چرا با عرق مزه میخورند

موضوع

متن شما

گروه بندی

سالن

سوال مورد نظر

گزینه ها

*لطفا قبل از عضویت در ایجاد موضوعات و نظرسنجی دقت کنید زیرا امکان ویرایش یا حذف محتوا پس از انتشار وجود ندارد. علاوه بر این، شما باید قوانین و مقررات Ninisite را رعایت کنید.

صرفه جویی

انصراف دهید

سرویس خواص ستاره – این گیاه خوش طعم هم به صورت تازه و هم به صورت خشک استفاده می شود، این سبزی بوی بسیار تند دارد و به دلیل طعم تند آن کمتر به صورت تازه و بیشتر در برخی غذاها و در تهیه انواع ترشی استفاده می شود. اما برخی از خانواده ها مقدار نمک را به سبزیجات خود اضافه می کنند. برخی از خواص خوش طعم آن این است که سرشار از مواد مغذی معدنی و ویتامین ها است و به همین دلیل به طور کلی باعث تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش استرس و مبارزه و پیشگیری از بروز انواع سرطان ها و همچنین نشاط آور، مدر، مقوی برای بدن می شود. معده، بادشکن، قابض خفیف، ضد سرماخوردگی، ضد اسهال، ضد کرم، ضد عفونی، ضد درد و اسپاسم است.

خواص درمانی عرق ملایم

از برگ های مرزه، خشک یا تازه می توان در آشپزی استفاده کرد. علاوه بر این یکی از راه های دیگر استفاده از این گیاه دارویی استفاده از اسانس گیاه معطر است، امروزه از اسانس این گیاه معطر در ساخت برخی از عطرها و آب های کلن استفاده می شود. مهمترین ترکیب موجود در اسانس و عرق این گیاه کارواکرول است که خاصیت ضد عفونی کنندگی قوی دارد و در ساخت و تهیه برخی از مواد آلی استفاده می شود. شاخه های گلدار و به طور کلی اندام های هوایی مرزه یکی از مهم ترین قسمت ها و اندام های دارویی این گیاه است که معمولاً در زمان گلدهی برداشت و در سایه خشک می شود و بوی بسیار معطری دارد.

اسانس و عرق گیاه مرزه دارای خاصیت گرم بوده و دارای اثر تقویت کننده معده، تسهیل هضم، ضد نفخ و ادرارآور است. سایر خواص دارویی عرق گیاهی شیرین عبارتند از:

خواص عرق ملایم برای دستگاه گوارش

یکی از خواص عرق شور، اشتها و خاصیت بزرگنمایی آن است.

مصرف آب نمک باعث رفع نفخ معده می شود، به ویژه در رفع نفخ ناشی از حبوبات موثر است و به طور کلی برای تقویت معده و دستگاه گوارش مفید است. متخصصان طب سنتی خوردن آب نمک همراه با غذا را برای درمان سوء هاضمه، سوزش سر دل و همچنین التهاب روده و انگل های روده توصیه می کنند.

مصرف عرق شور از اسهال و استفراغ جلوگیری می کند.

خواص عرق شور برای کودکان

عرق این گیاه برای درمان کرم معده در کودکان و از بین بردن انگل ها بسیار مفید است.

استفاده از آب نمک برای تقویت کودکان کوچک توصیه می شود. علاوه بر این، در زمان های قدیم از عرق این گیاه برای درمان فلج اطفال استفاده می کردند.

خواص عرق شور برای خانم ها

به طور کلی استفاده از آب نمک به دلیل وجود مواد معدنی از جمله آهن و منگنز و ویتامین های موجود در این گیاه برای خانم ها بسیار مفید است. همچنین در تنظیم قاعدگی و تولید خون در بدن موثر است.

خواص عرق شور برای کلیه و مجاری ادراری

استفاده از این عرق برای دفع سنگ کلیه و مثانه مفید است. درمان پروستاتیت و سختی ادرار از دیگر فواید استفاده از عرق این گیاه است.

سایر کاربردهای دارویی بوی شیرین

تقویت کبد، کلیه، روده، اعصاب، بینایی و حافظه از مهمترین خواص مرضه است.

عرق شور برای درمان نقرس، اسهال و ناراحتی های تنفسی مفید است و قوای جنسی را افزایش می دهد.

مضرات عرق شور

به طور کلی مزرا و فرآورده های جانبی آن مانند آسانی و عرق این گیاه برای انسان مضر نیست، اما مصرف بیش از حد آن می تواند باعث التهاب مخاط شود، مزرا نیز در برخی موارد عوارضی در ریه ایجاد می کند. کنار، برای رفع آن باید کمی سرکه استفاده کنید.

نحوه استفاده از آب نمک

بهترین راه برای مصرف آب نمک این است که بعد از هر وعده غذایی یک فنجان آب نمک را در یک لیوان آب ریخته و محلول به دست آمده را مصرف کنید.

همچنین دارویی به نام تیمیان که ترکیبی از مرزه، آویشن، رازیانه و اکالیپتوس است تولید شده و در داروخانه های سراسر کشور موجود است و خاصیت ضد سرفه و خلط آور دارد.

چه تجربه ای در این زمینه دارید؟ خوشحال می شویم اگر تجربیات خود را با ما و سایر مخاطبان ستاره به اشتراک بگذارید.

مرتبط:  چرا وقتی فیلتر شکن را روشن میکنم اینترنت قطع میشود

ممکن است فقط به دنبال راهی برای درمان تعریق زیاد باشید، اما ابتدا باید علت تعریق بیش از حد را پیدا کنید. تعریق بیش از حد می تواند ناشی از چیزی به سادگی رژیم غذایی نامناسب و استرس یا مشکلات جدی تری مانند هیپرهیدروزیس باشد. در این مقاله 11 دلیل اصلی تعریق بیش از حد بدن، کف دست و پا و 15 راه برای درمان آنها را به شما معرفی می کنیم.

عرق چیست و چرا عرق می کنیم؟

عرق مایعی بی بو است. بله عرق بو نمی دهد!

عرق توسط غدد واقع در زیر پوست به نام “اکرین” و “آپوکرین” تولید می شود. عرق کردن واکنش طبیعی بدن به گرما است. در واقع بدن می خواهد با تعریق خود را خنک کند. بیشتر حجم عرق از آب تشکیل شده است. البته عرق حاوی اسید لاکتیک، اوره و مقدار کمی مواد معدنی دیگر مانند سدیم، پتاسیم و غیره است. عرق علاوه بر نقشی که در خنک سازی بدن دارد، پوست را نرم و آبرسانی می کند. یک فرد بالغ می تواند تا 14 لیتر در روز عرق کند. اما چه عواملی باعث می شود عرق کنیم؟!

گرما

تحرک و فعالیت بدنی

غذاهای تند یا تند بخورید

عوامل عاطفی و عاطفی مانند ترس و استرس

عوارض جانبی داروها

بیماری و تب

تغییرات هورمونی مانند یائسگی، بارداری، بلوغ و غیره.

لباس های الیاف مصنوعی بپوشید

برای داشتن اضافه وزن

بنابراین عرق کردن یک واکنش دفاعی است و برای سلامتی ما مفید است. اما اگر زیاد عرق کنیم چه اتفاقی می افتد؟

علت تعریق زیاد چیست؟

اکنون که علت اصلی تعریق را می دانید، ممکن است تعجب کنید که چرا گاهی اوقات زیاد عرق می کنیم؟ همانطور که گفتیم علت تعریق زیاد می تواند چندگانه باشد. در ادامه به مهمترین آنها اشاره می کنیم.

1. بیماری هایپرهیدروزیس

علت تعریق بیش از حد ممکن است هیپرهیدروزیس باشد. بیماری که در آن فرد بیشتر از نیاز بدن عرق می کند. برای اینکه او از زندگی عادی منصرف شود. این بیماری می تواند در هر زمانی بدون دلیل خاصی رخ دهد. هیپرهیدروزیس کل بدن یا یک ناحیه خاص (دست ها، پاها، صورت و غیره) را تحت تاثیر قرار می دهد.

در برخی موارد، تعریق شدید می تواند ناشی از عوارض جانبی برخی بیماری ها باشد. با این حال، هنوز مشخص نیست که علت اصلی این بیماری چیست. درمان های متعددی برای این بیماری پیشنهاد شده است که در ادامه به توضیح آن ها می پردازیم.

2. غدد عرق بیشتر

به چه کسی حتی بیشتر برفش! اگر احساس می کنید بیشتر از حد متوسط ​​عرق می کنید، احتمالاً به این دلیل است که غدد عرق بیشتری در زیر پوست خود دارید.

3. رژیم های غذایی

رژیم غذایی شما بر عملکرد بدن شما تأثیر می گذارد. به عنوان مثال، وقتی غذاهای تند می خورید، بدن شما فکر می کند که گرم است و باید غدد عرق را فعال کند. به همین دلیل است که بیشتر از حد معمول عرق می کنید.

4. درجه حرارت و رطوبت بالا

روزهای گرم و مرطوب می تواند باعث تعریق بیش از حد شود. علاوه بر این، تعریق بیش از حد در مناطق گرم و مرطوب مانند شهرهای ساحلی رایج است. البته نپوشیدن لباس های خنک نیز باعث افزایش تعریق می شود.

5. استرس شدید

ما هر روز استرس داریم. جلسات مصاحبه شغلی، قرار ملاقات، روزهای ارائه سمینار از عوامل استرس زا هستند. استرس ضربان قلب، جریان خون و دمای بدن را افزایش می دهد. بدن غدد عرق را فعال می کند تا خود را خنک کند. بنابراین عرق کردن برای سلامتی ما طبیعی و مفید است.

تعریق بیش از حد در این شرایط را می توان با یک ضد تعریق قوی کنترل کرد. البته این حالت می تواند نشانه هایپرهیدروزیس باشد و بهتر است با پزشک مشورت کنید.

6. ورزش و فعالیت های بدنی

ورزش و تحرک باعث می شود بیش از حد معمول عرق کنیم. همه آن را می دانند. اما چه اتفاقی می افتد زمانی که برخی افراد بیشتر از دیگران عرق می کنند؟ میزان عرق در این موارد به احتمال زیاد مربوط به اضافه وزن و تناسب اندام است. به این ترتیب افراد دارای اضافه وزن بیشتر عرق می کنند.

7. بارداری

بارداری با تغییر خلق و خوی ناگهانی همراه است. علاوه بر این، در دوران بارداری، ترشح هورمون و متابولیسم بدن افزایش می یابد. به همین دلیل در این مواقع عرق کردن بیشتر است. برخی از زنان حتی پس از بارداری نیز به تعریق زیاد ادامه می دهند. در این زنان، بدن سعی می کند سطح هورمونی بدن را متعادل کند و آب اضافی را از دست بدهد.

مرتبط:  چرا من ادم ساده ای هستم

8. یائسگی

افزایش ناگهانی دما و تعریق شبانه از شایع ترین مشکلات در دوران یائسگی است. پزشکان بر این باورند که این تغییرات ناشی از تغییرات در سطح هورمونی بدن است.

9. ابتلا به دیابت

افراد مبتلا به دیابت بیش از حد معمول عرق می کنند. این پدیده دو دلیل دارد. اولین مورد این است که افراد مبتلا به دیابت به طور کلی اضافه وزن دارند. متابولیسم بدن به دلیل اضافه وزن افزایش یافته است که منجر به افزایش از دست دادن عرق نیز می شود.

دلیل دوم افزایش قند خون در این افراد است. وقتی سطح قند خون برای مدتی افزایش می یابد، نورون ها آسیب می بینند. نورون های آسیب دیده نیز باعث اختلال در غدد عرق می شوند.

ده بلوغ

بدن انسان در دوران بلوغ دستخوش تغییرات اساسی می شود. صدای کم، رشد مو و البته تغییر سطح هورمون ها در بدن. این تغییرات باعث افزایش سطح استرس و فعال شدن مکانیسم دفاعی در برابر تعریق می شود.

11. داروها

داروها عوارض دارند و یکی از عوارض داروها تعریق زیاد است. این اثر دیافورز نامیده می شود. بنابراین، اگر دارو مصرف می کنید و زیاد عرق می کنید، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید، خواه علت تعریق شما دارو باشد یا خیر.

بیشتر بخوانید:
دلایل، علائم و راه های درمان کم آبی بدن

حالا که فهمیدی چرا اینقدر عرق می کنی. بهتر است به درمان تعریق زیاد روی بیاورید و برای اینکه کمتر عرق کنید چه کاری می توانید انجام دهید؟

چگونه کمتر عرق کنیم؟

همه عرق می کنند، اما برخی بیش از حد عرق می کنند. آنقدر که حوصله شان سر می رود. نه تابستان است و نه زمستان. کف دست و پاهایشان مدام عرق می کند. هوا خنک است اما سر و صورتشان عرق کرده و دلیل این تعریق زیاد مشخص نیست. دیگر خبری از عرق کردن زیر بغل نیست، که فقط شرم آور است. در ادامه روش های کنترل تعریق زیاد را آموزش می دهیم.

1. از اسپری ضد تعریق استفاده کنید

برای کاهش تعریق از دئودورانت استفاده نکنید. دئودورانت ها فقط از بوی عرق جلوگیری می کنند نه تعریق. در عوض از ضد تعریق استفاده کنید. برای تشخیص دئودورانت از ضد تعریق، به بسته بندی محصول نگاه کنید.

از ضد تعریق جامد یا سرم برای زیر بغل استفاده کنید و از اسپری ضد تعریق برای کف دست، پا و سایر نواحی بدن استفاده کنید.

بهتر است از محصولاتی استفاده کنید که قدرت بالینی روی آنها نوشته شده است. اگرچه این ضد تعریق ها گران تر از ضد تعریق های معمولی هستند، اما فرمول شیمیایی آنها قوی تر است.

در بین ضد تعریق ها، آنهایی که حاوی کلرید آلومینیوم هستند مؤثرترین هستند.

استفاده از ضد تعریق ها در شب قبل از خواب توصیه می شود. این نتیجه بهتری می دهد. برای اینکه به نتایج بهتری با ضد تعریق برسید، بهتر است آن را در ناحیه مورد نظر بمالید تا لایه ای از ضد تعریق تشکیل شود. پس از اسکراب، بهتر است پوست خود را به آرامی ماساژ دهید.

بهتر است قبل از استفاده، ناحیه مورد نظر را خشک کنید. استفاده بر روی سطوح مرطوب ممکن است باعث ناراحتی شود.

از اسپری های ضد تعریق زیر بغل استفاده نکنید. در عوض، از این محصولات برای پا و کف دست استفاده کنید. اگر پیشانی شما زیاد عرق می کند، از اسپری در خط مو استفاده کنید.

انواع محصولات ضد تعریق را می توانید در فروشگاه اینترنتی دیجی کالا پیدا کنید.

2. از پد جاذب عرق استفاده کنید

پوست برخی از زنان به ضد تعریق ها حساس است. بنابراین پد عرق گزینه خوبی برای کاهش تعریق زیر بغل است.

درمان های خانگی برای کاهش تعریق بیش از حد

1. از محصولات حاوی تانیک اسید استفاده کنید

محصولات مراقبت از پوست حاوی اسید تانیک می توانند در کاهش تعریق موثر باشند. این محصولات را می توانید از داروخانه ها تهیه کنید. چای همچنین حاوی اسید تانیک است. یک پارچه را در چای دم کرده غلیظ آغشته کنید و آن را روی محل مورد نظر قرار دهید. البته می توانید به طور مستقیم از چای استفاده کنید.

مزیت اسید تانیک این است که بر خلاف ضد تعریق های قوی، حساسیت کمتری ایجاد می کند. بنابراین اگر حساسیت دارید، از محصولات حاوی تانیک اسید استفاده کنید.

2. غذاهای تند نخورید

غذاهای تند باعث تعریق می شوند. بنابراین سعی کنید آنها را از رژیم غذایی خود حذف کنید.

مرتبط:  چطور در ورد صفحات را شماره گذاری کنیم

3. از کافئین اجتناب کنید

نوشیدنی های کافئین دار ننوشید. به خصوص زمانی که در میان جمعیت هستید. به یاد داشته باشید که شکلات همچنین حاوی کافئین است. پس کمتر شکلات بخورید.

4. آرامش

استرس باعث تعریق می شود. پس برای کاهش آن از روش های آرام سازی استفاده کنید. مثلاً تنفس عمیق را تمرین کنید. به گونه ای که 4 عدد الهام و 4 عدد انقضا می گیرد.

5. دلیل تعریق شدید خود را بنویسید

سعی کنید بفهمید چه چیزی باعث می شود زیاد عرق کنید. مثلاً اگر غذای خاصی می خورید و متوجه می شوید که عرق می کنید، آن را یادداشت کنید.

در اینجا چند درمان خانگی موثر برای جلوگیری از تعریق بیش از حد آورده شده است. اما موضوع به همین جا ختم نمی شود. نقطه ضعف عرق کردن، خود عرق نیست، بلکه شرمساری است که برای عموم به ارمغان می آورد. بنابراین، برای حل مشکل، بهتر است راه حل هایی را انتخاب کنید که به تصویر شما در جامعه آسیب نرساند.

راهکارهایی برای کنترل تعریق بیش از حد در اماکن عمومی

1. لباس سبک بپوشید

بهتر است لباس سبکی بپوشید که هوا به راحتی در پارچه گردش کند. لباس کتانی یا نخی انتخاب خوبی برای این کار است. همچنین مطمئن شوید که رنگ روشن برای لباس خود انتخاب کنید. زیرا رنگ روشن نور و حرارت کمتری را جذب می کند. همچنین لباس خاکستری نپوشید تا لکه عرق دیده نشود.

2. لباس اضافی با خود ببرید

بهتر است یک پیراهن و جوراب اضافی برای تعویض لباس در صورت لزوم همراه داشته باشید. برای اینکه لباس شما فضای کمتری اشغال کند، بهتر است آن ها را در یک کیف جمع و جور قرار دهید. این اینفوگرافیک نیز ممکن است به شما کمک کند.

3. استفاده از پودرهای ضد تعریق و جاذب

اگر دستان شما هنوز خیس است، از ضد تعریق استفاده کنید. البته پودر بچه هم در این مواقع به خوبی جواب می دهد. بالاخره این پودر برای چنین موجودات ضعیفی ساخته شده است، چرا برای شما خوب کار نمی کند؟ این پودر را صبح یا عصر قبل از خواب به دست خود بمالید تا راحت تر بخوابید.

انواع پودر بچه را در دیجی کالا می توانید پیدا کنید.

درمان های پزشکی هیپرهیدروزیس

اگر واقعاً زیاد عرق می کنید، علت تعریق بیش از حد شما ممکن است هایپرهیدروزیس باشد. در اینجا چند روش درمانی پزشکی برای تعریق بیش از حد را توضیح می دهیم. البته قبل از مصرف هر گونه دارو یا توسل به هر نوع درمان دارویی، کاملاً ضروری است که با پزشک مشورت کنید.

1- استفاده از ضد تعریق ها

معمولاً اولین درمانی که پزشکان برای این عارضه پیشنهاد می کنند، استفاده از داروهای ضد تعریق است. توضیح مفصلی در مورد ضد تعریق ها کمی بالاتر داده شده است.

2- از دستگاه یونتوفورز استفاده کنید

این دستگاه یک وسیله برقی خانگی است که با استفاده از جریان الکتریکی کم غدد عرق را به طور موقت غیرفعال می کند. عوارض جانبی استفاده از این درمان شامل موارد زیر است.

خشکی پوست

آلرژی پوستی

احساس ناخوشایند در طول درمان

3. بوتاکس

تزریق بوتاکس روش دیگری برای درمان تعریق شدید است. در این روش بوتاکس به پوست تزریق می شود و ترشح غدد عرق را برای مدتی کاهش می دهد. بوتاکس عوارض جانبی نیز دارد که بزرگترین آن ضعف عضلانی است. همچنین ممکن است در طول درمان درد داشته باشید. یکی دیگر از عوارض بوتاکس احساس آنفولانزا است.

بیشتر بخوانید:
آیا تزریق بوتاکس مضر است؟

4. درمان پزشکی

برخی از پزشکان ممکن است به شما توصیه کنند که دارو مصرف کنید. مصرف دارو نیز عوارض خاص خود را دارد. برخی از این عوارض جانبی عبارتند از: خشکی دهان و چشم، تاری دید و ضربان قلب غیر طبیعی. هر چه دوز یا غلظت دارو بیشتر باشد، این عوارض بیشتر می شود.

5. جراحی

جراحی آخرین راه برای درمان تعریق شدید است. در جراحی تعدادی از غدد عرق برداشته می شود و در نتیجه تعریق کمتر می شود. البته جراحی نیز عوارض خاص خود را دارد. برخی از این عوارض موقتی هستند مانند عفونت، درد و کبودی و برخی دیگر دائمی هستند، مانند از دست دادن حس در ناحیه آسیب دیده.

اکنون که فرآیند تعریق زیاد را می دانید، نوبت شماست که تجربه خود را به اشتراک بگذارید. آیا شما هم مشکل تعریق دارید؟ آیا تعریق شما طبیعی است یا شدید؟ چه تجربه ای در کنترل آن داشته اید؟

منابع: Sweat Block, Wikipedia, WikiHow, American Academy of Dermatology

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا