چرا بذر گردو کپک میزند

مشکی

سفید

سبز

آبی

قرمز

نارنجی

رنگ بنفش

طلایی

مراجعه: 1247656

سوال

پاسخ

با سلام
کپک هایی که روی گردو و پسته و انواع آجیل رشد می کنند و رویه بیدمشکی و رنگ تیره دارند بسیار خطرناکتر از کپک های میوه هستند. زیرا ماده ای ترشح می کنند که گاهی باعث ناهنجاری های مادرزادی و تغییرات ژنتیکی می شود یا سرطان زا هستند. نگهداری آجیل و میوه‌های خشک مانند گردو در مکان‌های مرطوب باعث کپک زدن و قارچ‌کشی آن‌ها می‌شود که این امر نیز منجر به تغییر ظاهر، بو و طعم نامطبوع می‌شود. در صورت وجود قالب استفاده نکنید.
موفق باشید.

مشاور: خانم سلیمی سوال: سه شنبه 1393/04/12 | پاسخ: چهارشنبه 1393/12/05 | | مجوز 39 ساله تغذیه تعداد بازدید: 10787 بار

برچسب‌ها: آجیل کپک زده

آخرین توصیه

برای خیلی از ما این مسئله پیش آمده که حتی وقتی غذا یا میوه ای را در یخچال نگه داشته ایم، باز هم کپک زده و مجبور شدیم آن را دور بریزیم. خیلی از ما نمی دانیم چه کنیم که موادغذایی در یخچال و یا محیط آشپزخانه کپک نزنند. با دکتر ابوالفتح شجاعی، فوق تخصص میکروبیولوژی مواد غذایی، در همین رابطه گفتگو کرده ایم.

قالب چیست و چگونه و چرا ایجاد می شود؟

عوامل فساد قارچی به دو دسته کپک و مخمر تقسیم می شوند. کپک ها قارچ هایی هستند که اغلب باعث بیماری های خطرناک نمی شوند، اما گاهی اوقات زمانی که سیستم ایمنی ضعیف است می توانند بسیار خطرناک باشند. عاملی که باعث گسترش و افزایش آنها می شود رطوبت بیش از حد است و پختن نمی تواند سموم آنها را از بین ببرد. پس برای ایمنی و سلامت بیشتر بهتر است آن را دور بیندازید. 120000 گونه کپک وجود دارد که می تواند روی غذا رشد کند. 40 مورد از آنها بیماری زا هستند و بقیه ممکن است باعث مسمومیت غذایی شوند. برخی حتی ممکن است سرطان زا باشند.

اما برخی از آنها مفید بوده و در صنایع لبنی کاربرد دارند. در صورت مناسب بودن شرایط رشد، یعنی رطوبت و گرما، کپک ها به سرعت رشد می کنند و می توانند میوه ها و غذاها را از بین ببرند و آنها را غیرقابل خوردن کنند. قالب ها رنگ های مختلفی دارند، کرکی هستند و شبیه پنبه هستند. آنها با تولید آنزیم های متعدد باعث فساد مواد غذایی می شوند. برای فاسد شدن غذا و میوه باید کپک رشد کند و تغییرات فیزیکی و شیمیایی ایجاد کند به طوری که با ترشح آنزیم ها از یک طرف سختی غذا و رنگ آن را به هم بزند و از طرف دیگر آنها را اصلاح کند. طعم می دهد و به آنها طعم ترش می دهد.

قالب ها فرق داره؟

آره. کپکی که روی میوه ها از جمله گلابی و سیب رشد می کند، روی ترشی ها رشد نمی کند. قالبی که روی مربا ایجاد می شود عملکرد بیشتری دارد زیرا می تواند شکر را تجزیه کند. رشد کپک روی نان می تواند بسیار خطرناک باشد. کپک هایی که روی گردو، پسته و انواع دیگر آجیل رشد می کنند بسیار خطرناک تر از کپک روی میوه هستند. زیرا ماده ای ترشح می کنند که گاهی باعث نقص مادرزادی و تغییرات ژنتیکی می شود یا سرطان زا است.

چگونه از کپک زدن نان جلوگیری کنیم؟

از آنجایی که کپک در نان می تواند ریشه بزند و در بافت نان نفوذ کند، بسیار خطرناک تر است. پس وقتی نان ها لایه لایه شد و یکی از لایه ها کپک زد، همه نان ها را باید دور بریزید زیرا قالب به همه قسمت های دیگر نفوذ کرده است. بنابراین نباید نان ها را قبل از خنک شدن کامل تقسیم کنید.

مرتبط:  چطور با خیار قلب درست کنیم

زیرا حرارت نان باعث کپک زدن زودرس می شود. تجمع نان داغ قبل از سرد شدن باعث تغییر ظاهر، کهنگی زودرس، تسریع کپک زدن و بیماری های گوارشی می شود. بنابراین برای جلوگیری از کپک زدن نان باید آن را در کیسه های پلاستیکی دربسته و در فریزر نگهداری کنید. حتی یخچال باعث ایجاد نان کهنه و کپک زده می شود. بهتر است نان را در پارچه های سفید و بی رنگ بپیچید تا پارچه های پلاستیکی چون رطوبت پارچه وجود ندارد و ماندگاری نان بیشتر است.

با میوه چه کنیم؟

حتی اگر میوه ها در یخچال هم شسته شوند، به دلیل آبی که به تدریج در میوه ها جمع می شود و همچنین رطوبت دائمی یخچال، کپک می زنند. اگر یک تکه اسفنج را در قابلمه قرار دهید، رطوبت و آب را جذب می کند و از کپک زدن جلوگیری می کند. بنابراین، میوه ها را نباید برای مدت طولانی نگهداری کرد. میوه ها را بعد از شستن در جای خنک کاملا خشک کنید و در ظرف دربسته قرار دهید تا ماندگاری بیشتری داشته باشند و کپک نزنند.

اگر میوه ای خیلی رسیده و لک دار است باید از میوه های دیگر جدا شود و وقتی میوه کپک زد باید آن را از میوه های دیگر جدا کرد و کل میوه را دور انداخت. جدا كردن قسمتي از ميوه كپك زده و مصرف قسمتهاي ديگر دليلي بر سلامت آن قسمت نيست. بنابراین اگر میوه کپک زده است، تمام میوه ها را دور بریزید. پوره میوه راه دیگری برای نگهداری طولانی مدت میوه است.

آیا برداشتن مقداری از پنیر و کره کپک زده و استفاده از بقیه اشکالی ندارد؟

پنیر کپک زده خطرناک است زیرا حاوی میکروب های دیگری است که می توانند باعث زخم معده شوند. در مورد پنیر هم می توانید قسمت کپک زده را بردارید و بقیه را استفاده کنید. اما کره کپک زده بسیار خطرناک تر است زیرا کپک کره را تجزیه می کند، کره اکسید می شود و حتی خطر سکته را به همراه دارد. به طور کلی چربی های اکسید شده بسیار خطرناک هستند.

با قالب خمیر و مربا چه کنیم؟

یکی از دلایل کپک زدن مربا این است که کاملا پخته نشده است. به علاوه اگر میزان شکر مربا کمتر از 27 درصد باشد معمولا کپک می زند. استفاده از ظروف مناسب درب دار که هوا به داخل آن راه نمی دهد برای حفظ مربا بسیار موثر است و می تواند از تشکیل کپک روی آن جلوگیری کند. اگر مربا کپک زد می توانید یک لایه بردارید و بقیه مربا را دوباره بپزید. برای تهیه مربا بهتر است از قاشق چوبی استفاده کنید.

روش دیگری که از کپک زدن جلوگیری می کند استفاده از کاغذ پرگامونی یا کاغذ پخت است که می توان آن را روی سطح مربا قرار داد که از رسیدن هوا به مربا جلوگیری می کند و از کپک زدن آن جلوگیری می کند. برای جلوگیری از کپک زدن پاستا، می‌توانید لایه‌ای از روغن را روی سطح آن بمالید که اکسیژن رسانی را متوقف کرده و از تشکیل کپک جلوگیری می‌کند.

در این صورت حتی نیازی به گذاشتن خمیر در یخچال نیست و می توان آن را در خارج از خانه نگهداری کرد. برای جلوگیری از کپک زدن آب و سرکه باید توجه داشته باشید که روی لیوان از این مواد پر شده و هوا وجود نداشته باشد. این لیوان ها را در ظرف بزرگی پر از آب قرار دهید و روی آتش بگذارید تا آب بجوشد. این شیشه ها را به مدت 6 دقیقه بجوشانید تا تمام سلول های رشد کپک در آب و سرکه از بین بروند.

موضوع

متن شما

گروه بندی

سالن

سوال مورد نظر

گزینه ها

*لطفا قبل از عضویت در ایجاد موضوعات و نظرسنجی دقت کنید زیرا امکان ویرایش یا حذف محتوا پس از انتشار وجود ندارد. علاوه بر این، شما باید قوانین و مقررات Ninisite را رعایت کنید.

مرتبط:  چرا به اتانول سوخت سبز می گویند

صرفه جویی

انصراف دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا