چرا باید مردم از فتوای فقها پیروی کنند

پاسخ این سوال که چرا مردم باید به فتوای فقها عمل کنند را از کتاب پیام های آسمانی نهم در زیر مشاهده می کنید.

جواب: در زمان غیبت حضرت مهدی (عج) اجرای احکام به فقیهان نیکوکار واگذار شده است و لازم است مردم از فقهای نیکوکار اطاعت و پیروی کنند. پس گوش دادن به فرمان خداوند در حوادث و مسائل ضروری است که فقیه فهمیده به ما ابلاغ می کند. زیرا اسلام اجرای تصمیمات را فقط به فقهای عادل و علمای متقیان اسلام واگذار کرده است تا بر همه وقایع طبق احکام الهی اداره کنند و اطاعت از این فقها مساوی است با اطاعت از امام معصوم و پیامبر اکرم. پس ولایت فقیه ادامه امامت است و نقش ولایت فقیه نقش امامت و ادامه سلسله انبیا است.

مطالب پیشنهادی: پاسخ به فعالیت ها و سوالات درس پنجم پیام های آسمانی نهم

در این مقاله از دپارتمان آموزشی ماگرتا به سوال مذکور پاسخ می دهیم. اگر پاسخ دیگری برای این سوال دارید در قسمت نظرات بنویسید. همچنین برای دسترسی سریعتر به پاسخ سایر سوالات خود، آن را با کلمه Magreta جستجو کنید.

چرا مردم باید به فتوای مراجع و فقها عمل کنند؟

در ادامه با علت پیروی مردم از فتاوای فقهای کتاب رسالت از آسمان نهم آشنا می شوید. با دانشمند همراه باشید.

معرفی

دین اسلام دستوراتی برای تنظیم زندگی انسان ها دارد. اسلام برای مسلمانان وظایفی را مشخص کرده است; بنابراین هر مسلمانی باید وظایف خود را بشناسد تا به آنها عمل کند. یکی از راه های شناخت واجبات و تکالیف دینی، مراجعه به «فقیه جامع الشرایط» و عمل به فتوای اوست. در ادامه منظور از رویه جامع و فتوا و علت تبعیت از فتوا و غیره. توضیح داده خواهد شد.

حس وکیل

فقیه یا مجتهد کسی است که با کوشش فراوان و آموختن فراوان به جایی رسیده است که بتواند احکام و دستورات دین را از آیات قرآن و روایات و … استخراج کند. فقیهی که علاوه بر این توانایی، از ویژگی های عدالت، تقوا، مدیریت و… برخوردار باشد، فقیه «فقه جهانی» و فقیهی که از همه فقها عالمتر باشد، نامیده می شود. این بدان معناست که او بهتر می تواند احکام و دستورات دین را تشخیص دهد، او را «مرجع تقلید» می نامند; مرجع تقلید فقیهی است که مسلمانان در احکام دین از او پیروی می کنند.

معنای فتوا

فتوا حکم و فرمان خداوند است که فقیه آن را از قرآن و داستانها کشف کرده و به مسلمان اعلام کرده است.

راههای شناخت و عمل به احکام و احکام الهی

هر مسلمانی برای شناخت احکام خدا و عمل به آنها سه راه دارد:

1- اینکه انسان خود با تلاش و علم مجتهد و فقیه می شود و خود احکام الهی را کشف می کند و به آن عمل می کند. این سخت ترین راه است. زیرا انسان باید علومی مانند ادبیات عرب، علوم قرآن، فقه، اصول، منطق، تفسیر، احادیث و… را بیاموزد و به آن تسلط یابد. تا بتواند احکام الهی را کشف کند.

2- راه دوم مواظب بودن است برای این کار انسان باید دانش نسبتاً خوبی از علوم دینی داشته باشد تا بداند مراقب باشد. این روش نیز مشکلات خاص خود را دارد. مثلاً کسی که به مسافرت رفته و نمی داند نماز چهار رکعتی را کامل بخواند یا کسره (بخوانید دو رکعت)، باید مواظب باشد و یک بار تمام و یک بار نماز را تمام بخواند. پر شده. فرم شکسته

3- راه سوم ساده ترین است. مراجعه به فقیهی که سالها درس دین خوانده و احکامی را استخراج کرده تا به آن عمل کند; بدون اینکه زحمت تحصیل چندین ساله در این رشته را بکشید یا بخواهید زحمت بکشید و مراقب باشید.

علت پیروی مردم از فتوای فقها

با توجه به سه گزینه ای که در بالا ذکر شد، علت پیروی مردم از فتوای فقیه روشن می شود، در واقع عمل به فتوای فقیه، آسان ترین راه شناخت و عمل به دستورات خداوند است. و این یک موهبت از جانب خداوند است که ما برای دریافت راهنمایی های او به وکیل مراجعه می کنیم و همه نباید وکیل شوند و یا محتاط باشند.

مرتبط:  سهمم از عشقت چرا چیزی به جز باران نبود

خداوند در قرآن می فرماید: «…اگر اهل همه فرقه ها نبودند، در دین اتفاق می افتادند و وقتی به سویشان باز می گردند، به قوم خود هشدار می دادند. َالَّهُمْ یَحْضَرونَ» (122، توبه) در این آیه. از گروهی از مؤمنان خواسته می شود که بروند و علوم دین و فقیه را بیاموزند سپس باید نزد مردم رفته و دستورات الهی را به آنها بیاموزند تا مردم با پیروی از دستورات خداوند هدایت شوند و به کمال برسند. برای سعادت و سعادت انسان هستند.

نتیجه

دین مبین اسلام دستوراتی برای هدایت مردم دارد، یکی از راههای شناخت و عمل به دستورات دین مراجعه به مرجع تقلید و عمل به فتوای آن است.

پیشنهادی: آشنایی با معنای تقلید در احکام شرعی

دانشمند فداکار

در زمان غیبت حضرت مهدی (عج) اجرای احکام اسلام به دست فقهای صالح سپرده شده است و اطاعت از مردم و اطاعت از فقهای صالح واجب است.

بازدید کنید:

زمان تقریبی مطالعه:

تاریخ: یکشنبه 1398/09/09 ساعت 14:25.

بعد از رحلت پیامبر خدا(ص)، وظیفه هدایت مردم به عهده امامان قرار گرفت، آخرین امام حضرت مهدی (عج) آخرین امام مسلمان به فرمان الهی از نظرها پنهان شد تا در موقعیتی مناسب که جامعه شایستگی درک حضور ایشان را داشته باشند ظهور کنند.

به همین دلیل لازم بود در زمان غیبت امام زمان (عج) و زمانی که مردم دچار مشکلات فقهی می شدند، از طریق فقیه فهمیده از تصمیمات الهی مطلع می شدند و از آنها اطاعت می کردند.

اسلام اجرای تصمیمات را به دست فقها و مراجع واگذار کرده است تا بر همه وقایع طبق شریعت الهی حکومت کنند و پیروی از آن به اندازه اطاعت از ائمه معصومین و رسول خدا واجب است.

همان گونه که بر همه مسلمانان واجب است که عبادات، تجارت، ازدواج و سایر امور زندگی را بر اساس احکام الهی تنظیم کنند، حکومت اسلامی نیز واجب است، زیرا بسیار زیاد است که حکومت اسلامی وجود ندارد. امکان اجرای احکام الهی

لذا همان‌طور که در سایر احکام انسان یا باید خودش مجتهد باشد و یا از یک مجتهد تقلید نموده و از او پیروی کند، در حکومت نیز همین‌طور است.

سوالات درس پنجم پیام های آسمانی پایه نهم

– بعد از رحلت رسول خدا وظیفه هدایت و رهبری مردم بر عهده ی … قرار گرفت.

پیروی از علمای دین دلیل بر این است که اگر امام زمان (عج) ظهور کند از او پیروی می کنند. كسى كه از علما اطاعت نكند و ولايت فقيه را نپذيرد و فتواي فقها را رعايت نكند، مى تواند در برابر امام زمان (عج) بايستد.

امامان

– در زمان غیبت امام زمان مراجعه به ….
علمای دین.

– امامان معصوم در راهنمايي و هدايت مردم با دو مشكل بزرگ مواجه بودند، نوشتن آنها، دلبستگي به دنياي زودگذر، به وظايف حمايت و پيروي از ائمه عمل نمي كردند.

– آیا مردم می توانند برای حل مشکل خود به هر حاکم یا پادشاهی مراجعه کنند؟ پاسخ امام صادق را بنویسید.
خیر، هر کس نزد این گونه حاکمان (حکام ظالم و بی دین) برود و با تصمیم آنها به چیزی برسد، در واقع به طاغوت روی آورده است و خداوند در قرآن کریم مردم را از روی آوردن به طاغوت منع کرده است. انجام دادن.

– مردم در زمان غیبت برای حل مشکلات خود به چه کسانی مراجعه کنند؟ پاسخ امام صادق را بنویسید
امام فرمودند: به سراغ کسانی بروند که سخنان ما را به آنها بگویند (اهل بیت). کسانی که حلال و حرام ما را می دانند و احکام ما را می دانند.

من این قوم را بر شما حاکم ساختم. بنابراین مردم نیز باید از حکم خود راضی باشند. پس هر كه تصميم آنها را نپذيرد (كه تصميم ماست) بدون شك تصميم خدا را خوار كرده است و هر كه ما را رد كند خدا را رد كرده است.

مرتبط:  چرا نماز قضای پدر بر پسر بزرگ واجب است

– با توجه به اینکه امام زمان (رحمه الله) بیش از هزار سال غیبت داشت، آیا می توان گفت که مردم در تمام این مدت هیچ نیازی به هدایت و رهبری نداشتند؟ وظیفه مردم در این زمان که به آن زمان غیبت می گویند چیست؟ از حلال و حرام و تصمیمات آنها آگاهند.

– امام صادق در مورد راهنمایان راستین مردم چه می فرماید؟
افرادی که علمای خود را آشکارا گناه می‌بینند و به جمع آوری مال‌های دنیا و حرام طمع می‌ورزند، اما همیشه پیرو چنین علمایی هستند، مانند برخی یهودیان هستند که خداوند در قرآن آنها را به خاطر پیروی از علمای بد سرزنش کرده است.

پیروی مردم از فقهای متقی که دین خود را حفظ می کنند و بر خلاف خواسته های آنان عمل می کنند و اوامر خدا را اطاعت می کنند واجب است.

– علما و فقهای واقعی اسلام چه کسانی هستند؟
کسانی هستند که در سخنان و نصایح خود به سخنان معصوم عمل می کنند و در هر مسئله ای نظر پیامبر اکرم و ائمه را به مردم می گویند.

– چرا رهبر مردم مسلمان باید عالم اسلام باشد؟
جهت راهنمایی جامعه در نحوه اجرای دستورات دینی.

– اما وکیل کیست؟
اسلام فردی عاقل، شجاع، مدیر و مدبر است که در همه حال با در نظر گرفتن مصالح جامعه اسلامی از تمام توان و امکانات خود برای حفظ دین و اجرای احکام الهی در جامعه استفاده می کند و نگذارد دشمنان اسلام اسلام را به خطر بیندازند. کشور و مانع اجرای دستورات خداوند می شوند.

-تفاوت وظایف فقیه با سایر فقها چیست؟
اما فقیه علاوه بر پاسخگویی به سؤالات شرعی، وظیفه رهبری جامعه را نیز بر عهده می گیرد.

– برخی از خصوصیات امام خمینی رحمه الله را بنویسید. در تمام سالهای رهبری خود در خانه ای اجاره ای زندگی می کرد. هرگز به کسی ظلم نکرد و در برابر هیچ ظالمی سکوت نکرد. او که نامش دشمنان اسلام را به وحشت انداخت، اگر صدای گریه کودکی را می شنید بسیار ناراحت می شد.

شما از کسی نمی ترسید که به اسلام عمل کند. همانطور که قاطعانه و محکم گفت آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند، با شنیدن نام امام حسین و یارانش اشک از چشمانش جاری شد. به سوالات شرعی مردم پاسخ می داد. او در جمع آنها ظاهر شد و با آنها صحبت کرد. در برابر مردم فقیر می‌گفت: «خدمت‌خواندن من بهتر از این است که مرا امام خود بخوانی.

– بعد از رحلت حضرت امام، مسئولیت مهم و سنگین هدایت جامعه اسلامی به چه کسانی سپرده شد؟
یکی از نزدیکترین یاران ایشان یعنی حضرت آیت الله خامنه ای منصوب شده است.

– چه چیزی مجلس خبرگان رهبری را بر آن داشت تا آیت الله خامنه ای را شایسته ترین فرد برای رهبری جامعه اسلامی معرفی کند؟

– چه شد که امام مهدی به دستور خداوند غایب شد؟
حاکمان ستمگر ائمه را تحت فشار قرار دادند و فرصت را برای هر اقدامی از آنان مغتنم شمردند. ، به وظایف خود در حمایت و پیروی از ائمه عمل نکرد و روز به روز اوضاع بر ائمه سخت تر شد. حاکمان ظالم امام پس از امام را به شهادت رساندند.

– توضیح دهید چرا مردم باید از فتوای فقها پیروی کنند؟
زیرا فقیهان، نایب وجانشین امام زمان به شمار می روند و همانگونه که مردم در زمان امامان معصوم موظف بودند از آنان اطاعت کنند، در عصر غیبت نیز باید از جانشینان امام زمان ؛ یعنی فقیهان پیروی کنند

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران حوزه رسانه بازنشر می شود و محتوای آن الزاما مورد تایید تبیان نمی باشد.

نوشته های مشابه

‫5 دیدگاه ها

  1. مقاله‌ی خیلی خوبی بود! به نظرم واقعا مهمه که مردم بفهمن اهمیت پیروی از فتوای فقها و اینکه چطور می‌تونه زندگی‌شون رو بهتر کنه. ممنون از تلاشتون.

  2. مقاله ی جالبی بود! واقعا خوبه که ما مردم از فتوای فقها پیروی کنیم، چون اونها دانشی عمیق در مورد اصول اسلامی دارن. با اینکار میتونیم بهتر به دستورات دینی عمل کنیم و زندگیمون رو بر اساس ارزش های اسلامی بسازیم.

  3. سلام! مقاله خوبی بود، واقعا درک می‌کنم که چرا پیروی از فتوای فقها مهمه. به نظرم علم فقه به ما کمک می‌کنه که دستورالعمل‌های دینی رو بهتر درک کنیم و راه درست رو برای زندگی انتخاب کنیم. مرسی که این موضوع رو به اشتراک گذاشتی.

  4. همیشه فتوای فقها برای ما مردم مهم بوده، چون ما نمی‌توانیم به خوبی کتاب‌های دینی را بخوانیم یا به خوبی آنها را تفسیر کنیم. فتوای فقها به ما کمک می‌کند تا در مسائل دینی و حقوقی صحیح عمل کنیم و خطا نکنیم.

  5. من هم موافقم که باید از فتوای فقها پیروی کنیم، اما بعضی وقت‌ها سختی‌هایی داره و نمیشه آدم همیشه از روی فتوا رفتار کنه. اما در کل مقاله خوبی بود و پیشنهاد می‌کنم به همه بخونند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا