چرا از کشت گلخانه ای استفاده می کنیم

بررسی مشکلات و مزایای کشت گلخانه ای محصولات

گلخانه روشی جدید و مدرن برای پرورش انواع محصولات کشاورزی است. در گلخانه همه چیز تحت کنترل است و یک روش عالی برای کشت در مناطق کم آب یا گرم و خشک است. همچنین اگر قصد دارید در مناطق سردسیری کشور مانند اردبیل میوه و سبزیجات بکارید، گلخانه می تواند به شما کمک کند.

در این مقاله به تفصیل به مزایا و معایب گلخانه ای می پردازیم و شما را راهنمایی می کنیم که چگونه یک گلخانه کوچک و اقتصادی راه اندازی کنید.این مقاله از افکار سبز را دنبال کنید.

مزایای کشت گلخانه ای را بشناسید

در ادامه به مزایا و فوایدی که کشت گلخانه ای به همراه دارد اشاره می کنیم:

1- امکان کنترل دمای گلخانه وجود دارد، به عبارت دیگر در صورت سرد بودن می توان با استفاده از وسایل گرمایشی مانند بخاری گلخانه دما را افزایش داد و در صورت بالا بودن دما می توان از فن های تهویه استفاده کرد. و پدهای سلولزی برای کاهش دما.

2- می توان رطوبت را کنترل کرد، میوه ها و سبزیجات شرایط دما و رطوبت متفاوتی دارند، با استفاده از تجهیزات گرمایشی، سرمایشی و رطوبتی می توان دما و رطوبت گلخانه را به میزان مناسب برای رشد همان میوه تغذیه کرد. . کنترل رطوبت در گلخانه با استفاده از فن و رطوبت ساز امکان پذیر خواهد بود. در مناطق گرم و خشک کشور نیاز بیشتری به دستگاه رطوبت ساز وجود خواهد داشت.

3- صرفه جویی زیادی در مصرف آب حاصل می شود، به دلیل بسته بودن فضای گلخانه و غیر مستقیم نور خورشید، میزان تبخیر آب و اتلاف آب فضای بین بافتی گیاهان به حداقل می رسد. اگر گلخانه دارای دما و رطوبت مناسب باشد، میزان تبخیر آب از گیاهان به حداقل می رسد و دچار تشنگی و پژمردگی نمی شوند.

4- امکان رشد در زمین های بایر وجود دارد، اگر زمینی که دارید حاصلخیز نباشد می توانید انواع محصولات کشاورزی را به روش هیدروپونیک بکارید. برای اطلاعات کامل در این مورد، به مقاله مزایای هیدروپونیک مراجعه کنید.

ادامه مطلب…

5- تولید محصولات خارج از فصل مثلاً در فصل زمستان که میوه های تازه مانند هندوانه و خربزه وجود ندارد و یا میوه های تابستانی مانند خیار و فلفل در دسترس نیستند با کاشت امکان پذیر است. این محصولات در گلخانه شما می توانید بازار تضمینی داشته باشید.

6- تولید مداوم و چهار فصل به لطف گلخانه امکان پذیر است. با توجه به کنترل تمامی شرایط رشد گیاه مانند دما، رطوبت، آب، اکسیژن، نور، خاک و … امکان کاشت محصولات در هر فصلی از سال وجود دارد. اما برای بازیابی استحکام خاک بهتر است چند ماه از سال را به استراحت دادن به خاک اختصاص دهیم یا از روش کشت هیدروپونیک یا ایروپونیک استفاده کنیم.

7- امکان کشت لایه ای وجود دارد که باعث افزایش میزان برداشت در واحد سطح می شود. به عنوان مثال، اگر کاهو را در قفسه های سه طبقه پرورش دهیم، می توانیم سه برابر بیشتر زمین های کشاورزی برداشت کنیم.

مضرات و مضرات کشت گلخانه ای

در طبیعت هر چیز خوبی بدی دارد و در برخی موارد خوبی ها بیشتر از بدی هاست و می توان از نکات منفی آن چشم پوشی کرد. در مورد گلخانه نیز معایبی وجود دارد که کمتر از مزایای آن است و دلیل بر عدم نصب گلخانه نخواهد بود. برخی از معایب راه اندازی گلخانه عبارتند از:

الف- نصب گلخانه و خرید تجهیزات گرمایش، سرمایش، تهویه، رطوبت و …. گران خواهد بود و اگر خوب کار کنید، طی سه تا چهار سال تمام هزینه ها را جبران خواهید کرد.

ب- بر خلاف زمین های زراعی که باید هر دو تا سه روز یکبار محصول را عوض کرد، در کشت گلخانه ای باید دائماً در گلخانه حضور داشته باشید، زیرا در صورت خرابی سیستم های گرمایشی، سرمایشی و رطوبتی، با افزایش یا کاهش مواجه خواهید شد. مواجهه با دما و رطوبت شدید در گلخانه که به شدت برای محصولات مضر بوده و خسارات مالی زیادی را به دنبال خواهد داشت.

برای راه اندازی گلخانه چه اقداماتی لازم است؟

اکنون که با مزایا و معایب نصب گلخانه آشنا شدید و تصمیم نهایی خود را گرفته اید، بهتر است با مراحل نصب گلخانه آشنا شوید.

ابتدا باید بازار هدف محصولات خود را پیدا کنید و در مورد محصولات پرفروش و پرمصرف شهر و منطقه خود تحقیق کنید. زیرا شما می توانید محصولات خود را با کمترین هزینه حمل و نقل و بازاریابی به فروش برسانید.

سپس باید یک زمین مناسب برای راه اندازی گلخانه پیدا کنید، اگر زمین کشاورزی یا مکان مناسب برای راه اندازی گلخانه دارید، می توانید از آنجا شروع کنید. در مقاله راه اندازی گلخانه در پشت بام نحوه راه اندازی گلخانه در پشت بام به طور کامل توضیح داده شده است.

در منطقه ای که در حال ساخت گلخانه هستید، به خصوص در مورد گلخانه های صنعتی بزرگ، باید امکانات آن منطقه را بشناسید. یعنی باید دسترسی به آب و برق کشاورزی و در صورت امکان گاز شهری وجود داشته باشد. اگر این سه مورد وجود نداشته باشد، طبیعتا امکان کشت محصولات کشاورزی در گلخانه وجود نخواهد داشت.

با کمک یک کارشناس مجرب و آگاه کشاورزی، آب و خاک منطقه را بررسی کنید و سختی آب، ph، ec و سایر مواد خاک را بررسی کنید تا در صورت حاصلخیز نبودن خاک، در داخل خانه بکارید. روش های هیدروپونیک، ایروپونیک

محل گلخانه نباید از شهر و جاده های اصلی دور باشد زیرا هزینه حمل مواد اولیه و هزینه ارسال محصولات افزایش چشمگیری خواهد داشت که باعث افزایش هزینه ها و کاهش سود نهایی شما می شود.

در نهایت با مطالعه مقاله مواد مورد نیاز برای مونتاژ گلخانه هر آنچه برای ایجاد گلخانه استاندارد نیاز دارید به دست خواهید آورد. همچنین در صفحه تجهیزات گلخانه اطلاعاتی در مورد محصولات قابل خرید در سایت اندیشه سبز مانند پنکه، بخاری گلخانه و … مشاهده می کنید. کلیه محصولات دارای 1 و 2 سال گارانتی و 10 سال خدمات پس از فروش از کارخانه اندیشه سبز می باشد.

آیا درآمد گلخانه بیشتر از زمین کشاورزی خواهد بود؟

پاسخ به این سوال به تلاش و هوش شما بستگی دارد. به عنوان مثال، اگر بخواهید محصولات را به صورت لایه لایه بکارید، چندین برابر بیشتر از زمین کشاورزی برداشت می کنید و همچنین اگر در فصولی از سال که هیچ محصول کشاورزی در زمین کشاورزی تولید نمی شود، کاشت کنید. ، مسلم است که چندین برابر بیشتر از زمین کشاورزی درآمد خواهید داشت. علاوه بر این، به لطف مشاوره کارشناسان با تجربه فعال کشاورزی در بازار، تکنیک ها و تکنیک های جالبی برای افزایش درآمد با نصب گلخانه به دست خواهید آورد.

چه محصولاتی قابل کشت در گلخانه هستند؟

به طور کلی همه میوه ها و سبزیجات را می توان در گلخانه کشت کرد. اما گلخانه داران به دنبال محصولاتی هستند که دوره رشد کوتاهی داشته باشند تا زودتر به بازار عرضه شوند و هزینه زیادی روی دستشان نگذارد، مثلا خیار، گوجه فرنگی و فلفل عملکرد سریعی دارند. برخی از محصولات در مقاله ۸۵۸۵۸۵۱ سودآورترین محصولات گلخانه ای ۸۵۸۵۸۵۲ به تفصیل به این موضوع پرداخته شد.

مرتبط:  چرا در فلاسک های ارزان قیمت برای جای خلا بودن

ادامه مطلب…

اما اگر به دنبال سود بیشتر هستید، می توانید میوه های استوایی و استوایی مانند موز، انبه، آناناس، میوه اژدها و … را در گلخانه بکارید.

نتیجه کلی 

با یک بررسی کلی می توان نتیجه گرفت که کشت گلخانه ای زمانی سودآور خواهد بود که امکان کشت طبیعی محصول در منطقه مورد نظر و استان های همجوار وجود نداشته باشد. به عنوان مثال، در منطقه‌ای که همه به روش سنتی سیب‌زمینی می‌کارند، راه‌اندازی گلخانه‌ای برای کشت سیب‌زمینی طبیعتاً با شکست 100 درصدی تمام می‌شود. بنابراین باید به دنبال محصولات محبوبی باشید که در ایران یا در فصل یا منطقه خاصی قابل کشت نیستند.

در صورت نیاز به مشاوره یا هر گونه سوال می توانید از طریق نظرات این صفحه با ما در میان بگذارید.

ساخت گلخانه و کشت در گلخانه

گلخانه یکی از راه حل های مدرن برای مقابله با سرما، گرما و کم آبی است و در بسیاری از کشورهای قطبی یا کشورهای گرمسیری که دارای آب و هوای سرد یا گرم هستند و یا با مشکل کم آبی مواجه هستند، ساخته می شود گلخانه ممکن است بهترین گزینه برای تولید میوه باشد. و سبزیجات در این مناطق.

با توجه به نیاز روزافزون بازار چه به گل و گیاهان زینتی و چه به صیفی جات و سبزی های غیر فصلی، این شیوه تولید و کشت امروزه به یکی از سودآورترین بخش های کشاورزی تبدیل شده است.

کشاورزی گلخانه ای نسبت به کشاورزی در فضای باز و مزرعه دردسر کمتری دارد. علاوه بر این، دوره باردهی و برداشت نسبت به کشاورزی سنتی کوتاه‌تر است، بنابراین با توجه به این عناصر می‌توان نتیجه گرفت که کشاورزی گلخانه‌ای می‌تواند سود بیشتری داشته باشد. می توان گفت سود گلخانه گاهی ده ها برابر کشاورزی معمولی است.

برای تولید تجاری و انتخاب گیاهان و میوه های مرغوب در طول سال باید شرایط محیطی مساعد و همچنین کنترل عوامل مخرب مانند باد، طوفان های مخرب، سرما و یخبندان و … را در نظر گرفت. محصول و در نتیجه سودآوری

تعریف گلخانه

گلخانه به فضای محدودی اطلاق می شود که توانایی کنترل شرایط محیطی مناسب برای رشد گیاهان مناطق مختلف در فصول مختلف سال را دارد. گلخانه یا گلخانه مکانی برای رشد گیاهان پوشیده از پوشش های شفاف است. پوشش گلخانه ای اثر گلخانه ای ایجاد می کند و انرژی خورشیدی را در داخل گلخانه به دام می اندازد. گلخانه هایی با اندازه های مختلف گیاهان را از سرمای شدید در زمستان یا گرمای شدید در تابستان محافظت می کند.

بر اساس این تعریف یکی از وظایف گلخانه فراهم آوردن شرایط محیطی لازم و مورد نیاز برای یک محصول خاص است.گلخانه ها بسته به نوع مصالح ساختمانی مورد استفاده به دو دسته ثابت و متحرک تقسیم می شوند.

کشاورزی یکی از پردرآمدترین و پر زحمت ترین مشاغل است. برخی از کشاورزان برای کاهش سختی کار، محصولات خود را در گلخانه کشت می کنند. با این حال، رشد محصولات در گلخانه نیز نیاز به مراقبت ویژه دارد.

راه اندازی گلخانه

برای تاسیس گلخانه لازم است فرد اصول کشاورزی و شرایط بازار را بداند. برای ورود به فرآیند کشت گلخانه ای ابتدا به زمین کشاورزی نیاز دارید. بعد از آن نوبت به گلخانه می رسد که بسته به سرمایه اولیه موجود، نوع و هزینه آن تغییر می کند.

گلخانه ها شرایط آب و هوایی مطلوبی را برای رشد گیاهان فراهم می کنند. در ساخت گلخانه باید کمتر به عادات و آداب و رسوم محلی و منطقه ای توجه شود و گلخانه با توجه به نیازهای عمومی محصول و شرایط اقلیمی مناطق مختلف ساخته شود. گلخانه ها انواع مختلفی دارند که ارزان ترین آنها گلخانه چوبی است. اگرچه عمر این گلخانه کمتر از سایرین است، اما هر سه تا چهار سال یکبار نیاز به تعویض دارد. اگر بخواهیم یک گلخانه چوبی برای پنج هزار متر یا به اصطلاح پنج جریب زمین تهیه کنیم، حدود 50 الی 70 میلیون سرمایه اولیه می طلبد که شاید برای راه اندازی کسب و کار منطقی و معقول به نظر برسد.

یکی از اولین تصمیماتی که باید گرفته شود این است که گلخانه را به عنوان یک واحد مجزا، در تماس با ساختمان های موجود یا به عنوان بخشی از ساختمان های جدید ساخته شود.

روش های معمول کشت در فضای باز بر اساس شرایط محیطی مساعد است، عموماً در اکثر نقاط کشور کاشت در بهار و برداشت در اواخر تابستان انجام می شود و در صورت مساعد بودن هوا تا اوایل پاییز ادامه می یابد. محیطی.

معمولاً در سال اول به مدت یک سال می توان سرمایه اولیه صرف شده برای شروع کارها را به دست آورد و از سال دوم انتظار سودآوری صحیح را داشت. از سوی دیگر هزینه هایی مانند هزینه ساخت، هزینه تاسیسات گرمایشی، هزینه تاسیسات سرمایشی، هزینه تاسیسات آبیاری، خرید سمپاش از جمله عواملی هستند که برای احداث گلخانه باید در نظر گرفته شوند.

شرایط یک گلخانه خوب

گلخانه ها باید نیروهای باد، باران، برف و بار محصول را تحمل کرده و حداقل تغییرات را داشته باشند. در ساخت گلخانه باید حداقل استانداردها و مشخصات فنی را نیز در نظر گرفت. یکی از مهمترین مراحل مراقبت ویژه کشت، آبیاری به موقع است، 2 تا 3 روز طول می کشد تا جوانه ها از زمین خارج شوند. آبیاری زمانی شروع می شود که بذر در زمین کاشته شود.

گردش هوا در گلخانه ضروری است. هنگامی که گیاه در معرض جریان هوای خنک بیرون از گلخانه قرار می گیرد، هوای خنک در نزدیکی برگ ها تامین می شود و گیاه می تواند اکسیژن آزاد کند و از دی اکسید کربن خنک استفاده کند. جریان هوا همچنین به پایین نگه داشتن رطوبت نسبی و کنترل دما در گلخانه کمک می کند.

فعالیت های شیمیایی انجام شده در فرآیند فتوسنتز گیاهی به طور مستقیم تحت تأثیر شرایط محیطی است. فتوسنتز به عواملی مانند دما، شدت نور و وجود آب و غذا بستگی دارد. تنفس گیاه با توجه به دمای محیط متفاوت است. محدوده دمایی توصیه شده برای اکثر گیاهان گلخانه ای که منجر به بالاترین بازده فتوسنتزی می شود بین 50 تا 85 درجه فارنهایت است.

مبارزه با کود و آفات، از نیمه اول ماه اول کاشت تا پایان برداشت باید به فکر کود و تقویت بوته های گیاه یا میوه بود.

تامین رطوبت یکی از پارامترهای مهم برای رشد و نمو گیاهان است، البته لازم است رطوبت مورد نیاز گیاهان را نیز بدانیم. پس از اطلاع از رطوبت مورد نیاز گیاهان، آنها را به تناوب در گلخانه های مخصوص خود تغییر می دهیم، به این معنی که همه گیاهان در یک نوع گلخانه نگهداری نمی شوند.

شناسایی آفات و کمبودها در صیفی جات کار ساده ای نیست، بهتر است در مراحل اولیه و تجربیات اولیه کاشت از یک متخصص کشاورزی کمک بگیرید، آفات و کمبود منیزیم، آهن، سدیم، کلسیم و غیره. واضح. یا ممکن است یک دوره بدون آفت وجود داشته باشد.

مرتبط:  چرا وقتی حجامت می کنند نمی توانند خون بدهند

محصولات گلخانه ای سودآور

توت فرنگی یکی از سودآورترین محصولات گلخانه ای است. در مورد کاشت توت فرنگی باید گفت که شروع کار نیاز به سرمایه زیادی ندارد و کاشت این گیاه با حداقل هزینه امکان پذیر است.

گیاهان دارویی مانند زعفران، لیمو، آلوئه ورا، غوره کاغذی، نعناع فلفلی و مریم گلی به صورت پایلوت می توانند بهترین گزینه برای فعالیت باشند، زیرا به خشکی و کم توقع مقاوم بوده و از نظر اقتصادی مقرون به صرفه هستند.

گیاهان زینتی مانند جعفری، گل اطلسی، گل داوودی، اهر، کلم زینتی و صیفی جات و صیفی جات مانند ریحان، شاهی، شنبلیله، خیار و گوجه فرنگی جزو گیاهان زراعی هستند و قابلیت سودآوری و جلب اقبال عمومی را دارند. خرید و فروش.

کاشت خیار یکی از خواسته های مهم بازار روزانه می باشد که همیشه مشتریان خود را دارد خیار گلخانه ای را می توان 3 بار در سال کشت کرد. اما بهترین زمان برای کاشت در تابستان امسال زمستان و بهار است. اواسط سپتامبر بهترین زمان برای کشت زمستانه است. این میوه 45 روز پس از کاشت به بار می نشیند و این روند تا دو ماه و نیم ادامه دارد.

زعفران به نام طلا با توجه به پیشرفت های صورت گرفته در گلخانه قابل کشت و برداشت است که می تواند منبع درآمدی برای هر سرمایه گذاری باشد.

یکی دیگر از محصولات گلخانه ای سودآور، کشت قارچ است. برای فعالیت در زمینه پرورش قارچ تنها به دو سالن تولید و پرورش قارچ نیاز است به اضافه سیستم خنک کننده و سایر تجهیزات لازم برای پرورش قارچ که هزینه مناسبی نیز دارند.

اهداف کشت گلخانه ای

تولید محصول در محلی که محصول تولید نمی شود.

تولید زمانی که کشت در فضای باز امکان پذیر نباشد.

مزایای کشت گلخانه ای

میزان تولید در واحد سطح افزایش می یابد، یعنی اگر فردی بتواند در هوای آزاد در هر متر یک کیلو توت فرنگی برداشت کند می تواند در گلخانه در هر متر 10 کیلو توت فرنگی برداشت کند.

کمک به رشد و توسعه چرخه اقتصاد محلی و محلی از دیگر نکات قابل ذکر است. با راه اندازی این نوع کسب و کار، زمینه افزایش فعالیت های اقتصادی در شهرهای بزرگ و کوچک و به ویژه در مناطقی که شرایط آب و هوایی مساعد دارند، فراهم می شود.

صرفه جویی در مصرف آب و انرژی به دلیل خطر خشکسالی و کمبود آب یکی از مزیت های مهم شروع کشت در گلخانه ها می باشد.

ورود زودهنگام به بازار سبزی و صیفی عامل مهمی در درآمدزایی است که تولیدکننده با تجهیزاتی که ایجاد کرده است توانسته در اکثر مناطق تولیدی حداقل یک ماه زودهنگام داشته باشد و در برخی مناطق می تواند تولید را در هر مکانی تامین کند. زمان. از سال. .

کیفیت محصولات گلخانه ای به لطف استفاده از دانه های خالص بسیار بالا بوده و مانند نگینی بر قفسه های فروشندگان می درخشد که به اهمیت اقتصادی این محصول کمک می کند.

جلوگیری از مهاجرت کشاورزان و کشاورزان از منطقه و شهر یا شهرستان خود به سایر شهرها نیز از مزایای قابل توجه سرمایه گذاری در گلخانه است.

با پیشرفت تکنولوژی، امکان استفاده از تکنیک های جدید کشاورزی مانند کشت لایه ای در گلخانه ها نکته بسیار مهمی تلقی می شود.

مضرات کشت در گلخانه

1- هزینه اولیه آن زیاد است و قسمت زیادی از این هزینه صرف ساخت گلخانه می شود که البته در صورت سوددهی محصول حداکثر تا سه سال دیگر این هزینه برمی گردد.

2- نیاز به مراقبت مداوم (برخلاف کشت در فضای باز که با دقت کمتری می توان سود زیادی به دست آورد)، در کشت گلخانه ای حتی یک لحظه سهل انگاری می تواند خسارات جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد (مثلاً افت شدید دما در گلخانه. در یک شب سرد زمستانی می تواند منجر به نابودی کامل محصولات گلخانه ای شود)

بیشتر بدانید:

فواید باورنکردنی گل و گیاهان داخلی

آموزش کاشت نرگس

مراقبت و تکثیر گیاه کاکتوس

یکی از مشکلاتی که باعث رشد کشاورزان در گلخانه شده است کمبود آب است.

با توجه به جلوگیری از هدر رفت آب از طریق تبخیر و روش های نوین آبیاری، کشت گلخانه ای به آب کمتری نسبت به روش کشت معمول نیاز دارد. نسبت به کشت در فضای باز
وقتی از روش گلخانه ای استفاده می کنیم می توانیم در هر محیطی با هر نوع آب و هوا و هر نوع خاکی کشت کنیم.

یعنی حتی اگر به دلایلی مانند شوری، کمبود غذا، سنگینی، وجود عوامل بیماری زا و آلودگی در خاک، خاک قابل کشت نباشد، باز هم می توان به روش هیدروپونیک در گلخانه کشت کرد. اگر با هیدروپونیک آشنایی ندارید و برای اولین بار است که درباره آن می شنوید، خواندن این مقاله را به شما توصیه می کنیم.

سودآورترین محصولات در کشت گلخانه ای

شاخه های گل های زینتی را قطع کنید

قارچ

توت فرنگی

زعفران

خیار و گوجه فرنگی

فلفل

طالبی

اگر بخواهیم مزایای کشت گلخانه ای را در سرفصل ها بیان کنیم، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

تولید محصولات خارج از فصل

کشت متراکم محصولات زراعی

کشت در خارج از محیط طبیعی

کم آبی بودن

تولید محصولات با کیفیت بهتر

افزایش نرخ برداشت

تعداد کارگران را کاهش دهید

مراحلی که برای کشت گلخانه باید طی کنیم:

به طور کلی بسته به نوع گیاه این مراحل متفاوت است اما تا حد امکان

ضدعفونی کف گلخانه و خزانه های تولید نهال

ضدعفونی خاک گلخانه هایی که همه ساله مورد استفاده قرار می گیرند ضروری به نظر می رسد در غیر این صورت خاک آلوده به قارچ شده و مشکلات زیادی را ایجاد می کند.

برای ضدعفونی کف باید از مواد شیمیایی و غیر شیمیایی توصیه شده
استفاده کنید:

– ضد عفونی خاک با حرارت
– ضد عفونی خاک با مواد شیمیایی (متیل بروماید و دازومت)

مرحله دیگری نیز وجود دارد که در آن باید به فکر خرید کودهای کشاورزی مرغوب باشید. همانطور که کود اصلی و باکیفیت به میزان قابل توجهی بهره وری محصول را افزایش می دهد، کود تقلبی و بی کیفیت نیز می تواند صدمات جبران ناپذیری به بار آورد. کشاورزان متخصص در زمینه کاشت گلخانه ای خرید 20 کود 20 20 را اکیدا توصیه می کنند.همراه با این کودها می توانید از کودهای NPK نیز استفاده کنید.

با خرید کودهای NPK تمامی نیازهای گیاه خود را برطرف خواهید کرد.

تهیه بذر یا نهال گیاه مورد نظر

از بذر و قلمه می توان برای کاشت گیاهان استفاده کرد.

کارشناسان معتقدند کاشت نهال به دلیل کوتاه شدن زمان بهره برداری، کاهش نیروی انسانی در حین انتقال بذر به گلخانه، کاهش فاصله بذرها در زمان نگهداری و رشد آنها، قابلیت تعیین کیفیت گیاه و توانایی انتخاب گیاهان سالم و سالم، اما کاهش مصرف آب بسیار مقرون به صرفه تر از کاشت بذر است.

مرتبط:  چرا از پلاستیک برای جلیقه ضد گلوله استفاده میشود

در هر صورت دقت کنید که اگر از بذر استفاده می کنید، بذرهای تایید شده و سالم بخرید.

قبل از کاشت بذرها را آبیاری کنید

برخی از بذرها مانند بذر خیار را باید ابتدا در گلدان بکارید و بعد از آماده شدن به دیم منتقل کنید.

رطوبت خاک گلدان باید روزانه چک شود و در صورت نیاز آبیاری شود، در تابستان می توان چند بار در روز آبیاری کرد اما در زمستان هر چند روز یک بار کافی است.

این کار با استفاده از لوله هایی با نازل روی سر انجام می شود تا آب به آرامی خاک گلدان را مرطوب کند یا باران را از پشت بام آبیاری کند.

ضد عفونی کشتارگاه

قبل از انتقال بذر، پیوند، پیازچه به داخل سالن باید سالن را با مواد ضدعفونی کننده ضدعفونی کنید و از ورود مواد خارجی آلوده به سالن جلوگیری کنید.

انتقال بذر، نهال یا پیاز گیاه به گلخانه

قبل از اینکه نشا از محیط کنترل شده گنج وارد زمین شود، لازم است تا چند روز گیاه را با شرایط محیط بیرونی تطبیق داده و سپس انتقال دهیم.

این انتشار در بهار برای عادت به سرما و در پاییز برای عادت به گرما انجام می شود و در این حالت هوای گلخانه در شرایط عادی چند تا چند ساعت در روز نگه داشته می شود تا نهال ها در حین انتقال آسیب نمی بینند. .

اطمینان حاصل کنید که قبل از انتقال بذر باید تمام شرایط رعایت شود و تمام مراحل کار باید با زمان بندی مناسب انجام شود زیرا توقف بیش از حد نهال در گنجینه مشکلات زیادی را به همراه خواهد داشت که مهمترین آنها ضعف گیاه و کاهش عملکرد.

مهمترین عوامل محیطی در کشت گلخانه ای

PH چقدر باید باشد؟

ظرفیت جذب مواد مغذی به شدت به pH خاک بستگی دارد. کمبود pH خاک می تواند اثرات منفی بر رشد و نمو گیاه داشته باشد.

PH قلیایی باعث می شود که حلالیت عناصر غذایی ضروری برای گیاه کاهش پیدا کند و جذب عناصر غذایی مانند آهن ، سرب ، منگنز و روی در گیاه کم شود.
 از سمت دیگر خاک هایی که اسیدی هستند دارای مقادیر PH کمتر از 4.5 تا 5 هستند ، در این مقدار PH حلالیت عناصر مثل آهن ، آلومینیوم و منگنز بقدری افزایش می یابد که می تواند برای گیاه مسمومیت ایجاد کند. بهترین PH در مناطق مرطوب بین 5 تا 7 و در مناطق خشک بین 7 تا 9 است. و در کشت گلخانه ای که میزان رطوبت و… قابل کنترل است PH حدود 7.5 را می توان در نظر گرفت.

البته این عدد به نوع گیاه شما به شدت بستگی دارد بنابراین اول PH مناسب گیاه خود را تحقیق کنید و سپس در جهت کاهش یا افزایش آن می توانید از مواد مختلفی استفاده کنید.
به طور مثال برای قلیایی تر کردن خاک از آهک برای اسیدی تر کردن خاک می توانید از کودهای اسید زا استفاده کنید. کود سولفات آمونیوم نیز به اسیدی کردن خاک می تواند کمک کننده باشد.

نور مناسب برای کشت گلخانه ای

شدت نور دریافتی از خورشید و طول دوره نوری باید با توجه به نوع گیاهان رشد یافته در محیط گلخانه کنترل شود. به طور کلی گیاهان با توجه به مدت زمان روشنایی و تاریکی به سه دسته تقسیم می شوند:

گیاهان روز بلند:

گیاهانی که برای گلدهی به حداقل 10 تا 14 ساعت نور نیاز دارند، گیاهان روز بلند هستند.

در این گیاهان افزایش مدت دوره تاریکی باعث توقف رشد زایشی این گیاهان و رشد رویشی و طولی آنها می شود. مثال: لیلی، مینا، اطلسی و نازگل

گیاهان روز کوتاه:

این نوع گیاهان برای تبدیل رشد رویشی به رشد زایشی، تولید اندام و باردهی به کمتر از 12 ساعت نور نیاز دارند. مثال: گل داودی

گیاهان روز خنثی:

زمان گلدهی این نوع گیاهان بستگی زیادی به تعداد ساعات نور ندارد. اما افزایش طول دوره نوری باعث تسریع و افزایش کیفیت رشد گل گیاه می شود. مثال: گل ژربرا، میخک و انواع گل های تابستانی

حال بسته به میزان نور مورد نیاز گیاه می توان شدت نور را تنظیم کرد.

سایه ها برای کاهش شدت یا طول دوره نوری و سیستم های نور مصنوعی برای افزایش شدت نور یا طول دوره نوری استفاده می شود. در روزهای طولانی تابستان به ویژه در مناطق گرمسیری می توان مواد مات کننده (مانند آهک) را روی پوشش گلخانه ها پاشید تا از شدت نور ورودی به گلخانه کاسته شود.

آبیاری مناسب در کشت گلخانه ای

در کشت گلخانه ای 5 روش آبیاری دستی یا سنتی، آبیاری محیطی، آبیاری سقفی یا آبشاری، آبیاری مه آلود، آبیاری قطره ای وجود دارد که بهترین آنها آبیاری قطره ای است.

با توجه به انواع مختلف گیاهان کشت شده در گلخانه نمی توان به میزان آب مورد نیاز اشاره کرد اما نکات کلی در رابطه با آبیاری قابل ذکر است.

اگر مقدار آب خیلی زیاد باشد منجر به کاهش هوای کافی در ریشه و بروز مشکلات رشد گیاه می شود و با علائمی مانند طول ساقه و نرمی ساقه، خوابیدن ساقه روی زمین و ترک خوردن ظاهر می شود. میوه.

از آنجایی که آبیاری زیاد منجر به مشکلاتی در گیاه می شود، آبیاری باید قبل از شروع تنش آبی گیاه انجام شود.

اگر بستر گل زهکشی خوبی نداشته باشد و هوای کافی در اطراف ریشه وجود نداشته باشد، عملیات آبیاری را نمی توان به خوبی انجام داد.

بیماری ها و علف های هرز کشت گلخانه ای

بیماری های رایج در کشت گلخانه ای

کلروز (کمبود آهن)، پوسیدگی میوه (کمبود کلسیم)، ترک خوردن میوه (در اثر آبیاری نامناسب)، گرمازدگی، آفتاب سوختگی و … که ناشی از سهل انگاری در تامین شرایط (نور، آب، دمای مناسب، PH و مناسب می باشد. لقاح) رخ می دهد.

و بیماری های انگلی و مسری مانند قارچ ها، ویروس ها، باکتری ها، مایکوپلاسماها، نماتدها که در اثر رعایت نکردن نکات بهداشتی در استفاده از ادوات کشاورزی و یا رعایت نکردن توصیه های بهداشتی توسط کارگران و غیره رخ می دهد. کنترل آنها با رعایت بهداشت، ضدعفونی ابزار کشاورزی، جلوگیری از ورود افراد دیگر به گلخانه، ضدعفونی چکمه ها قبل از ورود به گلخانه. همچنین می توان از سموم خاص استفاده کرد.

بعد از بیماری ها علف های هرز نیز اهمیت پیدا می کنند. که برای تولید محصول با کیفیت باید کنترل شود.

راه های مقابله با علف های هرز در کشت گلخانه ای

تهیه بذر گواهی شده و سالم

بهداشت
وجین خارج از گلخانه برای از بین بردن منبع اصلی بذر علف های هرز حمل شده توسط باد.

از رشد علف های هرز چند ساله مانند پیچک در زیر گیاهان و داخل گلخانه جلوگیری کنید

حذف تمام گیاهان نزدیک گلخانه

یک مرز عاری از علف های هرز در اطراف گلخانه حفظ کنید

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام! مقاله خیلی خوبی بود در مورد کشت گلخانه ای. من قبلا به این موضوع فکر نکرده بودم ولی خیلی جالب بود که بتونیم با کمک کشت گلخانه ای منابع آب و خاک رو حفظ کنیم و همچنین بدون استفاده از سموم کشاورزی محصولات تمیزتری برای مصرف کنندگان تولید کنیم. مرسی که این مقاله رو نوشتید.

  2. ممنون از این مقاله خوب. واقعاً کشت گلخانه‌ای روش عالی‌ای برای کنترل شرایط محیطی و کاهش آفات کشاورزی هست. این موضوع رو خیلی خوب توضیح دادید و کلی چیز جدید یاد گرفتم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا