چطور به جوجه گنجشک غذا بدهیم

محتوا

گنجشک را آبیاری کرده و به آن غذا بدهید

چرا هیچی نمیخوره؟

گنجشک مثل خروس یا مرغ نیست که در حال نوک زدن غذا بخورد، باید خودتان به آن غذا بدهید. شما باید یک سرنگ کوچک تهیه کنید. ابتدا باید غذای مورد نظر را داخل سرنگ بمکید، سپس آن را به زور به مرغ بدهید و در حین دادن غذا خش خش یا جیر جیر کنید. به اجبار غذا و آب را با سرنگ دو یا سه بار تغذیه کنید (صدا کردن). سپس جوجه گنجشک وقتی صدای غذا خوردن را می شنود و سرنگ را می بیند، دهانش را باز می کند تا به او غذا بدهد. با توجه به سن مرغ باید هر یک یا دو ساعت یا زودتر به آن غذا بدهید.

هرگز به گنجشک در جوانی آب ندهید

پرنده به هنگام گرسنگی دهان خود را کاملا باز می‌کند. زمان غذادهی هر ۱۵ تا ۲۰ دقیقه و در طول بیداری پرنده (از سحر تا غروب) است.

در دوره ای که جوجه گنجشک هنوز پرهای خود را رشد نداده و هنوز بچه است، آب مورد نیاز گنجشک از طریق غذایی که دریافت می کند تامین می شود. مادر گنجشک ها به گنجشک ها آب نمی دهد. فقط در موارد خاص، مثلاً اگر پرنده در هضم غذا مشکل دارد، از قلم آبرنگ مرطوب برای آب دادن به گنجشک استفاده کنید. مراقب باشید حیوان را خفه نکنید.

در دوره ای که گنجشک تغذیه می کند، می توانید یک ظرف پر از آب را جلوی آن قرار دهید.

منقار پرنده را تمیز نگه دارید.

پس از اتمام غذا، منقار پرنده را با یک پارچه نسبتا مرطوب یا حوله مناسب تمیز کنید. وجود بقایای غذا باعث عفونت و سایر مشکلات می شود.

غذای مناسب برای گنجشک

اگر نزدیک شما یک فروشگاه غذای حیوانات خانگی وجود دارد، می توانید از غذای مرطوب گربه استفاده کنید. و مطمئن شوید که پرنده نشخوار نمی کند و نمی جود و کل فرآیند هضم در معده انجام می شود پس غذا را نرم کرده و تکه تکه کنید. اگر نمی توانید غذای گربه تهیه کنید، توت ها یا حشرات کوچکی را که فکر می کنید گنجشک های اطراف شما از آنها تغذیه می کنند تهیه کنید، آنها را خوب نرم کرده و به حیوان بدهید. عنکبوت، شته و کرم غذای مناسبی هستند. هر چه حیوان بزرگتر باشد، به غذای زنده بیشتری نیاز دارد. تنوع غذایی باعث می شود پرنده بهتر رشد کند.

از دادن کرم خاکی به گنجشک ها (به دلیل وجود نوعی سم در آنها) خودداری کنید.

گنجشک ها پرنده های کوچک آوازخوانی هستند. برخی بر این باورند که حتی تعداد آنها از انسان هم بیشتر است. آیا تا به حال فکر کرده اید آن پرنده های کوچکی که معمولا پشت پنجره ها می بینید چه می خورند؟! لیست کاملی از رژیم غذایی گنجشک ها را در این مقاله توسط جوان ایرانی شرح می دهیم.

گنجشک ها چه غذایی می خورند؟

طبق تحقیقات انجام شده توسط مجله جوانان ایران، غذای گنجشک ها شامل گندم، جو، غلات، ذرت، برنج و حشرات است. البته غذاهای دیگری هم می خورند که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم. شاید از خود بپرسید که این پرندگان در زمستان که منابع غذایی محدود هستند، از کجا تغذیه می کنند! در واقع، در فصول سرد، گنجشک ها انواع میوه ها، به ویژه انواع توت ها را مصرف می کنند.

غلات

بهترین غذا برای گنجشک ها غلاتی مانند سویا، سورگوم سفید، سورگوم قرمز، ذرت، بلال ذرت، گندم، جو و … است. با این حال، از آنجایی که آنها بسیار کوچک هستند، معمولاً می توانند دانه های کوچک بخورند.

دانه های گیاهی

برخی از دانه های گیاهانی که روی زمین هستند نیز مورد پسند این پرندگان است.

آجیل و آجیل

از آنجایی که آجیل سرشار از پروتئین و روغن های سالم است، برای سلامتی گنجشک بسیار مفید است. می توانید چند آجیل در باغچه خود قرار دهید تا ببینید گنجشک ها چقدر آنها را دوست دارند.

اما مراقب باشید به آنها آجیل شور ندهید، زیرا همانطور که نمک برای سلامتی انسان بسیار مضر است، برای پرندگان نیز همین گونه است.

دانه های آفتابگردان

گنجشک ها به تخمه آفتابگردان علاقه زیادی دارند، آنها را به قطعات کوچک خرد می کنند و می خورند.

میوه ها

گنجشک ها به میوه های خاصی مانند گیلاس، هلو، آلو، هندوانه، سیب، انگور، گلابی و غیره علاقه دارند. اگر می خواهید برای گنجشک ها در باغ خود میوه بگذارید، حتما آن را به چند قسمت تقسیم کنید زیرا آنها نمی توانند میوه سالم بخورند.

مرتبط:  چرا اولین روستاهای پرجمعیت در کنار رودها پدید آمدند

نان ها

گنجشک ها چه غذایی می خورند؟

البته مراقب باشید که نان برای پرندگان آجیلی نباشد پس به تعداد محدود به گنجشک ها نان بدهید. البته سعی کنید نان های سبوس دار مغذی بیشتری بدهید. نان را در آب خیس کنید و نان خیس شده را به گنجشک ها بدهید زیرا نمی توانند بشکنند و تکه های بزرگ نان را بخورند.

سبزیجات

اگرچه گنجشک ها عموماً سبزیجات را دوست ندارند، اما اگر غذاهای دیگری در دسترس نباشد، به سبزیجات روی می آورند. آنها سیب زمینی، کاهو، گوجه فرنگی و توت فرنگی را دوست دارند.

شکار حشرات

گنجشک ها معمولاً حشرات کوچکی مانند کرم، مورچه و زنبور عسل را برای تغذیه جوجه های خود در بهار و اوایل تابستان شکار می کنند.

گنجشک ها عاشق تغذیه روی زمین هستند. اگر دقت کنید می بینید که گنجشک ها بر خلاف سایر پرندگان معمولا روی زمین هستند. بنابراین، آنها همچنین می توانند کرم های خاکی و حشرات را بخورند، زیرا چربی و انرژی زیادی برای آنها فراهم می کند.

توت ها

دیگر غذاهای محبوب برای گنجشک ها توت سفید، توت سیاه، تمشک و توت فرنگی است.

برگها

اگرچه گنجشک ها دانه های گیاهان و علف هایی را که روی زمین می رویند ترجیح می دهند، اما اگر این دانه ها در دسترس نباشند، از برگ درختان تغذیه می کنند. از گل ها و جوانه های گیاهان نیز استفاده می کنند.

غذای انسان

گاهی گنجشک ها باقی مانده غذای انسان را مانند چیپس سیب زمینی می خورند. البته گنجشک هایی هم هستند که از فضولات انسانی تغذیه می کنند. در واقع آنها به دنبال غذای مورد نیاز بدن خود در کنار کیسه های زباله می گردند.

گنجشک ها چگونه غذا پیدا می کنند

گنجشک ها چه غذایی می خورند؟

از آنجایی که گنجشک ها حس بویایی و بینایی قوی دارند، به راحتی غذاهای مورد علاقه خود را پیدا می کنند. در واقع آنها ابتدا از طریق حس بویایی قوی محل غذا را پیدا می کنند، سپس از دید خود برای جداسازی غذا و شناسایی آن استفاده می کنند. سپس با منقار آنها را می شکنند، حشرات را نیز نیش می زنند، سپس غذای مورد علاقه شان را در اختیارشان می گذارند.

اگرچه گنجشک ها انسان ها را برای غذا دنبال می کنند، اما روابط دوستانه و صمیمی با انسان ها برقرار نمی کنند و چندان به ما اعتماد ندارند. این پرندگان از ما انسان ها فرار می کنند و حتی می توانند دست های ما را نوک بزنند.

تغذیه جوجه گنجشک

از آنجایی که جوجه های گنجشک بسیار کوچک هستند و نمی توانند به تنهایی غذا بخورند، بنابراین از غذای برگشتی والدین خود استفاده می کنند. در واقع آنچه را که والدین به آنها می دهند می خورند. البته این جوجه ها معمولاً حشرات را می خورند، زیرا این جوجه ها پروتئین های لازم را برای بدنشان فراهم می کنند. جوجه های گنجشک پس از 4-6 هفته لانه خود را ترک می کنند و به دنبال غذای مورد نیاز خود در طبیعت می گردند. سعی کنید در قبال پرندگان مسئول باشید، به آنها غذا بدهید تا از گرسنگی نمیرند.

غذاهای حرام مرغ عشق و بهترین غذاها برای آنها چیست؟

بهترین غذا برای مرغ عشق چیست؟

چگونه گنجشک را در خانه نگهداری کنیم؟

√ اگر جوجه گنجشک روی زمین افتاده باشد، ممکن است پنجه آنها شکسته و یا خونریزی داخلی داشته باشند. بنابراین باید بلافاصله آنها را نزد دامپزشک ببرید یا با پزشک پرنده شناس تماس بگیرید و راهنمایی های لازم را از او دریافت کنید.

√ به یاد داشته باشید که معمولا جوجه ها در خانه به دلیل تغذیه نامناسب و نوع نگهداری از بین می روند. اگر واقعاً می‌خواهید به جوجه‌های گنجشک کمک کنید، به جای اینکه این پرنده‌های کوچک را در خانه نگه دارید، باید به آنها غذا دهید در جایی که گنجشک‌ها زندگی می‌کنند. گاهی جوجه گنجشک ها از لانه به زمین می افتند چون نمی توانند پرواز کنند! سپس والدین آنها را روی زمین تغذیه می کند. البته اگر در اطراف گربه ها و سگ های ولگرد وجود داشته باشند، احتمال زنده ماندن جوجه ها بسیار کم خواهد بود.

√ حالا اگر جوجه گنجشک را برای نگهداری به خانه آورده اید، بدانید که دانه ها را نوک نمی زند و مثل مرغ و خروس نمی تواند خودش غذا بخورد. در عوض یک سرنگ کوچک تهیه کنید و غذای مورد علاقه آن را داخل سرنگ بریزید و سپس آن را داخل منقار جوجه قرار دهید. هنگام غذا دادن به جوجه ها صدای جیر جیر یا خش خش در بیاورید. در این صورت گنجشک می تواند دهانش را باز کند تا بتوانید به او غذا بدهید. البته باید هر دو سه ساعت یکبار به آنها غذا بدهید تا ویتامین های مورد نیاز بدنشان کم نشود و دچار ضعف و بی حالی نشوند.

مرتبط:  چطور از خط همراه اول شارژ انتقال دهیم

√ گنجشک ها وقتی کوچک هستند نیازی به آب ندارند اما آب مورد نیاز خود را از همان غذا تامین می کنند. در واقع بدانید که حتی پدر و مادر گنجشک ها به آنها آب نمی دهند! فقط در موارد خاص که مرغ ها در هضم غذا مشکل دارند می توانید به آنها آب بدهید. اما خیلی مراقب باشید که خفه نشوند. اگر گنجشک می تواند خودش را تغذیه کند، می توانید یک کاسه آب در جلوی آن قرار دهید تا در صورت نیاز بنوشد.

√ برای تغذیه جوجه های گنجشک، غذای مورد نظر را داخل سرنگ گذاشته و داخل منقار آن ها فرو کنید. البته چند بار اول نمی توانند دهانشان را باز کنند. پس باید او را مجبور کنید تا با صدای جیک جیک یا سوت دهانش را باز کند، سرنگ را وارد دهانش کنید و به او غذا بدهید. دفعه بعد هر وقت صدای شما را بشنود دهانش را باز می کند.

√ باید به مرغ ها غذای مختلفی بدهید و در هر وعده غذایی، خوراک های مغذی تزریق کنید و به آنها غذا بدهید. به جوجه ها هم می توانید سرلاک بدهید. او می تواند به صدایی که او را صدا می کنید عادت کند و با صدای شما به سمت شما بیاید.

گنجشک ها چه غذایی می خورند؟

بهترین غذاهایی که می توانید به جوجه های گنجشک بدهید عبارتند از:

ژله

آب هندوانه

آب خورش و سوپ

حشرات کوچک

البته برخی گزارش کرده اند که مخلوط آرد نخود و آب برای جوجه گنجشک نیز بسیار خوب است. البته خمیر نباید خیلی غلیظ یا خیلی سفت باشد چون باعث آزار مرغ ها می شود.

پیشنهاد مجله جوان ایرانی این است که جوجه گنجشک ها را در خانه نگهداری نکنید، زیرا ممکن است بمیرند! اگر آسیب دیدند، باید آنها را برای درمان به دامپزشک ببرید. اما اگر قادر به پرواز هستند، به آنها غذا بدهید، سپس به جایی که جوجه گنجشک روی زمین افتاده است بروید و قفس گنجشک را در آنجا قرار دهید. مرغ و مادر صدای همدیگر را می شناسند! او ممکن است با تماس گرفتن با یکدیگر والدین خود را پیدا کند.

مراقب باشید که مرغ ها را در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید. شما باید پرواز را به او بیاموزید زیرا می تواند به تنهایی پرواز کند. پس از گذشت یک ماه از تولد جوجه های گنجشک می توانید آنها را در قفس قرار دهید و قفس را در محیط بیرونی که گنجشک ها پرواز می کنند قرار دهید تا جوجه شما پریدن را یاد بگیرد.

آخرین کلمه:

گنجشک ها پرندگانی دوست داشتنی و کمی اجتماعی هستند که صدای دلنشینی دارند. بسیاری از مردم در قبال این پرندگان کوچک احساس مسئولیت می کنند و برای آنها غذا تهیه می کنند. حالا که این مقاله را از یک جوان ایرانی می شناسید و می دانید گنجشک ها به چه غذاهایی علاقه دارند، می توانید این غذاها را تهیه کرده و پشت پنجره یا باغ خود قرار دهید تا پرندگان بتوانند از این غذاها بخورند.

اگر شما عزیزان نیز تجربه تغذیه گنجشک و جوجه آنها را دارید در قسمت نظرات انتهای مطلب پیام خود را بنویسید.

پرورش مرغ

این آموزش مربوط به پرورش و پرورش تمامی جوجه های پرنده مانند: مرغ عشق، طوطی، کبوتر، هلندی، فنچ، بلبل، طوطی و … می باشد. معمولاً بسیاری از پرندگان در فصل بهار تلف می شوند و صید و پرورش آنها کاری طبیعی و انسانی است. همچنین ممکن است این پرنده خود شما باشد که نیاز به مراقبت دارد. نگهداری از مرغ مستلزم داشتن اطلاعات کافی است که در ادامه به تفصیل توضیح داده خواهد شد.

نوع مرغ را بشناسید

1- آلتریشیال یا پروکوشیال؟

اولین چیزی که باید بدانید این است که آیا پرنده مورد نظر آلتریسیال است یا پروکوسیال. آلتریسیل: این پرندگان با چشمان بسته و بدون پر متولد می شوند. پروکوکیال: این پرندگان با چشمان باز و پر به دنیا می آیند و قدرت راه رفتن دارند (از عکس). نگهداری پرندگان پروکوکیال بسیار ساده تر از پرندگان آلتریشیال است زیرا به نگهداری بسیار کمی نیاز دارند و بیشتر کار را خودشان انجام می دهند.

مرتبط:  چطور تصویر زمینه ایفون را عوض کنیم

2-تعیین کنید که یک پرنده جوجه است یا بچه پرنده.

نیست: آنها بسیار کوچک هستند و پرهای آنها کاملاً رشد نکرده و چشمان آنها قابل بسته شدن است. این جوجه ها نیاز به لانه دارند و برای زنده ماندن باید در لانه قرار داده شوند که در مراحل بعدی توضیح داده خواهد شد.

جوجه ها: بزرگتر از بچه ها هستند، پرهایشان پر است، می توانند بنشینند و چنگ بزنند.

به جوجه ها غذا بدهید

1- از طلوع تا غروب هر 15 تا 20 دقیقه به مرغ غذا بدهید. جوجه ها به غذا بسیار حساس هستند و نیاز به خوردن مداوم دارند.

هنگامی که چشمان جوجه باز شد و پرها رشد کردند، فاصله را به 30-45 دقیقه افزایش دهید، به تدریج فاصله را افزایش دهید.

2- بدانید به مرغ چه بدهید. بسته به نژاد مرغ ها می توان چیزهای زیادی را به مرغ ها داد، به عنوان مثال: حشرات، دانه ها و توت ها، اما همه آنها یک چیز مشترک دارند: مقدار زیادی پروتئین.

برای جوجه های جوان ترکیبی از: 60% غذای خشک گربه یا سگ، 20% تخم مرغ آب پز، 20% خامه مناسب است.

غذای گربه را با آب مخلوط کنید تا حالت خمیری پیدا کند و با سایر مواد ذکر شده مخلوط کرده و به قطعات کوچک تقسیم کنید تا مرغ به راحتی بخورد. پس از مخلوط شدن باید به اندازه کافی نرم شوند، در صورت نیاز می توانید از ویدیوی انتهای مقاله استفاده کنید.

3- به مرغ نان و شیر ندهید. بسیاری از مردم به اشتباه به جوجه ها این 2 غذا را می دهند، اما این بسیار اشتباه است زیرا این غذاها حاوی مواد مغذی کافی برای زنده ماندن مرغ نیستند. در این مدت غذای مرغ باید در دمای اتاق باشد.

4- مرغ را خوب تغذیه کنید. غذا دادن به مرغ بسیار حساس است. این کار را با موچین انجام دهید. مقدار کمی غذا بردارید و با موچین در دهان مرغ بگذارید.

نگران قرار دادن غذا به اشتباه در دهان مرغ نباشید، جوجه ها به طور خودکار دهان خود را باز می کنند. اگر جوجه دهانش را باز نکرد، به آرامی به منقارش ضربه بزنید، اگر باز هم دهانش را باز نکرد، دهانش را باز کنید. در حالی که دهانش باز است به جوجه غذا بدهید، خیلی مهم است که به جوجه بیش از حد غذا ندهید.

5- به مرغ آب ندهید. ممکن است آب وارد ریه مرغ شده و آن را خفه کند.

مراقبت از مرغ

1- یک لانه موقت بسازید. یک جعبه مقوایی بردارید، چند سوراخ در آن و اطراف آن ایجاد کنید، سپس یک تکه پلاستیک یا چوب را در پایین آن قرار دهید و روی آن را با یک دستمال کاغذی بی رنگ بپوشانید.

2- مرغ را گرم نگه دارید. دمای مناسب برای مرغ 35 درجه سانتیگراد است. سعی کنید لانه ای که درست کرده اید را در مکانی نسبتا گرم قرار دهید تا مرغ سرد نشود و به خودش آسیب نزند.

3- از انجام کارهای استرس زا در اطراف پرنده خودداری کنید. مرغ را در محیطی آرام و بدون استرس نگهداری کنید. استرس باعث افزایش ضربان قلب پرنده می شود که برای سلامتی آن مضر است.

کارهای استرس زا مانند: صدای بلند، دمای نامناسب هوا، برنامه غذایی نامنظم و رژیم غذایی نامناسب.

4- مراقب وزن مرغ باشید. جوجه باید به طور پیوسته وزن اضافه کند، اگر این روند کند باشد، مشکل وجود دارد.

5- حتما قبل از رهاسازی پرنده به مرغ آموزش پرواز بدهید. 5-15 روز طول می کشد تا جوجه بزرگ شود، بعد از این مدت باید به جوجه پرواز آموزش داده شود، اما نگران چیزی نباشید، جوجه ها بعد از مدتی تمرین آن را یاد می گیرند. اگر پرنده بتواند به طور کامل و بدون مشکل پرواز کند، می توانید آن را رها کنید. پرنده را در محلی رها کنید که تعداد زیادی پرنده از همان نژاد، جوجه ها و غذا وجود داشته باشد.

فیلم آموزش تغذیه مرغ:

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا