چرا بچه زردی میگیره

علت زردی در کودکان چیست؟یرقان یا زردی در کودکان یکی از شایع ترین بیماری هایی است که به دلایل مختلفی از جمله ناسازگاری خون مادر با جنین و تخریب گلبول های قرمز می تواند بروز کند. این بیماری مانند سایر بیماری ها دارای یک سری علائم و نشانه ها است که برای جلوگیری از مشکلات احتمالی نباید نادیده گرفته شوند.

اگر کودک شما زردی دارد، شما به عنوان یک پرستار می توانید نقش بسیار مهمی در درمان او ایفا کنید. به همین دلیل توصیه می کنیم تا پایان مقاله با ما همراه باشید و نسبت به موارد مفید ذکر شده بی تفاوت نباشید.

علت بیماری زردی در کودکان

علت اصلی زردی در کودکان

همانطور که گفته شد زردی در کودکان به دلایل مختلفی به دلیل تجمع ماده رنگی به نام بیلی روبین که معمولاً در پوست و چشم نوزاد جمع می شود، رخ می دهد. البته علت زردی در کودکان می تواند چیز دیگری باشد که در زیر به برخی از مهم ترین آنها اشاره کرده ایم.

علت بیماری زردی در کودکان

وجود عفونت

زودرس

سابقه زردی در خانواده وجود دارد

شیر مادر ناکافی

زایمان سزارین

وجود اختلالات تیروئید

دیابت مادر

مشکلات کبدی

علائم زردی در کودکان

وقتی بیلی روبین بیش از حد طبیعی در خون کودک وجود داشته باشد، زردی ظاهر می شود که با یک سری علائم همراه است. این وضعیت معمولاً در 5 روز اول پس از تولد خود را نشان می دهد و در صورت عدم درمان به موقع منجر به آسیب مغزی به نام یرقان می شود. بنابراین، اگر علائم ذکر شده در زیر را مشاهده کردید، فوراً برای معاینه کودک خود به پزشک مراجعه کنید.

علت بیماری زردی در کودکان

زرد شدن پوست

کاهش وزن

مکش ضعیف شیر

بی حالی و خواب آلودگی

گریه طولانی مدت

تیره شدن ادرار

زرد شدن سفیدی چشم

مدفوع بی رنگ

درمان زردی در کودکان

حال که با علائم و علل زردی در کودکان آشنا شدید، بهتر است بدانید که درمان این مشکل به درجه آن بستگی دارد و حتما باید توسط پزشک تشخیص داده شود. البته در ادامه 2 راه حل را به شما معرفی کرده ایم که می تواند توسط پزشک برای شما تجویز شود تا اطلاعات کاملی در این زمینه داشته باشید و بعداً با مشکل مواجه نشوید.

علت بیماری زردی در کودکان

دستگاه فتوتراپی برای درمان زردی

برای درمان زردی نوزاد با استفاده از دستگاه فتوتراپی، در صورت پایین بودن درجه زردی می توانید دستگاه را اجاره کرده و در منزل از آن استفاده کنید. اما در صورت بالا بودن درجه زردی، نوزاد را باید تحت نظر پزشک در بیمارستان زیر نور فلورسنت دستگاه فتوتراپی قرار داد تا علائم برطرف شود.

تبادل خون در نوزادان برای درمان زردی

روش بعدی تبادل خون است که در مواقع ضروری و در مواقعی که درجه زردی بسیار خطرناک است استفاده می شود. توجه داشته باشید که این روش آخرین مرحله درمان را تشکیل می دهد و اجرای آن باید توسط پزشک تشخیص داده شود.

علت بیماری زردی در کودکان

نکات مراقبتی مهم برای بهبود زردی دوران کودکی

چشم ها و پوست کودک خود را چندین بار در طول روز بررسی کنید تا مطمئن شوید رنگ آنها به حالت عادی برگشته است.

هر آزمایشی را که پزشک توصیه می کند برای پیگیری انجام دهید.

در صورت مشاهده علائم جدید حتما به پزشک مراجعه کنید.

اطمینان حاصل کنید که کودک شما به اندازه کافی شیر می نوشد زیرا اگر به درستی تغذیه نشود، کلیه ها و روده ها به درستی کار نمی کنند و در نتیجه بیلی روبین اضافی دفع نمی شود.

در صورت بروز اختلالات تغذیه ای، بهتر است از یک پرستار یا مشاور تغذیه کمک بگیرید.

دفعات تغذیه و شیردهی را افزایش دهید.

کودک خود را زیر نور مستقیم خورشید قرار ندهید و از نورهای مصنوعی مانند نور مهتاب یا فلورسنت استفاده کنید.

توجه داشته باشید که رژیم غذایی مادر نیز تاثیر زیادی در درمان زردی نوزاد دارد، پس حتما از پزشک بخواهید که برنامه غذایی مناسبی برای شما تنظیم کند.

علت بیماری زردی در کودکان

آخرین کلمه

علت زردی در کودکان زیاد خطرناک نیست و این مشکل معمولا در اکثر نوزادان بروز می کند. البته مراقب باشید در صورت بروز زردی، اقدامات درمانی لازم به موقع انجام شود تا سلامت کودک به خطر نیفتد. برای درمان مناسب در ابتدا بهتر است با پزشک مشورت کنید و از اقدامات غیر ضروری خودداری کنید. سپس می توانید مراقبت های لازم را در خانه با کمک پرستار انجام دهید تا کودک شما سریعتر بهبود یابد.

شاید این مقاله برای شما نیز مفید باشد: مشکلات پوستی نوزاد

فهرست

زردی نوزادان یکی از مشکلات رایجی است که می تواند همه کودکان را از بدو تولد درگیر کند. زردی در نوزادان به دلیل سطوح بالای بیلی روبین در خون ایجاد می شود. اما این مشکل دقیقا به چه معناست؟ یا چرا نوزادان دچار زردی می شوند؟ آیا دلایل خاصی وجود دارد که باعث این وضعیت می شود یا برخی از نوزادان فقط زردی دارند؟ در این مقاله از مجله سلامت پزشک خود با ما همراه باشید تا با این مشکل و نحوه مقابله با آن بیشتر آشنا شوید.

زردی نوزاد چیست؟

زردی نوزاد به معنای تغییر رنگ پوست و چشم نوزاد به زرد است. لازم به ذکر است که زردی نوزادان به دلیل افزایش بیش از حد سطح بیلی روبین خون (رنگدانه زرد موجود در گلبول های قرمز) ایجاد می شود. اکثر نوزادانی که بعد از هفته سی و پنجم بارداری متولد می شوند، زردی ندارند. در موارد نادر، سطوح غیر طبیعی بیلی روبین خون (به ویژه در صورت وجود عوامل خطر برای زردی شدید) می تواند نوزاد را در معرض خطر آسیب مغزی قرار دهد.

این بیماری در اکثر موارد 2 تا 3 هفته پس از تولد نوزاد با روش های درمانی پزشکی و خانگی و یا استفاده از دستگاه ضد زردی (فتوتراپی) به طور کامل درمان می شود. بنابراین هیچ عارضه ای برای کودک ایجاد نمی کند. اگرچه زردی نوزاد یک مشکل شایع است، اما در برخی موارد میزان بیلی روبین خون می تواند به حدی باشد که بیمار باید در بیمارستان بستری شود و کمک های پزشکی دریافت کند.

تعریف دقیق و پزشکی زردی نوزاد چیست؟

زردی شایع ترین و اولین مشکل در نوزادان است. در پزشکی به بیماری زردی نوزاد «هیپربیلی روبینمی نوزادی» یا «یرقان نوزادی» می گویند که در واقع همان تغییر رنگ سفیدی چشم یا پوست نوزاد به زرد است. در واقع، همه نوزادان دارای سطوح بیلی روبین نامتعادل و بالاتر از حد طبیعی هستند. این مقدار در واقع بیشتر از 2 میلی گرم در دسی لیتر است.

اما زردی نوزاد زمانی مشکل ساز می شود که سطح بیلی روبین در واقع بالاتر از 5 میلی گرم در دسی لیتر باشد. این مشکل در کودکان نارس بیشتر دیده می شود. بر اساس تحقیقات، بیش از 80 درصد کودکانی که قبل از 9 ماهگی متولد می شوند، مشکلات جدی با زردی نوزاد دارند.

زردی در نوزادان به دو دسته اصلی تقسیم می شود:

هیپربیلی روبینمی غیر مستقیم

هیپربیلی روبینمی مستقیم

در این ویدئو دکتر عبدالوهاب البرزی متخصص عفونی کودکان و فوق تخصص اطفال در مورد زردی نوزادان با شما صحبت می کند.

بیلی روبین چیست و چه نقشی در بدن دارد؟

در این مقاله بارها ذکر شده است که بیلی روبین عامل اصلی زردی در نوزادان است. اما به راستی بیلی روبین چیست و چه نقشی در بدن دارد؟ بیلی روبین به انگلیسی: بیلی روبین (BR) یکی از رنگدانه های صفراوی زرد است که از تجزیه و تجزیه طبیعی هموگلوبین ها به وجود می آید. در واقع بیلی روبین محصول جانبی تجزیه سلول های خون مرده در بدن است.

کبد انسان مسئول دفع بیلی روبین اضافی از طریق مدفوع و ادرار است. همچنین این ماده دلیل اصلی زردی رنگ ادرار و مدفوع است. بنابراین هر عاملی که در دفع بیلی روبین موثر باشد باعث زردی نوزاد و افزایش آن در خون می شود.

نمودار امتیازی زردی نوزاد چیست؟

سطح بیلی روبین خون با آزمایش خون یا سایر آزمایشات تجویز شده توسط پزشک مشخص می شود، سپس پس از بررسی نتایج بر اساس نمودار زردی نوزاد، بسته به سن، نوع و روش درمان مشخص می شود.

جدول درجه بندی زردی نوزاد به درمان کمک می‌کند.

شایع ترین سن زردی چیست و چه مدت طول می کشد؟

اگر زردی نوزاد به دلیل افزایش سطح بیلی روبین خون باشد، نوزاد از 24 ساعت اول پس از تولد تا 2 تا 4 روز بعد علائم زردی را نشان می دهد. همانطور که گفته شد اگر کودک در نه ماهگی به دنیا بیاید خطر زردی وجود ندارد و در صورت بروز چنین مشکلی معمولاً در همان ساعات اولیه تولد علائم خود را نشان می دهد و به سرعت درمان می شود.

اما در کودکان نارس علائم زردی و افزایش بیلی روبین پس از چند روز ظاهر می شود. اگر زردی یا زردی نوزاد ناشی از مشکلاتی مانند خونریزی داخلی باشد، مشکلات ژنتیکی مانند شکسته شدن بیش از حد گلبول های قرمز خون یا نارسایی کبد، به دلیل سیروز کبدی، عفونت ها و چسبندگی ها و انسداد مجاری صفراوی نیز می تواند باعث زردی شود. . مدت زمان درمان زردی نوزاد بسته به نوع آن متفاوت است. اما معمولاً یرقان 4-2 هفته پس از تولد با روش های پزشکی و خانگی درمان می شود.

1. یرقان فیزیولوژیکی یا طبیعی

اگر نوزاد قبل از هفته سی و هفتم به دنیا بیاید، اندام های داخلی او مانند کبد به خوبی رشد نمی کند و کودک در معرض علائم زردی قرار می گیرد. علائم این بیماری 2 تا 7 روز پس از تولد ظاهر می شود و درمان تقریباً 2 هفته طول می کشد.

روش درمان این نوع زردی بر اساس تغذیه با شیر مادر است. با گذشت زمان، با پر شدن کبد کودک، بیلی روبین کاهش می یابد. برخی از بیماری های زمینه ای در نوزاد و مادر مانند دیابت یا نوع رژیم غذایی و ژنتیک نیز در ایجاد این نوع زردی موثر است.

2. ناسازگاری گروه های خونی مادر و جنین

نداشتن گروه خونی مشابه مادر و جنین باعث زردی در کودک می شود. به عنوان مثال، اگر گروه خونی مادر A و گروه خونی جنین B باشد، می تواند باعث افزایش خطرناک سطح بیلی روبین، کم خونی شدید، زردی و حتی مرگ نوزاد در برخی موارد شود. این ناهمگونی آنتی بادی هایی تولید می کند که میزان بیلی روبین را افزایش می دهد.

از آنجایی که گردش خون در ماه های آخر بارداری بیشتر است، احتمال ورود بیلی روبین به خون جنین به میزان قابل توجهی افزایش می یابد. برای درمان این زردی جنین در هفته 28 بارداری و 72 ساعت پس از زایمان، مادر باید آمپولی به نام “ایمونوگلوبولین RH” تزریق کند. این زردی 2 هفته طول می کشد.

3. زردی ناشی از شیر مادر

در شیر برخی از مادران ماده ای وجود دارد که امکان دفع و جذب بیلی روبین را کاهش می دهد. وقتی این ماده از طریق شیر وارد خون نوزاد می شود باعث زردی می شود. این زردی به زمان درمان بیشتری نیاز دارد که بین 2 تا 12 هفته طول می کشد.

سایر انواع رایج زردی عبارتند از:

زردی پاتولوژیک (یرقان در روز اول تولد)

فاویسم یا پرخونی زردی (معمولاً در مادران مبتلا به مشکلات تیروئید، IUGR یا دیابت دیده می شود).

علامت زردی مداوم چیست؟

آیا زردی نوزاد برگشت پذیر است؟ اگر بیماری پس از 2 هفته از شروع درمان بهبود نیافت، باید برای آزمایشات و معاینه بیشتر به متخصص اطفال مراجعه کنید. اگر زردی در سنین بالاتر ظاهر شود و علائم آن ادامه یابد، احتمالاً به دلیل یک بیماری زمینه ای است، از جمله:

آلرژی به لاکتوز و شیر مادر

UTI

کم کاری تیروئید

علائم زردی نوزاد چیست؟ (علائم زردی نوزاد)

اکنون که با زردی نوزاد آشنا شدید، وقت آن است که علائم زردی نوزاد را نیز بشناسید. با دانستن علائم زردی به راحتی می توانید درمان فوری را انجام دهید. اما در دو روز اول بستری، نوزاد و مادر به طور مرتب مورد آزمایش و معاینه قرار می گیرند. اما همانطور که اشاره کردیم علائم زردی ممکن است پس از چند روز ظاهر شود.

مرتبط:  چرا pc به اینترنت وصل نمیشود

زردی پوست و سفیدی چشم که از علائم اصلی زردی نوزادان است، معمولا بین روزهای دوم تا چهارم پس از تولد ظاهر می شود. به خاطر داشته باشید که برای بررسی زردی، پیشانی یا بینی کودک را به آرامی فشار دهید. اگر پوست کودک شما پس از فشار زرد به نظر می رسد، ممکن است زردی خفیف داشته باشد. اگر نوزاد شما زردی نداشته باشد، رنگ پوست او برای مدت کوتاهی روشن تر از رنگ طبیعی او خواهد بود. همچنین کودک خود را در محیطی با نور مناسب و ترجیحا در زیر نور طبیعی خورشید بررسی کنید.

گاهی این رنگ زرد روی شکم و پاها نیز قابل مشاهده است. به این هم توجه کنید. قولنج و گریه مداوم، ناتوانی در اجابت مزاج، دل درد، امتناع از شیر دادن و …. از دیگر علائم زردی در نوزادان است. برای اطلاعات بیشتر در مورد علائم بهتر است با پزشک اطفال خود مشورت کنید.

آیا کودک شما علائم زردی و نگرانی را نشان می دهد؟

برای اطمینان از یک متخصص وقت بگیرید.

علائم زردی در کودکان چیست و چه کودکانی باید در بیمارستان بستری شوند؟

قبلاً ذکر شد که اگر سطح بیلی روبین خون نوزاد بالای 5 میلی گرم در دسی لیتر باشد، وضعیت او وخیم است و نیاز به کمک پزشکی دارد. در نوزادان نارس، زردی به بالاترین حد خود می رسد و شدیدترین علائم را بین روز پنجم تا هفتم تولد نشان می دهد.

در این شرایط درمان نوزاد می تواند تا 2 ماه ادامه یابد. بر اساس نتیجه آزمایش و تصویر زردی نوزاد مشخص می شود که کودک به چه نوع درمانی نیاز دارد. تشخیص این مورد صرفا به تشخیص پزشک اطفال بوده و بهترین درمان را پیشنهاد می کند. در مواردی که سطح بیلی روبین از کنترل خارج شده و به میزان قابل توجهی افزایش می یابد، کودک باید در بیمارستان بستری شود. قرار دادن در دستگاه و معاینات مداوم.

متن فرانسوی: “با انگشت به آرامی پیشانی نوزاد را فشار دهید. اگر ناحیه تحت فشار زرد به نظر می رسد، کودک شما ممکن است زرد باشد.”

به نقل از سایت nationwidechildrens

چه زمانی برای درمان زردی نوزاد باید به پزشک مراجعه کرد؟

نوزاد شما باید در روزهای سوم و هفتم پس از تولد، زمانی که سطح بیلی روبین به اوج خود می رسد، از نظر زردی بررسی شود. اگر نوزادتان زودتر از 72 ساعت پس از زایمان ترخیص شد، ظرف دو روز پس از ترخیص به پزشک متخصص اطفال مراجعه کنید تا زردی را بررسی کند.

اگر علائم زردی زیر در نوزاد ظاهر شد که نشان دهنده زردی شدید یا عوارض ناشی از سطوح بالای بیلی روبین است، بلافاصله با پزشک اطفال تماس بگیرید:

پوست کودک شما زرد خواهد شد.

پوست روی شکم، دست ها یا پاها زرد به نظر می رسد.

سفیدی چشم کودک زرد می شود.

کودک بیمار و آشفته به نظر می رسد.

بدون افزایش وزن

ناتوانی و ضعف در شیردهی

سخت بیدار شدن

کودک شما باید در روزهای سوم و هفتم پس از زایمان که سطح بیلی روبین معمولا به اوج خود می‌رسد برای زردی مورد بررسی قرار گیرد.

چرا کودکان دچار زردی می شوند؟ (علت زردی در نوزادان)

بیلی روبین اضافی (هیپربیلی روبینمی) علت اصلی زردی است. بیلی روبین که مسئول رنگ زرد زردی نوزادان است، بخشی طبیعی از رنگدانه است که در اثر تجزیه گلبول های قرمز قدیمی و استفاده شده آزاد می شود. نوزادان نسبت به بزرگسالان بیلی روبین بیشتری تولید می کنند زیرا در روزهای اول به دلیل تولید بیشتر و تجزیه سریعتر گلبول های قرمز، بیلی روبین بیشتری تولید می شود.

به طور معمول، کبد بیلی روبین را از خون فیلتر می کند و آن را به روده می برد. کبد نابالغ نوزاد اغلب قادر به حذف سریع بیلی روبین نیست که منجر به تجمع بیلی روبین بیش از حد طبیعی می شود. زردی به دلیل این وضعیت طبیعی نوزادان، زردی فیزیولوژیکی نامیده می شود و معمولاً در روز دوم یا سوم زندگی ظاهر می شود. علل مهم این بیماری را در جدول زیر آورده ایم:

دلایل بالا رفتن میزان بیلی روبیننشانه‌های همراه با هیپربیلی‌ روبینمی کونژوگهکمبود G6PDعفونت کلستازسندروم کریگلر نجار سپسیس نوزادیسندرم ژیلبرت کبدیآسیب سلول‌های کبدی زردی فیزیولوژیکی بیماری‌های متابولیک نوزادان (مثلاً گالاکتوزمی یا تیروزینمی)ناسازگاری گروه خونی مادر و کودک ABO و RHکمبود آلفا یک آنتی تریپسینسندرم آلاژیلچرا کودکان دچار زردی می‌‌شوند؟

افزایش هیپربیلی روبینمی غیرمستقیم (غیر کونژوگه) می تواند باعث آسیب سمی و شیمیایی به مغز شود و منجر به بیماری هایی مانند “یرقان کرن” شود که آسیب جدی و دائمی به سیستم عصبی کودک است. به همین دلیل، شناخت علائم زردی و آمادگی برای چنین مشکلی از قبل بسیار مهم است.

علل شایع زردی نوزادان

یک اختلال زمینه ای ممکن است باعث زردی در نوزادان شود. در این موارد، زردی اغلب خیلی زودتر یا دیرتر از شکل رایج و فیزیولوژیکی زردی نوزاد رخ می دهد. بیماری ها یا شرایطی که می توانند باعث زردی شوند عبارتند از:

خونریزی داخلی

عفونت در خون (سپسیس)

عفونت های ویروسی یا باکتریایی

ناسازگاری بین خون مادر و فرزند

اختلال عملکرد کبد

کمبود آنزیم

ناهنجاری گلبول های قرمز خون که باعث تخریب سریع آنها می شود.

توجه: گاهی اوقات به دلیل عدم شیردهی مناسب نوزاد، زردی ایجاد می شود. در این شرایط می توانید با کمک ماما یا متخصص اطفال راه های صحیح شیردهی را بیاموزید.

لامپ زردی نوزاد و مهتاب

فتوتراپی درمانی با استفاده از نوع خاصی از نور (نه نور خورشید) است. گاهی اوقات برای درمان یرقان در نوزادان استفاده می شود زیرا به کبد کودک کمک می کند تا بیلی روبین را از خون آنها خارج کند. هدف از فتوتراپی قرار دادن پوست نوزاد در معرض نور تا حد امکان است.

فتوتراپی درمان با نوع خاصی از نور (نه نور خورشید) است.

زردی نوزاد و گروه خونی مادر

ناسازگاری گروه خونی مادر و نوزاد نیز دلیلی برای پایش دقیق‌تر زردی نوزاد است. این زمانی اتفاق می‌افتد که مادر دارای گروه خونی O باشد (در نتیجه آنتی‌بادی‌هایی علیه سلول‌های A و B دارد) و نوزادش دارای گروه خونی A یا B باشد.

زردی نوزاد و مشکل کبد

ادرار نوزاد تازه متولد شده باید بی رنگ باشد. اگر ادرار کودک شما زرد یا مدفوع او رنگ پریده است، این می تواند نشان دهنده بیماری کبدی باشد و باید این را به ماما یا پزشک خود گزارش دهید تا درجه زردی را بررسی کند.

زردی نوزاد و خواب زیاد

زردی یا عفونت ممکن است باعث خواب آلودگی کودک شود. این طبیعی است، اما تغذیه مکرر با شیر مادر می تواند از تبدیل شدن آن به یک مشکل کمک کند.

آیا زردی نوزاد همراه با تب خطرناک است؟

در صورت عدم درمان، زردی شدید نوزادی می تواند منجر به آنسفالوپاتی حاد بیلی روبین شود که ناشی از سطوح سمی بیلی روبین در مغز است. نوزاد ممکن است تب داشته باشد، بی حال باشد، زیاد گریه کند، از شیر دادن امتناع کند و گردن و بدنش را به عقب خم کند.

راه های تشخیص زردی نوزاد چیست؟

چگونه زردی نوزاد را تشخیص دهیم؟ در ابتدا وظیفه شما به عنوان والدین نوزاد این است که پس از ترخیص دائماً نوزاد را از نظر علائم زردی بررسی کنید و در صورت بروز مشکلات مذکور با پزشک مشورت کنید. پس از مشاهده علائم جسمانی و مشورت با پزشک، پزشک اقدامات درمانی و تشخیصی زیر را انجام می دهد.

پزشک شما به احتمال زیاد زردی نوزاد را بر اساس ظاهر کودک شما تشخیص خواهد داد. اما برای تشخیص قطعی، اندازه گیری بیلی روبین در خون نوزاد ضروری است. میزان بیلی روبین نوزاد یا شدت زردی، مدت زمان درمان را تعیین می کند. مراحل تشخیص زردی و اندازه گیری بیلی روبین به شرح زیر است:

معاینهی جسمی

نمونه برداری کبد

آزمایش خون کودک

تست پوستی بیلی روبین: تست پوستی با استفاده از دستگاهی به نام بیلی روبین سنج انجام می شود. در این آزمایش این کار با دستگاهی انجام می شود که بازتاب نور خاص را از طریق پوست اندازه گیری می کند.

آزمایش خون و ادرار: برای بررسی بیماری زمینه ای، پزشک ممکن است آزمایش خون و ادرار را تجویز کند.

درمان زردی نوزاد چیست؟

زردی خفیف اغلب به طور خود به خود در عرض 2 تا 3 هفته برطرف می شود. اگر زردی متوسط ​​تا شدید رخ دهد، ممکن است کودک شما نیاز به بستری شدن در بیمارستان داشته باشد. درمان های کاهش سطح بیلی روبین در خون نوزاد عبارتند از:

1. نور درمانی (فتوتراپی)

کودک شما ممکن است زیر یک لامپ مخصوص قرار گیرد که نور در طیف آبی-سبز ساطع می کند. نور شکل و ساختار مولکول های بیلی روبین را تغییر می دهد و از طریق ادرار و مدفوع دفع می شود. در طول درمان، پتوی کودک شما فقط یک پوشک و محافظ چشم او برای جلوگیری از آسیب اشعه به چشمان او است. در برخی موارد، کودک باید در بیمارستان بستری شود تا در دستگاه قرار گیرد. اما در برخی موارد می توان دستگاه زردی نوزاد یا دستگاه فتوتراپی را اجاره کرد و با تجویز پزشک در منزل از آن استفاده کرد.

هزینه کرایه دستگاه زردی نوزاد کمتر از هزینه بستری است. هزینه این دستگاه ها به ازای هر شب محاسبه می شود.

2. ایمونوگلوبولین داخل وریدی (IVIG)

زردی ممکن است با تفاوت در گروه خونی مادر و نوزاد مرتبط باشد. این عارضه باعث انتقال آنتی بادی ها از مادر به نوزاد می شود که به تجزیه سریع گلبول های قرمز خون نوزاد کمک می کند. تزریق داخل وریدی ایمونوگلوبولین (پروتئین خونی که می تواند سطح آنتی بادی را کاهش دهد) می تواند زردی و نیاز به تزریق خون را کاهش دهد.

3. انتقال خون

هنگامی که زردی شدید به درمان های دیگر پاسخ نمی دهد، ممکن است نوزاد نیاز به تزریق خون داشته باشد. انتقال خون شامل گرفتن مقدار کمی از خون نوزاد و جایگزینی آن با خون فرد دیگری است که در این صورت بیلی روبین و آنتی بادی های مادر رقیق می شوند. این روش در بخش مراقبت های ویژه نوزادان (NICU) انجام می شود.

سریعترین راه برای درمان زردی نوزاد چیست؟

فتوتراپی که شامل درمان با نوع خاصی از نور (نه نور خورشید) است، سریعترین روش شناخته شده برای درمان زردی است.

روش زندگی و درمان خانگی زردی نوزاد چیست؟

زمانی که زردی نوزاد جدی نباشد، پزشک ممکن است رژیم غذایی نوزاد را تغییر دهد. تغییر در رژیم غذایی کودک می تواند سطح بیلی روبین را کاهش دهد. اگر سؤال یا نگرانی در مورد میزان یا زمان نیاز به تغذیه کودک دارید، یا اگر با شیر مادر مشکل دارید، با پزشک خود صحبت کنید. محصولات زیر می توانند زردی را درمان کرده و زردی نوزادان را کاهش دهند:

تغذیه مکرر: تغذیه مکرر شیر بیشتری را در اختیار کودک قرار می دهد و باعث دفع بیشتر می شود. حرکات بیشتر روده منجر به دفع مقدار بیشتری مدفوع می شود و در نتیجه سطح بیلی روبین کودک کاهش می یابد.

تغذیه تکمیلی: اگر کودک شما در تغذیه با شیر مادر مشکل دارد، یا وزن خود را کاهش داده است، یا دچار کم آبی و کم آبی است، ممکن است پزشک به شما توصیه کند که به مدت 2 تا 3 روز به کودک شیر بدهید. فقط از شیر خشک استفاده کنید و سپس دوباره شیردهی را شروع کنید. از پزشک خود در مورد گزینه های تغذیه ای مناسب برای کودک خود راهنمایی بخواهید.

مرتبط:  چرا سود سهام عدالت من واریز نشده

درمان زردی نوزاد در طب سنتی

نشانه زردی زبان چیست؟ در طب سنتی درمان های بی شماری برای زردی نوزادان وجود دارد که هنوز هم عموم مردم برای درمان این مشکل در نوزادان از آن ها استفاده می کنند. بهتر است بدانید قبل از استفاده از هر دارو یا گیاه خاصی برای درمان نوزاد مبتلا به زردی باید با پزشک مشورت کنید. برخی از این روش ها باورهای نادرستی هستند که فقط وضعیت کودک را بدتر می کنند. از جمله درمان های زردی نوزاد در طب سنتی می توان به موارد زیر اشاره کرد.

متن انگلیسی: “یرقان را می توان با مصرف مایعات فراوان مانند آب تربچه، آب انگور فرنگی، آب لیمو، آب نیشکر و آب فراوان درمان کرد. »
ترجمه فارسی: “یرقان را می توان با مصرف مایعات فراوان مانند آب تربچه، آب انگور، آب لیمو، آب نیشکر و آب فراوان درمان کرد.”

به نقل از سایت lybrate

۱. شیر خشت

خاک رس شیر از نوعی گیاه به دست می آید و از دیرباز به عنوان ماده ای برای درمان زردی نوزادان استفاده می شده است. با توجه به تحقیقات کنونی، ثابت شده است که قطره شیر خاک رس خوراکی همراه با نور درمانی می تواند تاثیر قابل توجهی در درمان زردی داشته باشد.

۲. زردی نوزاد و عرق کاسنی

شستن و استحمام نوزاد با عرق کاسنی و آب ولرم می تواند در درمان یرقان موثر باشد.

۳. ترنجبین و آب

یک تکه حوله تمیز را به مخلوط آب حرا و آب جوشانده آغشته کنید و پس از سرد شدن آن را روی پیشانی و پشت گوش کودک بگذارید.

۴. حجامت نوزادان 

شاید برای شما عجیب باشد اما در طب سنتی یکی از راه حل های درمان زردی نوزاد حجامت است. در این روش یک خراش کوچک در پشت گوش نوزاد ایجاد می شود تا خون اضافی تخلیه شود. این کار باید در محیطی بهداشتی و زیر نظر متخصص انجام شود.

در طب سنتی یکی از راهکارهای درمان زردی نوزاد، حجامت کردن است.

۵. عناب دم کرده یا خام 

مصرف عناب توسط مادر منجر به خنک شدن شیر مادر و کاهش دمای بدن و سطح بیلی روبین نوزاد می شود. در نتیجه زردی کاهش می یابد. به طور کلی در طب سنتی درمان زردی نوزاد بر اساس رژیم غذایی مادر و مصرف غذاهای سرد برای کاهش میزان بیلی روبین خون است.

۶. خاکشیر برای زردی نوزاد

خواص خاکشیر می تواند به درمان زردی نوزاد 20 روزه کمک کند و تاکنون موردی از نارضایتی و ناراحتی گزارش نشده است.

سریعترین راه برای درمان زردی نوزاد چیست؟ هم اکنون مشاوره تخصصی دریافت کنید.

رژیم غذایی مادر برای نوزاد مبتلا به زردی چگونه است؟

در کنار موارد ذکر شده، یکی از مهم ترین مواردی که در درمان زردی نوزاد موثر است، رژیم غذایی مادر در دوران شیردهی و تغذیه در دوران بارداری است. در این دوران بهتر است مادران از محصولات خنک کننده مانند شیره شاطره یا کاسنی و خشیر استفاده کنند تا شیرشان خنک شود و بیلی روبین اضافی خارج شود.

موارد دیگری که مادران شیرده می توانند برای درمان زردی نوزاد به رژیم غذایی خود اضافه کنند عبارتند از:

استفاده از میوه هایی مانند لیمو شیرین، لیمو ترش، هندوانه، سیب و غیره.

از سبزیجاتی مانند کرفس و اسفناج استفاده کنید

آب سیب و آب هندوانه را با شیرینی بخورید

استفاده از روغن زیتون در غذا

چای بنوش

افزایش استفاده از ماهی و مرغ (گوشت سفید)

لبنیات بخورید

خوردن دوغ با غذا

همچنین می توانید فرنی، شیر برنج یا عدس و غیره را اضافه کنید. به رژیم غذایی شما

از خوردن غذاهایی مانند بادام هندی، بادام زمینی، توت، کنجد، گلاب، بادمجان، پرتقال، پسته و غذاهای گرم تا حد امکان خودداری کنید. ضمناً هرگونه تغییر در رژیم غذایی باید با نظر پزشک انجام شود زیرا در موارد خاصی ممکن است غذاهای مصرفی مادر جزو غذاهای ممنوعه برای کودکان زیر 2 سال باشد.

چگونه متوجه شوید که زردی چه زمانی درمان می شود؟

قبلاً اشاره کردیم که نوزاد باید به طور دوره ای آزمایش شود تا سطح بیلی روبین خون او مشخص شود. به این ترتیب می توان روند بهبود را دنبال کرد. معمولا بعد از 2 هفته علائم زردی نوزاد از بین می رود و رنگ پوست و چشم نوزاد به حالت عادی برمی گردد. دیگر خبری از قولنج و گریه مداوم، مشکلات گوارشی و علائم مشکلات کبدی نیست و در نهایت اگر زردی نوزاد ناشی از بیماری دیگری نباشد، به حالت عادی برمی گردد.

بهترین پزشک برای تشخیص و درمان زردی نوزاد کیست؟

متخصص اطفال بهترین پزشک برای تشخیص و درمان این مورد است. پزشک پس از معاینات اولیه و فیزیکی و پس از انجام آزمایشات لازم بهترین روش درمانی را پیشنهاد می کند.

معمولا بعد از ۲ هفته علائم زردی نوزاد از بین رفته و رنگ پوست و چشم کودک به حالت عادی باز می‌گردد.

عوارض زردی در نوزادان چیست؟

زردی در اکثر نوزادان به طور طبیعی درمان می شود و اغلب عارضه خاصی ایجاد نمی کند، مگر در مواردی مانند عوارض زایمان زودرس. اما اگر افزایش غیرطبیعی سطح بیلی روبین (یرقان شدید نوزاد) به موقع درمان و تشخیص داده نشود، رسوب بیش از حد آن در مغز و خون می تواند مشکلات عصبی جبران ناپذیری بر جای بگذارد. برخی از شایع ترین عوارض جانبی عدم درمان و عدم درمان زردی در نوزادان شامل موارد زیر است.

انسفالوپاتی بیلی روبین حاد

بیلی روبین برای سلول های مغز سمی است. در یک کودک مبتلا به زردی شدید، خطر انتقال بیلی روبین به مغز وجود دارد، وضعیتی که به عنوان آنسفالوپاتی حاد بیلی روبین شناخته می شود. درمان سریع می تواند از آسیب دائمی قابل توجهی در آینده جلوگیری کند. علائمی که در انسفالوپاتی حاد بیلی روبین در کودک مبتلا به زردی مشاهده می کنیم عبارتند از:

اکراه

سخت بیدار شدن

با صدای بلند فریاد بزن

مکیدن یا تغذیه ضعیف و ضعیف

پشت گرد و قوس گردن و بدن

تب

کرنیکتروس

سندرمی که اگر آنسفالوپاتی حاد بیلی روبین باعث آسیب دائمی مغز شود رخ می دهد. زردی هسته ای می تواند علائمی مانند:

حرکات غیر ارادی و غیرقابل کنترل (فلج مغزی)

به طور مداوم به سمت بالا نگاه می کنید (مشکلات بینایی)

از دست دادن شنوایی

رشد ضعیف مینای دندان

به همین دلیل انجام آزمایش بیلی روبین و تشخیص و درمان به موقع زردی نوزاد با شناخت علائم بسیار مهم است.

کرنیکتروس  سندرمی است که اگر آنسفالوپاتی حاد بیلی روبین باعث آسیب دائمی به مغز شود، اتفاق می افتد.

عوامل موثر بر تشدید زردی نوزادان چیست؟

زردی نوزاد از چه زمانی شروع می شود و چقدر طول می کشد؟ عوامل خطر اصلی برای زردی، به ویژه زردی شدید که می تواند منجر به عوارض شود، عبارتند از:

زایمان زودرس: نوزادی که قبل از هفته 38 بارداری متولد می شود ممکن است نتواند به سرعت یک نوزاد ترم بیلی روبین را پردازش کند. همچنین نوزادان نارس ممکن است کمتر غذا بخورند و مدفوع کمتری داشته باشند که منجر به دفع کمتر بیلی روبین در مدفوع می شود.

کبودی در حین زایمان: نوزادانی که در حین زایمان دچار کبودی و خونریزی زودرس می شوند ممکن است به دلیل تخریب گلبول های قرمز بیشتر، سطح بیلی روبین بالاتری داشته باشند.

گروه خونی: اگر گروه خونی مادر با جنین متفاوت باشد، ممکن است کودک آنتی بادی هایی را از طریق جفت دریافت کرده باشد که باعث تخریب غیرطبیعی و سریع گلبول های قرمز خون می شود.

شیردهی: نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می شوند، به ویژه آنهایی که در شیردهی مشکل دارند یا به اندازه کافی از شیر مادر تغذیه نمی کنند، در معرض خطر زردی هستند. کم آبی بدن یا کاهش دریافت کالری می تواند در ایجاد زردی نقش داشته باشد. با این حال، به دلیل فواید شیردهی، کارشناسان همچنان آن را توصیه می کنند. مهم است که مطمئن شوید کودک شما شیر، مایعات و آب کافی دریافت می کند.

خطرات زردی نوزاد، آیا زردی نوزاد تا چند روز خطرناک است؟

عوامل زیر می توانند در ایجاد زردی در دوران کودکی خطرناک باشند:

مصرف سیگار و مواد مخدر در دوران شیردهی و بارداری

محیط نامناسب و تغذیه کودک

استفاده از داروهای شیمیایی در دوران بارداری و شیردهی

مصرف زیاد غذاهای تند و تند

مصرف غذاهای سنگین و دیر هضم مانند گوشت اعضای بدن و فست فودها در دوران شیردهی

استفاده از ادویه های مخصوص در رژیم غذایی مادر که باعث ایجاد حساسیت غذایی در کودک می شود.

مصرف سبزیجات خام مانند سیر، پیاز خام، بادمجان

پیشگیری از زردی نوزادان چیست؟

بهترین پیشگیری از زردی نوزاد، تغذیه کافی و کافی است. نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می شوند باید هشت تا دوازده بار در روز در هفته اول تولد تغذیه شوند. نوزادانی که از شیرخشک (شیر خشک) تغذیه می‌کنند باید در هفته اول زندگی هر دو تا سه ساعت یک تا دو اونس شیر خشک (حدود 30 تا 60 میلی‌لیتر) مصرف کنند.

نتیجه گیری و راهنمایی برای مراجعه به پزشک

زردی نوزادان را می توان اولین بیماری و مشکل والدین دانست. آیا شما با چنین مشکلی مواجه شده اید؟ روش شما برای درمان زردی نوزاد چه بود؟ اگرچه زردی نوزاد عارضه ای ایجاد نمی کند و به سرعت قابل درمان است، اما در کودکانی که علائم خطرناکی دارند مشکلات جدی تری ایجاد می کند. به همین دلیل، بهترین کاری که باید هنگام مشاهده علائم انجام دهید، مشورت با متخصص اطفال است. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و یا مشاوره آنلاین با متخصص اطفال که جزو بهترین پزشکان در این زمینه است به وب سایت پزشک خود مراجعه کنید.

پزشک شما مراقب سلامتی شماست!

فهرست

زردی نوزاد یک بیماری شایع و معمولا بی ضرر در نوزادان است که باعث زردی پوست و سفیدی چشم می شود. سایر علائم زردی نوزاد عبارتند از:

زرد شدن کف دست یا پا

ادرار زرد تیره (ادرار نوزاد باید بی رنگ باشد)

مدفوع کم رنگ (مدفوع باید زرد یا نارنجی باشد)

یکی از علائم اصلی زردی نوزاد زرد شدن پوست است.

زردی نوزاد چقدر طول می کشد؟

علائم زردی در نوزادان معمولاً 2 تا 3 روز پس از تولد ظاهر می شود و در صورت درمان نشدن، معمولاً زمانی که نوزاد به دو هفتگی می رسد، خود به خود از بین می رود.

چه زمانی باید با پزشک مشورت کرد؟

نوزاد شما در عرض 72 ساعت پس از تولد از نظر زردی آزمایش می شود. اگر علائم زردی در او مشاهده شد، سریعاً با یک ماما یا پزشک عمومی آنلاین صحبت کنید. اگرچه زردی معمولاً دلیلی برای نگرانی نیست، اما باید مشخص شود که آیا کودک شما به درمان نیاز دارد یا خیر. اگر وضعیت زردی نوزاد خود را در خانه زیر نظر دارید و متوجه بروز علائم زردی یا کاهش اشتها شدید، حتما با پزشک مشورت کنید.

چرا نوزاد من زردی دارد؟

زردی نوزاد به دلیل تجمع بیلی روبین در خون ایجاد می شود. بیلی روبین ماده ای زرد رنگ است که با شکستن گلبول های قرمز خون که حامل اکسیژن در بدن هستند در خون آزاد می شود. دلیل شایع بودن زردی در نوزادان این است که تعداد گلبول های قرمز خون بالاست و این گلبول های قرمز به سرعت تولید و از بین می روند. علاوه بر این، کبد کودک به طور کامل تشکیل نشده است و بنابراین توانایی کاهش بیلی روبین را از خون دارد.

تا زمانی که کودک شما 2 هفتگی می شود، توانایی کبد او برای تبدیل بیلی روبین افزایش یافته است، بنابراین زردی معمولا بدون آسیب رساندن به کودک در این سن از بین می رود. در تعداد کمی از موارد، علت زردی ممکن است بیماری باشد. اگر علائم زردی در 24 ساعت پس از تولد ظاهر شود، احتمال بیمار بودن نوزاد افزایش می یابد.

مرتبط:  چطور طور به حساب قبلی اینستاگرام برگردیم

زردی چقدر شایع است؟

زردی نوزادی یکی از شایع ترین بیماری هایی است که نوزادان را درگیر می کند. تخمین زده می شود که از هر 10 نوزاد، 6 نوزاد از زردی رنج می برند. علاوه بر این، از هر 10 نوزاد نارس، 8 نوزاد از زردی رنج می برند.

اما از 20 نوزاد، فقط سطح بیلی روبین یک نوزاد آنقدر بالا می رود که نیاز به درمان دارد. به دلایل نامشخصی، شیردهی خطر زردی نوزاد را افزایش می دهد و این نوع زردی می تواند تا یک ماه یا بیشتر ادامه داشته باشد.

زردی نوزاد چگونه درمان می شود؟

معمولاً زردی نوزادان نیازی به درمان ندارد زیرا همانطور که قبلاً گفتیم این مشکل در عرض 14-10 روز بدون اقدامات خاصی برطرف می شود. با این حال، ممکن است زردی بیش از دو هفته طول بکشد. درمان تنها زمانی ضروری است که درجه زردی نوزاد افزایش یابد، زیرا درجه زردی بیش از حد نوزاد می تواند باعث ورود بیلی روبین به مغز و در نتیجه آسیب مغزی شود. دو درمان اصلی برای زردی نوزاد وجود دارد که در بیمارستان برای کاهش سریع زردی نوزاد انجام می شود:

فتوتراپی: طول موج خاصی از نور به پوست کودک می تابد و بیلی روبین را به ترکیبی تبدیل می کند که به راحتی توسط کبد تجزیه می شود.

تعویض خون: در این روش، خون نوزاد از طریق لوله نازکی (کاتتر) که در رگ های خونی او قرار می گیرد از بدن او خارج می شود و با خون اهداکننده جایگزین می شود. بدن بسیاری از نوزادان به این روش بسیار خوب پاسخ می دهد و پس از چند روز می توانند از بیمارستان مرخص شوند.

زردی نوزاد چه مشکلاتی ایجاد می کند؟

اگر زردی نوزاد خیلی شدید باشد و نوزاد درمان نشود، خطر آسیب دائمی مغز وجود دارد. به این حالت کرنیکتروس می گویند. این بیماری بسیار نادر است و تقریباً از هر 100000 نوزاد یک نوزاد با این مشکل مواجه است.

علائم زردی نوزاد

زردی معمولاً سه روز پس از تولد ظاهر می شود و پس از دو هفته از بین می رود. در نوزادان نارس که بیشتر مستعد زردی هستند، این مشکل 5 تا 7 روز پس از تولد ظاهر می شود و تا سه هفته ادامه می یابد. علاوه بر این، نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند ممکن است علائم زردی را برای مدت طولانی‌تری نشان دهند و حتی ممکن است به مدت 3 ماه از این وضعیت رنج ببرند.

اگر نوزاد شما زردی داشته باشد، پوست او کمی زرد می شود. زردی معمولا از سر و صورت شروع می شود و سپس به سینه و شکم گسترش می یابد. در برخی از نوزادان، زردی روی دست ها و پاها نیز تاثیر می گذارد. اگر با انگشت روی پوست فشار بیاورید، زردی پوست بیشتر خود را نشان می دهد. این مشکل می تواند در سایر قسمت های بدن نیز خود را نشان دهد. این بخشها عبارتند از:

در سفیدی چشم

داخل دهان

کف پا

کف دست

نوزاد مبتلا به زردی ممکن است علائم زیر را نیز داشته باشد:

خسته بودن

از دست دادن اشتها یا نخوردن

ادرار زرد تیره (ادرار نوزاد باید بی رنگ باشد)

مدفوع کم رنگ (مدفوع نوزاد باید زرد یا نارنجی باشد)

علل زردی نوزاد

علت زردی افزایش سطح بیلی روبین در خون است که به این حالت هیپربیلی روبینمی می گویند. بیلی روبین یک ترکیب زرد رنگ است که به دلیل تجزیه گلبول های قرمز در طحال ایجاد می شود. بیلی روبین از طریق جریان خون به کبد می رسد و کبد بیلی روبین را به ترکیبی تبدیل می کند که از طریق صفرا در دستگاه گوارش دفع و در نهایت دفع می شود. اگر میزان بیلی روبین خون بسیار زیاد باشد، کبد نمی تواند همه آن را از بین ببرد و در نتیجه زردی ایجاد می شود.

علت شایع شدن زردی در نوزادان این است که تراکم گلبول های قرمز خون نوزادان زیاد است و کبد نوزاد به طور کامل تشکیل نشده است. در نتیجه، کبد نمی تواند به طور موثر تمام بیلی روبین تولید شده را حذف کند. غلظت بیلی روبین در خون نوزادان می تواند به دو برابر غلظت آن در خون بزرگسالان برسد.

وقتی نوزاد به دو هفته می رسد، غلظت بیلی روبین در خونش کاهش می یابد و کبدش پر می شود. در نتیجه زردی بعد از دو هفته تقریباً به طور کامل از بین می رود. به عبارت دیگر، زردی معمولاً بدون نیاز به درمان خودبه‌خود بهبود می‌یابد. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد دلایل زردی نوزاد می توانید از مشاوره آنلاین متخصصان اطفال در پذیرش 24 بهره مند شوید.

تغذیه با شیر مادر

شیردهی نیز می تواند یکی از علل زردی نوزادان باشد. پس شیرخشک برای پیشگیری از زردی نوزاد تجویز می شود و اگر درجه زردی نوزاد بسیار زیاد باشد تا زمانی که زردی به طور کامل درمان نشود، بهتر است نوزاد شیرخشک بخورد تا شیر مادر.

اگر زردی خیلی شدید نباشد و کاملا طبیعی به نظر برسد، نیازی به قطع شیردهی نیست. فواید شیر مادر بر مضرات و خطرات زردی بیشتر است. در صورت نیاز به درمان زردی نوزاد، نوزاد باید شیر و مایعات بیشتری بنوشد.

مشخص نیست که چرا شیر مادر باعث زردی می شود، اما نظریه هایی در مورد آن وجود دارد. به عنوان مثال، شیر مادر ممکن است حاوی ترکیباتی باشد که توانایی کبد برای تبدیل بیلی روبین را کاهش می دهد. زردی همراه با شیر مادر گاهی اوقات زردی شیر مادر نامیده می شود.

بیماری‌های زمینه‌ای

گاهی اوقات زردی می تواند نشانه ای از بیماری باشد. این نوع بیماری را زردی پاتولوژیک می نامند. علل زردی پاتولوژیک عبارتند از:

کم کاری تیروئید: غده تیروئید به اندازه کافی هورمون تولید نمی کند.

ناسازگاری گروه خونی: زمانی که مادر و کودک دارای گروه های خونی متفاوتی هستند و خون آنها در دوران بارداری یا زایمان مخلوط می شود.

بیماری فاکتور رزوس: این وضعیت زمانی رخ می دهد که خون مادر Rh منفی و خون نوزاد Rh مثبت باشد.

عفونت ادراری

سندرم کریگلر نجار: یک اختلال ارثی که بر آنزیم تبدیل کننده بیلی روبین تأثیر می گذارد.

انسداد یا مشکل در مجاری صفراوی و کیسه صفرا: کیسه صفرا محل ذخیره صفرا است. ماده صفراوی از طریق مجاری صفراوی به روده هدایت می شود.

نقص ارثی آنزیمی به نام کمبود گلوکز 6-فسفات دهیدروژناز (G6PD) نیز می تواند باعث زردی دوران کودکی یا حتی کرنیکتروس شود. بسیار مهم است که با ماما یا پزشک خود در مورد سابقه خانوادگی G6PD صحبت کنید.

تشخیص زردی نوزاد

نوزاد شما 72 ساعت پس از تولد از نظر زردی آزمایش می شود. با این حال، اگر زردی تشخیص داده نشد، باید پس از بازگشت به خانه نیز مراقب علائم زردی در نوزاد خود باشید، زیرا گاهی اوقات زردی ممکن است تا چند هفته پس از تولد ظاهر نشود.

هنگامی که نوزاد خود را به خانه می آورید، همیشه مراقب زرد شدن پوست و سفیدی چشم باشید و نوزاد خود را به دقت از نظر هرگونه نشانه ای از زردی معاینه کنید. برای این کار انگشت خود را به آرامی روی بینی یا پیشانی نوزاد فشار دهید و اگر نقطه زردی در جایی که فشار داده اید باقی بماند، نشان دهنده زردی نوزاد است.

علاوه بر این، باید رنگ ادرار و مدفوع کودک خود را نیز بررسی کنید. اگر رنگ ادرار نوزاد زرد باشد به این معنی است که نوزاد زردی دارد. مدفوع کم رنگ نیز می تواند نشانه ای از زردی در نوزاد باشد. در اسرع وقت با یک ماما یا پزشک عمومی صحبت کنید و کودک خود را برای معاینه ببرید. راه دیگر برای اطمینان از وضعیت زردی نوزاد تماس با مشاوره آنلاین 24 ساعته است، در صورتی که مشخص شد نوزاد شما زردی دارد، باید آزمایش زردی نوزاد انجام شود تا مشخص شود که آیا درمان ضروری است یا خیر.

معاینه‌ی چشمی

در این روش، پزشک پوست نوزاد را به صورت چشمی بررسی می کند تا علائم زردی را بررسی کند. مناطق دیگری که باید بررسی شوند عبارتند از:

سفیدی چشم

آدامس بچه

رنگ ادرار یا مدفوع نوزاد

تست بیلی‌روبین

آزمایش بیلی روبین آزمایشی برای زردی نوزادان است که در آن غلظت بیلی روبین در خون نوزاد اندازه گیری می شود. این آزمایش را می توان به روش های زیر انجام داد:

آزمایش زردی نوزاد با دستگاه: برای آزمایش زردی نوزاد با دستگاهی از دستگاهی به نام بیلی روبین سنج استفاده می شود که نور خاصی را به پوست نوزاد می تاباند. این دستگاه می تواند غلظت بیلی روبین خون نوزاد را با آنالیز نور منعکس شده از پوست نوزاد محاسبه کند.

آزمایش خون: در این روش با سوزن از پاشنه پای نوزاد نمونه خون گرفته و غلظت بیلی روبین سرم خون اندازه گیری می شود.

در بیشتر موارد از دستگاه بیلی روبین متر برای محاسبه درجه زردی نوزاد استفاده می شود. آزمایش خون تنها در صورتی ضروری است که زردی در 24 ساعت پس از تولد اتفاق بیفتد یا در صورتی که قرائت آزمایش زردی نوزاد با دستگاه بسیار بالا باشد.

درمان زردی نوزاد

درمان زردی نوزاد تنها زمانی ضروری است که میزان زردی آن بسیار بالا باشد. درجه زردی با آزمایش زردی نوزاد با دستگاه یا آزمایش خون مشخص می شود. در اکثر نوزادان مبتلا به زردی، هیچ اقدام پزشکی لازم نیست. در صورت عدم نیاز به درمان، نوزاد باید با شیر مادر تغذیه شود و در صورت لزوم، برای تغذیه از خواب بیدار شود.

اگر زردی نوزاد پس از دو هفته بدتر شد یا بهبود نیافت، اقدامات درمانی باید آغاز شود. در این صورت باید آزمایشات تکمیلی انجام شود تا مشخص شود که علت زردی یک بیماری زمینه ای است یا خیر. ممکن است کودک شما به نور درمانی یا تزریق خون نیاز داشته باشد. این درمان ها ضروری است، اگر در روند درمان سهل انگاری شود، می تواند منجر به آسیب دائمی مغز نوزاد شود.

برخی معتقدند برای رفع زردی نوزاد باید به دعا متوسل شد، اما بهتر است سلامت نوزاد خود را به خطر نیندازید و در صورت بالا بودن میزان زردی نوزاد، بلافاصله درمان را شروع کنید.

استفاده از قرص فنوباربیتال برای زردی نوزادان

سوال بیمار:

دختر من 15 روزه است و 2 بار به دلیل زردی بالا بستری شده است که ظاهراً به دلیل تفاوت گروه خونی مادر و فرزند است. در حال حاضر 10 مورد زردی دارد و دکتر به مدت 5 روز قرص فنوباربیتال تجویز کرده است. با توجه به عوارض این دارو، آیا قرصی برای درمان زردی نوزادان توصیه می کنید؟ چه راه حل های دیگری برای کاهش زردی طولانی مدت ارائه می شود؟

عملا هیچ راهی برای پیشگیری از زردی نوزاد وجود ندارد، اما با کاهش شیردهی می توان شدت آن را کاهش داد. البته این کار تا زمانی که درجه زردی خیلی بالا نرود توصیه نمی شود، زیرا فواید شیر مادر به مراتب بیشتر از مضرات و خطرات زردی خفیف است.

زردی یک بیماری شایع در نوزادان است که معمولاً نیازی به درمان ندارد، اما اگر میزان زردی در نوزاد بیشتر از حد طبیعی باشد، باید اقدامات درمانی مانند نور درمانی یا تبادل خون انجام شود. مهم ترین علائم زردی نوزاد زرد شدن پوست، سفیدی چشم ها، زردی ادرار و مدفوع کم رنگ است. زردی می‌تواند طبیعی باشد یا به دلایلی مانند شیردهی یا بیماری‌های زمینه‌ای ایجاد شود، اما در بیشتر موارد جای نگرانی ندارد و معمولاً در حدود دو هفتگی به تدریج از بین می‌رود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد زردی نوزاد می توانید از مشاوره آنلاین 24 ساعته اطفال بهره مند شوید.

مشاوره آنلاین متخصص اطفال

4.2/5 (10 نظر)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا