چرا تو حوض باغ فین پول میریزن

کاشان به شهر گلهای معطر و بناهای تاریخی شهرت دارد و یکی از محبوب ترین مقاصد گردشگری ایران است که قدیمی ترین سکونتگاه های بشری را در خود جای داده است و ایران کمک زیادی می کند. جاذبه های گردشگری زیادی در این شهر دیده می شود و بناهای تاریخی آن از اهمیت بالایی برخوردار است.

یکی از این آثار باستانی باغ فین است که قدمت آن به دوران صفویه می رسد. شما می توانید با مراجعه به مجله مستر تیکت تمامی اطلاعات مورد نیاز خود در مورد باغ فنی را به دست آورید.

دسترسی سریع

معرفی باغ فین کاشان

باغ فین نام یکی از باغ‌های ایرانی است که همام فین در آن قرار دارد و جایی است که ناصرالدین شاه قاجار صدراعظم خود میرزا تقی خان امیرکبیر را در آن کشتند، وسعت این باغ حدود 23000 متر مربع است و حیاطی در مرکز توسط دیوارها و برج های استوانه ای احاطه شده است.

باغ های ایرانی معمولاً نمونه منحصر به فردی از معماری در جهان دارند، زیرا تلفیقی از تاریخ، معماری و طبیعت در آنها به چشم می خورد و از نظر معماری نیز هوشمندانه به گونه ای طراحی شده اند که سال ها بعد همین روش هنوز استفاده می شود.

وارد باغ فین کاشان که می شوید جلوه های بی نظیری چشمانتان را خیره می کند، در داخل این باغ درختان بلند و تنومندی با قدمت چند ساله و صدای عبور آب از روی سنگفرش ها و فواره را می بینید. به طور خلاصه، همه زیبایی منحصر به فردی برای باغ ایجاد کرده اند.

نام این باغ در گذشته باغ شاه بوده که مساحت وسیع باغ را توضیح می دهد و کلمه شاه نیز به معنای بزرگ است اما امروزه به دلیل قرار گرفتن در کنار باغ فین به باغ فین معروف است. روستای فین کلمه “فین” از “فین” گرفته شده است که به معنای کلاه مورد استفاده مردم این مناطق است.

تاریخچه باغ فین کاشان

با توجه به نوشته های موجود می توان گفت در آخرین فصل بارندگی یا آخرین دوره های یخبندان دریاچه ای وسیع در نجد ایران وجود داشته که با شروع خشکسالی خشک شده و امروزه تنها یک کویر در آن وجود دارد. این بزرگ و مرکزی در پا است.

در پایان هزاره ششم در سرزمین حاصلخیز و در کنار کوه ها و حاشیه کویر، اولین سکونتگاه در منطقه ابریشم را شناسایی کردند و یکی از دلایل سکونت طولانی مردم در این مکان بود. زمان سرچشمه فین بوده که در 2 کیلومتری این منطقه واقع شده است و به طور کلی می توان گفت که دلیل شکل گیری اولین سکونتگاه ها در این منطقه وجود آب فراوان و منشاء پایان دائمی بوده است.

قدمت باغ فین به زمان سلطنت آل بویه می رسد و شواهد زیادی از آن زمان در دست نیست و اثبات آن مستلزم تحقیقات بی شماری است و پس از آن باغ فین را به دوران ایلخانان یاقوت حمومی که در این شهر می زیسته نسبت داده اند. در اطراف این باغ، اما در آغاز تسلط صفویان و پادشاهی شاه اسماعیل، اهالی کاشان که از رسمیت مذهب تشیع خوشحال بودند، منتظر دیدار شاه بودند و کوچه‌ها و خیابان‌های شهر را آراستند. با چراغ ها سرانجام شاه اسماعیل وارد شد و به کاشان رفت و به باغ فین رفت و تاج شاه را بر سر گذاشت.

کاشان در زمان صفویان از اهمیت زیادی برخوردار بود، زیرا یکی از شهرهایی بود که مرکز علمای شیعه و شیعه به شمار می‌رفت و صنعت بی‌نظیر آن برای پادشاهان بسیار ارزشمند بود، به طوری که با تبدیل شدن اصفهان به پایتختی ایران، شهرهای نزدیک به آن شهرت یافتند. رونق خوبی از نظر تجارت، همین عوامل باعث شد که آن را به دومین شهر بزرگ ایران تبدیل کند، به همین دلیل می توان آثار تاریخی بی شماری را در این شهر مشاهده کرد.

در زمان شاه طهماسب زلزله بزرگی رخ داد که مرکز آن باغ فین کاشان بود، از این رو خسارات زیادی به آن وارد شد. امروزه در نزدیکی باغ فین فعلی، ساختمانی از باغ قدیمی وجود دارد که به باغ قدیمی معروف است. پس از شاه طهماسب دو تن از خاندان صفوی به پادشاهی رسیدند. در تمام مدت سلطنت این دو ضعف وجود داشت و کاشان چند سال در دست ترکمن ها بود، به همین دلیل خسارات زیادی وارد کردند، پس از این دو نفر شاه عباس اول به پادشاهی رسید و دستور داد همه بناها را بازسازی کنند. در کاشان و باغ فین یکی از آن آثار تاریخی به شمار می رفت که در دوران مرمت شاه عباس بنای باغ فین امروزی را گذاشت.

برای این باغ زمینی در حدود 157 متری شرقی و غربی برای نورگیرها و 142 متری شمالی و جنوبی را انتخاب کردند و حصارکشی کردند. در چهار طرف این حصار برج هایی ساختند و بین باغ قدیم و جدید خیابان و میدانی ساختند. همانطور که گفته شد غیاث الدین جمشید طراح این باغ است، شاه عباس دستور داد سدی محکم با استفاده از گل و سنگ برای دفع سیل و خسارات وارده از این باغ بسازند که هنوز هم دیده می شود.

پس از مرگ شاه عباس، شاه صفی به پادشاهی رسید و مانند پدرش برای آبادانی باغ فین تلاش های بی شماری کرد و در زمان سلطنت خود طبقه فوقانی عمارت شاترگلوی را ساخت. بناهایی مانند سردر ورودی، کوشک صفویه، حمام ها در زمان پادشاهی هفتم صفوی ساخته شده است. شاه سلیمان در کنار چشمه فین پرده ای ساخت، به همین دلیل نام این چشمه به سلیمانیه تغییر یافت.

همزمان با حمله افغانها، یعنی از اواخر سلطنت صفویه و اوایل سلطنت زندیه، این باغ به فراموشی سپرده شد. پس از لشکرکشی ها و پایان درگیری ها، کریم خان زند به عبدالرزاق خان دستور داد باغ را بازسازی و مرمت کند. در زمان فتحعلی شاه قاجار چون دلبستگی زیادی به این باغ داشت قسمت های قابل توجهی به باغ اضافه کرد و بیشتر بناهایی که امروزه می بینید در زمان قاجار ساخته شده اند. در آن زمان به حسین خان صدراعظم اصفهانی دستور داد تا تعمیر و بازسازی باغ را انجام دهد و آن را به سبک شاهانه بازگرداند، لذا در سال 1189 هجری قمری کار مرمت بنا را به پایان رساندند.

پس از آن محمد شاه قاجار وقتی به اصفهان آمد دو هفته در باغ فین کاشان ماند و دستور مرمت و نگهداری باغ را داد. از این رو در سال 1258 در زمان محمدشاه شاه نشین و حوض جوش را ساختند.

پس از پایان حکومت قاجاریه بیشتر بناهای داخل باغ تخریب شد تا اینکه در زمان پهلوی به عنوان یک اثر ملی به ثبت رسید و مورد توجه قرار گرفت. اولین کاری که در این زمان انجام دادند مرمت استخر باغ بود و سپس در سال 1336 موزه ای بر روی خرابه های آن تأسیس کردند.

پس از انقلاب دوباره این باغ به فراموشی سپرده شد اما در سال 1386 اقداماتی چون ساماندهی خاک باغ، تعمیر دروازه چوبی، درمان پوشش گیاهی، آواربرداری و سقف کشی صفوی، نصب دوربین مداربسته انجام شد. دوربین ها و غیره انجام شده است. پس از اقدامات انجام شده در سال 2009، سنگفرش و پیاده رو در این باغ نصب شد که آن را در سازمان جهانی یونسکو به ثبت رساند.

پلان باغ فین کاشان

باغ فین کاشان در زمینه معماری دارای تمامی استانداردها می باشد. آنچه در این باغ نظر بینندگان را به خود جلب می کند وجود آب و درختان سر به فلک کشیده عناصر زنده این باغ است و در کنار ساختمان های این باغ توانسته اند فضایی منحصر به فرد را ایجاد کنند. پادشاهان از اهمیت آن کاسته شد و از حفظ تقارن در این باغ که در آن زمان از اهمیت خاصی برخوردار بود به خوبی استفاده کردند.

در این باغ حدود 579 سرو و 11 چنار وجود دارد که قدمت آن ها به 470 سال پیش می رسد و در سال های اخیر به دلیل بی توجهی برخی از درختان این باغ خشک شده اند. دلیل استفاده از آب در این باغ ایجاد آرامش برای تماشاگران آب و همچنین خنک کردن هوا در فصول گرم سال است.

وقتی وارد باغ می شوید دروازه ای را می بینید که دو طبقه است و در زمان صفویه با سنگ های مرمر ساخته شده و دارای تالار است که شما را به بیرون باغ متصل می کند. در طبقه اول این بنا مکانی برای انتظار کسانی که به باغ می رفتند ساخته اند و بعد از آن راهروها و ورودی های باغ قرار دارد. زمانی که قصد رفتن به کاشان را دارید بدون اتلاف وقت می توانید به سایت مستر بلیط مراجعه کنید و بلیط قطار کاشان را خریداری کنید و در نهایت سفری خاطره انگیز را برای خود رقم بزنید.

دو حوض بی نظیر در این باغ به چشم می خورد که یکی از آن ها حوض جوشان است، یکی از حوض های داخل این مجموعه با تزئینات معماری منحصر به فردش چشم هر گردشگری را به خود خیره می کند. این حوض در حمام فین قرار دارد و کاشی های به کار رفته در این حوض به رنگ طلایی است و برای این حوض از شکل فرش کاشان که کاری از خانواده ابی طاهر است استفاده شده است و روی آن طلا وجود دارد. لبه کاشی های استفاده شده

این کاشی‌ها تا زمان رضاشاه در این حوض بود، اما دزدان به این حمام هجوم بردند و کاشی‌های آن را ربودند. بعدها افراد زیادی به مرمت و مرمت کاشی ها پرداختند، اما هیچ کدام نتوانستند ظاهر منحصر به فرد گذشته را بازگردانند. ببخشید داخل این حوض 160 حفره بود که هرکدام فرش گل به حساب می آمدند، عملکرد آنها به این صورت بود که وقتی سوراخ اول آب را می فرستاد، سوراخ دوم کار مکش را انجام می داد، یعنی 80 سوراخ به عنوان فواره وجود داشت. و 80 سوراخ مکش به طوری که آب هرگز از لبه حوض سرریز نشود.

حوض دوازده فواره از دیگر حوض های این باغ است که در زمان محمدشاه قاجار و همزمان با حوض جوش و حجره شاه ساخته شده است. در این حوض آبنماهایی را نیز می توانید مشاهده کنید که مربوط به شاهکارهای منحصر به فرد باغ ایرانی است، بدون اینکه نیرویی از بیرون وارد شود، جریان عمودی آب در داخل حوض را مشاهده کنید.

حمام فین

یکی از معروف ترین قسمت های باغ فین حمام آن است که مربوط به دو حمام ساخته شده در این باغ است که نام هیچ یک از این حمام ها فین نیست، تنها به دلیل قرار گرفتن در داخل فین به این نام معروف شده اند. ژاردین . علت شهرت این حمام، قتل امیرکبیر به دستور ناصرالدین شاه است.

آب داخل این حمام یک تن گرم می شد، تن که محل آتش زدن است در خزانه قرار می گیرد و در کف بنا سوراخ دارد. فضای حمام توسط سر گربه هایی که در کف حمام ساخته اند گرم می شود. حمام کوچک در زمان حکومت صوفیان ساخته شد و قدمت آن به سال ۸۸۲ برمی گردد که قسمت های مختلف آن به شکل حمامی بزرگ طراحی شد. قدمت 7 کاشی در این حمام به حدود 500 سال می رسد.

اتاق شاه نشین

به دستور محمدشاه قاجار در سال 1218 حجره ای به نام شاه نشین در این باغ ساختند و وقتی این بنا را ساختند اتاق هایی به نام گشواره ساختند که برای استفاده خدمتکاران ساخته شده بود.

خادمان شاه به حریم خصوصی او احترام می گذاشتند، به همین دلیل هرگز از در اصلی وارد اتاق شاه نمی شدند، همیشه از درهای کناری وارد اتاق می شدند، وسط ها جلوی حوض بودند. درهای اتاق به صورت پنج دری ساخته شده و به صورت کشویی باز و بسته می شوند.

گل هایی با میخک درست کردند که به دلیل تلخی موریانه ها از ورود به در جلوگیری می کند و جلوه های بی نظیری به در می دهد. شیشه های رنگی استفاده شده برای این باغ، رقص نور را در روز و شب ایجاد می کند. از نظر روانشناسی رنگ های سبز و آبی آرامش بخش و رنگ های قرمز اشتها آور هستند و ترکیب رنگ ها با رنگ زرد حشره کش ایجاد می کند.

کوشک صفوی

از دیگر بناهایی که در زمان حکومت صفویه در این باغ ساخته شده و قدمت آن به سال 986 می رسد، کوشک صفوی است. این بنای باستانی به دستور شاه عباس ساخته شد که سپس به فرمانروای وقت کاشان، همت آقا خضر نهاوندی دستور داد تا این بنا را در مرکز باغ و رو به دروازه باغ فین بنا کنند. این بنا در گذشته دارای 4 طبقه بوده که در اثر زلزله سال 1156 خسارات جبران ناپذیری به بار آورده و در حین بازسازی دو طبقه ساخته شده است.

بنای فعلی 14 متر ارتفاع دارد و در ساخت آن از مصالحی مانند سنگ خرد شده و خشت خام استفاده شده است. بر سردر کوش صفوی، تابلوهای رنگ پریده ای را می بینید که اثر رضا مصور است. کار این شخص به قدری منحصر به فرد بود که شاه عباس از او خواست تا باغ چهلستون و عالی قاپو را نیز نقاشی کند.

سقف این بنا از دو لایه تشکیل شده و هوا در بین آنها به گردش در می آید. می توانید سنگ های مرمر را در پایین دیوارها ببینید. حوضی در وسط بنا ساختند که سوراخ آن دو متر در سفال است.

چایخانه

در کنار کلبه قاجار و با عبور از شاه نشین، بنای دیگری به نام چایخوری وجود دارد که در قدیم به آن سرچشمه زنان می گفتند. در این قسمت تمام آب ورودی به باغ تقسیم می شود و یک سوم آب اصلی که وارد باغ می شود در آن می ریزد و پس از تقسیم شدن به سه شاخه راه خود را به داخل باغ ادامه می دهد.

شترگلوی فتحعلی شاه یا کوشک قاجاری

در زمان حکومت قاجار و به دستور فتحعلی شاه در سال ۱۱۸۹ میلادی، بنای دیگری به نام صوفیه فتحعلی شاه یا گردن شتر فتحعلی شاهی ساخته شد. در این بنا می توان قسمت های مختلفی از جمله چهار طاق و یک مخزن را مشاهده کرد. بر بام این بنا نقاشی هایی دیده می شود که همگی از آثار صنیع الملک غفاری است اما پس از مرگ امیرکبیر هیچ حفاظی صورت نگرفت.

مرتبط:  چرا کبوتر به جوجه هایش غذا نمی دهد

حیاط خلوت کریم خانی

در زمان زندیه و پادشاهی کریم خان دستور ساخت حیاط خلوتی را داد که به همت آقای سلیم ارانی ساخته شد. در این قسمت حیاطی را می بینید که اطراف آن را اتاق های یک نفره با پنج در احاطه کرده اند. قدمت این بنا به سال 1141 هجری قمری برمی گردد.

موزه ملی کاشان

آخرین بنایی که در باغ فین کاشان به چشم می خورد موزه ملی آن است. در سال 1346 ساخته شد و در زمان پهلوی این بنا بر روی خرابه های نظام الدوله به همت سید محمدتقی مصطفوی ساخته شد. در این موزه سه بخش باستان شناسی، مردم شناسی و صنایع دستی دیده می شود. بیش از 400 ظرف سفالی متعلق به دوران قبل و بعد از اسلام در اینجا قابل مشاهده است.

از دیگر آثار موجود در این موزه می توان به سرامیک، لباس، کتاب، خط، انواع منسوجات دست ساز و اشیای مفرغی اشاره کرد که قدمت همه آنها از هزاره هفتم قبل از میلاد تا به امروز است. در قسمت قدیمی این موزه آثاری از مناطقی چون چغازنبیل، تپه سیلک، حسنلو، لرستان، خوردین و … را می توانید مشاهده کنید.

چشمه سلیمانیه

آبی که به حوض ها و حوض ها می رود از چشمه فین یا سلیمانیه می آید که حدود 12 سنگاب در آن دیده می شود و از صخره هایی به نام کوه دندان و سنگ های معدن گچ می جوشد. قدمت این چشمه به هفت هزار سال پیش می رسد و ویژگی هایی دارد که پیروان دین یهود آن را معجزه حضرت سلیمان می دانند.

یکی از ویژگی های این منبع این است که حتی در فصولی که میزان بارندگی کم است، میزان آب کاهش نمی یابد و حجم آن حتی در صورت خشکسالی ثابت می ماند. دمای آب آن از دیگر ویژگی هایی است که منبع را منحصر به فرد می کند، دمای این آب هرگز از 25 درجه بیشتر نمی شود و حتی در زمستان نیز ثابت می ماند. آب این چشمه زلال است اما به دلیل وجود املاح معدنی در آب نمی توان آن را نوشید.

برای خرید بلیط هواپیما می توانید از مستر بلیط کمک بگیرید و در کم ترین زمان رزرو خود را انجام دهید. اگر برای اولین بار است که می خواهید از مستر بلیط هتل تهیه کنید، رزرو هتل کاشان شامل تخفیف می شود، کافی است تا به صفحه هتل مراجعه کرده و از کد استفاده کنید.

شرایط بازدید از باغ فین کاشان

وقتی به کاشان می روید احتمالاً به فکر بازدید از باغ معروف آن می افتید. برای دسترسی به این باغ باید ورودیه پرداخت کنید و از ساختمان های ذکر شده بازدید کنید. وقتی به برخی از این ساختمان‌ها می‌روید، باید مبلغ ناچیزی را بپردازید تا بیشترین بهره را از آنها ببرید. این باغ در ایام تعطیل و ایام محرم و شهدا تعطیل است.

آدرس و راه دسترسی به باغ فین کاشان

در سفر با خودروهای شخصی می توانید بدون دغدغه به تمام مناطق گردشگری شهر بروید. بنابراین وقتی به کاشان می روید می توانید روستای قدیمی فین را جستجو کنید و خیابان امیرکبیر را که باغ فین در آن قرار دارد پیدا کنید. به این نگاه کن اگر از وسایل حمل و نقل عمومی برای رفت و آمد استفاده کرده اید، جای نگرانی نیست زیرا می توانید برای رسیدن به این باغ تاریخی و منحصر به فرد از تاکسی استفاده کنید.

آدرس: کاشان، خیابان امیرکبیر.

باغ فین باغی ایرانی است که در نزدیکی روستای فین در چند کیلومتری جنوب غربی کاشان واقع شده و ترکیبی از عناصر معماری دوره‌های صفوی، زندیه و قاجاریه است. این باغ یکی از معروف‌ترین و زیباترین باغ‌های ایرانی در کشور است که دارای فواره‌ها، حوض‌های آب، کانال‌های آبی و درختان کهنسال است.

تاریخ

گفته می شود ریشه های این باغ به قبل از دوره صفویه بازمی گردد. بنابراین انتظار می رود باغ فعلی بر روی بقایای یک باغ قدیمی ساخته شده باشد. با این حال، این هنوز ثابت نشده است. از سوی دیگر، همانطور که نوشته های به جا مانده از زمان شاه عباس دوم نشان می دهد، باغ فین به شکل امروزی در زمان شاه عباس اول (1571-1629) به عنوان باغ سنتی ایرانی تأسیس شد.

باغ فین در دوره عباس دوم (1666-1633) و فتحعلی شاه قاجار (1834-1799) توسعه یافت و تا حدی مرمت شد. ساخت تمامی بناهایی که امروزه به چشم می خورد به دوران فتحعلی شاه برمی گردد. در سال 1231 ميرزا ​​تقي خان معروف به اميركبير نخست وزير ناصرالدين شاه قاجار به دستور وي و به دستور او در همام باغ ترور شد. پس از آن باغ برای مدت طولانی دوشاخه شد و تا قبل از سال 1314 چندین بار تخریب شد و در همان سال باغ فین به عنوان یک اثر تاریخی به ثبت رسید و در سال 1386 به فهرست میراث جهانی یونسکو پیشنهاد شد که در نهایت به صورت رسمی ثبت شد. اضافه شده در سال 1390

ساختار باغ فین

باغ فین با دیوار و برج هایی در چهار گوشه احاطه شده است. اگرچه امروزه اثری از برج شمال شرقی نیست. در گوشه شمال غربی، باروی دومی وجود دارد که باغ را در بر گرفته است. باروها باغ را که وسعت آن به 2.3 هکتار می رسد محدود می کند. باروها و برج ها بر روی پایه سنگی به ارتفاع 2 متر به سبک کرسی چینی ساخته شده اند که دیواری از خاک خام و خشت خام بر روی آن به ارتفاع 6-4 متر بالا می رود.

ورودی اصلی

ورودی اصلی باغ فین در دیوار شمال غربی باغ است. این بنا در دوره صفویه ساخته شده و در دوره قاجاریه به ویژه به سرپرستی وزیر میرزا محمود احتشام السلطنه در آغاز قرن بیستم بازسازی شده است.

بنای ورودی دو طبقه است و بر روی شالوده سنگی با ملات آهک قرار گرفته است. سقف راهرو با نقوش گچبری تزئین شده است. یک در چوبی دسترسی به ورودی اصلی (هشت) را می دهد که سقف آن با کاشی و آجر تزئین شده است. همچنین چندین اتاق جانبی و یک راهرو منتهی به باغ وجود دارد. در طبقه دوم اتاق بزرگی وجود دارد که بر درهای آن حجاری شده است. در دو طرف در اصلی ورودی های کوچکتری برای حیوانات خانگی وجود دارد.

در دیوار جنوب غربی باغ، فتحعلی شاه دستور ساخت بنایی گنبدی شکل (چهار طاقی) داد. چهار طاق نما از آجر و خشت ساخته شده است که روی شالوده ای از قلوه سنگ و ملات آهک قرار گرفته است. کف آن نیز با سنگ مرمر پوشیده شده است. بر روی طاق ها نیز نقاشی هایی کشیده شد که اثری از آنها باقی نمانده است.

غرفه مرکزی

کوشک مرکزی باغ فین (شترمرغ شاه عباسی) به دستور شاه عباس اول ساخته شد که این سازه در نقطه همگرایی چهار محور اصلی باغ قرار دارد. این بنا از جنوب به محل سکونت شخصی کریم خان و بنای شاه نشین، از شمال به ورودی باغ اصلی، از شرق به کتابخانه و حمام و از غرب به موزه متصل است.

سازه این بنای دو طبقه از آجر و خشت است که با آجر سفالی و کاشی و سرامیک پوشیده شده است. کف آن با سنگ فرش شده و با تخته سنگ مرمر پوشیده شده است. در سطح باغ ورودی هایی از چهار طرف در نظر گرفته شده است به طوری که از هر طرف باغ می توان وارد شد. در وسط ساختمان، یک حوض کوچک توسط کانالی تغذیه می شود که آن را مستقیماً به فواره فین متصل می کند. لازم به ذکر است که شاه صفی اول و امیرکبیر در اتاق مخصوص وضو می گرفتند.

طبقه فوقانی شترمرغ شاه عباسی پس از زلزله 1165 توسط حاکمان زند و قاجار بازسازی شد. در سال 1190 به دستور فتحعلی شاه دیوارها با نقاشی های جدید تزئین شد. این نقاشی ها شاه را در حال شکار با دربار نشان می دهد. در نهایت این بنا در جریان شورش‌های اوایل قرن بیستم علیه شاهان قاجار تخریب شد، اما بعداً بازسازی شد.

کتابخانه و موزه

کتابخانه باغ فین در سال 1334 با حمایت جمعی از شخصیت های کاشانی از جمله اللهیار صالح که آن را امیرکبیر نامیدند تأسیس شد.

در قسمت غربی باغ، موزه ملی کاشان با آثار باستان شناسی از مناطق باستانی تپه حسنلو، تپه سیلک، چغازنبیل، خورین، لارستان و … قرار دارد. در این موزه اقلام دیگری از قبیل قوم نگاری، خوشنویسی (به خط نستعلیق) هنرمندان دوره قاجار و صنایع دستی معاصر به نمایش گذاشته شده است.

ساختمانی که اکنون موزه ملی کاشان را در خود جای داده است در سال 1337 افتتاح شد که بر روی خرابه های نظام الدوله در دیوار غربی باغ ساخته شد. این بنا از یک سازه چهار گوش به مساحت 300 متر مربع تشکیل شده است. تزیینات سردر با کاشی و آجر لعابدار تزیین شده است که بر روی آن نوشته شده است: «موزه باغ فین، تأسیس 1337».

حمام

حمام سلطنتی باغ فین در دوره صفویه و شاه عباس اول به همراه بقیه سازه های باغ ساخته شده است. حمام های کوچکتری نیز برای استفاده خدمتکاران ساخته شد. کف حمام ها 1 متر زیر سطح باغ است تا آب از مخزن آب گرم تامین شود.

منبع آب

آب از میان حوض ها و کانال های کوچکی می گذرد که بیشتر از چشمه سلیمانیه باغ فین با استفاده از سیستم قنات آبیاری می شود. فشار آب آنقدر زیاد است که برای تامین برخی از حوض ها و آبنماها نیازی به پمپ نیست.

یکی از شهرهای مهم و تاریخی ایران کاشان است که شادترین و تلخ ترین وقایع تاریخی در آن رخ داده است. در این میان باغ فین کاشان جایی است که اتفاقات مهمی را به خود دیده و اتفاقات بزرگی را پشت سر گذاشته است.

وقتی به این شهر سفر می کنید، اگر از این باغ دیدن نکنید، به خودتان و تاریخ این کشور بدی می کنید، زیرا زیبایی های زیادی را از دست خواهید داد و نمی توانید اطلاعات زیادی از تاریخ داشته باشید. این کشور

در این مقاله به معرفی باغ فین کاشان و عمارت ها و بناهای مختلف ساخته شده در آن می پردازیم و در مورد کارهایی که پادشاهان بزرگ ایران در دوران حکومت خود برای بازسازی و گسترش این باغ انجام دادند، صحبت خواهیم کرد.

معرفی باغ فین کاشان

باغ فین کاشان نام یکی از زیباترین باغ های ایران است که در منطقه ای به نام فین کاشان واقع شده است. یکی از مجموعه‌های تاریخی واقع در این باغ، حمام فین کاشان است که ناصرالدین شاه قاجار در سال 1852 میلادی امیرکبیر را در آنجا کشت.

تاریخچه احداث باغ فین کاشان به دوره صفویه برمی گردد که در این دوره آثار فعلی بسیاری ساخته شد. به عبارت دیگر دوره صفویه را می توان دوران اوج و شکوه ساخت بناهای مختلف در شهرهای بزرگ دانست. فراموش نکنیم که این بناها در دوره‌های بعد چندان اهمیتی نداشتند و به نظر می‌رسد شاهان با آثار دوره صفویه دشمنی داشتند و می‌خواستند از تنش آنها دوری کنند.

باغ فین کاشان و مجموعه آثار تاریخی اطراف آن یکی از قسمت های مهم تاریخ این کشور است که در این مقاله می خواهیم بیشتر در مورد آن صحبت کنیم.

باغ فین کجاست؟

باغ فین کاشان در شهر کاشان، استان اصفهان، انتهای خیابان امیر کبیر واقع شده است. باغی سرسبز با آثار تاریخی مهم است.

آدرس دقیق باغ فین کاشان

استان اصفهان، بخش مرکزی شهر کاشان، خیابان امیرکبیر

چگونه به باغ فین برویم

برای دسترسی به باغ فین کاشان باید به خیابان امیرکبیر بروید. برای این کار وسایل نقلیه مختلفی از جمله تاکسی و اتوبوس در نظر گرفته شد.

ساعت بازدید و هزینه

ساعات بازدید از باغ فین کاشان همه روزه از ساعت 9 الی 16 خواهد بود.

زمان تعطیلی باغ فین کاشان

باغ فین کاشان همه روزه از ساعت 9 الی 16 پذیرای عموم است. اما ممکن است در طول دوره کرونا تغییراتی در برنامه باغ ایجاد شود. بنابراین پیشنهاد می کنیم قبل از سفر از باز بودن باغ اطمینان حاصل کنید.

تاریخچه و قدمت باغ فین کاشان

برخی منابع تاریخی موجود، باغ فین کاشان را به دوره سلطنت آلبویه نسبت می دهند. اما مشکل اصلی اینجاست که این باغ در اثر زلزله مهیبی که در سال 1573 میلادی رخ داد، کاملاً ویران شد و بقایای آن در چند صد متری باغ فین (باغ جدید) که به آن باغ قدیمی می گویند، دیده می شود.

باغ قدیم بیشترین گسترش را در دوره ایلخانان مغول داشته است و باغ نو یا باغ فین کاشان نیز به دوران صفویه شاه عباس بزرگ نسبت داده می شود.

سازمان میراث فرهنگی ایران، غیاث الدین جمشید کاشانی را به عنوان طراح این باغ می شناسد، اما برخی منابع دانشگاهی، طراح باغ جدید را شیخ بهایی معرفی می کنند. در ادامه اطلاعات بیشتری از تاریخچه باغ فین کاشان در اختیار شما قرار می دهیم.

یکی از جاذبه های گردشگری تاریخی کاشان خانه های تاریخی این شهر است. با خانه‌های تاریخی کاشان و داستان‌های جذاب آن‌ها آشنا شوید.

باغ اواخر کاشان در دوره صفویه

ساخت و توسعه باغ فین کاشان در دوره «شاه صفی» آغاز شد و در دوره «شاه عباس دوم» ادامه یافت و در این زمان بود که به اوج شکوه و زیبایی خود رسید. ساختمان های سردر، یکی از حمام ها و باغ کوشک صفویه فینان کاشان از جمله بناهای ساخته شده در این زمان بود.

یکی دیگر از پادشاهان صفوی به نام «شاه سلیمان صفوی» دور چشمه فین کاشان حصاری ساخت که در نتیجه نام چشمه فین به چشمه سلیمانیه تغییر یافت.

همانطور که اشاره کردیم در سال 1573 میلادی مطابق با 951 پس از میلاد زمین لرزه مهیبی رخ داد و باغ فین در اثر این حادثه به شدت آسیب دید. این واقعه در اواخر سلطنت شاه طهماسب اتفاق افتاد. در زمان شاه عباس اول به دلیل اهمیتی که شاهان صفوی برای بناهای مهم و تاریخی قائل بودند، اقداماتی در جهت مرمت و بهسازی باغ فین کاشان انجام شد که تا زمان شاه عباس دوم ادامه داشت. پس از مرمت، این باغ به باغ جدید معروف شد.

مرتبط:  چرا بعد از شستن میت باید غسل کرد

در دوره صفویه برج های مدور و بلندی برای باغ جدید ساخته شد و در فاصله باغ قدیم و جدید، میدان و خیابان بزرگی ساخته شد که برای مسابقات مختلف از جمله چوگان استفاده می شد.

شاه عباس به قدری دوراندیش بود که برای حفظ باغ از سیل، دستور داد سدی از ساروج و سنگ در یک کیلومتری جنوب باغ بسازند.

در زمان شاه عباس دوم، طبقه فوقانی عمارت گردن‌شتری صفوی از آهن و چوب ساخته شد تا بتوان از جای بلندتر به تماشای مناظر زیبای اطراف نشست. با این تفاصیل می توان گفت دوره شاه عباس اول و دوم دوره گسترش و شکل گیری بنای اصلی فین کاشان است.

در طول عمرش

متأسفانه پس از دوران صفویه در ایران، شاهان تمایل چندانی به گسترش بناهای مهم و تاریخی ساخته شده در دوره قبل نداشتند و به همین دلیل، گسترش و ساخت بخش‌های مختلف باغ از اواخر کاشان تا زمان زندیه صورت گرفت. آهسته. تدریجی.

این داستان راکد شدن باغ ادامه داشت تا اینکه کریم خان زند دستور مرمت و احیای باغ فین کاشان و بناهای اطراف آن را به فرماندار کاشان داد. همزمان با صدور این دستور، بناهای جدیدی به نام «خلوت کریمخانی» به باغ اضافه شد.

در زمان قاجار

برخلاف تصور بسیاری از ما که دوره قاجار را دوران تخریب آثار تاریخی کشور می دانیم، فتحعلی شاه قاجار به دلیل علاقه فراوان به باغ فین کاشان و چشمه زیبای آن در زمان سلطنت خود. ، به فرمانروای کاشان دستور داد باغ را مرمت و احیا کند، اقدام کنید و ظاهری شاهانه به باغ بدهید.

در این دوره بود که حمام کوچکی در کنار حمام صفوی و تنگه شتر فتحعلی شاهی در ضلع جنوب شرقی باغ فین کاشان ساخته شد.

یکی از مهم ترین تغییراتی که در زمان فتحعلی شاه قاجار در باغ فین کاشان ایجاد شد، اضافه شدن نقاشی هایی با تصاویر شکار، خلوت نظام الدوله و دربار رسمی فتحعلی شاه قاجار بود.

اما توجه پادشاهان دوره قاجار به همین جا ختم نشد و محمدشاه قاجار دستور مرمت باغ را در سال 1256 ه. در این دوره بود که حوض جوشان و عمارت شاه نشین باغ فین کاشان ساخته شد.

از دیگر دستاوردهای قابل توجه دوره قاجار در باغ فین کاشان می توان به عمارت بادگیر که اکنون کتابخانه است و افزودن کاشی های هفت رنگ و فیروزه ای به حمام های بزرگ و کوچک و مرمت آنها اشاره کرد.

شاهچراغ شیراز یکی دیگر از آثار تاریخی دوران قاجار است. اطلاعات بیشتر در مورد این مکان تاریخی را در این مقاله بخوانید.

در زمان پهلوی

در سال 1314 و در زمان پهلوی، باغ فین کاشان به ثبت ملی رسید و این حرکت توجه بیشتری را به این باغ جلب کرد. در این دوره حوض مرکزی باغ مرمت شد و در سال 1336 ساخت موزه ملی کاشان بر روی بقایای خالو نظام الدوله راه اندازی شد. علاوه بر این موارد، بخش‌های زیادی از باغ فین در سال 1357 مرمت شد و ساختمانی آجری در جوار حمام‌های بزرگ و کوچک و کتابخانه مدرن ساخته شد.

باغ فین کاشان امروز

متأسفانه پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در واقع پس از سال 1357 تا پایان سال 1387 توجهی به مرمت و بازسازی این باغ بزرگ تاریخی نشد تا اینکه سرانجام در سال 1387 مسئولان برای ساماندهی باغ و مرمت آن برنامه ریزی کردند. . در این دوره بود که خاک باغ، نهرهای داخل باغ و آب خروجی از حوض ها ساماندهی شد و عمارت سردار و کوشک صفوی بازسازی شد.

اسم باغ فین

در برخی اسناد تاریخی، باغ فین کاشان را «باغ شاه» نیز می نامیدند، البته باغ شاه به این معنا نیست که باغ متعلق به شاه بوده است. در اصل کلمه «شاه» به معنای «بزرگ» بوده و باغ فین کاشان به دلیل وسعت (33700 متر، تقریباً 2.5 هکتار) «باغ شاه» یا «باغ بزرگ» نامیده می‌شود.

نام فین کاشان را می توان به سه صورت بررسی کرد که به شرح زیر است.

واژه «پایان» به معنای «پین» و «پین» یک واژه فارسی به معنای پایانه است. بنابراین می توان نتیجه گرفت که چون این منطقه در واقع انتهای شهر بوده به آن پین گفته می شود که بعداً به فین تغییر یافته است.

واژه باله از «فیم» گرفته شده است که نام کلاه هایی است که ساکنان این منطقه در آن زمان بر سر می گذاشتند.

همانطور که می دانید قبایل خزر از فلات سیبری به فلات مرکزی آمده اند و در آن زمان دو قوم به نام های “کاس” و “پین” زندگی می کردند که “پین” در همان منطقه زندگی می کردند و در آن زمان. «پین» به فین تغییر یافت و به همین دلیل نام فین کاشان را برای این باغ انتخاب کردند.

وقایع تاریخی باغ فین کاشان

باغ فین کاشان در طول تاریخ ساخت و مرمت خود فراز و نشیب ها و اتفاقات زیادی را به خود دیده است که در ادامه به مهم ترین آنها می پردازیم.

جشن شاه اسماعیل صفوی

جشن شاه اسماعیل صفوی که در آغاز سلطنت وی برگزار شد، اولین رویداد تاریخی باغ فین کاشان است. این جشن برای عموم مردم برپا شده بود و به افتخار بر تخت نشستن شاه اسماعیل، شهر را تزئین کردند.

قتل خضر نهاوندی حاکم کاشان

خضر نهاوندی که از فرمانروایان شهر کاشان بود سال ها خدمت کرد و در این مدت قدرت زیادی برای خود به دست آورد که شاه عباس را نگران کرد. از این رو در حدود سال 986 هجری قمری شاه دستور قتل خضر نهاوندی را صادر کرد.

مرگ شاه صفی

شاه صفی که چندین بار برای تفریح ​​به باغ فین کاشان رفته بود در آخرین بازدید خود از این باغ بر اثر مصرف زیاد مشروبات الکلی جان باخت. پس از مرگ شاه صفی، پسر 10 ساله او به سلطنت رسید.

اگر به تورهای تاریخی علاقه دارید، سری هم به کاخ عالی قاپو بزنید که مملو از داستان های جذاب ایران باستان است.

قتل امیرکبیر

قتل امیرکبیر مهمترین و البته تلخ ترین اتفاق تاریخی است که در باغ فین کاشان رخ داده است. محمدتقی فراهانی معروف به امیرکبیر صدراعظم ناصرالدین شاه از جمله افرادی بود که در پیشرفت ایران تأثیر بسزایی داشت و در دوران صدارت وی اقدامات زیادی از جمله تأسیس دارالفنون انجام شد. سازمان ارتش، تعیین حقوق ملوان و توزیع آب از کرج. امیرکبیر از محبوبیت زیادی نزد شاه برخوردار بود، اما برخی از درباریان به ویژه مادر شاه و حاج علی خان از او بیزار بودند.

در واقع امیرکبیر با دسیسه ای غیرمردانه از سمت صدراعظم برکنار و به کاشان تبعید شد. این در حالی است که پس از 40 روز شاه از کاری که کرده بود پشیمان شد و عبایی برای امیرکبیر فرستاد. اما اطرافیان از مستی شاه سوء استفاده کردند و قتل نامه امیرکبیر را از او گرفتند.

بدین ترتیب در 30 دی 1230 امیرکبیر به دست قاتلانش کشته شد. پس از درگذشت امیرکبیر به مدت 7 شبانه روز در شهر کاشان عزای عمومی اعلام می شود و پیکر وی نیز در امامزاده جبیب بن موسی کاشان به خاک سپرده می شود.

پناهگاه نایب حسین کاشی

شاید آخرین رویداد تاریخی باغ فین کاشان که بسیار مهم بود، پناهگاه نایب حسین کاشانی و یارانش بود. این شخص که از یاغیان عصر محمدعلی شاه بود وارد باغ فین شد و 14 سال در آنجا ماند. در این مدت قسمت هایی از باغ را ویران کرد و سرانجام حکومت در سال 1298 حکم اعدام او را صادر کرد.

معماری باغ و هنر ساختمانی فین کاشان

دو عنصر آب و درخت نقش مهمی در معماری باغ فین کاشان دارند که همراه با بناها باغ را از نظر طبیعت و معماری به کمال رسانده است. حفظ تقارن در طراحی اولیه باغ اهمیت داشت اما به مرور زمان اهمیت خود را از دست داد و امروزه اثری از تقارن در بناها و زیباسازی منابع طبیعی دیده نمی شود.

اب

آب همواره عامل توسعه بوده و در مناطق کویری به دلیل کمبود این عنصر بیش از جاهای دیگر اهمیت پیدا می کند. مناطق مرکزی ایران نیز خشک و کویری است و وجود آب همواره مایه توسعه بوده است. آب نیز نقش مهمی در طراحی باغ فین دارد. آب به اشکال مختلف در باغ فین وجود دارد.

اشکال مختلف آب باغ فین عبارتند از: راکد در حوض روبروی کوشک و حوضخانه صفوی، جاری شدن در نهرها، ترکیدن در چشمه ها و جوشیدن در حوض جوشان و گلوی شتر فتحعلی شاه.

آب فراوان به اشکال مختلف، کاشی های فیروزه ای رنگ یادآور آب و همچنین درختان عظیم الجثه در تضاد با طبیعت کویری این منطقه است که زیبایی باغ فین کاشان را دو چندان کرده است.

سرچشمه سلیمانیه سرچشمه نهرها و استخرها و حوض های باغ است. آب چشمه ابتدا به حوضی در پشت باغ می ریزد که به دلیل اختلاف ارتفاع با سطح نهرها و شیب طبیعی زمین، به صورت فواره بیرون می زند.

در اطراف حوض ها و زیر نهرها لوله های سفالی (تنبوشه) به عمق یک متری وجود دارد که در انتها بسته شده و به همین دلیل آب از فواره ها خارج می شود.

با توجه به شیب زمین، قطر لوله ها متفاوت است و قطر ابتدای لوله از انتهای آن بیشتر است. پس با تقسیم فشار، آبی که از فواره ها خارج می شود به همان اندازه می رسد.

طراحی این سیستم آبرسانی را به غیاث الدین جمشید کاشانی نسبت می دهند که دویست سال قبل از پاسکال، ریاضیدان معروف از قانون اختلاف سطح و شیب طبیعی زمین استفاده کرده است.

آب در باغ به گردش در می آید و سپس از مجموعه خارج می شود. در طول راه، سنگ آسیاب را می چرخاند و سپس با آب چشمه نر یکی می شود و به باغ های دیگر می رود.

اگر در راه کاشان هستید، بد نیست قبل از رفتن به کاشان، با خواندن مقدمه خاطرات کاشان، اطلاعات خود را تکمیل کنید.

درخت

همانطور که گفتیم درختان جدای از آب با مناطق کویری نیز تضاد دارند و درختان از عناصر اساسی و مهم باغ به شمار می روند. 579 سرو و 11 چنار در باغ وجود دارد که قدمت 100 ساله دارند.

قدیمی ترین درختان این باغ به سروهای لیلی و مجنون معروف هستند و حدود 500 سال است که در کنار کلبه قاجار ایستاده اند. سرو نقش اساسی در طراحی باغ داشت و احتمالاً چنارهای باغ برای زیباسازی باغ کاشته شده اند.

همچنین سرو نقش مهمی در ادبیات فارسی دارد و بارها از سرو به عنوان نماد زیبایی انسان یاد شده است. بنابراین تعجب آور نیست که تصور کنیم ادبیات نیز در انتخاب درختان این باغ نقش داشته است.

علاوه بر سرو و چنار، درختان میوه مانند توت، هلو و انجیر نیز در باغ کاشته شده است.

در سال‌های اخیر کنترل فیزیکی غیراصولی، تداخل غیر کارشناسی، یخبندان‌های شدید، عبور سیم‌ها و کابل‌های برق و لوله‌های تاسیساتی، ایجاد آهک و سیمان پیاده‌روها و محصور شدن درختان، آبیاری نامناسب و غیراصولی، شپشک‌ها و بی‌توجهی به رژیم غذایی درختان باعث شده است که حداقل 112 درخت تاریخی به طور کامل خشک شده و بسیاری از آنها 30 تا 50 درصد آسیب دیده اند.

معابر باغ

معابر باغ نیز نقش مهمی در معماری باغ دارند. محور طولی باغ در وسط باغ و در جهت شمال شرقی – جنوب غربی است. جایی که به ورودی اصلی باغ در قسمت شمالی منتهی می شود.

گذر شرقی-غربی یکی دیگر از گذرگاه های اصلی باغ است که در دو طرف آن موزه ملی کاشان و کتابخانه امیر کبیر قرار دارد.

گذر شمال به جنوب نیز از عمارت سردار حرکت می کند. گذر فرعی باغ نیز از جنوب به شمال امتداد دارد که از عمارت اشترگلو در ضلع جنوبی شروع و به یکی از ورودی های فرعی باغ در ضلع شمالی ختم می شود.

بنا بر اسناد موجود و اعلام سازمان میراث فرهنگی کشور، سازنده باغ فین کاشان غیاث الدین جمشید کاشانی است که در زمان شاه عباس اول این باغ را طراحی و ساخته است.

اگر در راه کاشان هستید، بهترین اقامتگاه های سنتی و بوم گردی کاشان را اینجا بخوانید.

قسمت های مختلف باغ فین کاشان

باغ فین کاشان دارای بخش‌های مختلفی است که هر کدام در زمان یکی از شاهان ایران ساخته شده‌اند. در ادامه به قسمت های مختلف باغ فین کاشان می پردازیم.

معابر باغ

در وسط باغ یک محور طولی در جهت شمال شرقی-جنوبی وجود دارد و به ورودی اصلی باغ در قسمت شمالی ختم می شود. یکی از گذرهای اصلی باغ، گذر شرقی غربی است که در دو طرف آن کتابخانه امیرکبیر و موزه ملی کاشان قرار دارد. عمارت سردار در گذر شمالی جنوبی را هم می توانید ببینید.

از جنوب به شمال گذرگاهی فرعی وجود دارد که از ابتدای عمارت اشترگلو شروع شده و به ورودی فرعی باغ در قسمت شمالی منتهی می شود.

حوضچه حبابی باغ فین

یکی از شگفت انگیزترین قسمت های باغ فین کاشان حوض جوشان است. کف این حوض کاشی کاری بود و آنقدر زیبا بود که فکر می کردی یکی از فرش های کاشان روی آن است. در اوایل سلطنت رضاشاه پهلوی کاشی های کف حوض جوشان فین کاشان توسط غارتگران با کمک شخصی به نام نایب حسین کاشی برداشته شد و به باغ شخصی منتقل شد.

اما از آنجایی که سیستم کاشی بسیار پیچیده بود، نتوانستند آن را آنطور که باید نصب کنند و بنابراین اصلاً کار نمی کرد. به استثنای چند کاشی که متأسفانه گم شدند، بقیه به موزه لوور پاریس فروخته شد.

استخر حباب چگونه کار می کند

حوض جوشان باغ فین کاشان 160 سوراخ دارد که روزگاری هرکدام نماد یکی از گل های فرش بوده است. این سوراخ ها به گونه ای کار می کنند که وقتی آب از سوراخ اول بیرون می ریزد، سوراخ دوم مکش را انجام می دهد، بنابراین نیمی از سوراخ ها برای پاشش آب و نیمی دیگر برای مکش در دسترس هستند.

مرتبط:  چرا با گوشی نمیتونم کارت به کارت کنم

جالب است بدانید که با توجه به اینکه آب از طریق این فواره ها به صورت یکسان وارد و خارج می شود، هرگز آب از حوض جاری نخواهد شد.

حوض دوازده فواره

حوض دوازده چشمه باغ فین کاشان در زمان محمدشاه قاجار ساخته شده و در واقع حوضی نهر مانند با آبنما است. این برکه یکی دیگر از شگفتی های باغ فین کاشان است. همانطور که آب به داخل حوض می ریزد، لوله های سفالی (لوله های سفالی) آب را به دوازده فواره می ریزند، بنابراین فواره ها همیشه حباب دارند.

اگر از خواندن شگفتی های باغ فین لذت می برید، تاریخچه مسجد شیخ لطف الله نیز شما را به وجد خواهد آورد.

کلبه صفویه

کوشک صفوی که به آن مبل عباسی نیز گفته می شود در زمان شاه عباس اول ساخته شده است.این بنای دو طبقه در ابتدا محل جشن و سرگرمی بوده است. کوشک در اصل کاخی کوچک است که در تقاطع محورهای اصلی باغ فین کاشان ساخته شده است.

این کاخ کوچک به شکل چهار گوش است و حوض بسیار زیبایی در مرکز خود دارد. در ورودی این عمارت، تابلوهای رنگ پریده رضا مصور کاشی را می بینید.

متأسفانه بخشی از این تابلوهای تاریخی بر اثر زلزله و قسمتی دیگر بر اثر حمله افغانها آسیب دیده و در دوره قاجاریه از ریشه آن را بریده و کاملاً با گچ پوشانده اند.

عمارت سردار

عمارت سردار ساختمانی دو طبقه است که در ابتدای باغ فین کاشان می توانید آن را ببینید. این عمارت در دوره صفویه ساخته شده و دارای تالار است که وظیفه آن ارتباط نمای بیرونی باغ با فضای داخلی باغ است.

در طبقه همکف عمارت سردار سالنی را می بینید که گردشگران زیادی در آن منتظر هستند و از معماری آن لذت می برند. راهروهای ورودی و اتاق های جانبی درست از جلوی دهلیز قرار گرفته اند و این عمارت باشکوه علاوه بر تالار بزرگ، ایوان های وسیعی دارد که چشم انداز کاملی از چهار طرف باغ فین کاشان را به نمایش می گذارد.

اتاق پادشاه

تالار سلطنتی به دستور محمد شاه قاجار ساخته شد و به تالار پنج دری و تالار کمربندی معروف است. دلیل این نام گذاری وجود 5 پنجره یا در است که رو به حیاط هستند و در این اتاق روزنه هایی وجود دارد که به صورت عمودی باز می شوند و به صورت کشویی باز می شوند. در طرفین این بنای زیبا گوشواره هایی به اصطلاح وجود دارد که برای خدمه در نظر گرفته شده بود و برای مراسم استفاده می شد.

بر روی 5 در یا پنجره ارسی تالار تشریفات سلطنتی، نیم‌چوب‌هایی وجود دارد که از چوب‌ها در برابر موریانه محافظت می‌کرد. یکی از زیباترین جنبه های این سازه، شیشه های رنگی اتاق است و یکی از دلایل اصلی استفاده از آنها در کنار زیبایی، دفع حشرات است.

کلبه قاجاری

در سال ۱۱۸۹ میلادی به دستور فتحعلی شاه قاجار کلبه قاجار در باغ فین کاشان ساخته شد که به «گردن شتر فتحعلی شاهی» یا «مبل فتحعلی شاهی» نیز معروف است. برخی از قسمت های مختلف کوشک قاجار عبارتند از: باخ حوضخانه، چهار طاقی با حوض جوشان، شاه نشین و صفه، چهار ایوان سرپوشیده.

این بنا دارای دو حیاط خلوت در ضلع شمالی و جنوبی است که دارای چندین اتاق نیز می باشد. در سقف کلبه قاجار نقاشی هایی از «صنیع الملک غفاری» را می بینید که بر اثر رطوبت و بی توجهی از بین رفته اند. پس از سال ها تصویری از این تابلو در آلبوم گردشگری فرانسه یافت شد و از این رو استاد «مطیفی فر» برای مرمت آن اقدام کرد.

نقاشی های بالای حوض قاجار به جشن های سلطنتی، صحنه های شکار، رویدادهای باغ و داستان های قرآنی اختصاص دارد و در اطراف ایوان نیز تصاویری از 18 پسر فتحعلی شاه قاجار مشاهده می شود.

پاسارگاد یکی از معروف ترین جاذبه های تاریخی ایران است. پاسارگاد معماری و تاریخ خاصی دارد که می توانید در اینجا بخوانید.

منبع زنان (مرکز توزیع آب)

آبنمای زنانه که امروزه به آن چایخانه می گویند در کنار کلبه قاجار قرار دارد. از اینجا آب ورودی به باغ به سه قسمت اصلی تقسیم می شود و به حوض جوشن، حوض صفوی و حوض قاجار می رود.

تامین آب توسعه چشمه غنی یا آب اسپلیت از طریق لوله های سفالی (لوله های سفالی) می باشد. این لوله ها آب را از چشمه سلیمانیه به شطراقلوی یا کوشک صفوی هدایت می کنند.

منبع سلیمانیه

چشمه سلیمانیه که به آن چشمه فین نیز می گویند، در واقع منبع تامین آب جاری حوض ها و استخرهای باغ فین کاشان است. این چشمه که از صخره ای در غرب کاشان سرچشمه می گیرد و کوه «دندان» نامیده می شود، قدمتی در حدود هفت هزار سال دارد.

برخی از ویژگی های این منبع باعث شد که آن را معجزه حضرت سلیمان بدانند، اما باید بدانید که هیچ سند تاریخی برای اثبات این ادعا وجود ندارد.

آب جوش چشمه سلیمانیه حدود 360 لیتر در ثانیه است و هرگز با بارندگی سالانه تامین نمی شود. جالب است بدانید دمای آب در طول سال تغییری نکرده و همیشه ۲۵ درجه سانتیگراد است. آب چشمه سلیمانیه یا چشمه فین بسیار نرم و زلال است اما قابل شرب نیست.

حمام های باغ پره دار

در معماری باغ فین کاشان دو حمام شامل حمام صفوی و شاهی ساخته شده است. در ادامه نگاهی به این دو سرویس بهداشتی خواهیم داشت.

حمام سلطنتی

در سال 1189 هجری قمری حمام شاهی به دستور فتحعلی شاه قاجار ساخته شد. در زمان ساخت حمام کوچکی برای خدمه در نظر گرفته شده بود که افراد عادی نیز می توانستند در روزهای خاصی از هفته از آن استفاده کنند.

حمام سلطنتی دارای بخش‌های مختلفی است که از آن جمله می‌توان به راهرو، راهرو جانبی برای ارسال اشیا، سردر و تالار اصلی حمام اشاره کرد. در حیاط اصلی حمام قسمت هایی از قبیل حجامت، حجامت، آبگرم، آب سرد، خزانه و نیم آب انبار وجود دارد.

دیوارهای حمام شاهی از ساروج ساخته شده است و به همین دلیل عایق خوبی در برابر رطوبت است و به همین دلیل پس از گذشت سال ها هنوز پایه ها و دیوارهای بنا سالم مانده است. روشنایی حمام نیز توسط سوراخ های سقف تامین می شود.

اگر باغ فین شما را شگفت زده کرد، بد نیست سری به داستان باغ شاهزاده بزنید که بهشتی است در میان کویر خشک.

حمام صفوی

حمام یا حمام کوچک صفویه در واقع محل کشته شدن امیرکبیر است به همین دلیل به این حمام حمام امیرکبیر نیز می گویند. حمام صفوی در سال 882 هجری قمری ساخته شده و بیشتر قسمت های آن شبیه حمام بزرگ یا حمام شاهی است.

یکی از مهم‌ترین و زیباترین بخش‌های حمام صفوی، هفت کاشی خزانه است که قدمت آن به ۵۰۰ سال پیش می‌رسد.

باغ کریمخانی

در قسمت جنوب غربی باغ فین کاشان حیاط خلوتی به دستور کریم خان زند ساخته شد که به آن حیاط خلوت کریم خانی می گویند. این حیاط پشتی شامل اتاق های 5 دری، حیاط کوچک و اتاق های ساده است و در دو طرف حیاط اتاق هایی به هم پیوسته وجود دارد.

برج و حصار باغ

یکی از مهم ترین ویژگی های باغ فین کاشان برج و بارو مستحکم آن است که آن را به قلعه ای غیر قابل نفوذ تبدیل کرده است. این برج و این بارو علاوه بر ایجاد امنیت، شکوه و عظمتی شاهانه به باغ بخشیده است.

حصار اصلی باغ با 4 برج در دوره صفویه ساخته شد که بعدها قسمت هایی از آن تخریب شد. در زمان قاجار، 3 برج دیگر به حصار مرزی باغ فین کاشان اضافه شد.

موزه ملی کاشان

در سال 1346 شمسی موزه ملی کاشان بر روی خرابه‌های ساختمان منزوی نظام‌الدوله در ضلع شمالی باغ ساخته شد.

زم الدوله که داماد فتحعلی شاه بود، از باغ فین کاشان به عنوان محل سکونت و دادگستری استفاده کرد و از این رو حرمسرای خود را در محوطه ای خارج از باغ به نام نظام الدوله بنا کرد. بازنشستگی. موزه ملی کاشان 300 متر مربع مساحت دارد و در یک طبقه ساخته شده است.

این موزه دارای تعدادی اتاق بزرگ و کوچک و یک زیرزمین است و به سه بخش اصلی صنایع دستی، باستان شناسی و مردم شناسی تقسیم می شود. در این موزه علاوه بر سفال های قبل از ظهور اسلام، اشیاء سرامیکی، لوازم التحریر و پوشاک نیز نگهداری می شود.

از جذاب ترین قسمت های موزه کاشان می توان به اشیایی اشاره کرد که در کاوش های شهرهای لرستان، شوش، اسماعیل آباد و تپه سیلک به دست آمده است.

اگر به موزه ها و گشت و گذار علاقه دارید، فهرست کامل بهترین موزه های ایران به همراه جاذبه های آنها را در این مجله بخوانید.

پایدار

در کنار موزه ملی کاشان اصطبلی وجود دارد که در متون باستانی به آن اشاره ای نشده است و به همین دلیل معلوم نیست که چگونه شکل گرفته و چه زمانی ساخته شده است. در اسنادی مانند طرح ماکسیم سیرو در کتاب کاروانسرای ایران و بناهای کوچک از این اصطبل یاد شده است و گمان می رود قدمت آن به دوره ساخت نظام الدوله بازمی گردد.

کتابخانه

در ضلع شرقی باغ فین کاشان عمارت بادگیر قرار دارد که اکنون کتابخانه فین کاشان است. این بنا احتمالاً در زمان قاجار به محور متقاطع باغ اضافه شده و از سال 1334 به کتابخانه امیرکبیر شهرت یافته است.

بهترین زمان برای بازدید از باغ فین کاشان

باغ فین کاشان چیزی کمتر از زیبایی ندارد و درختان باغ در کنار فواره ها و حوض های جوشان زیبایی آن را چندین برابر کرده است. بنابراین اگر سرسبزی باغ را دوست دارید، بهترین زمان برای بازدید از باغ فین کاشان ممکن است بهار و تابستان باشد. اگرچه این باغ کنجکاوی های زیادی در پاییز و زمستان برای شما در نظر گرفته است.

جاذبه های گردشگری اطراف باغ فین

حالا که برای بازدید از باغ فین کاشان آمده اید، خوب است از جاذبه ها و مکان های دیدنی اطراف باغ دیدن کنید. در ادامه به معرفی برخی از مهم ترین مکان های دیدنی اطراف باغ فین کاشان می پردازیم.

تپه ابریشم

در خیابان امیرکبیر تپه ای باستانی وجود دارد که اولین نشانه تمدن شهری در بخش مرکزی ایران به شمار می رود و به آن «تپه سیلک» می گویند. بقایای ارزشمندی از زندگی باستانی از جمله سفال در این تپه کشف شده است.

خانه طباطبایی

خانه طباطبایی ها در محله تاریخی سلطان امیر احمد قرار دارد و به دلیل استفاده از عناصر معماری ایرانی نمونه بسیار ارزشمندی است. این خانه دارای تزئینات فوق العاده ای مانند گچبری و پنجره های بزرگ و ارسی های زیبا است که اصالت معماری ایرانی اسلامی را نشان می دهد.

مسجد و مدرسه آقا بزرگ

مسجد و مدرسه آقا بزرگ به دلیل داشتن عناصر زیبای معماری و تزئینات متنوع یکی از جاذبه های گردشگری مهم اطراف باغ فین کاشان است. این مسجد و مدرسه از فضاهای مختلف بسته، باز و نیمه باز تشکیل شده و منظره ای باشکوه ارائه می دهد.

حمام سلطان امیر احمد

حمام سلطان امیر احمد از نظر معماری و تزئینات داخلی نمونه بسیار منحصر به فردی است. همچنین می توانید یکی از زیباترین گنبدهای ایران را در پشت بام این حمام ببینید. این حمام زیبا در اصل شامل دو حمام بزرگ و کوچک بوده و در سال 1355 به ثبت ملی رسیده است.

رستوران های اطراف و اطراف باغ فین کاشان

در اطراف باغ فین کاشان رستوران های معروف و شناخته شده ای وجود دارد که هر کدام غذاهای سنتی و اصیل ایرانی سرو می کنند و گردشگران به دلیل نزدیک بودن این رستوران ها به باغ فین کاشان، آنها را برای صرف غذا انتخاب می کنند. از بهترین رستوران های اطراف و نزدیک باغ فین کاشان می توان به موارد زیر اشاره کرد.

رستوران بهشت ​​باغ کاشان; کاشان پشت باغ فین

رستوران اکبرجوجا شعبه کاشان; کاشان، خیابان امیر کبیر، میدان امیره، ابتدای فین بزرگ، روبروی شهرداری منطقه 4

فست فود توت فرنگی کاشان; کاشان، انتهای خیابان امیرکبیر، نزدیک باغ فین

اجاره و رزرو هتل در کاشان

کاشان شهری سنتی است و یکی از بهترین مقاصد گردشگری برای بازدید از مکان تاریخی مهمی مانند باغ فین کاشان خواهد بود. اگر قصد سفر به کاشان را دارید، هتل های سنتی و اقامتگاه های بوم گردی جاباما می توانند بهترین انتخاب برای شما باشند. در این اقامتگاه ها می توانید روزهای خوشی را سپری کنید و در عین حال از زیبایی های شهر لذت ببرید.

پاسخ به سوالات متداول در مورد باغ فین

آیا باغ فین کاشان جمعه ها باز است؟

باغ فین کاشان همه روزه از ساعت 9 صبح تا 16 پذیرای گردشگران است.

باغ فین کاشان کجاست؟

باغ فین کاشان در استان اصفهان و در بخش مرکزی شهر کاشان و در خیابان امیرکبیر واقع شده است.

آیا باغ فین در دوران کرونا باز است؟

با توجه به شیوع کرونا، مسئولان باغ فین کاشان ممکن است در روزهای خاصی تصمیم به تعطیلی آن بگیرند، بنابراین پیشنهاد می کنیم قبل از سفر از باز بودن باغ اطمینان حاصل کنید.

نحوه کار حوض جوشان باغ فین چگونه است؟

حوض حبابی باغ فین کاشان دارای 160 سوراخ است که در گذشته محل گلهای فرش بوده و نیمی از آنها نقش فواره و نیمی دیگر آب را می مکند و به این ترتیب آب در حوض جاری می شود اما چون تعادل رعایت می شود. آب در حوض هرگز سرریز نخواهد شد.

سازنده باغ فین چه کسی است؟

بر اساس اطلاعات سازمان میراث فرهنگی، غیاث الدین جمشید کاشانی طراح و سازنده باغ فین کاشان بوده است.

مهمترین وقایع تاریخی باغ فین چیست؟

قتل امیرکبیر مهمترین و تلخ ترین واقعه تاریخی است که در باغ فین کاشان رخ داده است.

امیر کبیر در چه سالی و چطور به قتل رسید؟

امیرکبیر در سال 1230 شمسی در حمام عمومی فین کاشان به دست مخالفانش کشته شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا