چرا شیعه از مهر استفاده می کند

پرسشگر گرامی، با سلام و تشکر از تماس شما با این مرکز، قبل از پاسخگویی لازم به ذکر است که از نظر فقهی شیعه سجده بر مهر لازم نیست، بلکه بر اساس سنت پیامبر، بر روی زمین، سنگ است. ، چوب و هر چیزی که از زمین می آید. از مواد معدنی، خوراکی ها، نوشیدنی ها و لباس ها، می توانید به هر چیز دیگری تعظیم کنید. پس اگر کسى در صحرا نماز مى خواند، مى تواند در حال سجده پیشانى خود را بر زمین بگذارد و نمازش صحیح است. به هر حال علت اصلی سجده شیعیان بر خاک و خاک و غیره است. پیروی از سنت پیامبر بزرگ اسلام است که در ادامه به احادیثی در این زمینه اشاره خواهد شد. خانه ها با مشکل همراه است، زمین را مهر کرده اند تا راحتتر باشد و مشکلی نداشته باشد از نظر
دوم: در روایات، سجده بر نماز حضرت سیدالشهدا (ع) مدح شده است. و تشویق کرد.
امام صادق (ع) فرمود: «عسجود بر قبر حسین (ع) زمین های هفت گانه را روشن می کند و من نمی توانم با او نمازی از قبر حسین (ع) کتب تسبیح را داشته باشم. ، و آن را می ستاید; (1) سجده بر زمین قبر امام حسین تا هفت طبقه زمین را روشن می کند. هرکس تسبیحی از گل قبر حسین بپوشد، تسبیح است، هر چند به ذکر نباشد، وقتی خواست نماز بخواند، بر آنها سجده کرد و گفت: سجده بر آبروی امام حسین. به آسمان های هفت گانه عروج می کند.(2)
از روایات مربوط به راه پیامبر چنین برمی آید که پیامبر و یارانش بر زمین (زمین و سنگ) سجده کردند و لذا پیامبر اسلام (ص) در روایتی که هم اهل سنت و هم شیعه آن را قبول دارند: خداوند به چند چیز به من فضیلت و برتری بخشید، یکی از آنها این بود که زمین را برای من سجده و پاکی (تمام) قرار داد.(3)
اهل سنت و شیعه اتفاق نظر دارند. در بسیاری از موارد در مورد تصمیمات سجده، زیرا هر دو گروه، سجده بر زمین، سنگ، چوب و سایر اشیاء غیر قابل حمل و غیر قابل حمل را جایز می دانند، اما شیعیان معتقدند که سجده در موارد دیگر صحیح نیست. مورد. واجب است سجده بر زمین یا یکی از موارد فوق باشد، دلیل این امر روایاتی است که وارد شده است. خاک جز پنبه و کتان.» (4)
زراره از امام باقر علیه السلام پرسید که آیا می توان بر قیر سجده کرد؟ و پر پرندگان.(5)
علی بن جعفر از برادرش حضرت موسی بن جعفر پرسید: انسان می تواند از فرش ابریشم و فرش ابریشم مانند فرش دیباج و سجاده دیباج استفاده کند؟آیا باید بخوابد، تکیه کند، بایستد. امام فرمود: خواب و نشستن و استفاده های دیگر اشکالی ندارد ولی نمی تواند بر آنها سجده کند.(6)
اما اهل سنت سجده بر پنبه و کتان و مو و پشم را جایز می دانند اما عقیده بر خلاف حکمت و روایات اهل بیت و پیامبر است در کتاب فقه علی المحابه العربه آمده است:
سجده بر هر چیزی حتی دستار دور سر جایز است تا زمانی که پاک است، اما پیروان ابوحنیفه سجده بر دستار را در صورت لزوم مکروه می‌دانستند، ولی امامیه می‌گوید سجده جایز نیست. مگر در زمین یا زمینی که آن را می رویاند. همچنین نباید چیزی باشد که خورده می شود، پوشیده شده یا معدنی است. (7)
بر این اساس اهل سنت سجاده و قالیچه و سجاده را خاک می دانند اما نمی توان فرش و قالیچه را خاکی قبول کرد. در عین حال این کار خلاف تدبیر است.
سجده بر زمین (زمین) و استفاده از مهر از زمان پیامبر وجود داشته است. رافع بن ابی رافع از پیامبر (ص) روایت می کند که فرمود: «نماز شما کامل و صحیح نمی شود». مگر اینکه در حال سجده پیشانی خود را بر زمین بگذاری.» (8)
از زمان رسول خدا (ص) برخی از اصحاب بر سنگ سجده کردند جابر بن عبدالله انصاری (9) و مسروق بن اجداء (10) این کار را می کرد؛ چه در وطن و چه در سفر.
جابر بن عبدالله انصاری گفت: ظهر با پیامبر (ص) نماز می خواندم که شنی در کف دستم گرفتم تا سرد شود و سجده کنم. روی آن.(11)
یکی از صحابه از لمس پیشانی خود به زمین پرهیز می کرد، پیامبر به او فرمود: پیشانی خود را بر زمین بگذار. هنگامی که پیامبر با دست عمامه را از پیشانی خود بیرون آورد گلدان (گلدان) (14)
این بیان صریح بی اساس بودن گفتار کسانی را که پوشیدن یک قطعه زمین و تربت را شرک و بدعت می دانند ثابت می کند. معلوم می شود که پیشگامان تاریخ اسلام این کار را می کردند. (15)
از نظر تاریخی وقتی رسول خدا به مدینه آمد و دستور ساخت مسجد النبی را داد، مسجد در آن زمان فرش نداشت. پیامبر بر زمین و کف مسجد سجده کرد. در زمان ابوبکر و عثمان و عمر و حضرت علی نیز بر کف مسجد سجده کردند. از این رو تمام دعاهای پیامبر بر زمین بود. سجده پیامبر و مسلمانان در آغاز اسلام بر زمین بود. پس سجده روی زمین کاملا صحیح است. شیعیانی که بر زمین سجده می کنند از رسول خدا پیروی می کنند. از این رو، نماز آنها قطعاً صحیح است.
از سوی دیگر، چون شرط پاک بودن محل سجده از هرگونه نجاست است و سجده بر زمین ناپاک جایز نیست، شیعیان یک قطعه زمین پاک (مهر) می پوشند. تا زمانی که می خواهند بر این خاک پاک نماز بخوانند و سجده کنند. چون نمی دانند زمینی که می خواهند بر آن سجده کنند پاک است یا نه، پس زمین پاکی را انتخاب می کنند که به پاکی آن اطمینان دارند و بر آن سجده می کنند. می توان تاکید کرد که با گذاشتن عزیزترین و نجیب ترین قسمت بدن خود بر روی زمین، همیشه باید به یاد داشته باشید که روزی به اذن و قدرت خداوند از این خاک آفریده شده ایم و روزی به آنجا برمی گردیم. برای قیامت و روز قیامت آماده باشید، پس نباید مغرور و مغرور باشیم و تسلیم اوامر خداوند باشیم. اصفهانی، نشر مشار.

مرتبط:  چرا ازدواج در سن پایین اشتباه است

حواشی:
1. شیخ حر عاملی، الوصال الشیعه، ج 5، ص 365، مؤسسه آل البیت، 1409ق.
2. همین صفحه 366.
3. همان. جلد 3 صفحه 350.
4. شیخ طوسی، الخلاف، شماره 112 و 113، دار الاحیاء التراث العربی،
5. آیدم
6. محمدجواد مغنیه، فقه تطبیقی، ص. 94، دفتر نشر کتاب، قم، 1387.
7. عبدالرحمن جزیری، فقه علی المحابه العربه، ج 2، ص 138. 1، ص. 232، بیروت، دارالفکر، ب
8. الخلاف، همان، شماره 112 و 113.
9. سنن بیهقی، همان، جلد 1، صفحه 439.
10. محمد بن سعد، طبقات الکبری، ج 6، ص 138. 79، دارالاحیاء لترث العربی،
11. مسند احمد، جلد 3، صفحه 327، حدیث جابر و سنن بیهقی، جلد 1، صفحه 439.
12. متقی هندی، کنزالعمال، ج 1، ص 138. 7، ص. 465، حدیث شماره 19810. چاپ مؤسسه الرساله، بیروت، 1413ق.
13. سنن بیهقی، همان، جلد 2، صفحه 105.
14. احمد حنبل، مسند احمد، ج 6، ص 179، 309، 331، 377 و جلد 2، ص 192، 198. بیروت، دار صادر، ب
15. سید رضا حسینی نسب، الجواب الشیعه، ص. 108، نشر مؤسسه طه، قم 1378.

آیت الله سید هاشم بطحایی گلپایگانی نماینده مجلس خبرگان رهبری و مرجع تقلید با اشاره به سجده شیعیان بر مهر در نماز گفت: از جمله مشکلاتی که برای شیعیان وارد شده و وهابیان از آن به عنوان آویزه ای برای هذیان های خود استفاده می کردند. ، استفاده از مهر برای اقامه نماز است پس سنت پیامبر اکرم (ص) چنین بود.

وی افزود: پیامبر اکرم (ص) می فرماید: «وَ جَعَلَ الأَرْضِ مَسَجِدٍ وَ مِنْ تَزَهِّر» یعنی خداوند زمین را برای من وسیله سجده و پاکی قرار داد، پس در احکام سجده بر زمین است. ابتدا روی هر چیزی که می توان خورد و نپوشید تاکید کرد.

بطحایی گلپایگانی گفت: در حدیث و جلد دوم سنن بیهقی آمده است که «جابر بن عبدالله انصاری گفت که با پیامبر صلی الله علیه و آله نماز ظهر می خوانیم، مشتی سنگریزه برداشتم. و آنها را در دست نگه داشتم تا خنک شوند و در هنگام سجده پیشانی خود را بر آنها گذاشتم و علت آن گرما بود. سپس راوی اضافه می کند که اگر سجده بر لباسی که می پوشید جایز بود از برداشتن سنگریزه آسانتر بود. و نگه داشتن آنها

این مرجع تقلید تأکید کرد: بنابراین خود اصحاب نیز از این موضوع اطلاع داشتند و در هنگام سجده بر زمین یا اجزا و موارد آن که نه خوراک بود و نه لباس، سجده می کردند.

بطحایی گلپایگانی تصریح کرد: علت اینکه شیعیان به جای زمین بر مهر سجده می کنند این است که در منازل و مساجد هنگام نماز به سختی فرش را در خانه ها و مساجد چیدن و قسمتی از کف را که مانند یک کلوخه خاک در نظر گرفته شده است را تمیز می کنیم و یک قالی درست می کنیم. آن را ببندید و روی آن قرار دهید. تعظیم می کنیم.

وی افزود: باید توجه داشت که این سجده مهر نیست، بلکه نشانه خضوع در برابر خداوند و سنت نبوی است.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اشیای مجاز برای سجده افزود: سجده بر مهر، سنگ، خاک و هر چیزی که خوراکی یا قابل حمل نباشد جایز است، اما سجده بر فرش، پارچه و اعضای بدن مانند دست و انگشت جایز نیست. مجاز است.

وی درباره سجده در محل دفن امام حسین علیه السلام گفت: سجده در محل دفن امام حسین علیه السلام نیز مورد تایید اهل سنت است و از آن به عنوان سرزمین شفاعت و دفن با برکت یاد می کنند.

بطحایی گلپایگانی خاطرنشان کرد: سجده بر قبر امام حسین (ع) با سجده بر قبور میت متفاوت است. سجده بر قبور مکروه است و جایز نیست.

58241

منبع تصویر: فارس

مرتبط:  چرا در مثلث متساوی الساقین دو زاویه مجاور قاعده برابرند

فرنوش امیرشاهی بی بی سی

تا اواسط دهه 80 کمتر کسی نام پیاده روی اربعین را شنیده بود. اما اکنون با حمایت همه جانبه دولت آنقدر در ایران جا افتاده که به یکی از اصلی ترین آیین های رسمی تبدیل شده است.

راهپیمایی اربعین یکی از آیین‌های شیعیان است که ریشه اصلی آن در عراق است. با سقوط صدام و نزدیک شدن دو کشور، این رسم مورد توجه بخشی از جامعه مذهبی قرار گرفت، اما خیلی سریع ماهیت آن تغییر کرد و به یکی از ابزارهای نمایش قدرت حکومت های شیعی تبدیل شد.

در کنار این مانور قدرت فرامرزی، آیین ها و مراسم بسیاری به ویژه در سه دهه گذشته به تقویم مذهبی ایران اضافه شده است. به حدی که کمتر روزی بی مناسبت می گذرد و ساعتی نیست که یکی از شبکه های صدا و سیما برنامه مذهبی پخش نکند.

همچنین در تقویم مذهبی ایرانیان، تعدادی از مناسبت های مذهبی از یک روز خاص به یک دهه تبدیل شده است. مناسبت هایی مانند دهه کرامت، دهه امامت، دهه فاطمیه، دهه برائت و دهه صادقیه.

از سوی دیگر، نهادها و مؤسسات مذهبی تقویت و متعدد شدند، تعداد امامزادگان و امامزاده ها افزایش چشمگیری یافت و برخی به نهادهای قدرتمند اقتصادی و سیاسی تبدیل شدند.

همه این تغییرات که برخی از کارشناسان دینی آن را «تورم تشریفاتی» نامیده اند، با خواست جمهوری اسلامی و با بسیج همه امکانات دستگاه های مختلف نهاد قدرت و با تبلیغات گسترده شکل گرفت.

نمونه هایی از دخالت دولت برای انحصار دین با تاکید بر مظاهر شیعه و استفاده از باورهای مذهبی بخشی از جامعه.

یاسر میردامادی، پژوهشگر دین و فلسفه، می‌گوید که هدف دولت از این اقدامات «تقویت موقعیت خود» با استفاده از مناسک است، به همین دلیل است که روی «آیین‌های خاص شیعیان سرمایه‌گذاری کرده و تلاش می‌کند با ردپای خود آن‌ها را مشخص کند». “

او هدف دیگر آنها از این انحصار را کنترل شعائر مذهبی برای جلوگیری از «تبدیل شدن آنها به نیروهای معترض علیه جمهوری اسلامی» می داند.

بر این اساس، جهت گیری مناسک دینی در دهه های گذشته به سمتی رفته است که اعمال مذهبی رایج مسلمانان تا حد زیادی زیر سایه سنت های شیعی منتخب رژیم بوده است.

رشد تصاعدی مراسم مذهبی جدید

منبع تصویر، تسنیم

بخشی از توسعه دینی در ایران نتیجه افزایش جمعیت و تغییر در آیین سنتی جامعه بوده است. اما جامعه شناسان و کارشناسان مذهبی معتقدند که این رشد تصاعدی با چنین تحولاتی تناسبی ندارد.

با هدایت آیت الله خامنه ای آیین هایی شکل گرفت که پیش از این در تاریخ دینی ایرانیان جایی نداشت. از جمله آداب و رسومی مانند پیاده روی اربعین، جاماندگان اربعین و انواع مختلف پیاده روی.

یکی از این موارد «راهپیمایی آغاز امامت امام زمان» است که از سال 1394 و با رای نمایندگان مجلس به اعیاد رسمی مذهبی اضافه شد.

از دیگر آیین‌هایی که چند سالی است با بودجه‌های کلان نهادهای مختلف و تبلیغات فراوان از تریبون‌های رسمی برگزار می‌شود، «راهپیمایی غدیر» است.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، امسال مراسمی با عنوان «پارتی 10 کیلومتری غدیر» در تهران برگزار شد. به گزارش این خبرگزاری، «بیش از 350 موکب هیئت های مذهبی و گروه های جهادی، 40 شهربازی، 110 هزار اسباب بازی و 150 گروه سرود» شرکت کردند. علاوه بر این، بیش از 2 میلیون وعده غذایی و میان وعده برای مهمانان آماده شد.

محسن حسام مظاهری، عالم دینی در یادداشتی در کانال تلگرامی خود، این مراسم را نوعی «دعوای خیابانی به نام آموزه‌های دینی و با هدف تامین منافع دولتی» توصیف کرد. در شرایطی که چنین حقی در اختیار مردم عادی یا منتقدان نظام نیست.

به غیر از موارد فوق، فرصت های بسیار دیگری نیز به وجود می آید. مثل «وفات حضرت ام البنین» که سابقه نداشت، ورود حضرت معصومه به شهر قم یا برگزاری مراسم «بچه های حسینی» که همه در یک گروه هستند. .

سکوت و همدستی حکومت

منبع تصویر khamenei.ir

مقامات نظام با برخی از آداب و رسومی که این روزها جای خود را باز کرده است مخالفند، اما یا در برابر لباس خود سکوت اختیار می کنند یا آن را به عنوان یک مراسم رسمی می پذیرند.

نمونه آن دهه محسنیه است که با «جنبش منسوب به صادق شیرازی و گروه های معروف به هداله ها» آغاز شد. در این روزها فرزند متولد نشده فاطمه به نام محسن عزادار است.

مرتبط:  چرا گرمای خورشید در هنگام ظهر بیشتر است

صادق حسینی شیرازی یکی از جدی ترین منتقدان نظام است و جمهوری اسلامی نیز صحت این مراسم را زیر سوال می برد. با این حال، این او را از حفظ قدرت تا کنون منع نکرده است.

همچنین تا سالها پس از انقلاب روز وفات فاطمه دختر پیامبر اسلام تعطیل رسمی نبود. دولت به دلیل حساسیت ماجرای قتل وی توسط رهبران اهل سنت، از رسمی کردن آن اجتناب کرد. اما سرانجام در دهه 70 تسلیم خواسته های بخشی از مراجع تقلید و طیف مذهبی هوادارانش شد. این مراسم به ده روز عزا تبدیل شد.

ضرب در 8 امامزاده

در کنار افزایش مناسبت های مذهبی، تعداد «بقاع متبرک» نیز به طرز شگفت انگیزی افزایش یافته است.

آمار دقیقی از تعداد امامزادگان و امامزاده ها در دست نیست. زیرا بسیاری از آنها شناسنامه یا شجره نامه ندارند. برخی مانند امامزاده بیژن و امامزاده آهنی «اشتباه» کرده اند.

با چنین شرایطی، طبق آمار سازمان اوقاف، نهاد متولی این اماکن، تعداد امامزاده ها به بیش از 8700 مکان رسیده است. یک تحقیق نشان می دهد که این عدد در سال 1352 1.59 مکان بوده است که اگر این آمار صحیح باشد به این معنی است که تعداد آنها در طول چهار دهه جمهوری اسلامی ایران بیش از 8 برابر شده است.

حرم های مقدس تر

منبع تصویر، بیشتر

همزمان با افزایش چشمگیر ائمه زاده ها، برخی از آنها با حمایت و راهنمایی دولت مقدس تر و توسعه یافته اند. نمونه معروف و بحث برانگیز آن حرم شاهچراغ در شهر شیراز است که به برکت زیارت حضرت آیت الله خامنه ای در سال 1366 به سرعت عزت و عزت یافت.

رهبر جمهوری اسلامی در سخنانی در سال 1366 در همین محل گفت: «یکی از نکات بسیار مهمی که در شیراز باید به آن توجه کرد، محوریت این آستان مقدس است».

در مدت کوتاهی طرح توسعه 57 هکتاری حرم کلید خورد و بسیاری از اعتراضات و نگرانی ها از تخریب بافت تاریخی شیراز مانع اجرای آن نشد.

حرم امام هشتم شیعیان مشهد نیز در سال های اخیر رشد زیادی داشته و آستان قدس رضوی به یکی از قدرتمندترین کارتل های اقتصادی تبدیل شده است.

محسن حسام مظاهری، پژوهشگر حوزه دینی، در پژوهشی گفته است که این امامزاده «از دوره تیموری تا پایان حکومت پهلوی 12 هکتار رشد داشته است، اما در دوران حکومت جمهوری اسلامی، رشد آن به حداقل 70 هکتار رسیده است. هکتار.”

هیئت های دولتی، میزگردهای افراد مشهور

منبع تصویر: فارس

مداحان تحت رهبری آیت الله خامنه ای قدرت زیادی پیدا کردند و گروه های مذهبی به تدریج جای مساجد را گرفتند.

طبق آخرین آمار رسمی در حال حاضر 80 هزار مداح و 90 هزار گروه رسمی و ثبت شده فعال هستند. این آمار مراکز مذهبی غیر رسمی و حتی داخلی را مستثنی می کند.

در بیشتر روزهای سال، هیئت ها مراسمی را برگزار می کنند. مدادها که بسیاری از آنها به افراد مشهور دولتی تبدیل شده اند، محل اقامت جوانانی است که با شعارهای هیجان انگیز پاپ و سبک رپ خود از رژیم حمایت می کنند.

محمدجواد اکبرین، یک عالم دینی، توضیح می‌دهد که کارکرد این مجالس «تولید گروهی از مبتکران و ایجاد سوژه‌هایی برای با هم بودن و حفظ آنهاست».

آقای اکبرین معتقد است که نهادهای مذهبی به «سازماندهی نیروها در مناطق جنگی و حفظ ارتباط این گروه با خودشان» کمک می کنند.

یکی از مواردی که برانگیختن احساسات مذهبی جوانان در جهت اهداف حکومتی مورد استفاده قرار گرفت، استفاده از آنها در رویارویی خونین با معترضان انتخابات ریاست جمهوری 1387 در روز عاشورا بود.

حسین حمدانی، یکی از فرماندهان ارشد سپاه که در سوریه کشته شد، گفت که «نزدیک به 30 دسته و دسته عزاداری را برای مقابله با مردم در روز عاشورا آماده کرده است».

تعطیلات ملی و نه مذهبی

چنین تلاش و کوششی از سوی دولت برای اجرای دینداری حکومت با تعریف خود از ارزش های اسلامی در شرایطی است که طبق آمار و اظهارات مسئولین، بخشی از جامعه متدین شده است. آمارهای رسمی حاکی از آن است که ادای فرائض اصلی دین از جمله نماز و روزه در سال های اخیر کاهش چشمگیری داشته است.

از سوی دیگر مناسبت های ملی و ایرانی مانند جشن روز کوروش یا مراسم شب یلدا طرفداران بیشتری دارد.

چنین تغییراتی نشان می دهد که جمهوری اسلامی نتوانسته است اسلام را بکار گیرد. اما مسئولان عالی نظام با بی توجهی به واقعیت های اجتماعی همچنان به حفظ «حلقه وفاداران نظام» پایبند هستند.

دایره ای که به دلیل اقدامات دولت در اعتراضات سال های اخیر، سرپوش گذاشتن بر سرنگونی هواپیمای اوکراینی و در آخرین مورد مرگ مهسا (زینا) امینی، دختر سنندجی شکسته و فرو ریخت. 22 ساله پس از دستگیری توسط گشت ارشاد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا