چطور باید حافظه گوشی را خالی کنیم

امروزه افزایش حجم اپلیکیشن ها و همچنین افزایش رزولوشن تصاویر و فیلم های ضبط شده توسط دوربین گوشی باعث شده است که بسیاری از کاربران با مشکل کمبود فضای رایگان در دستگاه خود مواجه شوند. خوشبختانه راه‌های مختلفی برای آزاد کردن حافظه در گوشی‌های اندرویدی وجود دارد که در زیر به برخی از مفیدترین آن‌ها اشاره می‌کنیم.

حافظه گوشی را پاک کنید

برنامه های مختلفی برای بررسی وضعیت دستگاه و پاکسازی حافظه آن در اختیار کاربران قرار می گیرد که امکانات مختلفی را ارائه می کنند. علاوه بر این، برخی از ویژگی های داخلی سیستم عامل اندروید می تواند در این زمینه مفید باشد. در زیر به توضیح عناصر گفته شده می پردازیم.

1. با برنامه Google Files حافظه را آزاد کنید

برنامه Files که توسط گوگل توسعه داده شده است، به طور پیش فرض در اکثر دستگاه های اندرویدی نصب شده است. این برنامه گزینه ای اختصاصی برای حذف فایل های اضافی در اختیار کاربر قرار می دهد که با استفاده از آن می توان حافظه را آزاد کرد. اگر نمی توانید این عنوان را در بین برنامه های نصب شده روی دستگاه خود پیدا کنید، می توانید به راحتی آن را از طریق Google Play دانلود کنید.

برای استفاده از قابلیت ذکر شده در برنامه Files ابتدا وارد آن شده و سپس به تب Clean مراجعه کنید. اکنون مقدار فایل های ناخواسته در عنوان Junk Files فهرست می شود و می توانید با زدن دکمه Clean در کنار آن فایل ها را حذف کنید. همچنین در قسمت Remove Duplicates می توانید فایل های تکراری را در حافظه دستگاه خود مشاهده کرده و در صورت تمایل آنها را حذف کنید.

سازنده:
Google LLC

قیمت:
رایگان

دسته بندی:
ابزارهای کاربردی

سیستم عامل:
اندروید

حجم:
متغیر مگابایت

زبان:
انگلییسی

2. حافظه سطل زباله را خالی کنید

اکثر برنامه های گالری و فایل منیجر اندروید از ویژگی Recycle Bin پشتیبانی می کنند که معمولاً فایل های حذف شده را تا 30 روز حفظ می کند. این مشکل می تواند منجر به تجمع فایل های حذف شده کوتاه مدت شود و برای کاربر دردناک باشد. برای خالی کردن حافظه Trash می توانید از روش زیر استفاده کنید.

وارد بخش تنظیمات دستگاه خود شوید و به بخش ذخیره سازی بروید.

روی گزینه Trash کلیک کنید و سپس گزینه All Items را انتخاب کنید.

حالا کلید حذف را فشار دهید و دوباره کلید حذف را فشار دهید تا فرآیند تایید شود.

در برخی از دستگاه ها، ممکن است پاک کردن حافظه زباله از طریق تنظیمات تلفن امکان پذیر نباشد. در این مواقع می توانید مستقیماً از طریق اپلیکیشن های مربوطه مانند گالری و فایل منیجر این کار را انجام دهید. حذف دستی سطل زباله در اکثر این برنامه ها از طریق منوی بیشتر یا تنظیمات امکان پذیر است.

3. برنامه های غیر کاری و ابزارهای تبلیغاتی مزاحم را حذف کنید

همانطور که در ابتدا اشاره کردیم اپلیکیشن های موبایل امروزی حجم نسبتا زیادی را نسبت به گذشته اشغال می کنند که می تواند منجر به کمبود فضای خالی در دستگاه شود. این موضوع در مورد بازی های موبایل نیز صادق است و برخی از آنها چندین گیگابایت حافظه اشغال می کنند.

کاربران می توانند مقدار قابل توجهی از فضای اشغال شده توسط حافظه خود را با حذف برنامه های اضافی یا ابزارهای تبلیغاتی مزاحم نصب شده به طور پیش فرض بر روی دستگاه آزاد کنند. برای حذف برنامه ها در اندروید، می توانید مراحل زیر را دنبال کنید.

وارد قسمت تنظیمات دستگاه شوید و به قسمت Apps بروید.

روی گزینه See all apps کلیک کنید و سپس برنامه های غیر فعالی را که می خواهید حذف کنید پیدا کنید.

برنامه مورد نظر را انتخاب کرده و دکمه Uninstall را در صفحه مربوطه فشار دهید. برای تایید فرآیند، کلید OK را فشار دهید.

4. تصاویر و ویدیوها را حذف کرده و در فضای ابری آپلود کنید

افزایش کیفیت تصویربرداری و فیلمبرداری گوشی های هوشمند و افزایش وضوح سنسورهای آنها در سال های اخیر باعث افزایش شدید حجم تصاویر و فیلم های ضبط شده شده است. کاربران می توانند با انتقال این فایل ها به فضای ابری یا حافظه خارجی به افزایش فضای خالی دستگاه کمک کنند.

گوگل درایو یکی از گزینه های محبوب در بین کاربران اندرویدی برای آپلود فایل ها در فضای ابری است که 15 گیگابایت فضا را در طرح رایگان خود ارائه می دهد. علاوه بر این، اپلیکیشن این سرویس تعامل خوبی با سایر برنامه های گوگل از جمله Photos دارد و امکان انتقال آسان تصاویر به فضای ابری را فراهم می کند. اگر نمی توانید برنامه Drive را در بین برنامه های دستگاه خود پیدا کنید، می توانید آن را از طریق کادر زیر دانلود کنید.

سازنده:
Google LLC

قیمت:
رایگان – با پرداخت درون برنامه‌ای

دسته بندی:
ابزارهای کاربری

سیستم عامل:
اندروید

حجم:
متغیر مگابایت

مرتبط:  چرا حضرت زهرا در قضیه فدک سکوت نکرد

زبان:
انگلیسی

5. کش برنامه را حذف کنید

اکثر برنامه ها به طور خودکار فایل های کش ایجاد می کنند که می تواند سرعت اجرای آنها را افزایش دهد. انباشته شدن این فایل ها در طول زمان منجر به فضای خالی کمتری در اختیار کاربر می شود و حتی می تواند روی سرعت دستگاه نیز تاثیر بگذارد. برای پاک کردن کش برنامه ها می توانید از روش زیر استفاده کنید.

وارد قسمت تنظیمات موبایل یا تبلت اندرویدی خود شوید و سپس به قسمت Storage بروید.

سپس گزینه Apps را انتخاب کنید. در برخی از دستگاه‌ها، مانند محصولات سامسونگ، می‌توانید مستقیماً از صفحه تنظیمات اصلی به بخش برنامه‌ها دسترسی داشته باشید.

برنامه ای را که می خواهید کش آن را پاک کنید انتخاب کنید. به طور معمول، بهتر است برنامه های پرکاربردی مانند شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام و فیس بوک یا پیام رسان هایی مانند واتس اپ و تلگرام را انتخاب کنید.

در نهایت از صفحه مربوط به اپلیکیشن، گزینه Clear cache را انتخاب کنید.

توجه داشته باشید که با پاک کردن حافظه نهان برخی از اپلیکیشن ها مانند تلگرام، موارد دانلود شده مانند فیلم ها و تصاویر از حافظه حذف می شوند. معمولا این برنامه ها تنظیمات پیشرفته تری در داخل برای مدیریت و پاکسازی حافظه کش دارند که می توانید از آنها نیز استفاده کنید.

سوالات متداول حذف حافظه تلفن

بهترین برنامه برای خالی کردن حافظه گوشی‌های اندرویدی کدام است؟

اپلیکیشن Google Files گزینه ای مناسب برای مدیریت فایل های ناخواسته و تکراری در دستگاه های اندرویدی است که به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار گرفته است.

بهترین راه حل برای خالی کردن حافظه گوشی‌های اندرویدی چیست؟

پاک کردن حافظه پنهان برنامه و حذف‌شده‌های برنامه، و همچنین حذف عناوین غیر ضروری از گوشی، می‌تواند بهترین راه برای آزاد کردن فضای ذخیره‌سازی در دستگاه‌های اندرویدی باشد.

چگونه حافظه کش اپلیکیشن‌ها در اندروید را حذف کنیم؟

برای پاک کردن کش برنامه در اندروید، به تنظیمات بروید و بخش Apps را ببینید. سپس برنامه مورد نظر را انتخاب کرده و روی Clear Cache کلیک کنید.

این مطلب توسط «امین بیگ زاده» نوشته شده و توسط «امیر امام جمعه» در 27 مرداد 1401 به روز شده است.

بسیاری از ما با پیام «حافظه تلفن پر است» مواجه شده‌ایم و شاید زمانی که فکر می‌کنیم هیچ چیز دیگری در گوشی خود نداریم، این پیام را ببینیم. حتی گاهی فکر می کنیم که حافظه داخلی گوشی ما همیشه پر است و نمی توانیم عکس و فیلم بگیریم یا برنامه نصب کنیم. در این مقاله می خواهیم نحوه پاکسازی حافظه گوشی را به شما آموزش دهیم.

گاهی اوقات نمی دانیم چه اطلاعاتی حافظه داخلی گوشی ما را پر کرده است، به همین دلیل می خواهیم در این مقاله ۶ ترفند پاکسازی حافظه گوشی های اندرویدی مانند سامسونگ و آیفون را به شما آموزش دهیم. تا انتها با دیجیاتو همراه باشید.

1. آهنگ ها، پادکست ها و ویدیوهای قدیمی

اگر از برنامه هایی استفاده می کنید که به شما امکان دانلود موسیقی، پادکست یا ویدیو را می دهند، احتمالاً مطالب زیادی از این ها دانلود کرده اید که البته دیگر به درد شما نمی خورد و فقط حافظه داخلی گوشی شما را اشغال می کند.

برخی از پادکست ها یا ویدیوها بسیار طولانی هستند و فضای زیادی از حافظه داخلی گوشی شما اشغال می کنند و احتمالا فراموش کرده اید که آنها را ذخیره کنید. به همین دلیل، مهم است که دانلودهای خود را هر از چند گاهی بررسی کنید تا فایل بزرگی در دستگاه شما ذخیره نشود. بنابراین، وقتی با پیام پر شدن حافظه گوشی مواجه شدید، اولین کاری که باید انجام دهید این است که آن فایل ها را حذف کنید.

2. ایمیل های قدیمی یا اسپم

این امکان وجود دارد که حجم زیادی ایمیل در گوشی خود داشته باشید و در این بین ممکن است دیگر به آنها نیاز نداشته باشید. در این مرحله، باید آنها را حذف کنید زیرا با این کار حافظه داخلی گوشی شما پاک می شود.

وقتی بدون اطلاع ما وارد یک برنامه می شویم و یک حساب ایجاد می کنیم، توسعه دهنده ایمیل های زیادی حاوی ویژگی های جدید، به روز رسانی برنامه، محصولات توصیه شده و غیره برای ما ارسال می کند. اگر چنین فرآیندی را برای چندین برنامه در نظر می گیریم، باید ایمیل های زیادی را در گوشی خود نگه داریم.

در چنین مواقعی می توانید نام خود را از لیست پستی شرکت ها یا اپلیکیشن ها حذف کنید تا برای شما ایمیل ارسال نکنند. برای انجام این کار، به سادگی به پایین ایمیل بروید و روی پیوند کوچک «لغو اشتراک» کلیک کنید. در همین حال، برخی از برنامه ها مانند جیمیل گزینه جداگانه ای برای لغو اشتراک دارند.

اگر در مورد حذف ایمیل ها مطمئن نیستید، به پوشه پیش نویس های خود نگاهی بیندازید. در این پوشه معمولا با ایمیل های ناقصی مواجه می شویم که برای دیگران ارسال نکرده ایم. محتوای آنها هر چه باشد، بخشی از فضای داخلی دستگاه را اشغال می کنند. بنابراین بهتر است این پوشه را نیز خالی کنید. سپس می توانید هرزنامه ها، ناخواسته ها و حتی ایمیل های ارسالی را حذف کنید.

مرتبط:  چرا وقتی کلاچ میگیرم ماشین گاز میخوره

3. فایل ها به صورت خودکار دانلود می شوند

برخی از شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها به طور خودکار تمام فایل های رسانه ای ارسال شده برای شما را در حافظه داخلی گوشی شما ذخیره می کنند. به عنوان مثال، اگر شخصی ویدیویی را در واتس اپ برای شما ارسال کند، آن پیام رسان به طور خودکار آن را دانلود کرده و در گالری شما ذخیره می کند. البته می توانید از این امر جلوگیری کنید.

برای جلوگیری از چنین مشکلی، باید به تنظیمات این برنامه ها رفته و دانلود خودکار فایل های رسانه ای را خاموش کنید. این گزینه‌ها از برنامه‌ای به برنامه دیگر متفاوت است، اما می‌توانید با کمی جستجو در تنظیمات، آن‌ها را به راحتی پیدا کنید. با غیرفعال کردن آنها از پر شدن حافظه داخلی گوشی خود جلوگیری می کنید.

4. برنامه هایی که حذف نصب نمی شوند، اما شما به آن نیاز ندارید

در گوشی های برندهای مختلف شاهد نصب چندین برنامه پیش فرض هستیم که هیچ گاه به درد ما نمی خورد و این مشکل ما را آزار می دهد. اگرچه نمی‌توانیم این برنامه‌ها را به طور کامل حذف کنیم، اما می‌توان حجم آن‌ها را کاهش داد.

ما می‌توانیم اکثر برنامه‌هایی را که حذف نمی‌شوند غیرفعال کنیم. با غیرفعال کردن یک برنامه، دیگر در پس‌زمینه اجرا نمی‌شود و همچنین فضای بسیار کمی از دستگاه را اشغال می‌کند. این برنامه‌ها دیگر به‌روزرسانی دریافت نخواهند کرد، بنابراین فضای بیشتری را در دستگاه اشغال نمی‌کنند. برای غیرفعال کردن یک برنامه، دست خود را روی آن نگه دارید، سپس Disable را انتخاب کنید.

5. حافظه کش

حافظه کش به صورت سخت افزاری و نرم افزاری وجود دارد و وظیفه آن ذخیره سازی داده ها برای نیازهای بعدی است تا در اسرع وقت در اختیار شما قرار گیرد و پردازش شود. اما حافظه کش ممکن است حاوی داده هایی باشد که دیگر نیازی به آن ندارید که فضای داخلی دستگاه را اشغال می کند.

می توانید کش برنامه ها و همچنین مرورگرها را حذف کنید. مهم نیست از چه مرورگری استفاده می کنید، کروم، فایرفاکس یا سافاری، می توانید کش همه آنها را پاک کنید. برای این کار به تنظیمات رفته و Clear history یا Clear browsing data را انتخاب کنید. بنابراین علاوه بر کش، با حذف تاریخچه مرور، می توانید به فضای بیشتری نیز دسترسی داشته باشید.

6. فایل های متفرقه

فایل های مختلفی می توانند فضای داخلی گوشی هوشمند شما را به اشکال مختلف اشغال کنند و می توانند مربوط به اپلیکیشن ها یا سیستم باشند. بنابراین، با وجود اینکه آنها مقدار زیادی از حافظه دستگاه شما را اشغال می کنند، نمی توانید همه آنها را حذف کنید.

ابتدا از طریق تنظیمات به حافظه داخلی گوشی خود بروید و روی گزینه حافظه ضربه بزنید. در اینجا می توانید فایل های مختلفی را مشاهده کنید که به همه آنها نیاز نیست. برای مثال، اگر با فایل‌های برنامه‌ای مواجه شدید که دیگر روی گوشی شما نصب نیستند یا اسکرین‌شات‌های قدیمی دارند، آن‌ها را حذف کنید. مجدداً به شما یادآوری می‌کنیم که همه فایل‌ها را حذف نکنید و فایل‌هایی را که نیاز ندارید را به‌صورت جداگانه انتخاب و حذف کنید.

اگر چندین سال است که این فایل ها را حذف نکرده اید، احتمالاً مقدار زیادی از حافظه داخلی گوشی شما را اشغال کرده اند. بنابراین با حذف آنها به فضای بیشتری دسترسی خواهید داشت.

ترفندهای بالا حافظه گوشی شما را آزاد می کند و می توانید از فضای به دست آمده برای ذخیره داده های مهم استفاده کنید.

در همان ابتدا، می‌خواهیم یک سناریوی رایج برای کاربران امروزی گوشی‌های هوشمند را مرور کنیم:

“شما می خواهید با گوشی خود عکس یا فیلم بگیرید یا یک برنامه جدید نصب کنید، وقتی ناگهان با پیام فضای کافی مواجه می شوید. برای حذف فایل های اضافی به گالری گوشی خود می روید، اما در کمال تعجب متوجه می شوید که این کار را انجام نمی دهید. فایل های تصویری یا ویدیویی بزرگی داشته باشید که حافظه را پر می کنند.

مشکل چیه؟

جالب اینجاست که این موضوع در ساعت های هوشمند امروزی رایج شده است. حال در این مقاله می خواهیم نگاهی به این مشکل رایج گوشی های هوشمند اندرویدی (و آیفون) بیاندازیم و سپس بهترین و ساده ترین راه حل ها را به شما نشان دهیم. پس با ما همراه باشید.

دلیل پر شدن حافظه گوشی در حالی که گالری خالی است چیست؟

ابتدا می خواهیم ریشه ها را پیدا کنیم. چرا این اتفاق می افتد؟ راستش را بخواهید دلایل زیادی می تواند داشته باشد که بزرگترین آنها این است که برنامه هایی که بر روی گوشی خود نصب کرده اید به مرور زمان اطلاعات را در رم گوشی ذخیره می کنند که حافظه شما را پر می کند.

مرتبط:  چرا دین اسلام به حفظ سلامتی ارزش قائل است

البته دلایل دیگری نیز وجود دارد. به عنوان مثال، برخی از برنامه های پیام رسان مانند WhatsApp می توانند نسخه های پشتیبان هفتگی و ماهانه را در حافظه ذخیره کنند که به مرور زمان حافظه داخلی یا خارجی گوشی شما پر می شود.

(در مقاله چرا حافظه گوشی اندروید خیلی سریع پر می شود؟ موضوع پر شدن حافظه در دستگاه های اندرویدی را به تفصیل توضیح داده ایم.)

اما چگونه می توان فهمید که هر برنامه چقدر حافظه را اشغال می کند و مهمتر از همه، چگونه آنها را حذف کنید؟

راه حل 1: از سیستم عامل تلفن برای پاک کردن کش استفاده کنید

خوشبختانه گوشی های امروزی دارای قابلیتی هستند که با آن می توانید به سرعت حافظه نهان را شناسایی کرده و در صورت تمایل آنها را حذف کنید. برای مثال در گوشی های شیائومی برنامه ای به نام Cleaner وجود دارد که با وارد کردن آن می توانید با جداسازی نوع فایل مانند تصویر، ویدئو یا فایل های حجیم یا کم استفاده آن را پاک کنید. در گوشی های سامسونگ، قابلیتی به نام Device Care and Maintenance نیز همین کار را انجام می دهد.

برای گوشی های دیگر معمولا این گزینه در قسمت تنظیمات موجود است و می توانید هفته ای یکبار کش گوشی را پاک کنید تا مطمئن شوید که برای نصب برنامه های جدید یا گرفتن عکس و فیلم هرگز با پیغام پر بودن حافظه مواجه نمی شوید.

راه حل دوم: از روش دستی برای خالی کردن حافظه داخلی گوشی در تنظیمات استفاده کنید

روش دیگری وجود دارد که عموما مورد علاقه بسیاری از کاربران است و می تواند کش و حافظه غیرقابل استفاده گوشی شما را حتی بیشتر از روش قبلی پاک کند. برای انجام این روش قدم به قدم شما را راهنمایی می کنیم:

1- تنظیمات گوشی خود را باز کنید.

2- به قسمت Applications & notifications بروید.

3- برای مشاهده همه برنامه ها روی All apps ضربه بزنید.

4- در لیست، تمامی برنامه هایی که حجم بالایی دارند (نمایش عدد نشان دهنده میزان فضای اشغال شده) را انتخاب کنید.

5- روی Storage ضربه بزنید.

6- به قسمت Clear data رفته و گزینه Clear cache را انتخاب کنید.

این کار را یکی یکی روی برنامه های مختلف انجام دهید تا حافظه شما کاملا بهینه شود.

ویژگی های درون برنامه ای برای پاک کردن کش در آخرین به روز رسانی ها

در آخرین آپدیت نرم افزاری برنامه هایی مانند واتساپ و تلگرام بخشی به نام Data Usage وجود دارد که با وارد کردن آن می توانید اطلاعات اشغال شده توسط هر برنامه را به صورت جداگانه مشاهده کرده و در صورت تمایل آن را حذف کنید.

اساساً، این روش همان کاری را انجام می دهد که در بالا ذکر کردیم، با این تفاوت که برنامه ها جزئیات بیشتری را در مورد میزان حافظه اشغال شده برای هر بخش (مثلاً فایل های رسانه ای برای هر گربه) به شما نشان می دهند که در نوع خود بسیار کاربردی به نظر می رسد. .

راه حل سوم: از برنامه های خارجی برای نظارت و حذف کش استفاده کنید

در نهایت، اگر هیچ یک از روش های بالا شما را راضی نمی کند، یا اگر می خواهید از روی کنجکاوی روش های دیگری را امتحان کنید تا ببینید چه نتایجی به دست می آورید، پیشنهاد می کنیم از اپلیکیشن های خارجی استفاده کنید.

خوبی این روش این است که هر برنامه فرآیند متفاوتی را برای شستشوی حافظه کش پیاده سازی می کند که هر کدام به نوعی می توانند فضای اشغال شده حافظه شما را کاهش دهند. مزیت دیگر این است که در این برنامه‌ها معمولاً می‌توانید به‌طور خودکار زمان‌بندی و تعیین کنید در یک تاریخ خاص، گوشی را به‌طور خودکار کش گوشی بلااستفاده را پاک کنید.

رایج ترین و بهترین برنامه های خارجی برای پاک کردن کش حافظه عبارتند از:

فایل های گوگل

بهینه ساز دروید

CC Cleaner

نورتون را تمیز کنید

پاک کننده AVG

شما می توانید به راحتی و رایگان برنامه های فوق را از فروشگاه های اپلیکیشن موجود دانلود کرده و مشکل پر شدن حافظه گوشی را حتی در صورت خالی بودن گالری کاملا برطرف کنید.

نتیجه

با پیشرفت تکنولوژی، اپلیکیشن های موبایل روز به روز بهتر و سنگین تر می شوند. استفاده از این برنامه ها به مرور زمان حافظه داخلی دستگاه همراه شما را اشغال می کند. خوشبختانه با 3 روشی که در این مقاله ارائه کرده ایم، مطمئن باشید که این مشکل دیگر تکرار نخواهد شد.

در ادامه می توانید مقالات مرتبط با موضوع مقاله را مشاهده و در صورت تمایل مطالعه نمایید:

چگونه کش گوشی سامسونگ را پاک کنیم؟

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. واقعا مقاله خوبی بود. توضیحات عالی و روان بودند. حتما این راهنما را دنبال می‌کنم تا حافظه گوشی‌ام بهینه شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا