چرا زیتون ثمر نمی دهد

زمان مطالعه: 9 دقیقه

اولیویه

حتی اگر در مدیترانه زندگی نمی کنید، می توانید بخش بزرگی از مدیترانه را در ایران داشته باشید! بله، ما در مورد درخت زیبای زیتون صحبت می کنیم.
علاوه بر این، اگر در آپارتمان زندگی می کنید، می توانید با خرید گل و گیاهان آپارتمانی، خانه خود را شاداب کنید.
نام دیگر این درخت درخت جاودانگی است. این نام برگرفته از داستان های افسانه ای سالم ماندن این درخت در میان آتش سوزی است، چیزی که امیدواریم هرگز آن را تجربه نکنید.

معرفی درخت زیتون

نام انگلیسی این درخت زیتون است.
یکی از گیاهان گلدار محسوب می شود.
این گیاه تقریبا کند رشد می کند. همانطور که گفتیم این گیاه متعلق به مناطق مدیترانه ای است اما اگر نور کافی برای آن فراهم کنید در خانه شما به خوبی رشد می کند.

در تابستان منتظر گل های سفید باشید. اگر در منطقه ای با آب و هوای خشک زندگی می کنید و خوش شانس هستید، ممکن است چند زیتون زیبا روی این درخت ببینید. به طور متوسط ​​هر سال بین 5 تا 10 سانتی متر رشد می کند.
زیتون در تهیه روغن، کنسرو و ترشی استفاده می شود و در کشور ما درختان زیتون در رودبار و منجیل فراوان است.

شرایط و روش های نگهداری زیتون

در مورد شرایط نگهداری زیتون به نکات زیر توجه کنید:

روشنایی

درخت زیتون به آفتاب زیادی نیاز دارد. در مکان های خشک، گرم و روشن به خوبی رشد می کند و برای سایه اصلا مناسب نیست. حداقل تا زمانی که خیلی سنگین نیست، می توانید آن را جابجا کنید. یک پنجره منعکس کننده نور در بالکن یا گلخانه قرار دهید تا حداقل 8 ساعت در روز نور خورشید دریافت کند. اگر در آب و هوای سرد زندگی می کنید، بنابراین گیاهان با رسیدن هوای سرد آسیب می بینند، بهتر است گلدان درخت زیتون را همیشه در داخل خانه نگه دارید.

سیستم های آبیاری

یک درخت زیتون چقدر آب نیاز دارد؟ درخت زیتون گلدانی نسبت به درخت زیتون کاشته شده در باغ به آبیاری بیشتری نیاز دارد. زیرا ریشه محدود به فضای گلدان است و مانند ریشه کاشته شده در زمین نمی تواند رطوبت اطراف خود را جذب کند.
همچنین در مورد مدت زمان آبیاری درخت زیتون باید گفت که به طور کلی خاک گلدان تمایل بیشتری به از دست دادن آب خود دارد و در نتیجه نیاز به آبیاری بیشتری دارد.

به عنوان مثال، نیاز درخت زیتون به آبی به گونه ای است که در روزهای گرم تابستان باید هر روز زیتون خود را آبیاری کنید! برای تقویت باردهی گیاه و همچنین جلوگیری از خشک شدن میوه، باید به گیاه آب فراوان داد. اگر در طول تابستان به گیاه خود به اندازه کافی آبیاری نکنید، زیتون های خشک را برای مصرف مشاهده خواهید کرد.

از آنجایی که این گیاه به آب زیادی نیاز دارد، داشتن خاک با زهکشی عالی ضروری است. اگرچه درخت زیتون اساساً گیاهی تشنه آب است، اما دوست ندارد در خاک مرطوب و غرقاب بماند. بنابراین زمان آبیاری درختان زیتون باید مناسب باشد.

گفتیم که تعداد و کیفیت میوه ها (زیتون) به میزان رطوبت و آب دریافتی بستگی دارد. اما این سوال را باید از زاویه دیگری دید. غرقاب شدن این گیاه آن را در دوره رکود قرار می دهد و به سمت نابودی می کشد.
پس اگر در مورد میزان آب مطمئن نیستید، بهتر است از بروز مشکل جلوگیری کنید و میزان آبیاری را کاهش دهید. آبیاری بیش از حد درخت زیتون باعث پوسیدگی ریشه و در نهایت مرگ گیاه می شود.
آبیاری درخت زیتون در زمان گلدهی باید به گونه ای انجام شود که گیاه غرقاب نشود و ضمن اطمینان از خشک نشدن و تشنگی گیاه، اقدام به آبیاری درخت زیتون شود.

درجه حرارت

زیستگاه اصلی درخت زیتون دریای مدیترانه، آفریقا و آسیا است. بنابراین تابستان های گرم و زمستان های خنک را می پسندد. اما یک زیتون جوان در سال های اول زندگی خود می تواند از سرما آسیب جدی ببیند، به طوری که هرگز راهی برای بهبودی نخواهد داشت.

درخت زیتون خوراکی و زینتی می تواند دمای زیر منفی ده درجه سانتیگراد را تحمل کند، اما شرایط ایده آل برای زیتون این است که دمای کمتری را برای مدت طولانی تجربه نکند. اگر در منطقه ای زندگی می کنید که دمای آن به زیر منفی 10 درجه می رسد، توصیه می کنیم زیتون را فقط در گلدان بکارید و در زمستان آن را به داخل خانه بیاورید.

البته این بدان معنا نیست که گیاه سرما را دوست ندارد. به طور کلی اگر درخت بخواهد زیتون تولید کند باید حداقل به مدت دو ماه (بین 4 تا 10 درجه) در جای خنک قرار گیرد. علاوه بر این، زیتون در شب نیز به کاهش دما نیاز دارد.

در واقع، به دلیل کمبود تنظیم کننده های دما است که زیتون های خانگی عموماً میوه نمی دهند. اگر در منطقه ای هستید که این شرایط دمایی را دارید، این بهترین فرصت برای کاشت زیتون در باغچه یا قرار دادن آن در گلدان های بیرون از خانه و لذت بردن از میوه های خوشمزه و مغذی آن است.

زمین

بهترین خاک برای زیتون خاک قلیایی است.
و باید از محکم بودن گیاه در زمین مطمئن شوید. مراقب باشید که آن را شل در زمین نکارید و ریشه ها را محکم در خاک مستقر کنید.
خاک را به درستی زهکشی کنید و در صورت نیاز کمی ماسه به آن اضافه کنید.

لقاح

برای رشد درخت زیتون چه باید کرد؟ درخت زیتون از دریافت کود معمولی قدردانی می کند و نیازی به کود خاصی ندارد، کافی است کود انتخابی دارای محتوای نیتروژن بالا و سایر مواد معدنی کافی باشد.

هدف از کوددهی گیاه تامین عناصر معدنی مهمی است که به مقدار کافی در خاک وجود ندارند. بنابراین گیاه پس از دریافت کود رشد بهتری خواهد داشت. کود مایع به سرعت جذب گیاه می شود اما باید غلیظ شود تا در خاک جمع نشود و باعث انسداد ریشه نشود.
علاوه بر این، کود مایع باید به طور منظم و تقریباً یک بار در هفته به گیاه داده شود. شما زمان و حوصله کافی برای کود دادن به زیتون ندارید. شاید استفاده از کودهای آهسته رهش انتخاب بهتری برای شما باشد. این کودها به مرور زمان مواد معدنی خود را آزاد می کنند و نیازی به تجدید منظم ندارند. کود دهی را در پاییز و زمستان متوقف کنید و در بهار دوباره شروع کنید. به طور کلی روش باردهی درخت زیتون شامل کوددهی و تقویت گیاه است.

برداشت میوه

در ماه مه، شکوفه زیتون ظاهر می شود. بهترین زمان برای برداشت زیتون اواخر تابستان یا اوایل پاییز است، زمانی که گیاه بیشترین و رسیده ترین میوه ها را تولید می کند. شاید این سوال برای شما پیش بیاید که درخت زیتون چند ساله می تواند میوه بدهد؟ این درخت بین 5 تا 6 سالگی وارد مرحله باردهی می شود.
برای اینکه بفهمید زمان چیدن فرا رسیده است یا نه، به رنگ زیتون ها نگاه کنید:
هر چه زیتون ها بیشتر روی درخت باشند تیره تر هستند. پس اگر زیتون رسیده دوست دارید، منتظر زیتون تیره باشید. ساده ترین راه برای چیدن زیتون این است که از پایین ترین ساقه ها شروع کنید و با دست جدا کنید. برای انجام سریعتر کار، می توانید از یک چوب یا میله بلند استفاده کنید. از آن برای ضربه زدن به شاخه ها با زیتون های رسیده استفاده کنید تا همه آنها از شاخه بریزند.

آلو

بهتر است شاخه های کناری درخت زیتون را در چند سال اول هرس کنید.

سمی بودن

درخت زیتون یک درخت زیبا و جذاب برای کودکان و حیوانات خانگی است، مطمئناً سمی نیست.


آنتوریوم قرمز در گلدان فلزی استوانه
1,028,000 تومان


آکمیا در گلدان سرامیکی
1,361,000 تومان 1,224,900 تومان


فیلودندرون پرتقالی با گلدان مواد آلی
953,000 تومان


موساریوم یاقوت
1,975,000 تومان


ست اداری بلوط
575,000 تومان

اخرین حرف

در این مقاله سعی کرده ایم هر آنچه را که باید در مورد مراقبت از درخت زیتون بدانید را برای شما شرح دهیم. در مورد گلستان با نکات نگهداری از گل و گیاه صحبت کنید. کارشناسان مجرب ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. گیاه شناسان مشکل شما را بررسی می کنند و در صورت لزوم غذای گیاهی (کود)، سم و سایر ملزومات گیاهی را برای شما ارسال می کنند. علاوه بر این، اگر زمان یا تخصص کافی برای نگهداری از گیاه خود ندارید، می توانید خدمات باغبانی تهران گلستان (ارسال باغبان و پزشک نباتات به منزل خود) را استخدام کنید، بنابراین کارشناسان ما را با ابزار و وسایل مورد نیاز در منزل خود همراه داشته باشید. خدماتی مانند تشخیص بیماری، علت عدم رشد، تعویض خاک و گلدان، سمپاشی، کوددهی و یا حتی کاشت و غیره را به شما ارائه می دهند.

سوالات متداول شما در مورد نگهداری درخت زیتون

چرا درخت زیتون میوه نمی‌دهد؟

دلایل مختلفی وجود دارد که درخت زیتون میوه نمی دهد، به عنوان مثال درخت شما ممکن است هنوز جوان باشد، نور کافی دریافت نمی کند، مواد مغذی کافی دریافت نمی کند، خاک گیاه خیلی اسیدی است، گرده افشانی انجام نشده یا حتی اشتباه است. هرس کردن همچنین باید بدانید که این گیاه به دمای هوا حساس است و برای میوه دادن به کمی هوای سرد نیاز دارد. اگر دمای هوا خیلی سرد شود یا این سرما زیاد طول بکشد، گیاه آسیب می بیند و نمی تواند میوه بدهد.

درخت زیتون چه زمانی میوه می‌دهد؟

درخت زیتون در پاییز میوه می دهد. میوه های سبز زیتونی اگر روی درخت باقی بمانند سیاه می شوند و پس از مدتی سفت می شوند. اگر به زیتون سبز علاقه دارید، باید آن را چند روز در آب نمک خیس کنید تا تلخی شدید آن از بین برود و طعم خوبی پیدا کند.

مرتبط:  چرا وقتی لنز میزارم چشمم میسوزه

چقدر به درخت زیتون آب بدهیم؟

درخت زیتون یک درخت مدیترانه ای است و می تواند برای مدت طولانی بدون آب یا با آب کم بدون مشکل زندگی کند. حتی می توانید در زمستان به این گیاه آبیاری نکنید و به درخت خود اهمیت ندهید، اما این بدان معنا نیست که گیاه خود را کاملاً فراموش کنید. برای آگاهی از نحوه آبیاری درخت زیتون تلخ، هر زمان که احساس کردید 10 تا 15 سانتی متر اول خاک گیاه کاملا خشک شده است، می توانید دوباره به آن آب بدهید و به یاد داشته باشید که این گیاه به جای آبیاری زیاد، آبیاری را ترجیح می دهد.

نور مورد نیاز درخت زیتون چقدر است؟

درخت زیتون به آفتاب کامل نیاز دارد. این درخت می تواند در مکانی روشن، گرم و خشک زندگی کند و دوست ندارد در سایه باشد. بنابراین بهتر است مکانی را برای این گیاه پیدا کنید که از آفتاب کامل بهره مند شود.

چطور به درخت زیتون کود بدهیم؟

اگر بپرسید برای تقویت درخت زیتون چه باید کرد؟ زیتون های جوان و زیتون های تازه کاشته شده هر ساله برای رشد قوی و سالم نیاز به کوددهی دارند. بنابراین، اگر درخت زیتون شما جوان است، از کود دادن به آن غافل نشوید. برای کود دهی درخت زیتون بهتر است از کود متعادل با نسبت 16-16-16 استفاده شود که دارای همان درصد نیتروژن، پتاسیم و فسفر باشد.

چرا برگ‌های درخت زیتون زرد می‌شود؟

برگ های این گیاه ممکن است به دلیل آبیاری نامناسب زرد شود. این گیاه توانایی زیادی در تحمل کم آبی دارد و آبیاری زیاد یا زهکشی ضعیف خاک که باعث دیر خشک شدن خاک گیاه می شود به ریشه های آن آسیب می رساند و نتیجه این مشکل زرد شدن برگ های گیاه خواهد بود. گیاه.

آیا درخت زیتون نیاز به هرس کردن دارد؟

درخت زیتون را باید در ابتدای تابستان که هوا هنوز معتدل است و هنوز گل نداده هرس شود. از آنجایی که درخت زیتون گیاهی همیشه سبز است، هرس و بریدن شاخه ها به رشد گیاه کمک می کند. علاوه بر این، هرس در این زمان باعث می شود تا گیاه قبل از هوای سرد بعدی آماده شود و شاخه های جوان در اثر سرما آسیب نبینند.

چطور درخت زیتون را تکثیر کنیم؟

درخت زیتون را می توانید در تابستان که فصل رشد گیاه است تکثیر کنید. در این فصل یک شاخه 20 سانتی متری نیمه سخت را از گیاه جدا کرده و در گلدان قرار دهید. بعد از مدتی قلمه شما در خاک گلدان ریشه می دواند و این ریشه روز به روز قوی تر می شود. پیشنهاد می کنیم برای تکثیر خوب قلمه ای را که برای تکثیر انتخاب می کنید از شاخه سالم بردارید. همچنین می توانید نوک قلمه را قبل از قرار دادن در گلدان در هورمون ریشه زایی قرار دهید تا به ریشه زایی سریعتر کمک کند.

درخت زیتون یکی از درختان میوه سرزمین های گرمسیری است که به طرق مختلف تکثیر می شود و عمدتاً در حوزه مدیترانه کشت می شود. این گیاه عمر طولانی دارد و در آب و هوای حداقل 8 درجه سانتیگراد رشد می کند.

نام درخت زیتون در انگلیسی Olive است. درخت زیتون در تمام طول سال سبز است و طول عمر بالایی دارد، بنابراین با از بین رفتن ریشه ها خشک نمی شود و به زندگی خود ادامه می دهد. درخت زیتون حدود بیست گونه مختلف دارد و از گروه گیاهان گلدار است. تکثیر زیتون به روش های مختلفی انجام می شود که در ادامه با آنها آشنا می شوید.

آشنایی با درخت زیتون و نحوه رشد و تکثیر آن

درخت زیتون بومی کشورهای اطراف مدیترانه، چین از شمال تا جنوب، آسیای جنوب شرقی، شمال آفریقا، اسکاتلند و شرق استرالیا است و سرما و یخبندان شدید را تحمل نمی کند. تکثیر زیتون در نگای با زمستان های معتدل و تابستان های گرم و خشک بهترین است.

درخت زیتون از یک تنه و بازوهای اصلی و فرعی تشکیل شده و دارای برگهای باریک و کوچک است. درخت زیتون با روش های مختلف کاشت، تخمگذاری، قلمه زدن، پیوند، پیوند پایه بذر، پیوند و تقسیم کاشته می شود.

کاشت هسته زیتون

اول از همه، شما باید یک درخت زیتون مناسب پیدا کنید و زیتون را مستقیماً از درخت ببرید تا گودال کاشته شود و از رسیده بودن زیتون اطمینان حاصل کنید. گوشت اضافی را با چکش له کنید و داخل آب بگذارید و آب آن را خوب عوض کنید. سپس بعد از 24 ساعت، با چسب تمیز ماشین ظرفشویی، هسته زیتون را کاملا از گوشت جدا کنید.

انتهای گرد هسته را با چاقو سوراخ کرده و اجازه دهید به مدت 24 ساعت در آب در دمای اتاق خیس بخورد. پس از آن هسته را در گلدانی با خاک مناسب بکارید. گلدان ها را در گلخانه مرطوب نگه دارید. برای این کار می توانید از یک کیسه پلاستیکی شفاف استفاده کنید. آن را در مکانی گرم و به اندازه کافی روشن قرار دهید و توجه داشته باشید که نور مستقیم خورشید در ابتدای کشف برای آن مضر است. جوانه زنی زیتون تقریبا 1 ماه طول می کشد.

تکثیر زیتون به روش تخمگذار

تکثیر زیتون به روش تخمگذاری انجام می شود که در آن شاخه درخت را خم کرده و در زیر زمین قرار می دهند تا قسمتی از نوک شاخه از زمین خارج شود. پس از مدتی قسمت زیر زمین ریشه دار شده و اتصال شاخه به درخت مادر قطع می شود.

برش

قلمه درخت زیتون به دو صورت چوبی و نیمه چوبی ساخته می شود. روش خشابیه که در مقیاس وسیع انجام نمی شود، در زمستان با استفاده از شاخه های درختان 4 یا 5 ساله انجام می شود. به این ترتیب شاخه انتخابی در خاک شنی مرطوب و مرطوب و نه خیلی خیس قرار می گیرد که در بهار ریشه می دهد و جوانه می زند.

در روش نیمه چوبی، قلمه ها با هورمون ریشه می گیرند و بیشتر به صورت تجاری رایج هستند. که از اواسط اسفند تا پایان فروردین و از اواخر شهریور تا اواسط آبان برگزار می شود. طول مناسب برای قلمه در این روش 12 تا 18 سانتی متر با قطر 4 تا 8 میلی متر است که دارای چندین برگ سالم است.

پرورش زیتون به روش پاجوش

پاهای گیاه در پایه درخت و گاهی در بالای درخت رشد می کنند. درخت زیتون دارای شاخه های زیادی است که طبق روش های سنتی برای تکثیر زیتون استفاده می شود. برای این کار غلاف ها را از تنه جدا کرده و مستقیماً در گلدان قرار می دهیم و مطمئن می شویم که غلاف ها ریشه دارند.

پیوند بذر

روش پیوند عمدتاً برای ایجاد یک ترکیب بادوام استفاده می شود. که شرایط لازم برای گلدهی گیاه باید رعایت شود. این روش در کشور ما برای تکثیر زیتون زیاد استفاده نمی شود.

کشت بافت زیتون

این روش نیازمند پروتکل مناسب، پرسنل متخصص و امکانات گلخانه ای و آزمایشگاهی مدرن است و عمدتاً در ایتالیا، ترکیه، اسپانیا و آمریکا استفاده می شود.

روش تقسیم

روش دیگر تکثیر زیتون تقسیم است. در قسمت پایین درخت زیتون برآمدگی هایی وجود دارد که به آنها غده نیز می گویند. برای اینکه بتوان غده ها را در زمین اصلی کاشت، باید وزنی در حدود 1 تا 3 کیلوگرم داشته باشد، اما برای رشد این غده ها در گلخانه یا گنجینه، وزن حدود 500 تا 800 گرم کافی است. بر روی این غده ها ترک هایی وجود دارد که ریشه در زمین دارند و به عنوان نهال ریشه دار استفاده می شوند. این روش به دلیل آسیب به شفت در سطح زمین استفاده نمی شود.

پس از تکثیر درخت زیتون، این گیاه پس از یک دوره 4 تا 5 ساله گل می دهد. و در سالهای اول تولید چندانی ندارد.

شرایط کاشت درخت زیتون

کاشت و پرورش درخت زیتون در مناطقی که دمای آن حداقل 8 درجه سانتیگراد باشد امکان پذیر است. مشروط بر اینکه سرما مداوم و مستمر نباشد. همچنین میزان بارندگی باید بین 500 تا 800 میلی متر در سال باشد تا درخت زیتون در حالت خشک به خوبی رشد کند. درخت زیتون به رطوبت زیادی نیاز ندارد و نباید در کنار دریا کاشته شود، علاوه بر این، بیش از 1500 ساعت آفتاب در سال برای کشت و تکثیر زیتون مفید است. درخت زیتون در خاک های بهتری رشد می کند که بتواند ریشه های خود را بدون هیچ محدودیتی گسترش دهد بهترین خاک برای کاشت درخت زیتون خاکی است که بافت سبک و غنی از مواد آلی باشد.

در این بخش با نگهداری و پرورش درختان زیتون آشنا شدید و امیدواریم پس از کاشت این درخت بیشترین بهره را از زیتون آن ببرید.

همه ما کم و بیش زیتون را می شناسیم و روزانه این میوه را مصرف می کنیم. اما شاید ما چیز زیادی در مورد ماهیت زیتون نمی دانیم. اگر موافق هستید، اجازه دهید در این مقاله بیشتر در مورد زیتون صحبت کنیم.

ویژگی های ظاهری زیتون

زیتون میوه ای کوچک و بیضی شکل با یک گودال سخت و غیرقابل خوردن در وسط است که به طور سنتی در سراسر دریای مدیترانه و همچنین کالیفرنیا رشد می کند. این میوه بیضی شکل بسته به زمان چیدن می تواند سبز یا سیاه باشد. رنگ سبز به معنی نارس بودن زیتون و رنگ سیاه نشان دهنده رسیده بودن میوه است.

مرتبط:  چرا زود به زود پریود میشم نی نی سایت

پس از چیدن، زیتون ها یا به روغن تبدیل می شوند یا پخته می شوند و سپس ترشی می شوند. در غیر این صورت طعم آنها بسیار تلخ است. زیتون سیاه تلخی کمتری نسبت به زیتون سبز دارد.

چگونه زیتون تلخ بدست آوریم

زیتون را می توان با آب نمک، نمک خشک یا آب خشک کرد (تلخی را از بین ببرید). این به نوبه خود می تواند بر طعم آنها تأثیر بگذارد. گاهی اوقات زیتون ها را با استفاده از روش قلیایی می پزند، فرآیندی که در آن زیتون های خام را در محلول قلیایی خیس می کنند. اما این روش می تواند بر طعم آنها تأثیر بگذارد. این معمولاً توسط تولیدکنندگان بزرگ تجاری زیتون استفاده می شود، اما فرآیند پخت و پز در برچسب مواد غذایی ذکر نشده است. بنابراین تعیین اینکه آیا این فرآیند مورد استفاده قرار گرفته است یا خیر دشوار است.

این میوه سبز رنگ بسته به نوع و منطقه طعم و اندازه متفاوتی دارد. می‌توانید زیتون‌هایی مانند زیتون اسپانیایی یا یونانی با برچسب کشورشان پیدا کنید. بیایید با نام های دیگر زیتون مانند کالاماتا، لیگوریا، آلفونسو، مانزانیلا یا نوسلارا آشنا شویم.

چه نوع مواد مغذی در زیتون وجود دارد؟ (مشخصات تغذیه ای آن)

وزن یک زیتون حدود 4 گرم است و میانگین مصرف در هر وعده می تواند حدود 15 تا 20 گرم باشد که حدود 5 زیتون یا حدود 30 کالری است.

زیتون حدود 80 درصد آب است، اما بیشتر به خاطر چربی سالم خود شناخته شده است. زیتون حاوی حدود 10 تا 15 درصد چربی است که عمدتاً یک چربی غیراشباع به نام اسید اولئیک است. این چربی غیر اشباع به دلیل فواید بسیاری برای سلامتی از جمله کاهش التهاب و بیماری های قلبی بسیار توصیه می شود.

آنها کربوهیدرات کمی دارند (حدود 1.25 گرم در هر 20 گرم) و بدون قند، با مقدار کمی فیبر و پروتئین. اگر در یک وعده حدود 20 گرم زیتون وجود دارد، حدود 0.15 گرم پروتئین و فیبر.

زیتون به دلیل بسته بندی در آب نمک به طور کلی دارای نمک بالایی است. (هر 5 عدد زیتون 0.5 گرم نمک دارد). مصرف بیش از 6 گرم نمک برای بزرگسالان و بین 2 تا 5 گرم در روز برای کودکان بسته به سن آنها توصیه می شود.

زیتون منبع خوبی از ریزمغذی ها از جمله ویتامین E، آهن، مس و کلسیم است.

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه

فواید ویتامین E، آهن، مس و کلسیم موجود در زیتون چیست؟

ویتامین E یک آنتی اکسیدان قوی است که به محافظت از سلول های ما در برابر آسیب اکسیداتیو کمک می کند و شواهدی وجود دارد که نشان می دهد این ویتامین ممکن است در کاهش چاقی نقش داشته باشد. گلبول های قرمز برای حمل اکسیژن در بدن به آهن نیاز دارند و مس نقش مهمی در سلامت قلب دارد و خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد. کلسیم یکی از فراوان‌ترین مواد معدنی در بدن است و برای استحکام استخوان‌ها و دندان‌ها، تنظیم انقباضات ماهیچه‌ای و اطمینان از لخته نشدن طبیعی خون ضروری است.

زیتون همچنین سرشار از مواد مغذی گیاهی است که هر کدام فواید خاص خود را دارند، از جمله اولئوروپئین که با کاهش خطر ابتلا به سرطان مرتبط است، اما این ماده مفید طعم تلخ زیتون را نیز می دهد. تیروزول که ممکن است فواید ضد التهابی داشته باشد و اسید اولئونیک که برای سلامت قلب مفید است.

چگونه فرآوری زیتون بر مواد مغذی آن تأثیر می گذارد؟

فرآیند پخت برخی از مواد مغذی زیتون را از بین می برد، اما زمانی که زیتون های پخته شده با آب نمک تخمیر می شوند، به دلیل افزایش محتوای پروبیوتیکی که دارند، به هضم خوب افراد کمک می کنند.

همانطور که در بالا ذکر شد، فرآیند طبخ طبیعی نیز باعث افزایش شوری آنها می شود.

چه مقدار زیتون برای هر فرد مفید و کافی است؟

مناسب ترین مقدار روزانه زیتون برای هر فرد بالغ حدود چهار تا پنج زیتون (15 تا 20 گرم) است. شما می توانید زیتون را به روش های مختلف مصرف کنید، به عنوان مثال در میان وعده ها، سالادها یا در آشپزی.

چگونه سالم ترین زیتون را بخریم؟

همیشه هنگام خرید زیتون برچسب پشت آن را بخوانید، فقط برای اینکه مطمئن شوید حاوی مواد افزودنی مانند شکر یا طعم دهنده های مصنوعی نباشد.

تفاوت زیادی بین زیتون سبز و سیاه وجود ندارد، به خصوص که این زیتون به مقدار کم مصرف می شود، بنابراین اگر یکی از دیگری سالم تر است، زیاد نگران نباشید. فقط هنگام خرید زیتون شکم پر دقت کنید. زیتون های پر از پنیر مانند مانچگو به طور طبیعی دارای نمک، چربی اشباع و کالری بیشتری نسبت به زیتون های پر شده با سیر هستند.

نحوه کاشت، رشد و مراقبت از درختان زیتون

آیا به پرورش انواع زیتون علاقه دارید؟ اگر چنین است، ما یک پیشنهاد ویژه برای شما داریم: یک درخت زیتون (Olea Europaea) بکارید!

این درختان به دمای گرم تابستان و همچنین حدود 200 ساعت دمای زمستانی زیر 8 درجه سانتیگراد نیاز دارند. توجه داشته باشید که دما نباید کمتر از منفی شش و نیم درجه سانتیگراد باشد.

در دمای منفی 8 درجه سانتیگراد شاهد آسیب به برگها و ساقه های کوچک خواهید بود و احتمالاً در دمای زیر منفی دوازده درجه سانتیگراد درخت ممکن است بمیرد و در این شرایط درختان بالغ ممکن است دوباره از ریشه رشد کنند.

به هر حال، وقتی مکان یا باغ مناسب خود را برای پرورش زیتون پیدا کردید، باید برنامه منظمی برای پرورش این میوه مدیترانه ای و مشتقات آن مانند روغن، ترشی و غیره داشته باشید.

آنچه باید در مورد زیتون بدانیم تا به خوبی رشد کنیم

ویژگی های ظاهری درخت زیتون را بررسی کنید

کدام نوع برای شما بهتر است؟ (و از کجا بخریم)

بدون افزودن مدیفایر

بیش از حد کوتاه کنید

ناموفق

آفات و بیماری ها

درختی جوان و تلخ

تهیه زیتون

دستور پخت و ایده های آشپزی

ما همه چیزهایی را که برای رشد Olea europaea نیاز دارید، به اشتراک می گذاریم، درختی که یونانیان و رومیان باستان آن را دوست داشتند، میوه آن در دوران مدرن توسط ایتالیایی ها، یونانی ها و اسپانیایی ها رایج شد.

ویژگی های ظاهری درخت زیتون را بررسی کنید

درختان زیتون درختانی همیشه سبز هستند که ارتفاع آنها به 7.62 تا 9 متر می رسد. درخت بسیار بزرگ است و برگ های نقره ای دراز آن به شاخه های تنه ای نازک و پیچ خورده چسبیده است.

برخی از کارشناسان معتقدند که فاصله بین درختان باید حدود 5-6 متر باشد. با این کار میوه بهتری تولید می شود. اگر این فاصله برای طرح شما کاربردی نیست، تنوع کوتاه تری از این درخت را در نظر بگیرید. در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد.

باید بدانید که درخت زیتون باغ خوب و زیبایی می سازد که به راحتی می توانید از آن لذت ببرید. به زمان برداشت و عملکرد بالای باغ خود فکر کنید تا این درخت زیبا را با اشتیاق رشد دهید.

چه نوع زیتون برای شما مناسب است؟ (و از کجا بخریم؟)

نوع درختی که انتخاب می کنید بستگی به نوع محصولی دارد که از آن انتظار دارید. انواع مختلف طعم های متفاوتی از زیتون و روغن تولید می کنند.

می توانید روغن های مختلف موجود در بازار را آزمایش کنید و انواع مختلفی را انتخاب کنید که از رشد آنها لذت می برید.

زیتون “ماموریت” گونه ای است که برای باغبانان آماتوری که مایل به تهیه روغن زیتون هستند مناسب است. گلخانه باب ولز این تنوع را ارائه می دهد. شما همچنین می توانید آن را به صورت آنلاین خریداری کنید.

این نوع درخت زیتون دو ساله است.

کشت زیتون مانزانیلو و ویژگی های ظاهری آن

اگر حوصله ایوب را دارید و نمی خواهید کار کوچکی انجام دهید و به دنبال کار بزرگ هستید، این گیاه کوچک «مانزانیلو» را برای رشد در نظر بگیرید.

این نوع نهال 8 تا 20 سانتی متری است. این نوع درخت اغلب در گلدان 8 سانتی متری ارائه می شود. هر جا این نوع را تهیه کنید، نمونه کود با گیاهان را برایتان ارسال می کنند. هنگامی که این نوع درخت زیتون بالغ می شود، میوه های بزرگ و خوش طعمی تولید می کند که برای تولید روغن نیز مناسب است.

اندازه این درخت زیتون به 9 تا 12 متر می رسد.

کشت زیتون آربوسانا و ویژگی های ظاهری آن

زیتون «آربوسانا» گونه ای است که برای فضاهای کوچک مناسب است و ارتفاع آن 3 تا 4.5 متر و عرض آن 6 متر است. این نوع عمدتاً در گلخانه “Nature Hills” در آمریکا یافت می شود.

این نوع زیتون اسپانیایی است و میوه های ریز دارد. از این نوع زیتون می توان روغن مرغوب و بسیار خوش طعمی استخراج کرد. یک درخت از این نوع درخت زیتون ظرفی با 2.3 تا 3.7 لیتر روغن به شما می دهد.

درخت زیتون ویلسون گیاهی زنده، بی‌ثمر و ریشه دار است.

اگر می خواهید زیبایی درخت زیتون را بدون نگرانی از میوه آن در باغ خود داشته باشید و از زیبایی آن لذت ببرید، «ویلسونی» را بکارید که نوعی زیتون بی میوه است و میوه نمی دهد.

این گیاه درختی به ارتفاع 101 تا 127 سانتی متر است. برای کاشت چند درخت کنار هم کاشته می شود.

توجه: بیشتر واریته ها خود گرده افشان هستند، اگرچه برخی از آنها اینگونه نیستند. علاوه بر این، برخی از گونه‌های خود گرده‌افشان زمانی که گرده‌افشان‌هایی مانند پندولینو، مورینو یا لچینو تولید می‌کنند، بازده بیشتری دارند.

مرتبط:  چرا گنجشک ها جیک جیک میکنند

اولیویه بدون کود، بدون کمپوست و بدون اصلاح خاک

همانطور که در بالا ذکر کردیم، Olea Europaea بومی مناطقی با زمستان های معتدل و بارانی و تابستان های گرم و خشک است.

شما باید درختان خود را در جایی قرار دهید که در طول روز آفتاب کامل دریافت کنند.

تا زمانی که زهکشی خوب باشد، این درختان خاک های مختلفی از جمله خاک های حاوی مقدار کمی رس را تحمل می کنند.

کاشت یک درخت جوان در پاییز به آن فرصت می دهد تا استقرار یابد و به خوبی رشد کند. اما این گزینه تنها زمانی معتبر است که دمای منطقه شما به زیر منهای یک درجه سانتیگراد نرسد یا بتوانید در هوای بسیار سرد به خوبی از درخت محافظت کنید.

این به این دلیل است که درختانی که در گلدان رشد می کنند در اولین زمستان خود در فضای باز مستعد آسیب سرمازدگی هستند.

بهتر است تا بهار صبر کنید تا خطر سرمازدگی از بین برود. کاشت در گرمای تابستان توصیه نمی شود.

نحوه کاشت نهال زیتون

حفره ای به اندازه گلدان و عمق آن حدود 1 اینچ ایجاد کنید. ابتدا گیاه را آبیاری کنید سپس آن را از گلدان خارج کرده و ریشه های گرد گیاه را بپیچانید یا ببرید.

توپ ریشه را در سوراخ قرار دهید. از خاکی که از سوراخ برداشته اید برای ایجاد حدود 1 اینچ (2.5 سانتی متر) خاک در بالای ریشه استفاده کنید.

از اضافه کردن کمپوست یا سایر مواد افزودنی به خاک خودداری کنید. این گیاه باید یاد بگیرد که خاک بومی را دوست داشته باشد و در آنجا رشد کند. اما منطقه رشد را با مالچ بپوشانید.

درخت زیتون خود را برای میوه بیشتر هرس کنید

درختان جوان را دو تا سه بار در هفته در اولین تابستان پس از کاشت آبیاری کنید. هر بار آبیاری حدود 10 سانتی متر به آنها آب بدهید (10 سانتی متر آب در اطراف باقی می ماند) و اجازه دهید خاک خشک شود و دوباره آبیاری کنید.

پس از کاشت به آب کمی نیاز دارند. علف های هرز را از کنار درخت جوان جدا کنید. (حداقل 90 سانتی متر از قطر درخت).

درختان تازه کاشته شده را در بهار کود دهید. آنها فقط به مقدار کمی نیتروژن نیاز دارند. می توانید آن را به صورت کمپوست، کودهای معدنی یا ارگانیک تهیه کنید.

در چهار سال اول، درخت را فقط در صورت لزوم هرس کنید تا شکل آن حفظ شود.

همانطور که درخت شما بالغ می شود و شروع به میوه دادن می کند، متوجه یک چیز کنجکاو در مورد این میوه ها خواهید شد: آنها هرگز روی یک ساقه میوه نمی دهند، بنابراین هر ساله رشد جدیدی برای تولید گل و میوه لازم است.

با شروع سال پنجم رشد، نه تنها برای افزایش جریان هوا و حفظ قد یا شکل، بلکه برای نیازهای میوه سال بعد نیز باید هرس کنید.

عقیمی برخی از درختان زیتون

اگر ترجیح می دهید درخت شما میوه ندهد، می توانید از یک تنظیم کننده رشد استفاده کنید یا از اسپری قوی برای از بین بردن گل ها استفاده کنید.

برخی از باغداران این کار را فقط برای مناطق خاصی از درخت انجام می دهند تا ریزش میوه به پیاده رو کاهش یابد.

اما از آنجایی که طبیعت دمدمی مزاج است و این روش‌ها همیشه جواب نمی‌دهند، اگر واقعاً می‌خواهید درخت زیتون شما عقیم باشد، بهتر است گونه‌ای استریل مانند آنچه در بالا توضیح داده شد خریداری کنید.

آفات و بیماری های درخت زیتون چیست؟

زیتون تحت تأثیر آفات زیادی قرار نمی گیرد، اما فلس می تواند برای درخت مشکل ایجاد کند.

می توانید ساقه های آلوده را هرس کنید یا این گونه های حریص را با روغن چریش درمان کنید.

برای اطلاعات بیشتر در مورد روغن چریش، مقاله من در مورد آن را بخوانید:

نحوه استفاده از روغن چریش بر روی گیاهان به عنوان یک حشره کش آلی

پرورش دهندگان زیتون کالیفرنیا گرفتار مگس زیتون هستند که تخم های خود را در داخل میوه در حال رشد می گذارد و زیتون ها را از بین می برد.

مقابله با مگس‌های میوه ممکن است دشوار باشد، و برخی از باغبان‌های خانگی با استفاده از تله‌های مگس موفق بوده‌اند.

درختان همچنین می توانند به بیماری قارچی ناشی از آنتراکنوز زیتون مبتلا شوند. می توانید این مشکل را با قارچ کش حل کنید، معمولا قارچ کش ها غلیظ هستند، آن را با آب مخلوط کنید تا استفاده کنید.

بیایید کمی بیشتر با درخت زیتون جوان و طعم تلخ آن آشنا شویم!

درخت زیتون بعد از پنج سال شروع به میوه دادن می کند.

باید به این نکته توجه کنید که درختان زیتون فقط یک سال در میان میوه می دهند. یا به تناوب سال به سال محصولات سنگین و سبک تولید می کنند.

وقتی این میوه را برداشت می کنید، برای به دست آوردن تلخی آن، باید بدانید که می خواهید از آن برای چه استفاده کنید.

تاثیر رنگ زیتونی در مصارف خوراکی و دلایل تلخی آن چیست؟

رنگ تمام زیتون ها ابتدا سبز، سپس بنفش و در نهایت سیاه است. زیتون هر چه جوان تر باشد تلخ تر می شود. اگر می خواهید زیتون بخورید و در آشپزی استفاده کنید، باید آن را زمانی که سبز شد برداشت کنید. اما برخی از گونه ها وقتی سیاه شوند طعم بهتری خواهند داشت. این میوه زمانی که در مرحله بنفش باشد چاق ترین است. میوه ها را خودتان می توانید از درخت بچینید اما زمان زیادی می برد، بهتر است توری زیر درخت قرار دهید و تنه درخت را تکان دهید تا میوه ها روی آن بریزند.

درخت زیتون متناسب با آب و هوا و منطقه خود بکارید

خوب، اکنون با دانستن نحوه کاشت و پرورش درخت زیتون، می توانید به راحتی آن را در باغ خود بکارید یا یک باغ زیتون ایجاد کنید.

نوع درخت زیتون را متناسب با آب و هوای خود انتخاب کنید و طبق دستورالعمل آن را پرورش دهید (به طور مرتب آبیاری کنید تا ریشه ها مستقر شوند). مراقب مگس زیتون باشید تا درخت زیتون را به درستی پرورش دهد و خودتان زیتون های خانگی درست کنید.

طرز تهیه زیتون برای مصرف روزانه در منزل

زیتون خام خوشمزه نیست. برای مصرف باید تلخی آنها را خارج کرد، در اصطلاح کشاورزی باید آنها را فرآوری کرد تا تلخی ذاتی آنها که توسط ترکیب شیمیایی به نام “اولئوروپئین” ایجاد می شود، از بین برود.

کشاورزان روش های مختلفی برای از بین بردن تلخی این میوه کوچک بیضی شکل ارائه کرده اند. کشاورزان با روش هایی مانند آب، آب نمک، نمک خشک و قلیایی، تلخی زیتون را از بین می برند.

هیچ یک از این روش ها سخت نیستند و می توانید به راحتی آن ها را در خانه انجام دهید. اما زیتون باید چند هفته در ترکیب مورد علاقه شما بماند، بنابراین نمی توانید بلافاصله پس از برداشت از آن در غذاها یا رژیم غذایی روزانه خود استفاده کنید. زیرا در روش های خانگی زمان زیادی برای رسیدن به طعم تلخ زیتون صرف می شود.

اگر به دنبال استخراج روغن از این میوه بیضی شکل خوشمزه هستید، راه های زیادی برای استخراج روغن وجود دارد.

چگونه روغن زیتون بدست آوریم؟

در هسته خود، این فرآیند شامل موارد زیر است:

تمیز کردن

خرد کردن

میوه را فشار دهید تا آب آن گرفته شود

جداسازی روغن از مایع غیرنفتی و ذرات معلق

برای تولید یک گالن روغن تقریباً 18 تا 40 کیلوگرم زیتون لازم است. یک درخت بالغ در هر فصل بین 13 تا 45 کیلوگرم زیتون تولید می کند، اگرچه درخت زیتون غول پیکر “چملالی” می تواند تقریباً یک تن میوه در سال تولید کند. (این گونه درخت زیتون بسیار بزرگ و درخت آن غول پیکر است).

دستور العمل ها و ایده های آشپزی برای استفاده از زیتون

شما زیتون کاشته‌اید، برداشت کرده‌اید، نمک زده‌اید و روغن به‌دست آورده‌اید، حالا وقت آن است که از آن‌ها برای غذا و استفاده روزانه استفاده کنید! در اینجا تنها برخی از غذاهایی که در آنها از زیتون استفاده می شود را معرفی می کنیم.

سالاد کلاسیک یونانی یک غذای بسیار خوشمزه است. در این سالاد از خیار خانگی، فلفل، گوجه فرنگی، پیاز قرمز، ریحان، پونه کوهی، جعفری و به خصوص زیتون استفاده می کنیم. طعم این سالاد واقعا خوشمزه است پیشنهاد میکنم حتما امتحان کنید. برای اطلاع از دستور دقیق تهیه این سالاد می توانید از سایت های آموزش آشپزی کمک بگیرید.

اگر به دنبال یک غذای سبک هستید، سالاد پاستا سیسیلی را با کدو سبز، لوبیا سبز و کنگر فرنگی در روغن زیتون امتحان کنید. (این غذا نوع خاصی است و ممکن است برای همه سلیقه ها مناسب نباشد)

دستور تهیه سالاد مارچوبه خوشمزه Vintage Kitty را که شامل لیمو و روغن زیتون سبک است، ببینید.

ترکیب لیمو و زیتون برای تهیه انواع غذاها

ترکیب لیمو و زیتون بسیار جذاب، خوشمزه و سالم است. برای تهیه مرغ می توانید از ترکیب لیمو و زیتون، ترشی و ادویه تند استفاده کنید. این غذا بسیار خوشمزه است. طعم این غذا یادآور زندگی روستایی حومه ایتالیا است.

برای دسر، کیک مرکبات، می توانید از روغن زیتون استفاده کنید. در برخی از غذاها می توانید از روغن زیتون خالص استفاده کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا