چطوری به رو خشک کنم

سرویس خانه داری ستاره – آیا می خواهید از خواص لیمو عمانی بهره مند شوید اما از سلامت لیموهای موجود در بازار مطمئن نیستید؟ از آنجایی که امکان نگهداری طولانی مدت لیموترش تازه وجود ندارد، یادگیری روش های انجماد و خشک کردن لیمو به ما کمک می کند تا همیشه آن را به صورت ارگانیک و بهداشتی در خانه داشته باشیم. تهیه لیمو عمانی و خشک کردن لیموترش تازه در خانه بسیار مقرون به صرفه است و به شما این امکان را می دهد که از سلامت و کیفیت لیمو عمانی مصرفی خود احساس راحتی کنید. در این مقاله روش های مختلف خشک کردن لیموترش تازه را در خانه آموزش می دهیم.

روش های خشک کردن لیموترش

لیمو خشک را می توان برای تهیه لیمو عمانی انجام داد، آن را در خشک کن ریخته و مانند سایر میوه های خشک با برش لیمو از آن استفاده کرد. استفاده از دستگاه میوه خشک کن با حذف آب داخل میوه از خراب شدن آن جلوگیری کرده و کیفیت و ماندگاری محصول را در طولانی مدت حفظ می کند.

1) مراحل خشک کردن لیمو برای تهیه لیمو عمانی

استفاده از لیموترش تازه در غذا با ذائقه ایرانیان مطابقت دارد. شاید همین نکته و توجه به خواص لیمو ترش باعث شد که آن را خشک کرده و به لیمو عمانی تبدیل کنند. اگر شما هم قصد تهیه لیمو عمانی را در منزل دارید، مراحل زیر را دنبال کنید:

۱- لیموترش تازه بخرید. بهترین لیمو ترش لیمو ترش میناب و جهرم است.
2- لیموهای آسیب دیده، لکه دار و پوسیده را جدا کرده و لیموها را با آب سرد خوب بشویید.
3- ابتدا لیموها را یکی دو روز در سایه پخش کنید تا پوست آنها نازک شود. برای جلوگیری از پوسیدگی لیموها می توانید کمی نمک نیز به آن اضافه کنید.
4- در قابلمه لعابی یا تفلون آب را بجوشانید و نصف لیوان سرکه سفید به آن اضافه کنید. سپس لیموها را در تابه بریزید و بگذارید چند ثانیه بجوشد (یعنی یک لقمه طول بکشد) سپس لیموها را در آبکش بریزید و با آب سرد بشویید. در اینجا یک شوک گرم و سرد ایجاد می شود که به خشک شدن لیمو کمک می کند. شستن لیموها در آب سرد تلخی پوست لیمو را از بین می برد. پس اگر صبور باشید نمی توانید روی آنها آب سرد بریزید و بگذارید کم کم خنک شوند. البته باید روی یک آبکش پهن یا صاف باشند تا همدیگر را شلوغ نکنند.
5- مراحل بالا را تکرار کنید جز این بار لیموها را در آب سرد بگذارید و بگذارید خودشان خنک شوند. با این روش تلخی پوست لیمو از بین می رود.
6- بعد از سرد شدن لیموها با چنگال یا خلال دندان روی آن ها را سوراخ کرده و روی یک پارچه تمیز و خشک پهن کنید.
7- لیموها را به مدت 10 روز زیر نور آفتاب پخش کنید و بعد از این مدت در سبد ریخته و در سایه قرار دهید تا خشک شوند.

معمولا 2-3 ماه طول می کشد تا لیمو عمانی با کیفیت به دست آید. در این زمان، هر زمان که احساس کردید لیموها زودتر خشک شده‌اند، می‌توانید یکی از آن‌ها را باز کنید تا مطمئن شوید که همه قسمت‌ها به خوبی خشک شده‌اند، سپس آن‌ها را جمع کنید و در ظرفی در جای خشک و خنک نگهداری کنید.

۲) لیموها را با خشک کن میوه خشک کنید

برای خشک کردن لیمو می توان از خشک کن میوه نیز استفاده کرد. دستگاه میوه خشک کن برای خشک کردن تمام میوه ها بسیار مناسب است و زمان بسیار کمتری را می گیرد. در ضمن افرادی که در آپارتمان زندگی می کنند و نمی توانند به روش سنتی این کار را انجام دهند می توانند با حفظ کیفیت تمام میوه های فصل را به خوبی با این دستگاه خشک کنند. این دستگاه ها آب میوه را خیلی آرام، آرام و در دمای بسیار پایین تبخیر کرده و میوه را خشک می کنند.

در این روش لیموها بریده می شوند و مانند لیمو عمانی به درستی خشک نمی شوند. اما در مواد غذایی کاربرد یکسانی دارند. عملکرد این دستگاه به این صورت است که به آرامی رطوبت داخل لیمو را تبخیر کرده و آن را خشک می کند. مراحل انجام این کار به شرح زیر است:

1- لیموی تازه را بشویید و با چاقوی تیز برش بزنید. اطمینان حاصل کنید که همه حلقه ها ضخامت یکسانی دارند، نه خیلی ضخیم و نه خیلی نازک. برای جلوگیری از طعم تلخ لیمو، بهتر است دانه ها را در حالی که تازه هستند جدا کنید. هنگام انجام این کار مواظب باشید به بافت لیمو آسیبی وارد نشود و با نوک چاقو این کار را انجام دهید.
2- برش های لیمو را در فواصل معین روی سینی دستگاه بچینید و در خشک کن قرار دهید. دمای دستگاه را روی 57 درجه سانتیگراد تنظیم کنید.
3- زمان دقیق خشک شدن برش های لیمو به ضخامت و آب لیمو بستگی دارد اما معمولا لیموها بعد از یک روز خشک می شوند.
4- برای جلوگیری از خشک شدن زیاد لیموها بعد از 24 ساعت اول به طور مداوم و هر 6 تا 8 ساعت یکبار آن ها را چک کنید.
5- وقتی برش های لیمو کاملا خشک و ترد شد می توانید آنها را جمع آوری کرده و در ظرفی نگهداری کنید. با درب در جای خشک و خنک به مدت چند ماه نگهداری شود.

مرتبط:  چرا دهخدا به نام پایبند نبود

اگر احساس می‌کنید لیموهایتان هنوز مقداری رطوبت دارند، آن‌ها را در یک کیسه دربسته در یخچال قرار دهید تا از خراب شدن آن‌ها جلوگیری کنید.

آخرین کلمه

به طور کلی، لیموهای خشک را باید در جای خشک و خنک و در ظروف دربسته و دور از نور مستقیم نگهداری کرد، زیرا دارای مواد فراری است که باعث عطر آن می شود. همچنین توجه داشته باشید که لیموهای خشک به دلیل فرآیند تخمیر کمی تلخ می شوند، بنابراین پیشنهاد می کنیم برای جلوگیری از تلخ شدن غذا، دانه ها را قبل از اضافه کردن جدا کنید.

آیا تجربه خشک کردن لیمو و تهیه لیمو عمانی خانگی را دارید؟ تجربیات خود را از طریق بخش نظرات با ما در میان بگذارید. علاوه بر این، ما به شما این فرصت را می دهیم که طرز تهیه میوه خشک در تابه یا شوفاژ (چیپس میوه) را در ستاره یاد بگیرید.

فرآیند خشک کردن میوه اساساً روش خوبی برای حفظ طعم میوه است. گاهی اوقات میوه خشک به دلیل طعم بهتر بر میوه تازه برتری دارد. برخی از میوه ها مانند «میوه به» در فصول خاصی از سال نسبت به سایر میوه ها فراوان است. اگر می خواهید از میوه ها در فصول مختلف سال استفاده کنید، لازم است آنها را خشک کرده و استفاده کنید.

روش خشک کردن میوه بهترین راه برای جلوگیری از فساد میوه اضافی است. میوه های خشک ترد و شیرین و نوعی آب نبات طبیعی هستند و مواد مغذی آنها تفاوت چندانی با میوه های تازه ندارد. میوه های خشک را می توان به عنوان میان وعده استفاده کرد. در این مقاله روش های خشک کردن میوه ها توضیح داده شده است. شما می توانید با توجه به امکاناتی که دارید هر یک از این روش ها را انتخاب کنید و سعی کنید به راحتی آن را خشک کنید.

نکات اساسی برای روش صحیح خشک کردن در خانه

برای خشک کردن میوه ها و سایر میوه ها باید از میوه های تازه، سالم و سالم استفاده کنید تا نوع خشک آن طعم مطبوعی داشته باشد.

قبل از خشک کردن میوه ها، آنها را خوب بشویید و در آبکش بریزید تا آب اضافی آن گرفته شود.

برای اینکه رنگ میوه ها در هنگام خشک شدن تغییر نکند، می توانید قبل از خشک شدن، آن ها را چند دقیقه در آب لیموی حل شده در آب یا آب نمک رقیق قرار دهید.

می توانید میوه Ba را با یا بدون پوست خشک کنید.

برگ های خشک شده باید کمی انعطاف پذیر و تا حدودی چرمی باشند

برای تهیه چای خود خشک کنید

برای استفاده از این روش خشک کردن، یک «با» خیلی رسیده ایرانی انتخاب کنید، آن را کاملا بشویید و کرک آن را جدا کنید، آن را رنده کنید و با حرارت ملایم مانند ماهیتابه یا رادیاتور کم کم خشک کنید، سپس در تابه داغ. . تفت دهید تا قهوه ای شود. برای تهیه چای یک قاشق غذاخوری از این دمنوش برای یک قابلمه چای کافی است. برای زیبایی و افزایش اثرات قلبی آن می توانید مقدار بسیار کمی زعفران اضافه کنید.

روش صحیح خشک کردن در فر

خشک کردن در فر روشی ساده است که به راحتی می توانید آن را اجرا کنید. برای این کار مراحل زیر را دنبال کنید:

میوه های شسته شده را به ورقه های بسیار نازک 3 تا 6 میلی متری یا ورقه های نازک برش دهید.

کف سینی فر را با یک تکه فویل آلومینیومی بپوشانید.

برش ها یا برش های چغندر را با فاصله مناسب روی فویل قرار دهید.

دمای فر را روی کمترین میزان ممکن یعنی حدود 50 درجه سانتیگراد قرار دهید.

سینی را در فر قرار دهید و هر از چند گاهی میوه ها را جابجا کنید.

مراقب باشید میوه خیلی خشک و نسوخته باشد.

پس از خشک شدن کامل آنها را بیرون بیاورید و بگذارید خنک شوند.

👨‍🍳 نکته مهم: مدت زمان لازم برای خشک شدن در فر تقریبا 6-8 ساعت است.

روش صحیح خشک کردن در آفتاب

برای خشک کردن صحیح و اصولی میوه ها در آفتاب به مراحل زیر توجه کنید:

پس از شستن و خشک کردن میوه ها، آنها را به صورت ورقه یا ورقه های نازک برش دهید.

آنها را در ظرف مناسبی مانند سینی یا سبد بچینید.

سینی را در آفتاب کامل قرار دهید

می توانید یک تور یا یک لیوان روی میوه قرار دهید.

بهتر است میوه ها را شب به داخل خانه بیاورید و صبح روز بعد آن را به آفتاب برگردانید.

این کار را تا زمانی که کاملا خشک شود انجام دهید.

👨‍🍳 نکته مهم: زمان لازم برای خشک شدن در زیر نور آفتاب بسته به رطوبت هوا بین ۲ تا ۴ روز می باشد.

با خشک کن خشک کنید

استفاده از دستگاه های خشک کن میوه یکی دیگر از روش های خشک کردن انواع میوه ها است، از جمله برای این کار برش ها یا برگ ها را با فاصله مناسب روی خشک کن بچینید. سپس دمای دستگاه را روی 57 درجه سانتیگراد قرار دهید و صبر کنید تا میوه ها کاملا خشک شوند. در طول زمان خشک شدن میوه ها را به طور منظم جابه جا کنید.

👨‍🍳 نکته مهم: زمان خشکشویی تقریبا 30 ساعت است.

مرتبط:  چرا فایل از هارد اکسترنال پاک نمیشود

نکاتی برای خشک نگه داشتن آن

پس از خشک شدن باید آنها را به مدت 4-5 روز در ظرفی بدون درد قرار دهید تا رطوبت باقیمانده کاملا از بین برود.

سپس برای نگهداری طولانی تر آن را در ظرف مناسبی قرار دهید.

آن را در جای خشک و خنک قرار دهید.

میوه های خشک را می توانید برای مدت طولانی، حدود ده ماه نگهداری و استفاده کنید.

روش دیگر نگهداری میوه خشک این است که آن را در کیسه پلاستیکی قرار داده و در فریزر قرار دهید.

آخرین کلمه

در یک عصر زیبای پاییزی در کنار خانواده، پس از یک روز سخت کاری، هیچ چیز بهتر از یک چای خوش طعم و معطری نیست که خودتان تهیه کرده باشید و شما را خسته نکند. یکی از این دمنوش ها یا چای خوش طعم و خوشمزه چای به است که هم گیاهی است و هم خواص بی نظیری دارد که بعد از نوشیدن چای آرامش خاصی به شما می دهد و احساس سبکی به شما دست می دهد. برای تهیه چای به چای خشک نیاز دارید. چغندر خشک را می توانید از فروشگاه های بزرگ یا آتاریس خریداری کنید و همچنین همانطور که گفته شد می توانید آن را در خانه به روشی بسیار ساده و بهداشتی خشک کنید.

آیا راه های دیگری برای خشک کردن میوه می شناسید؟ لطفا نظرات و تجربیات خود را در این زمینه با ما و سایر خوانندگان ستاره در انتهای صفحه و در قسمت «ارسال نظر» به اشتراک بگذارید.

طرز تهیه میوه خشک روی اجاق یا اجاق گاز (چیپس میوه) و نحوه خشک کردن آلبالو در خانه را در ستاره ببینید.

روش های خشک کردن آلو از زمان های قدیم مورد استفاده قرار گرفته است. آلو خشک یکی از لذیذترین تنقلات است که علاوه بر خشک شدن در انواع خورش ها و غذاها استفاده می شود. به طور معمول روش های خشک کردن آلو بسیار متفاوت است و شما می توانید با توجه به شرایط خود از هر یک از روش ها برای خشک کردن انواع آلو استفاده کنید. در این مطلب از قسمت سبک زندگی مجله کوروش با چند روش تهیه آلو خشک در منزل آشنا می شوید. در پایان مقاله به سوالات متداول در مورد نحوه خشک کردن آلو در خانه پاسخ خواهیم داد.

نحوه خشک کردن آلو با پوست در آفتاب

زمان آماده سازی: 15 دقیقه

مواد لازم برای خشک کردن آلو با پوست در آفتاب

آلو سیاه یا هر نوع آلو دیگری: 1 کیلوگرم

نمک: 1 قاشق چایخوری

مراحل خشک کردن آلو سیاه

یکی از بهترین و پرطرفدارترین روش های خشک کردن آلو در خانه مانند طرز تهیه آلبالو و برگ زردآلو خشک کردن آن در آفتاب است. می توانید آلو را با پوست و مانند آلو خشک از بیرون تهیه کنید و از این آلوها هم به عنوان غذا و هم در رژیم غذایی استفاده کنید. در ادامه می توانید مراحل خشک کردن آلو را با پوست و زیر نور آفتاب کشف کنید.

مرحله اول؛ آلو نیم پز

در مرحله اول خشک کردن آلو با پوست باید آلوها را بشویید سپس در قابلمه بریزید و در قابلمه را تا نیمه از آب پر کنید. شعله گاز را روشن کنید و بگذارید آب بجوشد.

مرحله دوم؛ آلوها را آبکش کنید

بعد از اینکه آب به جوش آمد، کمی نمک به آلو اضافه کنید و آب آن را بگیرید. این کار را 2 تا 3 بار تکرار کنید تا پوست آلوها ترک بخورد و آماده خشک شدن شوید.

سطح سوم؛ آلوها را در آفتاب قرار دهید

در این مرحله از تهیه آلو سیاه خشک باید آلوها را در سینی استیل ریخته و به مدت 2 تا 5 روز در آفتاب قرار دهید. توجه داشته باشید که آلوها نباید نزدیک به هم یا روی هم باشند، در غیر این صورت با خشک شدن به هم می چسبند. آلوها را هر روز تکان دهید و در صورت نیاز بچرخانید تا کاملا خشک شوند.

آلو خشک بدون پوست

یکی از رایج‌ترین روش‌های خشک کردن آلو، ابتدا برداشتن پوست آن است. برای این کار آلوهای شسته شده را در قابلمه ای بجوشانید و در آب سرد بریزید. حالا می توانید به آرامی آلوها را پوست بگیرید. پس از پوست کندن آلوها می توانید به دلخواه آنها را خشک کنید.

خشک کردن آلو با پنکه

یکی دیگر از روش های خشک کردن آلو برای افرادی که به آفتاب و فر دسترسی ندارند، پنکه است. برای خشک کردن آلو با استفاده از فن، باید آلوها را از وسط نصف کرده و هسته های آن را جدا کنید. سپس آلوها را در سینی بریزید و در مقابل باد فن قرار دهید تا خشک شوند.

خشک کردن آلو در فر صحیح است

برای خشک کردن آلوها در فر می توانید ابتدا آنها را به درستی بجوشانید و بعد از جوشیدن آبکش کنید. برای اینکه پوست آلو ترک بخورد بهتر است این عمل را 3 بار تکرار کنید. سپس فر را با کمترین دمای ممکن روشن کنید. آلوها را در سینی فر قرار دهید. حالا می توانید سینی را در فر قرار دهید. برای جلوگیری از گرم شدن فر، بهتر است یک قاشق روی در فر بگذارید تا باز بماند.

خشک کردن آلو در فر معمولا چند ساعت طول می کشد. به یاد داشته باشید که افزایش دمای فر باعث سوختن آلو می شود، بنابراین دمای فر را به هیچ عنوان افزایش ندهید.

مرتبط:  چرا جبار باغچه بان دوست کودکان نامیده شد

آلوها را در فر خشک کنید

یکی دیگر از راه های خشک کردن آلو در فر این است که آنها را به صورت خلالی بدون پختن خشک کنید. در این روش ابتدا باید آلوها را از وسط نصف کرده و هسته آن را جدا کنید. سپس آلوها را روی توری یا توری بچینید و زیر آن فویل بگذارید تا آب آلوهای داخل فر کثیف نشود. اکنون می توانید فر را روی دمای پایین تنظیم کنید و اجازه دهید آلوها به آرامی خشک شوند.

مدت زمان خشک کردن آلو در فر به دمای فر بستگی دارد. معمولا 5 تا 8 ساعت طول می کشد تا آلوها در فر خشک شوند. آلوها را بعد از خارج کردن از فر باید چند ساعت در آشپزخانه بگذارید تا کاملا خنک و خشک شوند. سپس می توانید آلوها را در ظروف درب دار قرار دهید.

آلو را با خشک کن خشک کنید

یکی از رایج ترین روش های خشک کردن آلو در خانه استفاده از دستگاه میوه خشک کن است. در واقع اگر در خانه میوه خشک کن داشته باشید، خشک کردن میوه های مختلف بسیار آسان خواهد بود. برای این کار باید آلوها را به شکل دلخواه برش دهید سپس با فاصله از هم داخل دستگاه خشک کن میوه بگذارید و به آرامی خشک شوند.

اگر میوه خشک کن شما مورد تایید است، بهتر است دمای آن را روی 45 درجه سانتیگراد تنظیم کنید تا آلوها به آرامی و با کیفیت بهتری خشک شوند. به طور متوسط، خشک کردن آلو در خشک کن میوه بین 8 تا 14 ساعت طول می کشد. طبیعتاً هر چه آلوهای بریده شده ضخیم تر باشند، مدت زمان بیشتری برای خشک شدن آن ها طول می کشد.

روش خشک کردن آلو زرد در آفتاب

برای خشک کردن آلو زرد در آفتاب ابتدا باید آلوها را بشویید و سپس مانند روشی که قبلا ذکر شد، آلوها را ۲ تا ۳ بار در آب جوش بریزید و آبکش کنید. این کار باعث ایجاد ترک در پوست آلو زرد می شود و در نتیجه زودتر خشک می شود. بعد از شکستن پوست آلو، آن ها را در سینی ریخته و چند روز در معرض نور خورشید قرار دهید.

نحوه خشک کردن آلو بخارا با اسید

یکی از راه های خشک کردن آلو بخارا استفاده از اسید است. در این روش برای خشک کردن آلو از آب، پودر پتاسیم و روغن نباتی استفاده می شود. وقتی این مواد را با هم ترکیب می کنید، محلولی به نام اسید تشکیل می شود که باید آلوها را در آن قرار دهید تا خشک شوند. اسیدیته اسید به تدریج پوست آلو را صاف می کند و به بافت های میوه نفوذ می کند. سپس می توانید اجازه دهید آلوها در آفتاب کاملا خشک شوند.

انتخاب آلو برای خشک کردن

همانطور که می دانید آلو انواع مختلفی دارد، بنابراین می توانید هر نوع آلویی را که دوست دارید در خانه خشک کنید. نکته مهمی که در مورد انتخاب آلو برای خشک کردن باید بدانید این است که آلوهای شما باید پر و شیرین باشند. عموما آلویی که چاق نیست بعد از خشک شدن خیلی چروک و بی مزه می شود پس حتما به این نکته توجه کنید.

نگهداری آلو خشک

آلو خشک ماندگاری بالایی دارد و می توانید این آلوها را به مدت طولانی در ظروف در بسته نگهداری کنید. بهترین راه برای نگهداری آلو خشک این است که آنها را در ظروف در بسته یا کیسه های زیپ دار قرار دهید و در صورت نیاز در یخچال بگذارید. بهتر است بقیه آلوها را که در حال حاضر به آنها نیاز ندارید در فریزر نگهداری کنید. به طور معمول زمان ماندگاری آلو خشک در یخچال 6 تا 12 ماه و در فریزر 12 تا 18 ماه می باشد.

نکات و تکنیک هایی برای تهیه آلو خشک در خانه

*یکی از متداول ترین روش ها برای خشک کردن آلو، قرار گرفتن در معرض آفتاب است. اگر می خواهید آلوهایتان در زیر نور آفتاب به طور یکنواخت خشک شوند، باید آن ها را چندین بار بچرخانید تا کاملا خشک شوند.

*برای خشک کردن آلو در زیر نور آفتاب، حتما هر روز به آلوها سر بزنید تا زیاد خشک نشوند. خشک شدن بیش از حد آلو منجر به از بین رفتن کامل گوشت آن می شود و تنها پوست و هسته آلو باقی می ماند.

*آلوهای بیش از حد رسیده و کبود شده برای خشک کردن مناسب نیستند.

*روش خشک کردن آلو قرمز با پوست زیاد رایج نیست، زیرا آلو قرمز پوست کلفتی دارد که خیلی ها آن را دوست ندارند. بنابراین پیشنهاد می شود ابتدا پوست آلو قرمز را با جوشاندن آن جدا کرده و سپس خشک کنید.

*اگر طعم آلو خشک خود را شیرین‌تر دوست دارید، می‌توانید در حین جوشاندن آلو، کمی شکر اضافه کنید.

*برای خشک کردن شابلون آلو می توانید از هر یک از روش های ذکر شده در این مقاله استفاده کنید.

سوالات متداول

چگونه آلو را خشک کنیم؟

روش های خشک کردن آلو به شرایط شما بستگی دارد. استفاده از فر، خشک کن میوه، نور خورشید و پنکه رایج ترین روش ها برای خشک کردن آلو هستند.

ماندگاری آلو خشک چقدر است؟

به طور معمول زمان ماندگاری آلو خشک در یخچال 6 تا 12 ماه و در فریزر 12 تا 18 ماه می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا