چرا وقتی سوسک می میرد برعکس می شود

1. همه بد و مضر نیستند.

تنها یک درصد از گونه های روی زمین آفت هستند.


۲. نهایتا یک هفته می توانند بدون آب دوام بیاورند.

اگرچه می توانند برای مدت طولانی بدون غذا زندگی کنند.


۳. هرچه می خواهید بگویید ولی در غذای شما سوسک هست.

در هر تکه شکلات، پنیر، کره بادام زمینی و پاپ کورن، پاها و شاخک های سوسک وجود دارد. اما نگران نباشید، این حقیقت رایج است اما خطرناک نیست! (البته اگر به سوسک حساسیت ندارید)


۴. یک سوسک یک هفته می تواند بدون سر زنده بماند.

زندگی آن به دهان یا بینی آن بستگی ندارد، زیرا می تواند از سوراخ های ریز در سایر قسمت های بدن خود تنفس کند.


۵. سوسک ها در دوره ی ژوراسیک بر روی زمین وجود داشتند.

شوخی نیست، سوسک ها بیش از 200 میلیون سال سن دارند!


۶. سوسک ها هر روز را بدون هیچ گونه خاطره از دیروزشان شروع می کنند.

این واقعیت در نتیجه آزمایشی با وانیل و نعناع به دست آمد. در این آزمایش، سوسک ها با موفقیت یاد گرفتند که نعناع را به وانیل ترجیح دهند، اما روز بعد دوباره به وانیل بازگشتند.


۷. وقتی لمسشان می کنید، خوششان می آید.

سوسک ها تیگموتروپیک هستند. آنها دوست دارند در فضاهای تنگ فشرده شوند، زیرا این کار به آنها احساس خوبی می دهد.


۸. باکتری های درون بدنشان ویتامین مورد نیازشان را تامین می کنند.

نوعی باکتری به نام باکتروئید در سلول های بدن سوسک وجود دارد که از نسلی به نسل دیگر منتقل می شود. این باکتری‌ها ویتامین‌ها و اسیدهای آمینه لازم برای بقای سوسک‌ها را فراهم می‌کنند.


۹. سوسک ها برای افرادی که آسم یا آلرژی دارند، بد هستند.

آنها پروتئین تولید می کنند و با خود باکتری هایی را حمل می کنند که باعث انتقال بیماری می شوند.


۱۰. سوسک ها منبع الهام دانش آموزانی از برکلی (Brekeley) شدند تا روباتی به نام دش (Dash) بسازند.

این ربات می تواند از ارتفاع 28 متری مستقیماً روی زمین بیفتد و با سرعت 10 کیلومتر در ساعت راه برود. یک فرد می تواند این ربات را از طریق تلفن همراه کنترل کند.


۱۱. یک سوسک ماده می تواند در یک مرتبه ۴۰۰ سوسک به دنیا بیاورد.

سوسک ها فقط یک بار جفت می شوند، اسپرم در بدن سوسک ماده ذخیره می شود تا در صورت نیاز در طول سال از آن استفاده شود.


۱۲. پرورش سوسک در چین در حال طرفدار پیدا کردن است.

آنها برای استفاده به عنوان منبع پروتئین در پزشکی و آرایشی خشک می شوند.


۱۳. سوسکی به نام Periplaneta Japonica فاجعه ی خانگی شهروندان نیویورک است.

نیویورکی ها توانستند گونه های قبلی را با سرما از بین ببرند، اما این یکی در برابر سرما مقاوم است.


۱۴. سوسک ها سریع هستند.

سوسک ها به لطف شش پا خود می توانند 80 سانتی متر در ثانیه حرکت کنند.


۱۵. سوسک های مناطق گرمسیری بسیار بزرگ هستند.

یک گونه در استرالیا 33.5 گرم وزن دارد. سوسک های آشپزخانه شما در برابر این سوسک ها شور به نظر می رسند.


۱۶. مثل سگ های پاولوف (dogs of Pavlov) سوسک ها هم شرطی می شوند.

قبل از گرفتن جایزه شیرین، بوی نعناع و وانیل به سوسک ها می رسد. بالاخره هر وقت بوی نعناع یا وانیل می آمد، سوسک ها به دهان سلام می کردند!


۱۷. سوسک های بزرگتر لزوما خطرناک تر نیستند.

سوسک های کوچک می توانند آفات خطرناکی باشند، در حالی که سوسک های بزرگتر بی ضرر هستند.


۱۸. سوسکی که در تاریکی می درخشید!

این سوسک Luchihormetica Luckae نام دارد و در سال 1939 در اکوادور کشف شد، این گونه در حال حاضر منقرض شده است زیرا زیستگاه آن توسط یک آتشفشان از بین رفته است.


۱۹. تمیز کردن، سوسک ها را دور نمی کند.

سوسک ها جذب آب و غذا می شوند نه گرد و غبار.


۲۰. سوسک ها همه چیز می خورند.

آنها حتی خود را از خوردن پوست حیوانات مرده، زباله یا فضولات منع نمی کنند. البته غذای شما هم برای آنها مناسب است.

هنگامی که سوسک ها وارد خانه می شوند، خارج کردن آنها دشوار است. در این مقاله 5 روش ساده و موثر برای از بین بردن سوسک ها شرح داده شده است.

به گزارش گروه وبگردی صدا و سیما، وقتی سوسک ها وارد خانه می شوند، بیرون آوردن آنها به سختی انجام می شود. آنها می توانند روی غذای شما پا بگذارند یا حتی به کاغذ دیواری ها، کتاب ها و وسایل الکترونیکی خانه آسیب بزنند. علاوه بر این، با آلوده کردن مواد غذایی، لوازم خانگی و سایر سطوح در خانه می‌توانند باعث شیوع بیماری‌های بیماری‌زا شوند.

از بین بردن سوسک ها و جلوگیری از بازگشت آنها با روش های مختلف مانند استفاده از حشره کش ها یا سایر عوامل بازدارنده آرامش را به زندگی شما باز می گرداند. در این مقاله می خواهیم پنج روش آسان و موثر برای کشتن سوسک ها و کشتن تخم سوسک ها را شرح دهیم.

روش اول: حذف آب و غذا از محیط
1 اجازه ندهید محیط مرطوب باشد یک ماه بدون غذا اما بیش از یک هفته بدون آب نمی توانند زنده بمانند. آنها را در خانه هنگامی که نشت آب را برطرف می کنید، سوسک ها طعمه ژلاتینی را که در اطراف خانه گذاشته اید برای به دام انداختن آنها می آورند.

2. خانه را مرتب تمیز کنید
تمیز نگه داشتن خانه در از بین بردن سوسک ها از آشپزخانه بسیار مهم است. ظروف خود را بشویید و بلافاصله پس از هر وعده غذایی باقی مانده غذا را جمع آوری کنید. اگر مرغ یا ماهی خریدید سریعا آن را تمیز کنید و زباله های آن را از خانه خارج کنید و تمام محیط را با حوله پاک کنید. به طبقات بالای آشپزخانه توجه ویژه ای داشته باشید، زیرا سوسک ها چربی را دوست دارند.

3. غذا را مخفی کنید
غذا را در ظروف در بسته نگهداری کنید و به مدت طولانی در آشپزخانه نگذارید. ظروف کثیف را یک شبه در سینک نگذارید. بهترین مکان برای نگهداری میوه، یخچال است.

4. کف آشپزخانه را همیشه تمیز کنید
این کار باعث می شود لکه ها و کثیفی ها کاملا تمیز شوند. دیوارها را خیس نکنید، به یاد داشته باشید که این موجودات برای زنده ماندن به آب نیاز دارند.

5. سطل زباله را به طور منظم خالی کنید
سطل زباله پر از زباله، محیط مناسبی را برای رشد و زندگی سوسک ها فراهم می کند. سطل زباله را خیلی طولانی نگذارید. از سطل های دربسته برای خلاص شدن از شر سوسک ها استفاده کنید و از قرار دادن آنها در سطل زباله خودداری کنید.

روش دوم: استفاده از طعمه برای کشتن سوسک ها 757575999881 خرید طعمه سوسک
فرقی نمی کند طعمه سوسک چه شکلی باشد، مهم این است که این سم با غذای مورد علاقه سوسک ها مخلوط شود. سوسک سم را می خورد و با آوردن آن به لانه، بقیه سوسک ها نیز کشته می شوند، سوسک ها از جمله در اتاق زیر شیروانی، سینک یا گوشه خانه بازدید می کنند. این مکان ها باید دقیقاً نزدیک به محل تجمع سوسک ها باشد. یافتن نقطه مناسب میزان موفقیت شما را افزایش می دهد. طعمه های سوسک
حاوی 0.05 فیپرونیل و 2٪ هیدرومتیلنئون هستند. سوسک ها سم را می خورند یا با آوردن آن به لانه، سایر سوسک ها را مسموم می کنند.

• کشتن سوسک ها با استفاده از این روش ممکن است چند هفته طول بکشد. وقتی اولین گروه از سوسک ها از بین رفت، باید همیشه برای از بین بردن تخم های سوسک برنامه ریزی کرد، در واقع با حذف سوسک ها از تخم های باقی مانده، باید این روش را ادامه دهید تا نسل بعدی آنها نیز به طور کامل از بین برود و محیط از بین برود. به طور کامل پاکسازی شود

2. دافع سوسک طبیعی
یک واحد پودر اسید بوریک (که گاهی به عنوان پودر سوسک در داروخانه ها فروخته می شود) را با یک واحد آرد سفید، یک واحد پودر قند سفید مخلوط کنید. شکر و آرد سوسک را به طعمه نزدیک می کند و اسید بوریک موجود در طعمه سوسک را می کشد. این پودر آماده شده را پشت کشوها و کمدها، زیر فریزر، زیر گاز و هر جایی که فکر می کنید سوسک ممکن است برود بریزید.

• برای از بین بردن کامل سوسک ها باید حداقل سه دوره از این طعمه استفاده کنید و هر دوره باید حداقل دو هفته طول بکشد. استفاده از اسید بوریک را تا از بین رفتن کامل سوسک ها ادامه دهید
• کودکان، سگ ها و برخی حیوانات خانگی می توانند این سم را بخورند. توجه داشته باشید که اسید بوریک برای انسان و حیوانات خانگی خیلی خطرناک و سمی نیست، اما عموماً برای اهداف خارجی استفاده می شود. بنابراین از آن در جاهایی استفاده کنید که مطمئن هستید فقط سوسک ها آن را می بینند و می خورند. کف و کابینت.

روش سوم: استفاده از حشره کش ها 757575999881 استفاده از آب و صابون
این یک راه ساده و کاربردی برای خلاص شدن از شر سوسک های بزرگ است. کمی صابون (مثلاً صابون حمام) و آب را مخلوط کرده و در بطری مخصوص اسپری قرار دهید. می توانید آن را روی سوسک ها بریزید یا اسپری کنید. دو تا سه قطره آب و صابون برای کشتن سوسک کافی است. مطمئن شوید که این محلول روی سر یا بدن سوسک ها اسپری شود. اگر سوسک وارونه است، فقط با مشت به شکمش بکوبید. سوسک سعی می کند بدود، اما خیلی زودتر از آنچه فکر می کنید، در کمتر از یک دقیقه می میرد.
• محلول آب و صابون لایه ای در سوراخ های تنفسی سوسک ایجاد می کند که باعث خفگی و مرگ سوسک می شود.
• به محض از بین رفتن سوسک بهتر است آن را به طور کامل از محیط خارج کنید زیرا ممکن است آب تبخیر شود یا محلول قسمت زیادی از بدن سوسک را نپوشاند و سوسک قدرت خود را به دست آورد.

2. از اسپری حشره کش
استفاده کنید از حشره کش هایی که به طور خاص برای کشتن سوسک ها طراحی شده اند، استفاده کنید، زیرا این حشره کش ها حاوی سیفلوترین و سایر آفت کش هایی هستند که می توانند سوسک ها را بکشند. در هر جایی که مشکوک هستید سوسک ها پنهان شده اند یا سوراخ های احتمالی مانند شکاف ها، دیوارها، دریچه ها را کاملاً اسپری کنید.

• کودکان و حیوانات خانگی را هنگام سمپاشی از محل دور نگه دارید و تمام دستورالعمل های نوشته شده روی سمپاش را به دقت رعایت کنید. اسپری می‌تواند طعمه را آلوده کند و سوسک‌ها دیگر به آن نزدیک نشوند. به همین دلیل هنگام سم پاشی سوسک ها باید تخریب پایه و ریشه آنها را در نظر گرفت.

3. استفاده از محلول کنسانتره
محلول کنسانتره یک محلول بسیار تخصصی است که کاربرد عمومی دارد. این محلول یک سم شیمیایی یا دافع است که با آب رقیق می شود و سپس روی سطوح مختلف، شکاف ها یا شکاف ها اسپری یا مالیده می شود تا سوسک ها را از بین ببرد. این محلول بسیار موثر است و معمولاً در عرض 1-2 هفته سوسک ها را از بین می برد.

4. از آفت کش های حرفه ای تر استفاده کنید
اگر در شرایط بدی گیر کرده اید، به عنوان آخرین راه حل، تصمیم بگیرید از سم بسیار قوی برای کشتن کامل سوسک ها استفاده کنید. این سم حاوی سیپرمترین است. این طعمه قدرتمند به دلیل وجود فرمون حالت چسبندگی دارد و بسیار موثرتر از حشره کش های فروشگاهی است. این محصول که به صورت کپسول به فروش می رسد، یکی از تخصصی ترین و موثرترین روش ها برای از بین بردن سوسک می باشد. این سم تخم‌های زنده سوسک‌ها را نیز از بین می‌برد و اثر آن تا سه ماه باقی می‌ماند. می توانید از این سم در اطراف خانه یا زیرزمین استفاده کنید.
• مهمترین ویژگی این سم از بین بردن تخم سوسک است. حتی حشراتی مانند عنکبوت که سوسک ها می توانند برای غذا و زنده ماندن از آنها استفاده کنند با این حشره کش کشته می شوند.
• سعی کنید از این حشره کش به عنوان آخرین راه حل استفاده کنید. در محیط هایی که کودکان یا حیوانات خانگی زندگی می کنند، هرگز از این حشره کش استفاده نکنید، زیرا می تواند باعث مسمومیت شدید و حتی عوارض خطرناک برای کودکان یا حیوانات خانگی شود.

روش چهارم: استفاده از تله سوسک
استفاده از تله سوسک
تله سوسک به دلیل چسبندگی باعث از بین رفتن این حشرات مضر می شود. تله سوسک بخرید و در مسیرهای سوسک قرار دهید. البته لازم به ذکر است که این روش می تواند منجر به از بین رفتن سوسک ها شود اما هیچ تاثیری روی سوسک های داخل لانه و تخم های سوسک ندارد.

2. از کوزه های آب استفاده کنید
یک روش ساده و کاربرپسند قرار دادن کوزه در کنار دیوار است. سوسک ها وارد گلدان می شوند، اما نمی توانند بیرون بیایند. همچنین می توانید از طعمه برای جذب سوسک ها و راندن آنها به داخل کوزه استفاده کنید، حتی می توانید شیشه را با آب یا قهوه پر کنید. البته این روش مانند روش قبلی فقط باعث از بین رفتن سوسک های بزرگ می شود و به تخم سوسک آسیبی نمی رساند.

3. از تله بطری سودا استفاده کنید
یک بطری پلاستیکی نوشابه را انتخاب کنید و آن را در جایی که بطری جمع می شود برش دهید. سپس قسمت بریده شده را وارونه کرده و مانند قیف در ته بطری قرار دهید. آب صابون را داخل بطری بریزید و آن را در محلی که سوسک ها عبور می کنند قرار دهید. این کار باعث می شود که سوسک ها داخل بطری بیفتند و آنها را غرق کنند.

مرتبط:  چرا وقتی حجامت می کنند نمی توانند خون بدهند

روش پنجم: جلوگیری از بازگشت سوسک
1 زباله ها را از محیط خانه به طور کامل حذف کنید
سوسک ها عاشق زباله و کثیفی هستند و این فضاها محیطی را برای زندگی و تولید مثل و اندازه گیری سوسک ها فراهم می کند. داخل خانه برای گرم شدن مطمئن شوید که زباله ها، کثیفی ها و برگ های انباشته شده را به اندازه کافی از محیط خانه جدا کنید.

2. سوراخ ها و ترک ها را ببندید
برای جلوگیری از ورود سوسک ها به داخل خانه، بهتر است تمام سوراخ ها و شکاف ها و سوراخ روی دیوار را کاملا پر کنید. ممکن است زمان زیادی طول بکشد، اما قطعا ارزشش را دارد، زیرا فضاهای تاریک مانند شکاف ها و سوراخ ها می توانند به مکانی ایده آل برای رشد و تکثیر سوسک ها تبدیل شوند. • اتصالات روی زمین و اطراف درها و پنجره ها را کاملاً آب بندی کنید.

3. استفاده از تله بازدارنده
حتی اگر توانستید به طور کامل از شر سوسک ها خلاص شوید، باز هم بهتر است از تله های بازدارنده برای جلوگیری از حمله این حشرات بد و کثیف استفاده کنید. بهترین راه بستن سوراخ ها و منافذی است که می توانند محل مناسبی برای رشد سوسک ها شوند، مانند جاده ها یا دریچه های فاضلاب. با این کار سدی تقریبا غیر قابل نفوذ در برابر سوسک ها ایجاد می کنید. اگر قرار است مکانی برای مدتی خالی بماند، بهتر است قبل از حرکت، زمین را با آب نمک بشویید. اگر ترک روی چوب یا مقوا است، با سنباده زدن خوب و زدن رنگ چوب شروع کنید. حتما حداقل 4 تا 6 ساعت بعد از رنگ آمیزی از کودکان دور بمانید.

سوسک ها متنوع ترین دسته حشرات هستند. 40 درصد از کل گونه های حشرات توصیف شده در جهان متعلق به راسته گابولان ها هستند. تعداد گونه های این راسته به 350 هزار می رسد.این حشرات در محیط های مختلف زندگی می کنند و از انواع غذاها، درختان میوه، درختان جنگلی و گیاهان زینتی تغذیه می کنند. در این راستا گروهی از علفخواران نیز وجود دارند که به تمام قسمت های گیاه حمله می کنند و برخی دیگر برگ خوار هستند. برخی از آنها از چوب و گروهی از حبوبات و میوه های خشک تغذیه می کنند. برخی از آنها شکارچی هستند و از انواع حشرات مضر تغذیه می کنند، دسته ای دیگر از این حشرات نیز آبزی هستند.

سوسک ها در زیر گروه حیوانات بالدار و بالاترین ردیف دوزیستان قرار دارند. قبالان یک راسته بسیار بزرگ است که حدود 1000 مورد از آنها شناسایی شده است و بسیاری از آنها از آفات مهم گیاهان کشاورزی هستند. و برخی از آنها در شرایط خاص از آفات گیاهان زینتی هستند. البته در این راسته سوسک هایی وجود دارند که گاهی روی گیاهان زینتی یافت می شوند و یا حشرات کامل آنها از گرده گیاهان تغذیه می کنند، اما لاروهای آنها در داخل خاک هستند و از ریشه گیاهان زینتی و بیشتر آنها از ریشه گیاهان دائمی تغذیه می کنند. گیاهان .

گروه بندی

در کل دسته سوسک ها به دو دسته فرعی تقسیم می شوند: همه چیزخوار و همه چیزخوار. این دو زیر ردیف با ویژگی های حلقه اول شکمی متمایز می شوند. در جانوران همه چیز خوار پیشروی پیشرو است و سطح خلفی حلقه اول شکمی را به دو قسمت تقسیم می کند در حالی که در همه چیزخواران حلقه اول شکمی کامل است.

لیدی باگ ها خانواده ای از حشرات هستند که اندازه آنها بین 0.8 تا 18 میلی متر است. کفشدوزک از گروه حشرات بالدار است. و پوشش سخت روی بال ها باعث کاهش قدرت پرواز آنها می شود.

در زیر راسته همه چیزخوار، تعدادی گونه آبزی وجود دارد که لاروها و حشرات کامل آنها از سایر حشرات، بندپایان و حتی در برخی موارد ماهی های کوچک و قورباغه ها تغذیه می کنند.

در زیر راسته همه چیزخوار، تعدادی از گونه ها، مانند خانواده سوسک های زمینی، شکارچی هستند. این حشرات در شب فعال هستند و از شته ها، گیاهان علوفه ای و غلات تغذیه می کنند. گونه دیگری از این حشرات گونه های شکارچی هستند. در برخی موارد دیده شده است که این حشرات به انسان نیز آسیب می رسانند. گوشتخواران از نظر تعداد گونه ها فراوانتر هستند و بسیاری از گونه های این زیررده گیاه خوار بوده و از قسمت های مختلف گیاه از جمله برگ، گل، ساقه و حتی ریشه تغذیه می کنند.

کرم شب تاب برخلاف نامش که از خانواده حشرات است، در واقع عضوی از خانواده سوسک ها و زیر شاخه پروانه است.

طبقه بندی

زیر مجموعه بایلان یا بایدگردیسان

که بدون بال هستند، دگردیسی کمی دارند یا اصلا دگردیسی ندارند. شکم دارای لبه های شکمی به اضافه دم و دارای چندین ردیف است.

زیرمجموعه حشرات بالدار

این حشرات دارای بال هستند، برخی با بال، برخی دیگر بدون بال یا بال های اصلاح شده. هیچ زائده دیگری به جز زائده های شکمی و زائده های تناسلی وجود ندارد.

بالا سمت راست

در مراحل جوانی به صورت لارو با چشم های مرکب ظاهر می شوند، بال ها رشد می کنند و دگردیسی آهسته و تدریجی دارند و اندازه های متوسط ​​و بزرگ دارند. آنها قطعات دهانی خردکننده دارند. بالهای جلوی آنها نازک و پوست مانند و دارای رگه هستند. بال های عقبی آنها دارای یک غشای خطی و رگه های زیادی است. این بال ها در زیر گلگیر جلویی فن دار تا می شوند. بیشتر آنها گیاهخوار هستند و 23000 گونه دارند و از زمان کربونیفر وجود داشته اند.

سوسک ها یا سوسک ها در حمام

سوسک حمام یا سوسک بندپایی از دسته حشرات، شته های فرعی، راسته سوسک ها است. سوسک یک نام عمومی برای خانواده سوسک ها است. بسیاری از مردم سوسک ها (سوسک های حمام) را با سوسک ها اشتباه می گیرند. قاب بالان دارای یک لایه یا قاب محافظ قوی در بالا است و قبل از پرواز باید آن را جدا کرد، اما سوسک ها قاب روی بالش خود ندارند. سوسک ها حیوانات بسیار موفقی هستند و از خط استوا تا قطب ها یافت می شوند. اجداد سوسک ها اولین بار در زمان زمین شناسی کربونیفر کشف شدند و جزو اولین حشرات اصیل هستند.

شواهد زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد سوسک‌ها از موریانه‌ها تکامل یافته‌اند، اما آن‌ها جزو موریانه‌ها طبقه‌بندی نمی‌شوند. بدن این حیوانات پهن است، قسمتی از سرشان زیر سینه قرار دارد، شاخک های این حیوانات بلند و تیره رنگ و بیشترشان بدبو است.

انواع سوسک

در اینجا به 3 نوع معروف سوسک، ویژگی ها و ویژگی های آنها اشاره می کنیم:

سوسک آمریکایی

سوسک آمریکایی یکی دیگر از انواع سوسری است که دارای بال های براق در پشت سر است و به رنگ قهوه ای مایل به قرمز است. این موجود یکی از بزرگترین گونه های سوسک به حساب می آید که طول آن به 1/2 اینچ می رسد و وزن سوسک آمریکایی بین سه تا ده گرم است. منبع غذایی این سوسک معمولا انگل ها و لاشه خزندگان است. این موجودات بیشتر بیرون از خانه پیدا می شوند و با پرواز و فعالیت وارد خانه می شوند. آنها همچنین از طریق لوله های فاضلاب وارد خانه می شوند. عمر سوسک آمریکایی حدود 600 روز است. آنها توانایی پرواز دارند و از موادی مانند میوه، نان، کفش، کاغذ، چربی و قند به عنوان غذا استفاده می کنند.

تصویری از یک سوسک آمریکایی

سوسک آلمانی

نوع دیگری از این موجودات سوسک آلمانی (سوسک) است که به رنگ قهوه ای تیره یا قهوه ای است و به آن سوسری آشپزخانه و سوسک کابینتی نیز می گویند. طول عمر سوسک آلمانی حدود 100 روز است و به عنوان رایج ترین نوع سوسک در ایران شناخته می شود. سوسک آلمانی دارای دو نوار افقی سیاه در پشت سر است و به رنگ زرد یا قهوه ای روشن است و با وجود بال هایش به ندرت می تواند پرواز کند. این موجود را می توان در مکان های گرم و مرطوب، روی پیشخوان آشپزخانه و کف اتاق ها به وضوح دید.

تصویری از یک سوسک آلمانی

رستوران ها، سوپرمارکت ها و آپارتمان ها مکان های مساعد برای حضور این موجود هستند. مکان های گرم و مرطوب نزدیک غذا میزبان بسیار مطلوبی برای این حشره هستند. این حشره مانند سایر سوسک ها باعث آلودگی مواد غذایی می شود و از طریق انتقال میکروب ها تهدیدی برای سلامت انسان محسوب می شود. لوله های فاضلاب، زیرزمینی و آب گرم محل اختفای این موجود است. مانند همه انواع سوسک ها، این موجود نیز مسئول انتقال بیماری ها، میکروب ها، ویروس ها و باکتری ها به محیط زیست انسان است.

سوسک شرقی

سوسک شرقی نوعی از این حشرات است که حدود یک اینچ طول دارد. ظاهر این موجود دارای رنگ قهوه ای یا قهوه ای تیره است. به دلیل وجود بال در بدن آنها به راحتی می توانند پرواز کنند. جنس ماده کاملاً با جنس مذکر متفاوت است زیرا آنها در طول زندگی خود بالهای بسیار کوتاهی دارند و معمولاً بدون بال هستند. سوسک های شرقی در تمام مراحل رشد خود فاقد بالشتک بین ناخن های خود هستند و به همین دلیل است که این موجود بر روی سطوح مختلف بالا نمی رود.

عکس یک سوسک شرقی

منابع غذایی آنها نشاسته، مواد پوسیده، فاضلاب و زباله است. آنها زندگی در محیط های گرم و مرطوب را ترجیح می دهند. این موجود در مقایسه با انواع سوسک ها کندتر حرکت می کند و در حین حرکت بوی نامطبوعی تولید می کند. فضاهای بین زمین، درزها و زیرزمین محیط هایی هستند که این نوع سوسری وجود خود را در آنجا اعلام می کند. ورود آنها به خانه و ساختمان نیز از طریق لوله های فاضلاب است. استرالیا، ژاپن، چین، کانادا شمالی، آمریکای جنوبی، برزیل، شیلی، آرژانتین کشورهایی هستند که توزیع سوسک های شرقی در آنها به کرات اتفاق افتاده است.

مرفولوژی

بال جلویی این حشرات به ساختاری غلاف مانند تبدیل شده است که وظیفه محافظت از بدن را بر عهده دارد و هیچ نقشی در پرواز ندارد و به آن پوشش بال (الیترون یا الیترون) می گویند.

قفسه سینه

قسمت هایی از قفسه سینه که از سمت پشتی قابل مشاهده است، بساک و کلاله است. سایر قسمت های قفسه سینه معمولاً از سمت شکمی قابل مشاهده هستند.

وقتی از سطح عقب به آنتلوپ نگاه می کنیم، می تواند اشکال مختلفی داشته باشد و لبه عقب آن می تواند مستقیم، محدب یا دندانه دار یا مقعر باشد. بساک ها می توانند از طرفین صاف یا دندانه دار باشند، در حالی که سطح بساک ها می تواند برهنه یا مودار، صاف یا ناهموار (دارای دندانه، سوراخ، شیار و غیره) باشد.

سپر معمولاً از سطح پشتی به صورت یک مثلث کوچک بلافاصله بعد از بساک و بین پایه پوشش بالها دیده می شود. اما گاهی سپر مدور یا قلبی شکل و گاهی پنهان است. برجسته ترین ویژگی هایی که از سطح شکمی در قفسه سینه قابل مشاهده و برجسته است عبارتند از: درزهای مختلف، شکل اسکلریت های خاص و اسکلریت های خاص مجاور رانشگرهای پاهای جلویی و میانی.

برخی از سوسک ها دارای بخیه های پشتی جانبی هستند که بساک ها را از بساک جدا می کند. برخی دیگر دارای درزهای پیش سینه هستند که قسمت پیش سینه را از بقیه قسمت های سینه جدا می کند. لبه جلویی سینه معمولاً صاف و صاف است، اما زمانی که کمی محدب باشد به آن حاشیه می گویند. قفسه سینه گاهی اوقات دارای زائده ای است که از پشت و بین دو ران جلویی امتداد می یابد (مانند سوسک برگ) این زائده به شکل زبان یا خار است.

هنگامی که اسکلریت های اطراف جلوی قفسه سینه به اطراف جلوی ران کشیده می شوند، حفره های اطراف جلوی ران را حفره های بسته می گویند. برعکس، زمانی که اسکلریت های پشت جلوی ران، اسکلریت های بین قفسه سینه باشند، به این حفره ها حفره باز می گویند. هنگامی که پاهای جلوی پاهای میانی توسط اسکلریت های شکمی احاطه شده باشد اما هیچ تماسی با درزهای جانبی نداشته باشد، گفته می شود حفره های پاهای جلویی بسته هستند، اما زمانی که اسکلریت های جانبی با استخوان ران میانی تماس پیدا می کنند، گفته می شود که حفره های ساق پا بسته هستند. باز کن.

پاها

رانشگرهای ساق سوسکی از نظر شکل و اندازه بسیار متنوع هستند. در برخی از آنها جلوی ران گرد یا بسیار کمی کشیده می شود، در برخی دیگر ران جلویی بدون اینکه برای مدت طولانی کشیده شود به طرفین کشیده و گشاد می شود.

در گروهی دیگر استخوان ران مخروطی شکل است. در برخی از این حشرات، پای جلویی دارای زائده‌ای شبیه اسکلریت به نام تروکانتین در سمت جانبی پای جلویی است. استخوان ران سخت تر است، درست بین جلوی پا و ران قرار ندارد، اما کمی به یک طرف متمایل شده است. پاهای اکثر سوسک ها مثلثی است، اما در تعداد کمی مربع شکل است.

در اکثر سوسک ها تعداد مفاصل پنجه بین 3 تا 5 است و معمولاً تعداد آنها در همه پاها یکسان است اما در برخی از آنها پنجه پای عقبی یک مفصل کمتر از پاهای میانی و جلویی دارد. فرمول پا در هر گروه از قسمت‌های مختلف بدن سوسک‌های بالدار در توصیف ویژگی‌های آنها و شناسایی آن‌ها مهم است و معمولاً به شکل 5.5.5-4.5.5-4.4.4-3.3.3 و به همین دلیل است. بیان شده است که تعداد پنجه های پاهای جلویی، میانی و عقبی را نشان می دهد، اما به طور کلی اکثر پرندگان سخت بال دارای فرمول پنجه 5.5.5 هستند.

در چند سوسک مفصل ماقبل آخر بسیار کوچک و نامشخص است، در حالی که در گروهی دیگر ممکن است مفصل اول بسیار کوتاه باشد. اگر به نظر می رسد پاها دارای 4 مفصل هستند، اما مفصل سوم باریک است و تفاوت زیادی با مفصل آخر ندارد، معمولاً 4 یا 5 مفصل است و مفصل اول بسیار کوچک است. ناخن های پنجه ها، پنجه های سخت حیوانات بالدار نیز متنوع است، در بیشتر گونه ها ناخن ها ساده هستند، یعنی بدون شاخه و دندان، اما در برخی از آنها ناخن ها دندانه دار، شیاردار یا شانه دار هستند.

مرتبط:  چرا گوشی از حالت فست شارژ خارج شده

بال ها

بال‌های سوسک‌ها معمولاً در پشت بدن و در امتداد یک خط مستقیم به سمت وسط بدن مجاور یکدیگر هستند و تا انتهای بدن که به آن درز می‌گویند ادامه می‌یابد. این درز می تواند تا انتهای بال ها ادامه یابد یا انتهای بال ها کمی از یکدیگر جدا شوند. زوایای جانبی داخلی بال‌ها را هومروس می‌گویند، بال‌پوش‌ها از درز میانی کمی به سمت بیرون متمایل می‌شوند، زمانی که این شیب زیاد است و ناگهان به سمت پایین خم می‌شوند، به این قسمت خمیده می‌گویند.

بالها از نظر شکل، اندازه و بافت بسیار متنوع هستند، معمولاً در قسمت جلویی با یکدیگر موازی هستند، اما در قسمت پشت خمیده و باریک می شوند، گاهی اوقات تخم مرغی یا نیم دایره هستند، بالهای برخی سوسک ها قسمت انتهایی ندارند. بالها معمولاً دارای الگوهای متنوعی از جمله برآمدگی های متعدد، شیارها، فرورفتگی های خط مانند و غیره هستند. در برخی دیگر، بال ها ممکن است کاملاً صاف باشند. اگر بالها در زیر میکروسکوپ با بزرگنمایی متوسط ​​مودار به نظر برسند، گفته می شود که بالها مودار هستند. بال‌های بعضی از بال‌ها کاملاً سخت و شکننده هستند و دور شکم منحنی می‌شوند و از آن محافظت می‌کنند، در حالی که در برخی دیگر نسبتاً نرم و انعطاف‌پذیر هستند و شکم را کاملاً نمی‌پوشانند و محافظت کامل را ارائه نمی‌دهند.

شکم

ساختار حلقه اول شکمی در تشخیص دو زیررده سوسک های همه چیزخوار و همه چیزخوار مهم است. در راسته Carnivora، پای جلوی پای عقب به سمت عقب کشیده شده و حلقه اول شکم را در سطح پایین به دو نیمه تقسیم می کند و لبه عقبی پای جلو کاملاً در سراسر بدن نیست، بلکه مورب است. اما در رده سوسک های همه چیزخوار، پاهای جلوی پاهای عقبی از فاصله بالاتری به سمت عقب کشیده می شوند و هرگز حلقه اول شکم در قسمت زیرین را به دو نیمه تقسیم نمی کنند. و لبه عقب ران جلو کاملا روی بدنه قرار می گیرد. تعداد مفاصل شکمی قابل مشاهده در قسمت زیرین بین گروه ها متفاوت است و در کلید شناسایی استفاده می شود.

تصویر سوسک جواهر در برخی از آنها مانند سوسک های جواهر، دو حلقه اول پایین شکم کم و بیش به هم جوش خورده اند و درز بین آنها کمتر از درز بین حلقه های دیگر به چشم می خورد. اگر موقعیت بخیه های شکم یکسان باشد، فرض بر این است که حلقه ها به یکدیگر جوش نخورده اند. سطح پشتی آخرین حلقه شکم که اغلب پیگیدیوم نامیده می شود، گاهی از نوک بال ها قابل مشاهده است.

اندازه

در شناسایی دشوار پرندگان بالدار اغلب از ویژگی هایی مانند اندازه، شکل و رنگ استفاده می شود و در عین حال تشخیص آنها کار سختی نیست. اندازه سوسک های بالغ، در گونه های مختلف، اندازه های متفاوتی دارد. به عنوان مثال، سوسک های شرقی و آمریکایی بالغ هر دو بیش از 1 اینچ طول دارند. طول سوسک های آلمانی معمولاً 1.5 سانتی متر است.

جفت گیری و تولید مثل

جفت گیری دو سوسک هرکول مانند بسیاری از حیوانات، تولید مثل سوسک به وجود تخم حشره ماده و اسپرم از حشره نر بستگی دارد. برای اینکه این دو سلول به یکدیگر برسند، سوسک ها رفتارهای تولید مثلی پیچیده ای از خود نشان می دهند. معمولاً در طول جفت گیری، سوسک های ماده برای جذب نرها، فرمون های جنسی آزاد می کنند. در برخی از گونه های سوسک، نرها برای انتخاب جفت با ماده ها رقابت می کنند. لازم به ذکر است پس از لقاح سوسک های ماده توسط نرها، بسته به گونه سوسک ها فرآیند متفاوتی انجام خواهد شد. تعداد نوزادان متولد شده از سوسک نیز به عوامل مختلفی مانند نوع سوسک و شرایط محیطی بستگی دارد. به عنوان مثال، یک سوسک جوان آلمانی در شرایط ایده آل می تواند 300000 سوسک در سال تولید کند. در حالی که یک سوسک جوان آمریکایی در شرایط مشابه تنها می تواند 800 سوسک در سال به دنیا بیاورد. 2 نوع تولید مثل سوسک وجود دارد.

سوسک های تخمگذار

بیشتر سوسک‌ها تخم‌زا هستند و زنده‌زا نیستند. یعنی بچه های آنها در داخل تخم هایی که از بدن سوسک مادر خارج می شود رشد می کنند. در گونه‌های تخم‌زا، تخم‌ها در چند گروه در داخل یک کپسول محافظ به نام اوتکا قرار می‌گیرند. اتکا در قسمت شکمی سوسک ماده قرار دارد و تعداد تخم های آن به نوع سوسک بستگی دارد. سوسک های ماده برخی از گونه های معمولی سوسک ها اوتیکا را در بدن خود حمل می کنند تا زمانی که از تخم خارج شوند. این سوسک ها درست قبل از بیرون آمدن تخم ها تخم می گذارند. برعکس، گروه دیگری از سوسک ها هستند که تخم ها را از بدن خود خارج نمی کنند. در این گونه ها، هیچ اتکای روی تخم ها وجود ندارد. در نتیجه، تخم گذاری منجر به از بین رفتن تخم ها می شود، زیرا رطوبت برای رشد و نمو تخم ها ضروری است. نوزادان این سوسک ها در طول رشد خود در بدن مادر از مواد غذایی موجود در تخم ها تغذیه می کنند.

سوسک های قوی

اما همانطور که در ابتدا گفتیم، تخمگذاری تنها راه تولید مثل سوسک نیست. گونه‌هایی از سوسک‌ها وجود دارند که زنده‌زا هستند. نوزادان این سوسک ها مانند اکثر پستانداران در داخل مایع در قسمت شکم سوسک مادر رشد می کنند. پس از اتمام مراحل جنینی، نوزادان از سوسک مادر متولد می شوند.

مراقبت و نگهداری از نوزاد

نگهداری از بچه در بین حشرات یک رفتار رایج نیست. با این حال، برخی از سوسک ها از نوزادان خود مراقبت و مراقبت می کنند. نوع و میزان نگهداری و نگهداری از نوزاد یکی دیگر از مواردی است که به نوع سوسک بستگی دارد. برخی از سوسک ها نوزادان خود را پنهان یا دفن می کنند و هرگز فرزندان خود را نمی بینند. در حالی که سایر سوسک ها پس از بیرون آمدن تخم ها از نوزادان خود مراقبت می کنند. حتی برخی از دانشمندان معتقدند که برخی از سوسک ها قادر به تشخیص مادر خود هستند.

مراحل رشد و توسعه

چرخه زندگی همه این گونه ها مشابه یکدیگر است. چرخه زندگی همه سوسک ها از 3 مرحله تشکیل شده است.

تخم سوسک

لارو سوسک

سوسک بالغ

چرخه زندگی سوسک ها

هر کپسول تخم از گونه های مختلف سوسک به طور متوسط ​​شامل 16-37 تخم است.

همه سوسک‌ها چرخه زندگی خود را از مرحله تخم شروع می‌کنند. سوسک‌هایی که به تازگی از تخم خارج شده‌اند به نام پوره یا لارو معمولاً سفید رنگ هستند. این سوسک های کوچک سفید رنگ کمی پس از تولد تغییر کرده و قهوه ای می شوند. علاوه بر این، اسکلت بیرونی آنها به تدریج سخت تر می شود و ظاهر آنها شبیه سوسک های بدون بال بزرگ می شود. در طول رشد پوره ها تا بلوغ، پوست اندازی چندین بار رخ می دهد. در فاصله بین هر پوست اندازی، پوره ها “مرحله” نامیده می شوند. با سپری شدن هر مرحله پوست اندازی، شباهت پوره به سوسک بالغ افزایش می یابد. این روند تا رسیدن پوره ها به بلوغ ادامه می یابد. زمان لازم برای بلوغ پوره در برخی گونه ها تنها چند هفته است. با این حال پوره های گونه هایی مانند سوسک شرقی یک تا دو سال پس از تولد بالغ می شوند.

رفتار اجتماعی و هوش سوسک ها

اگرچه سوسک ها و موریانه ها به هم نزدیک هستند، اما این حشرات به اندازه موریانه ها اجتماعی نیستند. کلنی موریانه دارای ساختار سازمان یافته ای است که در آن به هر یک از اعضای آن وظیفه خاصی محول می شود. اگرچه سوسک ها کلنی سازمان یافته ای ندارند، اما زندگی گروهی را ترجیح می دهند. مطالعات در این زمینه ثابت کرده است که سوسک ها در مورد انتخاب محل زندگی تصمیمات گروهی می گیرند. به عنوان مثال، سوسک ها اگر جایی برای زندگی همه اعضای گروه وجود داشته باشد، مستقر می شوند. در غیر این صورت، با تقسیم به گروه های مساوی کوچک، در فضاهای موجود زندگی می کنند.

مطالعات دیگر نشان می دهد که سوسک ها دارای هوش جمعی هستند که از تصمیمات فردی آنها بیرون می آید. این مشکل با اختراع رباتی به نام “Innes Bot” توسط دانشمندان اروپایی ثابت شد. این ربات با استفاده از فرمون و تقلید از رفتار سوسک ها وارد گروه سوسک های واقعی شده است. او سپس با استفاده از عشق سوسک ها برای تعقیب او توانست بر رفتار کل گروه تأثیر بگذارد. این ربات سوسک ها را متقاعد کرد که سایه ها را رها کرده و به سمت نور حرکت کنند. یکی دیگر از نتایج مهم این مطالعات، اثبات اثربخشی استفاده از رفتار سوسک در کنترل و تخریب جمعیت بود. به یاد داشته باشید که استفاده از ربات ها و اقداماتی از این دست برای از بین بردن سوسک ها بسیار گران است. در چنین شرایطی سم قوی سوسک ها با کمترین هزینه باعث از بین رفتن سوسک ها می شود.

طول عمر سوسک ها

طول عمر و چرخه زندگی سوسک ها بسیار متفاوت و متغیر است و تعیین عدد خاصی برای آن صحیح نیست. طول عمر یک سوسک به شدت تحت تأثیر عواملی مانند شرایط آب و هوایی، محیط زندگی و گونه های آن سوسک است. بررسی سن سوسک ها، صرفا بر اساس گونه آنها، عددی را بین 35 تا 720 روز نشان می دهد. سوسك حمام آمريكايي با قابليت زندگي تا دو سال، بيشترين طول عمر را در بين گونه هاي سوسري دارد. متوسط ​​طول عمر سوسک 6 ماه است و هر سوسک ماده در یک زمان 30-40 تخم تولید می کند.

سوسک هرکول به دلیل جثه و قدش قدرتمندترین موجود روی کره زمین محسوب می شود. زیرا این سوسک می تواند اجسام تا 850 برابر وزن خود را با شاخ های خود حمل و جابجا کند. طول سوسک های هرکول در زمان بلوغ به حدود 78 میلی متر می رسد. همچنین طول عمر این سوسک ها به 2-3 سال می رسد.

محل

آنها در روز در سوراخ ها پنهان می شوند و در شب و تاریکی سریع می دوند. این حشرات بسیاری از زیستگاه های خود را روی زمین قرار داده اند. به همین دلیل بسیاری از آنها یا روی زمین یا زیر زمین و در مواد مغذی زندگی می کنند. انواع گونه ها را می توان در پوشش گیاهی، چوب یا گیاهان در حال پوسیدگی، لاشه ها، قارچ ها و فضولات یافت. برخی نیز آبزی هستند و در آبهایی از برکه های کوچک گرفته تا نهرهای سرد کوهستانی زندگی می کنند. برخی از گونه ها نیز انگلی هستند. آنها در بیابان های خشک و در دمای سرد قله کوه ها یافت می شوند.

روش زندگی

انواع مختلف سوسک ها زندگی خود را به روش های مختلف می گذرانند. برخی از سوسک ها مانند سوسک آمریکایی در محیط های گرم و مرطوب مانند چاه های فاضلاب زندگی می کنند و از مدفوع و آلودگی فاضلاب تغذیه می کنند. گونه دیگری از سوسک ها به محض ورود به خانه ها در مکان های گرم و تاریک دور از چشم انسان شروع به تخم ریزی کرده و پخش می شوند. این نوع سوسک ها اغلب در درزهای دیوار و شکاف های باریک ظاهر می شوند.

نوع دیگری از سوسک ها که از غذاهای خشک، نان و غذاهای آشپزخانه تغذیه می کنند، معمولا در آشپزخانه و کابینت کار می کنند. نوع دیگری از سوسک ها نیز علاقه مند به زندگی در اطراف مکان هایی هستند که آب جمع شده و باقی مانده است. مانند سوسک هایی که در اطراف سینک یا حمام یافت می شوند.

تشعشعات رادیواکتیو و سوسک ها

دلیل زنده ماندن سوسک ها در بمباران اتمی هیروشیما چیست؟

بر اساس مطالعات محققان روی سوسک ها و نحوه مقاومت بدن در برابر تشعشعات ناشی از بمب اتمی، مشخص شد که سوسک ها در طول فاجعه اتمی در هیروشیما، ژاپن نجات یافته اند. اما اثر تشعشعات ناشی از انفجار بمب اتمی آنها را عقیم کرده و دیگر قادر به تولید مثل نخواهند بود.

به طور کلی توانایی یک موجود زنده برای مقابله با تشعشعات ناشی از انفجار بمب اتمی به متابولیسم موجود زنده بستگی دارد که می تواند عامل مقاومت در برابر اثرات مخرب آن باشد. این بدان معناست که سلول های بدن در بیشتر موارد در حال تقسیم شدن هستند و از این رو ارگانیسم های حساس تری در بدن به حساب می آیند و دلیل آن این است که در زمان تولید مثل آسیب پذیرترین قسمت بدن به حساب می آیند.

متابولیسم پستانداران نسبتا سریع است، اما سوسک ها متابولیسم بسیار کندتری دارند، بنابراین بدن سوسک نسبت به بدن انسان در برابر تشعشعات بمب اتمی مقاوم تر است و آنها توانستند از فاجعه اتمی هیروشیما جان سالم به در ببرند. اگر بمب هیروشیما را در نظر بگیریم، تا شعاع 2 کیلومتری همه چیز در اثر گرمای ایجاد شده ذوب می شود و از بین می رود، اما از 2 کیلومتر فراتر از آن سوسک ها شانس بسیار خوبی برای زنده ماندن از تشعشعات رادیواکتیو داشتند. گفته می شود که یک سوسک می تواند 6400 واحد پرتوهای رادیواکتیو را تحمل کند، در حالی که یک انسان می تواند 500 راد را تحمل کند.

سوسک ها می توانند از انفجار هسته ای جان سالم به در ببرند.

فواید سوسک

با وجود اینکه وجود سوسک ها به ویژه سوسک های بالدار و فاضلاب یکی از معضلات زندگی شهری در شهرهای بزرگ است، اما شایان ذکر است که هیچ موجودی بدون منفعت خلق نشده است و حتی سوسک ها نیز فواید زیادی دارند.

جالب است بدانید که تنها 1 درصد سوسک ها جزء آفات طبقه بندی می شوند و مابقی نقش مهمی در چرخه زندگی سایر موجودات زنده دارند و مشکلاتی مانند انتقال بیماری ایجاد نمی کنند.

مرتبط:  تو چرا دروغ گفتی رفتی بی وفا معین ریمیکس

بهترین راه ها برای از بین بردن سوسک ها

وجود سوسک در محیط زندگی انسان مشکلات زیادی را برای آنها به همراه دارد. با شروع گرما و فرا رسیدن فصل تابستان، سوسک های زیادی در محیط های مختلف خود را نشان می دهند. این موجودات محیط های گرم را برای تخم گذاری و تولید مثل انتخاب می کنند. یکی از دغدغه های بسیاری از ساکنان خانه خلاص شدن از شر این حشرات مزاحم است. مشاهده آنها در محیط زندگی باعث آرامش و آسایش افراد می شود. از آنجایی که سوسک ها در محیط های کثیف و آلوده زندگی می کنند، می توانند سلامت انسان را تهدید کنند.

انواع سوسک کش در این منطقه برای کشتن انواع سوسک ها و از بین بردن این آفات وجود دارد. پودر سوسک کش یا اسید بوریک یکی از آنهاست. همچنین خمیر سوسک انتخابی مفید در این زمینه است. سمپاشی حشره کش به صورت ضربه ای در پشت درزها و ترک ها می تواند در از بین بردن انواع سوسک ها از مخفیگاه آنها موثر باشد. بهترین و استانداردترین روش برای از بین بردن این موجودات استفاده از اسپری در محل اختفای این موجودات است. سم سوسک باید بسته به نوع سوسک و محل استفاده شود. استفاده از سموم باقیمانده نیز در این زمینه موثر است.

مایع غلیظ برای از بین بردن سوسک: از این ماده استفاده کنید که به عنوان یک عامل بازدارنده یا سم برای سوسک ها عمل می کند و آنها را برای مدت طولانی از محیط زیست حذف می کند و در نهایت آنها را از بین می برد.

طعمه های آرد سفید و اسید بوریک: به نسبت آرد سفید و اسید بوریک را با هم مخلوط کرده و خمیر حاصل را در مناطقی که سوسک های زیادی وجود دارد قرار دهید. این ماده انواع سوسک ها را از بین می برد. مهم است که این ماده را دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی قرار دهید.

نشاسته ذرت و طعمه شکر: این طعمه را با مخلوط کردن 2 قسمت ذرت استریل با 1 قسمت پودر قند تهیه کرده و در مسیر سوسک های احتمالی قرار دهید. این تجهیزات نیز باید دور از دسترس کودکان نگهداری شود.

کاکائو، آرد و پودر اسید بوریک: در این طعمه برای کشتن سوسک ها، 1 نسبت اسید بوریک، 2 نسبت آرد و 1 نسبت پودر کاکائو را مخلوط کنید. این ماده بر خلاف سایر طعمه ها سمی نیست اما باید همیشه دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی نگهداری شود.

فرمالدئید راهی برای کشتن سوسک هاست: این مواد را با پوست میوه هایی مانند موز و انبه سر راه انواع سوسک ها قرار دهید تا سوسک های بیشتری را جذب کنید و به این ترتیب آنها را بکشید.

حشره کش برای از بین بردن سوسک ها: برای مقابله با سوسک ها یک حشره کش تهیه کنید و به طور مداوم مناطقی که سوسک ها هستند یا پنهان شده اند اسپری کنید.

جوش شیرین: استفاده از شکر و جوش شیرین راه خوبی برای از بین بردن انواع سوسک ها است. کاربرد این روش برای از بین بردن سوسک ها با ترکیب این دو ماده با هم و قرار دادن آنها در مسیر سوسک ها می باشد. شکر سوسک ها را جذب می کند و جوش شیرین با تأثیر بر سیستم گوارش آنها را از بین می برد.

گیاه برگ بو: این برگ از دسته موادی است که می توان در لیستی که سوسک ها دوست ندارند به آن اشاره کرد. همانطور که انسان ها بوی این گیاه را دوست دارند، سوسک ها از آن متنفرند. برگ های تازه یا خشک برگ بو را در تمام مکان هایی که سوسک ها وارد می شوند مانند حمام، حمام و گاهی زیر سینک ظرفشویی قرار دهید و محل را از وجود سوسک پاک کنید.

آمونیاک: ریختن دو فنجان پودر آمونیاک در ظرف و ریختن آن در توالت، حمام و ماشین ظرفشویی روشی بسیار موثر برای خلاص شدن از شر این موجودات مزاحم است. این روش را هر دو هفته متوالی یک بار انجام دهید تا از شر انواع سوسک های موجود در خانه خلاص شوید.

مخلوط فلفل، سیر و پیاز: محلولی از یک حبه سیر، پودر فلفل، رب پیاز و یک لیتر آب تهیه کنید. پس از افزودن یک قاشق غذاخوری صابون مایع، این محلول را در مکان های مختلف خانه بریزید و سوسک ها را برای مدت طولانی از خانه خود دور نگه دارید.

محلول آب و صابون حمام: این محلول در از بین بردن انواع سوسک ها تاثیر بسزایی دارد. اسپری محلول تهیه شده روی سوسک ها، تاثیر این ماده بر تنفس این حشرات به حدی است که به سرعت آنها را از بین می برد. استفاده از این محلول نیز تاثیر مطلوبی در دور نگه داشتن این موجودات از خانه دارد.

لیسترین: اگر به دنبال چیزی هستید که سوسک ها از آن متنفرند، مقدار مساوی لیسترین و آب و 2 تا 3 قطره صابون ظرفشویی را مخلوط کنید و قسمت های مختلف خانه را با این مواد بپوشانید تا این حشرات مزاحم از بین بروند.

پن مدفوع و سفید کننده: مدفوع پنبه ای و سفید کننده روشی موثر برای خلاص شدن از شر انواع سوسک ها هستند. این مواد ضدعفونی کننده که در از بین بردن انواع باکتری ها و آلودگی ها تاثیر بسزایی دارند، از جمله موادی هستند که سوسک ها به دلیل بوی تند از آن متنفرند. بنابراین با تهیه محلول دو فنجان رنگ، سفید کننده و یک فنجان آب گرم و خیساندن قسمت های مختلف با آن، انواع سوسک ها را از محیط زندگی خود دور نگه دارید. توجه داشته باشید که هنگام استفاده از این محلول به دلیل بوی شدید آن پنجره ها را باز بگذارید.

آیا سوسک ها می توانند گاز بگیرند؟

بله، سوسک ها می توانند شما را گاز بگیرند، اما این بسیار نادر است و به ندرت اتفاق می افتد. سوسک ها حشرات شب زنده داری هستند و می توانند هر چیزی را که قابل خوردن باشد گاز بگیرند و انسان نیز از این قاعده مستثنی نیست. اگر دچار گزش سوسک شدید، به این معنی است که این موجود شما را در رختخوابتان پیدا کرده است که در قسمتی از بدنتان بوی غذا باقی مانده است تا بتواند به منبع بوی آن غذا برسد. به طور کلی، سوسک ها انسان را نیش نمی زنند مگر در موارد هجوم شدید که جمعیت سوسک ها از منابع غذایی بیشتر باشد.

به طور خلاصه، در بیشتر مواقع، سوسک ها انسان را به عنوان منبع غذایی در نظر نمی گیرند، زمانی که منابع غذایی دیگری در دسترس هستند، مانند باقی مانده غذا در سطل های زباله یا غذا در آشپزخانه. با این حال، زمانی که غذا محدود است و تعداد سوسک ها افزایش می یابد، ممکن است با علائم گزش سوسک از خواب بیدار شوید.

مکان‌های اصلی در بدن انسان که در آن گزش سوسک رخ می‌دهد (جایی که ممکن است بقایای غذا وجود داشته باشد) عبارتند از:

چشم ها به خصوص مژه ها

مسدود

دست ها

انگشت

ناخن – میخ

نیش سوسک می تواند باعث تحریک و تورم پوست شود. در برخی موارد، عفونت های ناشی از زخم های باقی مانده از گزش نیز رخ می دهد. اثرات نیش سوسک می تواند تا یک هفته ادامه داشته باشد.

علائم ناشی از نیش سوسک

برجستگی های قرمز کمی بزرگتر از نیش پشه از جمله علائم اصلی نیش سوسک است. خاراندن محل گزش و ایجاد خراش های کوچک در آن ناحیه می تواند منجر به عفونت شود. علاوه بر تورم و بثورات، به مرور زمان برجستگی در محل گزش ظاهر می شود. افراد مبتلا به آسم هنگام قرار گرفتن در معرض آلرژن های سوسک دچار حمله آسم می شوند. جدی ترین واکنش آلرژیک آنافیلاکسی است که شامل فشار خون پایین، تنگی نفس و شوک است و می تواند منجر به مرگ شود.

برجستگی های قرمز کمی بزرگتر از نیش پشه از جمله علائم اصلی نیش سوسک است.

بیماری ها و عفونت های ناشی از گزش

سوسک ها سطوح و مواد غذایی را آلوده می کنند که می تواند منبع انتقال بیماری های منتقل شده توسط سوسک ها باشد. به همین دلیل بهتر است تشخیص داده شود که چه چیزی به این آفت آلوده شده است یا آن را دور بریزید یا هر چیزی که می تواند باعث انتقال بیماری شود را ضدعفونی کنید.

برخی از شایع‌ترین عفونت‌های ناشی از میکروارگانیسم‌های منتقل شده توسط سوسک عبارتند از:

وبا

اسهال خونی

گاستروانتریت یا التهاب دستگاه گوارش

لیستریا

ژیاردیا

ویروس فلج اطفال

اولین اقدامات برای درمان نیش

هنگامی که توسط سوسک گزیده شدید، باید در اسرع وقت اقدامات لازم را برای جلوگیری از ابتلا به گزش سوسک انجام دهید. اولین کاری که باید انجام دهید این است که از خاراندن یا فشار دادن روی زخم خودداری کنید و آن را با آب و صابون تمیز کنید. در صورت وجود تورم، می توانید از کیسه یخ استفاده کنید. خاراندن زخم بسیار خطرناک است زیرا می تواند منجر به عفونت جدی شود. همچنین می توان از کرم هیدروکورتیزون برای درمان اولیه گزش سوسک استفاده کرد. با این حال، برای جلوگیری از عوارض جانبی، توصیه می شود ابتدا با پزشک خود مشورت کنید.

نیش سوسک کشنده نیست، اما این بدان معنا نیست که نمی تواند باعث آلرژی و عفونت ثانویه شود. بنابراین بهتر است از آنها غافل نشوید و آنها را دست کم نگیرید، بهتر است با پزشک مشورت کنید. در صورت واکنش شدید آلرژیک به نیش سوسک، باید اقدامات پزشکی فوری انجام شود. همچنین برای کسانی که از آلرژی، آسم و سایر بیماری های تنفسی رنج می برند، به ویژه در کودکان خردسال و سالمندان ضروری است.

حقایق باورنکردنی در مورد سوسک ها

همه آنها بد و مضر نیستند. تنها یک درصد از گونه های روی کره زمین آفت هستند.

در نهایت، آنها می توانند یک هفته بدون آب دوام بیاورند. اگرچه آنها می توانند مدت طولانی بدون غذا زندگی کنند.

هر چه می خواهی بگو، اما یک سوسک در غذای توست. در هر تکه شکلات، پنیر، کره بادام زمینی و پاپ کورن، پاها و شاخک های سوسک وجود دارد. اما نگران نباشید، این حقیقت رایج است اما خطرناک نیست! (البته اگر به سوسک حساسیت ندارید)

یک سوسک می تواند یک هفته بدون سر زندگی کند. زندگی آن به دهان یا بینی آن بستگی ندارد، زیرا می تواند از سوراخ های ریز در سایر قسمت های بدن خود تنفس کند.

سوسک ها در دوره ژوراسیک روی زمین وجود داشتند. شوخی نیست، سوسک ها بیش از 200 میلیون سال سن دارند!

سوسک ها هر روز را بدون خاطره ای از دیروز شروع می کنند. این واقعیت در نتیجه آزمایشی با وانیل و نعناع به دست آمد. در این آزمایش، سوسک ها با موفقیت آموزش دیدند که نعناع را به وانیل ترجیح دهند، اما روز بعد دوباره به وانیل بازگشتند.

وقتی آنها را لمس می کنید دوست دارند. سوسک ها تیگموتروپیک هستند. آنها دوست دارند در فضاهای تنگ فشرده شوند، زیرا این کار به آنها احساس خوبی می دهد.

باکتری های داخل بدن آنها ویتامین های مورد نیاز آنها را تامین می کند. نوعی باکتری به نام باکتروئید در سلول های بدن سوسک وجود دارد که از نسلی به نسل دیگر منتقل می شود. این باکتری ها ویتامین ها و اسیدهای آمینه لازم برای زنده ماندن سوسک ها را فراهم می کنند.

سوسک برای افراد مبتلا به آسم یا آلرژی مضر است. آنها پروتئین تولید می کنند و باکتری های بیماری زا را با خود حمل می کنند.

سوسک ها از دانش آموزان برکلی الهام گرفتند تا رباتی به نام دش بسازند. این ربات می تواند از ارتفاع 28 متری مستقیماً روی زمین بیفتد و با سرعت 10 کیلومتر در ساعت راه برود. یک فرد می تواند این ربات را از طریق تلفن همراه کنترل کند.

یک سوسک ماده می تواند همزمان 400 سوسک به دنیا بیاورد. سوسک ها فقط یک بار جفت می شوند، اسپرم در بدن سوسک ماده ذخیره می شود تا در صورت نیاز در طول سال از آن استفاده شود.

پرورش سوسک در چین رواج یافته است. آنها برای استفاده به عنوان منبع پروتئین در پزشکی و آرایشی خشک می شوند.

سوسکی به نام سوسک حمام ژاپنی (Periplaneta Japonica) یک فاجعه خانگی برای مردم نیویورک است. نیویورکی ها توانستند گونه های قبلی را با سرما از بین ببرند، اما این گونه در برابر سرما مقاوم است.

سوسک ها سریع هستند. سوسک ها با شش پا خود می توانند 80 سانتی متر در ثانیه حرکت کنند.

سوسک های گرمسیری بسیار بزرگ هستند. یک گونه در استرالیا 33.5 گرم وزن دارد. سوسک های آشپزخانه شما در برابر این سوسک ها شور به نظر می رسند.

مانند سگ های پاولوف، سوسک ها شرطی هستند. قبل از گرفتن جایزه شیرین، بوی نعناع و وانیل به سوسک ها می رسد. بالاخره هر بار که بوی نعناع یا وانیل می‌آمد، دهان سوسک‌ها آب می‌شد!

سوسک های بزرگتر لزوما خطرناک تر نیستند. سوسک های کوچک می توانند آفات خطرناکی باشند، در حالی که سوسک های بزرگتر بی ضرر هستند.

سوسکی که در تاریکی می درخشد! این سوسک Lucihormeticalucae نام دارد و در سال 1939 در اکوادور کشف شد، این گونه در حال حاضر منقرض شده است زیرا زیستگاه آن توسط یک آتشفشان از بین رفته است.

تمیز کردن سوسک ها را از بین نمی برد. سوسک ها جذب آب و غذا می شوند نه گرد و غبار.

سوسک ها همه چیز را می خورند. آنها حتی خود را از خوردن پوست حیوانات مرده، زباله یا فضولات منع نمی کنند. البته غذای شما هم برای آنها مناسب است.

تصویری از سوسک دستشویی ژاپنی www.donyaha.ir

این مطلب را به اشتراک بگذارید !

جدیدترین مطالب این بخش:

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. این مقاله واقعا جالب بود! من هرگز فکر نمی کردم که سوسک ها می توانند بعد از مرگ به روش عجیبی برگردند. با این حال، این مقاله بسیار جذاب و پر محتوا بود. ممنون بابت این مقاله.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا