چرا از ریه نمونه برداری میکنند

قبل از اینکه خیلی دیر شود در مورد علائم خود به من بگویید، به پزشک خود بگویید:

قبل از اینکه خیلی دیر شود علائم خود را به متخصص گوش، حلق و بینی گزارش دهید و یک مشاوره آنلاین دریافت کنید.

دریافت مشاوره

گلو و دهان درهای بدن هستند. وجود مشکلات در آنها برای بقیه اندام ها مشکل ایجاد می کند. قبل از اینکه خیلی دیر شود علائم خود را به متخصص گوش، حلق و بینی گزارش دهید و یک مشاوره آنلاین دریافت کنید.

دریافتِ مشاوره

علل خون در مدفوع می تواند بواسیر، هموروئید، کولیت روده و غیره باشد. برای تشخیص و درمان صحیح و سریع، قبل از اینکه دیر شود، علائم خود را به متخصص گوارش گزارش دهید و یک مشاوره آنلاین دریافت کنید.

دریافت مشاوره

اگر اختلالات خواب جدی گرفته نشود، بر سلامت جسمی و روانی تأثیر می گذارد. قبل از اینکه خیلی دیر شود با یک متخصص مغز و اعصاب در مورد علائم خود صحبت کنید و یک مشاوره آنلاین دریافت کنید

دریافت مشاوره

درد استخوان یکی از شایع ترین علائم در بین ایرانیان است. قبل از اینکه خیلی دیر شود با یک متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در مورد علائم خود صحبت کنید و یک مشاوره آنلاین دریافت کنید.

دریافت مشاوره

سردرد علل مختلفی دارد. از اضافه وزن گرفته تا اختلالات هورمونی. برای تشخیص درست علت سردرد، قبل از اینکه دیر شود علائم خود را به متخصص مغز و اعصاب گزارش دهید و یک مشاوره آنلاین دریافت کنید.

دریافت مشاوره

سرطان معده سومین سرطان شایع در ایران است. در مورد علائم خود به متخصص گوارش خود بگویید و یک مشاوره آنلاین دریافت کنید

دریافتِ مشاوره

قبل از اینکه خیلی دیر شود علائم خود را به متخصص گوش، حلق و بینی گزارش دهید و یک مشاوره آنلاین دریافت کنید.

دریافت مُشاوره

قبل از اینکه خیلی دیر شود علائم خود را به متخصص ریه گزارش دهید و یک مشاوره آنلاین دریافت کنید

دریافت مشاوره

قبل از اینکه دیر شود با یک روانشناس در مورد علائم خود صحبت کنید و یک مشاوره آنلاین دریافت کنید

دریافت مشاوره

اگر پزشک در سونوگرافی یا سی تی اسکن قفسه سینه چیز غیرعادی پیدا کند، ممکن است از شما بخواهد که از ریه ها نمونه برداری کنید. در طی این روش، پزشک نمونه کوچکی از سلول‌ها را از ریه شما می‌گیرد و آن را زیر میکروسکوپ برای هر گونه علائم بیماری بررسی می‌کند.

بیوپسی ریه همچنین می تواند برای کشف علت وجود مایع در ریه ها یا برای تشخیص سرطان استفاده شود. دلیل انجام بیوپسی ریه هر چه که باشد، ممکن است سوالات زیادی در مورد نحوه انجام آن و نحوه آماده شدن برای آن داشته باشید. خیلی به نوع بیوپسی ریه که پزشک تجویز می کند بستگی دارد.

برونکوسکوپی (بیوپسی ترانس برونش)

متخصص ریه یک لوله انعطاف پذیر به اندازه مداد را از طریق دهان یا بینی فرد و سپس وارد ریه های فرد می کند. یک نور و دوربین به هدایت ابزارهای کوچکی کمک می کند که سلول ها را از طریق یک لوله از ریه ها خارج می کند.

شما در طول این روش بیدار خواهید بود، اما ممکن است از طریق یک سرم داخل وریدی (IV) برای کمک به آرامش، و همچنین از طریق ماسک یا کاتتر بینی، اکسیژن دریافت کنید.

اقدامات اولیه برای انجام بیوپسی ریه

پزشک شما ممکن است برای یافتن محل مناسب برای بیوپسی عکس اشعه ایکس بگیرد. سپس داروی بیهوشی را در گلوی شما اسپری می کند.

پس از لوله گذاری، ممکن است در گلو احساس ناراحتی کنید و نتوانید قورت دهید، اما ممکن است بتوانید نفس بکشید. پس از تکمیل این فرآیند، ممکن است گلودرد، سرفه یا گرفتگی صدا داشته باشید که در عرض چند روز برطرف می شود.

بیوپسی سوزنی از ریه (بیوپسی ترانس توراسیک)

معمولاً این نوع نمونه برداری از ریه زمانی انجام می شود که سلول ها با برونکوسکوپی قابل دسترسی نباشند. پزشک یک سوزن را در قفسه سینه، بین دو دنده قرار می دهد تا از ناحیه بیرونی ریه نمونه برداری کند.

شما بیدار خواهید شد و پوست شما بی حس خواهد شد و ممکن است به شما یک آرام بخش داده شود تا به شما آرامش دهد. برای یافتن بهترین مکان برای انجام این روش، سونوگرافی، سی تی اسکن یا نوع خاصی از اشعه ایکس به نام فلوروسکوپی انجام می شود.

مرتبط:  چرا دندان نیاز به عصب کشی دارد

وقتی سوزن وارد ریه می شود، ممکن است احساس ناراحتی یا فشار کنید. شما باید از سرفه اجتناب کنید و ممکن است لازم باشد نفس خود را حبس کنید.

بیوپسی توراکوسکوپی ریه (توراکوسکوپی)

ممکن است متوجه شوید که پزشک شما از این روش به عنوان جراحی توراکوسکوپی با کمک ویدئو (VATS) نیز یاد می کند. این روش مشکلات خارج از ریه را بررسی می کند.

شما برای این روش تحت بیهوشی عمومی خواهید بود، به این معنی که در طول عمل بیدار نخواهید بود. پزشک یک لوله تنفسی را در گلو و ریه های شما قرار می دهد و تنفس، فشار خون، سطح اکسیژن و ضربان قلب شما را کنترل می کند.

پزشک تا سه برش کوچک در قفسه سینه، بین دنده‌ها ایجاد می‌کند، سپس یک لوله نازک و روشن را با دوربین در انتهای آن وارد می‌کند و از ابزارهای کوچکی برای برداشتن تعدادی از سلول‌ها استفاده می‌کند.

مطب پزشک ریه مورد نظرتان را آنلاین رزرو کنید
به صفحه پزشکان بیماری‌های ریۀ درمانکده بروید و زمان مراجعه به مطب پزشک دلخواهتان را آنلاین انتخاب کنید.
دریافت نوبت ریه

بیوپسی ریه باز (توراکوتومی محدود)

معمولاً پزشک این نوع جمع‌آوری را تنها در مواردی پیشنهاد می‌کند که سایر روش‌ها برای گرفتن نمونه سلولی ناموفق باشند.

همانند بیوپسی توراکوسکوپی ریه، در این روش بیدار نخواهید بود. جراح برش بزرگ‌تری نسبت به روش‌های دیگر ایجاد می‌کند که می‌تواند از قفسه سینه و زیر بغل تا پشت کشیده شود. این به پزشک اجازه می دهد تا به ریه ها دسترسی پیدا کند و سلول ها را خارج کند.

چگونه برای جمع آوری ریه آماده شویم

برای اطمینان از ایمن بودن بیوپسی ریه، پزشک ممکن است معاینه فیزیکی کامل و آزمایش خون را پیشنهاد کند. اگر باردار هستید یا آلرژی دارید، به خصوص به لاتکس یا داروها، به پزشک خود اطلاع دهید. همچنین در صورت مصرف هرگونه دارو، به ویژه آسپرین یا سایر داروهایی که بر لخته شدن خون تأثیر می گذارد، به آنها اطلاع دهید.

شما فرم های رضایت نامه را امضا می کنید. آن را به طور کامل بخوانید تا روش و خطرات آن را بدانید.

بیشتر ببینید: فهرست برترین متخصصان ریه

از پزشک خود بپرسید که در طول عمل چه اتفاقی می افتد. برخی از مواردی که باید در مورد آنها با پزشک خود صحبت کنید عبارتند از:

اگر پس از برونکوسکوپی یا بیوپسی سوزنی به سرعت بهبود پیدا می کنید. با این حال، پزشکان نسبت به روش‌های دیگر سلول‌های کمتری را حذف می‌کنند که گاهی تشخیص را دشوار می‌کند.

اگر در حال انجام توراکوسکوپی یا بیوپسی باز هستید، می توانید بلافاصله نمونه ای از سلول ها را آنالیز کنید. بسته به نتایج، پزشک ممکن است نمونه‌های بیشتری بگیرد یا حتی کل ریه را در همان جراحی خارج کند.

احتمالاً باید حداقل 8 ساعت قبل از نمونه ریه، معمولاً حوالی نیمه شب، از خوردن و آشامیدن خودداری کنید. اگر در طول عمل بیدار هستید، ممکن است بتوانید صبح ها آب بنوشید.

بعد از بیوپسی ریه چه اتفاقی خواهد افتاد؟

نمونه بیوپسی ریه به آزمایشگاه ارسال می شود و در عرض یک هفته نتایج خود را دریافت خواهید کرد.

برای اطمینان از اینکه ریه ها به درستی کار می کنند، ممکن است رادیوگرافی قفسه سینه گرفته شود. اگر بیهوش نبودید، باید چند ساعت دیگر بتوانید به خانه بروید. خودتان را دنبال کنید، زیرا رانندگی در این شرایط ایمن نیست. در غیر این صورت ممکن است لازم باشد یک یا چند شب در بیمارستان بمانید.

عوارض نمونه گیری از ریه ممکن است تا چند روز به طول انجامد

ممکن است در چند روز آینده درد قفسه سینه را تجربه کنید. اگر زخمی در اثر عمل دارید، دستورالعمل های پزشک خود را برای تمیز کردن آن دنبال کنید. معمولاً می توانید فعالیت های عادی خود را از سر بگیرید، اما ممکن است لازم باشد برای چند روز از فعالیت بدنی شدید خودداری کنید. از آنجایی که برخی از داروها مانند آسپرین می توانند باعث خونریزی بیشتر شوند، فقط مسکن هایی که پزشک تجویز کرده است مصرف کنید.

خطرات و عوارض بیوپسی ریه

خطر پنومونی در همه انواع بیوپسی ریه دیده می شود.

پنوموتوراکس که در آن هوا بین ریه و حفره قفسه سینه خارج می‌شود، می‌تواند تنفس را مشکل کند یا باعث فروپاشی ریه‌ها در طی این روش‌ها شود، اما پزشک شما این موضوع را کنترل می‌کند و در صورت لزوم هوا را مکش می‌کند.

مرتبط:  چطور در نی نی سایت ثبت نام کنم

سایر عوارض نادر اما جدی ناشی از بیوپسی ریه جراحی می تواند شامل خونریزی شدید، عفونت زخم و لخته شدن خون باشد.

در صورت مشاهده علائم عفونت یا عوارض، از جمله موارد زیر، با متخصص ریه در بیمارستان تماس بگیرید:

مشاورۀ آنلاین با دکتر بیماری‌های ریه مورد نظرتان را رزرو کنید
به صفحه مشاورۀ آنلاین بیماری‌های ریه بروید و زمان مشاوره دلخواهتان را (تصویری، صوتی و متنی) آنلاین رزرو کنید.
رزرو مشاورۀ ریه

تب بالای 38 درجه

قرمزی، تورم یا تراوش خون یا مایع از زخم

درد شدید قفسه سینه

تنگی نفس

سرفه خونی یا مخاطی خونی

16,651 بازدید

خطرات نمونه برداری ریه چیست؟

در برخی موارد، پس از این روش، کلاپس ریه (پنوموتوراکس) رخ می دهد. برای بررسی احتمال این عارضه رادیوگرافی قفسه سینه انجام می شود. این احتمال بیشتر در افراد مبتلا به برخی بیماری های ریوی مانند آمفیزم رخ می دهد. معمولاً یک ریه از بین رفته پس از بیوپسی نیازی به درمان ندارد. اما اگر پنوموتوراکس بزرگ باشد یا بهبود نیابد، یک لوله از قفسه سینه شما فرستاده می شود تا ریه شما را باز کند.

در موارد نادر، اگر هوای داخل ریه به بیرون برود، در قفسه سینه گیر کند و به ریه ها یا قلب فشار بیاورد، می تواند کشنده باشد.

هنگامی که بیوپسی انجام می شود، خطر خونریزی بیش از حد وجود دارد. مقداری خونریزی طبیعی است. پزشک میزان خونریزی را کنترل خواهد کرد. در موارد نادر، خونریزی جدی و کشنده ممکن است رخ دهد.

اگر سایر آزمایشات نشان داد که علائم زیر را دارید، نباید نمونه ریه گرفته شود:

هر گونه اختلال خونریزی

تاول های ریه (کیسه های هوایی ملتهب که با آمفیزم ایجاد می شوند)

بیماری قلبی ریوی (بیماری که باعث نارسایی سمت راست قلب می شود)

کیست های ریه

فشار خون بالا در آئورت ریوی

هیپوکسی شدید (کمبود شدید اکسیژن)

مقالات

17 آذر 1401 164 بازدید 0 نظر

برونکوسکوپی روشی است که به پزشک اجازه می دهد ریه های شما را معاینه کند. از یک لوله نازک و شفاف به نام برونکوسکوپ استفاده می کند. در این روش لوله از راه دهان یا بینی وارد ریه ها شده و به سمت حلق و راه های هوایی پایین می رود. به تشخیص و درمان برخی از بیماری های ریوی کمک می کند. لاواژ برونکوآلوئولار (BAL) روشی است که گاهی در حین برونکوسکوپی انجام می شود. به آن لاواژ برونکوآلوئولار نیز می گویند. BAL برای نمونه برداری از ریه ها برای آزمایش استفاده می شود. در طول این روش، محلول نمکی با استفاده از برونکوسکوپ به ریه ها وارد می شود تا راه های هوایی شسته شود و نمونه مایع جمع آوری شود. در ادامه این مقاله به بررسی روش های جمع آوری ریه پرداخته ایم. با ما بمان.

برونکوسکوپی برای چه مواردی استفاده می شود؟

برونکوسکوپی برای موارد زیر استفاده می شود:

آسیب یا سایر انسدادهای راه هوایی

تومورهای ریه

کنترل خونریزی در ریه ها

علت سرفه های مداوم را پیدا کنید

اگر قبلاً سرطان ریه برای شما تشخیص داده شده است، آزمایش می تواند به تعیین شدت آن کمک کند. برونکوسکوپی با BAL برای جمع آوری بافت برای آزمایش استفاده می شود. این آزمایشات به تشخیص اختلالات ریوی مختلف کمک می کند، از جمله:

عفونت های باکتریایی مانند سل و ذات الریه باکتریایی

عفونت های قارچی

سرطان ریه

اگر آزمایش تصویربرداری مشکل بالقوه ریه ها را نشان دهد ممکن است از یک یا هر دو آزمایش استفاده شود.

چرا به برونکوسکوپی و BAL نیاز دارم؟

اگر علائم بیماری ریوی دارید، ممکن است لازم باشد یک یا هر دو آزمایش را انجام دهید. علائم بیماری ریه عبارتند از:

سرفه های مداوم

دشواری در تنفس

سرفه

همچنین، اگر اختلال سیستم ایمنی دارید، ممکن است به BAL نیاز داشته باشید. برخی از اختلالات سیستم ایمنی، مانند HIV/AIDS، ممکن است شما را در معرض خطر ابتلا به برخی عفونت های ریوی قرار دهد.

در حین برونکوسکوپی و BAL چه اتفاقی می افتد؟

برونکوسکوپی و BAL اغلب توسط متخصص ریه انجام می شود. متخصص ریه پزشکی است که در تشخیص و درمان بیماری های ریوی تخصص دارد. برونکوسکوپی به طور کلی شامل مراحل زیر است:

مرتبط:  چرا باید قبل عمل چیزی نخوریم

ممکن است لازم باشد برخی یا تمام لباس های خود را در بیاورید. سپس لباس بیمارستان دریافت خواهید کرد.

روی یک صندلی شبیه به صندلی دندانپزشکی دراز می کشید یا روی میز عمل با سر بالا می نشینید.

به شما یک داروی بی‌هوشی یا آرام‌بخش داده می‌شود تا به آرامش برسید. دارو به داخل ورید یا از طریق انژکتوری که در بازو یا دست قرار می گیرد تزریق می شود.

متخصص بیهوشی داروهای بی حس کننده را به دهان و گلوی شما اسپری می کند تا در طول عمل هیچ دردی احساس نکنید.

پزشک متخصص برونکوسکوپ را در گلو و مجاری تنفسی شما قرار می دهد.

همانطور که برونکوسکوپ به سمت پایین حرکت می کند، پزشک ریه های شما را معاینه می کند.

پزشک ممکن است در این زمان درمان های دیگری مانند برداشتن تومور یا رفع انسداد را انجام دهد.

آیا برای آماده شدن برای بیوپسی ریه باید کاری انجام دهیم؟

ممکن است لازم باشد چند ساعت قبل از عمل ناشتا باشید. پزشک به شما خواهد گفت که چه مدت باید از خوردن و آشامیدن خودداری کنید.

آیا خطری برای آزمایش وجود دارد؟

برونکوسکوپی یا BAL خطرات بسیار کمی دارد. ممکن است برای چند روز گلو درد داشته باشید. عوارض جدی نادر است، اما شامل خونریزی در راه های هوایی، عفونت یا فروپاشی بخشی از ریه است.

نتایج نمونه ریه

اگر نتایج برونکوسکوپی شما غیرطبیعی باشد، ممکن است به این معنی باشد که شما یک اختلال ریوی دارید، مانند:

انسداد، رشد یا تومور در مجاری هوایی

باریک شدن بخشی از راه های هوایی

آسیب ریه به دلیل یک اختلال ایمنی مانند آرتریت روماتوئید

اگر BAL دارید و نتایج نمونه ریه شما غیر طبیعی است، می تواند به معنای سرطان ریه یا نوعی عفونت باشد. مانند:

بیماری سل

پنومونی باکتریایی

عفونت قارچی

چه آزمایشاتی را می توان در حین برونکوسکوپی و BAL انجام داد؟

علاوه بر BAL، روش های دیگری نیز ممکن است در حین برونکوسکوپی انجام شود. از جمله کشت خلط. بلغم مخاط غلیظی است که در ریه های شما جمع می شود. با بزاق فرق داره کشت خلط انواع خاصی از عفونت ها را بررسی می کند.

بیوپسی ریه چیست؟

پزشک شما ممکن است بخواهد یک قطعه کوچک از بافت یا سلول را برای آزمایش بردارید. این بیوپسی نامیده می شود. بیوپسی ریه شامل برداشتن بافت یا سلول از ریه است. اگر در اسکن ناحیه غیرطبیعی در ریه ها مشاهده شود، بیوپسی یکی از راه های دریافت نمونه برای تجزیه و تحلیل برای یافتن چیستی آن است.

در طول بیوپسی ریه چه اتفاقی می افتد؟

فردی که بیوپسی را انجام می دهد توضیح می دهد که این روش چیست و چه خطراتی دارد. درست قبل از بیوپسی، یک کانول در بازوی شما قرار داده می شود تا در صورت لزوم بتوانید آرامبخش مصرف کنید. احتمالاً بی حسی موضعی دریافت خواهید کرد. گاهی اوقات این روش تحت بیهوشی عمومی انجام می شود. سپس یک سوزن از طریق پوست شما با استفاده از سی تی اسکن وارد ریه می شود. سپس مقدار کمی از بافت برداشته می شود. هنگامی که بافت کافی برداشته شد، زخم شما بانداژ می شود.

توراکوسکوپی با کمک ویدئو (VATS) چیست؟

توراکوسکوپی با کمک ویدئو یا TVAS شامل جراحی تحت بیهوشی عمومی برای برداشتن نمونه از ریه است. جراح برش هایی در قفسه سینه شما ایجاد می کند تا نمونه های بافتی از ریه شما بگیرد. برای انجام این آزمایش چند روزی در بیمارستان می مانید. پس از انجام این روش باید 4-5 ساعت قبل از بازگشت به خانه و بازگشت به حالت عادی خود، بهبودی حاصل کنید. و قبل از بازگشت به محل کار، 24 ساعت استراحت کنید.

برونکوسکوپی EBUS (سونوگرافی اندوبرونشیال)

در این نوع برونکوسکوپی از نوع خاصی برونکوسکوپی با سونوگرافی برای مشاهده داخل ریه ها و گرفتن نمونه بافت استفاده می شود. از این روش برای نمونه برداری از ریه برای نمونه برداری از غدد لنفاوی از ریه ها نیز استفاده می شود. می تواند نتایج واضح تری نسبت به برونکوسکوپی معمولی بدهد. EBUS تحت بیهوشی انجام می شود و تا یک ساعت طول می کشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا