چرا باید رگ میگو را بگیریم

اگرچه میگو ظاهر ناخوشایندی دارد، اما طعم عالی و خواص منحصر به فرد آن را جبران می کند. میگو یکی از غذاهای دریایی خاص است که اگر درست پخته و مزه دار شود بسیار خوشمزه و لذیذ خواهد بود. برای حفظ خواص این غذاهای دریایی در حین طبخ باید اطلاعاتی مانند نحوه رگ گیری میگو را بدانید که در این مقاله از سری مقالات رستوران ارکیده به شما پیشنهاد می کنیم.

خواص میگو

میگو یکی از مغذی ترین و سالم ترین غذاهای دریایی است که می توان از آن برای تهیه غذاهای دریایی فوق العاده استفاده کرد، میگو دارای خواص بسیاری است که همگی در نوع خود اثرات مثبتی بر سلامتی از بدن دارند. در ادامه به بررسی برخی از خواص مهم میگو می پردازیم.

منبع پروتئین

میگو در ذخایر خود دارای درصد بالایی از پروتئین است، بنابراین می توان گفت که میگو از آب و پروتئین تشکیل شده است. این مقدار پروتئین ماهیچه ها و بافت های بدن ما را تقویت می کند.

کم کالری

از آنجایی که میگو حاوی کالری بسیار کمی است، غذای مناسبی برای ورزشکاران یا افرادی که رژیم دارند محسوب می شود. اگر تصمیم به کاهش وزن دارید، میگو را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

بهبود عملکرد تیروئید

غده تیروئید برای عملکرد صحیح به ید نیاز دارد و میگو منبع خوبی از ید است. خوردن میگو یک راه حل راحت، سالم و خوشمزه برای درمان کم کاری تیروئید است.

بهبود بینایی

میگو به عنوان یک غذای دریایی سرشار از آنتی اکسیدان های مختلف، نوعی آنتی اکسیدان مفید برای سلامت چشم و تقویت بینایی نیز دارد.

هوش کودکان را افزایش دهید

حتما این جمله را شنیده اید که میگو بر روی هوش کودکان تاثیر مثبت دارد. این به دلیل فسفر و امگا 3 موجود در آن است که تأثیر مثبتی بر عملکرد مغز دارد.

زیبایی و درخشندگی پوست و مو

املاح و ویتامین های موجود در میگو باعث شادابی پوست و افزایش تولید کلاژن می شود. از طرفی مصرف میگو منبع خوبی از آهن و مس است و همانطور که می دانید این دو ماده مغذی تاثیر مثبتی روی پوست و مو دارند.

میگو را تمیز کنید

یکی از دلایلی که مردم کمتر این غذاهای دریایی مغذی را انتخاب می کنند، تمیز کردن آنهاست. البته خیلی ها آنها را تمیز می خرند. باید بدانید که لذت خوردن میگوی تازه چندین برابر میگوی پوست کنده یا منجمد شده است. راه های زیادی برای تمیز کردن میگو وجود دارد، اما اگر به دنبال روشی ساده و آسان هستید، روش زیر را امتحان کنید.

ابتدا میگوها را خیلی تمیز بشویید و چندین بار آبکشی کنید.

در ظرفی کمی آب و نمک بریزید و میگوها را در آنجا قرار دهید.

میگوها را دو تا سه ساعت در آب نمک بگذارید. بعد از این مدت خواهید دید که پوست آنها به راحتی با دست جدا می شود.

سر و دم میگو را با چاقو برش دهید سپس پاها را جدا کنید.

مرحله آخر برداشتن رگ از میگو است که کاملا حساس است و ما آن را با جزئیات بیشتر توضیح داده ایم.

نحوه رگ گیری میگو

برای دم کردن میگو ابتدا یک برش طولی در پشت میگو ایجاد کنید سپس با خلال دندان رگ سیاه را جدا کنید. به این ترتیب رگ گیری میگو به راحتی انجام می شود.

علت ایجاد رگ های میگو

سیاهرگ سیاه زیر شکم میگو حاوی مواد شیمیایی مضر برای بدن است و گفته می شود بیشتر عوامل بیماری زا در این قسمت از بدن میگو تجمع می کنند. کارشناسان مواردی مانند مواد شیمیایی و سموم را در مدفوع میگو شناسایی کرده اند. علاوه بر این، برداشتن رگ‌ها به از بین بردن مزاحمت میگو کمک می‌کند و از این رو باید مصرف شود.

بهترین روش برای شستن میگو

بهترین روش برای شستن میگو این است که ابتدا میگوهای تازه خریداری شده را در یک سبد یا آبکش ریخته و در آب سرد بشویید. در حین شستن میگوها، آنها را با دقت بررسی کنید و مطمئن شوید که رنگ و بوی نامطبوعی ندارند. سپس در حین شستن، سر میگو را با یک دست و بدن آن را با دست دیگر بگیرید سپس سر را با یک حرکت بچرخانید تا کاملا از بدن جدا شود. در مرحله بعد، باید پاها را از میگو جدا کنید، آنها را محکم با نوک انگشتان خود نگه دارید و آنها را بردارید. در مرحله بعد باید پوست میگو را تمیز کنید که می توانید با استفاده از قیچی و چاقوی تیز پوست سفت را از میگو جدا کنید. از جایی که سر میگو را برداشتید شروع کنید و با چاقو یا قیچی خود برشی ایجاد کنید. سپس با حرکت دست، کل پوست را جدا کنید. مراقب باشید هنگام برش گوشت میگو را له نکنید یا له نکنید. بعد می رسیم به قسمت درآوردن دم از میگو، البته این قسمت برای مهمانی بریده نمی شود، اما اگر می خواهید پوست آن را بگیرید، دم آن را بگیرید و بکشید تا جدا شود. بعد، رگ تیره پشت میگو را بردارید. برای این کار باید با چاقو یک برش در پشت میگو ایجاد کنید و با نوک چاقو رگ آن را بردارید. سپس با استفاده از دست، آن را تا انتها بیرون بکشید تا بیرون بیاید. مطمئن شوید که تمام رگ ها را بردارید. این قسمت از تمیز کردن میگو یکی از مهمترین مراحل است زیرا به سلامت افراد مربوط می شود.

مرتبط:  چرا با ارزش ترین نوع اقتدار در حوزه فرهنگ است دفاعی دهم

برای برنامه ریزی رویداد ویژه خود، از صفحات زیر دیدن کنید:

اگر به دنبال یک رستوران برای تولد خود یا یک کافه برای تولد خود هستید تا مراسم خود را بسیار متفاوت کند، بهترین رستوران رستوران ارکیده است. تمامی شعبه های رستوران ارکیده با داشتن تجربه فراوان در برگزاری چنین مراسمی گزینه بسیار مناسبی برای جشن تولد عزیزان شما می باشد.

همچنین اگر به دنبال رستورانی مناسب برای مراسم عروسی هستید تا مراسم شما با شکوه هر چه بیشتر برگزار شود، تمامی شعب رستوران ارکیده با فضایی مطلوب و کادری مجرب آماده ارائه خدمات به شما عزیزان هستند.

روزهایی که بسیاری از مردم میگو را ملخ خطاب می کردند و فرار می کردند، دیگر گذشته است. در واقع نام ملخ دریایی اشتباهی نبوده است، زیرا خود جنوبی ها به آن میگ می گویند و اُ در گویش آن ها صغیر است.

امروزه میگو به عنوان یکی از غذاهای لذیذ شناخته شده و خریداران زیادی دارد، اما خوردن خرچنگ و خرچنگ هنوز در بین مردم ما رواج ندارد، در حالی که در خلیج فارس نیز این حیوانات زیاد است.

پیشنهاد ستاره

از نظر تجاری، میگوها را بر اساس اندازه و درشتی درجه بندی می کنند و به صورت منجمد یا تازه، سر یا پوست کنده بسته بندی و به بازار عرضه می کنند. انواع غذاهای لذیذ را با میگو می توان درست کرد، از پیاز دوبل میگو که غذای بوشهری است گرفته تا میگو سوخاری، میگو پلو و انواع غذاهای فرنگی.

بزرگترین نگرانی در استفاده از میگو تمیز کردن آن است، زیرا بسیاری از افراد روش اولیه را نمی دانند، از خوردن میگوی تازه خودداری می کنند و بسته بندی های منجمد را انتخاب می کنند و خود را از خوردن گران ترین غذاهای دریایی محروم می کنند. به همین دلیل است که در این مقاله آموزش تصویری تمیز کردن میگو در خانه و رفع سیاهی زیر شکم و پشت را به شما معرفی می کنیم.

چند نکته مهم قبل از تمیز کردن میگو

میگوی خام باید سفت، شفاف و تا حدودی براق و بدون بوی قابل توجه باشد. در بسیاری از موارد، میگوهای خام دارای پاها و پوسته هستند و اغلب سرشان به هم چسبیده است.

قبل از خرد کردن یا پوست کندن میگوهای منجمد، باید آنها را یک شب در یخچال قرار دهید. همچنین می‌توانید مقداری میگو را که قصد استفاده از آن را دارید از یخچال خارج کنید و آن‌ها را در یک کاسه آب سرد در سینک قرار دهید، سپس بگذارید 20 تا 30 دقیقه در آب بماند.

اگر میگو تازه خریداری کرده اید، می توانید آنها را به مدت 48 ساعت در یخچال با دمای 32 تا 38 درجه نگهداری کنید. میگوی خام باید ظرف 48 ساعت پس از خرید مصرف شود، در حالی که میگوی پخته شده باید در عرض 5 تا 7 روز مصرف شود. علاوه بر این، میگوی منجمد معمولاً تا 5 یا 6 ماه پس از خرید قابل استفاده است.

نحوه شستن میگو

میگوها را در یک آبکش بریزید، سپس آنها را با آب سرد بشویید. هنگام شستن میگوها، آنها را بررسی کنید تا از پوسیدگی آنها مطمئن شوید. هر چیزی که لزج، تغییر رنگ یا بوی تند به نظر می رسد را دور بریزید. میگوها را فقط در آب سرد بشویید و نه در آب گرمتر از دمای اتاق. میگو خیلی سریع پخته می شود و اگر آنها را در آب داغ بپزید چسبناک و لاستیکی می شوند.

مراحل تمیز کردن میگو

1. مطابق شکل زیر با یک دست سر میگو را بگیرید و با دست دیگر بدن آن را بگیرید. سپس سر را به طور ناگهانی کشید تا از بدن جدا شود.

2. ته پاهای میگو را در دست بگیرید و با حرکت سریع آنها را بردارید تا از پارچه جدا شوند.

3. انگشتان شست خود را زیر پوسته میگو قرار دهید و با ضربه به بیرون پوسته را بشکنید سپس انگشت شست خود را در امتداد میگو زیر پوسته حرکت دهید و در نهایت آن را بردارید.

4. معمولا برای تهیه میگو سرخ شده یا کبابی، دم آن را جدا نمی کنند، اما اگر می خواهید دم را از میگو جدا کنید، قسمت اتصال دم به بدن میگو را بین انگشتان خود نگه دارید و کمی فشار دهید، سپس آن را بکشید. . محکم به سمت بیرون قسمت دم میگو با گوشت داخلی آن کاملا از میگو جدا می شود و بقیه که بدن میگو است کاملا تمیز می ماند.

گرفتن رگ سیاه زیر شکم و پشت میگو

در ادامه فرآیند پاکسازی میگو، پس از برداشتن پوسته میگو، باید رگ پشت آن گرفته شود، زیرا بیشتر عوامل بیماری زا در این قسمت از بدن میگو تجمع می کنند. کارشناسان مواردی مانند مواد شیمیایی و سموم را در مدفوع میگو شناسایی کرده اند. برای جدا کردن دنده پشتی میگو با استفاده از یک چاقوی تیغه نازک به روش زیر عمل کنید:

1. با چاقو یک برش کم عمق روی تیغه پشت میگو ایجاد کنید، برش نباید عمیق باشد. یک خط برش کم عمق در امتداد تیغه کافی است.

2. بعد از ایجاد برش در پشت میگو، کناره های آن را به آرامی به سمت بیرون فشار دهید تا خط برش باز شود. یک رگ سیاه قابل مشاهده است، اما همه میگوها این رگ را ندارند، بنابراین برش را عمیق تر نکنید، زیرا ممکن است باعث فرو ریختن میگو شود.

مرتبط:  چرا پیام تو دایرکت اینستا بالا نمیاد

3. چاقو را زیر رگ قرار دهید و آن را حرکت دهید تا از بافت میگو جدا شود. سپس چاقو را زیر رگ و سر رگ که محکمتر است بگیرید و محکم بیرون بیاورید تا تمام رگ جدا شود.

4. برخی از میگوهای پرورشی علاوه بر رگ خلفی، دارای رگ سیاه در قسمت پایین شکم نیز هستند که باید به روش فوق جمع آوری شود.

5. میگوهای تمیز شده را در آبکش بریزید و زیر آب سرد بشویید تا اگر چیزی روی پوسته آن باقی ماند، شسته و کاملا تمیز شود.

یادداشت های اضافی

اگر می‌خواهید میگو کبابی یا میگوی سرخ شده تهیه کنید، دم میگو را نبرید و از آن به عنوان دسته گل استفاده کنید تا بعد از کباب کردن و سرخ کردن آن را بگیرید.

معمولا میگوهای سرخ شده را تا دم سرخ می کنند و دم آن بیرون می ماند و بعد از سرخ شدن قسمت دم آن را در دست گرفته و می خورند.

اگر می خواهید دم میگو را بردارید، دقیقا قسمتی که دم به بدنه میگو متصل می شود را بین انگشتان خود نگه دارید و کمی فشار دهید.

سپس آن را محکم بردارید، قسمت دم میگو با پوشش داخلی آن کاملا از میگو جدا شده و بقیه بدن میگو کاملا تمیز می ماند.

نحوه نگهداری میگو

بهتر است از میگوی تازه استفاده کنید اما در صورت تمایل می توانید میگوهای تمیز شده را فریز کرده و در صورت نیاز از آنها استفاده کنید. برای نگهداری میگو در فریزر، بهتر است آنها را بجوشانید، برای این منظور:

2 لیتر آب و 5 تا 6 قاشق غذاخوری نمک را در قابلمه ای روی حرارت زیاد بجوشانید.

1 کیلوگرم میگو را در آب جوش بریزید و به مدت 10 تا 12 دقیقه بجوشانید.

سپس میگوها را در آبکش بریزید و صبر کنید تا آب آن کشیده و خنک شود.

میگوها را برای هر زمان پخت در کیسه های فریزر قرار دهید و پس از خارج کردن هوا از کیسه در آن را ببندید.

کیسه فریزر را در روزنامه بپیچید و در فریزر قرار دهید.

به این ترتیب میگو حدود 3 ماه تازه می ماند.

آخرین کلمه

اگر این مقاله می تواند به شما کمک کند، می توانید نظر خود را با ما در میان بگذارید. همچنین اگر نکته ای در مورد تمیز کردن میگو دارید، می توانید آن را با ما و سایر علاقه مندان در میان بگذارید.

تمیز کردن میگو یکی از سخت ترین قسمت های تهیه میگو است که بسیاری از افراد به دلیل اینکه ترفندهای ساده تمیز کردن میگو را نمی دانند از انجام آن امتناع می ورزند. این امر باعث می شود بسیاری از افراد به جای میگوی تازه از میگوی منجمد و آماده استفاده کنند. یا تمیز کردن میگو را با پرداخت هزینه اضافی به دست فروشندگان بسپارید. برای تمیز کردن میگو باید پوست و رگ های پشت میگو را جدا کرد و این کار باید طبق اصول و به صورت صحیح انجام شود. اگر عاشق خوردن میگوی تازه و یادگیری بهترین روش تمیز کردن میگو در خانه هستید، در این مقاله از دپارتمان سبک زندگی مجله کوروش با ما همراه باشید.

چگونه میگوی تازه را تشخیص دهیم؟

اگر قصد خرید میگوی تازه را دارید و خودتان آن را تهیه می کنید، نکات مهمی وجود دارد که باید در مورد شناسایی میگوی تازه بدانید. در اینجا متداول ترین ویژگی های میگوی تازه آورده شده است.

میگوهای تازه رنگ روشن و سطحی براق دارند. رنگ کدر میگو نشانه پیری آنهاست.

روی بدن میگوی تازه هیچ قسمت سیاه یا کدر نیست.

سر، سینه و دم میگوهای تازه محکم به بدن آنها چسبیده است.

شاخک ها و پاهای میگوی تازه سفت هستند.

چشمان میگوی تازه درخشان و براق است.

میگوی تازه بوی طبیعی آب دریا دارد و بوی آن نه تند است و نه غیرقابل تحمل.

گوشت میگوی تازه باید سفید و براق باشد.

دنده پشتی میگوی تازه سفت و قوی است.

رنگ میگوی تازه سفید مایل به صورتی است.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه میگو پفکی به سبک رستورانی

علت ایجاد رگ های میگو

یکی از مهم ترین قسمت هایی که در تمیز کردن میگو باید به آن توجه کرد، آبگیری میگو است. رگ میگو که رگ سیاه نیز نامیده می شود، در واقع دستگاه گوارش میگو است. اما رگ میگو کجاست؟ این رگ درست در پشت میگو قرار دارد. اگر با چاقو برش عمودی نسبتا کم عمقی روی این قسمت ایجاد کنید، رگ میگو نمایان می شود. وجود این رگ طعم تلخ و بوی نامطبوعی به میگو می دهد. بنابراین قبل از استفاده این قسمت از میگو را باید جدا کرد.

در پاسخ به این سوال که آیا رگ سیاه میگو حرام است یا خیر، این را هم بدانید که می گویند خوردن این رگ حرام است. بنابراین قبل از استفاده باید تمیز شود. در مورد مضرات رگ کمری میگو باید بدانید که ماده موجود در داخل دستگاه گوارش میگو در واقع فضولات آن است. طبیعتاً خوردن این مواد آلوده می تواند برای سلامتی مضر باشد و باعث بد طعم شدن و بوی بد غذا شود.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه سمبوسه میگو

بهترین راه برای تمیز کردن میگو

1- قبل از تمیز کردن میگو، آنها را بشویید

در مرحله اول تهیه میگوهای تمیز شده باید آنها را بشویید. برای این کار میگوها را در آبکش ریخته و در آب سرد بشویید. هنگام شستن میگو حتما میگوهایی را که بوی بد یا رنگ غیرعادی دارند از دیگران جدا کرده و دور بریزید.

مرتبط:  چرا موهام با دکلره روشن نمیشه

۲- سرها را به آرامی از میگو جدا کنید

بعد از شستن میگوها باید آنها را تمیز کنید. بهترین راه برای تمیز کردن میگو این است که ابتدا سر آن را بردارید. برای این کار، سر میگو را بین انگشت اشاره و شست خود قرار دهید. سپس با دست دیگر بدن میگو را بگیرید. حالا سر میگو را بکشید و کمی بچرخانید تا به راحتی از بدن جدا شود. یک کیسه پلاستیکی در دسترس داشته باشید و پس از تمیز کردن میگو، قطعات اضافی را داخل کیسه بیندازید.

3- پاهای میگو را بردارید

بهترین راه برای تمیز کردن میگو جدا کردن سر، پاها و پوسته آن است. برای جدا کردن پاهای میگو باید پاهای میگو را در دست بگیرید و به سمت دم میگو بکشید و جدا کنید. پاهای میگو معمولاً به راحتی جدا می شوند، اما ممکن است لازم باشد این کار را چند بار انجام دهید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه سالاد میگو به 5 روش

4- پوست میگو را جدا کنید

در مرحله بعدی تمیز کردن میگو، باید پوسته آن را جدا کنید. برای این کار باید با انگشت شست پوست زیر شکم میگو را جدا کنید. با شکستن پوسته میگو به راحتی می توانید تمام پوسته های میگو را جدا کنید. برای جدا کردن پوسته می توانید آن را از قسمت متصل به پاها نیز جدا کنید. سپس پوسته کناره های میگو را باز کرده و جدا کنید.

5- دم میگو را بردارید

در این مرحله از تمیز کردن میگو باید دم آن را جدا کنید. خیلی ها دوست دارند میگو دم دار تهیه کنند تا هنگام سرخ شدن جذاب تر به نظر برسند. اما اگر از کسانی هستید که ترجیح می دهید میگو را کاملا تمیز کنید، باید دم آن را هم بردارید. برای این کار دم میگو را بگیرید و به آرامی بکشید. برای این منظور می توانید با چاقوی تیز دم را از میگو جدا کنید.

6- دنده پشتی میگو را تمیز کنید

بعد از جدا کردن پوست میگو، در این مرحله از تهیه میگوی تمیز شده، باید به سراغ رگ پشت میگو بروید. برای این کار از یک چاقوی عمودی تیز در قسمت پشتی میگو استفاده کنید. سپس نوک چاقو یا نوک خلال دندان را زیر رگ سیاه پشت میگو قرار دهید و به آرامی آن را بردارید. اگر رگ پاره شد، باید آن را با چاقو از تمام قسمت ها جدا کرده و از میگو جدا کنید. بهترین راه برای تمیز کردن میگو این است که همه رگ‌های میگو را با دقت جدا کنید. این کار از بوی بد میگو جلوگیری می کند.

7- میگو را آبکش کنید

بعد از اینکه تمام میگوها را طبق دستور بالا تمیز کردید، آنها را در آبکش قرار دهید. سپس میگوها را دوباره با آب سرد بشویید. توجه داشته باشید که شستن میگو با آب داغ یا قرار دادن آنها در آب برای مدت طولانی ممکن است آنها را خرد کند. پس فقط برای مدت کوتاهی آنها را با آب سرد بشویید.

نحوه نگهداری میگوی تمیز شده

بعد از تمیز کردن میگوها و شستن آنها در آب سرد می توانید میگوها را تا 24 ساعت در یخچال بگذارید و برای پخت استفاده کنید. اگر قصد دارید میگو را فریز کنید، باید آنها را در کیسه های زیپ دار یا ظرف مناسبی به مقدار لازم برای قسمت اصلی قرار دهید. سپس درب آن را محکم کرده و در فریزر قرار دهید. برای اینکه میگوی منجمد شما طعم بهتری پیدا کند و شبیه میگوی تازه شود، می توانید آن ها را چند دقیقه در آب نمک قرار دهید.

فواید و فواید میگو برای بدن

میگو یکی از مفیدترین غذاهای دریایی، بسیار کم کالری و به دلیل داشتن ویتامین ها و مواد معدنی مفید، یکی از بهترین غذاها برای سلامتی بدن است. میگو سرشار از پروتئین، ویتامین B، آنتی اکسیدان و سلنیوم است. خوردن میگو می تواند به کاهش التهاب در بدن و جلوگیری از پیری کمک کند. از دیگر خواص میگو می توان به رفع خستگی، جلوگیری از افسردگی، تقویت استخوان ها، درمان کم خونی، تنظیم غده تیروئید، تنظیم هورمون های بدن و درمان خشکی پوست و مو اشاره کرد.

مضرات و عوارض میگو

با وجود تمام خواص منحصر به فرد میگو، مصرف میگو باید در حد اعتدال باشد. از طرفی ممکن است برخی افراد به میگو حساسیت داشته باشند و نتوانند این غذای دریایی مفید را مصرف کنند. میگو حاوی مقدار زیادی کلسترول است و مصرف زیاد آن می تواند کلسترول را در بدن افزایش دهد. بنابراین همیشه از میگو در حد اعتدال استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه ناگت میگو با سس تارتار

نتیجه گیری نهایی

میگو فواید زیادی برای بدن دارد و به همین دلیل گنجاندن این غذای دریایی در برنامه غذایی هفتگی می تواند کمک زیادی به حفظ سلامت بدن کند. در این مقاله بهترین روش برای تمیز کردن میگو ذکر شده است. با این حال، تمیز کردن میگو هنوز برای بسیاری از افراد یک کار دشوار و پیچیده محسوب می شود. بنابراین، اگر دوست دارید میگو بخورید و تمیز کردن آن برایتان سخت است، می توانید از میگوی آماده یا منجمد استفاده کنید.

منابع: aspicyperspective، wikihow

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا