چرا به یاد نمی آورم

ضعف حافظه ممکن است برای هر کسی اتفاق بیفتد. شما نمی توانید کلید ماشین خود را پیدا کنید، در یک مهمانی با کسی ملاقات می کنید و پنج دقیقه بعد نام او را به خاطر نمی آورید. فروشگاه را ترک می کنید اما به یاد نمی آورید که ماشین خود را کجا پارک کرده اید. نگران نباشید، هیچکس حافظه کاملی ندارد. این کاملا طبیعی است که گاهی اوقات چیزهایی را فراموش کنید، حتی اگر هنوز جوان هستید.

فراموش کردن چه چیزی طبیعی است؟

چیزهایی که تازه یاد گرفتی مانند نام یک فرد جدید در مهمانی. یادآوری چنین چیزی بسیار دشوار است زیرا هنوز در ذهن شما جا نیفتاده است. علاوه بر این، مغز شما ظرفیت ذخیره سازی زیادی دارد. برای به خاطر سپردن اطلاعات جدید، مغز باید فضای جدیدی برای آن اطلاعات ایجاد کند. برای این کار، مغز کمترین جزئیات را حذف می کند و چیزهایی را که کمتر از آن استفاده می کنید.

بنابراین کاملاً طبیعی است که دیگر به خاطر نمی آورید که دستگاهی را کجا گذاشته اید یا قرار ملاقاتی را که در برنامه خود گذاشته اید فراموش می کنید. بیشتر اوقات علت اصلی بی توجهی شما هنگام انجام کاری یا صحبت کردن است. شاید قبل از توجه به نام فرد جدیدی به تشنگی خود فکر کرده باشید یا در هنگام پارک کردن ماشین به لیست خرید خود فکر کرده باشید. به علاوه، زمانی که خسته، مریض یا مضطرب هستید، به احتمال زیاد فراموش می کنید.

لینک را کپی کنید

راهنمایی سریع

با انجام برخی کارها می توانید حافظه خود را تقویت کنید. شاید شما نیاز به سازماندهی (یا سازماندهی مجدد) زندگی خود داشته باشید.

لینک را کپی کنید

سازماندهی شود

چیزهایی را که تمایل دارید از دست بدهید در مکانی مشخص قرار دهید و به این ترتیب احتمال گم شدن آنها در آینده کمتر است. یک حلقه کلید و مکانی برای قرار دادن شارژر در منزل خود در نظر بگیرید تا این دستگاه ها جایگاه ممتازی داشته باشند.

لینک را کپی کنید

یادداشت کنید

فراموشی دوران کودکی که فراموشی نوزادی نیز نامیده می شود، ناتوانی بزرگسالان در یادآوری خاطرات اپیزودیک (خاطرات موقعیت ها یا رویدادها) قبل از سن دو تا چهار سالگی و همچنین قبل از ده سالگی در برخی از افراد مسن است که با آنچه متفاوت است. مشاهده می کنیم. انتظار این می رود. با گذشت زمان، خاطرات کمتر و کمتری به یاد می آورند. در ادامه تمامی جوانب این موضوع را بررسی خواهیم کرد و اگر در مورد فراموشی دوران کودکی سوالی دارید، برای دریافت مشاوره از متخصصان آریاز دریغ نکنید.

دلیل اینکه کودکی ام را به یاد نمی آورم؟ (علت فراموشی خاطرات کودکی)

فراموش کردن خاطرات کودکی و به یاد نیاوردن دوران کودکی در واقع از به یاد آوردن همه چیز رایج تر است. معمولاً اولین خاطراتی که می‌توانیم بازیابی کنیم، تقریباً مانند تکه‌هایی از رویا هستند که نمی‌توانیم آن‌ها را کاملاً درک کنیم. تفاوت طبیعی بین افراد در نحوه به یاد آوردن سال های اولیه زندگی وجود دارد.

اولین خاطرات را می توان در سنین 2 تا 2.5 سالگی تشکیل داد، اما اغلب اولین خاطراتی که به یاد می آیند مربوط به سن 5 یا 6 سالگی است.

به طور کلی، هنوز دلیل روشنی برای این پدیده وجود ندارد. اما نظریه های مختلف و گاه متناقض این پدیده را توجیه می کنند. فراموشی دوران کودکی تا حدودی طبیعی است و بخشی از فرآیند بزرگ شدن محسوب می شود. در ادامه دلایلی که ممکن است منجر به ناتوانی فرد در یادآوری خاطرات دوران کودکی خود شود را بیان کرده ایم:

نورون ها و فراموشی دوران کودکی

این مطمئناً با ساختار مغز و شیمی مرتبط خواهد بود. تخریب سلول های عصبی قدیمی که خاطرات را ذخیره می کنند. یکی از دلایل فراموشی دوران کودکی است. این نظریه به عنوان نوروژنز شناخته می شود و در 6 سال اول زندگی رخ می دهد. طبق این نظریه، نورون های جدید نورون های قدیمی مرتبط با خاطرات گذشته و قدیمی را پاک می کنند.

مرتبط:  چطور در مصرف گاز صرفه جویی کنیم

تروما یا آسیب روانی

برخی از اتفاقات باعث آسیب به روان فرد می شود و باعث آسیب می شود. یکی از عوارض ناشی از ضربه، از دست دادن حافظه یا فراموشی است. در این شرایط مغز سعی می کند تمام خاطرات بد گذشته را فراموش کند و فرد تمام یا بخشی از خاطرات تلخ را فراموش کند. گاهی این فراموشی اختیاری است و گاهی فرد هیچ نقشی در آن ندارد.

برخی از اتفاقاتی که باعث فراموشی کودک می شود. آنها شامل موارد زیر است:

سوء استفاده جنسی

طلاق والدین

فرزندخواندگی

فوت والدین

خشونت فیزیکی

آسیب جسمی

شاید دیده باشید که فردی حافظه خود را به طور موقت یا دائم به دلیل تصادف یا اتفاقات دیگر از دست می دهد. این فراموشی ناشی از ضربه یا شوک ناشی از این ضربه و حادثه است. فراموشی دوران کودکی همچنین می تواند به دلیل ضربه یا آسیب جسمی که در دوران کودکی یا حتی بزرگسالی رخ داده است رخ دهد.

عدم اهمیت برای خاطرات

البته همه خاطرات دوران کودکی برای ما مهم نیستند. به همین دلیل است که پس از مدتی فراموش می شوند. بنابراین، فراموشی دوران کودکی ناشی از عدم اهمیت عاطفی خاطرات است. بار عاطفی خاطرات در به خاطر سپردن آنها بسیار موثر است. به عنوان مثال، خاطرات بیشتری را به یاد می آوریم که باعث می شد احساس مثبت یا منفی بیشتری داشته باشیم.

نقش سن

گاهی با بزرگتر شدن افراد، خاطرات بیشتری را فراموش می کنند و معمولاً درگیر مسائل بزرگتر و بزرگتر می شوند و مانند گذشته به دوران کودکی خود فکر نمی کنند. با بزرگتر شدن، جزییات بیشتری را فراموش می کنیم، به خصوص آنهایی که در دوران کودکی هستند و بعد از مدتی تقریباً فراموش می کنیم. مغز هنوز قبل از 6 سالگی در حال رشد است و ممکن است نتواند اطلاعات زیادی را ثبت و ذخیره کند. پس از آن عوامل زیادی در بازیابی حافظه موثر است.

توسعه شناختی

علاوه بر رشد جسمانی در دوران کوکی، رشد شناختی نیز بسیار مهم و موثر است. در طی این فرآیند، سلول‌های عصبی جدیدی در هیپوکامپ مغز ایجاد می‌شوند که حافظه اصلی را مسدود می‌کنند و مغز دستخوش تغییراتی می‌شود. مسدود کردن حافظه اصلی می تواند منجر به از دست رفتن بخشی از حافظه شود.

عوامل موثر در حافظه دوران کودکی

در حالی که نداشتن خاطرات دقیق از دوران کودکی طبیعی است، عوامل متعددی در توانایی ما برای تشکیل، ذخیره و دسترسی به خاطرات نقش اساسی دارند:

رشد مغز

سال های اول زندگی برای رشد مغز بسیار مهم است. در اوایل دوران کودکی، نورون‌های ما دائماً در حال ایجاد اتصالات جدید و حذف موارد غیر ضروری از طریق فرآیندی به نام هرس هستند. خاطرات قدیمی، به ویژه آنهایی که در دوره‌های انعطاف‌پذیری شدید و هرس ایجاد شده‌اند، به خوبی حفظ نشده‌اند.

دوران تربیت حافظه

سنی که در آن چیزی را تجربه می کنیم در میزان احتمال به یاد آوردن آن نقش دارد. اولین وقایعی که در کودکی تجربه می کنیم تقریباً غیرممکن است که به خاطر بسپاریم. با افزایش سن، خاطرات «قوی‌تر» می‌شوند و نگهداری آن آسان‌تر می‌شود.

معنای عاطفی

تحقیقات نشان داده است که اگر یک خاطره با یک احساس قوی یا رویداد مهم زندگی مرتبط باشد، به احتمال زیاد در مغز ما نقش می بندد. اولین خاطرات ما، پر از شادی، عموماً قابل دسترس‌تر هستند. متأسفانه، همین امر در مورد احساسات منفی مانند ترس، خشم یا ضربه نیز صدق می کند.

تکرار و تقویت

می‌توانیم خاطرات را راهی در جنگل بدانیم. اگر پیوسته روی زمین راه برویم، رد پایمان باقی می‌ماند، اما وقتی از آن استفاده نمی‌شود، چمن می‌گیرد و مسیرمان کم‌رنگ می‌شود. اگر بارها و بارها به خاطره ای فکر کنید، احتمال اینکه آن خاطره در طول زمان حفظ شود، بیشتر است. اگر اغلب به خاطرات دوران کودکی خود فکر نکنید، ممکن است ناپدید شوند.

مرتبط:  چرا بی تی اس بد است

نظریه های حافظه دوران کودکی

اگرچه هیچ پاسخ روشنی در مورد اینکه چرا خاطرات دوران کودکی ما از ما دور می شود وجود ندارد، چندین نظریه تلاش می کنند توضیح دهند که چرا خاطرات گریزان هستند. دو مورد از مهمترین توضیح ها عبارتند از «فراموشی دوران کودکی» و «تقویت حافظه».

الف) نظریه فراموشی کودکان.

این یکی از پذیرفته‌شده‌ترین توضیحات برای به یاد نیاوردن دوران کودکی‌تان است. بر اساس این نظریه، مغز ما در سال‌های اولیه زندگی ما هنوز به طور کامل رشد نکرده است، و اگر نگوییم غیرممکن، شکل‌گیری و حفظ خاطرات طولانی‌مدت را غیرممکن می‌کند. در نتیجه، خاطرات این دوره ممکن است زودگذر باشند یا به طور کلی وجود نداشته باشند.

ب) نظریه تثبیت حافظه.

این نظریه بر فرآیندی تمرکز دارد که طی آن خاطرات بلندمدت را تشکیل می دهیم. خاطرات بلندمدت آنهایی هستند که هر لحظه می توانیم به یاد بیاوریم. در طی فرآیند تثبیت حافظه، ما اطلاعات را از حافظه کوتاه مدت خود به حافظه بلند مدت خود منتقل می کنیم. برخی از محققان بر این باورند که مغزهای نابالغ کودکان خردسال و نوپا در اداره این فرآیند مشکل دارند و به همین دلیل است که اکثر خاطرات اولیه به درستی منتقل نمی شوند.

نقش مغز در حافظه

درک نقش مغز در یادآوری حافظه می تواند روشن کند که چرا ما در یادآوری دوران کودکی خود مشکل داریم. وقتی سعی می کنید خاطره ای از دوران کودکی خود را به یاد بیاورید، چندین ناحیه از مغز درگیر می شود.

یکی از آنها هیپوکامپ است که یک ساختار عمیق مغز است. این ساختار برای شکل گیری و بازیابی خاطرات بسیار مهم است. این اطلاعات را به یکدیگر پیوند می دهد و یک حافظه منسجم ایجاد می کند. در اوایل زندگی، هیپوکامپ ممکن است به طور کامل توسعه نیابد، که منجر به تشکیل حافظه کمتر موثر می شود.

دومین ناحیه درگیر در یادآوری فعال، قشر جلوی مغز ما است. این حوزه در بسیاری از فرآیندها از جمله برنامه ریزی، تفکر منطقی و حافظه کاری درگیر است. حافظه فعال به ما امکان می دهد اطلاعات مورد نیاز را در یک زمان معین برای تکمیل یک کار یا انجام یک عمل حفظ کنیم. شما می توانید حافظه فعال را به عنوان یک یادداشت چسبناک در مغز خود در نظر بگیرید که حاوی یادآورها و لیست کارهایی است که باید انجام دهید.

در نهایت آمیگدال مسئول پردازش احساسات است. همانطور که قبلا ذکر شد، احساسات حافظه را بهبود می بخشد. به همین دلیل است که رویدادهای آسیب زا یا بسیار هیجانی دوران کودکی ممکن است در دسترس تر باشند.

زنده بودن یک حافظه خاص به رشد مغز، اهمیت عاطفی و سنی که یک رویداد یا تجربه در آن رخ داده است بستگی دارد. اگرچه به خاطر سپردن تمام جزئیات سال های اولیه دشوار است، اما آنها برای همیشه گم نمی شوند. سعی کنید حافظه خود را با استراتژی ها و تکنیک های مختلف تازه کنید که می تواند به شما کمک کند دوران کودکی خود را دوباره کشف کرده و گرامی بدارید.

نکاتی برای یادآوری دوران کودکی

استراتژی هایی وجود دارد که می توانید برای باز کردن و حفظ این لحظات ارزشمند از گذشته خود استفاده کنید:

به عکس ها و فیلم های خانوادگی قدیمی نگاه کنید. نشانه های بصری می توانند به عنوان دروازه ای برای لحظات فراموش شده عمل کنند و به شما کمک کنند جزئیات و رویدادهای دوران کودکی خود را به خاطر بسپارید.

با خانواده یا دوستان دوران کودکی خود صحبت کنید. آنها ممکن است یک رویداد خاص را بیشتر از شما به یاد بیاورند یا تجربه کنند. گفتگو در مورد گذشته می تواند به شما کمک کند تا به خاطرات خاصی دسترسی پیدا کنید.

مرور خاطرات روزنامه های قدیمی، کتاب های رنگ آمیزی یا یادگاری های دوران کودکی می توانند خاطرات شما را بیدار کنند. به‌علاوه، ژورنال‌نویسی می‌تواند راهی مؤثر برای ثبت خاطراتی باشد که قبلاً بازیابی کرده‌اید و می‌تواند منجر به ایجاد خاطرات بیشتر شود.

مرتبط:  چرا با واتساپ نمیشه تماس تصویری گرفت

دوران کودکی خود را تصور کنید. به عنوان مثال، داستانی را که والدین یا پدربزرگ و مادربزرگتان به شما گفته اند را اجرا کنید تا به شما کمک کند شروع خود را به خاطر بسپارید.

مکان های قدیمی را دوباره مرور کنید. مکان‌هایی که در آن زندگی کرده‌اید یا از آنها بازدید کرده‌اید، می‌توانند ابزار قدرتمندی برای بازیابی خاطرات مرتبط با آن مکان‌ها باشند. صداها یا بوهای خاص منحصر به فرد در این مکان می توانند تجارب فراموش شده را تداعی کنند.

کمک یک روانشناس اگر برای یادآوری خاطرات کودکی خود به کمک نیاز دارید، از یک پزشک متخصص یا روانشناس کمک بگیرید.

نکته پایانی درباره فراموش کردن خاطرات دوران کودکی

اکثر کسانی که بیان می کنند; آنها از کودکی خود چیزی به یاد نمی آورند، این خاطرات را سرکوب می کنند. احتمالاً برای آنها، دوران کودکی آنها یادآور خاطرات ناخوشایندی است که نمی توانند آنها را کنترل یا بپذیرند. راه حل این مشکل مراجعه به روانشناس و کمک گرفتن از آنها برای حل این مشکل است.

نیلوفر علی بیگی

منبع:

Vaišvilaitė, L. (6 اکتبر 2023). چرا کودکی ام را به یاد نمی آورم؟ آیا راهی برای یادآوری این موضوع وجود دارد؟ برگرفته از لینک: https://healthnews.com/mental-health/self-care-and-therapy/why-cant-i-remember-my-childhood/

سید علی صالحی > نقل قول > نقل قول


 (?)

“چرا یادم نمی آید؟
همیشه با هم بودن نیست
چرا یادم نمی آید؟
هیچ نامی برای هر چیزی که مرا به یاد تو می اندازد وجود ندارد.



سید علی صالحی

Read more quotes from
سیدعلی صالحی

Share this quote:

Like Quote

توصیه به دوستان دوستانی که این نقل قول را دوست داشتند

To see what your friends thought of this quote, please sign up!

22 لایک همه اعضایی که این نقل قول را پسندیده اند

Sin

40 books


view quotes

 

Mar 14, 2019 07:35AM

اتیه

198 books


view quotes

 

Jun 28, 2016 03:32PM

Mahsa

182 books


view quotes

 

May 17, 2015 11:23PM

Shirin

366 books


view quotes

 

May 16, 2015 04:13AM

الناز

527 books


view quotes

 

Feb 23, 2015 12:35AM

Hoori

53 books


view quotes

 

Nov 02, 2014 01:05PM

Sana Sadat

481 books


view quotes

 

Oct 25, 2014 07:44PM

Mitra

775 books


view quotes

 

Aug 06, 2014 02:58PM

Parisa

422 books


view quotes

 

May 08, 2013 12:40AM

Katayoon

1,758 books


view quotes

 

Apr 27, 2012 07:50PM

Niloofar

64 books


view quotes

 

Feb 10, 2012 10:00PM

Lili

80 books


view quotes

 

Dec 26, 2011 03:20AM

Tootfarangi

1 book


view quotes

 

May 19, 2011 09:31AM

Niloofar

24 books


view quotes

 

May 14, 2011 09:35PM

Alireza

74 books


view quotes

 

Sep 16, 2010 03:13AM

Golnegar

37 books


view quotes

 

Sep 11, 2010 10:48PM

Elham

543 books


view quotes

 

Jun 13, 2010 06:59PM

Ela

241 books


view quotes

 

Dec 06, 2009 01:22PM

Siamak

15 books


view quotes

 

Apr 07, 2009 12:35AM

Purple

125 books


view quotes

 

Mar 11, 2009 05:01PM

Unknown

43 books


view quotes

 

Mar 04, 2009 06:01PM

Mabath.

301 books


view quotes

 

Jan 01, 2009 07:10PM

Shokooh

149 books


view quotes

 

Nov 10, 2008 10:56AM

amir

183 books


view quotes

 

Nov 10, 2008 12:03AM

Leila

302 books


view quotes

 

Nov 09, 2008 10:52PM

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا