سوالاتی که با چرا اغاز می شوند بیانگر

دانش آموزان پایه ششم در پایان سال تحصیلی باید در امتحانات پایان ترم ششم ابتدایی شرکت کنند که به دلیل عدم آشنایی با طرح سوال، استرس و اضطراب زیادی برای آنها ایجاد می شود. برای آشنایی بیشتر با نحوه طراحی سوالات و پی بردن به مشکلات آنها، دانش آموزان پس از مطالعه دقیق کتاب های درسی می توانند نمونه سوالات امتحانی ششم ابتدایی با پاسخ تشریحی سال های گذشته را دانلود و تمرین کنند.

به همین منظور در این مقاله چندین مجموعه نمونه سوال پایه ششم با پاسخنامه ویژه آزمون های خرداد 1402 مانند ریاضی، علوم، هدیه های آسمان، فارسی و … دانلود رایگان شده است. دانشجویان می توانند با کلیک بر روی هر یک از آنها فایل PDF سوال را به صورت رایگان دریافت کنند.

نمونه سوالات امتحانی ریاضی پایه ششم نوبت اول و نوبت دوم دانلود رایگان

درس ریاضی یکی از دروسی است که نیاز به آشنایی با انواع سوالات و حل تمرین های مختلف دارد. علیرغم اینکه ریاضیات یکی از سخت ترین درس ها در تمامی مقاطع تحصیلی است، اما با دانستن انواع سوالات و انواع راه حل های موجود برای سوالات این درس می توان از سختی یادگیری ریاضیات کاسته و به آن افزود. به نرمی حل مشکلات.

در واقع اگر دانش آموزان پایه ششم دبستان با انواع سوالات امتحانی اختصاصی کتاب دروس ریاضی ششم و حل آنها آشنا شوند به این درس علاقه مند می شوند و ترس و اضطرابی از خود نشان نمی دهند. سوالات از این دوره به همین منظور در این قسمت چندین مجموعه نمونه سوالات اختصاصی ریاضی ششم ابتدایی امتحانات خرداد 1402 با پاسخنامه و پاسخ تشریحی ارائه شده است و والدین می توانند در صورت نیاز یکی از نمونه سوالات را به صورت رایگان دانلود کنند.

سوالات ذکر شده در نمونه سوالات ریاضی ششم ابتدایی شامل موارد زیر می باشد:

اگر اندازه ضلع مربع 3 باشد چه کسری از آن رنگی است؟

در شکل روبرو چند پرتو و چند پاره خط وجود دارد؟

در امتداد محور، نقطه (ب) را بنویسید که نشان دهنده عدد مختلط است؟

از روی شکل، مساحت قسمت رنگی را محاسبه کنید؟

در شکل زیر چند زاویه با اندازه های مختلف وجود دارد؟

رابطه نقطه بعدی را با مبدا مختصات رسم کنید.

دانش آموزان برای دسترسی به نمونه سوالات بیشتر این درس می توانند به مقاله ارائه شده در انتهای این قسمت مراجعه و سوالات ویژه آزمون ریاضی ششم ابتدایی را به صورت رایگان دریافت کنند.

بیشتر بخوانید: نمونه سوالات امتحان ریاضی ششم ابتدایی

دانلود رایگان نمونه سوالات امتحانی علوم تجربی پایه ششم نوبت اول و دوم

درس علوم تجربی یکی از دروسی است که علیرغم سختی برخی از مطالب آن، در صورت یادگیری خوب، می تواند آموزش دلپذیری داشته باشد و قدرت تفکر و کنجکاوی دانش آموزان پایه ششم را افزایش و پرورش دهد. به منظور آشنایی دانش آموزان پایه ششم ابتدایی با موضوعات و موضوعات مختلف کتاب علوم پایه ششم و یادگیری مطالب آموزشی آن، در این قسمت از مقاله چندین مجموعه سوالات علوم پایه ششم ویژه امتحانات نوبت دوم ارائه شده است. ژوئن 1402 با پاسخ تشریحی ارائه شد.

سوالات ذکر شده در نمونه سوالات ویژه آزمون علوم ششم ابتدایی شامل موارد زیر می باشد:

کدام یک از مواد مصنوعی است؟

کدام یک از گروه های موجودات زیر با تولید برق دشمن را دفع می کند؟

کدام یک از بیماری های زیر جزء بیماری های غیر واگیر است؟

چه کسی اولین میکروسکوپ را ساخت؟

نام مکانی که انرژی زمین در آن آزاد می شود چیست؟

سه فایده یک آتشفشان را بفرمایید؟

در صورت تمایل به مطالعه سایر نمونه سوالات این درس می توانید به مقاله ارائه شده در این قسمت مراجعه کرده و نمونه سوالات آزمون علوم تجربی ششم ابتدایی را به صورت رایگان دریافت نمایید.

بیشتر بخوانید: ​ نمونه سوالات امتحان علوم تجربی ششم ابتدایی

دانلود رایگان نمونه سوالات امتحانی فارسی پایه ششم نوبت اول و دوم

درس فارسی درسی است که دانش آموزان در طول تحصیل و حتی زندگی با آن ارتباط خواهند داشت. آموزش تلفظ صحیح کلمات و نوشتن کلمات علاوه بر تاثیر بر املا و دستور زبان دانش آموزان پایه ششم، بر نوع مکالمات و حتی جملات آنها نیز تاثیر خواهد گذاشت.

بنابراین بهتر است از همان ابتدا تمامی موارد ذکر شده در کتاب فارسی ششم دبستان را به صورت صحیح و کامل به دانش آموزان ششم ابتدایی آموزش دهید تا بعداً مشکلات مختلفی برای آنها ایجاد نشود. با توجه به تمامی موارد ذکر شده در این قسمت، مجموعه ای از نمونه سوالات فارسی امتحانات خرداد 1402 و خرداد نوبت دوم برای سال ششم ابتدایی با پاسخنامه و پاسخ تشریحی برای دانش آموزان این پایه دانلود رایگان شده است.

سوالات ذکر شده در نمونه سوالات فارسی ششم ابتدایی شامل موارد زیر می باشد:

متن زیر را بخوانید و کلمات صحیح را به ترتیب در پایین متن بنویسید.

شکل صحیح کلمات را انتخاب کنید.

از نظر املایی کدام گزینه صحیح است؟

کلمات زیر را به عنوان یکی از اعضای خانواده بنویسید.

در کدام جمله کلمه بد وجود دارد؟ زیر کلمه اشتباه خط بکش

کلمات هم معنی (مترادف) را از هم جدا کنید و با هم بنویسید.

در صورت تمایل به دریافت نمونه سوالات بیشتر فارسی پایه ششم ابتدایی می توانید به مقاله ارائه شده در این قسمت مراجعه نمایید.

بیشتر بخوانید: ​ نمونه سوالات امتحان فارسی ششم ابتدایی

دانلود رایگان نمونه سوالات امتحان قرآن ششم ابتدایی نوبت اول و دوم

جزوه آموزش قرآن پایه ششم به عنوان درس دینی و قرآنی دانش آموزان پایه ششم در برنامه های آموزشی آنها گنجانده شده است. با وجود اینکه درس قرآن شامل آیات و داستان هایی است که بسیاری از دانش آموزان کلاس ششم برای اولین بار می آموزند و محتوای این درس برای آنها تازگی دارد، شما می توانید درس قرآن را به راحتی و بدون نگرانی یاد بگیرید. دانش آموزان پایه ششم ابتدایی و حتی یافته های مربوط به احادیث و پیام های قرآنی این درس را به آنها گفت.

با توجه به اینکه آیات قرآن کریم به زبان عربی می باشد و یادگیری این آیات و پیام های قرآن برای دانش آموزان پایه ششم تا حدودی دشوار است، لذا در پیگیری مجموعه ای از سوالات دوره آموزشی قرآن امتحانی پایه ششم ابتدایی با پاسخ ها و پاسخ های تشریحی، این بنیاد به صورت دانلود رایگان برای والدین و دانش آموزان در دسترس است.

سوالات مطرح شده در نمونه سوالات آموزش قرآن ششم ابتدایی شامل موارد زیر می باشد:

حروف ناخوانا در قرآن کدامند؟

معنای کلمه قرآنی {جنود} چیست؟

جملات قرآنی زیر را بخوانید و ترجمه آنها را کامل کنید؟

معنی کلمات قرآنی زیر را بنویسید.

معنای پیام های قرآنی زیر را توضیح دهید.

جهت صحیح را علامت بزنید

در صورت نیاز به انجام تمرینات بیشتر و آشنایی با انواع سوالات امتحانی آموزش قرآن ششم ابتدایی می توانید به مقاله ارائه شده در این قسمت مراجعه نمایید.

بیشتر بخوانید:  نمونه سوالات امتحان قرآن ششم ابتدایی

دانلود رایگان نمونه سوالات امتحان هدیه های آسمانی ششم ابتدایی نوبت اول و دوم

مطالب ذکر شده در درس هدیه های آسمانی پایه ششم مربوط به آیات و روایات مربوط به اهل بیت و پیامبران و کتب آسمانی ادیان است. در این درس دانش‌آموزان پایه ششم با پیام‌های قرآنی، برخی احکام اولیه، نعمت‌های خداوند و شکرگزاری از آن نعمت‌ها آشنا می‌شوند.

با توجه به اینکه ممکن است بسیاری از مطالب کتاب درس هدیه های آسمان پایه ششم برای دانش آموزان این مقطع جدید باشد، بنابراین بهتر است همزمان با مطالعه کتاب، مباحث و محتوای این درس را نیز یاد بگیرید. نمونه. سوالات در مورد هدایا همچنین با آسمانیان سال ششم آشنا شوید.

با این کار علاوه بر یادگیری بهتر، با انواع سوالات این درس آشنا می شوند و برای نوبت اول و حتی نوبت دوم سال ششم دبستان آماده می شوند. به همین منظور در این قسمت چندین مجموعه سوالات امتحانی درس هدیه های آسمان پایه ششم را به همراه پاسخنامه و پاسخ تشریحی برای دانلود رایگان برای دانش آموزان امسال قرار داده ایم.

سوالات ذکر شده در نمونه سوالات ششم ابتدایی هدیه های آسمانی شامل موارد زیر است:

کدام یک از افراد زیر بر مریم حرام است؟

حرم کدام شخصیت در ایران نیست؟

منظورت معصومه؟

صفوان عزیاران کدام امام معصوم بود و چه شغلی داشت؟

گناهان زیاد مردم چیست؟

چه لباس هایی برای مردان و زنان حرام است؟

در صورت نیاز به انجام تمرینات بیشتر و آشنایی با انواع سوالات امتحانی آموزش هدیه های آسمانی پایه ششم می توانید به مقاله ارائه شده در این قسمت مراجعه نمایید.

بیشتر بخوانید:  نمونه سوالات امتحان هدیه های آسمانی ششم ابتدایی

دانلود رایگان نمونه سوالات مطالعات اجتماعی ششم ابتدایی نوبت اول و دوم

در کتاب مطالعات اجتماعی ششم ابتدایی دانش آموزان با حقوق اولیه فردی و اجتماعی خود آشنا می شوند و با آنها آشنا می شوند. در درس مطالعات اجتماعی پایه ششم مفاهیمی مانند دوستی، مسئولیت پذیری، رعایت قوانین اجتماعی و موارد مشابه دیگر آموزش داده می شود.

دانش آموزان پایه ششم ابتدایی در این مقطع تحصیلی برای اولین بار با کتاب مطالعات اجتماعی و مطالب آن آشنا می شوند، بنابراین ممکن است در یادگیری برخی از مفاهیم و موضوعات مطرح شده در این کتاب دچار مشکل یا سردرگمی شوند. بهتر است پس از مطالعه و یادگیری هر درس، مسائل مربوط به آن را مطالعه کنید تا مطالب کتاب ششم دروس مطالعات اجتماعی را به خوبی یاد بگیرید. با توجه به مطالب فوق، در این قسمت مجموعه ای از نمونه سوالات مطالعات اجتماعی پایه ششم به همراه پاسخنامه برای دانلود رایگان دانش آموزان این پایه قرار داده شده است.

مرتبط:  چرا وقتی یک کش را بیش از حد بکشیم پاره میشود

سوالات ذکر شده در نمونه سوالات مطالعات اجتماعی پایه ششم شامل موارد زیر است:

چرا داشتن دوست یکی از مهمترین نیازهای انسان است؟

کدام جمله صحیح و کدام نادرست است؟

کدام گزینه حس صحیح تصمیم گیری را دارد؟

سه تصمیم مهم و تاثیرگذار در زندگی خود را نام ببرید؟

چه زمینی برای کشاورزی مناسب نیست؟

تفاوت بین کشاورزی و باغداری چیست؟ برای هر کدام یک مثال بزنید.

در صورت نیاز به انجام تمرینات بیشتر و آشنایی بیشتر با انواع سوالات امتحانی علوم اجتماعی می توانید به مقاله ارائه شده در این قسمت مراجعه نمایید.

بیشتر بخوانید: نمونه سوالات امتحان مطالعات اجتماعی ششم ابتدایی

دانلود رایگان نمونه سوالات تفکر و پژوهش ششم ابتدایی نوبت اول و دوم

یکی از کتاب‌هایی که دانش‌آموزان در این سال با آن آشنا می‌شوند، کتاب بازتاب و تحقیق پایه ششم است. محتوای این راهنما به دانش آموزان کلاس ششم آموزش می دهد که به کنجکاوی های خود توجه کنند و به سؤالات ذهن خود توجه کنند.

درس تفکر و پرسشگری پایه ششم به دانش آموزان می آموزد که چگونه با استفاده از روش های صحیح به سوالات و ایده های ذهنی خود پاسخ دهند و روش های یادگیری خود را بهبود بخشند. اهمیت این موارد ذکر شده برای یادگیری دانش آموزان پایه ششم و سایر مباحث مربوط به درس تأمل و تحقیق پایه ششم باعث شده است که تعدادی از نمونه سوالات این درس و همچنین پاسخ و پاسخ تشریحی برای دانش آموزان جهت دانلود قرار گیرد. در ادامه این بخش ارائه شده است.

سوالات ذکر شده در نمونه سوال بازتاب و تحقیق ششم ابتدایی شامل موارد زیر است:

کدام یک با بقیه در یک گروه نیستند؟

در داستان ماه و روباه نماد ماه چیست؟

جاهای خالی را با عبارت مناسب پر کنید.

از داستان شکارچی مار و اژدها چه نتیجه ای گرفتید؟

سه روش جمع آوری اطلاعات را بنویسید؟

سؤالاتی که با «چرا» و «اگر» شروع می شوند، چه ویژگی دارند؟

در صورت نیاز به انجام تمرینات بیشتر و آشنایی با انواع سوالات امتحانی تفکر و تحقیق پایه ششم می توانید به مقاله ارائه شده در این قسمت مراجعه نمایید.

حتما بخوانید: ​نمونه سوالات امتحان تفکر و پژوهش ششم ابتدایی

دانلود رایگان نمونه سوالات کار و فناوری ششم ابتدایی نوبت اول و دوم

در کتاب کار و فناوری پایه ششم، برخی از مهارت ها و فنون به صورت عملی به دانش آموزان این پایه آموزش داده شده است. به همراه این راهنما یک لوح فشرده آموزشی شامل تمامی موارد مربوط به کتاب کار و آموزش فناورانه ششم نیز برای دانش این پایه ارائه شده است.

مطالب ذکر شده در این کتاب شامل شکل گیری تمامی عناصر و جزئیات لازم برای یادگیری و انجام مراحل یک پروژه عملی به صورت فردی یا گروهی است که در واقع یادگیری موضوعات این کتاب دانش آموزان را برای مهارت های یادگیری پایه ششم آماده می کند. و تحقق ایده های متنوع تر با توجه به لزوم یادگیری مطالب کتاب کار و فناوری عنصر ششم و آشنایی بیشتر با این راهنما، تعدادی از نمونه سوالات کار و فناوری عنصر ششم به همراه پاسخنامه و پاسخ تشریحی جهت بارگذاری دانش آموزان در این قسمت ارائه شود.

سوالات ذکر شده در نمونه سوالات کار و فناوری پایه ششم شامل موارد زیر است:

صفحه کلید شامل کدام یک از کلیدهای زیر است؟

هنگام کار با کامپیوتر چه نکات بهداشتی را باید در نظر بگیرید؟

برای رنگ آمیزی پس زمینه نقاشی از کدام یک از گزینه های زیر استفاده می کنیم؟

در برنامه ترسیم از چه گزینه ای برای ترسیم مسیرها استفاده می کنیم؟

از کدام یک از ابزارهای زیر برای نوشتن متن در صفحه رنگ استفاده می کنیم؟

تایپ ده انگشتی چیست؟

در صورت نیاز به انجام تمرینات بیشتر و آشنایی با انواع سوالات امتحانی ابتدایی می توانید به مقاله ارائه شده در این قسمت مراجعه نمایید.

در ادامه بخوانید: نمونه سوالات امتحان کار و فناوری ششم ابتدایی

برای اطلاع از آخرین اخبار مربوط به نمونه سوالات امتحانی پایه ابتدایی و سایر مقاطع در کانال تلگرام مدارس هیوا عضو شوید و یا صفحه اینستاگرام مدارس هیوا را دنبال کنید. همچنین در صورت داشتن هرگونه سوال در این زمینه می توانید با مشاوران ما در مرکز مشاوره تحصیلی هیوا تماس حاصل فرمایید.

سوالات متداول

1- ✔️ یکی از بهترین روش های بالا بردن آمادگی دانش آموزان برای امتحانات چیست ؟

✔️ حل نمونه سوالات مدارس مختلف و آشنایی با انواع سوالات امتحانی یکی از مهم ترین راه های آمادگی برای امتحانات است.

2- ✔️ چگونه می توانیم نمونه سوالات امتحانی ششم ابتدایی با پاسخ تشریحی را دانلود کنیم ؟

✔️ نمونه سوالات امتحانی ششم ابتدایی با پاسخ تشریحی نوبت اول و دوم را می توانید با مراجعه به مقاله مشاهده و دانلود نمایید.

3- ✔️ آیا درجه سختی نمونه سوالات امتحانی ششم ابتدایی با پاسخ تشریحی متفاوت است ؟

✔️ بله. در این مطلب می توانید نمونه سوالات امتحانی ششم ابتدایی با پاسخ تشریحی درجات مختلف سختی را مشاهده و نمونه سوالات مناسب را دانلود نمایید.

در زبان انگلیسی چهار نوع جمله بر اساس عملکرد و نقش وجود دارد. جمله های استفهامی یکی از آنهاست. این نوع جملات در این مقاله توضیح داده شده است. همچنین درباره جملات پرسشی بیشتر خواهید آموخت:

جملات پرسشی چیست؟

جمله سؤالی جمله ای است که مستقیماً سؤال می کند. این جمله با حرف بزرگ شروع می شود و با علامت سوال به پایان می رسد. در این نوع جملات موضوع و فاعل جای خود را عوض می کنند. به عبارت دیگر، فعل در جمله قبل از فاعل قرار می گیرد.

او اهل کجاست؟ از کجا آمده است؟

خسته نیستی، نه؟ خسته نیستی، نه؟

نمیری؟ نمیری؟

کاربرد جملات پرسشی

جملات پرسشی اغلب برای دادن اطلاعات و همچنین برای پرسیدن چیزی، پیشنهاد دادن و غیره استفاده می شود. برای این کار از افعالی مانند can، shall و … استفاده می کنیم.

میشه لطفا یه فنجان بخورم؟ (درخواست) لطفاً می توانم یک فنجان بخورم؟

با اتوبوس میریم؟ (نظر) آیا می توان با اتوبوس رفت؟

آیا می توانم کیف را برای شما حمل کنم؟ (پیشنهاد) آیا می توانم کیف را برای شما حمل کنم؟

آیا می توانم یکی از این نمونه ها را بگیرم؟ (درخواست مجوز) آیا می توانم یکی از این نمونه ها را بگیرم؟

جایگزینی فعل کمکی توسط فاعل

در یک جمله (بیان یا بند)، معمولاً فاعل اول و بعد از آن محمول می آید. این یک ترتیب کلمات رایج است. اگر مفعولی وجود داشته باشد، اولین جمله انگلیسی با فاعل + فعل + مفعول می آید.

آیا می خواهید تمام این سایت در جیب شما باشد؟ در برنامه یادگیری زبان انگلیسی، زبان انگلیسی را به گونه ای یاد خواهید گرفت که هرگز در هیچ دوره یا بسته آموزشی دیگری ندیده اید یا نشنیده اید! در کمترین زمان مانند یک بلبل انگلیسی صحبت کنید!

او بازی می کند

(این یک عبارت یا عبارت است. “او” فاعل است که اول می آید و پس از آن حرف اضافه “بازی می کند”.)

تام یک انبه می خورد.

تام یک انبه می خورد. (در این جمله تام فاعل است و اول می آید و بند بعد از آن می آید.)

وقتی فعل قبل از فاعل می آید، می گوییم «جوهر و فعل جابه جا شده است».

برای تشکیل جملات پرسشی از افعال کمکی استفاده می کنیم.

آیا او بازی می کند؟

آیا تام انبه می خورد؟

آیا او بازی می کند؟ (در این سؤال ابتدا فعل کمکی «است» می آید سپس فاعل «او» می آید).

آیا تام انبه می خورد؟ (در این سؤال ابتدا فعل کمکی «انجام شد» و سپس فاعل «تام» می آید.)

از مثال های بالا می توان دریافت که در جملات پرسشی بین فاعل و فعل کمکی (فعل قبل از فاعل می آید) عدم تطابق رخ داده است.

نکته: در جملات پرسشی wh، کلمه پرسشی می تواند موضوع جمله پرسشی باشد. در این مواقع جابجایی اتفاق نمی افتد و کلمه ثابت می ماند. )

چه کسی به شما گفته که او آنجاست؟ («چه کسی» موضوع است و وارونگی ندارد.) چه کسی به شما گفت که او آنجا بود؟ («که» مضمون است و عطف ندارد)

از کی خواستی کمکت کنه؟ («چه کسی» در اینجا شی است و وارونگی وجود دارد.) از چه کسی کمک خواستید؟ («که» در اینجا منفعل است و هیچ حرکتی وجود ندارد)

این پیراهن کیست؟ («کسی» اینجا مکمل است و وارونگی وجود دارد.) این پیراهن کیست؟ («که» در اینجا مکمل است و جابجایی وجود دارد)

انواع جملات پرسشی

چهار نوع جملات استفهامی وجود دارد.

1- جملات پرسشی در wh

2- جملات پرسشی بله/خیر

3- جمله های استفهامی جایگزین

3-سوالات را تگ کنید

جملات پرسشی 1-wh

این جملات سؤالی سؤالاتی هستند که با کلمات سؤالی شروع می شوند. کلمه استفهامی یا کلمه استفهامی کلمه ای است که نقش آن طرح سوال است. علاوه بر این، 9 کلمه پرسشی در زبان انگلیسی به نام wh_words وجود دارد که شامل how می‌شود و جدای از آن، بقیه کلمات با wh شروع می‌شوند. با استفاده از این کلمات می توانید کلمات سوالی و شکل جملات سوالی را به صورت زیر مشاهده کنید:

کلمات سوالی

کی، کجا، کی، چرا، چه، چه کسی، چه کسی و چگونه کلمات پرسشی یا کلمات پرسشی هستند که برای پرسش استفاده می شوند. کلمه پرسشی می تواند با فعل، مفعول، متمم یا قید همراه باشد. وقتی کلمه پرسشی فاعل باشد، بین فاعل و فعل تغییری ایجاد نمی شود. در نتیجه کلمات ثابت می مانند.

سوالاتی که با “who” یا “چه کسی” شروع می شود

Who یا Who همیشه برای اشاره به شخص یا اشخاصی به کار می رود که ضمیر است و نمی تواند قبل از اسم باشد. “Who” می تواند فاعل، مفعول، فعل یا مفعول حرف اضافه باشد. هنگامی که “who” مفعول است، می توانیم از who به جای آن استفاده کنیم، اما استفاده از who در مکالمه روزمره رایج تر است.

مرتبط:  چرا باید خدا را شکر کنیم کلاس دوم فارسی

مهمان اصلی کی بود؟ آشپز مهمان کی بود؟ (موضوع)

چه کسی را برای افتتاح مغازه خود دعوت کردید؟ چه کسانی را به افتتاحیه فروشگاه دعوت کردید؟ (هدف – شی)

منظورت کی بود؟ به کی ارجاع دادی؟ (مفعول حرف اضافه)

سوالاتی که با” where “ شروع می شوند

وقتی می خواهیم در مورد یک مکان یا موقعیت اطلاعاتی به دست آوریم، از “where” استفاده می کنیم. در واقع این روش حالت قید دارد و می توان آن را اضافه کرد.

این گلدان گل را کجا بگذارم؟ (موقعیت) گلدان گل را کجا بگذارم؟ (محل)

کجا میخواهی بروی؟ (مکان) کجا می خواهید بروید؟ (محل)

این توله سگ اهل کجاست؟ (مفعول حرف اضافه، از) توله سگ از کجا می آید؟ (مفعول حرف اضافه، از)

سوالاتی که با “when”  شروع می شود

زمانی که می‌خواهیم در مورد زمان، موقعیت زمانی و غیره بپرسیم، از چه زمان یا «وقتی» استفاده می‌شود.

او کی می رود؟ او کی می رود؟

داماد کی آمد؟ عروس و داماد کی آمدند؟

“وقتی” می تواند بخشی از یک بند وابسته باشد.

کی می فهمد اینجا چه خبر است؟

کی میفهمه اینجا چه خبره؟ (چه زمانی خواهد فهمید) یک بند وابسته است.)

سوالاتی که با “why” و “why don’t” شروع می شوند

وقتی می خواهیم دلیل چیزی یا کسی را بدانیم که چیزی را برای ما توضیح دهد از کلمه پرسشی «چرا» استفاده می کنیم. ما همچنین از “چرا نه” برای پیشنهاد یا نظر استفاده می کنیم.

چرا دیر کردی ؟ چرا دیر کردی؟

چرا دیروز نیومدی؟ چرا دیروز نیامدی

چرا به دفتر او نمی روید و حضوری با او ملاقات نمی کنید؟ (پیشنهاد.) چرا به محل کار او نمی روید و حضوری با او ملاقات نمی کنید؟ (نظر یا پیشنهاد)

سوالاتی که با “what” آغاز می شود

«چه» کلمه ای پرسشی است که اغلب برای اشاره به چیزی غیر از شخص به کار می رود، اما می تواند به افرادی هم اشاره کند که قبل از اسم قرار دارند. «چه» ضمیر است و می تواند فاعل یا مفعول باشد. گاهی اوقات به عنوان یک تعیین کننده نیز عمل می کند. همانطور که قبلاً اشاره کردیم، وقتی کلمه سؤالی ما فاعل باشد، بین فاعل و فعل تغییری ایجاد نمی شود.

چه بوی خوبی دارد؟ (موضوع، بدون وارونگی) بوی شیرینی چگونه است؟ (ذهنی، بدون جابجایی)

او چه می خورد؟ (مفعول، وارونگی فعل کمکی و فاعل وجود دارد) او چه می خورد؟ (مفعول، فعل کمکی و فاعل متناوب)

با چه اتوبوسی می توانید سوار شوید؟ (تعیین کردن) با کدام اتوبوس می توانید سوار شوید؟ (تعیین کننده)

منظورت چیه ؟ (ضمیر، مفعول، وارونه) منظورتان چیست؟ (ضمیر، مفعول، متعدی)

چه یا «چی» را می توان با کلمات دیگر ترکیب کرد و یک جمله را تشکیل داد.

اتوبوس بعدی ساعت چند است؟ (عبارت با اسم) اتوبوس بعدی ساعت چند است یا اتوبوس بعدی چه ساعتی می رسد؟ (عبارت اسمی)

فیلم بعد از ناهار چطور؟ (عبارت با حرف اضافه) نظر شما در مورد فیلم بعد از ناهار چیست؟ (جمله با حرف اضافه)

سوالاتی که با “which” آغاز می شود

زمانی که شانس ها و انتخاب های متعددی وجود دارد، از «چه کسی» برای پرسیدن سؤال استفاده می کنیم. برای اشاره به انسان و غیر انسان می توان از «کی» استفاده کرد. “Who” را می توان به عنوان ضمیر یا تعیین کننده استفاده کرد. که می تواند قبل از شخص، اشخاص یا قبل از جمله با د آمده باشد.

واژه های «چه» و «کی» در معنای «چه» تفاوت هایی دارند. زمانی استفاده می شود که بی نهایت پاسخ وجود داشته باشد. در حالی که «چه کسی» زمانی استفاده می‌شود که تعداد پاسخ‌های محدودی وجود داشته باشد. در برخی شرایط می توان از هر دو استفاده کرد.

چه لباسی دوست داری؟ (تعیین کننده)

کدام را ترجیح می دهید؟ (ضمیر، مفعول)

کدام یک از این بازی ها را می خواهید بازی کنید؟

کدام بهترین است؟

دوست دارید در کدام قسمت/کدام نقطه از کشورمان ساکن شوید؟ (چه چیزی یا چه کسی می تواند استفاده شود

کدام پیراهن را دوست دارید؟ (تعیین کننده)

کدام را ترجیح می دهید؟ (ضمیر، مفعول)

چه بازیی میخوای انجام بدی؟

کدام بهترین است؟

دوست داری در کدام نقطه از کشورمان زندگی کنی؟ (هر دو قابل استفاده هستند)

سوالاتی که با “whose”  آغاز می شود

«دونت» یا «دونت» شکل ملکی ضمیر «که» است و معمولاً قبل از اسم ظاهر می شود.

این خانه متعلق به چه کسی است؟ این خانه متعلق به چه کسی است؟

کدام خودرو گران ترین است؟ کدام خودرو گران ترین است؟

سوالاتی که با “whom” آغاز می ‌شوند

چه کسی یا «کی» یک کلمه استفهامی است و صورت مفعول who است. برای اشاره به انسان ها از “who” استفاده می کنیم. اغلب فقط در نوشتن رسمی استفاده می شود. این کلمه سؤالی معمولاً با حروف اضافه استفاده می شود.

این طرح خانه را برای چه کسانی تهیه می کنید؟ این طرح خانه را برای چه کسانی آماده می کنیم؟

امیدوارید از چه کسی کمک بگیرید؟ از چه کسی انتظار کمک دارید؟

سوالاتی که با “how” آغاز می ‌شوند

این کلمه پرسشی برای پرسیدن سوالات مستقیم و غیرمستقیم، پرس و جو در مورد فاصله یا مقدار، برای نشان دادن وضعیت درجه و غیره استفاده می شود. هنگام نمایش درجه، چگونه قبل از یک صفت یا قید می آید. چگونه می توان با کلمات و عبارات دیگر ترکیب کرد.

او از کجا می دانست؟ او از کجا می دانست؟

چه مدت اینجا بوده ای؟ چند وقت اونجا بودی

چند دانش آموز در این مدرسه وجود دارد؟ چند دانش آموز در مدرسه بودند؟

چقدر پول در ماه نیاز دارد؟ چقدر پول در ماه نیاز دارد؟

چند وقت یکبار برای ملاقات با پسرتان به مدرسه شبانه روزی می روید؟ چند وقت یکبار به پسرت در مدرسه سر میزنی؟

آخر هفته ات چطور بود؟ آخر هفته ات چطور بود

2- جملات پرسشی بله/خیر

سوالات بله/خیر سوالاتی هستند که می توان با بله یا خیر به آنها پاسخ داد. معمولاً در آنجا از افعال کمکی نیز استفاده می شود. این افعال کمکی با موضوع جملات پرسشی بله/خیر جای خود را عوض می کنند.

آیا هر روز به کتابخانه می روید؟ آیا هر روز به کتابخانه می روید؟

دیروز با دوستت آشنا شدی؟ آیا دیروز با دوستت ملاقات کردی؟

آیا تمام اطلاعات مورد نیاز را جمع آوری کرده اید؟ آیا تمام جزئیات لازم را جمع آوری کرده اید؟

میتوانم با تو بیایم؟ امکانش هست با شما بیام؟

3- جمله های استفهامی جایگزین

جملات پرسشی سوالات جایگزینی هستند که به شنونده امکان انتخاب یک، دو یا چند پاسخ را می دهند. به آنها سؤالات اختیاری نیز می گویند. سؤالات جایگزین معمولاً با استفاده از افعال کمکی (بودن، انجام دادن یا داشتن) یا افعال معین ساخته می شوند. ابتدای سوال می تواند فعل مدال یا کمکی باشد. اگر یکی از اشکال be به عنوان فعل اصلی در جمله قرار گیرد، دیگر فعل کمکی لازم نیست.

آیا می خواهید به اوتی یا گوا بروید؟ آیا می خواهید به اوتی یا گوا بروید؟

آیا آب میوه می خورید یا کوکو کولا؟ آیا آب میوه می خورید یا کوکاکولا؟

باهات بیام یا تنها میری؟ باهات بیام یا تنها میری؟

می خواهی الان با من بیایی یا بعداً با توماس بروی؟ الان با من میای یا بعدا با توماس میری؟

4-سوالات را تگ کنید

این سوالات سوالاتی هستند که با استفاده از قالب سوال به انتهای جملات جدید اضافه می شوند. مثل عبارات ساده. وقتی این عبارت مثبت باشد، قسمت تگ یا انتهای جمله منفی است و بالعکس. از برچسب های سوال برای تایید استفاده می شود.

آنا می خندد، نه؟ آنا می خندد، نه؟

جک از تپه بالا رفت، نه؟ جک از تپه بالا رفت. اشتباه بود؟

او باید سخت کار کند، درست است؟ او باید سخت کار کند، درست است؟

شوخی نمی کنی، نه؟ شوخی نمی کنی، نه؟

او نمی تواند بیاید، می تواند؟ او نمی تواند بیاید، می تواند؟

او سخت تلاش می کند، اینطور نیست؟ او سخت کار می کند، اینطور نیست؟

مشاوره

1- در جملات مثبت Do لازم نیست. اما برچسب های سوال باید در حالت کاملاً خوب انجام دهند.

2- این، آن، اینها یا اینها در برچسب سوال استفاده نمی شود، اما اگر موضوع آنجا باشد، می توان آن را در یک سوال استفاده کرد.

تعداد زیادی انبه روی درخت وجود دارد، اینطور نیست؟ تعداد زیادی انبه روی درخت وجود دارد، اینطور نیست؟

قبلاً اینجا درختان زیادی وجود داشت، اینطور نیست؟ اینجا درختان زیادی بود، نه؟

جملات استفهامی بلاغی

سؤالات بلاغی سؤالاتی هستند که برای تأثیرگذاری از آنها پرسیده می شود. به عبارت دیگر، گوینده واقعاً انتظار چنین پاسخی را ندارد. شاید او جواب را می داند و می خواهد سوال را بپرسد تا تاثیرگذارتر باشد. برخی از سوالات بلاغی ممکن است پاسخی نداشته باشند.

امروز چه بر سر جوانان ما آمده است؟ امروز چه بر سر جوانان ما آمده است؟

ما اهمیت نمی دهیم؟ ما اهمیت نمی دهیم؟

فکر می کنی من یک احمق هستم؟ به نظر شما من یک احمق هستم؟

جملات استفهامی غیر مستقیم

برخی از عبارات موضوعی حاوی سؤالاتی هستند. از آنها به عنوان سوال با علامت سوال پرسیده نمی شود. برعکس، الگویی شبیه جملات پرسشی دارند. آنها معمولاً چیزی را به شیوه ای بسیار مودبانه درخواست می کنند، به خصوص زمانی که از طرف شخصی که نمی شناسند از آنها خواسته می شود.

مرتبط:  چرا نجاشی مسلمانان را به مشرکان تحویل نداد کلاس پنجم

اگر سوال به صورت غیرمستقیم داخل سوال باشد علامت سوال در انتهای آن قرار می گیرد.

جیل پرسید که چاه کجا بود.، در بیانیه ای تعبیه شده است. (در پایان علامت سوالی وجود ندارد)

میشه بگی چاه کجاست؟ (در سوال تعبیه شده است. در پایان علامت سوال وجود دارد)

جیل پرسید که چاه کجاست (“چاه کجا بود” در جمله گنجانده شده است. در پایان علامت سوالی وجود ندارد.)

میشه بگی منبعش کجاست؟ (“چاه کجاست” در سوال گنجانده شده است. در پایان یک علامت سوال نیز وجود دارد.

نمونه هایی از جمله های پرسشی

در زبان انگلیسی سوالات و جملات پرسشی بخش مهمی از زبان انگلیسی است. در این مقاله همه چیز را در مورد نحوه پرسیدن سوالات به زبان انگلیسی خواهید آموخت.

چگونه با مثال جمله پرسشی بسازیم؟

در جملات پرسشی عموماً فاعل را بعد از فعل اول قرار می دهیم سپس جای فاعل را با فعل عوض می کنیم.

جان تختش را مرتب خواهد کرد

آیا ژان تختش را مرتب می کند؟ آیا ژان تختش را مرتب می کند؟

ادامه جمله
فعل اصلی
فاعل
فعل کمکی
کلمه سوالی

Yesterday?
do
you
did
what

کلمه پرسشی اختیاری است و بستگی به باز یا بسته بودن سوال شما دارد. انواع سوالات دیگری نیز وجود دارد که می توانید در این بخش بیشتر در مورد آنها مطالعه کنید.

سوالات منفی

سوالات منفی در زبان انگلیسی در مقایسه با سایر زبان ها چندان رایج نیستند.

ما اغلب وقتی تعجب می کنیم از سوالات منفی استفاده می کنیم. شرایطی مثل طلاق را تصور کنید. جان و مریم طلاق گرفته اند و شما در یک مهمانی هستید. دوست شما از جان در مورد مریم می پرسد و جان احساس ناراحتی می کند. سپس شما به دوست خود پاسخ دهید.

مگه نمیدونستی جان و مریم از هم جدا شدن؟؟ مگه نمیدونستی جان و مریم از هم جدا شدن؟

یکی دیگر از سوالات منفی رایج با «چرا» پرسیده می شود.

چرا امشب رستوران ماهی جدید را امتحان نکنید؟ چرا امشب ماهی جدید را در رستوران امتحان نکردیم؟

چرا دیروز سر کار نبودی؟ چرا دیروز سرکار کار نکردی؟

تمام دروس گرامر ما

در این مقاله با سوالات متن درس اول 10ème منطق با شما دانش آموزان 10ème علوم اجتماعی هستیم. در این مقاله با سوالات متنی شامل سوالات تشریحی، سوالات صحیح و نادرست، سوالات نقطه ای و تکمیلی همراه شما هستیم.

همچنین در ادامه دفترچه پرسش و پاسخ درس اول منطق دهم با حل کامل تمرین ها و فعالیت های تکمیلی این درس همراه شما هستیم.

سوالات متن درس اول منطق دهم

الف- مفهوم معکوس را تعریف کنید:

«علم منطق، علمی که به دنبال جلوگیری از خطا در اندیشه است.

2- منطق دانان چه تلاشی کرده اند تا انسان در هنگام تفکر دچار خطا نشود؟

با بررسی انواع خطاهای ذهنی و دسته بندی آنها راه های پیشگیری از آنها را نشان دهید. قوانینی را که باید رعایت کنیم تا دچار خطای ذهنی یا به اصطلاح سفسطه نشویم را مشخص کردند.

3- چرا منطق را به شاقول تشبیه کرده اند؟

زیرا استفاده از آن یک پایه فکری محکم ایجاد می کند. اما آجر و مصالح مورد نیاز برای ساخت این بنا باید از علوم دیگر باشد.

4- آیا دانش منطق فقط برای ارزیابی اندیشه های فلسفی به کار می رود؟ برای چی ؟

نه، هر یک از ما در طول زندگی خود به منطق نیاز داریم. چون می خواهیم درست فکر کنیم و تصمیم درست بگیریم. امروزه با گسترش رسانه ها و حجم انبوه اطلاعات صحیح و نادرست، ما به علمی نیاز داریم که به ما یاد دهد چگونه از اشتباهات فکری جلوگیری کنیم.

5- دانش بشری به دو حوزه کلی تقسیم شده است، این دو حوزه را نام ببرید.

تصور کنید و تشخیص دهید

6- از جمله موارد زیر نظرات و تاییدات را مشخص کنید:

خوزستان – خوزستان دین خود را اسلام آورده – ارز – بیکاری – ملک – مسکن گران شده تصور کنید تایید – تصور کنید تصور کنید – تایید

7- دو حوزه اصلی منطق کدامند؟ آنها را نام ببر.

تعریف و استدلال

8- مشخص کنید کدام یک از موارد زیر تعاریف و کدام استدلال هستند:

الف) اگر از محصولات ایرانی حمایت کنید باعث پیشرفت کشور می شود. استدلال

ب) حمایت از کالای ایرانی به معنای حمایت از تلاش، استقامت و آینده جوانان این مرز و بوم است. تعریف

ج) اگر کارون خشک شود، کشاورزی ایران نیز با مشکل مواجه خواهد شد. استدلال

9- مفاهیم زیر را تعریف کنید:

یک تعریف

ب) استدلال ها

پاسخ: روش صحیح تعریف را شرح می دهد و به ما کمک می کند از تعاریف اشتباه اجتناب کنیم.

ب: روش صحیح استدلال را توصیف می کند و به ما کمک می کند تا از استدلال بد اجتناب کنیم.

جاهای خالی را با کلمات مناسب پر کنید.

1- علمی که در صدد جلوگیری از خطای فکر است ………………………

منطق

2- منطق دانان سعی می کنند قواعدی را که باید رعایت کنیم تا دچار خطاهای فکری یا اصطلاحاً نشویم را مشخص کنند.

خطا

– 3- ……… مانند بیماری هایی هستند که باید از آنها اجتناب کرد. بنابراین شناخت آنها برای مجاهده منطق دان با آنها لازم است.

خطاها

منطق بر آموزش روش تاکید دارد… تا بتوانیم خطاهای ذهن را که بیشمار است تشخیص دهیم.

خوب فکر کن

5- منطق علمی …………….. است که برای تسلط به آن نیاز به تمرین دارد.

راحت

6- دانش……………………… ابزاری است در خدمت سایر علوم و معارف.

منطق

7- دانش بشری را به دو حوزه کلی تقسیم می کنیم که … و …

تصور کنید و تشخیص دهید

8- در … تصمیم و قضاوت وجود دارد و در آنها به چیزی صفاتی نسبت می دهیم یا از آن کناره گیری می کنیم.

با تشکر

9- با کمک ……… از عقاید معلوم به شناخت عقاید مجهول و با کمک ……….. از تأییدهای معلوم به کشف تأییدات مجهول می رسد.

تعریف – برهان

مشخص کنید کدام عبارت درست و کدام نادرست است.

1- علمی که در صدد جلوگیری از خطای اندیشه است، فلسفه نامیده می شود

غلط

2. منطق دانان سعی کردند قواعدی را که باید رعایت کنیم تا دچار خطای ذهنی یا اصطلاح سفسطه نشویم را مشخص کنند.

قانون

3- اشتباهات مانند بیماری هایی هستند که باید از آنها دوری کرد. بنابراین شناخت آنها برای منطق دان لازم است تا بتواند با آنها مبارزه کند.

قانون

4. منطق علمی نظریه ای است که برای تسلط بر آن نیاز به تمرین دارد.

غلط

5- سایر علوم ابزاری هستند در خدمت علم منطقی.

غلط

6- شناخت منطق فقط در خدمت ارزیابی اندیشه های فلسفی است. و بنابراین، هر یک از ما در طول زندگی خود به آن نیاز داریم. چون می خواهیم درست فکر کنیم و تصمیم درست بگیریم.

غلط

7- ذهن انسان به طور طبیعی طبق قوانین فکر می کند. منطق دانان این قواعد را کشف کردند و علم منطق را در اختیار ما قرار دادند.

قانون

8- منطق را به شاقول ساختمانی تشبیه کرده اند که استفاده از آن ساختار فکری قوی ایجاد می کند; اما آجرها و مصالح لازم برای ساخت این بنا باید تهیه شود.

غلط

9- دانش بشری را به دو حوزه کلی تقسیم می کنیم که تخیل و تایید است

قانون

10. در تصدیقات تصمیم و داوری وجود دارد و در آنها به چیزی نسبت می دهیم یا آن را انکار می کنیم.

قانون

جواب تمرین درس اول منطق دهم

تعیین کنید کدام یک از موارد زیر تعاریف و کدام استدلال هستند:

از آنجایی که قاشق چوبی حرارت را منتقل نمی کند، غذا را با آن هم بزنید تا دستتان نسوزد. (بحث و جدل)

منطق علمی است که از خطای ذهن جلوگیری می کند. ( تعریف )

معلم ما در کلاس است. پس او در خانه نیست. (بحث و جدل)

حمل و نقل به معنای حمل و نقل کالا یا مسافر از مکانی به مکان دیگر است. ( تعریف )

همچنین ببینید: سوالات متنی در تاریخ بشر

پاسخ فعالیت های تکمیلی درس اول منطق دهم

1) جملاتی که به «چی» ختم می شوند و جملاتی که با «چرا» شروع می شوند، مربوط به کدام یک از دو موضوع اصلی منطق هستند؟

به ترتیب تعریف و استدلال

2) ادراکات و تصدیقات زیر را مشخص کنید

: منطق معيار انديشه است، منطق جزء علم است، تصديق جزء علم است، كوه سهند، ارتفاعات كوه سهند، كوه سهند بلند است.

شناخت ادراک شناخت ادراک

اگر ذهن انسان به طور طبیعی بر اساس قواعد فکر می کند، چه نیازی به خواندن منطق داریم و چرا فقط با خواندن کتاب های منطقی از خطاهای ذهنی در امان نیستیم؟

زیرا ذهن همیشه در معرض لغزش است و معمولاً در استدلال های پیچیده یا تعاریف دقیق از برخی اصطلاحات اشتباه می کند. به همین دلیل با به کارگیری علم منطق که به دسته بندی و تبیین احکام ذهن می پردازد، می توان با سرعت و دقت بیشتری عوامل لغزش و خطای ذهن را شناسایی کرد.

منطق یک علم عملی است که نیاز به تمرین دارد. یادگیری منطق مانند یادگیری دوچرخه سواری است، آن را باید به صورت عملی یاد گرفت و خواندن دستورالعمل های تئوری باعث نمی شود کسی دوچرخه سواری واجد شرایط باشد.

تهیه کننده سوالات درس اول منطق دهم: آقای حیدر جلالی

برای مشاهده سایر دروس از متن منطق دهم روی جمله لینک شده کلیک کنید.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. مطلب جالبی بود اما به نظرم یکمی باید دقیق تر بیان می شد. همینطور خیلی از مثال هایی که آورده بودید خیلی کلی بودند. ولی در کل ارزش خوندن داشت.

  2. واقعا لذت بردم از خواندن این مقاله. سوالات بسیار خوبی بودند و ایده خوبی برای شروع یادگیری و تحقیق هستند. فقط اگر ممکن است، بیشتر توضیح می‌دادید که چطور می‌توان به صورت عملی این سوالات را به کار برد و پاسخ به آنها را پیدا کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا