چرا تپش قلب دارم

تأیید شده توسط تیم پزشکی دکترساینااطلاعات این مقاله صرفاً برای افزایش آگاهی شماست. به‌هیچ‌عنوان بدون مشورت با پزشک، خوددرمانی نکنید. دریافت مشاوره آنلاین

تپش قلب می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. به عنوان مثال، افزایش ضربان قلب در طول فعالیت های ورزشی طبیعی است. مواردی مانند سیگار کشیدن، مصرف برخی داروها، برخی بیماری ها نیز می توانند باعث تپش قلب شوند. اما علائم تپش قلب چیست؟ تپش قلب چقدر طبیعی است و کجا خطرناک می شود؟

در این مقاله از مجله سلامت دکتر ساینا به این سوالات پاسخ می دهیم. برای مطالعه موضوع مورد نظر می توانید روی عنوان آن در لیست کلیک کنید. اگر در حال خواندن با موبایل هستید، روی عنوان ضربه بزنید.

فهرست مطالبی که می خوانید:

ضربان قلب چیست؟

همانطور که همه ما می دانیم، قلب وظیفه خون رسانی به کل بدن را از طریق ضربان های خود دارد. ضربان قلب بسته به میزان فعالیت بدنی، حالات روحی و روانی و شرایط محیطی تغییر می کند. ورزش، اضطراب و حتی آلودگی هوا می تواند بر ضربان قلب تأثیر بگذارد و باعث تپش قلب شود. اما این تغییرات برای همه انسان ها طبیعی و نسبتا یکسان است.

تاکی کاردی یا تپش قلب، زمانی که شدت ضربان قلب در حالت استراحت تغییر می کند، مشکل ساز می شود. یا در حالت فعال، ضربان قلب بیش از حد طبیعی افزایش می یابد.

علاوه بر تعداد ضربان قلب، شدت ضربان قلب و منظم بودن آن نیز بسیار مهم است. در صورت غیر طبیعی بودن ریتم قلب، شدت ضربان قلب نیز افزایش می یابد و ممکن است نظم خود را از دست بدهد.

تعداد ضربان قلب طبیعی و غیر طبیعی در زنان و مردان

ضربان قلب تعداد ضربان قلب در دقیقه است. برای اندازه گیری ضربان قلب کافی است انگشت اشاره و وسط دست راست را در قسمت داخلی مچ دست چپ قرار دهید و تعداد ضربان را برای یک دقیقه بشمارید.

ضربان قلب طبیعی برای بزرگسالان بالای ده سال حدود 70 تا 85 ضربه در دقیقه است. البته ضربان قلب در مردان و زنان کمی متفاوت است. ضربان قلب برای زنان به طور کلی بین 78 تا 82 و برای مردان بین 70 تا 72 است. اما به طور کلی ضربان قلب بین 60 تا 100 طبیعی و سالم تلقی می شود.[i]

فعالیت بدنی می تواند باعث تپش قلب شود. ضربان قلب در طول ورزش و فعالیت بدنی افزایش می یابد. بالاترین ضربان قلب قابل قبول برای هر فردی 220 منهای سن فرد است. به عبارت دیگر، برای یک فرد 50 ساله، حداکثر ضربان قلب سالم و قابل قبول 170 است.[ii]

گفتیم که تپش قلب زمانی اتفاق می افتد که ضربان قلب فرد در حالت استراحت بدون دلیل مشخصی افزایش یابد و از صد ضربان در دقیقه بیشتر شود. به طور معمول، علت تپش قلب، اختلال در نبض الکتریکی قلب است. عواملی که می توانند باعث ایجاد چنین اختلالی در بدن شوند و از علل تپش قلب هستند عبارتند از:

کم خونی

مصرف بیش از حد کافئین (مانند قهوه و نوشیدنی های انرژی زا)

سوء مصرف الکل

ورزش

تب

فشار خون بالا یا فشار خون پایین

عدم تعادل الکترولیت های خون (مانند سدیم، کلسیم و پتاسیم)

عوارض جانبی داروها

پرکاری تیروئید

سیگار کشیدن

استرس ناگهانی مانند ترس و وحشت

استفاده از داروها و محرک ها

تپش قلب می تواند به دلایل مختلفی رخ دهد و درمان آن بستگی به علت تپش قلب دارد. اگر تپش قلب دارید می توانید از هم اکنون از پزشکان دکتر ساینا کمک بگیرید تا علت آن را بیابید و اقدامات درمانی را انجام دهید.

تپش قلب یا تپش قلب در هنگام خواب معمولاً با احساس ضربان قلب قوی و سریع در قفسه سینه همراه است. همچنین ممکن است این احساسات ضربان دار را در سر و گردن خود احساس کنید. تپش قلب در شب اغلب در افرادی که مشکلات قلبی عروقی یا تیروئیدی ندارند، نگران کننده نیست.

علت تپش قلب شبانه

تپش قلب شبانه می تواند دلایل مختلفی داشته باشد:

حالت خواب

هنگامی که به پهلو دراز می کشید یا در وضعیت جنینی می خوابید، فشار بر اندام های داخلی و همچنین قلب و ریه ها افزایش می یابد. این فشار اضافه می تواند باعث تپش قلب شود.

رویا

افراد معمولا کمترین ضربان قلب در حالت استراحت را هنگام خواب دارند. یعنی حدود 50 تا 60 ضربه در دقیقه. اما رویاها می توانند بر سرعت تنفس و ضربان قلب تأثیر بگذارند و آن را افزایش دهند.

سکوت و آرامش شب

همچنین ممکن است در طول روز تپش قلب را تجربه کرده باشید. اما از آنجایی که روز شلوغ تر است و بیشتر اوقات توجه شما به چیز دیگری معطوف می شود، ممکن است اصلا متوجه افزایش ضربان قلب خود نشده باشید. زمانی که در رختخواب دراز کشیده اید و در حالت آرامش هستید، حواس تان به چیز دیگری پرت نمی شود و در صورت بروز ضربان قلب، توجه بیشتری به آن خواهید داشت.

محرک های تپش قلب در شب

عوامل زیادی باعث تپش قلب در شب می شوند و می توانند از دیگر دلایل تپش قلب باشند:

محرک هایی مانند کافئین، نیکوتین، برخی داروها، مواد مخدر مانند کوکائین یا آمفتامین

شرایطی مانند کم خونی، فشار خون پایین، هیپوگلیسمی و مشکلات تیروئید

شکلات

الکل

خستگی یا کمبود خواب

افسردگی و اضطراب

فشار

تب

تغییراتی مانند بارداری، یائسگی یا قاعدگی

تپش قلب اگر با علائمی مانند تنگی نفس، سرگیجه یا درد قفسه سینه همراه باشد، می تواند خطرناک باشد. در صورت مشاهده این علائم، بهتر است با پزشک مشورت کنید.

چه زمانی تپش قلب شبانه خطرناک است؟

در بسیاری از موارد و در افراد سالم، چنین تپش‌های شبانه نگران‌کننده نیستند. اما اگر مشکلات قلبی عروقی یا پرکاری تیروئید دارید یا تپش قلب در شب با علائم زیر همراه است، بهتر است به پزشک مراجعه کنید:

تنگی نفس

غش کردن یا غش کردن

درد در قفسه سینه

احساس گیجی یا سرگیجه

تپش قلب و اضطراب

اضطراب یکی از علل تپش قلب است. اضطراب یک احساس طبیعی است که همه ما بارها در زندگی خود آن را تجربه کرده ایم. علائم و اثرات اضطراب معمولاً به منبع اضطراب مربوط نمی شود. ترس از صحبت کردن جلوی کلاس، اضطراب قبل از عمل جراحی یا استرس مصاحبه شغلی تأثیر مشابهی بر بدن دارد. شایع ترین علائم اضطراب فشار خون بالا، ضربان قلب بالا و تنفس سریع و کم عمق است.

اضطراب ممکن است با عوامل خطر زیر مرتبط باشد و خطرات جدی برای افراد ایجاد کند:

تاکی کاردی (افزایش ضربان قلب): اضطراب می تواند باعث تپش قلب شود. در برخی موقعیت های نادر و جدی، اضطراب می تواند ضربان قلب را به حدی افزایش دهد که فرد دچار سکته و ایست قلبی شود.

فشار خون بالا: فشار خون بالا و استرس مزمن می تواند به عروق کرونر قلب فشار وارد کند و به تدریج عضلات قلب را ضعیف کند. این می تواند منجر به ایست قلبی شود.

کدام افراد بیشتر مستعد تپش قلب هستند؟

برخی عوامل خطر تپش قلب را افزایش می دهند. این عوامل می توانند محرک های خارجی یا مربوط به بیماری ها و شرایط بدن باشند:

سن

ژنتیکی

سابقه خانوادگی تپش قلب

مشکلات تیروئید

مشکلات قلبی عروقی

اضطراب

سطوح بالای الکل یا کافئین در خون

فشار خون بالا

استرس و ناراحتی روانی

سیگار کشیدن

داروهای خاص؛ مانند داروهای ضد افسردگی یا محرک هایی مانند آمفتامین ها

چرا تپش قلب خطرناک است؟

اغلب اوقات، تپش قلب توسط محرک های بی ضرر یا کم خطر مانند مصرف بیش از حد کافئین یا احساس ترس و هیجان ایجاد می شود. در چنین مواردی تپش قلب خود به خود و به سرعت ناپدید می شود و معمولاً خطر خاصی ندارد.

اگر تپش قلب با شدت و فرکانس بالا را تجربه کردید، حتما به دنبال مراقبت های پزشکی باشید. تپش قلب می تواند باعث مشکلات جدی یا حتی مرگ شود. خطرات احتمالی تپش قلب عبارتند از:

نارسایی قلبی

نارسایی قلبی

حمله قلبی و در برخی موارد مرگ

اگرچه تپش قلب در مواردی مانند استرس و اضطراب طبیعی است. اما تکرار تپش قلب و ظاهر شدن آنها با شدت بالا می تواند نشان دهنده مشکلات جدی باشد. در این صورت باید با کمک پزشک علت تپش قلب را شناسایی کرد.

افرادی که تپش قلب مکرر را تجربه می کنند، به خصوص اگر از اضطراب یا استرس محیطی رنج نمی برند، باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنند.

مواردی که باید توسط پزشک مشاهده شود

اگر تپش قلب با علائم زیر همراه باشد، حتما فورا به پزشک مراجعه کنید.

درد قفسه سینه یا احساس فشار در قفسه سینه که با استراحت از بین نمی رود.

قفل شدن فک یا درد شانه

سردرگمی یا مشکل در درک

سابقه حمله قلبی، نارسایی قلبی یا بیماری قلبی

مرتبط:  چطور از گروه ایمو لفت دهیم

تعرق مفرط

خونریزی شدید یا آسیب فیزیکی

لکه بینی در دوران بارداری

ضربه به سر

اگر به تازگی مصرف داروی جدیدی را شروع کرده اید

اگر اخیرا در معرض مواد حساسیت زا مانند نیش زنبور عسل قرار گرفته اید

سخنان پایانی دکتر ساینا

علت تپش قلب هر چه باشد، باید بررسی شود. زیرا ضربان قلب بالا می تواند نشان دهنده وجود سایر بیماری های زمینه ای باشد و در نهایت سلامت شما را تهدید کند. اگر تپش قلب دارید؛ به خصوص اگر تپش قلب با علائم دیگری مانند تنگی نفس همراه باشد، بهتر است در اسرع وقت با پزشک مشورت کنید.

اگر تاکی کاردی (ضربان قلب) کنترل نشود، می تواند سلامت کلی قلب را به خطر بیندازد و مشکلاتی مانند حمله قلبی، نارسایی قلبی و ایست قلبی ایجاد کند.

ضربان قلب طبیعی در حالت استراحت بین 60 تا 100 ضربه در دقیقه است. ضربان قلب بالای 100 ضربه در دقیقه تپش قلب نامیده می شود. اگر ضربان قلب در حالت استراحت به 150 ضربه در دقیقه یا بیشتر برسد، نشانه تپش قلب است و بهتر است فرد مبتلا فوراً به پزشک مراجعه کند.

شایع ترین علل تپش قلب عبارتند از: بیماری های قلبی عروقی، فشار خون بالا، نارسایی قلبی و عروق کرونر، ضعف عضله قلب و عفونت ها.

حمله تپش قلب می تواند از چند ثانیه تا چند ساعت و در موارد نادر تا چند روز طول بکشد. این حملات می توانند تکراری و منظم یا نامنظم باشند. ضربان قلب در طول هر حمله معمولاً بین 140 تا 180 است. اما در برخی افراد می تواند به 250 ضربه در دقیقه برسد.

همکار مجله سلامت دکتر ساینا می توانید سوالات خود را در رابطه با موضوع این مقاله در قسمت نظرات بنویسید. کارشناسان ما سعی می کنند در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ دهند.

وقتی نام ضربان قلب به میان می‌آید، برای همه ما با لحظاتی همراه می‌شویم که قلب‌مان تندتر و قوی‌تر می‌زند، به طوری که تپش آن را احساس می‌کنیم. شاید در چنین لحظاتی سوالات مختلفی ذهن ما را به خود مشغول کند که آیا این حالت طبیعی است؟ آیا تپش قلب می تواند عوارضی ایجاد کند؟ و سوالات دیگری که این مقاله را می خوانید تا پاسخ آنها را بدانید. برای پاسخ به این سوالات این مقاله Humka را به موضوع تپش قلب اختصاص داده ایم تا به زبان ساده اطلاعات پزشکی معتبری را در اختیار شما قرار دهیم.

فهرست

ضربان قلب چیست؟

وقتی ضربان قلب تندتر و بلندتر از حالت طبیعی خود می‌زند، به طوری که لرزش آن را در قفسه سینه، گلو یا گردن خود احساس می‌کنیم یا صدای ضربان قلب را در گوش خود می‌شنویم، تپش قلب نامیده می‌شود. خوشبختانه در بیشتر موارد این عارضه نه جدی است و نه مضر، بلکه پاسخی طبیعی به شرایطی مانند استرس است. با این حال، اگر ضربان قلب چندین بار تکرار شود و احساس ناخوشایندی به شما بدهد، باید به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

چه چیزی باعث تپش قلب می شود؟

اضطراب، استرس، ترس و وحشت

فعالیت ورزشی شدید

تغییرات در دوران بارداری

مصرف زیاد قهوه

تیروئید پرکار

قند خون، پتاسیم و اکسیژن بدن کاهش می یابد

کاهش دی اکسید کربن در خون

تب

کم خونی

کم آبی بدن

خون ریزی

مصرف داروهایی مانند داروهای استنشاقی و ضد احتقان آسم، مسدودکننده های بتا (تجویز شده برای فشار خون بالا یا بیماری قلبی)، داروهای تیروئید و داروهای ضد آریتمی و برخی از داروهای سرماخوردگی

مصرف مکمل های دارویی

مواد مخدر مانند کوکائین و آمفتامین ها

نیکوتین

مصرف الکل

طول مدت این عارضه به علت آن بستگی دارد، اما معمولاً طولانی نیست و در عرض چند ثانیه تا چند دقیقه از بین می رود.

علل تپش قلب در زنان

یکی از دلایل غیر طبیعی بودن ریتم قلب در زنان مربوط به تغییرات هورمونی و علائم یائسگی است. به طور کلی، ریتم غیرطبیعی قلب در دوران یائسگی بی ضرر است، اما اگر ریتم قلب ادامه داشت، بهتر است برای اطمینان از سلامت خود توسط پزشک معاینه شوید. تپش قلب از علائم شایع یائسگی نیست، اما ممکن است در اوایل یائسگی آن را تجربه کنید. این عارضه معمولا به دلیل تغییرات هورمونی نه تنها در دوران یائسگی، بلکه در دوران قاعدگی و بارداری نیز رخ می دهد و اغلب به عنوان یک علامت موقت و گذرا تلقی می شود.

علل تپش قلب در جوانان

ریتم غیر طبیعی قلب اغلب نشانه یک مشکل جدی نیست، بنابراین نباید نگران باشید. تپش قلب در جوانان می تواند به دلایل مختلفی از جمله ترس، استرس، مصرف کافئین، داروهای سرماخوردگی، داروهای آلرژی و آسم، مکمل های گیاهی و سایر داروها رخ دهد. دو مورد از شایع ترین علل این مشکل در نوجوانان و جوانان، عدم مصرف الکل و ورزش نکردن و تناسب اندام است. البته، این به ندرت می تواند نشانه یک بیماری زمینه ای مانند کم خونی، مشکلات تیروئید یا آریتمی قلبی باشد. .

علائم خطرناک تپش قلب

ریتم غیرطبیعی قلب معمولاً خطرناک نیست و تنها اگر با علائم زیر همراه باشد نشانه یک مشکل جدی تر است:

اگر تپش قلب با علائم زیر همراه باشد، با اورژانس تماس بگیرید:

درد، فشار یا سفتی در قفسه سینه، گردن، فک، بازو یا قسمت بالای کمر

تنگی نفس

تعریق غیر طبیعی

علت سردی دست و پا و تپش قلب چیست؟

اکثر افرادی که از حملات پانیک رنج می برند چندین مورد از علائم زیر را در زمان حمله تجربه می کنند، از جمله:

دست و پاهای سرد

ضربان قلب سریع

سرگیجه، بی حسی یا سوزن سوزن شدن در دست ها و انگشتان

درد قفسه سینه و مشکلات تنفسی

احساس از دست دادن کنترل رفتارتان

فردی که حمله پانیک را تجربه می کند ممکن است باور کند که علائم حمله قلبی را تجربه می کند یا مرگ قریب الوقوع است. ترسی که فرد در حین حمله پانیک تجربه می کند هیچ تناسبی با واقعیت بیرونی و آنچه در اطراف او اتفاق می افتد ندارد.

علت تپش قلب و سیاهی چشم چیست؟

ممکن است صدای ضربان قلب خود را در شرایط خاصی شنیده باشید که تشنه شدید و بدنتان کم آب است یا سطح قند خونتان پایین است. در این حالت به دلیل کاهش فشار خون و قند خون ممکن است هنگام بلند شدن چشمان شما سیاه شود. در صورت کم آبی، قلب باید خون را با فشار بالاتر پمپاژ کند تا کاهش حجم خون بدن را جبران کند.

گاهی به دلیل خصوصیات متفاوت افراد و سکوت شب، برخی افراد در طول شب بیشتر متوجه ضربان قلب خود می شوند و گاهی ضربان قلب را با ضربان قلب اشتباه می گیرند. علاوه بر این، افرادی که از حملات پانیک رنج می برند ممکن است در هنگام خواب تپش قلب و دوره های پانیک را تجربه کنند.

به گزارش سایت my.clevelandclinic، برای تشخیص تپش قلب باید به نکات زیر توجه کرد تا در معاینه پزشکی اطلاعات صحیحی به پزشک ارائه شود:

تپش قلب از چه زمانی شروع می شود؟

چقدر طول می کشد؟

هنگام بروز تپش قلب چه احساسی دارید؟

وقتی شروع می شود چه می کنید؟

پس از معاینه بالینی و پرسیدن سوالات مرتبط با این عارضه، پزشک موارد زیر را نیز بررسی خواهد کرد:

پرونده پزشکی شما

علائم بالینی

رژیم غذایی

داروها و مکمل هایی که مصرف می کنید

تشخیص ضربان قلب

گاهی پزشکان یکی از آزمایش‌های زیر را برای تشخیص برخی مشکلات اساسی تجویز می‌کنند:

آزمایش خون: این آزمایش‌ها سطح هورمون‌ها، ریزمغذی‌ها و الکترولیت‌هایی را که بر ضربان قلب شما تأثیر می‌گذارند اندازه‌گیری می‌کنند. علاوه بر این، در طول آزمایش خون، تعداد سلول های خونی و ویژگی های فیزیکی آنها ارزیابی می شود.

آزمایش ادرار: در آزمایش ادرار، سطح الکترولیت ها، سلول های خونی، هورمون ها و قند موجود در ادرار اندازه گیری می شود.

تست استرس (استرس تست): از طریق این تست عملکرد قلب در زمانی که ضربان قلب بالاتر از حد طبیعی باشد ارزیابی می شود. این کار معمولا با دویدن روی تردمیل و افزایش ضربان قلب انجام می شود.

اکوکاردیوگرافی: در آزمایش اکوکاردیوگرافی، از امواج صوتی برای ایجاد تصاویر زنده و متحرک از قلب استفاده می شود.

الکتروکاردیوگرام (ECG یا ECG): نوار قلب فعالیت الکتریکی قلب را ثبت می کند.

اشعه ایکس قفسه سینه: این روش تصویربرداری به پزشک کمک می کند اندازه قلب را ارزیابی کند

روش هولتر مانیتورینگ: در این روش دستگاه کوچکی به بدن متصل می شود و ضربان قلب را بین 24 تا 48 ساعت ثبت می کند.

درمان فلبیت

نوع درمان این بیماری به علت آن بستگی دارد و گاهی درمان آن نیازی به دارو ندارد. به عنوان مثال، گاهی اوقات ریتم غیر طبیعی قلب در اثر مصرف نوع خاصی از غذا مانند قهوه ایجاد می شود. در چنین مواقعی باید از مصرف قهوه خودداری کرد. اگر ریتم غیرطبیعی قلب ناشی از یک محرک خارجی باشد، اغلب بدون دارو قابل درمان است. در اینجا عوامل رایج برای تپش قلب وجود دارد:

مرتبط:  چرا وقتی انتی بیوتیک باعث اسهال میشود

سیگار کشیدن

مصرف الکل

زیاد قهوه بنوشید

غذای تند بخورید

فعالیت های ورزشی سنگین

اما اگر تپش قلب ناشی از بیماری قلبی یا آریتمی قلبی باشد، برای درمان آن نیاز به داروها، جراحی یا کاشت دستگاه زیر پوست است.

توجه داشته باشید که این مقاله جایگزین نظرات کارشناسان و توصیه های پزشکان نیست و هرگز از این مقاله به عنوان جایگزین توصیه های پزشکان استفاده نکنید.

قرص برای تپش قلب

اگر تپش قلب مزاحم و مداوم دارید، نوع دارویی که برای شما تجویز می شود به علت اصلی آن بستگی دارد. بر این اساس می توان برخی از داروهای زیر را تجویز کرد.

مهارکننده های ACE: قرص های انالاپریل مالئات، لیزینوپریل و فزینوپریل سدیم ممکن است در این گروه از داروها ذکر شوند.

داروهای ضد اضطراب: اگر تپش قلب شما ناشی از اضطراب باشد، پزشک ممکن است داروهای ضد اضطراب تجویز کند. داروهای ضد اضطراب شامل قرص لورازپام و آلپرازولام (زاناکس) هستند و فقط باید طبق دستور مصرف شوند. از مصرف داروهای ضد اضطراب در هنگام رانندگی، کار با ماشین آلات و انجام کارهایی که نیاز به هوشیاری بالایی دارند خودداری کنید.

بتا بلوکرها: متوپرولول، پروپرانولول (ایندرال) و آتنولول را می توان به عنوان بتا بلوکرها ذکر کرد.

مسدود کننده های کانال کلسیم: وراپامیل و دیلتیازم دو داروی رایج در این گروه هستند

هیچ یک از داروهای معرفی شده را خودتان بدون تجویز پزشک مصرف نکنید، زیرا ممکن است عوارض جانبی جدی در انتظار شما باشد.

درمان خانگی تپش قلب

اگر ریتم غیرطبیعی قلب شما ناشی از اضطراب یا استرس باشد، می‌توانید با انجام فعالیت‌های آرام‌بخش مانند یوگا و مدیتیشن یا با تمرین ذهن آگاهی و تکنیک‌های تنفسی، ضربان قلب را متوقف کنید.

تکنیک های تمدد اعصاب را امتحان کنید

استرس و هیجان باعث افزایش سطح آدرنالین در خون می شود. بنابراین استرس یکی از محرک های ریتم غیر طبیعی قلب است و اگر بتوانید آن را از بین ببرید ریتم قلب نیز آرام آرام از بین می رود. با روش های زیر می توانید استرس را کنترل کرده و آرامش ذهن و ماهیچه ها را بازیابی کنید:

مراقبه

تایچی

یوگا

تکنیک های تنفس

البته، تمرینات ذهنی باید مستمر و منظم باشند، نه اینکه فقط به انجام آن‌ها در زمانی که قلبتان تند می‌زند فکر کنید. پایین نگه داشتن سطح استرس به حفظ ضربان قلب در سطح طبیعی کمک می کند و در نتیجه وقوع تپش قلب را به حداقل می رساند.

تحریک عصب واگ

عصب واگ وظایف مهمی از جمله اتصال مغز به قلب دارد. انجام مانور واگ باعث تحریک عصب واگ می شود و در تنظیم ضربان قلب موثر است. همچنین می توانید تمرینات مبهم را در خانه انجام دهید، اما ابتدا باید از پزشک مشاوره لازم را دریافت کنید. شستن صورت با آب سرد یا قرار دادن یک حوله سرد یا کیسه یخ روی صورت به مدت 20 تا 30 ثانیه به تحریک عصب واگ کمک می کند. انجام تمرینات تنفسی در این زمان در حالت درازکش تاثیر مفیدی در بهبود عملکرد واگ دارد. نحوه انجام صحیح این حرکات را با نظر و راهنمایی پزشک خود بیاموزید.

آب کافی بنوشید

کم آبی بدن یکی از علل شایع ریتم غیر طبیعی قلب است. هنگامی که بدن کم آب می شود، خون غلیظ تر می شود و قلب باید خون را با قدرت بیشتری پمپ کند تا آن را در رگ ها به گردش درآورد. این فرآیند باعث ایجاد ضربان قلب نامنظم می شود. هر زمان که متوجه شدید ادرارتان غلیظ و تیره است، مایعات بیشتری بنوشید تا از تپش قلب جلوگیری کنید.

اگر تپش قلب دارید چه بخوریم؟

زالزالک حاوی یک ماده فعال مهم است که برای کمک به مشکلات گوارشی و فشار خون بالا استفاده می شود. عصاره زالزالک یک ترکیب طبیعی موثر در کاهش تپش قلب است. البته زالزالک می تواند با داروهای قلب تداخل داشته باشد. اگر دارو مصرف می کنید، قبل از مصرف زالزالک با پزشک خود مشورت کنید. P اجتناب از رژیم غذایی مغذی و متعادل راه دیگری برای غلبه بر تپش قلب است. یک رژیم غذایی متعادل حاوی مواد غذایی زیر است:

میوه های تازه

سبزیجات

غلات کامل

پروتئین بدون چربی

چربی های سالم مانند آجیل و ماهی

برای کاهش خطر ابتلا به مشکلات قلبی، غذاهای زیر را به حداقل برسانید:

چربی های اشباع شده

چربی ترانس

نمک

قند

غذاهای فرآوری شده و بسته بندی شده

پیشگیری از تپش قلب

بسته به علت این عارضه، نکات زیر می تواند به شما در پیشگیری از آن کمک کند:

با استفاده از تمرینات تنفسی، تکنیک‌های تمدد اعصاب، یوگا، تای چی یا تکنیک‌های بیوفیدبک، سطح استرس خود را کاهش دهید.

از مصرف الکل خودداری کنید

قهوه و غذاهای کافئین دار را در حد اعتدال مصرف کنید

از سیگار کشیدن خودداری کنید

تمرین منظم

از مصرف غذاهای محرک و فعالیت های سنگین خودداری کنید

فشار خون و سطح کلسترول خود را کنترل کنید

چه زمانی ضربان قلب طبیعی تلقی می شود؟

عارضه ریتم غیر طبیعی قلب بسیار شایع است و به طور کلی پاسخی طبیعی به استرس یا اضطراب در نظر گرفته می شود. هر کسی در شرایط خاص ممکن است تپش قلب داشته باشد. یک مطالعه نشان داد که 16 درصد از مراجعه به پزشک به دلیل تپش قلب است. تپش قلب نیز دومین دلیل مراجعه افراد به متخصص قلب است. شایع ترین شرایطی که در آن افراد تپش قلب را تجربه می کنند عبارتند از:

هنگام دراز کشیدن: خوابیدن به پهلو می تواند فشار روی قفسه سینه را افزایش دهد

در طول روز: اگر در طول روز چندین ساعت تپش قلب دارید، با پزشک خود مشورت کنید، زیرا ضربان طبیعی قلب نباید بیش از چند ثانیه طول بکشد.

همراه با اضطراب: تپش قلب بخشی از پاسخ طبیعی بدن به احساس اضطراب یا وحشت است.

در دوران بارداری: در دوران بارداری ضربان قلب و گردش خون برای حمایت از جنین افزایش می یابد. تپش قلب در زنان باردار طبیعی است و معمولاً عوارضی ایجاد نمی کند

توجه داشته باشید که این مقاله جایگزین نظرات کارشناسان و توصیه های پزشکان نیست و هرگز از این مقاله به عنوان جایگزین توصیه های پزشکان استفاده نکنید.


class=”wp_ulike_btn wp_ulike_put_image image-unlike wp_ulike_btn_is_active wp_post_btn_6626″
style=”width: 120px!important;height: 40px!important;background-color: #1da1f3!important;box-shadow: none!important;color: #ffffff!important;”>می پسندم

اگر ضربان قلب ما بالاتر از حد طبیعی و قابل قبول باشد به این حالت تپش قلب می گویند. این وضعیت می تواند بسیار نگران کننده باشد، اما معمولاً آسیبی به ما نمی رساند و پس از کمی استراحت آرام می شود. در این مقاله به 10 علت تپش قلب می پردازیم.

در تمام روز، هر روز و هر لحظه، قلب ما خون را به قسمت‌های مختلف بدن پمپاژ می‌کند تا اکسیژن و مواد ضروری آن‌ها را تامین کند. علت تپش قلب در فرد می تواند به مشکلات مختلفی مربوط باشد.

اغلب اوقات ما حتی متوجه فعالیت مداوم و ضربان قلب خود نمی شویم، اما گاهی اوقات زمانی که ورزش و فعالیت بدنی انجام می دهیم یا به دلیل چیزی بسیار می ترسیم، ضربان قلبمان افزایش می یابد و شما را متوجه آن می کنیم.

اگر ضربان قلب ما بالاتر از حد طبیعی و قابل قبول باشد به این حالت تپش قلب می گویند. این وضعیت می تواند بسیار نگران کننده باشد، اما معمولاً آسیبی به ما نمی رساند و پس از کمی استراحت آرام می شود.

اما گاهی اوقات می تواند نشانه این باشد که ما در خطر هستیم و باید هر چه سریعتر با مشکل خود مقابله کنیم. در این مقاله به شایع ترین علائم و علل تپش قلب در بیماران می پردازیم.

1️⃣ حمله پانیک باعث تپش قلب می شود

ترس یک واکنش طبیعی در انسان است که همه ما در موقعیت های خاص و در زمان های خاص آن را تجربه می کنیم. در واقع یک غریزه نجات و بقا در درون ما وجود دارد که باعث می شود به موقعیت های خطرناک و مضر واکنش نشان دهیم. اگر در این شرایط واکنش خوبی نشان ندهیم، خطری که در انتظار ما است می تواند به ما آسیب برساند یا حتی منجر به مرگ شود. اما گاهی این ترس می تواند خطرناک و نگران کننده شود و همیشه موجه نیست.

همانطور که از نام آن پیداست، حمله پانیک زمانی رخ می دهد که فرد احساس فوریت یا ترس را تجربه کند. این می تواند یک تجربه بسیار ترسناک برای فردی باشد که حمله را تجربه می کند و با تعدادی از علائم مانند تپش قلب قابل شناسایی است.

2️⃣ تپش قلب به دلیل کاهش سطح آب بدن

در طول روز، اکثر ما به میزان آب بدن خود و کافی بودن یا نبودن آب مورد نیاز خود توجهی نمی کنیم. اما گاهی اوقات میزان آبی که وارد بدن ما می شود بسیار کم است و از این رو با مشکل کم آبی مواجه می شویم. این وضعیت می تواند منجر به تعدادی از علائم مانند تپش قلب شود. با این حال، مدیریت این وضعیت به طور کلی آسان است.

مرتبط:  چرا نسل شیر ایرانی از بین رفته است علوم ششم

معمولاً کاهش آب بدن می تواند باعث کاهش فشار خون در افراد شود زیرا مایعات کمی در بدن وجود دارد. کم آبی همچنین می تواند تعادل الکترولیت ها یا مواد مغذی را که از مایعات دریافت می کنیم، مختل کند. در چنین شرایطی بدن برای جبران این وضعیت و کمبود آب ضربان و سرعت قلب را افزایش می دهد و مشکل تپش قلب به وجود می آید.

3️⃣ استرس باعث تپش قلب می شود

زندگی ما همیشه آرام و بدون مشکل پیش نمی رود و به عبارتی همیشه ایده آل نیست. اتفاقات و مشکلات اطراف ما باعث می شود استرس ما افزایش یابد و بدن ما برای رفع آنها با مشکلات و اتفاقات درگیر شود. آدرنالین به آرامی در خون ما نفوذ می کند و توانایی آرامش و آرامش را از ما سلب می کند. در نتیجه قلب تلاش می کند بیشتر کار کند و خون را به قسمت های مختلف بدن پمپاژ می کند.

این پمپاژ خون سنگین و قدرتمند منجر به مشکل تپش قلب می شود که یکی از رایج ترین و شناخته شده ترین علائم استرس و اضطراب است. معمولا پس از چند لحظه آرام می شویم و همزمان ضربان قلبمان نیز به حالت عادی باز می گردد. اگر تپش قلب حتی پس از کاهش سطح استرس ادامه داشت، باید به دنبال درمان باشید و با پزشکان عمومی و متخصص مشورت کنید.

4️⃣ تغییر رژیم غذایی باعث تپش قلب می شود

انسان ها به طور کلی رژیم غذایی متنوعی می خورند و جدای از درد معده و مشکلات مربوط به آن، این تنوع غذاها هیچ مشکلی ایجاد نمی کند. در واقع، متخصصان داشتن یک رژیم غذایی متنوع را پیشنهاد می‌کنند، زیرا می‌تواند تنوع غذاهایی را که وارد بدن ما می‌شود افزایش دهد تا بدنی سالم و متناسب داشته باشیم. با این حال، گاهی اوقات تغییرات ناگهانی جدید در رژیم غذایی می تواند اثرات ناخواسته و مضری از جمله تپش قلب داشته باشد.

یک تغییر جدید در رژیم غذایی می تواند موادی را وارد بدن افراد کند که به آنها حساسیت دارند و منجر به تپش قلب شود. این تغییرات رژیم غذایی می تواند بر موارد دیگری مانند سطح قند خون تأثیر بگذارد که عامل دیگری در افزایش ضربان قلب افراد است. اگر تغییر خاصی در رژیم غذایی شما باعث تپش قلب می شود، پیشنهاد می کنیم تاریخچه موادی را که معمولا مصرف می کنید نگه دارید تا بتوانید به سرعت مواد غذایی را که باعث این اثرات نامطلوب می شوند شناسایی کنید.

5️⃣ محرک ها باعث تپش قلب می شوند

مواد مختلفی وجود دارند که به عنوان محرک برای بدن عمل می کنند. این مواد به طور کلی سطح هوشیاری ما را افزایش می دهند و در نتیجه ضربان قلب شدیدتر می شود. تعداد زیادی از محرک های هوشیاری و بدن اثر افزایش ضربان قلب دارند که حالتی غیر طبیعی تلقی می شود.

نمونه ای از این محرک ها که به طور گسترده توسط مردم مصرف می شود، کافئین است که عمدتا در چای و قهوه یافت می شود. اگرچه این نوشیدنی ها برای مصرف اول صبح برای افزایش هوشیاری در شروع ساعات کاری ایده آل هستند، اما بسیاری از افراد برای جلوگیری از افزایش ضربان قلب نیاز به مصرف کافئین با تعادل و احتیاط دارند. داروهایی مانند آمفتامین و کوکائین نیز می توانند باعث تپش قلب در افراد شوند. علاوه بر این، نوشیدنی های انرژی زا مانند ردبول نیز می توانند مسئول تپش قلب در افراد باشند.

6️⃣ تپش قلب در اثر داروها و داروها

طیف گسترده ای از مواد دارویی و داروهای مختلف برای درمان بیماری ها و مشکلات در زمینه سلامت انسان وجود دارد. این داروها علاوه بر تاثیر مثبت بر بیماری های خاص، عوارض جانبی زیادی نیز ایجاد می کنند که برخی از آنها نامطلوب هستند. یکی از عوارض جانبی احتمالی برخی داروها افزایش ضربان قلب است.

اگر خطر تپش قلب وجود دارد یا اگر واکنش دیگری به داروها دارید، باید قبل از مصرف یک داروی جدید یا حتی قدیمی با پزشک خود مشورت کنید. در این شرایط پزشکان ممکن است داروهای دیگری را جایگزین کنند. ترکیبات مختلف داروها نیز می توانند باعث تپش قلب شوند و اگر این علائم و مشکلات برطرف نشد، حتما باید با پزشک خود مشورت کنید.

7. تغییرات هورمونی باعث تپش قلب می شود

بدن ما به شدت تحت تاثیر هورمون ها است و این هورمون ها جنبه های مختلف بدن و عملکرد ما را کنترل می کنند. هورمون ها می توانند بر خلق و خو، سطح قند خون، دمای بدن و سایر قسمت های بدن ما تأثیر بگذارند. در این زمینه، عملکرد خاصی از بدن ما ضربان قلب است. تغییرات مختلف در سطح هورمون ها در بدن می تواند منجر به تپش قلب شود. پس از بازیابی سطح هورمون، مشکل تپش قلب نیز حل خواهد شد.

در زنان، چنین تغییرات هورمونی می تواند به دلایلی مانند بارداری، قاعدگی و یائسگی رخ دهد. قرص های ضد بارداری نیز می توانند عامل اصلی تغییرات هورمونی باشند که منجر به تپش قلب می شود. اگر مشکل تپش قلب ادامه داشت و به زودی برطرف نشد، توصیه می شود برای این مشکل با پزشک مشورت کنید، به خصوص اگر فرد مبتلا باردار باشد.

8️⃣ ورزش و آرامش باعث تپش قلب می شود

متخصصان بهداشت پیشنهاد می کنند که زمان کافی برای حرکت و ورزش را وارد زندگی خود کنیم و این پیشنهاد بسیار خوبی است.

ورزش و تحرک به افراد کمک می کند تا سیستم قلبی عروقی خود را در وضعیت مناسب و سالم نگه دارند که منجر به داشتن قلب و ریه های سالم می شود. علاوه بر این، با کمک ورزش و آرامش، می توانید چربی های اضافی را آب کنید، خلق و خوی کلی خود را بهبود بخشید و کیفیت کلی زندگی را بهبود بخشید.

اگر به ورزش و ورزش عادت ندارید، ضربان قلب بالا و تپش قلب می تواند بسیار نگران کننده باشد. این افزایش ضربان قلب معمولا موقتی است و حتی برای شما مفید خواهد بود.

اگر در حین یا بعد از ورزش از ضربان قلب خود مطمئن نیستید و نگران هستید، حتما با پزشک مشورت کنید. علاوه بر این، یک مربی تناسب اندام می تواند تمرینات مناسبی را برای رفع مشکل تپش قلب برای شما برنامه ریزی کند.

9️⃣ کم خونی و تپش قلب

ماده خاصی به نام هموگلوبین باعث قرمز شدن خون در بدن ما می شود. هموگلوبین نوعی پروتئین است که در گلبول های قرمز یافت می شود. این پروتئین آهن را که به شدت به اکسیژن وابسته است حمل می کند. آهن اجازه می‌دهد تا اکسیژن به هموگلوبین بچسبد و گلبول‌های قرمز خون، اکسیژن را به قسمت‌های مختلف بدن می‌رسانند.

وقتی تعداد گلبول های قرمز کاهش می یابد یا به عبارت دیگر وقتی هموگلوبین فرد کاهش می یابد، بدن نمی تواند اکسیژن مورد نیاز خود را تامین کند. نام این بیماری خاص کم خونی نامیده می شود و یکی از راه هایی که بدن برای جبران این مشکل تلاش می کند افزایش ضربان قلب به منظور افزایش اکسیژن در جریان خون بدن است. به دلیل این کم خونی، مشکل تپش قلب در فرد ایجاد می شود. مشکل کم خونی قابل درمان است و از این رو این نوع تپش قلب پس از رفع مشکل مرتبط و افزایش سطح اکسیژن خون به حالت عادی باز می گردد.

مشکلات قلبی باعث تپش قلب می شود

قلب ما بدون توجه روزانه به کار خود ادامه می دهد و معمولاً توجه خاصی به این اندام مهم نداریم و فکر می کنیم مشکلی آن را تهدید نمی کند. وابستگی ما به سلامت قلب در بدن بسیار زیاد است، زیرا اگر جریان پمپاژ خود به اعضای بدن متوقف شود، هلاک خواهیم شد. هنگامی که مشکلات قلبی خاصی ایجاد می شود و جریان خون را در بدن محدود می کند، نتایج و اثرات این مشکلات می تواند مضر باشد.

اگر بدون هیچ دلیل مشخصی تپش قلب دارید، می تواند نشانه این باشد که مشکلی در قلب شما وجود دارد. اگرچه همه مشکلات قلبی بلافاصله خطرناک یا مضر نیستند، اما برخی از آنها مانند حملات قلبی می توانند کشنده باشند. اگر مشکل ریتم بیش از حد و غیر طبیعی قلب دارید یا احساس می کنید در حال حمله قلبی هستید، باید بدون اتلاف وقت با متخصص قلب و عروق مشورت کنید.

دکتر سعید یزدان خواه، متخصص قلب و عروق و آنژیوپلاستی

[wp_ulike]

برای بهبود کیفیت محتوا امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا