چرا باید سیم فاز را به کلید وصل کنیم

کلید و پریز برق یکی از پرکاربردترین لوازم در طراحی دکوراسیون است. داشتن کلید و پریز برق در هر محیطی که برق وجود دارد ضروری است. از آنجایی که در دنیای امروز بخش های مختلف زندگی افراد به برق وابسته است، کلید و پریز جزء جدانشدنی ساختمان محسوب می شود. به همین دلیل، ممکن است لازم باشد سوئیچ و پریز داخلی خود را تعویض کنید.

اگر در سیم کشی برق ساختمان مهارت ندارید، با مطالعه این مقاله می توانید کلید و پریز برق را به راحتی تعویض و نصب کنید. نصب کلید و پریز برق کار سختی نیست اما نیاز به دقت و رعایت نکات ایمنی دارد. بی توجهی به استانداردهای لازم برای نصب کلید و پریز علاوه بر تلفات جانی، سیم کشی برق ساختمان را نیز به همراه دارد.

نکات ایمنی برای نصب کلید و پریز برق چیست؟

بهتر است کلید یا پریز جدید نصب نکنید. اگر در خانه یا محل کارتان پریز برق تمام می شود، برای جبران آن از دوشاخه برق استفاده کنید. اگر نور محیط کم است نیازی به اضافه کردن کلید جدید نیست و یک لامپ قوی تر مشکل شما را حل می کند.

نکاتی که باید قبل از تعویض کلید و پریز در نظر بگیرید:

قبل از نصب کلید و پریز، مطمئن شوید که فیوز خاموش است.

کلید برق تجهیزات روشنایی منزل خود را از برق نکشید.

کلید و پریز برق باید بیش از 5 سانتی متر از لوله گاز فاصله داشته باشند.

برای نصب کلید و پریز در ارتفاع کم باید از محصولات درپوش دار استفاده کرد تا خطر برق گرفتگی و آتش سوزی کودکان را تهدید نکند.

چندین دستگاه الکتریکی را به یک پریز برق یا کابل اتصال یکسان وصل نکنید.

به یاد داشته باشید که نباید پریز برق را با دست های خیس یا مرطوب لمس کنید

آموزش نصب کلید و پریز برق

ابزار مورد نیاز برای نصب کلید و پریز

در دستگاه های مورد استفاده برای نصب کلید و پریز فرقی نمی کند که ساختمان یا محل نصب قدیمی باشد یا جدید. ابزارهایی که برای نصب کلید یا پریز نیاز دارید:

فاز متر

سیم خم شده

پیچ گوشتی (چهار یا دو سر)

چسب های قوی

مراحل نصب کلید و پریز برق با جعبه انفرادی

نصب کلید و پریزهای جدید بدون حضور برقکار و متخصص امکان پذیر نیست. اما تعویض کلید یا پریز قدیمی به راحتی امکان پذیر است و فقط باید مراحل زیر را به ترتیب دنبال کنید:

مرحله 1: برق را خاموش کنید

قبل از انجام هر اقدامی برای نصب کلید و پریز، باید فیوز برق را از اتاقی که قصد تعویض کلید یا پریز را دارید جدا کنید. پس از قطع جریان الکتریکی، از فازمتر استفاده کنید تا مطمئن شوید جریان برق قطع شده است.

آموزش نصب کلید و پریز برق

مرحله دوم: سوئیچ و پریز قدیمی را از برق بکشید

تعویض کلید و پریزهای قدیمی با مدل های جدید موجود در بازار یکی از مراحل بازسازی خانه است. برای برداشتن کلیدها و پریزهای قدیمی، ابتدا باید پوشش آنها را بردارید. برای این کار، پیچ وسط پریز را باز کرده و با استفاده از ابزار نوک تیز، کلید یا درپوش سوکت را بردارید.

در مرحله بعد، زمان برداشتن دوشاخه از داخل محفظه است. برای انجام این کار، دو پیچ مربعی که در دو طرف کلید و سوکت قرار دارند را باز کنید. با باز کردن پیچ ها، گیره های نگهدارنده کلید و پریز داخل کیس باز شده و کلید و پریز قدیمی به راحتی جدا می شود.

اگر در کارهای برقی تجربه دارید، پس از برداشتن کلید و پریز قدیمی، سیم های متصل به آن را نیز جدا کنید. زیرا پس از مدتی سیم های اتصال کهنه می شوند و نیاز به تعویض دارند.

مرحله سوم: سیم های برق را شناسایی کنید

برای انجام کارهای الکتریکی ابتدا باید سیم فاز و نول را تعیین کنید. برای تشخیص فاز یا صفر هر سیم از فاز متر استفاده می شود. با رعایت نکات ایمنی، فازمتر را به هر یک از سیم ها وصل می کنیم و با انگشت دکمه پایین فازمتر را فشار می دهیم. اگر نشانگر فازومتر روشن شود، سیم در فاز است، اگر نه، خنثی است.

توجه داشته باشید که در این مرحله فیوز قسمت مربوطه خاموش است. اگر پریز برق را عوض کنید، می توانید قبل از انجام هر کاری از فازمتر برای تعیین فاز بودن ورودی استفاده کنید. پس از خاموش کردن فیوز و هنگام جدا کردن سیم ها از پریز، سیم مورد نظر را با نوار عایق علامت گذاری کنید.

در کلیدهای تک پل که برای روشنایی استفاده می شود، معمولا یک سیم وارد و همان سیم خارج می شود و این سیم فاز است. اگر دیدید سیم برق حالت طبیعی خود را از دست داده است، می توانید با سیم بری سیم برق را کمی قطع کنید و دوباره درپوش سیم را بردارید. اگر هنوز سوئیچ نخریده اید، چگونه یک سوئیچ مناسب بخریم؟ به شما کمک می کند تصمیمات بهتری بگیرید.

مرحله 4: نصب مکانیسم سوئیچ و پریز برق

کلید و پریز دو بخش مهم دارند:

قاب بیرونی

مکانیزم داخلی

پس از بازکردن بالای کلید یا پریز، سیم فاز و نول را به پایانه های مکانیزم برق وصل می کنیم. سپس کلید یا پریز برق را داخل جعبه برق قرار می دهیم و پیچ های شاخک را می بندیم تا مکانیزم داخلی در جای خود محکم شود.

آموزش نصب کلید و پریز برق

مرحله پنجم: قاب خانه مستقل را نصب کنید

در این مرحله قاب را روی مکانیزم الکتریکی قرار داده و در جای خود ثابت می کنیم. سپس بالای پریز برق را روی قاب قرار داده و پیچ های آن را با پیچ گوشتی محکم می کنیم. بالای کلید پاور با یک گیره یا یک چفت محکم می شود و برای انجام این کار باید به قسمت بالایی آن فشار کمی وارد کنید.

مرحله آخر: فیوز برق را وصل کنید

پس از اتمام اتصال کلید و پریز جدید به جریان سوئیچ می کنیم و دوباره ادغام می کنیم. برای بررسی کلید و پریز، جریان را وصل می کنیم. پریز را با استفاده از فازمتر تست می کنیم و اگر چراغ فازمتر روشن شد، پریز جدید به درستی وصل شده است. برای بررسی کلید برق، می توانید از لامپ نیز به عنوان معیار استفاده کنید.

نحوه نصب کلید و پریز برق در چهارچوب دو خانه

اگر قصد دارید کلید و پریز مکانیکی را در کنار هم نصب کنید، به یک جعبه دو خانه نیاز دارید. مراحل نصب کلید و پریز در جعبه دو خانه تا حد زیادی مشابه باکس تک خانه است. در آینده با ما همراه باشید تا در مورد مراحل نصب کلید مکانیکی و سوکت صحبت کنیم.

آموزش نصب کلید و پریز برق

مرحله اول: سیم فاز و نول را شناسایی کنید

پس از جدا کردن فیوز برق، با استفاده از فازمتر بررسی می کنیم که سیم ها فاز هستند یا نول. البته بیشتر مواقع سیم فاز مشکی و سیم نول دارای روکش آبی است. سیم های برگشت نیز دارای روکش زرد رنگ هستند.

مرحله دوم: مکانیزم الکتریکی کلید و پریز را نصب کنید

ابتدا بالای کلید و پریز را جدا می کنیم سپس سیم فاز را به ترمینال L و سیم نول را به ترمینال های N وصل می کنیم و بعد از آن نوبت به اتصال سیم های برگشت به ترمینال های مربوطه می رسد. در نهایت مکانیزم را داخل جعبه برق قرار می دهیم و پیچ ها را می بندیم تا مکانیزم در جای خود ثابت شود

مرتبط:  چرا سفر به اعماق اقیانوس ها دشوارتر از صعود به قله هاست

آموزش نصب کلید و پریز برق

مرحله سوم: قاب دو خانه را به هم وصل کنید

جعبه دو خانه را روی مکانیسم های متصل داخل جعبه برق قرار می دهیم. بالای کلید را با فشار دادن قاب قفل کنید و پیچ ها را ببندید تا بالای سوکت وصل شود.

مرحله آخر: برق را وصل کنید

در نهایت فیوز برق اصلی را وصل می کنیم و از اتصال صحیح کلید و پریز در جعبه هر دو خانه مطمئن می شویم. همانطور که در بالا توضیح داده شد، یک فازومتر برای بررسی خروجی استفاده می شود و روشن بودن یا نبودن چراغ ها را مشخص می کند.

آموزش نصب کلید و پریز برق

استانداردهای نصب کلید و پریز

کلید و پریز سیستم برق ساختمان بسیار حساس بوده و در صورت عدم رعایت استانداردهای لازم برای نصب آنها مشکلات زیادی پیش خواهد آمد. مهمترین نکته ای که در سیم کشی ساختمان باید به آن توجه کرد ارتفاع نصب کلید و پریز است.

کلیه کلیدها و پریزهای برق مورد استفاده برای روشنایی، برق و تهویه مطبوع در محیط های مختلف مانند آشپزخانه، حمام، اتاق خواب و سایر قسمت های ساختمان از نظر ارتفاع متفاوت است. به طور کلی، ارتفاع مناسب برای تمام کلیدهای روشنایی تقریباً 110-120 سانتی متر از کف است.

استاندارد مناسبی برای ارتفاع نصب کلید و پریز در محیط های مختلف وجود دارد. این استاندارد به شرح زیر است:

کولرهای آبی و گازی باید در ارتفاع 130 سانتی متری از کف نصب شوند.

ارتفاع استاندارد نصب کلیدها تقریباً 110-120 سانتی متر است.

پریزهایی که در حمام نصب می کنید باید در ارتفاع 120 سانتی متری از کف قرار داشته باشند.

ارتفاع مناسب برای نصب پریز در سرویس های بهداشتی 30 سانتی متر می باشد.

ارتفاع استاندارد برای نصب پریز در آشپزخانه حدود 60-120 سانتی متر است.

کلید و پریز برق نصب شده در اتاق نشیمن و اتاق خواب باید بین 30 تا 40 سانتی متر از سطح زمین فاصله داشته باشد.

ارتفاع مناسب برای نصب پریز تلفن و آنتن مرکزی حدود 30 تا 40 سانتی متر می باشد.

آموزش نصب کلید و پریز برق

استانداردهای نصب کلید و پریز برق در اتاق چیست؟

پریز برق نباید در محل احتمالی تخت نصب شود.

توصیه می شود کلید یا پریز را روی دیوار کناری درب نصب نکنید، زیرا وقتی در باز است نمی توان از کلید یا پریز استفاده کرد.

برای صرفه جویی در هزینه سیم کشی ساختمان، تمام کلیدها و پریزهای برق نصب شده در یک اتاق باید به جعبه فیوز متصل شوند.

آموزش نصب کلید و پریز برق

استانداردهای نصب کلید و پریز برق در حمام چیست؟

در سرویس های بهداشتی به دلیل استفاده از آب و گاز، رعایت استانداردهای نصب کلید و پریز از اهمیت ویژه ای برخوردار است. لازم به ذکر است که استاندارد جهانی اجازه نصب کلید یا پریز در داخل حمام و توالت را نمی دهد. اما اگر مجبور به نصب کلید یا پریز برق در توالت یا حمام خود هستید، نکات زیر را رعایت کنید:

کلیدها و پریزهای برق را نباید در نزدیکی سینک قرار داد. در کمترین حالت بین پریز برق و سینک باید 30 سانتی متر فاصله باشد.

بهترین مکان برای نصب کلید در حمام و توالت پشت در و دیوار مجاور آن است.

چگونه فاصله نصب استاندارد کلید و پریز را رعایت کنیم؟

نصب کلید و پریز برق از استانداردهای خصوصی پیروی می کند. یکی از این استانداردها فاصله مناسب برای نصب است. بهترین فاصله برای نصب کلید و خروجی در نزدیکی شیر گاز 50 سانتی متر است و کلید یا خروجی باید بالای شیر گاز نصب شود. در صورت نصب پریز در سمت راست، چپ و یا حتی زیر شیر گاز، برای نصب پریز باید فاصله 10 سانتی متری رعایت شود.

آیا می خواهید بدانید که کلید تبدیل چیست و کجا استفاده می شود؟

آیا می خواهید از کلید تبدیل برای روشن و خاموش کردن لامپ ها از دو نقطه مختلف استفاده کنید، اما با روش آن آشنا نیستید؟

آیا به دنبال یک نمودار سیم کشی سوئیچ تبدیل برای نصب صحیح سوئیچ تبدیل هستید؟

اگر پاسخ شما به سوالاتی که از شما پرسیدیم مثبت است، پیشنهاد می کنیم تا پایان این مقاله با ما همراه باشید. زیرا قرار است به هر یک از این سوالات پاسخ دهیم.

مهمتر از آن، نحوه نصب و سیم کشی کلید تبدیل را به صورت مرحله به مرحله به شما آموزش می دهیم تا بتوانید خودتان به راحتی این کار را انجام دهید.

آنچه در ادامه خواهید خواند:

کلید تبدیل چیست و کجا استفاده می شود؟

اگر تا حدودی با تجهیزات کنترلی برای روشن و خاموش کردن جریان در لامپ ها یا کلیدهای برق آشنا هستید، مطمئناً نام کلید را شنیده اید.

کلیدهای ضامن بسیار شبیه کلیدهای تک پل هستند. به همین دلیل بسیاری از افرادی که با این نوع کلیدها آشنایی ندارند، آن را با یک کلید پل منحصر به فرد اشتباه می گیرند.

یک تفاوت اساسی بین کلید تک پل و سوئیچ تبدیل، تعداد پیچ ​​ها است. با این توضیح که کلیدهای تک پل دارای دو پیچ هستند یکی برای اتصال سیم فاز ورودی و دیگری برای اتصال به فاز خروجی کلید.

اما در کلید تبدیل سه پیچ داریم. تا اینجا می دانیم که کلید تبدیل با کلید تک پل متفاوت است. اما استفاده از کلید تبدیل را ذکر نکرده ایم.

سوئیچ های تبدیل در مکان هایی استفاده می شود که می توان یک یا چند لامپ را از دو نقطه روشن و خاموش کرد.

البته این وضعیت را در سیستم روشنایی پله‌های ساختمان‌های قدیمی زیاد دیده‌اید که وقتی در پایین پله بودید و کلید برق را فشار می‌دادید، لامپ در آن نقطه روشن می‌شد و وقتی به بالای پله رسیدید. از پله ها، با فشار دادن کلید برق در آن نقطه از لامپ. پایین خاموش است.

این کار فقط توسط کلید تبدیل انجام می شود. همانطور که گفته شد، کلید تبدیل در مکان هایی استفاده می شود که می خواهیم یک یا چند لامپ را از دو نقطه روشن و خاموش کنیم.

به همین دلیل، کلید تبدیل عمدتا در مکان های زیر استفاده می شود:

راهروها

پله ها

سالن های بزرگ

حیاط ها

مکان هایی که هم درب ورودی و هم درب خروجی دارند.

به عنوان مثال، فرض کنید می خواهید در یک حیاط ساختمان بزرگ در شب قدم بزنید. در محل حرکت خود کلید را فشار دهید و یک تا چند لامپ همزمان در حیاط روشن می شود.

اکنون به انتهای حیاط رسیده اید و باید لامپ ها را خاموش کنید، در این صورت این کار به راحتی با فشار دادن کلید تبدیل در همان نقطه ای که هستید انجام می شود.

با این حال امروزه استفاده از کلیدهای تبدیل برای تامین روشنایی الکتریکی رایج بسیار قدیمی شده است و مردم به دنبال روش های کارآمدتری مانند نصب سنسور یا چشم و تایمر هستند.

در مقاله های جداگانه به نحوه نصب سنسور برق اشتراکی و همچنین نحوه نصب تایمر برق اشتراکی پرداخته ایم.

مرتبط:  چرا سبک زندگی افراد باهم فرق دارد تفکر هفتم

اگر می خواهید در مورد این روش های جدید سیم کشی برق در ساختمان های معمولی بیشتر بدانید، کافی است روی لینک هر مقاله کلیک کنید.

نحوه سیم کشی سوئیچ مبدل پله ای استاندارد

برای نصب و سیم کشی کلید تبدیل، داشتن حداقل دو کلید تبدیل در ساختمان ضروری است. به عبارت دیگر، کلید تبدیل تنها زمانی معنادار می شود که حداقل دو کلید تبدیل به یکدیگر مرتبط باشند.

با این کار می توان لامپ را از دو نقطه توسط این دو کلید روشن و خاموش کرد.

مراحل زیر را در مورد نحوه سیم کشی و نصب کلید تبدیل دنبال کنید:

مرحله 1: قفل روی کلید را باز کنید

کلید تبدیل جعبه ای دارد که برای دسترسی به پیچ های داخل کلید باید این جعبه یا قاب را بر روی آن برداریم.

این کار را می توان به راحتی با استفاده از پیچ گوشتی انجام داد. لبه پیچ گوشتی زیر قاب کلید تبدیل قرار می گیرد و با فشار کمی به بیرون از قاب خارج می شود.

مرحله دوم: سیم های برق را به پیچ های کلید اول وصل کنید

در کلیدهای تبدیل سه پیچ داخل کلید وجود دارد. دو عدد از این پیچ ها هم رنگ هستند که برای اتصال سیم مشترک در نظر گرفته می شوند.

سیم مشترک سیمی است که به کلید دوم ما وصل می شود یا خواهد شد. پیچ قرمز یا مسی رنگ داخل کلید تبدیل تک پل نیز محل اتصال سیم فاز ورودی است.

با این تفاسیر به سه رشته نخ نیاز داریم. 2 سیم مشترک با یک کلید دیگر و یک سیم فاز که از لامپ می آید.

معمولا دو رشته سیم مشترک به یک رنگ انتخاب می شود تا احتمال خطا در سیم کشی کلید کاهش یابد.

اما اگر نه، فقط رنگ سیم را به خاطر بسپارید تا همان دو رنگ سیم مشترک را در کلید تبدیل دوم به هم وصل کنید.

برای اتصال سیم های مشترک ابتدا باید پیچ ​​های سفید یا نقره ای داخل کلید مبدل را با پیچ گوشتی باز کنیم. سپس سر سیم را کمی نوار می کنیم و قسمت بدون روکش سیم را زیر پیچ قرار می دهیم.

حالا پیچ را سفید می کنیم تا نخ داخل کلید شل نشود و باعث اتصال کلید نشود. برای بستن سیم فاز لامپ نیز همین روند را انجام می دهیم.

به جز اینکه سیم فاز باید به پیچ قرمز یا مسی کلید تبدیل تک پل ما وصل شود. سیم خنثی نیز مستقیماً از جعبه توزیع برق ساختمان به لامپ متصل می شود.

مرحله 3: کلید تبدیل را روی دیوار نصب کنید

سه سیم متصل به کلید تبدیل را داخل جعبه کلید قرار می دهیم سپس قاب کلید تبدیل را روی دیوار قرار می دهیم.

حالا فقط پیچ های نگهدارنده کلید را ببندید تا به دیوار ثابت شود. در نهایت کلید شستی را روی آن می گذاریم.

مرحله 3: کلید تبدیل دوم را ببندید

گفتیم که برای استفاده از ویژگی کلید تبدیل، باید حداقل دو کلید تبدیل را به هم مرتبط کنیم. پس در این مرحله کلید تبدیل دوم را در محل مورد نظر به سیم های برق ساختمان وصل کنید.

برای این کار 2 سیم مشترک کلید تبدیل را به پیچ های سفید کلید وصل کنید. مطمئن شوید که رنگ سیم های مشترک با کلید تبدیل اول یکسان است.

سیم فاز را به مسی یا به پیچ قرمز کلید تبدیل دوم وصل می کنیم و به این ترتیب ارتباط بین دو کلید برقرار می شود. در نهایت به لطف روش ذکر شده قاب و حلقه کلید را می بندیم.

در کلید تبدیل دوم، سیم نول مستقیماً از جعبه فیوز به سر پیچ لامپ متصل می شود. لازم به ذکر است که این روش سیم کشی کلید را روش سیم کشی استاندارد می نامند.

اما راه های سیم کشی سوئیچ تبدیل فقط به روش استاندارد آن محدود نمی شود. اما نصب و سیم کشی این کلید نیز مدل بازاری دارد.

در مقاله نحوه سیم کشی راه پله با کلید تبدیل در مورد روش بازاری سیم کشی کلید تبدیل توضیحات کافی داده ایم. برای مطالعه بیشتر روی لینک مقاله کلیک کنید.

نمودار سیم کشی سوئیچ

اگر علیرغم توضیحاتی که در قسمت بالا گفتیم، باز هم برای نصب و سیم کشی کلید تبدیل به مشاوره بیشتری نیاز دارید، می توانید به نقشه زیر مراجعه کنید.

همانطور که از نمودار سیم کشی سوئیچ تبدیل می بینید، پیچ های رنگی مختلف (قرمز یا مسی) از طریق سیم فاز ورودی جعبه فیوز به یکدیگر متصل می شوند.

اتصال دو پیچ مختلف (سفید یا نقره ای) نیز با استفاده از دو سیم انجام می شود. در نهایت سیم فاز را می بینید که از آخرین کلید تبدیل به سر پیچ لامپ وصل شده است.

سیم خنثی مستقیماً به طرف دیگر سر لامپ متصل می شود. این یک نمودار شماتیک سیم کشی کلید تبدیل است که روش سیم کشی کلید استاندارد را نشان می دهد.

تخته سوئیچ تبدیل برای چندین لامپ

تا قبل از این قسمت از متن، همه چیزهایی که توضیح دادیم در مورد سیم کشی کلید تبدیل با لامپ بوده است. اکنون می خواهیم نمودار سیم کشی سوئیچ تبدیل را برای چندین لامپ بررسی کنیم.

به نقشه بالا نگاه کنید. همانطور که می بینید ما سه لامپ را به دو کلید متصل کرده ایم که با استفاده از همین دو کلید می توان روشن و خاموش شدن آن تعداد لامپ را کنترل کرد.

برای این کار باید تغییراتی در سیم کشی کلید تبدیل ایجاد کرد. به این ترتیب باید لامپ ها را به صورت سری به یکدیگر متصل کنیم.

این کار با استفاده از سرب فاز خروجی پیچ مشترک سوئیچ تبدیل (پیچ قرمز یا مسی رنگی) انجام می شود.

به این ترتیب سیم فاز آخرین کلید تبدیل به سر پیچ لامپ اول و سپس به سر پیچ لامپ دوم، سوم، چهارم و آخر متصل می شود.

توجه داشته باشید که تعداد لامپ ها در این مورد مهم نیست بلکه ظرفیت آمپر سوئیچ مهم است که باید بتواند تعداد لامپ ها یا مصرف کننده ها را روشن کند.

پیچ های غیر معمول را مانند روش قبل با استفاده از دو سیم وصل می کنیم و در نهایت سیم خنثی را به صورت سری و مستقیم از سر پیچ لامپ ها وصل می کنیم.

تابلوی کلید دو لامپ همانند تابلوی کلید چند لامپ است با این تفاوت که تعداد لامپ ها دو عدد می باشد.

با این نمایش ها، نیازی به تغییر در مدار سیم کشی کلید دو لامپ نیست، فقط از دو لامپ در سیم کشی استفاده کنید.

ترفند جالب تبدیل سوئیچ به یک پل

همانطور که در ابتدای متن گفتیم کلیدهای تبدیل شباهت زیادی به کلیدهای تک پل دارند با این تفاوت که کلید تبدیل دارای سه پیچ است اما کلید تک پل نیاز به دو پیچ دارد.

جالب اینجاست که در صورت نیاز با یک ترفند ساده می توانید به جای کلید پل منحصر به فرد از کلید تبدیل استفاده کنید.

برای این کار کافی است یکی از پیچ های هم رنگ (سفید یا نقره ای) را در کلید تبدیل رد کنید و سیم فاز خروجی را به آن وصل کنید.

سیم فاز ورودی نیز به پیچ قرمز یا مسی کلید تبدیل متصل است. سپس سیم خنثی از جعبه فیوز به لامپ متصل می شود. دقیقاً مانند آن، کلید تبدیل شما به یک کلید پل تغییر یافته است.

مرتبط:  چرا به مخلوط رس و کود ماسه اضافه می کنند

اگر می خواهید نحوه نصب و سیم کشی کلید و پریز تک پل را به طور کامل بررسی کنید، روی لینک مقاله کلیک کنید.

نتیجه

نصب و سیم کشی کلید تبدیل بهترین گزینه برای جاهایی است که می خواهیم یک یا چند لامپ را از دو نقطه روشن و خاموش کنیم.

در این قسمت به خلاصه ای از مهمترین نکاتی که در این متن گفتم اشاره می کنیم:

کلیدهای ضامن مانند سوئیچ های تک پل به نظر می رسند، اما نباید آنها را اشتباه گرفت.

در کلید تبدیل سه پیچ وجود دارد که برای سیم کشی استاندارد این نوع کلیدها به سه سیم نیاز داریم.

دو تا از پیچ های کلید تبدیل همرنگ هستند که به آنها پیچ معمولی می گویند و 2 سیم برق از دو کلید تبدیل به آن ها متصل است.

پیچ بدون رنگ در کلید تبدیل معمولا به رنگ قرمز یا مسی است که سیم فاز لامپ به آن متصل است.

برای استفاده از عملکرد کلید تبدیل برای کنترل روشنایی یک یا چند لامپ از دو نقطه، داشتن حداقل دو کلید تبدیل ضروری است.

اگر بخواهیم از کلید تبدیل برای چند لامپ استفاده کنیم، باید لامپ ها را به صورت سری به سیم برق کلید تبدیل وصل کنیم.

نصب و سیم کشی هر نوع کلید برق نیاز به تخصص و تجربه دارد. به طور خاص، روش سیم کشی سوئیچ تبدیل با سایر کلیدهای تک پل و دو پل متفاوت است.

حتما تجربه کرده ایم که کلید برق به دلیل نصب نامناسب کار نمی کند. به همین دلیل توصیه می کنیم اگر تجربه ای در این زمینه ندارید فقط از یک برقکار کمک بگیرید.

در مجموعه نصب 24 ساعته تعداد زیادی اپراتور و تکنسین برق متخصص وجود دارد که می توانند انواع کلید و پریز برق به ویژه کلید تبدیل را در ساختمان نصب و سیم کشی کنند.

این مجموعه خدمات علاوه بر دانش و تجربه مجریان متخصص با گارانتی همراه است تا دیگر نگران کیفیت کار نباشید.

اگر می خواهید کلید تبدیل را در ساختمان خود نصب و سیم کشی کنید و به متخصص نیاز دارید، فرم درخواست خدمات کارشناسی را تکمیل کنید یا با شماره های موجود در سایت تماس بگیرید.

اگر نیاز به نصب حرفه ای دارید

همین الان درخواست خود را ثبت کنید تا در اسرع وقت مشکل نصب شما را برطرف کنیم

درخواست سرویسکار متخصص

منابع: منبع 1، منبع 2، منبع 3، منبع 4

گارانتی جبران خدمات

کلیه خدمات مجموعه ما دارای گارانتی می باشد.

در صورتی که به هر دلیل پیمانکار کار را به درستی یا در مدت گارانتی پس از تحویل کار انجام نداده باشد، مجدداً مشکلی ایجاد شود، مرکز 24 ساعته متعهد می شود که توسط همان پیمانکار کار را به درستی انجام دهد یا متخصص دیگری را اعزام کند. بدون پرداخت هزینه های اضافی

سوالات متداول

کدام شهرها را پوشش می دهید؟

ما در تمامی مناطق تهران، کرج، مشهد و شیراز فعالیت داریم.

برای سفر چقدر می گیرید؟

با توجه به اینکه همکاران ما در تمام نقاط شهر مستقر هستند، هزینه ای برای رفت و آمد از مراجعین دریافت نمی کنیم.

آیا گارانتی دارید؟

کلیه خدمات مجموعه ما دارای گارانتی می باشد. در صورتی که به هر دلیل پیمانکار کار را به درستی انجام نداده باشد یا در مدت گارانتی پس از تحویل کار مجدداً مشکلی پیش بیاید، مرکز 24 ساعته متعهد می شود که کار را توسط همان پیمانکار به درستی انجام دهد و یا متخصص دیگری را بدون دریافت هزینه اعزام کند. هزینه های اضافی.

هزینه این خدمات چقدر است؟

برای مشاهده حقوق به صفحه قیمت خدمات مراجعه نمایید. همچنین لازم به ذکر است که قیمت برخی از پروژه ها تنها پس از بازدید قابل اعلام است و همچنین در صورت تماس مدیر نصب قبل از مراجعه به محل پروژه، اعلام خواهد شد.

اگر بخواهیم همکار شما مشکل را تشخیص دهد و خودمان آن را برطرف کند، هزینه آن چقدر است؟

در این صورت فقط 50 هزار تومان حق الزحمه کارشناس از شما گرفته می شود و اگر کار تعمیر را به آنها بسپارید، این حق الزحمه کارشناس از هزینه انجام کار کسر می شود، یعنی از شما هزینه کارشناسی نمی گیرند. هزینه هایی غیر از هزینه های تعمیر

چگونه می توانم از تخصص همکاران شما مطمئن شوم؟

تمامی سرویس دهندگان مجموعه ما قبل از شروع همکاری توسط تیم امور اجرایی مورد ارزیابی تخصصی و فنی قرار می گیرند.

چگونه سفارش خود را ثبت کنم؟

شما می توانید سفارش خود را به 2 روش ثبت کنید:

1. در صفحه درخواست ارائه دهنده خدمات متخصص، فرم خدمات درخواستی را تکمیل کنید تا سفارش شما ثبت شود.

2. با شماره های موجود در قسمت تماس با ما تماس بگیرید و سفارش خود را تلفنی به همکاران ما اطلاع دهید.

اشتراک گذاری این صفحه

سرویس آموزش و آزمون برق نیوز:

اصول و روش های نصب کلید و پریز

1- کلیدها عموماً باید سیم فاز مدار را قطع و وصل کنند مگر در مواردی که برای قطع و وصل مدار فاز و نول از کلید دو قطبی استفاده می شود و همچنین کلیدهای سه فاز و نول که سیم نول در آن قرار دارد. همچنین به سوئیچ متصل است. در چنین مواقعی ساختمان کلید باید به گونه ای باشد که هادی خنثی (صفر) قبل از هادی های فاز قطع نشود و در هنگام وصل، هادی نول باید قبل از وصل شدن هادی های فاز یا همزمان وصل شود. در مواردی که هادی خنثی به عنوان هادی محافظ نیز در سیستم های tn استفاده می شود، هادی خنثی باید پیوسته باشد و هرگز قطع نشود.

2- محل دقیق نصب کلیدها باید با توجه به نقشه های معماری و با توجه به موقعیت تجهیزات و اثاثیه بر روی نقشه های اجرایی تفصیلی کارگاه تعیین و پس از تایید به مرحله اجرا گذاشته شود.



۳- کلیدهایی که محل نصب آن جنب درب ورودی واقع می شود باید در طرف قفل در قرار گیرد. فاصله نزدیکترین لبه درپوش این گونه کلیدها از چارچوب باید از ۱۰ سانتیمتر کمتر و از ۳۰ سانتیمتر بیشتر نباشد و ضمنا فاصله مذکور باید به صورت یکسان در تمامی پروژه رعایت شود.

4- کلیدها باید طوری نصب شوند که پایین روشن و بالا خاموش باشد.

5- ارتفاع نصب کلیدها به شرح زیر خواهد بود:
– کلید چراغ:
– برای اتاق های نشیمن، اداری یا کاری، آشپزخانه، اماکن صنعتی و غیره، 110 سانتی متر از کف تمام شده
– برای اتاق های بخش های بیمارستانی مانند اتاق‌های عمل، اتاق‌های زایمان، اتاق‌های تعمیر و مانند آن در صورتی که از نوع «ضد انفجار» نباشند، 155 سانتی‌متر از کف تمام شده فاصله دارند.

6- در مواردی که از کلیدهای چندفاز مناسب کاربرد استفاده می شود، باید با نصب پنل مخصوص در زیر، نوع هر فاز مشخص شود و در زیر روکش کلید عبارت خطر 380 ولت نیز درج شود.

7- در پریز تک فاز و نول، اتصال سیم ها به کنتاکت های پریز باید به گونه ای انجام شود که سیم فاز در سمت راست و سیم نول در سمت چپ فردی که در داخل است. جلوی سوکت نصب شده است.

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

  1. سلام! مقاله خیلی جالبی بود. من قبلاً از اینکه سیم فاز رو به کلید وصل کنم خبر نداشتم. حتماً به دوستانم هم پیشنهاد می‌کنم بخونن.

  2. سلام! مقاله خیلی خوبی بود و واقعا کاربردی توضیح داده که چرا باید سیم فاز رو به کلید وصل کنیم. من از قبل همیشه به این موضوع فکر می‌کردم ولی الان مطمئن شدم که چه جور کار کنم. مرسی که این مطلب رو به اشتراک گذاشتی.

  3. مقاله خیلی خوبی بود. واقعا چیزایی یاد گرفتم که قبلا نمی‌دونستم. خیلی ممنون بابت این مطلب عالی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا