چرا سوئیس جز اتحادیه اروپا نیست

منبع تصویر: رویترز

سوئیس پس از سال ها مذاکره به تلاش های خود برای دستیابی به توافق با اتحادیه اروپا پایان داد. سوئیس عضو اتحادیه اروپا نیست، اما در بسیاری از سیاست های خود به ویژه در زمینه آزادی رفت و آمد با این اتحادیه همکاری می کند.

روابط این کشور با اتحادیه اروپا در حال حاضر بر اساس 120 قرارداد دوجانبه است.

کمیسیون اروپا گفت: با توجه به پیشرفت هایی که در سال های اخیر حاصل شده است، از این تصمیم متاسفیم.

قرارداد تجارت آزاد بین اتحادیه اروپا و سوئیس به سال 1972 باز می گردد.

کمیسیون اروپا، نهاد اجرایی 27 کشور عضو اتحادیه اروپا، گفت که مدرن کردن این روابط بدون توافق اتحادیه اروپا و سوئیس ممکن نخواهد بود.

این کمیسیون همچنین هشدار داد که تأثیر تصمیم سوئیس باید مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد.

سر چه مشکلی دارد؟

دولت سوئیس سه موضوع را برجسته کرده است: حمایت از دستمزد، قوانین کمک های دولتی و حق شهروندان اتحادیه اروپا در سوئیس برای بهره مندی از مزایای اجتماعی بر اساس توافق نامه جابجایی آزاد.

ایگنازی کاسیس، وزیر امور خارجه سوئیس، گفت که سوئیس نمی تواند با درخواست اتحادیه اروپا برای حقوق برابر برای کسانی که از اتحادیه اروپا به کار می آیند موافقت کند، زیرا این به معنای “تغییر استانداردها” نامطلوب در سیاست مهاجرتی سوئیس است. دولت سوئیس همچنین نگران است که این امر منجر به افزایش هزینه های تامین اجتماعی شود.

هر دو طرف می توانند به توافقات دوجانبه ای که تاکنون بین آنها وجود داشته است اعتماد کنند، اما این قراردادها در نهایت منقضی می شود. این بدان معناست که سوئیس به طور بالقوه دسترسی به سایر جنبه‌های بازار واحد را که تغییر خواهد کرد، از دست خواهد داد.

منبع تصویر: رویترز

واکنش ها چه بود؟

حزب راستگرای اتحادیه دموکراتیک خلق (UDC) از شکست مذاکرات به عنوان “پیروزی برای تعیین سرنوشت سوئیس” استقبال کرد. اتحادیه ها که همواره نگران عواقب آن بر دستمزد و خدمات عمومی بوده اند، از این تصمیم استقبال می کنند.

اما اکثر احزاب سیاسی سوئیس منتقد هستند: راجر نوردمان، رهبر حزب سوسیالیست، این روز را “چهارشنبه سیاه” نامید.

گای پارملین، رئیس‌جمهور سوئیس، استفاده از واژه چهارشنبه سیاه را رد کرد، نسبت به یک «رابطه جدید» پربار ابراز امیدواری کرد و گفت که سوئیس و اتحادیه اروپا شرکای درجه یک هستند.

آقای پارملین همچنین افزود که حتی بدون توافق، حفظ “رویکرد دوجانبه” به نفع هر دو طرف است.

برخلاف بریتانیا که اتحادیه اروپا را بدون دسترسی به بازار واحد یا اتحادیه گمرکی ترک کرد. سوئیس بخشی از بازار واحد و منطقه بدون پاسپورت شینگن اتحادیه اروپا است.

تاریخچه روابط سوئیس و اتحادیه اروپا

1972: قرارداد تجارت آزاد

1992: سوئیس با پیوستن به منطقه اقتصادی اروپا مخالفت کرد

1992-2002: سوئیس مذاکره می کند، سپس اولین موافقت نامه های دوجانبه را با اتحادیه اروپا امضا می کند. این توافقنامه ها شامل جابجایی آزاد است که مردم در سال 2000 از آن حمایت کردند. یک توافقنامه چارچوب کلی در سال 2002 پیشنهاد شد.

2005: سوئیس به پیوستن به توافقنامه مرزی شنگن اروپا رأی مثبت داد و رفت و آمد آزاد را به 10 کشور جدید اتحادیه اروپا گسترش داد.

2014: سوئیس سهمیه کارگران اتحادیه اروپا را به سختی پذیرفت. مذاکرات برای رسمی کردن روابط بر اساس توافق صورت گرفت.

بسیاری از سیاستمداران دست راستی در سوئیس معتقدند که با پیوستن این کشور به اتحادیه اروپا، اقتدار سوئیس کاهش خواهد یافت. آنها معتقدند که با پیوستن سوئیس به اتحادیه اروپا، این کشور تنها موظف به اعمال تصمیمات اتحادیه خواهد بود که برای آنها به معنای از دست دادن استقلال کشور است.

منتقدان این نظریه معتقدند موفقیت و پیشرفت سوئیس به عضویت آن در اتحادیه اروپا بستگی دارد.

مرتبط:  چرا بعد از عمل بینی نباید سر را پایین انداخت

سوئیسی ها نیز نظرات متفاوتی دارند. برخی معتقدند چون کشورشان در اروپا قرار دارد باید عضو اتحادیه اروپا باشد و برخی دیگر از شرایط موجود ابراز رضایت می کنند و پیوستن به اتحادیه اروپا را به معنای محدود کردن کشور می دانند.

هانس هیرتر، استاد علوم سیاسی دانشگاه برن سوئیس، درباره نظرات موافق و مخالف عضویت این کشور در اتحادیه اروپا می گوید:

از دیدگاه سوئیس، مشکلات اساسی وجود دارد که مایل است با همکاری اتحادیه اروپا آنها را حل کند. اینها در چارچوب روابط مشترک موجود قرار می گیرند. اما هیچ جناحی در سوئیس خواهان عضویت بی قید و شرط این کشور در اتحادیه اروپا نیست. از سوی دیگر تلاش جدی و مستمری از سوی حامیان پیوستن سوئیس به اتحادیه اروپا صورت نمی گیرد.

میل کم شده است

در حال حاضر بحث پیوستن سوئیس به اتحادیه اروپا در حال تشدید است. زیرا طبق آمار ارائه شده تنها یک پنجم سوئیسی ها از پیوستن این کشور به اتحادیه اروپا استقبال می کنند. عضویت در اتحادیه دیگر هدفی برای دولتمردان سوئیس تلقی نمی شود، اما این خواسته که در سال 1992 در بروکسل تدوین شد، نقش گزینه ای را ایفا می کند که در زمان مناسب مورد استفاده قرار می گیرد.

با وجود این مشکلات، جامعه سوئیس هیچ نوع مخالفتی را با اروپا و سایر کشورهای اروپایی تجربه نمی کند. بین این کشور و بروکسل روابط دوجانبه بسیار گسترده و قوی وجود دارد. علاوه بر این، در پایان دهه 1990، یادداشت های تفاهم بین سوئیس و اتحادیه اروپا امضا شد. این قراردادها شامل همکاری در زمینه تحقیقات، حمل و نقل مسافر و ویزای شینگن است. این قراردادها مزایای زیادی برای سوئیس به همراه داشته است. به همین دلیل است که بسیاری از کارشناسان بر این باورند که باید از این ایده فاصله گرفت که بر اساس آن اتحادیه اروپا تنها نقش دیکته وظایف را بر عهده دارد و کشورهای عضو موظف به اجرای مجوزها هستند.

هانس هیرتر معتقد است افزایش همکاری سوئیس با اتحادیه اروپا نقش مهمی در توسعه آینده این کشور خواهد داشت. او می گوید:

وی ادامه داد: به عنوان مثال در زمینه حمل و نقل مسافر به نیروی انسانی کارآمد از آلمان، فرانسه و پرتغال نیاز داریم که این افراد می توانند به رشد بازار اقتصادی ما کمک کنند و ما نیز باید از این نیروها بهره ببریم در هر صورت باید مبادلات کالا و اتحادیه اروپا یکی از شرکای اصلی تجاری سوئیس است، بنابراین می بینیم که ارتباطات بسیار فشرده و مرتبط با یکدیگر است، همچنین آگاه است که اتحادیه اروپا یک کشور عادی نیست که بتوان به راحتی از آن چشم پوشی کرد، اما که این اتحادیه مهمترین شریک سوئیس است و این مشارکت در همه زمینه های ممکن وجود دارد.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، در این سند آمده است: «عضویت کامل در اتحادیه اروپا به معنای مشارکت کامل سوئیس در بازار داخلی این اتحادیه است، اما چنین سطحی از یکپارچگی بیش از نیازهای اقتصادی سوئیس خواهد بود. از دیدگاه سوئیس، این کشور با مشارکت کامل در فرآیند تصمیم گیری اتحادیه اروپا کمتر از آنچه با کاهش قدرت و فضای مانور خود از دست می دهد، سود می برد.

در عین حال، دولت سوئیس اعلام کرده است که قصد دارد سطح بالایی از همکاری دوجانبه با اتحادیه اروپا را حفظ کند، زیرا این امر برای دو طرف سودمند است. اتحادیه اروپا مهمترین شریک تجاری سوئیس و سوئیس چهارمین شریک تجاری بزرگ این اتحادیه است.

در ادامه این سند آمده است: سوئیس و اتحادیه اروپا ارزش های بنیادی یکسانی دارند. شورای فدرال تاکید می کند که سیاست اتحادیه اروپا بر اساس منافع است و منافع سوئیس در اروپا شکل گرفته و در کنار آن معنا دارد. در شرایط بحرانی جهان کنونی، حفظ امنیت و ثبات روابط بین سوئیس و اتحادیه اروپا اهمیت بیشتری یافته و تضمین کننده ثبات و رفاه دو طرف است.

مرتبط:  چطور از تب سنج استفاده کنم

مذاکرات سوئیس برای چارچوب توافق شده با اتحادیه اروپا در سال 2014 آغاز شد، اما سوئیس به طور یکجانبه این مذاکرات را در سال 2021 رها کرد، زیرا می ترسید که دستمزدهای بالا در این کشور تهدید شود و شهروندان اروپایی نتوانند از مزایای اجتماعی سوئیس بهره مند شوند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا