفتاب را بررسی کرده است، اما در بسیاری از کشورها تنها از هشت ترکیب استفاده می شود که عبارتند از:

اکسید تیتانیوم (ضد آفتاب فیزیکی)

اکسید روی (ضد آفتاب فیزیکی)

آووبنزون ​​(ضد آفتاب شیمیایی)

اکسی بنزون ​​(ضد آفتاب شیمیایی)

هموسالات (ضد آفتاب شیمیایی)

اکتیسالات (ضد آفتاب شیمیایی)

اکتوکریلن (ضد آفتاب شیمیایی)

اکتینوکسات (ضد آفتاب شیمیایی)

کرم ضد آفتاب چگونه کار می کند؟

کرم ضد آفتاب حاوی فیلترهایی است که برخی از اشعه های فرابنفش خورشید را جذب یا منعکس می کند. دو نوع ضد آفتاب وجود دارد: شیمیایی و معدنی. ضد آفتاب های شیمیایی با جذب اشعه ماوراء بنفش و تبدیل آنها به گرما برای محافظت در برابر خورشید عمل می کنند، در حالی که ضد آفتاب های معدنی اشعه UV را از پوست منعکس می کنند. هر دو نوع ضد آفتاب محافظت موثری در برابر آفتاب دارند. برای افرادی که پوست حساسی دارند، کرم های ضدآفتاب معدنی توصیه می شود زیرا مانعی فیزیکی بین پوست و اشعه خورشید ایجاد می کنند.

تاثیر SPF بر محافظت از پوست

تاثیر SPF بر محافظت از پوست

SPF مخفف فاکتور محافظت در برابر آفتاب است. در کرم های ضد آفتاب، SPF به جلوگیری از رسیدن اشعه های خورشید به پوست شما کمک می کند. خورشید دو نوع اشعه UVA و UVB از خود ساطع می کند. اشعه UVA باعث ایجاد علائم پیری پوست مانند چین و چروک و افتادگی می شود. اشعه های UVB عمدتا سرطان زا هستند و اغلب مسئول آفتاب سوختگی هستند. پرتوهای UVA همچنین اشعه های UVB را واکنش پذیرتر می کند، بنابراین ترکیب آنها می تواند کشنده باشد.

SPF با افزایش دفاع طبیعی پوست در برابر اشعه های خورشید عمل می کند. به عنوان مثال، SPF 15 حدود 15 برابر بیشتر از پوست معمولی شما بدون ضد آفتاب محافظت می کند. بنابراین SPF 50 50 برابر بیشتر از بدون ضد آفتاب از پوست محافظت می کند. انتخاب یک ضد آفتاب با طیف وسیع به معنای استفاده از نوعی ضد آفتاب است که هم اشعه های UVA و هم UVB را مسدود می کند.

چه زمانی باید از ضد آفتاب استفاده کرد؟

چه زمانی باید از ضد آفتاب استفاده کرد؟

محافظت از پوست در برابر نور خورشید در تمام فصول، نه فقط در ماه های تابستان، مهم است. تابش نور خورشید در روزهای برفی به همان اندازه خطرناک است و به راحتی می تواند باعث آفتاب سوختگی شود. حتماً افراد زیادی را دیده اید که بعد از اسکی دچار آفتاب سوختگی می شوند. بهار هم همینطور. با توجه به زاویه آفتاب در اواخر بهار و اوایل تابستان، محافظت از پوست در این ماه ها بسیار مهم است.

بنابراین، در هر کجا که هستید، اشعه ماوراء بنفش در تمام طول سال حتی در روزهای سرد و ابری وجود دارد. پرتوهای UVA مضرترین هستند و 95 درصد از اشعه های UV را تشکیل می دهند که به زمین می رسد. آنها در تمام طول سال قدرت یکسانی دارند و می توانند از پنجره ها وارد شوند و به پوست شما آسیب برسانند.

اگر به هر دلیلی خارج از خانه هستید، بدون در نظر گرفتن فصل، حتما از کرم ضد آفتاب استفاده کنید و به طور مرتب از آن استفاده کنید. با این کار در سنین بالا جوان و شاداب به نظر می رسید.

روش صحیح استفاده از کرم ضد آفتاب: چه مقدار و چند بار

روش صحیح استفاده از کرم ضد آفتاب: چه مقدار و چند بار

پوست شما حتی در روزهای ابری همچنان در معرض اشعه های مضر UV قرار دارد. بنابراین، چه در تعطیلات هستید و چه در حال خرید، استفاده از ضد آفتاب را هرگز فراموش نکنید. بسیاری از افراد به دلیل استفاده نادرست از این محصولات دچار آفتاب سوختگی و سایر مشکلات مربوط به آن می شوند. در اینجا بهترین نکاتی وجود دارد که می تواند به شما در استفاده موثر از ضد آفتاب کمک کند:

قبل از بیرون رفتن از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

اگر بعد از قرار گرفتن در معرض آفتاب از کرم ضد آفتاب استفاده کنید، احتمالاً کمک زیادی به شما نخواهد کرد. کرم های ضد آفتاب برای جذب پوست نیاز به زمان دارند. استفاده از این محصولات ضد آفتاب پانزده تا بیست دقیقه قبل از خروج از منزل و قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش الزامی است. به این ترتیب می توانید از خود در برابر تشعشعات مضر و عواقب آن محافظت کنید.

به اندازه کافی ضد آفتاب بزنید.

عدم استفاده کافی از کرم ضد آفتاب یکی از رایج ترین دلایلی است که مردم از عدم اثربخشی آن شکایت دارند. برای محافظت خوب در برابر نور خورشید، باید از کرم ضد آفتاب فراوان استفاده کنید و در مصرف آن کوتاهی نکنید. آن را به آرامی روی پوست خود بمالید و صبر کنید تا کاملا جذب شود.

برای پوست تمیز و بدون آلودگی از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

معمولا افراد از محافظت از پوست سایر قسمت های بدن غفلت می کنند. این امر منجر به برنزه شدن و آفتاب سوختگی در سایر قسمت های بدن می شود. پس هرگز گردن، بازوها، پاها، گوش ها و غیره را فراموش نکنید. اگر می خواهید از لب های خود محافظت کنید، می توانید از کرم ضد آفتاب لب با SPF استفاده کنید. بنابراین استفاده از ضد آفتاب در تمام بدن ضروری است.

مرتبط:  چرا باید سن مرد از زن بیشتر باشد

ضد آفتاب را تجدید کنید.

اکثر افراد پس از چند ساعت استفاده از ضد آفتاب را متوقف می کنند و قربانی اشعه های مضر UV می شوند. استفاده از ضد آفتاب بعد از چند ساعت یا بعد از شنا یا تعریق بسیار مهم است. استفاده مجدد از ضد آفتاب باید هر دو تا سه ساعت در طول روز انجام شود.

آیا باید از ضد آفتاب در خانه استفاده کرد؟

آیا باید از ضد آفتاب در خانه استفاده کرد؟

اگر می خواهید پوستی جوان و درخشان داشته باشید، باید صبح ها که از خواب بیدار می شوید از کرم ضد آفتاب استفاده کنید زیرا منشأ اشعه ماوراء بنفش نه تنها از خورشید، بلکه از صفحه نمایش کامپیوتر و گرما یا تشعشعات آشپزخانه است. اینها ملانوسیت های پوست را تحریک می کنند، اما استفاده از کرم های ضد آفتاب می تواند از این امر جلوگیری کند.

علاوه بر این، هر زمان که بیرون از خانه یا نزدیک پنجره ای که نور خورشید وارد اتاق می شود، در معرض اشعه های مضر خورشید قرار می گیرید. این اشعه حتی اگر مستعد آفتاب سوختگی نباشید، بر پوست شما تأثیر می گذارد.

بر اساس نوع پوست خود یک ضد آفتاب انتخاب کنید

بر اساس نوع پوست خود یک ضد آفتاب انتخاب کنید

انتخاب بهترین ضد آفتاب برای نوع پوست شما آسان تر از همیشه شده است. با پیشرفت فناوری ضدآفتاب، یافتن SPF ایده آل برای پوست کار دشواری نیست. امروزه برای هر نوع پوست، کاربرد، فصل و فعالیت، فرمول های ضد آفتاب وجود دارد. از آنجایی که سرطان پوست شایع ترین نوع سرطان در سراسر جهان است، این دلیل مهمی برای استفاده از کرم های ضد آفتاب فراوان برای محافظت از پوست در برابر نور خورشید است.

چند نکته مهم برای انتخاب یک ضد آفتاب خوب و مناسب با نوع پوست شما وجود دارد. صرف نظر از نوع پوست شما، یافتن یک ضد آفتاب با برچسب “طیف گسترده” برای محافظت در برابر اشعه های UVA و UVB مهم است.

اشعه UVA باعث پیری زودرس پوست می شود در حالی که اشعه UVB باعث آفتاب سوختگی می شود. هنگامی که پوست شما بیش از حد در معرض هر یک از این نوع پرتوها قرار می گیرد، خطر ابتلا به سرطان در شما افزایش می یابد. SPF نکته دیگری است که باید به آن توجه کنید. توصیه می کنیم از SPF حداقل 30 استفاده کنید.

کرم ضد آفتاب با طیف وسیع چیست؟

کرم ضد آفتاب با طیف وسیع چیست؟

کرم ضد آفتاب با طیف وسیع نوعی ضد آفتاب است که از آسیب رساندن دو اشعه مضر فرابنفش به پوست جلوگیری می کند. مانند سایر ضدآفتاب ها، این ضدآفتاب ها به کاربر کمک می کنند تا از آسیب های پوستی ناشی از نور خورشید جلوگیری کند و در عین حال خطر ابتلا به سرطان پوست را کاهش دهد. همچنین ممکن است در کاهش پیری زودرس پوست که معمولاً به شکل تغییر رنگ پوست، کک و مک، چین و چروک و افتادگی پوست ظاهر می شود، موثر باشد.

تفاوت بین ضد آفتاب رنگی و بی رنگ چیست؟

تفاوت بین ضد آفتاب رنگی و بی رنگ چیست؟

اکثر ضدآفتاب ها بی رنگ هستند یعنی با استفاده از پوست اثری از خود باقی نمی گذارند اما برخی از تولیدکنندگان ضدآفتاب ضد آفتاب های رنگی یا به اصطلاح کرم پودر تولید کرده اند. این ضدآفتاب ها پس از استفاده درست مانند کرم پودر قدرت پوشانندگی دارند و از آنجایی که برخی برندها از طیف رنگی نزدیک به رنگ پوست برای ساخت این ضدآفتاب ها استفاده کرده اند، این کرم ها در واقع یک تیر با دو علامت هستند، یعنی هر دوی آنها از پوست در برابر اشعه خورشید مراقبت می کنند و نقش زیرسازی را بر عهده دارند.

آیا استفاده از کرم ضد آفتاب در بارداری خطرناک است؟

آیا استفاده از کرم ضد آفتاب در بارداری خطرناک است؟

در دوران بارداری، آفتاب سوختگی ممکن است خطر بیشتری برای مادران و نوزادان در حال رشد ایجاد کند. اگرچه آفتاب‌سوختگی‌های جزئی معمولاً جای نگرانی نیست، سوختگی‌های شدید ناشی از قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض نور خورشید می‌تواند عوارض جانبی جدی ایجاد کند که می‌تواند بر نوزادان متولد نشده تأثیر بگذارد. آفتاب سوختگی می تواند خطر مشکلات مربوط به گرما، مانند گرمازدگی را افزایش دهد، که در برخی موارد می تواند منجر به نقایص مادرزادی شود.

آفتاب سوختگی همچنین می تواند منجر به کم آبی بدن و افزایش خطر زایمان زودرس یا سقط جنین به دلیل انقباضات زودرس رحم شود. کم آبی بدن می تواند به ویژه برای زنان باردار خطرناک باشد، زیرا در دمای 90 درجه فارنهایت یا بالاتر، می توانند نیم گالن مایعات را تنها در 10 دقیقه از دست بدهند.

ضد آفتاب می تواند در مبارزه با اثرات خطرناک قرار گرفتن در معرض نور خورشید بسیار موثر باشد. با این حال، مهم است که از نوع مناسب ضد آفتاب برای نیازهای خود استفاده کنید.

استفاده از کرم ضد آفتاب در دوران بارداری نسبتا بی خطر است. با این حال، برخی تحقیقات نشان می دهد که مواد شیمیایی موجود در برخی از انواع ضد آفتاب ممکن است برای زنان باردار و کودکان متولد نشده مضر باشد. از آنجایی که ضدآفتاب ها جذب پوستی یا سیستمیک بسیار محدودی دارند (به این معنی که به خوبی توسط بدن جذب نمی شوند)، معمولاً برای محافظت از پوست در برابر اشعه های مضر خورشید استفاده می شوند. به همین ترتیب، ضد آفتاب ها در دوران بارداری برای جلوگیری از ملاسما، یک بیماری شایع پوستی که گاهی به دلیل تغییرات هورمونی ایجاد می شود، استفاده می شود. ملاسما باعث ایجاد لکه های قهوه ای یا خاکستری روی پوست می شود.

چگونه بهترین ضد آفتاب را پیدا کنیم؟

چگونه بهترین ضد آفتاب را پیدا کنیم؟

اگر برای مدت کوتاهی زیر نور خورشید هستید، به سادگی از یک مرطوب کننده با SPF 15 استفاده کنید. با این حال، در شرایط دیگر، باید میزان فعالیت در فضای باز را برای تعیین نوع ضد آفتاب مورد استفاده در نظر بگیرید. انواع مختلفی از ضد آفتاب وجود دارد که می توانید یکی از آنها را انتخاب کنید. علاوه بر این، برای انتخاب ضدآفتاب مناسب، باید نوع پوست خود را بشناسید، زیرا در غیر این صورت، استفاده از ضد آفتاب نادرست نه تنها برای شما مفید است، بلکه می تواند نتایج مضری نیز داشته باشد.

ضد آفتاب برای پوست خشک

ضد آفتاب برای پوست خشک

برای افرادی که پوست خشک دارند، کرم های ضد آفتاب حاوی مرطوب کننده ممکن است مفید باشد. بسیاری از کرم های ضد آفتاب حاوی ترکیبات آبرسانی مانند اسید هیالورونیک یا سرامیدها هستند. ضد آفتاب مناسب برای پوست های خشک زیرا حاوی موادی است که به نرمی پوست کمک می کند. آبرسانی طولانی مدت را فراهم می کند و مخصوص پوست های حساس فرموله شده است.

ضد آفتاب برای پوست های چرب

ضد آفتاب برای پوست های چرب

افرادی که پوست چرب یا مستعد آکنه دارند باید به دنبال ضدآفتاب هایی با برچسب “غیر کومدوژنیک” باشند، به این معنی که برای جلوگیری از مسدود شدن منافذ ساخته شده اند. این ضد آفتاب ها سبک و بدون چربی هستند و برای محافظت از پوست های چرب، مستعد آکنه و حساس ایده آل هستند. این ضد آفتاب ها بسیار مفید هستند زیرا فرمول بدون عطر آن ها حاوی هیالورونات سدیم برای مرطوب کردن پوست است. علاوه بر این، اسید لاکتیک موجود در این ضد آفتاب ها به پاکسازی منافذ پوست و کاهش درخشندگی کمک می کند.

ضد آفتاب برای پوست تیره

ضد آفتاب برای پوست تیره

پوست تیره همچنین می تواند خشک، چرب یا حساس باشد، بنابراین بهتر است ضد آفتاب را بر اساس نوع پوست خود انتخاب کنید و اگر رنگ پوست شما تیره تر از پوست معمولی است، ضد آفتاب هایی با SPF30 یا Use 50 انتخاب کنید.

ضد آفتاب برای پوست های حساس

ضد آفتاب برای پوست های حساس

افرادی که پوست حساسی دارند باید به دنبال ضدآفتاب هایی باشند که دارای مواد معدنی یا فیزیکی هستند نه شیمیایی. ضد آفتاب های فیزیکی حاوی موادی مانند اکسید روی و دی اکسید تیتانیوم هستند که روی پوست قرار می گیرند و یک سد محافظ ایجاد می کنند. این مواد چشم را نمی سوزانند، بنابراین برای انواع پوست های حساس ایده آل هستند. فرمول این ضدآفتاب ها فیلترهای 100% معدنی را با رنگ های روشن ترکیب می کند تا طیف وسیعی از محافظت در برابر اشعه UVA/UVB ایجاد کند.

عوارض استفاده از کرم ضد آفتاب

عوارض ناشی از ضد آفتاب

اگرچه استفاده از ضد آفتاب برای پوست ضروری است، اما برای برخی از انواع پوست می تواند عوارض جانبی داشته باشد، از جمله:

گاهی اوقات باعث واکنش های آلرژیک می شوند.

کرم های ضد آفتاب حاوی مواد شیمیایی خاصی هستند که می توانند باعث تحریکات پوستی مانند قرمزی، تورم، سوزش و خارش شوند. برخی از افراد واکنش های آلرژیک شدید همراه با راش و خارش شدید را تجربه می کنند. این واکنش های آلرژیک می تواند نتیجه مواد شیمیایی موجود در کرم های ضد آفتاب مانند عطرها و مواد نگهدارنده باشد.

کرم های ضد آفتاب می توانند آکنه را بدتر کنند.

اگر پوست مستعد آکنه دارید، برخی مواد شیمیایی موجود در ضد آفتاب می تواند مشکل شما را بدتر کند. برای از بین بردن این عارضه ضد آفتاب می توانید ضد آفتاب های غیر کومدون زا و بدون چربی را انتخاب کنید.

باعث حساسیت چشم می شوند.

ورود کرم ضد آفتاب به چشم می تواند باعث درد و سوزش شود. برخی ادعا می کنند که ضد آفتاب های شیمیایی حتی می توانند باعث نابینایی شوند. اگر کرم ضد آفتاب با چشمان شما تماس پیدا کرد، آنها را با آب سرد بشویید یا با پزشک مشورت کنید.

این امر خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می دهد.

کرم ضد آفتاب حاوی موادی است که ممکن است اثرات استروژنی روی سلول های سرطان سینه داشته باشد. برخی از ضد آفتاب ها می توانند بر سطح استروژن در خون تأثیر بگذارند. از استفاده از ضد آفتاب های شیمیایی برای کودکان خودداری کنید، زیرا پوست آنها تمایل دارد مواد شیمیایی را بلافاصله جذب کند.

باعث ایجاد درد در نواحی پر موی بدن می شود.

انواع مختلفی از ضد آفتاب ها وجود دارد که می توانید آنها را به اشکال مختلف مانند ژل، لوسیون، اسپری، پماد، کرم و … انتخاب کنید. ضد آفتاب های ژل برای نواحی پر مو مانند پوست سر یا سینه مردان مناسب هستند. برخی از کرم های ضد آفتاب می توانند پوست را سفت یا خشک کرده و در نواحی پر مو ایجاد درد کنند.

آنها باعث عفونت فولیکول های مو می شوند.

کرم های ضد آفتاب می توانند باعث خارش پوست شوند که منجر به راش های قرمز و برجسته می شود. گاهی اوقات بثورات به تاول های عفونی در اطراف فولیکول های مو تبدیل می شوند.

سخن پایانی

میلیون ها دلیل برای استفاده از ضد آفتاب وجود دارد. استفاده از ضدآفتاب نباید محدود به تابستان باشد. پوست شما در تمام فصول سال نیاز به مراقبت و محافظت مداوم در برابر اشعه های خورشید دارد. بنابراین در اینجا دلایلی وجود دارد که چرا باید حتما از ضد آفتاب استفاده کنید: ضد آفتاب ها در برابر اشعه های مضر UV محافظت می کنند. آنها از پیری زودرس جلوگیری می کنند و کمتر مستعد ابتلا به سرطان پوست می شوند. آنها همچنین به جلوگیری از برنزه شدن و آفتاب سوختگی کمک می کنند و در بهبود سلامت کلی پوست مفید هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا