چرا به بی بی سی آیت الله میگویند

منبع تصویر، KHAMENEI.IR

رهبر جمهوری اسلامی در روز سه‌شنبه 10 فروردین 1402 در شهر مشهد و حرم امام هشتم شیعیان به سنت سال‌های قبل از شیوع ویروس کرونا سخنرانی کرد.

وی در این گفتگو با اشاره به دعای تحویل سال، به موضوع «تحول» پرداخت و خاطرنشان کرد: «تحول» مورد نظر او با آنچه «دشمنان نظام اسلامی» می‌گوید متفاوت است. برای.

رهبر جمهوری اسلامی در این مورد نیز به «تغییر قانون اساسی» و «تغییر ساختار اسلامی» اشاره کرده و آن را یکی از مصادیق دگرگونی غربی و ضداسلامی دانسته است که «برخی در داخل نیز با آنها موافقت کرد.”

آقای خامنه ای هدف کشورهای غربی را «تغییر هویت جمهوری اسلامی» خواند و هدف «دشمن» را تبدیل «حکومت دمکراتیک اسلامی» به «حکومت منفرد به انتخاب خود» دانست.

این سفر اولین سفر نوروزی آقای خامنه ای به مشهد پس از 3 سال است. وی سخنرانی نوروزی خود را در مشهد در زمان شیوع ویروس کرونا لغو کرده بود.

پیش از این آقای خامنه ای در پیام نوروزی خود سال 1402 را سال «کنترل تورم، رشد تولید» نامیده بودند.

وی سخنان مشهدی را با صحبت درباره شیوع ویروس کرونا آغاز کرد و از تولیدکنندگان واکسن داخلی تشکر کرد.

آقای خامنه ای همبستگی درونی «نظام اسلامی» را نیز ستود.

وی در ادامه سخنان خود از «قدرت ملت ایران» دفاع کرد و آن را یکی از نشانه های «همبستگی ملت و نظام اسلامی» دانست.

وی با تاکید بر حمایت رئیس جمهور آمریکا و برخی مقامات اروپایی از اعتراضات ملی اخیر، گفت: آمریکا و برخی کشورهای اروپایی از جمله معترضانی هستند که «درصد بسیار کمی از ملت ایران را تشکیل می‌دهند. بسیار، بسیار، بسیار اندک» حمایت تسلیحاتی، مالی و امنیتی را ارائه کرد. وی همچنین افزود که “توطئه جهانی” علیه جمهوری اسلامی شکست خورده است و مردم در راهپیمایی 22 بهمن حمایت خود را از نظام اسلامی و انقلاب نشان دادند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به تحریم‌های بین‌المللی گفتند: این تحریم‌ها که به گفته خود آمریکایی‌ها سخت‌ترین و سنگین‌ترین تحریم‌های تاریخ بود، کشور را در همه زمینه‌ها از جمله فناوری، پزشکی و سیاست خارجی به پیشرفت رساند.

وی در حوزه سیاست خارجی به ایجاد روابط با کشورهای آسیایی و آمریکای لاتین اشاره کرد و تاکید کرد که این روابط گسترش خواهد یافت.

رهبر جمهوری اسلامی، رسیدگی به همه امور توسط دولت را یکی از بزرگترین مشکلات اقتصادی کشور دانست و از دولت خواست به جای رسیدگی به همه امور و واگذاری برخی امور اجرایی به مردم، بر برخی امور نظارت داشته باشد.

منبع تصویر، KHAMENEI.IR

وی با اشاره به اینکه «وابستگی به نفت خام» و «وابستگی به دلار» از مشکلات اقتصاد کشور است، از دولت خواست «بند ناف اقتصاد را از این وابستگی‌ها بردارد». وی همچنین از مردم خواست که وارد عرصه «اقتصاد» و «تولید» شوند.

آقای خامنه ای شرایط کنونی را با جنگ ایران و عراق مقایسه کردند و گفتند: کشور در «جنگ ترکیبی» است و البته در این جنگ حمله نظامی صورت نگرفته است.

وی از مسئولان خواست در حوزه های مختلف اطلاعاتی را ارائه کنند که «دشمن» در صدد «نفوذ» آنها در اذهان مردم است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در خصوص فعالیت‌های نظامی ایران در خارج از مرزها با اشاره به اینکه جنگ در اوکراین توسط آمریکا و فایده آن برای کارخانه‌های اسلحه سازی آمریکاست، گفتند: ما به صراحت اعلام می‌کنیم که از جبهه مقاومت حمایت می‌کنیم، اما قاطعانه رد می‌کنیم. مشارکت در جنگ اوکراین

آقای خامنه ای همچنین بار دیگر به آمریکا و متحدانش توصیه کرد که از منطقه خارج شوند.

آیا بی بی سی واقعا «آیت الله» است؟
پیام بهرامی

برای پاسخ به این سوال، شاید بهتر باشد در پایان آخرین این انتقادات را مطرح کنیم. در پی تحریم سپاه پاسداران رژیم اسلامی، عکس هایی از برخی از کارکنان این اداره کل با لباس سبز (که کاربران فضای مجازی آن را شبیه لباس سربازان سپاه یافتند) منتشر شد و گمان می رود گویندگان و خبرنگاران بی بی سی فارسی برای حمایت از این لباس ها استفاده کرده باشند. سپاه پاسداران و از دولت پرزیدنت ترامپ در تحریم سپاه پاسداران انتقاد کرد. در بین همه سخنرانان، تندترین انتقادها متوجه خانم رعنا رحیم پور بود. در یکی دیگر از عکس های منتشر شده از خانم رحیم پور، او لباس سبز و کت زرد به تن داشت و کاربران فضای مجازی این طرح را پرچم حزب الله لبنان تصور کردند. به طور عجیبی غیرممکن است که یک خبرنگار بی بی سی در لندن پرچم گروهی را حمل کند که اخیراً توسط دولت بریتانیا یک گروه تروریستی شناخته شده است. بی‌بی‌سی رسانه ملی بریتانیا است و حتی (با فرض غیرممکن) اگر روزنامه‌نگارش بخواهد از گروهی مانند حزب‌الله به‌طور مستقل و فراسازمانی دفاع کند، مکانیسم قوانین سرمقاله رسانه ملی بریتانیا از بروز چنین حمایت‌هایی جلوگیری می‌کند. توسط دولت متبوع خود به عنوان تروریست شناخته شده است. .

مرتبط:  چرا نسل شیر ایرانی از بین رفته است علوم ششم

پس توان عملیاتی چیست؟ چرا چنین حساسیت و سوگیری در بین کاربران وجود دارد؟ چرا در این نمونه اخیر از موج انتقادات، دقیقاً چنین اتهام سنگینی به خانم رحیم پور وارد شده است؟ با انتشار اندک در فضای مجازی، درست یک روز قبل از این شایعه، تصویری از پست فیسبوکی خانم رحیم پور جلب توجه کرد. ظاهراً خانم رحیم پور این مطلب را در یک صفحه بسته فیس بوک برای کارمندان بی بی سی فارسی نوشته و در آن از یکی از همکارانش به نام آقای بهزاد بلور، تهیه کننده برنامه تلویزیونی موسیقی فارسی بی بی سی به دلیل شرکت در یک برنامه تلویزیونی به شدت انتقاد کرده است. در کانال تلویزیونی من و شما این تلویزیون را به سبک بخش اخبار ویژه روزنامه دولتی کیهان، «معروف و سلطنت طلب» نامیدید. این اظهارات درباره یک شبکه تلویزیونی مستقر در انگلیس و همکاران رسانه ای خانم رحیم پور با واکنش شدید کاربران اینترنتی مواجه شد. او متهم شد که علیه این تلویزیون و قوانین بی طرفی ادعایی بی بی سی موضع سیاسی گرفته است. انتقادات از او با این واقعیت بیشتر شده است که خانم رحیم پور یکی از سخنگویان کمپین علیه آزار و اذیت دولت ایران برای کارمندان بی‌بی‌سی به زبان فارسی است. این کمپین توسط رسانه های دیگر از جمله Man and To TV پوشش داده شد.

کاربران در بخشی دیگر از نقد خود به این قسمت از لحن منفی خانم رحیم پور در مورد سلطنت طلب بودن، این بخش از سخنرانی شاهزاده رضا پهلوی در نشست موسسه مطالعات واشنگتن در دسامبر سال گذشته را یادآوری کردند و سرویس فارسی بی بی سی را به “سوگیری” متهم کردند. در مقابل برخی از مخالفان و به نفع دولت سخنان وی از جمله با انتقاد برخی از کارمندان بخش فارسی بی بی سی مواجه شد.کاربران فضای مجازی اکنون فرصت دارند تا به خانم رحیم پور و همکارانش یادآوری کنند که قصد مخالفان از خطاب به آیت الله را دارند. به بی بی سی دقیقاً همان تفکری است که اکنون در قالب یک سند مکتوب در فضای سایبری منتشر می شود.

کاربران اینترنت دست نخورده ننشستند و با کندوکاو در آرشیو عکس رعنا رحیم پور را منتشر کردند که با چادر نماز می خواند. البته دین هر فردی نظر شخصی اوست و قابل سرزنش نیست، اما به قول معروف در هیچ دعوای حلوا را تقسیم نمی کنند.

کاربران اینترنتی به همین میزان و با بازنشر پست های عمومی و قدیمی تر خانم رحیم پور به ویژه به نفع حضور وی در انتخابات ریاست جمهوری دو سال پیش در ایران که عکس انگشتی خانم رحیم پور بود سکوت نکرده اند. جوهر در حوزه رای گیری منتشر شد (در حالی که اختلافات انتخاباتی حزبی در ایران همچنان با دو اردوگاه تحریم کنندگان و شرکت کنندگان مخالف است).

یا این پست اینستاگرامی او به قول خودش جشن مردم کرمانشاه برای رای دادن به حسن روحانی در انتخابات مظهر خوشحالی این روزنامه نگار محسوب می شد.

یا پیام او را در مورد دلتنگی خرداد 1376 و انتخاب محمد خاتمی به رهبری او و غبارروبی چهره مخدوش اصلاح طلبان حکومتی تعبیر کردند.

دقت کردی به کجا رسیدیم؟ سوال اصلی این بود که چرا کاربران از پوشش مجری اخبار تلویزیون بی بی سی راضی نبودند؟ شاید پاسخ به این سوال و اتهامات عجیب به برخی از فعالیت های این رسانه و «آیت الله رفتار شدن» را نباید به گردن ساختار بی بی سی انداخت که برخی از فعالیت های برخی از خبرنگاران خود را به گردن فضای مجازی انداخته است. . فضای مجازی تصویر کامل تری از گذشته به مردم می دهد. این امر به مردم این امکان را می دهد که ضمن تماشای رسانه های جریان اصلی با قوانین ویراستاری روشن و شفاف، زندگی خصوصی اعضای این رسانه ها و کارمندان آنها را مشاهده کنند و بسته به شرایط فعلی آنها را به دلخواه خود تفسیر کنند، اگرچه این لزوماً مطابق با شرایط فعلی نیست. واقعیت . آیا خبرنگاران بی بی سی این را نمی دانند؟ آنها قطعا هستند. آنها پیشگام استفاده از شبکه های اجتماعی در حوزه رسانه بودند. پس چرا به این حساسیت ها رسیدگی نمی کنند؟ اجازه دهید من به جای آنها پاسخ ندهم.

مرتبط:  چرا باید میهن خود را دوست داشته باشیم

برنامه های تلویزیون فارسی نیز هر روز به صورت مستقیم و زنده از وب سایت فارسی بی بی سی پخش می شود. اما امکان تماشای زنده برخی از این برنامه ها در وب سایت وجود ندارد زیرا حق پخش آن از طریق وب سایت را ندارید. پس از اتمام این برنامه ها، پخش زنده برنامه های تلویزیونی از طریق سایت ادامه خواهد داشت.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. مقاله خیلی عالی بود، من این رو خوندم و خیلی چیزهای جدید یاد گرفتم. خیلی ممنون برای این مقاله.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا