چرا جبران خسارت بیشترازیک اظهار

ارسال ها: 936
موضوعات: 918
تاریخ عضویت: اردیبهشت 2021
اعتبار: 1

ممنون 5
تشکر 5 بار از 5 ارسال شده

 

2021/05/16، 08:40 AM

سوال 5: چرا جبران خسارت بیش از اظهار پشیمانی خشک و توخالی است؟

ارسال‌ها

ارسال‌ها: 184
موضوع‌ها: 0
تاریخ عضویت: May 2021

اعتبار:
1

ممنون 0
تشکر 6 بار از 5 ارسال شده

2021/05/19، 10:25 AM

زیرا ما از هر جهت به مردم آسیب رسانده ایم و به مردم آسیب رسانده ایم و باعث درد و رنج روحی و روانی شده ایم و روح ما از این اعمال در درد و ناراحتی و عذاب است و امکان تکرار آن نیز وجود دارد. باید بفهمد ببينيم چه ضرري دارد و در ضمن سعي كنيم خسارتي را كه بر اثر بد رفتاري خود وارد كرده ايم جبران كنيم وگرنه همان كاسه مي شود.

ارسال‌ها

ارسال ها: 936
موضوعات: 918
تاریخ عضویت: اردیبهشت 2021
اعتبار: 1

ممنون 5
ممنون 5 از 5 ارسال شد

2021/05/16، 08:40 ق.ظ.

سوال 5: چرا جبران خسارت بیش از اظهار پشیمانی خشک و توخالی است؟

موارد ارسالی

پیام ها: 184
موضوعات: 0
تاریخ ثبت: می 2021

اعتبار:
1

ممنون 0
ممنون 6 از 5 ارسال شد

2021/05/19، 10:25 ق.ظ.

چون ما از هر جهت به مردم صدمه زده ایم و صدمه دیده ایم و باعث درد و رنج روحی و روانی شده ایم و روحمان از این کارها آزرده، ناراحت و عذاب می شود و احتمال تکرار آن وجود دارد، باید بفهمیم. ببینیم چه ضرری دارد و در عین حال سعی کنیم ضرری که به خاطر رفتار بدمان ایجاد کرده ایم را جبران کنیم وگرنه همان شانس است.

موارد ارسالی

آیا هیچ سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

حتی در روزهای تعطیل از ساعت 8 صبح تا 12 شب با بهترین مشاوران در سراسر کشور تماس بگیرید.

یکی از مهمترین بخشهای حقوق مدنی که امروزه در حوزه تعقیب اعمال می شود، مسئولیت مدنی یا جبران خسارت است. مسئولیت مدنی به این معناست که شخصی به شخص دیگری که با او رابطه قراردادی ندارد خسارت وارد کند. به طور کلی در هر موردی که شخصی ملزم به جبران ضرر و زیان شخص دیگری باشد، به آنها مسئولیت یا ضامن می گویند. اگر کسی به شما ضرر مالی وارد کند، می توانید از او برای مسئولیت مدنی شکایت کنید. در ادامه به بررسی مسئولیت مدنی و بررسی مبنای آن و همچنین ارکان جبران خسارت طبق قانون می پردازیم.

جهت مشاوره حقوقی می توانید با کارشناسان و وکلای مجرب وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس حاصل فرمایید.

مبنای مسئولیت مدنی

در اکثر کشورها نظریه تقصیر مبنای اصلی مسئولیت مدنی را تشکیل می دهد، هرچند در مواردی بسته به نیاز و مصالح جامعه، نظریه خطر یا مسئولیت شدید مورد قبول قانونگذار قرار گرفته است.
در اینجا به تفسیر دو نظریه خطا و ریسک می پردازیم.

نظریه گناه

بر اساس این نظریه، مسئولیت مدنی مبتنی بر تقصیر (عمد یا غیرعمد) است و تنها کسی که مرتکب تقصیر شده است می‌تواند مسئول شناخته شود و دلیل آن در وهله اول بر عهده بزه‌دیده است.
طرفداران این نظریه آن را با مفاهیم اخلاقی توجیه می کنند و می گویند محکومیت بدون هیچ گناهی، محکومیت معصومانه ای است که اخلاق آن را نمی پذیرد.

نظریه ریسک

نظریه ریسک اشکال و اقسام مختلفی دارد:
1 – برخی معتقدند شخصی که از یک فعالیت سود می برد باید زیان ناشی از آن را متحمل شود که طبیعی و منطبق با اخلاق و عدالت است. این نظریه به نظریه ریسک معروف است.
سود یعنی سود مالی و اقتصادی و فعالیت اقتصادی سودآور حتی در صورت عدم تقصیر مستلزم مسئولیت است.

بنابراین برای مطالبه خسارت، اثبات تقصیر و یا حتی فرض آن ضروری نیست و کافی است بزه دیده ثابت کند که خسارت ناشی از فعالیت سودآور متهم بوده است.

2- از آنجایی که فعالیت انسان منحصر به یک فعالیت پرسود نیست و ممکن است در اثر فعالیت غیرانتفاعی (مانند رانندگی برای لذت) خسارت وارد شود، نظریه ریسک دامنه وسیعی دارد. این نظریه به عنوان ریسک مطلق یا نظریه ریسک فعالیت شناخته می شود. بر اساس این نظریه، منفعت یا منفعت مادی است یا منفعت معنوی. بنابراین، راننده چه از منفعت مالی بهره مند شود و چه برای لذت رانندگی کند، مسؤول ضرری است که به دیگران وارد می شود، حتی اگر تقصیری نداشته باشد یا تقصیر او ثابت نشود.

مرتبط:  چطور با همراه اول بسته بگیریم

آیتم های جایزه

عناصر جبران خسارت، شرایط عمومی لازم برای ظهور تعهد جبران خسارت را مشخص می کند.
برای پذیرش مسئولیت مدنی سه شرط باید رعایت شود:

1- تعصب به شاکی

در اینجا زیان و شرایط زیان قابل جبران را تعریف می کنیم.
همانطور که در بالا گفتیم ضرر اولین رکن جبران خسارت است. شر در اصطلاح عام به هر آسیب مادی یا معنوی اطلاق می شود که به شخص وارد شود.
اخطار: هر گونه خسارت موجب مسئولیت مدنی نمی شود زیرا خسارت قابل جبران دارای شرایط زیر است:
1 مسلم است امکان پذیر نیست.
2. دایرکت باشید
3. شخصی باشید.
4. ناشی از تضییع حقوق یا منافع مشروع یک شخص است.
5. قبلاً جبران نشده بود.
6. قابل پیش بینی باشد

2- کفاره گناه

تعاریف متعددی از رفتار نادرست وجود دارد که شاید بهترین آنها این باشد: رفتار نادرست تخطی از رفتار انسان فراتر از حد معمول است.
ماده 951 قانون مدنی نفوذ و ماده 952 قانون مدنی نفوذ را تعریف کرده است.
تخطی به معنای تجاوز از حدود اذن یا توافق در مورد مال یا حق دیگری است و تخلف به معنای ترک عملی است که در قرارداد یا توافق برای حفظ مال لازم نیست.
به عبارت دیگر، طبق تعاریفی که بیان شد، تقصیر عبارت است از انجام عملی که شخص نباید انجام دهد یا ترک کاری که باید انجام دهد.

3- غرامت رابطه سببی

رابطه سببیت به این معناست که صرف وجود ضرر و تقصیر برای احراز مسئولیت مدنی کافی نیست، بلکه باید بین ضرر یا ضرر و تقصیر یا فعل زیان آور رابطه سببیت وجود داشته باشد.

توصیه می کنیم مقاله مسئولیت مدنی را مطالعه کنید.

برای اطلاعات بیشتر در مورد اقلام جبرانی به کانال قانونی تلگرام Vakil.com مراجعه کنید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز با ارائه خدمات در زمینه مشاوره حقوقی توسط وکیل دات کام آماده پاسخگویی به سوالات شما در زمینه جبران خسارت هستند.

جهت مشاوره حقوقی می توانید با کارشناسان و وکلای مجرب وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس حاصل فرمایید.

آیا هیچ سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

حتی در روزهای تعطیل از ساعت 8 صبح تا 12 شب با بهترین مشاوران در سراسر کشور تماس بگیرید.

آیا هیچ سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

حتی در روزهای تعطیل از ساعت 8 صبح تا 12 شب با بهترین مشاوران در سراسر کشور تماس بگیرید.

مسئولیت مدنی به این معناست که شخصی به شخص دیگری که با او رابطه قراردادی ندارد خسارت وارد کند. در هر موردی که شخصی ملزم به جبران ضرر و زیان شخص دیگری باشد، او را مسئول یا ضامن می‌گویند. بنابراین ضامن باید خسارت را جبران کند. در ادامه به بررسی شرایط جبران خسارت و بررسی مواد قانونی مربوط به آن می پردازیم.

برای مشاوره حقوقی می توانید با کارشناسان و وکلای مجرب وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

دعوی مسئولیت

در اغلب موارد، شخص مسئول بدون اقدام قانونی خسارت وارده را جبران نمی کند و به همین دلیل، متضرر باید دعوای مسئولیت مدنی را مطرح کند.
این دعوی بنا به شرایط و ماهیت قابل طرح در دادگاه کیفری و در دادگاه قضایی است. اگر حادثه زیان آور مجرمانه باشد در دادگاه کیفری و اگر حادثه زیان آور مجرمانه نباشد در دادگاه قضایی رسیدگی می شود.

اقدامات مسئولیت مدنی

دعوای مسئولیت مدنی باید توسط زیان دیده اقامه شود، زیرا طبق ماده 2 قانون آیین دادرسی مدنی، دعوای حقوقی از جانب شخصی که ذینفع دعوای حقوقی نیست، یعنی او انجام نخواهد شد. استفاده از این اقدام قانونی پذیرفته نیست.

خوانده در دعوای مسئولیت مدنی

خوانده در دعوای مسئولیت مدنی کسی است که باید خسارت وارده را جبران کند.
اگر علت حادثه متوفی باشد می توان نسبت به وراث او که نماینده قانونی آن شخص محسوب می شوند، دعوی مسئولیت پذیرفت.

مرتبط:  چرا تو اینستا نمیتونم تصویری زنگ بزنم

روش های پاداش

روش های جبران خسارت عینی ( اعاده وضعیت سابق ) و معادل آن است که دادگاه حسب شرایط تعیین می کند که کدام یک از این موارد روش جبران است.

الف- پاداش عینی

بهترین راه برای ترمیم آسیب، بازگرداندن کامل حالت آسیب دیده به حالت قبل از وقوع آسیب است. در جبران عینی ضرر به طور کامل از بین می رود و به همین دلیل این روش بر سایر روش ها ارجحیت دارد.
به عنوان مثال، اگر شخصی خانه ای را تخریب کند، دادگاه می تواند دستور بازسازی خانه را بدهد و در نتیجه وضعیت به حالت قبل برگردد.

ب- معادل آن را بیاورید

راه دیگر برای جبران، دادن معادل است. در این گونه موارد باید معادل آن چیزی که در اثر عمل یا ترک مال موجب حادثه از مال زیان دیده حذف شده یا کاهش یافته است به ملک او وارد شود و این معادل به دو صورت پولی انجام می شود. و غرامت غیر پولی. – غرامت مالی

غرامت نقدی

اصل بر این است که در غرامت نقدی، غرامت باید یکجا و فوری پرداخت شود، اما دادگاه می تواند با توجه به وضعیت مالی مسئول شرم، حکم به پرداخت اقساطی خسارت بدهد. مبلغ کل و تعداد پرداختی ها مشخص نیست و ممکن است تعهد به پرداخت مستمری تا پایان عمر قربانی ادامه یابد.

پاداش غیر پولی

غرامت غیر پولی به این معناست که شما می توانید ملک را پس بگیرید، در این صورت نیازی به پرداخت قیمت نیست زیرا او مالک اموال ملک است. البته مثل همه چیزهای خوب وجود ندارد و همیشه نمی توان آن را اینطور داد.

توصیه می کنیم مقاله خسارت تاخیر را مطالعه کنید.

توصیه می کنیم مقاله خسارت ناشی از تخلف از وظیفه را مطالعه کنید.

برای اطلاعات بیشتر در مورد مسئولیت مدنی به کانال تلگرام حقوقی Vakil.com مراجعه کنید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز با ارائه خدمات در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی آماده پاسخگویی به سوالات شما در زمینه مسئولیت مدنی هستند.

برای مشاوره حقوقی می توانید با کارشناسان و وکلای مجرب وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

آیا هیچ سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

حتی در روزهای تعطیل از ساعت 8 صبح تا 12 شب با بهترین مشاوران در سراسر کشور تماس بگیرید.

زیرا پشیمانی خشک و خالی در رفع خطاها و آسیب هایی که به دیگران وارد کرده ام هیچ تأثیری نخواهد داشت و حتی ممکن است برداشت توهین آمیز و حالت تحقیر این پشیمانی های خشک و پوچ داشته باشند و آسیب بیشتری ببینند. در ازای ضرر و زیان مادی، معنوی، روحی و جسمی که ایجاد کرده ایم اقدام کنیم.
ابراز پشیمانی های خشک و توخالی به خودی خود آسیبی بیشتر و توهین به شعور دیگران است.
وقتی این تواضع و صداقت را می پذیرم می بینم که پشیمانی خشک و خالی معنای واقعی و معنای واقعی در جبران ندارد، بلکه جبران خسارت و همچنین پشیمانی از ضرر و زیان هایی که به بار آورده ایم، یعنی خودپذیری به معنای همدردی است. با دیگران، برای جبران خسارت، متعهد می شویم که متفاوت از گذشته رفتار کنیم، که منجر به تغییر واقعی رفتار ما نسبت به خودمان و دیگران می شود.9888 جبران خسارت باید مشخص باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا