چرا از بوی پیاز بدم میاد

همه گاهی از بوی بد دهان شکایت دارند. از غذاهایی که می خورید تا بیماری های زمینه ای، هر چیزی می تواند باعث بوی بد دهان (هالیتوزیس) شود. سیر و پیاز از رایج ترین غذاهایی هستند که به بوی بد دهان کمک می کنند، به خصوص وقتی خام مصرف شوند. بنابراین بسیاری از افراد به دنبال راهی برای از بین بردن بوی سیر و پیاز هستند.

بوی ناشی از خوردن سیر و پیاز با ترکیبات گوگردی موجود در آنها مرتبط است. محصولات هضم این دو غذا از طریق جریان خون به ریه ها منتقل می شود و باعث بوی بد دهان می شود که می تواند تا ساعت ها بعد از خوردن غذا باقی بماند.

شاید به نظر برسد که بهترین راه برای جلوگیری از بوی بد دهان، حذف سیر و پیاز از رژیم غذایی است. با این حال، همیشه نمی توان در برابر وسوسه مصرف آنها مقاومت کرد. علاوه بر این، به دلیل فواید زیادی که برای سلامتی دارند، اجتناب از خوردن آنها توصیه نمی شود.

خوشبختانه راه های زیادی برای مبارزه با بوی سیر و پیاز وجود دارد که در مقاله دیجی کالا مگ امروز به آن ها اشاره خواهیم کرد. تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

راه های رفع بوی سیر و پیاز از دهان

به جای نادیده گرفتن فواید سیر و پیاز، نکات زیر را برای جلوگیری از بوی بد دهان رعایت کنید:

1. از میوه ها و سبزیجات تازه استفاده کنید

خوردن محصولات تازه در حین یا بعد از غذا به از بین بردن بوی سیر و پیاز کمک می کند. به عنوان مثال، اگر یک وعده غذایی حاوی سیر می خورید، برای دسر یک سیب بخورید یا برگ نعناع تازه را بجوید.

یک مطالعه نشان داد که ترکیبات شیمیایی موجود در سیب خام یا پخته، کاهو و نعناع باعث می‌شود که دهان شما بوی خوبی بدهد. جعفری یکی از گیاهانی است که به مدت طولانی برای کاهش بوی سیر و پیاز استفاده می شود. این گیاه دهان را تمیز می کند و بوی بد دهان را از بین می برد.

2. بعد از غذا مسواک بزنید و نخ دندان بکشید

بیشتر باکتری هایی که باعث بوی بد دهان می شوند در زیر لثه ها و در پلاک های دندانی زندگی می کنند. مسواک زدن و نخ دندان کشیدن بعد از خوردن پیاز یا سیر می تواند به حذف باکتری های ایجاد کننده بو و همچنین پاک کردن بقایای غذا از دهان کمک کند.

استفاده از مسواک برقی در پاکسازی خط لثه و کاهش پلاک بسیار موثر است. این کار دهان را برای مدت طولانی تری تمیز و شاداب نگه می دارد.

3. زبان خود را تمیز کنید

بیشتر مردم از تمیز کردن زبان و کام غافل می‌شوند، حتی اگر زبان مکان مناسبی برای تجمع باکتری‌ها باشد. باکتری ها در پشت زبان رشد می کنند و در جایی که مسواک نمی تواند به آن برسد تکثیر می شود.

استفاده از سوهان زبان یا مسواک می تواند سلول های مرده پوست، میکروب ها و ذرات ریز غذا را از بین ببرد. برای تمیز کردن زبان، از پشت شروع کنید و به آرامی به سمت جلو حرکت کنید. سپس دهان خود را بشویید. این کار را چندین بار تکرار کنید تا اثری از باکتری یا ذرات غذا روی مسواک باقی نماند. می توانید هر روز یا بعد از خوردن غذاهای حاوی سیر و پیاز از زبان خراش استفاده کنید.

4. از دهانشویه استفاده کنید

استفاده از دهان شویه هایی با بوی تند، مانند دهانشویه حاوی نعناع، ​​در از بین بردن بوی سیر و پیاز موثر است. برخی تحقیقات نیز نشان داده اند که دهانشویه های حاوی دی اکسید کلر بوی بد دهان را از بین می برند. دی اکسید کلر می تواند به حذف پلاک، باکتری ها و ذرات غذا کمک کند.

معمولا استفاده از دهانشویه بعد از مسواک زدن و نخ دندان کشیدن بهترین نتیجه را می دهد. دستورالعمل روی بطری دهانشویه را حتما به دقت مطالعه کنید تا زیاده روی در مصرف آن باعث تحریک دهان نشود.

5. از اسانس ها کمک بگیرید

روغن های ضروری را می توان به دهانشویه های حاوی الکل اضافه کرد. برخی از این روغن ها علاوه بر بوی بد دهان، خاصیت ضد باکتریایی نیز دارند. علاوه بر این، می توانید با استفاده از روغن های ضروری (نعناع فلفلی یا رزماری) و روغن حامل (نارگیل، بادام شیرین یا زیتون) یک دهان شویه خانگی درست کنید. یک قاشق چای خوری روغن حامل را با یک قطره روغن نعناع در دهان خود مخلوط کنید تا ذرات غذا، باکتری ها و بوی بد دهان از بین برود.

مرتبط:  چرا با این دل من سر سازش نداری

6. آب بنوشید

نوشیدن مایعات زیاد در طول روز یک استراتژی عالی برای جلوگیری از بوی بد دهان است. زیرا خشکی دهان می تواند تولید گوگرد را افزایش داده و منجر به بوی بد دهان شود.

نوشیدن مایعات از کم آبی بدن جلوگیری می کند و به تولید بزاق کافی کمک می کند. علاوه بر این، بزاق دهان را شستشو می دهد و ذرات غذا و باکتری ها را از بین می برد، که هر دو می توانند باعث بوی بد دهان شوند.

7. یک لیوان چای سبز بنوشید

نوشیدن چای سبز به از بین بردن بوی سیر و پیاز کمک می کند. می توانید بعد از غذا یک لیوان چای سبز بنوشید تا به طور موقت از بوی بد دهان خلاص شوید تا زمانی که بتوانید دندان های خود را مسواک بزنید.

تحقیقات نشان داده است که چای سبز می تواند از رشد باکتری ها جلوگیری کرده و بوی بد دهان را کاهش دهد. در یک مطالعه، چای سبز در کاهش بوی بد دهان موثرتر از سایر راهکارها مانند خوردن نعناع، ​​جویدن آدامس و استفاده از محصولات حاوی روغن جعفری بود.

البته فواید چای سبز برای سلامت دهان به عطر آن ختم نمی شود. به گفته محققان، دهانشویه های حاوی کاتچین (یک ترکیب مفید موجود در چای سبز) ممکن است به اندازه دهانشویه ضدعفونی کننده به کاهش پلاک کمک کند.

8. آدامس جویدن

جویدن آدامس نعنا بوی نامطبوع را از بین می برد. همچنین با تحریک ترشح بزاق به از بین بردن باکتری ها و ذرات غذا کمک می کند. علاوه بر این، طبق گفته انجمن دندانپزشکی آمریکا، جویدن آدامس بدون قند به مدت 20 دقیقه بعد از غذا می تواند خطر پوسیدگی دندان را کاهش دهد.

9. سرکه سیب را امتحان کنید

برخی افراد گزارش کرده اند که مصرف یک قاشق غذاخوری سرکه سیب و آب قبل یا بعد از غذا به از بین بردن بوی سیر و پیاز کمک می کند. با این حال، استفاده از این روش توسط تحقیقات ثابت نشده است. اگر می خواهید از سرکه سیب به عنوان یک درمان خانگی استفاده کنید، قبل از استفاده حتما با پزشک خود مشورت کنید.

ده نوشیدن شیر

نوشیدن یک لیوان شیر با یا بعد از غذای حاوی سیر می تواند غلظت ترکیبات گوگردی که باعث بوی بد دهان می شود را کاهش دهد. تحقیقات نشان داده است که شیر کامل بوی نامطبوع را بهتر از شیر بدون چربی از بین می برد.

11. آب لیمو بنوشید

آب لیمو به خنثی کردن بوی پیاز یا سیر کمک می کند. برای امتحان این روش، کمی آب لیموترش تازه (حدود یک قاشق غذاخوری) را به یک لیوان آب اضافه کنید و بعد از غذای سرشار از پیاز یا سیر بنوشید.

12. ریشه مرکزی سیر را بردارید

همچنین می توانید بوی سیر را در حین پخت کاهش دهید. حبه های سیر را از وسط نصف کنید و قبل از افزودن به ظرف، هسته آن را بردارید.

چرا سیر و پیاز باعث بوی بد دهان می شوند؟

برخی از ترکیبات موجود در سیر و پیاز می توانند باعث بوی بد دهان و حتی بوی بدن شوند. این ترکیبات عبارتند از:

آلیسین. هنگامی که سیر جویده می شود یا له می شود و در معرض هوا قرار می گیرد، آلین موجود در آن به آلیسین تبدیل می شود. سپس آلیسین چندین ترکیب گوگردی تولید می کند که بوی سیر می دهد.

آلیل متیل سولفید. این ترکیب هنگام خرد کردن سیر و پیاز نیز آزاد می شود. این ماده پس از خوردن غذا وارد جریان خون شده و به ریه ها و منافذ پوست سرایت می کند.

سیستئین سولفوکسید. این ترکیب گوگردی که در سیر و پیاز یافت می‌شود، تقریباً بلافاصله پس از خوردن آنها باعث ایجاد بوی بد در دهان می‌شود.

آخرین کلمه

بوی بد سیر و پیاز مدت زیادی دوام نمی آورد، اما می تواند برقراری ارتباط با دیگران را دشوار کند. اگر فکر می کنید بوی سیر و پیاز ممکن است شما را آزار دهد، آن ها را همانطور که می خواهید بخورید. به عنوان مثال، قبل از مصاحبه شغلی از خوردن غذاهای حاوی سیر و پیاز خودداری کنید.

خوشبختانه راه های زیادی برای خلاص شدن از شر بوی سیر و پیاز وجود دارد. رعایت بهداشت دهان و دندان، نوشیدن چای سبز یا شیر و خوردن میوه ها و سبزیجات تازه به کاهش بوی بد دهان کمک می کند. راه حلی که برای یک نفر جواب می دهد ممکن است برای دیگری جواب ندهد. بنابراین، باید راه حل های مختلفی را امتحان کنید تا ببینید کدام یک می تواند به شما کمک کند بوی سیر و پیاز را از بین ببرید.

مرتبط:  چطور احساسات خود را بیان کنیم

منابع: Healthline، MedicalNewsToday

موضوع

متن شما

گروه بندی

سالن

سوال مورد نظر

گزینه ها

*لطفا قبل از عضویت در ایجاد موضوعات و نظرسنجی دقت کنید زیرا امکان ویرایش یا حذف محتوا پس از انتشار وجود ندارد. علاوه بر این، شما باید قوانین و مقررات Ninisite را رعایت کنید.

صرفه جویی

انصراف دهید

بوی پیاز در دهان: پیاز یکی از غذاهای محبوب است که حاوی مواد مغذی زیادی است. همانطور که می دانید پیاز حاوی مقادیر خوبی از ویتامین های C، B و اسید فولیک و فریک است که می تواند برای سلامتی مفید باشد.

می توان آن را به غذاها و سالادهای مختلف اضافه کرد. با این حال، نقطه ضعف خوردن پیار بویی است که در دهان شما به جا می گذارد. این ممکن است برای شما ناراحت کننده باشد زمانی که می خواهید با افراد دیگر تعامل داشته باشید. در این مقاله روش های خانگی برای از بین بردن بوی پیاز در دهان را شرح می دهیم.

بوی بد دهان پس از خوردن پیاز خام ایجاد می شود زیرا پیاز حاوی ترکیبات گوگردی است و می تواند بو ایجاد کند. برخی افراد فکر می کنند بهترین راه برای از بین بردن بوی بد دهان، نخوردن پیاز است. اما گزینه سختی است و نمی توانید مصرف پیاز را برای همیشه کنار بگذارید. روش های زیر را امتحان کنید:
1. سبزیجات و میوه های تازه
مصرف سبزیجات و میوه های غنی از فیبر می تواند به مبارزه با بوی بد دهان کمک کند. غذاهای غنی از فیبر می توانند تولید بزاق را افزایش دهند که برای شستن پلاک انباشته شده مفید است. برخی از غذاهای پر فیبر مانند انواع توت ها، کیوی و آناناس می توانند کمک کنند.

آنزیم طبیعی موجود در این میوه ها می تواند به تجزیه گوگردی که باعث بوی بد دهان می شود کمک کند. علاوه بر این، سبزیجات تازه مانند بروکلی، کرفس و فلفل قرمز سرشار از ویتامین C هستند و می توانند باکتری های دهان را از بین ببرند. بنابراین برای رفع بوی بد دهان بعد از مصرف پیاز می توانید سبزیجات و میوه های تازه مصرف کنید.

2. آب:
آب یک ماده طبیعی برای رفع بوی پیاز است. نوشیدن آب کافی توانایی تولید بزاق را افزایش می دهد. به همین دلیل است که باید به طور منظم آب بنوشید.

3. مسواک زدن و استفاده از دهانشویه:
این روش همچنین می تواند برای رفع بوی بد دهان بعد از مصرف پیاز مفید باشد. می توانید از خمیر دندان با طعم نعناع استفاده کنید. این کار از بوی بد دهان جلوگیری می کند.

مسواک زدن می تواند بوی پیاز را از دهان شما پاک کند. علاوه بر این می توانید پس از مصرف پیاز از دهان شویه های موجود استفاده کنید. حداقل 5 دقیقه پس از مصرف پیاز باید از دهانشویه استفاده کنید.

3. ماست:
ماست به رفع بوی بد دهان کمک می کند. علاوه بر اثرات مثبت ماست بر سیستم گوارشی، می تواند بوی پیاز را به طور موثری از دهان پاک کند. پس بهتر است ماست را بعد از خوردن پیاز مصرف کنید.

4. سیب:
سیب در مبارزه با بوی بد دهان بعد از خوردن پیاز بسیار موثر است. سیب حاوی آنزیم های طبیعی است که به تجزیه ترکیبات گوگردی کمک می کند.
• می توانید سیب را بعد از خوردن غذاهای حاوی پیاز بخورید.

موارد مشابه

• علاوه بر این می توانید یک لیوان آب سیب تهیه کرده و همراه غذا میل کنید.

5. شکر:
شکر می تواند بوی بد دهان را به طور طبیعی جذب کند. می توانید یک قاشق چای خوری شکر را بردارید و چند دقیقه در دهان نگه دارید. ممکن است بخواهید بلافاصله پس از مصرف شکر بخورید، اما این کار را نکنید. باید اجازه دهید قند به طور طبیعی در دهان شما حل شود. این محلول دهان را نرم می کند و بوی پیاز را از بین می برد.

6. سرکه سیب:
سرکه سیب یکی دیگر از راه های رفع بوی بد دهان بعد از خوردن پیاز است. سرکه در خنثی کردن بوی بد دهان موثر خواهد بود. علاوه بر این، می تواند باکتری های دخیل در تولید بوی بد دهان را از بین ببرد. شیر:
شیر یکی دیگر از راه های از بین بردن بوی بد دهان است. شیر حاوی چربی است و می تواند گوگرد موجود در پیاز را خنثی کند. این گوگرد عامل اصلی بوی بد دهان است.
• به سادگی می توانید یک لیوان شیر بنوشید.
. چربی ها اثرات بهتری خواهند داشت.

مرتبط:  چرا من همش لکه بینی دارم نی نی سایت

8. هل:
هل می تواند به از بین بردن بوی پیاز کمک کند زیرا بوی خوبی دارد. این بو می تواند بوی پیاز را بپوشاند و دهان شما را خوشبو کند. برای استفاده از هل دو راه پیش رو دارید:
روش اول: بعد از خوردن پیاز مقداری هل بردارید و بجوشانید.
روش دوم: می توانید یک یا دو فنجان چای هل بنوشید.

9. سس خردل:
مانند هل، سس خردل نیز راهی ساده و آسان برای از بین بردن بوی بد دهان بعد از خوردن پیاز است. سس خردل را در خانه هم می توانید پیدا کنید. این سس می تواند تاثیر فوری داشته باشد زیرا بوی پیاز در پشت بوی قوی این سس پنهان است.

چگونه از سس خردل استفاده کنیم؟
یک قاشق چایخوری سس خردل را در دهان خود بریزید و چند دقیقه در دهان نگه دارید. سپس آن را از دهان خود بیرون بیاندازید.
یک قاشق چای خوری دیگر از سس خردل را در دهان خود بریزید و آن را قورت دهید سپس دهان خود را با آب تمیز کنید.

10. نعنا:
همانطور که می دانید نعناع سرشار از کلروفیل است که نفس شما را خوشبو می کند. نعناع اثر ضد عفونی کننده ملایمی دارد که به رفع بوی بد دهان کمک می کند. نعناع گزینه خوبی برای رفع سریع بوی بد دهان پس از مصرف پیاز است.
چگونه از نعناع استفاده کنیم؟
یک قاشق چایخوری برگ نعناع له شده را در یک فنجان آب داغ بریزید. روی آن را بپوشانید و بگذارید 10 دقیقه بماند. آن را فیلتر کنید و کمی عسل اضافه کنید. این چای را چند بار در روز بنوشید.
می توانید برگ های تازه نعناع را بردارید و بجوید. روش دیگری که می توانید امتحان کنید، خوردن شکلات با طعم نعنا یا جویدن آدامس نعنایی است.

11. جعفری:
جعفری یکی از نکات محبوب برای از بین بردن بوی بد دهان بعد از خوردن پیاز است. مانند نعناع، ​​جعفری نیز حاوی کلروفیل است و می تواند بوی بد دهان را از بین ببرد. جعفری همچنین حاوی روغن است و می تواند بوی پیاز را خنثی کند.
چگونه از جعفری استفاده کنیم؟
برگ های تازه جعفری را داخل سرکه سفید بریزید و کمی نمک بزنید. می توانید برگ های آن را برای یک یا دو دقیقه بجوید و قورت دهید. می توانید جعفری خرد شده را نیز در دو فنجان آب اضافه کنید. دو تا سه میخک کامل اضافه کنید و بگذارید 5 دقیقه بجوشد. پس از خنک شدن آن را آبکش کرده و بنوشید.
گزینه سوم اضافه کردن جعفری به غذاهای حاوی پیاز است.
12 . چای سبز:
چای سبز حاوی آنتی اکسیدان های قوی پلی فنل است که در از بین بردن و تجزیه ترکیبات گوگردی بسیار موثر است. استفاده از این روش درمانی برای کاهش بوی پیاز عالی است.
چگونه از این روش استفاده کنیم؟
یک قاشق چایخوری برگ چای سبز را به یک فنجان آب داغ اضافه کنید. روی آن را بپوشانید و بگذارید 5 دقیقه بماند. آن را فیلتر کنید و آب آن را بچشید. این ترکیب را چند بار در روز بنوشید.
13. لیموترش:
لیمو نیز ماده خوبی برای از بین بردن بوی بد دهان بعد از خوردن پیاز است. لیمو به دلیل طعمی که دارد می تواند بوی پیاز را خنثی کند. علاوه بر این خاصیت ضد باکتریایی آن می تواند عامل اصلی از بین بردن باکتری های بد مسئول بوی بد دهان باشد.
چگونه از لیمو استفاده کنیم؟ دو تا سه بار در روز دهان خود را با این مخلوط بشویید. گزینه دیگر نوشیدن یک یا دو لیوان لیموناد خانگی است. می توانید کمی لیمو هم بجوید.
14. جوش شیرین:
جوش شیرین یک داروی خوب برای از بین بردن بوی بد دهان پس از خوردن پیاز است. جوش شیرین می تواند بوی پیاز را خنثی کند و PH دهان را متعادل کند و از رشد باکتری ها جلوگیری کند.
چگونه از آن استفاده کنیم؟ از این مایع به عنوان دهانشویه طبیعی در طول روز استفاده کنید.
نکات زیادی برای از بین بردن بوی پیاز از دهان وجود دارد. در این مقاله به 16 روش مفید و موثر پرداخته ایم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا