چرا از فلز آهن به طور گسترده در تولید وسایل یک کارخانه کاغذ سازی استفاده می کنند

در این مقاله از سری مقالات سایت آهن هایپر قصد داریم به بررسی این سوال بپردازیم که چرا از آهن در لوازم التحریر استفاده می شود؟ پرداخت برای اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

در ابتدای موضوع چرا از آهن در کارخانه کاغذسازی استفاده می شود؟ باید بدانید که آهن یکی از وسایلی است که برای ساخت کارخانه کاغذ سازی استفاده می شود. به خاطر داشته باشید که آهن در کارخانه ها بسیار مورد استفاده قرار خواهد گرفت. البته در نظر داشته باشید که در بعضی کارخانه ها زیاد استفاده می شود و در بعضی کارخانجات زیاد استفاده نمی شود. می توان از آن در خرد کن چوب، سنباده، خمیر کاغذ، استفاده از غلتک بزرگ و غیره استفاده کرد. در کارخانه کاغذ توجه داشته باشید که آهن به دلیل خواص و ویژگی های آن; برای کارهای سنگین استفاده می شود.

خواص آهن برای تولید کاغذ

در ادامه مطلب، چرا از آهن در ساخت کاغذ استفاده می شود؟ باید بدانید که لبه بسیار مقاوم و محکم است به همین دلیل در کارهایی که نیاز به سختی و مقاومت زیادی دارند از آن استفاده می شود. می توان گفت برای کارهای بسیار بزرگ استفاده می شود. در کارخانه کاغذسازی حجم کار بسیار زیاد است، می توان به این نکته اشاره کرد که آهن یک فلز بسیار مفید و مهم برای صنعت کاغذسازی است.

در نظر داشته باشید که این اهمیت به حدی است که اکثر ماشین‌هایی که در کارخانه کاغذسازی استفاده می‌شوند. معمولاً از آهن فلزی ساخته می شود. آهن متالیک به دلیل استحکام بالایی که دارد می تواند در دستگاه هایی مانند غلتک که بسیار بزرگ هستند و باید از کیفیت خوبی برخوردار باشند استفاده کرد. به خاطر داشته باشید که این کار به این صورت است. می توان از آن برای صاف و یکدست کردن کاغذها استفاده کرد. در این صورت اتو باید مقاومت بالایی داشته باشد تا بتواند وزن این کار را به خوبی تحمل کند.

با توجه به موضوع چرا از آهن در کارخانه کاغذسازی استفاده می شود؟ در نظر داشته باشید که در این مرحله کاغذ به شکل اصلی خود یعنی به صورت خمیری است. بنابراین در هر مرحله از طرح کاغذسازی آن را صاف کرده و از غلتک استفاده کنید. یکی از ویژگی های آهن در اینجا این است که آهن ماده ای است که به راحتی به دست می آید و انواع مختلفی دارد. به همین دلیل است که از آن در کارخانه کاغذ سازی استفاده می شود. بنابراین می توان گفت که کمبود مواد وجود ندارد و می توان آن ها را به مقدار زیاد خریداری کرد و در صنعت کاغذسازی استفاده کرد. زیرا از آهن ساخته شده اند و آهن از سایرین مستحکمتر و قویتر است و از نظر اقتصادی نیز بسیار مناسب است.

چرا از آهن در صنعت کاغذسازی استفاده می شود؟

چرا از آهن در صنعت کاغذسازی استفاده می شود؟ این سوالی است که ذهن بسیاری از شما را درگیر کرده است. بهتر است بدانید آهن ویژگی های زیادی دارد که باعث شده در صنایع مختلف مانند صنایع کاغذسازی بسیار موثر باشد. برخی از این ویژگی ها عبارتند از فراوانی، قیمت ارزان و چگالی نسبتا بالا، قابلیت اختلاط با مواد دیگر برای تقویت و رسانای خوب گرما و غیره. در نظر داشته باشید که علاوه بر آهن از ترکیبات مس نیز در این گیاه استفاده خواهد شد.

از آهن برای تولید انواع ماشین های کاغذ سازی در مدل های مختلف در بازار استفاده می شود. انواع مختلف کاغذ مانند لوازم التحریر، دستمال توالت یا کاغذ چند لایه و غیره. در بازار موجود هستند. کاغذها توسط دستگاه ها و ماشین هایی تولید می شوند که توسط ماشین های آهن سازی ساخته می شوند. در واقع می توان گفت اگر استفاده از کاغذ در کشور بیشتر باشد، لازم است کارخانه های کاغذسازی از این دستگاه ها بیشتر داشته باشند. زیرا تولید کاغذ نیازمند دستگاه های مختلفی است که در کاربردهای خاصی مورد استفاده قرار می گیرند.

کدام ویژگی آهن در کاغذسازی مهمتر است؟

در ادامه مطلب، چرا از آهن در ساخت کاغذ استفاده می شود؟ باید بدانید که آهن یکی از فلزاتی است که در طبیعت یافت می شود و به همین دلیل از آن در ساخت کاغذ استفاده می شود. همچنین در نظر داشته باشید که آهن از جمله فلزاتی است که قیمت پایینی دارد و به همین دلیل این ویژگی در کارخانه های کاغذسازی اهمیت فوق العاده ای دارد و در همه کارخانه های کاغذسازی بدون استثنا بیشترین استفاده از آهن است.

معرفی فروشگاه هایپر آهن

در این مقاله برای شما عزیزان چرا از آهن در لوازم التحریر استفاده می کنند؟ همانطور که متوجه شدید آهن یکی از پرمصرف ترین فلزات است که در صنایع مختلف مانند کاغذسازی کاربرد فراوانی دارد. اما در نظر داشته باشید که برای تهیه اتو باید به فروشگاه های معتبر مراجعه کنید.

در نظر داشته باشید که فروشگاه تخصصی هایپر آیرون دارای انواع پروفیل استیل اعم از تیرآهن، ناودانی، نبشی، پروفیل ساختمانی، انواع ورق فلزی و … می باشد. شما عزیزان می توانید این محصولات را با خیال راحت از طریق وب سایت https://ahanhyper.com/ خریداری کرده و در اپلیکیشن های مورد نظر خود از آن بهره مند شوید. در صورت نیاز به راهنمایی و مشاوره کافیست از طریق راه های ارتباطی ذکر شده با کارشناسان بازرگانی مجموعه هایپر آهن تماس حاصل فرمایید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره هایپر آهن و مشاوره خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید.

021-72025

مقالات مرتبط:

چرا آهن خالص به طور گسترده در صنعت استفاده می شود؟

فلزات و کاغذ؟! شاید در نگاه اول ارتباط زیادی بین این دو وجود نداشته باشد که هر کدام به تنهایی کاربردهای زیادی دارند، اما واقعیت چیز دیگری است. کاغذ ماده ای است که از خمیر کتان، پنبه، کنف، چوب، ضایعات کشاورزی یا گیاهان خاصی مانند بامبو و غیره تهیه می شود و الیافی که در ساخت آن استفاده می شود معمولاً طبیعی و شامل سلولز است و مصرف زیادی دارد. .در صنایع مختلف و زندگی روزمره. آهن و آلیاژهای آن نیز از رایج ترین عناصر در پوسته زمین و از جمله فلزاتی هستند که بیشترین استفاده را در صنعت و زندگی بشر دارند. به طوری که 95 درصد فلزات تولید شده در جهان از آهن تشکیل شده است. محصولات فولادی آلیاژی شامل میله های آلیاژی مانند میله آلیاژی ck45، صفحات آلیاژی مانند A516 و … می باشد. مشاهده قیمت میلگرد ck45 در سایت مرکز آهن.

مرتبط:  چرا گردشگری از بعد فرهنگی و اجتماعی مهم است

بنابراین ارتباط محکمی بین فلزات به ویژه آهن و صنعت کاغذ وجود دارد، زیرا آهن یکی از پرکاربردترین و مهم ترین فلزات مورد استفاده در کارخانه های کاغذسازی است. دوستان عزیز می توانید بررسی صفر تا صد ترکیبات شیمیایی و خواص آهن را از این لینک بخوانید.

نسخه pdf کاربرد اتو در لوازم التحریر را مشاهده کنید

کاربرد آهن در لوازم التحریر

ویژگی هایی مانند فراوانی، ارزان بودن، هزینه استخراج کمتر نسبت به سایر فلزات، تراکم پذیری و چگالی نسبتاً بالا، امکان اختلاط آن با عناصر دیگر برای ساخت مواد جامد، دمای ذوب نسبتاً بالا، رسانای خوب گرما و غیره. بنابراین آهن در صنایع از جمله صنعت کاغذسازی و فرآورده های آن کاربرد وسیعی دارد. علاوه بر آهن، ترکیبات مس نیز به عنوان نگهدارنده چوب به ویژه برای ترمیم آسیب های ناشی از پوسیدگی و خشک شدن استفاده می شود. به غیر از صنایع داروسازی، رنگرزی، پوست و چرم، استفاده از مس در صنعت کاغذسازی نیز قابل توجه است.

اگرچه این روزها بسیاری از فعالیت ها و کسب و کارها به مجازی سازی، اتوماسیون و بدون کاغذ روی آورده اند، اما همچنان شاهد مصرف بالای انواع کاغذ در ایران هستیم. بر اساس آمار اعلام شده، سرانه مصرف انواع کاغذ و مقوا در کشور بین 22 تا 25 کیلوگرم است و نزدیک به 2300 واحد صنعتی در حوزه کاغذ و فرآورده های آن مورد تایید هستند.

با توجه به استفاده از فلزات به ویژه آهن در کاغذسازی، هر چه استفاده از کاغذ و فرآورده های آن بیشتر باشد، نقش آهن به ویژه به صورت ماشین آلات در کارخانه های کاغذ سازی، کاغذ و واحدهای صنعتی اهمیت بیشتری پیدا می کند. در این رابطه انواع ماشین آلات کاغذسازی با کارکردهای مختلف با ظرفیت های مختلف ساخته و نصب و راه اندازی شده است. کاغذ تحریر، کاغذ حساس، کاغذ کادو، کاغذ مخصوص، کاغذ بهداشتی، کاغذ چند لایه و گستره وسیع آنها از انواع کاغذهایی هستند که ماشین آلات کاغذسازی نقش مهمی در تولید آنها دارند.

ماشین آلات و تجهیزات نوشت افزار

مهمترین دستگاه ها و تجهیزات کارخانه کاغذسازی که از آهن ساخته شده و شامل عناصر زیر می باشد:

غلتک های بزرگ برای خشک کردن: این دستگاه ها به دلیل وزن فلز و قدرت انتقال حرارت از آهن ساخته شده اند. از غلتک می توان برای صاف و صاف کردن کاغذها استفاده کرد، بنابراین غلتک باید بسیار محکم و سنگین باشد تا این کار به راحتی انجام شود.

چوب خردکن: این دستگاه ها به دلیل استحکام و قابلیت چکش کاری بسیار زیاد در تیز کردن لبه های تیغه دستگاه از آهن ساخته شده اند.

دیگ خمیری: این دستگاه به دلیل رسانایی حرارتی بالا و عدم عبور رطوبت از دیگ از آهن نیز ساخته شده است، بنابراین دیگ ها بسیار سنگین و حجیم بوده و به راحتی قابل جابجایی نیستند. البته این کار واقعاً ضروری نیست و در صورت نیاز به جابجایی، ابتدا باید این کار انجام شود.

سرند: این دستگاه به دلیل قابلیت سیم کشی و استحکام بالا از آهن ساخته شده است. معمولا نوع سرند از نوع فشاری است و برای جداسازی چسب، نایلون و موم از خمیر کاغذ استفاده می شود.

مراحل کاغذ سازی

با توجه به استفاده از فلزات به ویژه آهن در ماشین آلات و تجهیزات کارخانه کاغذسازی، بررسی مراحل تولید کاغذ اهمیت زیادی دارد. به طور کلی مراحل کاغذسازی با دستگاه و ماشین آلات را می توان شامل تهیه مواد اولیه، سفیدکردن و سفید کردن الیاف، تصفیه خمیر با پالایش، شکل دادن به کاغذ در دستگاه کاغذسازی و اتمام کار در نظر گرفت. عملیات پس از تولید کاغذ .

جداسازی الیاف از بستر اصلی خود در چوب یکی از اولین مراحل تولید کاغذ است که به آن فرآیند خمیرسازی می‌گویند. این فرآیند شامل دو روش ورز دادن مکانیکی و شیمیایی است. در خمیرکاری مکانیکی از عملیات مکانیکی خشن برای خرد کردن چوب و حذف ذرات الیاف از آن استفاده می شود، اما در خمیرکاغذ شیمیایی تراشه های چوب با اعمال حرارت و فشار تحت تأثیر ترکیبات شیمیایی قرار می گیرند. اگرچه محصول به دست آمده از روش شیمیایی نسبت به روش مکانیکی پایین تر است، اما الیاف آن آسیب پذیری کمتری دارد و می توان از آن کاغذ بسیار محکمی ساخت.

کاربرد آهن خالص در کاغذسازی

با وجود استفاده از آهن در کاغذسازی، این سوال پیش می آید که چرا در کارخانه کاغذسازی از آهن خالص استفاده نمی شود؟ در این زمینه دلایل مختلفی از سوی کارشناسان این حوزه ارائه می شود. به گفته کارشناسان اگرچه آهن خالص مقرون به صرفه است اما بسیار نرم است و به دلیل واکنش پذیری به مرور زمان با اکسیژن ترکیب شده و زنگ می زند. به همین دلیل در کارخانه های کاغذسازی از آهن آلیاژی یا آهن زنگ نزن استفاده می شود.

کاربرد ورق فولادی و کاغذ سازی

در حال حاضر بسیاری از محصولات فلزی به صورت ورق فولادی ساخته می شوند و هر نوع ورق فولادی برای مصارف خاصی استفاده می شود. ورق‌های فولادی می‌توانند شامل ورق‌های سیاه (گرم)، ورق‌های روغنی (سرد)، ورق‌های گالوانیزه، ورق‌های رنگی، ورق‌های اسیدشویی، ورق‌های روکش قلع و ورق‌های بلنکینگ باشند. این ورق ها از مواد مختلفی ساخته می شوند که هر کدام در صنایع مختلفی کاربرد دارند. این در حالی است که ورق های گالوانیزه از جمله ورق های فولادی مورد استفاده در صنایع کاغذسازی و علاوه بر آن در خودروسازی، حمل و نقل، کشاورزی، لوله هایی مانند لوله های گرمایشی، لوله های آب و … آب، کانال های خنک کننده، کابینت آشپزخانه و هر جا که ممکن است می باشد. و آسیب، از آنها استفاده می شود.

ورق گالوانیزه از ورق سرد یا روغنی تولید می شود که در یک فرآیند طولانی چند میکرون روی فلزی را در کل سطح ورق روغنی نشان می دهد تا ورق فولادی در برابر زنگ زدگی مقاوم شود. در ورق گالوانیزه، بین آهن و روی، یک سلول الکتروشیمیایی تشکیل می شود که در آن از روی به جای آهن به عنوان آند و آهن به عنوان کاتد استفاده می شود. حتی اگر ورق گالوانیزه شکسته شود، زنگ نمی‌زند. بنابراین استفاده از ورق گالوانیزه در صنایع کاغذسازی به دلیل مقاومت آن در برابر زنگ آهن و خوردگی می باشد.

مرتبط:  اهنگ چرا نه تو شدی تک ستارم اخ نگارم

کاربرد سولفات آلومینیوم و کاغذ سازی

آلومینیوم از نظر کیفیت و ارزش پس از آهن مفیدترین فلز و فراوانترین فلز در پوسته زمین است که به صورت خالص وجود ندارد. در این راستا از سولفات آلومینیوم در صنایع کاغذسازی و نساجی استفاده می شود. سولفات آلومینیوم یک ماده شیمیایی پرکاربرد است که نقش مهمی در صنایع کاغذ، مقوا و مقوا دارد. از این ماده هم در فرآیند تولید و هم در تصفیه فاضلاب کارخانه های کاغذسازی استفاده می شود. سولفات آلومینیوم به عنوان منعقد کننده به مخلوط اولیه خمیر اضافه می شود. اساس عملکرد این نمک معدنی، جذب آلاینده های یونی در محیط خمیر کاغذ است و می توان با استفاده از این نمک معدنی، ضایعات تولید شده در ساخت کاغذ را فرآوری کرد. تصفیه پساب و افزودن به مقوا و خمیر مقوا را می توان هم در کارخانه های تولید کاغذ اصلی و هم در کارخانه های بازیافت کاغذ و مقوا اجرا کرد.

کاربرد تیتانیوم و کاغذ سازی

تیتانیوم یک عنصر فلزی کمیاب است که عمدتاً در صنایع به دو شکل فلز و دی اکسید تیتانیوم استفاده می شود. شکل فلزی آن به دلیل مشکلات آماده‌سازی و خالص‌سازی کم مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما استفاده از اکسید آن به شکل TiO2 به طور گسترده در صنعت استفاده می‌شود و 90 درصد صنایع اولیه اکسید تیتانیوم مصرف می‌کنند. در این راستا از آلیاژ ایلمنیت این فلز در تهیه اکسید تیتانیوم در صنایع کاغذسازی، رنگرزی و پلاستیک به عنوان ماده رنگی برای صیقل دادن سطح فلزات و … استفاده می شود. از جمله این کاربردها می توان به اوراق بهاداری مانند اسکناس اشاره کرد. اسکناس بسته به نوع کاربردش، دائماً با بدن انسان در تماس است و روزانه بین افراد مختلف رد و بدل می شود. این امر باعث آلودگی زیاد این کاغذها و افزایش احتمال انتقال عوامل بیماری زا از طریق آنها می شود. بنابراین ایجاد خاصیت خود تمیز شوندگی در این نوع کاغذ ضروری است. دی اکسید تیتانیوم یکی از پرکاربردترین مواد در کاغذسازی است که ابعاد نانومتریک آن امروزه به عنوان یک عامل فوتوکاتالیستی مورد توجه قرار گرفته است.

فناوری های جدید کاغذ قوی تر از فولاد هستند

فناوری های نوین در زمینه تولید کاغذ در سال های اخیر نوآوری های ارزشمندی را در این زمینه به ارمغان آورده است. بر این اساس، محققان ماده جدیدی را ایجاد کردند که سبک تر از فولاد است، اما سخت تر و قوی تر است. این کاغذ گرافنی از گرافیت ساخته شده است که طی فرآیندهای شیمیایی به شبکه های کربنی شش ضلعی تک لایه تبدیل شده و به یک صفحه کاغذ نازک و بسیار مقاوم تبدیل شده است. در مقایسه با فولاد، این ورق شش برابر سبک تر، پنج تا شش برابر چگالی کمتر و دو برابر سخت تر است. علاوه بر این، استحکام کششی آن 10 برابر بیشتر و 13 برابر انعطاف پذیرتر از فولاد است. البته کیفیت ورق گرافن نسبت به فولاد برتری ندارد، اما از نظر استحکام گامی بزرگ در زمینه فناوری است و دارای خواص الکتریکی، حرارتی و مکانیکی است. تولید آن ارزان و دشوار است و در صنایع هوانوردی و خودروسازی استفاده می شود.

همچنین توسعه فناوری‌های جدید به‌ویژه نانو در زمینه کاغذ، در حوزه کاغذ و فلزات نیز مؤثر است. در همین راستا کاغذهای ضد چروک Cresshield VpCI-146 تولید شرکت کورتک با استفاده از فناوری نانو VpCI تقویت می شوند. این کاغذها که از خوردگی جلوگیری می کنند، زیست تخریب پذیر و غیر سمی بوده و حاوی نیترات، فسفات و سیلیکات نیستند. در این مقالات روش جدیدی برای محافظت از فلزات در بسته بندی با استفاده از فناوری بازدارندگی از خوردگی فاز بخار ارائه شد. این کاغذها بدون توسل به هیچ فرآیند شیمیایی از فلزات محافظت می کنند و با پیچاندن آنها به دور محصولات، علاوه بر محافظت از آنها در هنگام حمل و نقل، از خوردگی آنها نیز جلوگیری می شود. این کاغذ مچاله می تواند از فولاد کربن، فولاد ضد زنگ، فولاد گالوانیزه، چدن، آلیاژ آلومینیوم، مس، برنج و لحیم کاری محافظت کند.

درس 3 کارخانه کاغذ

1. برای ساخت لوازم التحریر از چه فلزی استفاده می شود؟ اهن

2. کدام قسمت های آسیاب کاغذ از آهن ساخته شده است؟ 1) خردکن چوب 2) سنباده 3) دیگ خمیر 4) غلتک

3- چهار خاصیت آهن را نام ببرید. 1) به وفور یافت می شود. 2) یکی از اجزای مهم زمین است. 3) سخت و محکم است. 4) در رطوبت و هوای آزاد به سرعت زنگ می زند.

4- چهار ویژگی متداول فلزات را بنویسید. 1) رسانای خوبی برای الکتریسیته هستند. 2) سطح تازه برش خورده آنها براق است. 3) در اثر ضربه نمی شکنند. 4) آنها را به صورت ورق و نخ در می آورند.

5- در مرحله تهیه خمیر از کدام دو ماده استفاده می شود؟ 1) پراکسید هیدروژن 2) اسید

6. نام ببرید اسیدها به چند دسته تقسیم می شوند؟ دو دسته: 1) اسید غذایی 2) اسید صنعتی

7. سه ویژگی اسیدهای صنعتی را فهرست کنید. 1) سمی هستند، 2) غیر قابل لمس هستند، 3) خوراکی نیستند.

8- دو اسید صنعتی را نام ببرید. 1) جوهر نمک 2) جوهر گوگرد یا اسید سولفوریک

9. اسیدهای خوراکی چه طعمی دارند؟ طعم ترش دارند.

10- چند اسید خوراکی را نام ببرید. سرکه، آب لیمو و ویتامین C موجود در برخی میوه ها مانند کیوی

11. کدام ویژگی آهن باعث شده است که این فلز در صنعت کاغذسازی و اکثر صنایع بزرگ مورد استفاده قرار گیرد؟ 1) فراوان است 2) هزینه استخراج آن کمتر از سایر فلزات است.

12. قدرت و استحکام آهن و فواید آن برای انسان در کدام سوره قرآن آمده است؟ سوره حدید، آیه 25

13. اگر سرکه یا آب لیمو را روی موزاییک یا سنگ مرمر بریزید چه اتفاقی می افتد؟ سنگ مرمر یا موزاییک در اسید حل می شود موزاییک و سنگ مرمر از آهک ساخته می شوند در واقع هر سنگی که حاوی آهک باشد با اسید واکنش می دهد.

14. آیا می توان کاغذ مورد نیاز را به روش سنتی و دستی تولید کرد؟ خیر

15. در کارخانه کاغذسازی از چه مواد و ابزارهایی استفاده می شود؟ متریال مورد استفاده چیست؟ اره، رنده، غلطک، آسیاب، خردکن چوب و دیگ بخار – از آهن ساخته شده اند.

مرتبط:  چطور در نی نی سایت ثبت نام کنم

ایستگاه انعکاس ص22

– چرا از غلتک های آهنی بزرگ برای خشک کردن خمیر کاغذ و تبدیل آن به کاغذهای نازک استفاده می کنند؟ 2 دلیل بیاور زیرا آهن فلزی سخت و مقاوم است و باعث تخلیه سریع ورق های کاغذ می شود.

– در چند سال گذشته با برخی از ویژگی های آهن آشنا شدید. می توانید نام آنها را بفرمایید؟ 1) به وفور یافت می شوند. 2) سخت و قوی است 3) در رطوبت و هوای آزاد به سرعت زنگ می زند.

مشاوره

آهن مهمترین جزء هموگلوبین خون است و مسئول رنگ قرمز خون است و اکسیژن را در سراسر بدن حمل می کند.

صفحات 23 و 24

1. یک لیوان بردارید و تا یک سوم حجم آن آب بریزید. سپس حدود نصف فنجان روغن مایع روی آن اضافه کنید. حالا یک تکه چوب و یک تکه آهن داخل لیوان بگذارید. چی میبینی؟ نتیجه مشاهدات خود را بنویسید. چوب روی آب می ماند اما آهن به دلیل سنگینی به ته لیوان می رود.

2. چند تکه چوب، پلاستیک و فلز به یک شکل و اندازه بردارید. حالا آنها را در دو طرف نردبان قرار دهید. چی میبینی؟ نتیجه مشاهدات خود را بنویسید. قسمت پایینی با فلز روی آن پایین تر قرار می گیرد، زیرا فلز سنگین تر است.

3. سه قاشق و میله چوبی، پلاستیکی و آهنی بردارید.

الف) با یک جسم سنگین مانند چکش به هر سه میله ضربه بزنید. چی میبینی؟ آهن بر خلاف چوب و پلاستیک در اثر ضربه خرد نمی شود.

ب) ابتدا نوک قاشق آهنی را محکم روی قاشق چوبی و پلاستیکی بکشید. سپس قاشق چوبی را بردارید و محکم روی قاشق آهنی و پلاستیکی بکشید، چه می بینید؟

در حالت اول قاشق آهنی روی قاشق های چوبی و پلاستیکی خراش ایجاد می کند در حالی که در حالت دوم این اتفاق نمی افتد. آهن در برابر خش مقاوم تر است.

مشاوره

اکثر فلزات در دمای معمولی جامد هستند، اما جیوه یک فلز مایع است.

برای افزایش استحکام فلزات آنها را با هم ترکیب می کنند که به آن «آلیاژسازی» می گویند. فولاد و چدن آلیاژهای آهنی هستند که ترکیبی از آهن و کربن هستند. کربن کمتری در فولاد و کربن بیشتری در چدن وجود دارد.

فولاد ضد زنگ (فولاد ضد زنگ) فولادی است که علاوه بر آهن و کربن، دارای فلز کروم نیز می باشد.

ایستگاه انعکاس ص25

برای ساخت هر یک از وسایل زیر از کدام یک از فلزات آهن، مس، آلومینیوم، طلا و سرب استفاده می شود؟ چرا

انگشتر: طلا (چون نرم و انعطاف پذیر است و می توان آن را به هر شکلی در آورد)، مس (آن را محکم می کند.)

ماشین ها: آهن (برای بدنه چون فلزی محکم و مقاوم است)، مس (برای سیم کشی ماشین ها چون رسانای خوبی برای برق است.)

پوشش تبلت: آلومینیوم (به راحتی به ورق های نازک تبدیل می شود.)

دوچرخه: آلومینیوم (سبک و بادوام است.)

فرغون: آهن (قوی و سخت)

سیم برق: مسی (رسانای خوبی برای الکتریسیته است.)

نصیحت:

آهن با اکسیژن موجود در هوا ترکیب می شود و اکسید آهن قرمز (که زنگ آهن است) تولید می شود. در این مورد گفته می شود که آهن زنگ زده است.

آن را امتحان کنید. ص 26

میوه هایی مانند لیمو، پرتقال، کیوی و غیره، سرکه ترشی، محلول جوهر نمک رقیق و کاغذ pH را تهیه کنید. یک تکه کاغذ PH را به هر یک از مواد آغشته کنید. مشاهدات خود را بنویسید کاغذ pH قدرت اسید را نشان می دهد. هرچه تغییر رنگ کاغذ قوی تر و به قرمز نزدیک تر باشد اسید قوی تر است. زنگ زدگی کاغذ pH در مواد مختلف به شرح زیر است:

سرکه ترشی: پرتقال پرتقال و کیوی: پرتقال کم رنگ

آهک: قرمز کم رنگ جوهر نمک: قرمز تیره

نتیجه گیری: جوهر نمک اسید بسیار قوی تری است، زیرا دارای تغییر رنگ قرمز است.

جمع آوری اطلاعات

در استفاده از جوهر نمک در منزل چه نکاتی را باید رعایت کرد؟ باید از تماس مستقیم با دست خودداری شود، زیرا جوهر نمک بسیار قوی و سمی است. تنفس بخار محلول جوهر نمک نیز بسیار خطرناک است.

مشاوره

مخلوط کردن بنزین نمک با مواد شوینده دیگر گاز خطرناکی به نام گاز کلرامین ایجاد می کند که باعث سوختگی مجاری تنفسی، مشکل در تنفس، بسته شدن راه هوایی و حتی مرگ می شود و در محیط بسته باعث کاهش اکسیژن خون می شود.

محاکمه ص 26

1- سه لیوان بردارید و شماره گذاری کنید. داخل هر کدام یک تکه سنگ مرمر خرد شده قرار دهید. سپس به لیوان اول 10 میلی لیتر آب، به لیوان دوم 10 میلی لیتر سرکه و به لیوان سوم 10 میلی لیتر اسانس نمک اضافه کنید. سپس مشاهدات نیم ساعته خود را یادداشت کنید. سنگ مرمر در جوهر نمک کاملا حل می شود، برخی از مرمرها در سرکه حل می شوند، مرمر در آب حل نمی شود.

2- یک گیاه (مثل گل رز و …) را به کلاس بیاورید و با استفاده از موچین و پنبه یکی از برگ های آن را به اسانس نمک آغشته کنید. بعد از نیم ساعت، مشاهدات خود را یادداشت کنید. با گذشت زمان، برگ کم رنگ می شود تا زمانی که رنگ سبز برگ از بین برود.

ایستگاه انعکاس ص27

چرا ورود فاضلاب کارخانه ها به رودخانه ها، مزارع و … آیا به آنها آسیب می رساند؟ PH (قدرت اسیدی) آب را تغییر می دهد و باعث مرگ آبزیان می شود.

داشتن مکالمه صفحه 27

در شکل های زیر روش تهیه کاغذ از مواد اولیه (تنه درختان) و بازیافت کاغذهای باطله نشان داده شده است. این روش ها را از جنبه های زیر مقایسه کنید:

الف) میزان مصرف برق: در روش تولید کاغذ با بازیافت کاغذهای باطله در مصرف برق صرفه جویی می شود.

ب) آلودگی هوا: قطع درختان باعث تخریب جنگل و افزایش آلودگی هوا می شود.

ج) هزینه: هزینه ساخت کاغذ از تنه درخت زیاد است.

ت) مقدار آب مصرفی: در روش بازیافتی کمتر است.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. من که از این مقاله خیلی خوشم اومد. به نظرم نویسنده خیلی خوب توضیح داده که چرا این فلز برای تولید وسایل کاغذسازی استفاده می‌شه. چون فلز آهن خیلی مقاوم و قابل انعطاف هست، مناسب برای انواع وسایلی مثل مشعل، استوانه‌ی گرمایشی و غیره. به همین دلیل تولید کنندگان کاغذ از این فلز برای ساخت وسایلی مثل سیلندرهای فشار قوی استفاده می‌کنند. ممنون بابت این مقاله که بهم کمک کرد تا بهتر بفهمم کارخانه‌های کاغذسازی چطوری کار می‌کنند و از چه موادی استفاده می‌کنند.

  2. مقاله جالبی بود. خیلی کاربردی بود برای من که در صنعت کاغذسازی کار می‌کنم. واقعاً فلز آهن یکی از مواد مهمی است که در تولید کاغذ مورد استفاده قرار می‌گیرد. این مقاله به خوبی توضیح داد که چرا این ماده مفید است و چگونه کار می‌کند. با تشکر از نویسنده!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا