چرا بعد از زدن واکسن باید مایعات بخوریم

پس از واکسینه شدن

مراقب باشید: ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما باید حدود 15 دقیقه پس از تزریق واکسن شما را تحت نظر داشته باشد تا مطمئن شود که واکنش فوری نشان نمی دهید. لازم به ذکر است که واکنش شدید بسیار نادر است.

برای عوارض جانبی آماده باشید: واکسن‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که بدون خطر بیمار شدن، ایمنی ایجاد کنند. در حالی که ایجاد ایمنی بدون عوارض جانبی طبیعی است، داشتن علائم خفیف تا خفیف نیز طبیعی است که در عرض چند روز خود به خود از بین می روند.

برخی از علائم خفیف تا خفیف که ممکن است پس از واکسینه شدن تجربه کنید عبارتند از:

درد بازو در محل تزریق

تب خفیف

خستگی

سردرد

درد عضلانی یا مفصلی

لرز

دفع و اسهال

اگر علائم بیش از چند روز ادامه داشت یا اگر واکنش شدیدتری را تجربه کردید، با پزشک خود تماس بگیرید.

صبور باشید: ایجاد ایمنی زمان می برد. شما دو هفته پس از دریافت دوز دوم واکسن فایزر-بیونتک یا واکسن مدرنا، 15 روز پس از دریافت دومین دوز واکسن AstraZeneca، یا دو هفته پس از اولین دوز واکسن جانسون، کاملاً واکسینه خواهید شد.

از خود و دیگران محافظت کنید: اگرچه همه این واکسن‌ها در محافظت از افراد در برابر اشکال شدید ویروس کرونا بسیار مؤثر هستند، اما ما هنوز در حال یادگیری هستیم که آیا یک فرد واکسینه شده، بدون هیچ علامتی، همچنان می‌تواند حامل ویروس باشد یا خیر. بنابراین، رعایت توصیه‌های ایمنی و بهداشتی برای محافظت از خود و دیگران، از جمله عدم حضور در مکان‌های شلوغ، فاصله‌گذاری اجتماعی، شستن دست‌ها و استفاده از ماسک ضروری است.

مهشید طهماسبی، دکتر داروساز گفت: بر اساس اطلاعات موجود از منابع معتبر علمی مانند CDC، پایگاه UpToDate و آخرین یافته های علمی روز، عوارض موضعی و سیستمیک (مربوط به کل بدن) پس از دریافت واکسن شایع است. و نشان می دهد که بدن ایمنی ایجاد می کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از علوم پزشکی شیراز، این پزشک داروساز ادامه داد: عوارض موضعی و سیستمیک تزریق واکسن می تواند شامل مواردی مانند درد در محل تزریق، بزرگ شدن غدد لنفاوی زیر بغل در همان سمت محل تزریق واکسن باشد. ، تب، خستگی و سردرد.

طهماسبی خاطرنشان کرد: این موارد می تواند بر توانایی فرد برای انجام فعالیت های روزانه تأثیر بگذارد، اما باید ظرف چند روز برطرف شود. اگرچه ممکن است برخی از افراد پس از دریافت واکسن دچار عوارض جانبی نشوند.

وی با بیان اینکه درد، قرمزی و تورم در محل تزریق به عنوان علائم موضعی در همه افراد دیده نمی شود، گفت: خستگی، سردرد، دردهای عضلانی، لرز، تب، حالت تهوع و… بخشی از علائم سیستمیک هستند، اما این علائم هنوز در همه افراد مشترک نیست.

این داروساز گفت: برای کنترل عوارض موضعی مانند درد در محل تزریق یا سیستمیک پس از تزریق واکسن می توان از مسکن ها و تب بر از جمله داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن، ناپروکسن، دیکلوفناک یا استامینوفن استفاده کرد. بودن

طهماسبی در عین حال خاطرنشان کرد: استفاده از این داروها برای اهداف «پیشگیری» و «قبل از واکسیناسیون» به دلیل تأثیر نامشخص بر پاسخ ایمنی میزبان به واکسن توصیه نمی شود.

وی در خصوص راهکارهای کمک به بهبود عوارض ناشی از تزریق واکسن گفت: برای کاهش درد و ناراحتی در محل تزریق می توان یک حوله تمیز، خنک و مرطوب را روی محل تزریق قرار داد و به آرامی بازو را نرم کرد.

طهماسبی گفت: برای کاهش تب به افراد توصیه می شود مایعات فراوان به ویژه آب بنوشند و لباس مناسب بپوشند.

این کارشناس مسائل دارویی در عین حال خاطرنشان کرد: در صورت بروز علائم در افراد پس از تزریق واکسن باید با پزشک تماس گرفته و از او مشاوره بگیرند.

مرتبط:  چرا نباید از تعریف افراد نادان خوشحال شویم

طهماسبی این علائم را شامل افزایش قرمزی یا حساسیت در محل تزریق پس از 24 ساعت که از دریافت واکسن می گذرد، ادامه عوارض عمومی برای چندین روز و یا تشدید این علائم دانست.

انتهای پیام

مهنوش صاحبدل در گفت وگو با ایسنا، درباره نحوه تغذیه قبل و بعد از واکسیناسیون کرونا، اظهار کرد: برای تزریق واکسن کرونا نیازی به رژیم غذایی خاصی نیست، اما بهتر است قبل و بعد از واکسیناسیون برخی مواد غذایی مصرف شود یا از مصرف آن خودداری شود. برای به حداقل رساندن علائم و عوارض احتمالی ناشی از واکسیناسیون و تقویت سیستم ایمنی باید از مصرف آن پرهیز کرد.

وی با اشاره به لزوم مصرف بیشتر غذاهای ضدالتهابی، افزود: رژیم غذایی سالم که در طولانی مدت دنبال شود، پاسخ ایمنی بدن را بهبود می بخشد و به مبارزه بهتر با عفونت ها و تقویت پاسخ ایمنی به واکسیناسیون کمک می کند.

سرپرست گروه تقویت تغذیه مرکز بهداشت خوزستان گفت: مصرف بیشتر مواد غذایی تازه و طبیعی مانند میوه ها، سبزیجات، ماهی های روغنی، مغزها و دانه ها به عملکرد بهتر سیستم ایمنی بدن کمک می کند زیرا با مصرف این غذاها التهاب کمتری در بدن ایجاد می شود. بدن .

صاحبدل گفت: خوردن غذاهای ضد التهاب نیز بعد از واکسیناسیون کمک کننده است. به عنوان مثال زردچوبه خاصیت ضد التهابی دارد و این ادویه را می توان به غذا اضافه کرد یا در چای مصرف کرد.

وی افزود: ماهی نیز یک ماده غذایی ضد التهاب است. همه انواع ماهی دارای امگا 3 به عنوان یک عامل ضد التهابی خوب هستند.

رئیس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان گفت: گردو، بادام، گردو و روغن زیتون فرابکر مواد غذایی ضد التهاب هستند.

وی با اشاره به مواد مغذی تقویت کننده سیستم ایمنی گفت: مصرف مواد غذایی بسیار مغذی حاوی انواع ویتامین ها و مواد معدنی به ویژه روی و ویتامین C به سیستم ایمنی بدن کمک می کند، البته این بدان معنا نیست که مصرف مکمل ها باعث بهبود اثربخشی واکسن می شود. منابع غذایی حاوی ریزمغذی ها شامل انواع میوه ها و سبزیجات تازه فصلی و لبنیات می باشد.

صاحبدل افزود: تامین آب کافی برای بدن قبل و بعد از تزریق واکسن کووید 19 بسیار مهم است. مصرف مایعات کافی نه تنها عملکرد بدن را در شرایط جدید واکسیناسیون بهبود می بخشد، بلکه از فشار خون در افرادی که عموماً از تزریق یا واکسن می ترسند جلوگیری می کند.

وی گفت: افراد مبتلا به بیماری های قلبی عروقی، فشار خون یا بیماری های ریوی در خصوص میزان مایعات مصرفی با پزشک خود مشورت کنند.

رئیس گروه تقویت تغذیه مرکز بهداشت خوزستان گفت: غذاهای آبکی مانند میوه، سبزی، سوپ و آبگوشت علاوه بر کمک به تامین آب بدن، سیستم ایمنی بدن را نیز تقویت می کند.

وی افزود: در صورت تب بعد از واکسیناسیون کرونا، مصرف مایعات فراوان توصیه می شود.

صاحبدل با اشاره به غذاهایی که در دوره واکسیناسیون باید از مصرف آنها پرهیز کرد، گفت: از مصرف غذاهای فرآوری شده نه تنها در زمان واکسیناسیون بلکه در طول سال نیز باید خودداری کرد. از غذاهای فرآوری شده مانند فست فود، غذاهای سرخ شده و غذاهای کنسرو شده که معمولاً باعث ایجاد التهاب در بدن می شوند، باید اجتناب شود.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. خیلی مقاله خوبی بود. من خودم بعد از زدن واکسن به این موضوع فکر نمی‌کردم. حتما باید به مایعاتمون توجه کنیم تا بهتر از بدنمون مراقبت کنیم.

  2. منم واکسن زدم. این مقاله خیلی خوب بود. حتما باید مایعات زیادی بخوریم. اما برا من که همیشه آب زیاد می‌خورم، این کار سخت نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا