چرا وقتی کباب میخورم معده درد میگیرم

معده درد یکی از مشکلاتی است که بسیاری از ما از آن رنج برده ایم. در واقع این مشکلات و بیماری های معده از بیماری های شایع در مردان هستند و بسیاری از آنها منجر به درد معده می شوند. این درد آزاردهنده دلایل مختلفی دارد، از مسمومیت غذایی، حساسیت به برخی غذاها، عفونت های باکتریایی و ویروسی تا برخی بیماری های دستگاه گوارش.

در این مقاله می خواهیم درباره مجله سلامت دکتر اول بیشتر بدانیم، انواع علل درد معده را بررسی می کنیم. علائم معده درد و نحوه تشخیص علت این درد را با هم مرور می کنیم، سپس مروری کوتاه بر روش های مختلف درمانی مانند داروی معده درد، گیاهان درمان گیاهی معده درد خواهیم داشت.

نکته ای که باید بسیار مراقب آن بود این است که درد معده می تواند دلیل ساده ای داشته باشد یا می تواند ناشی از یک مشکل جدی باشد. بنابراین اگر درد معده شدید یا طولانی مدت دارید یا دردی که سایر اندام ها را درگیر می کند، حتما باید برای تشخیص و درمان به متخصص گوارش مراجعه کنید.

شما می توانید با بهترین متخصصین گوارش در مطب پزشک خود ملاقات کنید، از طریق تلفن یا آنلاین با آنها مشورت کنید و در صورت لزوم برای ویزیت حضوری وقت بگیرید.

معده درد از جمله بیماری های دستگاه گوارش است که می تواند علل مختلفی داشته باشد. این درد همچنین نشانه بیماری در سایر قسمت های بدن است. این یک شکایت رایج در کودکان و بزرگسالان است. درد معده می تواند از یک درد مبهم تا درد شدید و تهدید کننده زندگی متغیر باشد. چندین ساختار حیاتی در اطراف معده وجود دارد، از جمله:

قسمت بالایی روده ها

كيسه صفرا

کبد

پانکراس

و قلب

بیماری های مربوط به این اندام ها نیز می توانند باعث درد معده شوند که به آن درد رفلکس می گویند. علائم مرتبط با معده درد می تواند به شناسایی علت اصلی و تشخیص درد معده کمک کند.

درد شدید شکمی به طور ناگهانی ایجاد می‌شود و می‌تواند در اثر آسیب، باکتری، ویروس، استرس، یا خوردن محرک‌هایی مانند الکل، داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی (NSAIDs)، استروئیدها یا غذاهای تند ایجاد شود و اغلب موقتی است. اگر درد معده شدید باشد و بعد از غذا خوردن رخ دهد، ممکن است ناشی از بیماری ریفلاکس معده، زخم معده یا سوء هاضمه باشد.

برای تشخیص علت درد معده و درمان آن باید به متخصص گوارش مراجعه کنید. پس لطفا از شناسایی و مصرف خودسرانه دارو خودداری کنید.

معده‌ درد در اثر عوامل مختلفی ایجاد می‌شود و بسته به دلیل آن علائم و درمان‌های مختلفی دارد.

انواع معده درد

ویژگی های مختلف درد و انواع مختلف درد معده علل اصلی درد معده را مشخص می کند:

1. زمان شروع درد

درد ناگهانی در معده ممکن است نشان دهنده انسداد مجاری صفراوی توسط سنگ کیسه صفرا یا خون رسانی ناکافی به روده باشد.

2. مدل درد

درد مداوم شکم که معمولاً چند ساعت طول می کشد ممکن است به دلیل وجود سنگ کیسه صفرا باشد.

درد شدید معده که از قسمت فوقانی شکم به قسمت بالایی پشت سرایت می کند می تواند ناشی از التهاب لوزالمعده باشد.

3. محل درد

درد موضعی ممکن است نشان دهنده وجود مشکل در اندام های فوقانی شکم باشد. برای مثال وجود درد در سمت راست و پایین شکم نشان دهنده آپاندیسیت است.

درد در سمت چپ و پایین شکم می تواند ناشی از دیورتیکولیت باشد.

اختلالات مثانه و رحم باعث درد در قسمت تحتانی شکم می شود.

4. مدت زمان درد

درد معده به دلیل سندرم روده تحریک پذیر می تواند به صورت دوره ای ظاهر شود و سال ها طول بکشد، در حالی که درد معده به دلیل مشکلات صفرا، قولنج، زخم معده، یبوست و دردهای قاعدگی معمولاً چند ساعت طول می کشد.

زمان شروع درد، الگوی درد، محل دقیق درد و مدت زمان درد در تعیین علت درد معده بسیار مهم است.

علت درد معده چیست؟

ما انواع معده درد داریم. این درد را می توانید در قسمت های مختلف معده و با شدت های مختلف احساس کنید. هر کدام از این نوع دردهای معده دلایل مختلفی دارند که در ادامه به آنها می پردازیم:

1. گاز یا نفخ

علت درد در قسمت بالای معده می تواند گاز باشد. گاز به طور طبیعی در روده ها و دستگاه گوارش ایجاد می شود. هنگامی که این گاز جمع می شود، می تواند باعث احساس فشار، نفخ یا پری شود. داشتن عفونت، ویروس، اسهال یا یبوست می تواند شدت گاز را افزایش دهد.

علائم معده درد ناشی از نفخ عبارتند از:

دردی که باعث گاستریت می شود.

احساس می کنید چیزی در شکم شما حرکت می کند.

خیلی آروغ میزنی

از اسهال یا یبوست رنج می برید.

این نوع درد معده معمولا جدی نیست و در عرض چند ساعت فروکش می کند. یکی از مهمترین چیزها پرهیز از بلع هوا و آهسته غذا خوردن است.

یکی از مواردی که در درد معده موثر است، وجود گاز در معده است.

2. دل درد

سوزش سر دل باعث احساس سوزش در قسمت بالای معده یا درد معده و گاهی درد در دهان یا گلو می شود. این درد همچنین می تواند با درد قلبی در قفسه سینه اشتباه گرفته شود. زخم معده، رفلاکس اسید یا سرطان معده و مری می توانند از دلایل اصلی درد معده یا سوزش سر دل باشند. سوزش سر دل مداوم یا مکرر که بسیار دردناک است و با کاهش وزن غیرقابل توضیح همراه است ممکن است نشانه بیماری جدی تری باشد و باید بررسی شود.

در این ویدئو دکتر بهروز مقدادی متخصص نوزاد، کودک و نوجوان در مورد رفلاکس معده در نوزادان می گوید.

3. التهاب معده یا ورم معده

گاستریت یا التهاب معده باعث تورم مخاط معده و دردناک شدن آن می شود. گاستریت شدید یا حاد در مدت زمان کوتاهی رخ می دهد و به سرعت خود را نشان می دهد. گاستریت معمولاً در اثر عفونت باکتریایی مانند هلیکوباکتر پیلوری ایجاد می شود. عفونت های باکتریایی معده با آنتی بیوتیک ها درمان می شوند.

برخی از بیماری ها پوشش معده را تحریک می کنند و باعث گاستریت مزمن می شوند. بیماری کرون، بیماری های خودایمنی، سارکوئیدوز، آلرژی ها و ضعف سیستم ایمنی از جمله علل گاستریت مزمن هستند. در گاستریت مزمن، تشخیص و درمان علت اصلی می تواند به روند درمان کمک کند.

موارد زیر می تواند به جلوگیری از بدتر شدن علائم کمک کند:

داروهای کاهش اسید معده

رژیم غذایی حاوی مواد اسیدی کمتر

مسکن ها و داروهایی که از پوشش داخلی معده محافظت می کنند.

4. ویروسی شدن و عفونت معده

عفونت معده می تواند باعث درد معده، استفراغ و حالت تهوع در فرد شود. افراد مبتلا به ویروس معده ممکن است سردرد، درد عضلانی و کمبود انرژی را نیز تجربه کنند.

در بیشتر افراد، علائم در عرض چند روز خود به خود از بین می روند. پرهیز از خوردن وعده های غذایی سنگین و نوشیدن مایعات به کاهش درد و استفراغ کمک می کند. اجتناب از کم آبی حیاتی است. بنابراین، نوشیدن مایعاتی که الکترولیت های از دست رفته را در بدن بازگرداند، بسیار مهم است. اما برخی از افراد ممکن است برای جلوگیری از کم آبی به درمان پزشکی نیاز داشته باشند. از جمله افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف، نوزادان و کودکان بسیار خردسال و افراد مبتلا به بیماری های جدی مانند سرطان.

عفونت معده می‌تواند علامت درد معده را ایجاد کند. یکی از مهم‌ترین عوامل ایجاد درد معده، هلیکوباکترپیلوری است.

5. گرفتگی عضلات

بسیاری از ماهیچه ها تا قسمت فوقانی معده گسترش می یابند. درد ناشی از آسیب عضلانی یا اسپاسم خفیف می تواند باعث درد موقت در قسمت بالای شکم شود. این نوع درد اغلب با ماساژ و استراحت بهبود می یابد. درد عضلانی در برخی افراد با استفاده از کیسه آب سرد و گرم نیز تسکین می یابد. اگر درد عضلانی شدید است یا بعد از چند روز بهبود نمی یابد، برای ارزیابی به پزشک مراجعه کنید.

برای تشخیص علت درد معده و درمان آن باید به متخصص گوارش مراجعه کنید. در مطب خود می توانید با بهترین متخصصین گوارش ملاقات کنید، به صورت آنلاین یا تلفنی با آنها مشورت کنید و به صورت حضوری نوبت بگیرید.

6. آپاندیسیت

آپاندیسیت به معنای عفونت آپاندیس است. اگر آپاندیسیت درمان نشود، می تواند باعث پارگی آپاندیس شود که تهدید کننده زندگی است. در مراحل اولیه آپاندیسیت، فرد ممکن است دردی مبهم را در اطراف ناف خود احساس کند، اما این درد ممکن است به قسمت بالای معده نیز سرایت کند. با پیشرفت عفونت، درد به سمت راست و پایین حرکت می کند. در بیشتر موارد، جراح عمومی آپاندیسیت را با برداشتن آپاندیس از طریق جراحی درمان می کند.

7. سنگ کیسه صفرا

سنگ های صفراوی به دلیل غلیظ شدن صفرا ایجاد می شوند و معمولاً از کلسترول یا بیلی روبین تشکیل می شوند. این سنگ های صفراوی تا زمانی که مجاری صفراوی را مسدود نکنند مشکلی ایجاد نمی کنند. انسداد مجاری صفراوی توسط سنگ های صفراوی می تواند باعث درد شدید در بالای معده و استفراغ شود. عدم درمان سنگ کیسه صفرا می تواند بر عملکرد کبد و پانکراس تأثیر بگذارد. در این شرایط ممکن است فرد دچار زردی شود که در پوست و چشم دیده می شود و حتی می تواند منجر به عفونت جدی لوزالمعده شود. معمولاً جراح عمومی با برداشتن کیسه صفرا سنگ های صفراوی را درمان می کند و فرد بدون این اندام می تواند زندگی عادی داشته باشد. زمانی که سنگ خیلی بزرگ نباشد، درمان دارویی می تواند علائم را تسکین دهد. تغییرات سبک زندگی، ورزش و رژیم غذایی کم چرب برای کاهش خطر عود سنگ کیسه صفرا توصیه می شود.

بیماری های سایر قسمت های دستگاه گوارش مانند آپاندیسیت، سنگ کیسه صفرا، بیماری های کبد و لوزالمعده، انسداد روده و یبوست و … نیز می توانند باعث ناراحتی معده شوند.

8. بیماری های کبد یا پانکراس

کبد، لوزالمعده و کیسه صفرا برای حمایت از هضم با هم کار می کنند. این سه عضو در سمت راست و بالای معده قرار دارند. گاهی اوقات سنگ های صفراوی درمان نشده مجاری صفراوی را مسدود کرده و باعث درد در کبد یا پانکراس می شوند. بیماری های کبدی مانند هپاتیت می تواند باعث درد کبد شود. پانکراتیت که به معنای التهاب لوزالمعده یا پانکراس است نیز می تواند باعث درد معده شود.

سایر علائمی که در بیماری کبد یا بیماری پانکراس مشاهده می شود عبارتند از:

زردی چشم یا پوست زرد

تیره شدن ادرار

مدفوع کم رنگ یا سفید

حالت تهوع

بالا آوردن

دردی که به تدریج بدتر می شود.

گاهی برخی بیماری‌های کبد و پانکراس و روده مانند پانکراتیت، انسداد روده، یبوست و غیره هم باعث معده‌درد می‌شوند.

9. ایلئوس

انسداد روده عبور غذا از روده را دشوار یا غیرممکن می کند. این مشکل می تواند باعث درد شدید معده، یبوست و مشکل در هضم و جذب غذا شود. علاوه بر معده درد، سایر علائم انسداد روده عبارتند از:

استفراغ صفرا (زرد مایل به سبز)

تورم معده

ناتوانی در دفع گاز یا مدفوع

گرفتگی شدید

انسداد روده یک اورژانس پزشکی است زیرا روده ممکن است پاره شود یا عفونی شود. داروها، مایعات و مسکن ها اغلب به درمان علائم کمک می کنند. در برخی موارد، ممکن است برای رفع انسداد نیاز به جراحی داشته باشید.

ده بیماری دیورتیکول

جیب های کوچکی به نام دیورتیکولا در روده ها به ویژه در روده بزرگ قرار دارند. هنگامی که این کیسه ها ملتهب یا عفونی می شوند، ممکن است فرد درد شدیدی را تجربه کند. محل درد به محل دیورتیکول بستگی دارد. اگرچه دیورتیکول ها در روده های تحتانی شایع تر هستند، اما می توانند در روده های بالایی نیز ظاهر شوند و باعث ایجاد درد در قسمت بالای معده شوند. دیورتیکول همچنین می تواند بر عملکرد روده تأثیر بگذارد و علائمی مانند یبوست و اسهال ایجاد کند.

پروبیوتیک ها و رژیم غذایی پر فیبر اغلب به درمان دیورتیکولیت کمک می کنند. اگر عفونت بدتر شود یا در مقابل درمان مقاومت کند، پزشک ممکن است دیورتیکول یا بخشی از روده را با جراحی خارج کند.

11. داروهای خاصی مصرف کنید

حتما این جمله را شنیده اید که مثلا فلان دارو با معده من سازگار نیست! البته این حرف ها چندان هم بی دلیل نیست. برخی از داروها می توانند باعث درد شدید معده شوند. برخی از این داروها عبارتند از:

داروهای ضد فشار خون

آسپرین

داروهای ضد التهاب

داروهای تجویز شده برای کنترل علائم بیماری آلزایمر.

البته این لیست کامل نیست و نمونه هایی از داروهایی را آورده ایم که درد معده را جزو عوارض آن ها می دانند.

یکی از مشکلاتی که می‌تواند ایجاد درد معده کند، مصرف برخی از داروهاست.

12. یبوست

بله، یبوست نیز می تواند یکی از دلایل ناراحتی معده شما باشد. معده درد و نفخ از علائم شایع یبوست است. با پیروی از یک رژیم غذایی با فیبر بالا و نوشیدن مایعات فراوان می توانید یبوست را تا حد زیادی درمان کنید. اگر این وضعیت بسیار شدید یا طولانی است، بهتر است با پزشک مشورت کنید.

13. زخم

زخم معده یا به طور کلی زخم معده به زخم هایی گفته می شود که در پوشش معده یا قسمت بالایی روده کوچک ایجاد می شوند و باعث ایجاد درد در وسط معده می شوند. البته درد معده و کمر نیز می تواند ناشی از زخم معده باشد. علت اصلی این زخم ها وجود باکتری به نام هلیکوباکتر پیلوری است. البته مصرف طولانی مدت برخی داروها مانند مشک و آسپرین و … نیز می تواند باعث ایجاد زخم معده شود. سیگار کشیدن و نوشیدن الکل خطر ابتلا به زخم معده را افزایش می دهد. این مشکل معمولا با درمان دارویی و با مصرف داروهای ضد اسید و احتمالا آنتی بیوتیک ها برطرف می شود.

14. سرطان معده

سرطان معده زمانی رخ می دهد که سلول ها نتوانند تکثیر شوند و در بخشی از معده تجمع پیدا کنند. این توده سرطانی باعث درد معده، دل درد، نفخ، احساس سیری پس از خوردن مقدار کمی غذا، سوزش سر دل، سوء هاضمه و … می شود. عفونت هلیکوباکتر که باعث ایجاد زخم و ورم معده می شود، احتمال ابتلا به این سرطان را افزایش می دهد.

اگرچه این سرطان چهارمین سرطان شایع در جهان است، اما قابل درمان است. برای درمان، پزشکان از ایمونوتراپی، پرتودرمانی، شیمی درمانی و در صورت لزوم از جراحی استفاده می کنند.

15. مسمومیت غذایی

مسمومیت غذایی همچنین باعث درد در معده و سایر قسمت های شکم می شود. این مسمومیت می تواند علت باکتریایی، ویروسی یا انگلی داشته باشد. علاوه بر ناراحتی معده، ممکن است اسهال، حالت تهوع و استفراغ را نیز تجربه کنید. این مشکل معمولا خود به خود بهبود می یابد، اما اگر اسهال شدید دارید یا بیش از 3 روز اسهال دارید، باید به پزشک مراجعه کنید.

برای تشخیص علت درد معده و درمان آن باید به متخصص گوارش مراجعه کنید. در مطب خود می توانید با بهترین متخصصین گوارش ملاقات کنید، به صورت آنلاین یا تلفنی با آنها مشورت کنید و به صورت حضوری نوبت بگیرید.

16. خوردن برخی غذاها و پرخوری

خوردن برخی غذاها به خصوص برای افرادی که معده حساسی دارند می تواند مشکل ساز باشد. به طور کلی، غذاهای تند، غذاهای تند، غذاهای اسیدی و غذاهای نفاخ باعث درد معده می شوند. به نظر می رسد پرهیز از خوردن این غذاها بهترین راه برای مقابله با این درد باشد. خوردن بیش از حد و پر کردن معده و همچنین سریع غذا خوردن می تواند ناراحت کننده باشد. اگر بعد از غذا خوردن معده شما درد می کند، احتمالاً به این دلیل است که زیاد غذا خورده اید.

17. سوء هاضمه

سوء هاضمه یا ناراحتی معده مشکلی است که معمولا بعد از غذا خوردن احساس می کنید. علائم سوء هاضمه شامل درد معده، نفخ و آروغ زدن است. در واقع یکی از دلایل اصلی درد معده، سوء هاضمه است که حدود 40 درصد از دردهای این ناحیه را به عهده دارد. غذاهای بسیار چرب، نوشیدنی های الکلی و کافئین باعث سوء هاضمه می شوند.

18. عدم تحمل غذایی یا عدم تحمل لاکتوز

لاکتوز قندی است که در شیر و سایر محصولات لبنی یافت می شود. برخی از افراد آنزیم لازم برای تجزیه این لاکتوز را ندارند و با خوردن شیر، پنیر، ماست و … بدنشان دچار مشکل می شود. نفخ، اسهال و معده درد از علائم آن هستند. راه حل این افراد استفاده از محصولات بدون لاکتوز مانند شیر سویا یا قرص لاکتیک است.

19. آلرژی غذایی

گاهی اوقات سیستم اسمزی برخی از افراد، برخی غذاها را با مواد حساسیت زا اشتباه می گیرد و واکنش آلرژیک نشان می دهد. علاوه بر معده درد، علائمی مانند سوزن سوزن شدن و تورم در دهان و گلو را نیز تجربه خواهید کرد. در مو اگر حساسیت شدید باشد نیاز به درمان فوری پزشکی دارد. برخی از غذاها مانند صدف، آجیل، ماهی، تخم مرغ، بادام زمینی و شیر از جمله غذاهایی هستند که بیشترین حساسیت های غذایی را ایجاد می کنند.

رفلاکس معده در اثر بازگشت اسید به مسیر مری ایجاد می‌شود و از علائم آن درد و سوزش قفسه سینه است.

20. رفلکس معده

همه ما با رفلاکس معده آشنا هستیم. این مشکل زمانی رخ می دهد که مقداری از اسید به مری برگشته و باعث احساس سوزش و سردرد در معده و مری شود. همچنین ممکن است در قفسه سینه خود احساس درد کنید. این سوزش معمولا بعد از غذا خوردن یا در شب اتفاق می افتد. اگر این علائم را دارید و بیش از دو بار در هفته رفلاکس مداوم دارید، باید به متخصص گوارش مراجعه کنید:

درد معده

بوی بد دهان

پوسیدگی

حالت تهوع

درد قفسه سینه

مشکل در بلع و تنفس.

این بیماری را می توان با نخوردن غذاهای تحریک کننده و داروهای ضد اسید کنترل کرد. بالا بردن سر در هنگام خواب، دراز نکشیدن بعد از غذا خوردن، نپوشیدن لباس های تنگ و ترک سیگار نیز می تواند به درمان رفلاکس اسید کمک کند.

مرتبط:  چرا وقتی کلاچ میگیرم ماشین گاز میخوره

21. درد معده و قلب

معده درد و دل درد دو دردی هستند که گاهی با هم اشتباه می شوند. برخی از بیماری های قلبی مانند حمله قلبی یا آنوریسم آئورت نیز می توانند باعث ناراحتی معده شوند. حمله قلبی علائم دیگری نیز دارد که باید به دقت بررسی شوند، مانند:

درد قفسه سینه

عرق

تنگی نفس

درد معده

سردرد

تهوع و استفراغ

درد فک

اگر درد شکم و قفسه سینه دارید، آن را نادیده نگیرید. گاهی اوقات درد در قسمت بالای معده یا شکم ممکن است از ریه ها باشد و نشانه ذات الریه یا آمبولی ریه باشد.

22. معده دردهای عصبی

مطمئن نیستید که چه چیزی باعث درد معده در هنگام عصبانیت، غمگینی یا استرس می شود؟ اگر در حالات روانی خاصی دچار معده درد هستید، معده درد عصبی دارید. حتما شما هم افرادی را دیده اید که در هنگام ناراحتی دچار معده درد می شوند. درد عصبی در معده به وضعیت عاطفی و روانی، سلامت دستگاه گوارش یا ترکیبی از اینها مرتبط است. علائم ناراحتی معده عبارتند از:

متاسف

گرفتگی و سفتی معده

برای احساس اضطراب

انقباض عضلانی

نفخ شکم

معده درد

حالت تهوع

سوء هاضمه

گاهی اوقات علائم را می توان با داروهای گیاهی، مدیتیشن و استراحت کاهش داد. اما اگر این روش ها جواب نداد، باید با متخصص گوارش مشورت کنید.

یکی از دلایل معده درد عصبی است. معده درد عصبی از روش‌های دیگری درمان می‌شود.

23. اختلالات دستگاه گوارش

گاهی اوقات از اصطلاح اختلالات گوارشی استفاده می کنیم و علائم مشکل را در دستگاه گوارش می بینیم، اما هیچ توضیح منطقی پزشکی برای این موضوع وجود ندارد. مانند دردهای جسمی بدون دلیل مانند خستگی، سردرد، اسهال، یبوست، حالت تهوع، سرگیجه و … که در افرادی که از برخی بیماری های روانی مانند اضطراب و افسردگی رنج می برند، دیده می شود.

24. گاستروپارزی یا فلج معده

در این بیماری معده محتویات خود را به آرامی به روده کوچک می ریزد. این بیماری علائم زیر را ایجاد می کند:

درد در کل شکم

سیری

استفراغ بعد از غذا خوردن

حالت تهوع.

البته این حالت بیشتر در بیماران دیابتی دیده می شود.

25. گاستروانتریت یا آنفولانزای معده

آنفولانزای معده یک عفونت ویروسی است که با علائم زیر همراه است:

اسهال آبکی

معده درد

حالت تهوع

بالا آوردن.

آنفولانزای معده در اثر خوردن غذای آلوده ایجاد می شود و به همین دلیل به آن آنفولانزا می گوییم که مانند آنفولانزای معمولی بین افراد منتقل می شود و مسری است. این بیماری درمان ندارد و معمولا خود به خود از بین می رود.

26. بیماری التهابی روده

بیماری التهابی روده یا IBD دو نوع دارد: کولیت اولسراتیو و بیماری کرون. در هر دو مورد، مشکل سیستم ایمنی بدن است که به روده ها حمله می کند و باعث التهاب آن می شود. درد شکم و ناراحتی معده از علائم این بیماری هاست.

یکی از علت‌های ایجاد درد معده،
بیماری‌های روده‌ای مانند کولیت اولسراتیو است.

علل دیگر معده درد

استرس شدید

مصرف کافئین

التهاب مری یا ازوفاژیت

مصرف مشروبات الکلی

کولیت زخمی

تیروئید پرکار

بیماری های خود ایمنی که باعث می شود سیستم ایمنی بدن به پوشش معده حمله کند.

بیماری ها و اختلالات گوارشی مانند بیماری کرون

رفلاکس صفرا

بیماری سلیاک

مصرف کوکائین

بلعیدن مواد خورنده مانند سم یا اسید

جراحی شکم

میگرن

نارسایی کلیه

استرس سیستمیک

بیماران در دستگاه تنفس.

اضافه وزن.

درد معده می تواند دلایل مختلفی مانند ناسازگاری غذایی، مصرف برخی داروها، بیماری های گوارشی و حتی بیماری های قلبی و میگرن داشته باشد.

عوامل خطر برای درد معده

عوامل خطر برای درد معده عبارتند از:

سیگار کشیدن

سطح استرس بالا

مصرف بیش از حد الکل یا کوکائین

بلعیدن مواد خورنده یا اجسام خارجی

سابقه استفراغ مزمن

کمبود ویتامین B12

استفاده روتین از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs)

استفاده منظم از استروئیدهای تجویز شده

شیمی درمانی

مکمل های پتاسیم

مکمل های آهن

قرارگیری در معرض تشعشع

رفلاکس صفرا بعد از جراحی معده

اختلالات خود ایمنی مانند تیروئیدیت هاشیموتو یا دیابت نوع 1

اچ‌آی‌وی

بیماری کرون

عفونت هایی که می توانند خطر گاستریت را افزایش دهند، مانند سل و سیفلیس.

یکی از عوامل خطر اصلی برای درد معده، سن بالای بیمار است. دستگاه گوارش بسیار نجیب است. می توانید با این دستگاه بدن خود هر کاری که می خواهید انجام دهید و متوجه شوید که هیچ صدایی از معده یا روده شما خارج نمی شود. اما بعد از مدتی ناگهان شکم شما غرغر می کند و اعتراض می کند. این اعتراض به شکل معده درد خود را نشان می دهد. این بیشتر در افراد مسن اتفاق می افتد زیرا آنها مدت طولانی تری از دستگاه گوارش خود استفاده می کنند. با شکم خود مهربان باشید تا مشکلی نداشته باشد.

یکی دیگر از عوامل موثر بر معده درد این است که قبلاً عمل جراحی معده انجام داده اید. درد در افرادی که جراحی شکم انجام داده اند بیشتر در معده رخ می دهد.

چه زمانی باید به دکتر گوارش مراجعه کنیم؟

چه زمانی برای معده درد باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر تب همراه با درد معده دارید، باید ظرف 24 ساعت به پزشک مراجعه کنید.

استفراغ بیش از 12 ساعت طول می کشد.

اگر درد شکم ناشی از آسیبی مانند ضربه به معده باشد.

اگر بعد از مصرف داروی جدید دچار معده درد شدید.

درد معده در فردی با سیستم ایمنی ضعیف، مانند HIV، پس از شیمی درمانی یا مصرف داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی ایجاد شده است.

درد شدید در قسمت بالای شکم

اگر درد غیر قابل تحمل باشد.

اگر درد با مدفوع سفید یا کم رنگ همراه باشد.

درد ناگهانی شکم در زنان باردار

اگر ناراحتی معده با علائم کم آبی شدید مانند عدم ادرار، خشکی لب ها، خشکی پوست، گیجی، سرگیجه یا گودی چشم همراه باشد.

پزشک تخصص گوارش بعد از معاینه فیزیکی و شرح حال برای تشخیص علت معده‌درد از تست‌های مختلفی کمک می‌گیرد.

علت درد معده را تشخیص دهید

همانطور که در بالا گفتیم، علت درد معده بسیار متنوع است. بسیاری از عادات غذایی، غذاها و نوشیدنی های خاص، سبک زندگی، بسیاری از بیماری های دستگاه گوارش و حتی بیماری ها و مشکلات مربوط به سایر اندام ها مانند قلب، لوزالمعده، روده ها و غیره. می تواند دلیل معده درد شما باشد برای تشخیص علت درد معده باید با متخصص گوارش مشورت کنید. پزشک بر اساس سابقه پزشکی، علائم، معاینه فیزیکی و در صورت لزوم با استفاده از آزمایش‌های خاص، علت اصلی مشکل شما را تشخیص می‌دهد. سوالاتی که ممکن است پزشک برای تشخیص علت درد معده از شما بپرسد عبارتند از:

معده دقیقا کجا درد میکنه؟ درد بالای معده، درد پایین معده، درد میانی معده، درد معده و کمر، درد معده و قلب و درد در نواحی دیگر هر کدام می توانند نشانه مشکل خاصی باشند و به پزشک در تشخیص علت اصلی کمک کنند.

شدت درد شما چقدر است؟ درد مزمن شکم، درد شدید شکم و درد ناگهانی شکم در بیماری های مختلف دیده می شود و در روند تشخیصی کمک کننده است.

نوع درد معده چیست؟ درد تیراندازی و چاقو، سوزش یا گرفتگی و غیره.

آیا درد به قسمت های مختلف بدن منتقل می شود؟ گاهی اوقات درد معده به پشت و پشت یا به قفسه سینه، روده یا پهلو منتقل می‌شود که می‌تواند به تشخیص پزشک کمک کند.

درد چه زمانی بدتر می شود یا چه زمانی شروع می شود؟

آیا درد با خوردن شروع می شود یا بدتر می شود؟

آیا درد با خوردن غذاهای خاص شروع می شود؟

آیا باردار هستید یا بیماری خاصی دارید؟

و هر فعالیتی که باعث بروز یا بدتر شدن درد شود.

برای تشخیص علت درد معده و درمان آن باید به متخصص گوارش مراجعه کنید. در مطب خود می توانید با بهترین متخصصین گوارش ملاقات کنید، به صورت آنلاین یا تلفنی با آنها مشورت کنید و به صورت حضوری نوبت بگیرید.

آزمایشات مورد نیاز برای تشخیص علت درد معده

همانطور که گفتیم متخصص گوارش تشخیص را با طرح سوال و بررسی علائم و معاینه فیزیکی آغاز می کند. اگر پزشک به بیماری خاصی مشکوک باشد، ممکن است آزمایش‌هایی را برای شما تجویز کند:

آزمایش خون

آزمایش ادرار یا مدفوع

تصویربرداری با اشعه ایکس از شکم

سونوگرافی شکم

اسکن شکم

تنقیه باریم، اشعه ایکس روده بزرگ

روش های آندوسکوپی با قرار دادن یک لوله با دوربین کوچک در دهان یا رکتوم برای مشاهده نواحی داخل دستگاه گوارش

الکتروکاردیوگرام (EKG یا EKG).

برای تشخیص علت درد معده، پزشک ممکن است پس از معاینه کامل و شرح حال، آزمایش‌های خاصی مانند آزمایش خون، ادرار و مدفوع و تصویربرداری را تجویز کند.

درمان معده درد

درمان معده درد بسته به علت اصلی درد متفاوت است. درمان های موجود عبارتند از:

1. داروی معده درد چیست؟

پزشکان بسته به علت درد معده می توانند داروهای زیادی را تجویز کنند. رایج ترین انواع قرص های معده درد و سایر داروهای مفید برای این مشکل عبارتند از:

آنتی بیوتیک ها: در صورت عفونت معده توسط هلیکوباکتر پیلوری، درمان با یک دوره آنتی بیوتیک مانند کلاریترومایسین و مترونیدازول انجام می شود.

مهارکننده‌های پمپ پروتون: داروهای این دسته مانند امپرازول، پانتوپرازول و لانسوپرازول می‌توانند تولید اسید معده را مسدود کرده و بهبودی را تقویت کنند. این داروها برای درمان سوزش معده ناشی از بیماری ریفلاکس معده به مری (GERD) مفید هستند.

مسدود کننده های H2: این داروها از جمله فاموتیدین و رانیتیدین می توانند تولید اسید معده را کاهش دهند. البته چندی پیش رانیتیدین از لیست داروهای تجویزی خارج شد.

آنتی اسیدها: این داروها می توانند اسید معده را خنثی کنند.

عواملی که مخاط معده را می پوشانند: سوکرالفات یا میزوپروستول ممکن است از مخاط معده محافظت کند.

سایر داروها

داروی کلیدینیوم C یا قرص سبز معده، با شل کردن عضلات معده و روده، حرکات طبیعی معده را کند می کند.

برای درمان معده درد ناشی از گاز و نفخ، داروهایی مانند سیمتیکون یا دایمتیکون ممکن است مفید باشد.

برای درمان یبوست، یک نرم کننده مدفوع یا ملین مانند بیزاکودیل می تواند به حرکت مجدد روده ها کمک کند.

برای درد معده همراه با اسهال، داروهایی مانند لوپرامید یا بیسموت ساب سالیسیلات ممکن است علائم شما را بهبود بخشد.

یکی دیگر از داروهای معده درد هیوسین است.

اما از داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) مانند آسپرین، ایبوپروفن یا ناپروکسن خودداری کنید. این داروها می توانند درد معده را بدتر کنند.

روش‌های مختلفی برای درمان معده درد به کار برده می‌شوند که یکی از آنها دارو است.

2. جراحی معده

برای درمان در موارد شدید مانند آپاندیسیت و فتق، سرطان معده و غیره ممکن است نیاز به جراحی باشد.

درمان گیاهی معده درد در طب سنتی

یکی از سوالات رایج کسانی که از معده درد رنج می برند این است که برای معده درد چه بخوریم؟ در طب سنتی روش های مختلفی وجود دارد که با استفاده از داروهای گیاهی و روش های طب سنتی معده درد را درمان می کنند. در ادامه به بررسی روش های گیاهی درمان ناراحتی معده می پردازیم:

1. درمان معده درد نعناع

همه ما می دانیم که نعناع برای درمان ناراحتی های معده و قلبی، ناراحتی معده، اسهال، استفراغ و اسپاسم روده مفید است. ماده فعال موجود در نعناع منتول نام دارد. می توانید از نعناع به چند روش استفاده کنید:

چای نعناع، ​​این چای با میوه های نباتی یا هل فراوانتر خواهد بود.

از نعناع تازه در غذا یا همراه غذا استفاده کنید

عصاره نعناع

آب نبات نعناع یا قرص نعناع نیز می تواند گزینه خوبی باشد.

2. معده درد را با لیمو درمان کنید

برای درمان ناراحتی معده، نفخ و سوء هاضمه در خانه می توانید از مخلوط آب لیمو و جوش شیرین استفاده کنید. لیمو می تواند به هضم آسان چربی ها و الکل کمک کند و همچنین به کنترل اسید معده کمک می کند.

3. درمان معده درد با زنجبیل

زنجبیل به کنترل حرکات پرش معده کمک می کند و به درمان قطعی معده درد و سوء هاضمه کمک می کند. چندین راه برای استفاده از زنجبیل برای ناراحتی معده وجود دارد:

مصرف روزانه زنجبیل تازه

از پودر زنجبیل استفاده کنید

چای زنجبیل یا استفاده از آن در چای.

یکی از راه‌های درمانی برای کاهش معده درد استفاده از دارچین است.

4. درمان معده درد با دارچین

خیلی ها را دیده ایم که در چای خود پودر دارچین و زنجبیل می ریزند و فکر می کنند برای ناراحتی های معده و بسیاری از مسائل دیگر مفید است. دارچین حاوی آنتی اکسیدان هایی است که به هضم غذا کمک می کند. این ماده گیاهی برای درمان معده درد، سوء هاضمه، سوزش معده مفید است و معده را تقویت می کند.

5. درمان معده درد با زیره سبز

زیره برای درمان خانگی ناراحتی های معده بسیار مفید است. این ماده گیاهی دارای فواید زیر برای دستگاه گوارش است:

کاهش ناراحتی معده یا سوء هاضمه

کاهش اسید معده

درمان نفخ شکم

کاهش التهاب روده.

زیره را می توانید به سه روش استفاده کنید:

پودر زیره یا دانه زیره در غذا

چای زیره سبز

عرق زیره

6. درمان معده درد با انجیر

حتما می دانید که انجیر برای درمان یبوست و مشکلات روده مفید است. اما خواص انجیر به همین جا ختم نمی شود. انجیر ملین است و به درمان سوء هاضمه کمک می کند. چای برگ انجیر یکی از گزینه های گیاهی درمان ناراحتی معده به خصوص در دوران بارداری است. البته اگر اسهال دارید، انجیر به شما آسیبی نمی رساند.

7. درمان معده درد با میخک

میخک خواص مفید زیادی برای دستگاه گوارش دارد، این گیاه معطر می تواند به کاهش درد معده، کاهش درد معده در اوایل بارداری، افزایش ترشحات معده و کاهش نفخ معده کمک کند و همچنین به تسکین اسهال و استفراغ کمک کند. . میخک را می توانید به روش های زیر استفاده کنید:

ترکیب پودر میخک و یک قاشق غذاخوری عسل قبل از خواب: درمان قطعی برای معده درد

چای میخک

استفاده از عصاره نعناع، ​​میخک، دارچین، زنجبیل، عسل، زیره، انجیر و لیمو در طب عامیانه برای درمان ناراحتی های معده تجویز می شود.

8. درمان معده درد با عسل

عسل تا حد زیادی معده را التیام می بخشد. به عنوان مثال، اگر سوزش معده دارید، خوردن یک قاشق عسل مفید است. برای نتیجه بهتر می توانید عسل را با سایر مواد ترکیب کنید:

مخلوط عسل و دارچین

عسل و آب جوش

جوشانده عسل و دارچین.

9. عرقیات گیاهی برای درمان ناراحتی های معده در طب سنتی

گیاهان مختلفی در طب سنتی وجود دارد که ممکن است در کاهش درد معده تأثیر مفیدی داشته باشد، از جمله:

عرق بومادران برای درمان معده درد

عرق ریحان برای درمان معده درد

ده سایر داروهای گیاهی برای ناراحتی معده

چای بابونه

از رازیانه استفاده کنید (رازیانه خام یا دم کرده بجوید)

سرکه سیب برای درمان ناراحتی های قلبی و معده

استفاده از آب نمک

شیرین بیان

بذر کتان

پاپایا

برای درمان معده درد با روش های طب سنتی باید با متخصص طب سنتی مشورت کرد. در مطب پزشک خود می توانید با بهترین متخصصان طب سنتی آشنا شوید، به صورت آنلاین یا تلفنی با آنها مشورت کنید و برای ملاقات حضوری وقت بگیرید.

درمان خانگی معده درد

علاوه بر روش های گیاهی که در قسمت قبل به آن اشاره کردیم، برای درمان ناراحتی معده در منزل نیز می توانید کارهای زیر را انجام دهید.

کمپرس آب گرم

آب کافی بنوشید

بلافاصله بعد از غذا دراز نکشید.

حمام آب گرم

برای انجام یوگا

راه های پیشگیری از ناراحتی معده

با رعایت مقادیر زیاد این موارد می توانید از ناراحتی معده جلوگیری کنید:

غذاهای زود هضم بخورید.

در چند ساعت اول از مصرف غذاهای جامد خودداری کنید.

از خوردن وعده های غذایی حجیم و مصرف وعده های غذایی کوچک خودداری کنید

در صورت بروز استفراغ، حدود 6 ساعت صبر کنید و سپس مقدار کمی غذای سبک و نرم بخورید.

هنگام معده درد از مصرف لبنیات خودداری کنید.

از مرکبات، غذاهای پرچرب، غذاهای سرخ شده، محصولات گوجه فرنگی، کافئین، الکل و نوشیدنی های گازدار خودداری کنید.

سیگار نکش.

از نوشیدن مقادیر زیاد الکل خودداری کنید.

از نوشیدن آب میوه های حاوی اسید سیتریک مانند گریپ فروت، پرتقال و آناناس خودداری کنید.

رژیم غذایی سرشار از فیبر داشته باشید.

برای اینکه مشکلی برای معده‌ی شما پیش نیاید و درد نگیرد، بهتر است که راه‌های پیشگیری از درد معده را بلد باشید.

سوالات متداول شما

در این قسمت از مقاله طبق معمول به سوالات شما در این زمینه پاسخ خواهیم داد.

برای معده درد چی خوبه؟

یکی از موارد مهم در درمان معده درد مراجعه به متخصص گوارش برای تشخیص علت درد معده است. برای یافتن این علت، باید معاینه فیزیکی دقیق انجام شود و تاریخچه پزشکی دقیق گرفته شود. گاهی اوقات درد معده می تواند ناشی از یک عادت بد در زندگی باشد. همانطور که در بالا خواندید، درد معده می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. برخی از این علل می تواند ناشی از بیماری های دیگر باشد و درمان معده درد برای درمان بیماری زمینه ای معده ضروری است، برخی از آنها گیاهی و برخی شیمیایی هستند. به عنوان مثال، برخی از دمنوش های گیاهی می توانند به تسکین ناراحتی معده کمک کنند. گاهی برای کاهش درد معده از مسکن ها و آرام بخش های خاصی استفاده می شود.

درمان معده درد عصبی چیست؟

افراد زیادی هستند که درد معده آنها ناشی از اعصاب است. در این مواقع معمولاً به محض اینکه این افراد عصبی، مضطرب می شوند یا در شرایطی قرار می گیرند که آرامش روحی ندارند، ابتدا باید ذهن خود را آرام کنند تا شکمشان آرام شود. احتمالاً در مورد کسی که معده درد عصبی دارد زیاد شنیده اید. اکثر این افراد مشاجره می کنند یا در موقعیتی نامرتب قرار دارند، از درد شدید معده یا حالت تهوع رنج می برند. در بیشتر موارد درمان درد این افراد استفاده از داروهای آرامبخش است.

مرتبط:  چطور کانال خصوصی رو به عمومی تبدیل کنیم

درد قفسه سينه ناشي از معده است؟

برخی افراد درد معده را با درد قلب اشتباه می گیرند یا برعکس. توجه داشته باشید که در هر دو حالت ممکن است درد قفسه سینه ایجاد شود و درد زیادی برای فرد ایجاد کند. در افرادی که دچار درد قفسه سینه می شوند، علائم همراه باید به دقت ارزیابی شوند. مثلاً ابتدا باید بررسی شود که آیا فرد دچار تنگی نفس و تعریق شبانه شده است یا خیر. آیا او سردرد، حالت تهوع و استفراغ دارد؟ آیا این درد فک نیز دارد؟

درمان معده درد خیلی شدید چگونه انجام می شود؟

گاهی اوقات بیمار درد معده بسیار شدید دارد. در چنین مواردی باید بررسی های دقیقی انجام شود تا مشخص شود که چرا این مشکل رخ داده است. به عنوان مثال، اگر معده فردی سوراخ یا سوراخ شود، درد معده آنقدر شدید است که بیمار باید با خم شدن به جلو خود را به مرکز درمانی برساند و نمی تواند صاف بایستد. به طور کلی باید به دنبال مراکز پزشکی قابل اعتماد برای تشخیص علت این درد باشید. وضعیت معده بسیار مهم است. برای درمان درد شدید معده باید با متخصص گوارش مشورت کرد.

آیا درد معده از علائم بارداری است؟

خیر؛ درد معده نشانه بارداری نیست، اما در دوران بارداری پروژسترون بر سیستم گوارشی تأثیر می گذارد و باعث کاهش حرکات معده و روده و یبوست می شود. همچنین ممکن است به دلیل افزایش استروژن دچار حالت تهوع و استفراغ شوید. هورمون های بارداری باعث شل شدن دریچه قلب در معده می شوند. در نتیجه، زنان باردار ممکن است از رفلاکس اسید و سوزش معده رنج ببرند. همچنین با رشد جنین فشار شدیدی به اندام های داخلی از جمله معده وارد می شود و به دلیل تشدید رفلاکس اسید از معده می توان درد را مشاهده کرد. اجتناب از غذاهای چرب و تند می تواند به پیشگیری از این امر کمک کند.

معده درد و حالت تهوع نشانه چیست؟

اگر درد معده با حالت تهوع، مسمومیت غذایی، آلرژی غذایی، عفونت ویروسی معده، درد عصب معده، ریفلاکس معده و غیره همراه باشد. می توان مشکوک شد. برای تشخیص بهتر بهتر است با یک متخصص گوارش یا یک پزشک عمومی مشورت کنید. شما می توانید با بهترین متخصصین گوارش در دکترتو آشنا شوید و به صورت تلفنی یا آنلاین با آنها مشورت کنید.

درمان گیاهی معده درد چیست؟

بسیاری از داروهای گیاهی برای بیماری های معده مفید هستند. عصاره های گیاهی مانند عصاره نعناع فلفلی، عصاره بومادران، عصاره ریحان یا دم کرده هایی مانند آویشن، نعناع، ​​زنجبیل و غیره. ممکن است یکی از گزینه های شما برای درمان گیاهی ناراحتی معده باشد.

درمان قطعی معده درد چیست؟

دلایل معده درد بسیار متنوع است و اینکه بگوییم داروی خاصی درمان قطعی معده درد است، چندان منطقی نیست. برای درمان قطعی معده درد باید با متخصص گوارش مشورت کنید تا علت درد شما مشخص شود و درمان شروع شود.

دلیل درد شدید معده چیست؟

درد شدید شکم می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. گاهی اوقات مصرف برخی داروها یا خوردن برخی غذاها باعث درد شدید معده می شود. علاوه بر این، سندرم روده تحریک پذیر، زخم معده، سرطان معده، معده عصبی و سایر بیماری های معده نیز می توانند باعث درد شدید معده شوند. اگر این درد شدید یا طولانی مدت باشد، باید برای تشخیص و درمان با متخصص گوارش مشورت کنید.

قرص معده درد کدام است؟

داروهای مختلفی برای معده درد وجود دارد که نوع آن بستگی به علت درد معده دارد. فاموتیدین، آنتی اسیدها، ضد رفلاکس، سایمتیدین، دایمتیکون، امپرازول و غیره. انواع قرص معده هستند. برخی از این نوع قرص های معده را می توانید بدون نسخه تهیه کنید، اما بهتر است برای تشخیص علت درد و درمان مناسب به متخصص گوارش مراجعه کنید.

معده درد نشانه چیست؟

علت درد معده بسیار متنوع است. دکتر متخصص گوارش با توجه به شدت این درد؟ در کجای شکم خود آن را احساس می کنید؟ آیا معده درد دائمی است؟ و بسیاری از عوامل دیگر که در بالا ذکر کردیم، علت معده درد را تعیین می کنند. زخم معده، ورم معده، التهاب و عفونت های مختلف، سرطان معده، رفلاکس معده، غذاهایی که خورده اید یا داروهایی که مصرف کرده اید و غیره. می تواند یکی از علل احتمالی این دردها باشد. در این مطلب به بیش از 20 علت معده درد اشاره کرده ایم که در بالا می خوانید.

چه غذاهایی برای معده درد خوب است؟

خوردن برخی غذاها به کاهش علائم ناراحتی معده کمک می کند. که
1. آلوئه ورا
2. برنج و آب برنج
3. شکل
4. موز
5. موز
5. 7 نان تست
11. موز سبز
12. غذاهای پروبیوتیک مانند دوغ، کفیر و غیره.
13. مکمل پکتین
14. غذاهای کم چرب (چربی نوعی کربوهیدرات است که هضم آن برای برخی افراد مشکل است)

علائم معده درد چیست؟

علائم معده درد عبارتند از:
1. احساس سوزش و درد در قفسه سینه که به آن سوزش سر دل یا سوزش سر دل نیز می گوییم.
2. احساس پری معده بلافاصله بعد از غذا خوردن
3. آروغ زدن
4. نفخ

درد معده در کودکان چه علائمی دارد؟

علائم و علل ناراحتی معده در کودکان مشابه بزرگسالان است. معده کودکان حساس تر از بزرگسالان است و کودکان باید مراقب رژیم غذایی خود باشند. نفخ، علامت اصلی معده درد در کودکان است.

نتیجه گیری و راهنمایی برای مراجعه به پزشک

همانطور که در این مقاله مفصل بحث کردیم، معده درد می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. این درد می تواند ناشی از یک عدم تحمل غذایی ساده یا مسمومیت غذایی باشد یا می تواند نشانه ای از بیماری گوارشی و یا حتی علامت مشکل در سایر اندام ها مانند بیماری قلبی یا میگرن باشد. برای تشخیص علت درد معده باید علائم مرتبط با معده درد نیز بررسی شود. روش های مختلفی برای درمان هر یک از این علل درد معده وجود دارد. این روش های درمانی شامل درمان دارویی، درمان گیاهی بیماری های معده و حتی جراحی است.

نکته ای که باید بسیار مراقب آن بود این است که درد معده می تواند دلیل ساده ای داشته باشد یا می تواند ناشی از یک مشکل جدی باشد. بنابراین اگر درد معده شدید یا طولانی مدت دارید یا دردی که سایر اندام ها را درگیر می کند، حتما باید برای تشخیص و درمان به متخصص گوارش مراجعه کنید. شما می توانید با بهترین متخصصین گوارش در مطب پزشک خود ملاقات کنید، از طریق تلفن یا آنلاین با آنها مشورت کنید و در صورت لزوم برای ویزیت حضوری وقت بگیرید.

تأیید شده توسط تیم پزشکی دکترساینا

اطلاعات این مقاله فقط برای راهنمایی است. بدون مشورت با پزشک خود درمانی نکنید.

دریافت مشاوره آنلاین

اکثر ما در طول زندگی خود درد معده را تجربه می کنیم، گاهی اوقات این دردها شدید و آزاردهنده می شوند و نیاز به درمان دارند. شما ممکن است اغلب این را ندانید. علت درد معده درد و مشکلات در سایر اندام های داخل شکم است. در این مقاله به بررسی علل، انواع و روش های درمان معده درد می پردازیم. در ابتدا از شما دعوت می کنیم تا نظر دکتر عبدالرضا سراقی فوق تخصص گوارش از پزشکان دکتر ساینا را در این باره مشورت کنید.

فهرست مطالبی که می خوانید:

درد معده چیست؟

معده درد یک مشکل رایج در کودکان و بزرگسالان است که همه ما هر از گاهی آن را تجربه می کنیم. درد معده می تواند نشانه طیف وسیعی از بیماری ها و اختلالات گوارشی باشد. در بسیاری از موارد، دردی که در شکم احساس می کنیم از معده نمی آید. بلکه توسط سایر اندام های شکمی مانند روده و آپاندیس ایجاد می شود که به اشتباه با معده درد اشتباه می شوند.

قسمت فوقانی شکم خانه چندین اندام حیاتی از جمله روده، کیسه صفرا، کبد و پانکراس است. درد شکم یا معده می تواند ناشی از التهاب یا آسیب به هر یک از این اندام ها باشد. در بیشتر موارد، پزشک با بررسی سایر علائم بالینی و تجویز آزمایش های تشخیصی علت درد معده یا شکم را مشخص می کند.

گاهی درد سایر اندام‌های شکمی با معده درد اشتباه گرفته می‌شود.

درد معده اغلب به دلیل یک مشکل جدی ایجاد نمی شود. اما اگر درد معده شدید است یا با علائمی مانند تب، حالت تهوع، زردی پوست یا خونریزی از دستگاه گوارش همراه است، حتما با پزشک متخصص داخلی یا متخصص گوارش مشورت کنید.

انواع معده درد

همه دردهای معده یکسان نیستند. به عنوان مثال، مدت زمان احساس درد در تشخیص علت درد معده مهم است.

معده درد حاد

این نوع درد معده فقط برای یک هفته یا حتی کمتر از آن احساس می شود. دردهای حاد معده نیاز به درمان فوری دارند. این درد می تواند ناشی از عفونت، التهاب، انسداد عروقی یا انسداد دستگاه گوارش باشد. درد حاد شکم اغلب به طور ناگهانی شروع می شود و با حالت تهوع یا استفراغ همراه است.[1]

معده درد مزمن

درد مزمن معده درد مداوم یا عود کننده ای است که 3 ماه یا بیشتر طول می کشد. بر اساس مطالعات انجام شده، دردهای مزمن شکمی بیشتر در کودکان و در سنین چهار تا دوازده سالگی شایع است. به طور کلی حدود 13 درصد از کودکان از درد مزمن شکم رنج می برند.[2]

درد پیشرونده شکم

درد پیشرونده شکم دردی است که با گذشت زمان بدتر می شود. معمولاً برخی علائم بالینی نیز با پیشرفت درد شکم ظاهر می شوند. درد پیشرونده شکم اغلب نشانه یک مشکل جدی است.

علائم معده درد

علائم معده درد

درد معده ممکن است با علائم دیگری همراه باشد:

نفخ شکم

اروغ زدن

سوء هاضمه

یبوست

اسهال

نفخ شکم

وجود خون در مدفوع

تغییر در مدفوع

حالت تهوع که ممکن است منجر به استفراغ شود.

اگر درد معده شدید است یا علائم دیگری غیر از معده درد دارید، به متخصص داخلی مراجعه کنید.

مشاوره پزشکی آنلاین را از بهترین متخصص دریافت کنید

باعث ناراحتی معده می شود

شایع ترین علل درد معده و شکم عبارتند از:

درد معده به دلیل زخم معده

زخم معده یکی از شایع ترین علل دردهای مکرر شکم است. زخم معده زخم های باز در لایه داخلی معده یا قسمت اول روده کوچک است که در اثر تماس اسید معده با بافت معده ایجاد می شود. درد معده و سوزش سر دل از شایع ترین علائم زخم معده هستند. اسید معده و خالی بودن معده درد را شدیدتر می کند. درد معده نیز ممکن است در شب بیشتر احساس شود.

باکتری هلیکوباکتر پیلوری عامل اصلی زخم معده است. حدود 80 تا 90 درصد ایرانیان این باکتری را در معده خود دارند. [3] البته در اکثر افراد این باکتری هرگز عوارض جدی ایجاد نمی کند. برای اطلاعات بیشتر می توانید مقاله زخم معده را مطالعه کنید.

گاهی افراد مبتلا به سوءهاضمه دچار معده درد می‌شوند.

درد معده ناشی از سوء هاضمه

سوء هاضمه یا ناراحتی معده با احساس درد و ناراحتی در قسمت بالایی شکم همراه است و اغلب علائم خاصی مانند درد شکم و احساس سیری بلافاصله پس از شروع غذا ایجاد می کند. سوء هاضمه همچنین می تواند از علائم بیماری های مختلف گوارشی باشد.

گاهی اوقات افراد مبتلا به سوء هاضمه دچار سوزش سر دل نیز می شوند. سوزش سر دل عبارت است از احساس درد یا سوزش در مرکز قفسه سینه که در حین یا بعد از غذا خوردن احساس می شود. درد و سوزش را می توان تا گردن یا پشت احساس کرد.

رفلکس معده

رفلاکس اسید معده نیز یکی از عوارض شایع گوارشی است که می تواند منجر به درد معده و شکم شود. این عارضه زمانی رخ می دهد که بخشی از اسید معده بالا رفته و وارد انتهای مری می شود. این وضعیت ممکن است با سوزش سر دل و درد در قسمت بالای شکم همراه باشد.

نفخ و یبوست

یبوست نیز یکی از شایع ترین علل درد شکم است که می تواند با معده درد اشتباه گرفته شود. افراد یبوست اغلب احساس نفخ و سیری می کنند. در این حالت حتی ممکن است شکم به طور قابل توجهی متسع و برآمده باشد.

زخم معده یکی از شایع ترین علل درد معده است.

التهاب معده

التهاب پوشش داخلی معده اغلب در اثر عفونت باکتریایی ایجاد می شود. مصرف زیاد مشروبات الکلی و استفاده مکرر از مسکن نیز می تواند منجر به ورم معده شود. این وضعیت می تواند باعث درد شدید یا سوزش در قسمت بالای شکم شود. این درد می تواند با خوردن غذا کاهش یا تشدید شود.

گاستریت همچنین ممکن است با حالت تهوع، استفراغ و احساس سنگینی بعد از غذا خوردن همراه باشد.

التهاب آپاندیس یا آپاندیسیت

آپاندیس یک کیسه کوچک انگشت مانند است که از پایین و سمت راست روده بزرگ بیرون زده است. آپاندیسیت یا التهاب آپاندیس باعث درد در سمت راست و پایین شکم می شود. اما در بیشتر افراد درد ناشی از این عارضه از قسمت فوقانی شکم و اطراف ناف شروع می شود و سپس به قسمت تحتانی شکم سرایت می کند. همچنین ممکن است پس از تجربه معده درد، حالت تهوع و استفراغ را تجربه کنید. آپاندیسیت معمولا با تب همراه است.

سندرم روده تحریک‌پذیر

درد شکمی ناشی از سندرم روده تحریک پذیر می تواند بعد از غذا خوردن یا در موقعیت های استرس زا بدتر شود. افراد مبتلا به این سندرم علائمی مانند اسهال یا یبوست و نفخ نیز دارند. سندرم روده تحریک پذیر معمولا باعث خونریزی یا کاهش وزن نمی شود.

مصرف برخی از داروها می‌توانند باعث ناراحتی معده شوند.

علل دیگر معده درد

مصرف ترکیبات محرک معده: درد معده در پاسخ به ترکیبات محرک نیز نسبتا شایع است. برخی از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن و برخی دیگر از مسکن‌های رایج دیگر می‌توانند باعث تحریک و التهاب معده، کاهش ترشح مخاط معده و در نتیجه زخم معده شوند. بنابراین از مصرف خودسرانه و طولانی مدت مسکن ها خودداری کنید.

برخی محرک‌های دیگر، از جمله مصرف الکل و رفلاکس صفرا، نیز می‌توانند باعث درد معده شوند.

سنگ کیسه صفرا یا التهاب: کیسه صفرا کیسه ای حاوی آنزیم های گوارشی است که محتویات آن را به روده کوچک تخلیه می کند. مشکلات کیسه صفرا یکی از شایع ترین علل درد در سمت راست و بالای شکم است و ممکن است با درد معده اشتباه گرفته شود. درد صفراوی می تواند از چند دقیقه تا چند ساعت طول بکشد.

اختلالات کبد و لوزالمعده: فیبروز کبدی، هپاتیت، آبسه کبد و التهاب لوزالمعده (پانکراتیت) شایع ترین مشکلات کبد و پانکراس هستند و می توانند با درد شدید شکم همراه باشند.

انسداد دستگاه گوارش: انسداد روده ممکن است با درد یا گرفتگی شدید شکم، استفراغ، ناتوانی در دفع مدفوع یا نفخ و سایر علائم ناراحتی شکمی همراه باشد.

دیورتیکولیت یا التهاب دیواره روده: درد شکم، به ویژه در ناحیه پایین سمت چپ، می تواند ناشی از دیورتیکولیت باشد. این التهاب دیواره روده زمانی رخ می دهد که داخل روده بزرگ عفونی یا ملتهب شود. تب خفیف، حالت تهوع، استفراغ یا یبوست از دیگر علائم این بیماری است.

رژیم غذایی نامناسب، مصرف سیگار و الکل و استرس زیاد از عوامل خطر برای درد معده هستند.

عوامل خطر برای درد معده

برخی از افراد بیشتر از دیگران از ناراحتی معده رنج می برند، به خصوص افراد مسن و کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند.

برخی از عوامل خطر التهاب و درد معده عبارتند از:

سیگار کشیدن

سطح استرس بالا

مصرف بیش از حد الکل یا کوکائین

بلعیدن مواد خورنده یا اشیاء غیر قابل خوردن

سابقه استفراغ مزمن

کمبود ویتامین B12

استفاده منظم و مکرر از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن

استفاده منظم از استروئیدهای تجویزی، شیمی درمانی، مکمل های پتاسیم یا آهن

قرار گرفتن در معرض تشعشعات مضر

رفلاکس صفرا بعد از جراحی معده

برخی بیماری های خودایمنی مانند بیماری هاشیموتو یا دیابت نوع 1

ایدز و اچ آی وی

بیماری کرون

علاوه بر این، عفونت هایی مانند سل و سیفلیس نیز می توانند خطر معده درد را افزایش دهند.

پزشک با معاینه‌ی بالینی و انجام برخی آزمایش‌ها، علت معده را تشخیص می‌دهد.

تشخیص درد معده

پزشک ابتدا از شما سوالاتی در مورد پرونده پزشکی شما می پرسد و از طریق معاینه بالینی وضعیت شما را بررسی می کند. اما او همچنین ممکن است آزمایش‌های تشخیصی خاصی را برای تشخیص دقیق علت درد معده تجویز کند:

تست های تشخیصی هلیکوباکتر پیلوری

هلیکوباکتر پیلوری را می توان در آزمایش خون، آزمایش مدفوع یا آزمایش تنفس تشخیص داد. پزشک یکی از این آزمایش ها را با در نظر گرفتن علائم بالینی و وضعیت کلی سلامتی شما تجویز می کند.

آندوسکوپی برای بررسی دستگاه گوارش فوقانی

در طی آندوسکوپی، پزشک یک لوله نازک و منعطف مجهز به دوربین از گلو را به مری، معده و روده کوچک می‌رساند و علائم التهاب را بررسی می‌کند.

همچنین، اگر ناحیه ای مشکوک به نظر برسد، پزشک از آندوسکوپ برای برداشتن نمونه کوچکی از بافت برای بررسی بیشتر استفاده می کند. نمونه برداری همچنین می تواند هلیکوباکتر پیلوری را در پوشش معده تشخیص دهد.

تصویربرداری با اشعه ایکس از قسمت فوقانی دستگاه گوارش

در این نوع تصویربرداری که «بلع باریم» نیز نامیده می شود، تصاویری از مری، معده و روده کوچک برای بررسی ناهنجاری ها گرفته می شود. برای تشخیص بیشتر زخم‌ها و جراحات معده، پزشک ممکن است از شما بخواهد که قبل از تصویربرداری یک مایع سفید حاوی باریم بنوشید. این مایع دستگاه گوارش را می پوشاند و دقت تصویربرداری را افزایش می دهد.

درمان‌های مختلفی برای بهبود درد معده تجویز می‌شوند.

درمان معده درد

بسته به علت درد معده، درمان های مختلفی برای بهبود آنها تجویز می شود:

مرتبط:  چرا باید سواد رسانه ای داشته باشیم تفکر هشتم

درمان پزشکی

داروهای مختلفی برای درمان معده درد وجود دارد:

آنتی بیوتیک ها: یک دوره آنتی بیوتیک اغلب در درمان هلیکوباکتر پیلوری موثر است. پزشک ممکن است کلاریترومایسین یا مترونیدازول را برای درمان درد معده ناشی از هلیکوباکتر پیلوری تجویز کند.

مهارکننده های پمپ پروتون: امپرازول و لانسوپرازول از جمله داروهایی هستند که می توانند تولید اسید را مسدود کرده و به کاهش درد معده کمک کنند.

مسدود کننده های H2: این داروها می توانند تولید اسید را کاهش دهند. فاموتیدین یک مسدود کننده H2 است.

آنتی اسیدها: این داروها می توانند اسید معده را خنثی کرده و در نتیجه درد معده را کاهش دهند.

داروهای ضد زخم: داروهایی مانند سوکرالفات و میزوپروستول می توانند پوشش معده را بپوشانند و از زخم محافظت کنند.

داروهای ضد تهوع: این داروها با تجویز پزشک و بدون نسخه در داروخانه ها موجود است و می تواند به بهبود علائم معده درد کمک کند.

درمان خانگی

رعایت برخی موارد و تغییر عادات خاص می تواند در بهبود معده درد موثر باشد:

وعده های غذایی خود را کاهش دهید و بیشتر بخورید: اگر به طور مکرر از سوء هاضمه رنج می برید، بهتر است میزان غذای مصرفی در هر وعده غذایی را کاهش دهید. اما در طول روز بیشتر غذا بخورید. این به کاهش اثرات اسید معده کمک می کند.

از غذاهایی که معده را تحریک می کنند اجتناب کنید: از غذاهایی که معده را تحریک می کنند، مانند غذاهای تند، اسیدی، سرخ شده یا چرب خودداری کنید.

اجتناب از نوشیدنی های الکلی: الکل می تواند پوشش معده را تحریک کند.

نوع مسکن مصرفی خود را تغییر دهید: اگر از مسکن هایی استفاده می کنید که خطر معده درد را افزایش می دهند، با پزشک خود مشورت کنید و از نوع دیگری از مسکن استفاده کنید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

تقریباً همه افراد حداقل یک بار در زندگی خود از درد معده به دلیل سوء هاضمه یا سوزش سر دل رنج برده اند. در بیشتر موارد، معده درد کوتاه مدت و خفیف است و نیاز به مراقبت های پزشکی خاصی ندارد. اما در این موارد با پزشک داخلی یا متخصص گوارش مشورت کنید:

درد مکرر شد و یک هفته طول کشید.

اگر پس از مصرف داروی خاصی درد معده رخ داد.

حالت تهوع دارید که بیش از 12 ساعت طول می کشد.

مدفوع خونی یا خیلی تیره.

علاوه بر درد شکم، تب هم دارید.

درد معده پس از آسیبی مانند ضربه به شکم ایجاد می شود.

بعد از مصرف داروی جدید معده درد دارید.

به دلایلی مانند ایدز، شیمی درمانی یا استفاده از داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی، شما دچار نقص یا ضعف در سیستم ایمنی هستید.

مورد اضطراری

در صورت مشاهده این علائم معده درد، فورا به اورژانس مراجعه کنید:

درد معده همراه با تنگی نفس و درد قفسه سینه

درد شدید در سمت راست بالای شکم

ناراحتی و دردهای غیر قابل تحمل معده

درد معده همراه با مدفوع سفید یا کم رنگ

ناراحتی شدید شکم در زنان باردار

فرد دارای علائم کم آبی شدید مانند ادرار نکردن، ترک خوردگی لب، پوست بسیار خشک، گیجی، سرگیجه یا گودی چشم است.

نوزادی که استفراغ مداوم یا تب بالا دارد.

آخرین سخنان دکتر ساینا

اگرچه درد معده در بسیاری از موارد نگران کننده نیست. اما به خاطر داشته باشید که گاهی اوقات حمله قلبی، آپاندیسیت، سنگ کیسه صفرا و سایر مشکلات جدی با علائمی شبیه درد معده خود را نشان می دهند. اگر دردهای معده شما مکرر، شدید یا با علائم دیگری همراه است، حتما با پزشک متخصص مشورت کنید.

لازم نیست برای صحبت با او به دکتر بروید! شما می توانید در هر زمان و هر مکان در سامانه دکترساینا از بیش از 2500 متخصص پزشکی مشاوره آنلاین دریافت کنید.

سوالات متداول

اگر درد معده مداوم یا شدید است، اگر درد با تب بالا همراه است و اگر شدت درد یا محل آن تغییر کرد، سریعاً با پزشک مشورت کنید.

درد حاد شکم معمولا بین 2 تا 10 روز طول می کشد. اما اگر به درستی درمان نشود، می تواند مزمن شود و طولانی تر شود.

[1] Patterson JW، Kashyap S، Dominique E. شکم حاد. [به روز شده در 14 ژوئیه 2021]. در: StatPearls [اینترنت]. جزیره گنج (FL): StatPearls Publishing; ژانویه 2022-.

[2] کورترینک، جی.جی.، دیدرن، ک.، بنینگا، ام.ا. و تابرز، ام.ام. (2015). اپیدمیولوژی اختلالات عملکردی درد شکم کودکان: یک متا

[3] تجزیه و تحلیل. PloS one، 10(5)، e0126982. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0126982

فهرست

علت درد شکم بعد از غذا خوردن

معمولا دلایل زیادی برای ناراحتی معده یا دل درد بعد از غذا خوردن وجود دارد. درد معده که بعد از خوردن غذا ایجاد می شود و سپس از بین می رود معمولاً به دلیل مسائل غذایی است.

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که با وجود تغییر در رژیم غذایی خود، همچنان علائم یا ناراحتی مداوم را تجربه می کنید، ممکن است یک بیماری زمینه ای داشته باشید. به همین دلیل توصیه می شود در صورت بروز دل درد مداوم با دکتر دل پیچ مشورت کنید.

با پیروی از یک رژیم غذایی متعادل و سالم و همچنین میوه ها و سبزیجات تازه می توان از ناراحتی معده جلوگیری کرد. پرهیز از غذاهای تند و چرب و کاهش مصرف نوشیدنی های حاوی قندهای مصنوعی یا کافئین نیز می تواند به جلوگیری از ناراحتی معده بعد از غذا کمک کند.

علت درد معده بعد از غذا خوردن چیست؟

در مقاله زیر شما را با ۲۱ علت دل درد بعد از غذا خوردن یا احساس ناخوشی بعد از غذا خوردن آشنا می کنیم. این علل شامل طیف گسترده ای از شرایط غذایی و پزشکی است.

غذاها و دل درد بعد از خوردن آنها

به دلایل مختلف، غذاهایی که برای خوردن انتخاب می کنید ممکن است باعث ناراحتی معده شما شوند. تشخیص پزشکی و درمان معده درد با مراجعه به پزشک درد انجام می شود، اما درمان های خانگی نیز در برخی موارد موثر است.

 مسمومیت غذایی

درد معده یکی از شایع ترین علائم مسمومیت غذایی است. اگرچه علائم اصلی مسمومیت غذایی شامل درد معده است، اما می تواند با علائم دیگری نیز همراه باشد، از جمله:

بالا آوردن

اسهال

کمبود انرژی

درجه حرارت بالا

این علائم ممکن است چند ساعت پس از خوردن غذا ظاهر شوند، اما تداوم آنها در بدن می تواند از چند روز تا چند هفته ادامه یابد. اما مسمومیت غذایی واقعاً نگران کننده نیست، زیرا میانگین طول عمر آن معمولاً تنها چند روز است. این بیماری به راحتی در خانه با استراحت و نوشیدن مایعات درمان می شود.

 غذاهای اسیدی

برخی از غذاهای اسیدی می توانند معده را تحریک کنند. برخی از این غذاها شامل آب میوه، پنیر فرآوری شده و گوجه فرنگی است. یافتن گزینه‌های نوشیدنی دیگر، مانند جایگزینی آب با آب یا چای، می‌تواند به کاهش درد معده کمک کند.

نفخ، علت ورم شکم بعد از غذا خوردن

یکی از علل نفخ بعد از غذا خوردن مربوط به نفخ در دستگاه گوارش است که می تواند باعث ناراحتی معده شود. در این شرایط، معده ممکن است احساس کشیدگی و ناراحتی کند یا درد شدید داشته باشد. نوشیدنی های گازدار و برخی غذاها می توانند باعث نفخ شوند. از این میان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

پیازها

لوبیا

کلم

کلم بروکلی

از سوی دیگر، زمانی که شروع به جویدن آدامس، مکیدن آب نبات یا خوردن با دهان باز می کنید، می توانید روند بلع هوا را در دستگاه گوارش خود آسان کنید و به نفخ خود دامن بزنید.

غذاهای تند

فلفل قرمز یکی از مواد غذایی است که عموماً برای افزودن طعم تند به غذا استفاده می شود. فلفل قرمز همراه با کپسایسین ممکن است باعث احساس گرما یا سوزش شود. کپسایسین می تواند قسمت های حساس بدن از جمله معده را تحریک کند.

سوء هاضمه

سوء هاضمه ممکن است بعد از خوردن یا نوشیدن رخ دهد. همچنین، علاوه بر درد در قسمت بالای معده، ممکن است بعد از غذا خوردن احساس نفخ یا بیماری کنید.

معده حاوی اسیدهای گوارشی برای تجزیه مواد غذایی است که گاهی اوقات می تواند پوشش معده را تحریک کرده و باعث سوء هاضمه شود. غذاهای سنگین یا چرب، کافئین، نوشیدنی های حاوی قند مصنوعی و الکل می توانند سوء هاضمه را بدتر کنند.

داروهای بدون نسخه که به عنوان آنتی اسیدها شناخته می شوند و همچنین اجتناب از برخی غذاها و نوشیدنی ها می تواند تا حدودی کمک کننده باشد.

کافئین

کافئین محرکی است که در چای و قهوه یافت می شود و می تواند باعث تحریک معده و ناراحتی های گوارشی در برخی افراد شود.

می توانید به جای قهوه و چای گزینه های دیگری را انتخاب کنید و همچنان از نوشیدنی های گرم لذت ببرید. چای و قهوه بدون کافئین و انواع چای با طعم میوه یا آب داغ با یک تکه لیمو ممکن است شرایط مناسب تری را برای شما فراهم کند. این نوشیدنی های گرم علاوه بر داشتن خواص فراوان، به حفظ آب بدن در طول روز نیز کمک می کنند.

 الکل

نوشیدنی های الکلی می توانند باعث نفخ شوند. این شرایط به ویژه با نوشابه های گازدار تشدید می شود و می تواند درد دل را پس از خوردن غذا بدتر کند. انتخاب نوشابه و آب به جای الکل ممکن است گزینه سالم تری برای شما باشد.

آلرژی غذایی علت سوزش سر دل بعد از غذا خوردن است

آلرژی یا عدم تحمل غذایی می تواند باعث درد معده شود. برخی از افراد ممکن است به برخی غذاها حساسیت داشته باشند. این غذاهای آلرژی زا می توانند معده را تحریک کنند و بعد از خوردن غذا باعث درد شکم شوند.

عدم تحمل غذایی نوع خفیف تری از آلرژی است. آلرژی و عدم تحمل غذایی می تواند در اثر غذاهای مختلف ایجاد شود. برخی از عدم تحمل های غذایی رایج عبارتند از: گلوتن، گندم، سویا، ماهی و صدف، بادام زمینی، تخم مرغ و لاکتوز شیر. اگر مشکوک به آلرژی غذایی هستید، بهتر است از یک دفتر خاطرات غذایی برای ثبت میزان غذای دریافتی خود استفاده کنید.

در این کتاب باید میزان غذای مصرفی در هر وعده غذایی اعم از نوشیدنی و تنقلات را ثبت کنید. همچنین باید به زمان دقیق شروع درد شکم بعد از غذا خوردن توجه کنید. این دفترچه می تواند به شما در شناسایی غذاهای محرک و همچنین اجتناب از غذا کمک کند.

زیاد غذا خوردن

پر کردن بیش از حد معده فرآیند چندان مفیدی برای سلامتی نیست. ناراحتی و درد شکم بعد از غذا خوردن می تواند نشانه پرخوری باشد.

بیماری ها و علل درد شکم بعد از غذا خوردن

در ادامه شما را با برخی از بیماری هایی که بعد از غذا خوردن باعث درد و تورم شکم می شوند آشنا می کنیم.

ورم معده

گاستریت باعث التهاب پوشش معده می شود و ممکن است با درد معده، استفراغ و سوء هاضمه همراه باشد. گاستریت خفیف را می توان در خانه با دارو و تغییرات رژیم غذایی درمان کرد. روش هایی مانند قطع مصرف غذاهای اسیدی و خوردن وعده های غذایی کم حجم در طول روز می تواند به درمان این عارضه کمک کند.

 بیماری التهابی روده (IBD)

بیماری التهابی روده (IBD) باعث التهاب روده ها می شود و طیف وسیعی از علائم را ایجاد می کند که یکی از آنها درد معده است. این بیماری مزمن است و نیاز به درمان دارویی و تغییر سبک زندگی دارد. یکی از انواع بیماری های التهابی روده، بیماری کرون است که باعث التهاب در قسمت های مختلف دستگاه گوارش می شود. علاوه بر التهاب دستگاه گوارش، علائم دیگری مانند درد شدید، اسهال و مدفوع خونی نیز در اثر این بیماری رخ می دهد که گاهی اوقات می تواند تهدید کننده زندگی باشد.

زخم معده

زخم معده به زخم در لایه داخلی معده اشاره دارد و باعث ایجاد احساس سوزش در وسط معده می شود. اگرچه عفونت اغلب در ایجاد زخم معده دخیل است، اما در صورت مصرف مداوم و طولانی آسپرین نیز می تواند رخ دهد. زخم معده با داروهای مسدود کننده اسید، با یا بدون آنتی بیوتیک درمان می شود.

سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS)

سندرم روده تحریک پذیر (IBS) را نمی توان برای همیشه درمان کرد، اما علائم آن را می توان تا حدودی کنترل کرد. سندرم روده تحریک پذیر بیماری است که سیستم گوارشی را تحت تاثیر قرار می دهد و علائمی مانند یبوست و اسهال و همچنین گرفتگی معده و نفخ ایجاد می کند. این علائم می تواند روزها، هفته ها یا ماه ها ادامه داشته باشد و همیشه بعد از خوردن غذا بروز نمی کند.

اگرچه هیچ درمانی برای این عارضه وجود ندارد، اما تغییر سبک زندگی می تواند کمک زیادی به مدیریت این بیماری کند. برای این امر می توان به عناصر زیر اشاره کرد:

آهسته غذا بخور

از خوردن غذاهای چرب و فرآوری شده خودداری کنید

ورزش زیاد

نوشیدن الکل و نوشیدنی های شیرین را متوقف کنید

وعده های غذایی را در زمان های منظم بخورید و وعده های غذایی را حذف نکنید

 سنگ صفرا

سنگ های صفراوی توده های سختی از رسوبات انباشته شده مواد هستند که در کیسه صفرا تشکیل می شوند. اگر سنگ های صفراوی مجاری صفراوی را مسدود کنند، می توانند باعث درد ناگهانی و شدید شوند. بسته به شدت بیماری، سنگ کیسه صفرا با دارو یا جراحی درمان می شود.

 سوزش معده و درد بالای معده بعد از خوردن غذا

سوزش سر دل که از نظر پزشکی رفلاکس مری نامیده می شود، با نام های دیگری مانند ریفلاکس اسید نیز شناخته می شود. رفلاکس گوارشی یا GERD در نتیجه افزایش اسید معده در مری رخ می دهد و این احساس سوزش سر دل به دلیل احساس سوزش در قفسه سینه و گلو ایجاد می شود. حذف نوشیدنی های الکلی و غذاهای تند از سبد غذایی و در صورت لزوم کاهش وزن می تواند به کنترل سوزش سر دل کمک کند. برای درمان رفلاکس معده می توانید با پزشک مشورت کنید.

تیروئید پرکار

هورمون های تولید شده توسط غده تیروئید به تنظیم عملکرد بدن کمک می کنند. پرکاری تیروئید می تواند منجر به تعدادی از مشکلات پزشکی شود که بر استخوان ها، ماهیچه ها و قلب تاثیر می گذارد. یکی از علائم پرکاری تیروئید درد معده و اسهال است و علائم دیگر شامل مشکلات خواب، کاهش وزن و ضربان قلب سریع است.

بیماری سلیاک

بیماری سلیاک یک اختلال در سیستم گوارشی است که در اثر حساسیت به گلوتن ایجاد می شود. گلوتن ماده ای است که در غلاتی مانند چاودار، جو و گندم یافت می شود. علائم بیماری سلیاک درد معده، یبوست، اسهال و نفخ است. حذف مصرف گلوتن از رژیم غذایی می تواند اثرات این بیماری را متوقف کند.

سایر علل درد شکم بعد از غذا خوردن

در نهایت برخی دیگر از عوامل سبک زندگی و سلامتی ممکن است در بروز دردهای شکمی بعد از غذا خوردن دخیل باشند که در ادامه به آنها اشاره می کنیم.

استرس

استرس عاملی است که اغلب با تنش عضلانی شناخته می شود، اما همچنین می تواند باعث درد یا ناراحتی معده شود. چند نفس آهسته و عمیق قبل از غذا خوردن می تواند به آرامش عضلات کمک کند. از طرفی آهسته غذا خوردن و جویدن از دیگر مواردی است که می تواند در پیشگیری از درد معده موثر باشد.

 اضافه وزن

گاهی اوقات وجود شرایطی مانند سوزش سر دل یا زخم معده می تواند منجر به چاقی شود. حتی اولین گام ها برای شروع کاهش وزن می تواند تاثیر زیادی بر درد شکم بعد از غذا خوردن داشته باشد و این وضعیت را بهبود بخشد.

یبوست

یبوست می تواند به دلیل عدم اجابت مزاج یا حرکات دشوار روده ایجاد شود. درد معده و نفخ شکم از دیگر علائم بارز یبوست است. با خوردن یک رژیم غذایی پر فیبر و نوشیدن مایعات فراوان می توانید یبوست را درمان کنید.

داروی فشار خون

داروهایی که برای درمان فشار خون بالا استفاده می شوند می توانند عوارض جانبی زیادی داشته باشند، گاهی اوقات یبوست و گاهی اوقات درد معده. اگر تحت تأثیر عوارض جانبی داروهای خود هستید، می توانید با پزشک خود در مورد امکان جایگزینی آنها با انواع دیگر داروها صحبت کنید.

پیشگیری از درد شکم بعد از غذا خوردن

با انجام چند کار ساده می توانید به راحتی از درد معده بعد از غذا جلوگیری کرده و یا حتی آن را کنترل کنید. برای درمان معده درد بعد از غذا خوردن بهتر است این نکات را به خاطر بسپارید:

نسبت های غذایی خود را به خوبی تنظیم کنید.

از مصرف غذاهای تاریخ مصرف گذشته که می توانند باعث ایجاد مشکل شوند خودداری کنید.

رژیم غذایی سرشار از میوه ها و سبزیجات سرشار از فیبر را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

بین وعده های غذایی مقدار زیادی آب بنوشید.

به جای خوردن 3 وعده غذایی بزرگ، سعی کنید 5-6 وعده غذایی کوچک در روز بخورید.

از مصرف کافئین و الکل خودداری کنید یا آن را به حداقل برسانید.

راه حلی برای کاهش استرس کلی پیدا کنید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر هر یک از علائم ذکر شده در بالا را تجربه کردید، بهتر است با یک متخصص گوارش صحبت کنید. اگر درد معده مدت ها پس از خوردن غذا ادامه داشت و تغییر سبک زندگی و رژیم غذایی در بهبود آن موثر نبود، به شما توصیه می کنیم با یکی از متخصصین گوارش آنلاین ۲۴ مشورت کنید.

مطالب ذکر شده در مقاله فوق صرفا جهت اطلاع و اطلاع رسانی به شما دوستان عزیز می باشد و به هیچ وجه جایگزین توصیه پزشک متخصص نمی باشد. برای اطلاع کامل از این بیماری و یا شروع روش های درمانی توصیه شده لازم است با توجه به پرونده پزشکی خود با پزشک متخصص مشورت نمایید.

گفتگوی آنلاین با متخصص گوارش

4.1/5 (22 بررسی)

منبع

www.medicalnewstoday.comwww.healthline.com

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. این مقاله خیلی جالب بود! منم همیشه مشکل داشتم که چرا بعضی وقتا پس از خوردن کباب معده ام درد میگیره. این مقاله به من کمک کرد تا بفهمم چرا این اتفاق میوفته و چطور میتونم از این درد جلوگیری کنم. ممنون از نویسنده!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا