چرا اصلاح طلبان رد صلاحیت شدند

منبع تصویر: Getty Images

انتخابات ریاست جمهوری 1400 پس از رد صلاحیت چهره های شناخته شده اصلاح طلب و «اصولگرایان معتدل» صحنه رقابت چهار کاندیدای اصولگرا و دو چهره نزدیک به اصلاح طلبان شد. این در حالی است که ابراهیم رئیسی به عنوان کاندیدای اصلی جریان های اصولگرا معرفی شد و سعید جلیلی، علیرضا زاکانی و امیرحسین قاضی زاده هاشمی نیز مورد حمایت برخی جریان های اصولگرا هستند. محسن رضایی نیز به عنوان استقلالی در رقابت های انتخاباتی حضور دارد. هم عبدالناصر همتی و هم محسن مهرعلی زاده از نزدیکان اصلاح طلبان شناخته می شوند اما تکلیف نهایی حمایت از گروه های اصلاح طلب هنوز مشخص نشده است.

ابراهیم رئیسی; چهار دهه در دستگاه قضایی عضو کمیسیون چهار نفره اعدام زندانیان سیاسی

منبع تصویر: Getty Images

ابراهیم رئیسی الساداتی، 61 ساله، معروف به رئیسی، ابتدا در مشهد و از سن 15 سالگی در قم به تحصیلات دینی پرداخت. سوابق زیادی از حضور وی در مبارزه با حکومت شاه در دست نیست و خود وی اظهار داشته است که از آیت الله خامنه ای که در ایرانشهر در تبعید بودند عیادت کرده است.

18 ساله بود که انقلاب اسلامی به پیروزی رسید و در سال 1358 از جمله روحانیون جوانی بود که به دستور آیت الله خمینی «برای سامان دادن به اوضاع» و مقابله با بازماندگان رژیم باستانی و گروه های جدید به مسجد سلیمان رفتند. انتقاد از رژیم در 20 سالگی به سمت دادستان ناحیه کرج منصوب شد. در دهه 60 دادستان همدان و سپس معاون دادستان تهران شد.

آقای رئیسی در اوایل دهه 60 با جمیله علم الهادی، دختر احمد علم الهادی، امام فعلی مشهد ازدواج کرد. رسیدگی به مرحله سوم پرونده انفجار نخست وزیری یکی از پرونده های حساسی بود که در دهه 60 به وی سپرده شد، اما این پرونده به دستور آیت الله خمینی بسته شد.

عضویت در کمیته چهارنفره تعیین سرنوشت زندانیان سیاسی توسط آیت الله خمینی، بنا بر برخی گزارش ها اعدام هزاران نفر با تصمیم این کمیته چهار نفره جنجالی ترین قسمت سفر ایشان در امور قضایی است. .

در دوره رهبری آیت الله خامنه ای، ابراهیم رئیسی که از اعضای جریان راست محسوب می شد، به دادستانی انقلاب تهران ارتقا یافت و به مدت پنج سال در این سمت باقی ماند.

وی از سال 1352 تا 1362 رئیس سازمان بازرسی کل کشور شد و در این مدت این سازمان گزارش هایی از جمله پرونده المکاسب را منتشر کرد. این سازمان در این مدت موارد جنایی را گزارش کرده که در آن نام اصلاح طلبان از جمله پتروپارس ذکر شده است.

این دوره مصادف با خصوصی سازی در ایران بود، اما آقای رئیسی که اکنون مخالف برخی سیاست های خصوصی سازی است، در این مدت هیچ اقدامی در قبال واگذاری شرکت های دولتی انجام نداد.

ابراهیم رئیسی در سال 1362 به عنوان معاون اول هاشمی شاهرودی رئیس قوه قضائیه منصوب شد و در زمان ریاست صادق لاریجانی نیز در این سمت باقی ماند. وی در سال 1372 دادستانی کل کشور شد و یک سال بعد پس از درگذشت عباس واعظی طبسی، تولیت آستان قدس رضوی جانشین وی شد.

فعالیت های سیاسی و حزبی آقای رئیسی از سال 1355 با عضویت در شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز تهران (یکی از نهادهای مؤثر محافظه کار) آغاز شد و در سال 1385 از جنوب به شورای خبرگان رهبری استان خراسان راه یافت.

وی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری سال 96 بود و پس از شکست در انتخابات، یک سال بعد به ریاست قوه قضائیه منصوب شد.

عبدالناصر همتی; از تبلیغات جنگ تا رئیس کل بانک مرکزی

منبع تصویر: Getty Images

عبدالناصر همتی در سال ۱۳۳۶ در کبودرآهنگ استان همدان به دنیا آمد. آقای همتی فعالیت اداری و سیاسی خود را از سال 59 در سازمان صدا و سیما آغاز کرد. وی در این دوره یکی از مسئولین تبلیغات جنگ نیز بود. وی تا سال 1377 مدیر کل شبکه خبر و تا سال 1378 معاون سیاسی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران بود.

آقای همتی سپس به مدت 12 سال به عنوان رئیس بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران خدمت کرد و از سال 1384 به مدت هفت سال مدیرعامل بانک سینا و سه سال در بانک ملی ایران بود.

وی پیش از اینکه با معرفی حسن روحانی رئیس کل بانک مرکزی شود، عضو کمیته اقتصادی شورای عالی امنیت ملی بود. آقای همتی در سال ۲۰۱۷ و مدتی پس از خروج آمریکا از توافق هسته ای و ایجاد اختلال در بازار ارز ایران، رئیس بانک مرکزی شد. آقای همتی از اعضای حزب کارگران سازندگی بود، اما قبل از کاندیداتوری ریاست جمهوری فعالیت چندانی در سیاست نداشت.

برخی از روش های تبلیغاتی آقای همتی با سایر کاندیداها متفاوت بوده است. از جمله سپیده شبستری، همسرش به عنوان نماینده در یک برنامه تلویزیونی شرکت کرد که پرداختن به آن و برخی از سخنان او موضوعی شد.

محسن رضایی; فرمانده سپاه، نامزد ناموفق در سه انتخابات

منبع تصویر: Getty Images

میرقائد رضایی سبزواری معروف به محسن رضایی 67 ساله است و در یکی از روستاهای شهر مسجد سلیمان به دنیا آمد که خانواده اش کوچ کردند. او در جوانی به همراه افرادی چون محمدباقر ذوالقدر، علی شمخانی و سید احمد آوایی گروه چریکی منصورون را تشکیل داد که یکی از هفت گروه سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی پس از پیروزی انقلاب 57 بود.

آقای رضایی یکی از اعضای کمیته 12 نفره ای بود که در زمستان 57 وظیفه تدوین اساسنامه سپاه را برعهده داشت و گفت که در اردیبهشت 58 واحد اطلاعات سپاه را تأسیس کرده و اولین فرمانده این یگان بوده است. وی در سال 60 با حکم آیت الله خمینی به فرماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منصوب شد و پس از استعفا از این سمت در سال 1355 به عضویت و دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب شد.

دوران طولانی فرماندهی محسن رضایی در سپاه بویژه در هشت سال جنگ ایران و عراق با عوارض زیادی همراه بود. از جمله درگیری بین سپاه و ارتش و اجرای برخی عملیات ها از جمله کربلای 4 با وجود درز اطلاعات.

آقای رضایی عملاً از سال 1356 فعالیت سیاسی خود را آغاز کرد و در انتخابات ششم مجلس شورای اسلامی نتوانست وارد مجلس شود. بر اساس خاطرات هاشمی رفسنجانی، وی در انتخابات ریاست جمهوری سال 76 نیز به فکر شرکت در انتخابات بود، اما این امر از سوی آیت الله خامنه ای منع شد.

محسن رضایی اولین بار در سال ۱۳۸۳ نامزد ریاست جمهوری شد، اما ۴۸ ساعت قبل از انتخابات انصراف داد. ایشان در سال های 88 و 92 نیز کاندیدای انتخابات بودند، شعار انتخاباتی آقای رضایی در سال 84 «دولت عشق»، سال 88 «دولت ائتلافی» بود. شعار آن در مسابقات سال 92 «سلام به زندگی» و «دولت فراگیر و جامعه امید» بود.

سعید جلیلی; از مذاکرات ناموفق تا تشکیل دولت در سایه

منبع تصویر: Getty Images

سعید جلیلی یکی از سه کاندیدای خراسانی در انتخابات سال 1400 و متولد 1344 است. آقای جلیلی تحصیلات ابتدایی خود را از طریق دانشگاه در مشهد به پایان رساند و در جریان جنگ هشت ساله ایران و عراق پای راست خود را از دست داد. تحصیلات آکادمیک او به دکتری معارف اسلامی و علوم سیاسی از دانشگاه امام صادق رسید و در سال 1360 از پایان نامه خود با عنوان «بنیاد اندیشه سیاسی اسلامی در قرآن» دفاع کرد.

وی از سال 1970 تا 1984 به عنوان رئیس اداره بازرسی وزارت امور خارجه، معاون اول ایالات متحده و معاون اروپا و ایالات متحده خدمت کرد. اگرچه جلیلی از سال ۱۳۵۸ «مدیر تحقیقات در حال انجام» در دفتر آیت‌الله خامنه‌ای بوده است، اما حساس‌ترین مسئولیت او مربوط به انتصاب رئیس جمهوری اسلامی در سال ۱۳۶۵ است که علی لاریجانی استعفا داد و محمود احمدی‌نژاد به عنوان منشی منصوب شد. شورای عالی امنیت ملی ; یک سال بعد علی خامنه ای او را به عنوان نماینده خود در این شورا معرفی کرد.

شهرت آقای جلیلی تا حد زیادی به سال‌هایی مربوط می‌شود که او در راس گروه مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران با قدرت‌های غربی بود و ایران با تحریم‌های فزاینده و قطعنامه‌های شورای امنیت مواجه شد.

در مورد عملکرد آقای جلیلی در مذاکرات هسته ای، انتقادات زیادی حتی از سوی سیاستمداران اصولگرا مانند علی اکبر ولایتی و علی اکبر صالحی وجود داشته است. از طرف های خارج از مذاکره، نقل قول های منفی زیادی درباره رفتار و اظهارات عجیب او مطرح شد.

مرتبط:  چرا هیچ چیز سر جای خودش نیست

اولین حضور انتخاباتی آقای جلیلی مربوط به انتخابات سال 92 است که با شعار حیات طیبه همراه بود. وی در این مدت پس از حسن روحانی و محمدباقر قالیباف از نظر تعداد آرای اعلام شده در رتبه سوم قرار گرفت.

آقای جلیلی بلافاصله پس از شکست در انتخابات 92 از سوی رهبر جمهوری اسلامی به عضویت مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب شد و یک سال بعد به عضویت شورای راهبردی روابط خارجی درآمد. وی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ یکی از حامیان ابراهیم رئیسی بود و پس از شکست نامزد مورد علاقه خود از تشکیل «دولت سایه» خبر داد که با واکنش های متعددی همراه بود.

علیرضا زاکانی; فرمانده جنبش دانشجویی که نماینده مجلس شد

منبع تصویر: Getty Images

علیرضا زاکانی نیز مانند سعید جلیلی در سال 44 به دنیا آمد. سایت جهان نیوز منتسب به زاکانی نوشت که وی در سن 15 سالگی وارد جنگ ایران و عراق شد و عمده فعالیت هایش در واحدهای «تخریب» و «اطلاعات و عملیات» بود. آقای زاکانی در سال ۱۳۴۷ از دانشگاه تهران وارد رشته پزشکی شد و ۹ سال بعد فارغ التحصیل شد. او مدرک تخصصی خود را در رشته پزشکی هسته ای در سال 1983 دریافت کرد و درباره اقامت طولانی مدت او در دانشگاه و عملکرد ضعیف تحصیلی او مطالب زیادی منتشر شده است.

پایگاه اطلاع رسانی بامد (نزدیک به محمود احمدی نژاد) با انتشار ویدئویی اعلام کرد که علیرضا زاکانی در دوران تحصیل به مدت 3 ترم محروم بوده و در رشته ریاضی 25/2 و شیمی 5/3 است.

فعالیت سیاسی آقای زاکانی با عضویت در بسیج دانشجویی دانشگاه تهران آغاز شد و در حوادث تیرماه ۱۳۹۷ و حمله به لباس شخصی در محوطه دانشگاه تهران فرماندهی بسیج دانشجویی را بر عهده داشت. آقای زاکانی از سال 1358 تا 1361 مسئولیت سازمان بسیج دانشجویی کشور را بر عهده داشتند. در راهپیمایی دولت در ۲ تیر ۱۳۹۷ که با هدف پایان دادن به اعتراضات دانشجویی برگزار شد، وی در کنار حسن روحانی یکی از سخنرانان این مراسم بود.

آقای زاکانی اولین بار در جریان انتخابات مجلس هفتم که با رد صلاحیت گسترده اصلاح طلبان همراه بود وارد مجلس شد و تا مجلس دهم به عنوان نماینده حضور داشت. وی همچنین نماینده قم در مجلس یازدهم است.

آقای زاکانی سه دوره به عنوان نماینده تهران در شورای اسلامی به فعالیت های رسانه ای خود ادامه داد که بنا به گزارش رسانه ها گاهی با «رانت مالی» همراه بود؛ در حالی که در این مدت سه دوره به عنوان نماینده تهران در شورای اسلامی شهر تهران حضور داشتند. از جمله اینکه در سال 90 سایت اصول گرایی مشرق سندی در مورد مجله پنجره منتشر کرد که بر اساس آن سازمان تبلیغات اسلامی متعهد شده بود 500 میلیون تومان به مجله آقای زاکانی بپردازد.

محسن مهرعلی زاده; تربیت بدنی در دولت محمد خاتمی

منبع تصویر: Getty Images

محسن مهرعلی زاده متولد 1335 و اهل مراغه است. از وی به عنوان عامل تشکیل کمیته انقلاب اسلامی و سپاه مراغه یاد می شود.

وی پیش از استانداری خراسان در دولت محمد خاتمی مسئولیت هایی از جمله معاونت مدیرعامل در چند شرکت صنعتی و عضویت در هیات مدیره سازمان گسترش و نوسازی ایران و همچنین معاونت وزیر صنایع را بر عهده داشت. و امور صنعتی و معاون سازمان انرژی اتمی ایران در امور نیروگاهی.

اما بالاترین سمت دولتی او معاونت سازمان تربیت بدنی در دولت دوم محمد خاتمی بود. مهرعلیزاده در انتخابات سال 84 یکی از نامزدهای ریاست جمهوری بود که با وجود شکست، بخشی از آرا را از مناطق ترک نشین ایران به دست آورد. برخی اصلاح طلبان او را عامل پراکندگی آرای مصطفی معین و مهدی کروبی در این مدت می دانند.

مهرعلیزاده سپس در سال ۱۳۹۵ در دولت حسن روحانی استاندار اصفهان شد اما یک سال بعد به دلیل قانون منع به کارگیری بازنشستگان از سمت خود استعفا داد.

امیرحسین قاضی زاده هاشمی; اصولگرای رادیکال

منبع تصویر: Getty Images

امیرحسین قاضی زاده هاشمی متولد 1350 است و جوان ترین کاندیدای این دوره از انتخابات است. وی پزشک و چهار دوره نماینده مشهد در مجلس است. از دوره هشتم تا کنون. وی برای دو دوره عضویت در شورای حکام و معاون اول رئیس جمهور در یازدهمین دوره قانونگذاری را بر عهده داشت. احسان قاضی زاده دیگر برادر وی در مجلس (از حوزه انتخابیه سرخس و فریمان) و حسن قاضی زاده وزیر سابق بهداشت نیز پسر عموی وی است.

آقای قاضی زاده هاشمی از زمان تشکیل «جبهه توسعه پایدار» سازمان اصولگرایان رادیکال به عضویت این حزب درآمد و در فاصله سال های 1371 تا 1372 سخنگوی این جریان سیاسی بود.

به گزارش مشرق، روز یکشنبه یکم دی ماه نتایج تایید صلاحیت نامزدهای یازدهمین دوره شورای اسلامی از سوی شوراهای اجرایی و نظارت اعلام شد و مورد توجه فعالان رسانه ای و سیاسی قرار گرفت.

بیشتر بدانید:

تعدادی از نمایندگان رد صلاحیت شده با پیگرد قانونی روبرو هستند

سازوکار دو مرحله ای شورای ائتلاف برای لیست تهران

متقاضیانی که رد صلاحیت شده اند و یا صلاحیت آنها تایید نشده است تا روز پنجشنبه 5 دی ماه فرصت دارند اعتراض خود را به دفاتر هیات نظارت استان تسلیم کنند. اما در این بین سوالاتی در خصوص رد صلاحیت و رد صلاحیت در افکار عمومی مطرح شده است که با مراجعه به اطلاعات منتشر شده، قوانین و اظهارات سخنگوی شورای نگهبان به بررسی این سوالات می پردازیم.

سوال اول: چند نامزد انتخاب شدند؟

طی یک هفته ثبت نام 16 هزار و 33 نامزد نمایندگی مجلس در تمامی حوزه های انتخابیه سراسر کشور ثبت نام کردند. به تاریخ ۶ آذر، نتایج مرحله اول آزمون صلاحیت از سوی کمیسیون های اجرایی انتخابات اعلام شد.

قبل از اعلام نتایج هیئت مدیره، 848 نفر انصراف دادند و در نهایت پرونده 15185 نفر بررسی و صلاحیت 91.2 درصد از اعضای هیئت مدیره تایید و به اعضای هیأت های نظارت اعلام شد.

ثانیاً هیئت های نظارت صلاحیت نامزدها را بررسی کردند. قبل از اعلام نتایج، حدود 600 نفر انصراف دادند و از 14500 نفر باقی مانده، 34 درصد یا حدود 5000 نفر تایید نشدند.

البته سخنگوی شورای نگهبان گفت: این بررسی ها در مرحله اول انجام شده و قطعی نیست و ممکن است در مرحله بعدی که در داخل شورای نگهبان انجام می شود، تعداد نامزدهای تایید صلاحیت شده باشد. در حال افزایش است. یا کاهش یابد.

سوال دوم: تفاوت بین رد صلاحیت و رد صلاحیت چیست؟

رد صلاحیت به این معناست که مقامات ذیربط از عدم وجود شرایط ماده 28 در نامزد اطلاع دقیق و قطعی داشته باشند که در این صورت شخص حق شرکت در انتخابات را به عنوان نامزد نخواهد داشت.

فقدان صلاحیت نیز بدین معناست که بازرسان با وجود تحقیقات گسترده اعم از منفی و مثبت نتوانسته اند از شرایط موضوع ماده 28 اطلاع قطعی کسب کنند. کدخدایی نمونه ای از رد صلاحیت را اینگونه توضیح داد: برخی از افرادی که واجد شرایط نبودند آدرس و شماره تلفن خود را هنگام ثبت نام دادند اما الان نه تلفنشان جواب می دهد و نه آدرسشان درست است و نمی دانیم این فرد کجا زندگی می کند. و کاری که انجام می دهد در صورت دسترسی به این افراد می توانیم از مراجع چهارگانه استعلام بگیریم و در صورت تایید آنها طبیعتا صلاحیت فرد تایید می شود.

شخصی که صلاحیتش احراز نشده است به معنای عدم وجود شرایط است، یعنی در این مدت کوتاه هیأت نتوانسته است آن را تأیید کند، اما اگر بتواند شرایط نمایندگی را در مرحله دوم و سوم شکایت به هیأت ثابت کند. ، امکان تایید وجود دارد.

علاوه بر این، عدم صلاحیت یک فرد به معنای عدم صلاحیت برای سایر سمت های کشور نیست، بلکه هیئت مدیره به سادگی نتوانسته آنها را برای سمت نماینده مجلس واجد شرایط کند.

سوال سوم: هیات های اداری و نظارت چگونه صلاحیت داوطلبان را تایید می کنند؟

وزیر کشور درباره نحوه بررسی صلاحیت ها توسط شوراهای اجرایی گفت: در این دوره از انتخابات با تغییر قانون در سال 1394، دادستان های مرکز نواحی به ترکیب شوراهای اجرایی و نماینده شورای اسلامی شهر اضافه شدند. شهر از دست مدیران حذف شد. شوراهای اجرایی ارزیابی صلاحیت داوطلبان را بر اساس درخواست مراجع چهارگانه و بر اساس موازین قانونی مأموریت انجام می دهند.

مرتبط:  چرا بعد از زدن واکسن باید مایعات بخوریم

این چهار مقام وزارت اطلاعات، پولیس، عدلیه و امور مدنی هستند.

سخنگوی شورای نگهبان در خصوص چگونگی تایید صلاحیت ها در هیات های نظارت گفت: علاوه بر گزارش مراجع چهارگانه، گزارش های دستگاه های دولتی و مراکز امنیتی فراتر از اطلاعات وزارت دفاع نیز بررسی می شود. همزمان تحقیقات محلی نیز در حال انجام است.

ماده 50 قانون انتخابات به تحقیقات محلی اشاره دارد. به عبارت دیگر، این مقاله علاوه بر گزارش مراجع اربعه، به گزارش افراد در بحث صلاحیت ها نیز پرداخته است. زمانی شورای اسلامی با این ماده مخالفت کرد، شورای نگهبان آن را نپذیرفت و موضوع برای اعلام نظر به شورای تشخیص ارجاع شد و مجلس در نهایت نظر شورای نگهبان را پذیرفت. پس قانون نداریم. که فقط نظر مراجع اربعه در تعیین صلاحیت ها ملاک باشد

سخنگوی شورای نگهبان گفت: گزارش های این مراکز (موسسات اطلاعاتی امنیتی) در جرگه برای ما به عنوان گزارش های غیررسمی و عمومی تعریف شده است که همانطور که اشاره کردم محل توجه است.

سوال چهارم: رویکرد سیاسی داوطلبان چه نقشی در بررسی مدارک تحصیلی دارد؟

بر اساس مواد 28 تا 30 قانون انتخابات، پیوند نامزدها با دولت یکی از محورهای آزمون صلاحیت است. کدخدایی همچنین در توضیح این موضوع گفت: ما هنگام احراز صلاحیت افراد تمایلات سیاسی آنها را بررسی نمی کنیم و فقط سوابق آنها را بررسی می کنیم.

اهمیت رابطه داوطلبان با دولت این است که فرد دارای اعتقادات امنیتی نیست، عضو گروه های مخالف یا ضدانقلاب نیست.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سوال که آیا انتقاد از رهبری منجر به رد صلاحیت می شود، می گوید: ما نقد را ملاک صلاحیت نمی کنیم بلکه توهین، افترا و بحث های ساختارشکنانه با نقد متفاوت است و موارد ساختارشکن را ملاک قرار می دهیم. .” ما گذاشتیم.”

سوال 5: آیا همه اصلاح طلبان رد صلاحیت شده اند؟

اطلاعات منتشر شده نشان می دهد تعداد قابل توجهی از چهره های کلیدی اصلاح طلب تایید شده اند. مجید انصاری، مسعود البادیشیان، مصطفی کواکبیان، سهیلا جلودارزاده، احمد مازنی، علیرضا رحیمی، سید فرید موسوی، فریده اولاداقباد از چهره های شاخص اصلاح طلبان مورد تایید هستند. همچنین 40 درصد اعضای فراکسیون امید تایید صلاحیت شدند.

سوال ششم: آیا یک چهره شاخص در جریان اصولگرایی رد صلاحیت شده است؟

نقوی حسینی نماینده ورامین، نادر قاضی پور نماینده ارومیه، غلامرضا کاتب نماینده گرمسار، بهروز نعمتی نماینده تهران، علیرضا پورمختار نماینده کبودرآهنگ از جمله چهره های شاخص اصولگرایی هستند که رد صلاحیت شدند.

سوال هفتم: آیا نتایج اعلام شده قطعی است؟

نتایج اعلام شده قطعی نیست و افرادی که احراز صلاحیت نشده اند یا رد صلاحیت شده اند می توانند در مرحله آزمون مجدد که در صورت اعتراض داوطلبان انجام می شود تایید صلاحیت شده و وارد میدان انتخاباتی شوند.

همچنین ممکن است در آینده شورای نگهبان و هیأت های نظارت از مراجع چهارگانه یا مردم باشد که صلاحیت فرد رد شود و از فهرست انتخابات حذف شود. همچنین ممکن است فردی که صلاحیتش تأیید شده است، اقدامی انجام دهد که صلاحیت او را تضعیف کند و او را رد صلاحیت کند.

به گفته سخنگوی شورای نگهبان، اسامی نهایی کاندیداهای نمایندگی مجلس پس از بررسی ایرادات 22 بهمن ماه اعلام می شود و پس از آن شورای نگهبان دیگر در صلاحیت نخواهد بود. بر اساس اطلاعیه شورای نگهبان، افرادی که صلاحیت آنها تأیید نشده است می توانند تا ساعت 26 بهمن ماه با مراجعه به ادارات نظارت و بازرسی انتخابات استان مربوطه و یا در تهران اعتراض خود را اعلام کنند.

البته طبق قانون اساسی نظارت شورای نگهبان مؤثر است و نظارت، تأیید یا رد صلاحیت اختیاری تا روز انتخابات (دوم اسفند) قابل انجام است. بنابراین نتایج اعلام شده تنها در روز انتخابات نهایی نهایی خواهد شد.

احتمال ورود کسانی که واجد شرایط نشده اند بسیار بیشتر از کسانی است که رد صلاحیت شده اند. داوطلبان برای ثبت شکایت در استان ها باید به اداره نظارت آن استان و ورزشگاه تختی تهران مراجعه کنند.

سوال 8: در این مدت چند تکرار رد شد و دلیل آن چه بود؟

90 نماینده اصلاح طلب و اصولگرا رد صلاحیت شدند و به گفته کدخدایی دلیل اصلی رد صلاحیت جرایم اقتصادی و سوء استفاده از اموال عمومی بوده است.

سوال 9: عناوین رد صلاحیت چیست؟

طبق مواد 28، 29 و 30 قانون انتخابات، عناوین متعددی برای عدم صلاحیت وجود دارد که معروف ترین آنها «عدم التزام به اسلام»، «عدم التزام به قانون اساسی»، «عدم التزام به فقیه» است. ” ، «بد نامی» و «عدم اسقاط مسئولیت».

زمینه های رد صلاحیت در 3 حوزه فساد اقتصادی، فساد اخلاقی و مخالفت با دولت تعریف شده است.

سخنگوی شورای نگهبان در تشریح «عدم التزام به اسلام» گفت: جرائمی از قبیل کلاهبرداری، اختلاس و… همچنین در حوزه عدم التزام نامزد به اسلام تعریف شده است، به این معنا که کاندیدا حدود اسلامی را رعایت نکرده است. ممکن است عدم اقامه عبادت در مورد شخصی که صلاحیت او به استناد بند 1 ماده 28 تأیید نشده باشد نیز تأیید شود.

سوال 10: چرا شورای نگهبان دلیل رد صلاحیت هر یک از کاندیداها را علنی اعلام نمی کند؟

از آنجایی که حیثیت افراد با اعلام عمومی خدشه دار می شود، شورای نگهبان از نظر شرعی و قانونی این کار را انجام نمی دهد، بلکه هر فردی در اعلام یا عدم اعلام جزئیات دلیل رد صلاحیت خود مختار است.

ضمناً در نامه ای که فرمانداران به هر فرد داده اند، وضعیت رد صلاحیت و عدم صلاحیت قید شده است و کسانی که رد صلاحیت شده اند دلیل ذکر شده است و هر فرد می تواند این دلیل را اعلام کند یا خیر. اگر شخص دلیل دیگری بیاورد از سوی شورای نگهبان تعقیب نمی شود.

در پی رد صلاحیت گسترده نامزدهای ریاست جمهوری در ایران، حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در نامه ای به علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی ایران نوشت.

روحانی روز چهارشنبه ۱۴ خرداد در جلسه شورای دولت گفت که از رهبر جمهوری اسلامی خواسته است «در صورت صلاحدید» در این موضوع دخالت کند. روحانی همچنین گفت: هر بار که به شورای نگهبان در مورد اصل 113 قانون اساسی تذکر داده شده، شورا این اخطار را نپذیرفته و تفسیر خود را بر این اصل استوار کرده است.

اصل 113 قانون اساسی می گوید: «رئیس جمهور پس از سمت اجرایی عالی ترین مقام کشور است و مسئولیت اجرای قانون اساسی و رئیس قوه مجریه را به استثنای اموری که مستقیماً به سمت و سوی آن مربوط می شود، بر عهده دارد. “.

البته این اصل قبل از بازنگری قانون اساسی در سال ۱۳۴۷ عبارت دیگری داشت که در این سال و پس از بازنگری حذف شد: «تنظیم روابط قوای سه گانه».

همچنین در سال 91 پس از اختلافات مکرر روسای جمهور و شورای نگهبان بر سر تفسیر این اصل، احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان در پاسخ به سوال کدخدایی، سخنگوی شورا در مورد تفسیر، نامه ای نوشت. اصل 113 که بر اساس آن محدوده اختیارات رئیس جمهور محدود شد به طوری که بسیاری معتقدند این تفسیر رئیس جمهور را تنها به جهت دادن به اجرای کابینه و هیئت وزیران محدود می کند.

مشکل «منافع و عزت نظام»

روحانی در سخنان خود در هیئت دولت بر اهمیت انتخابات و مشارکت گسترده مردم تاکید کرد و گفت: انتخابات ریاست جمهوری موضوع بسیار مهمی است و صرفاً این نیست که مردم رای بدهند، صرفاً به خاطر نظر دادن رئیس قوه مجریه».

حسن روحانی همچنین بدون نام بردن از شخص خاصی اعلام کرد: رئیس جمهور باید نماینده مردم ایران در مذاکرات خارجی باشد. اگر خدای ناکرده حضور مردم در انتخابات کم باشد و مسائل برای مردم روشن نباشد، پس منافع ملی، امنیت و عزت نظام در دنیا چه خواهد بود؟ »

به کانال فارسی دویچه وله در تلگرام بپیوندید

ابراهیم رئیسی که به عقیده بسیاری از ناظران مورد تایید نظام و رهبری است و به احتمال زیاد رئیس جمهور آینده خواهد بود، یکی از مشکل سازترین چهره های این انتخابات است. او یکی از اعضای شورای موسوم به «شورای مرگ» بود که در سال 1367 حدود 4000 زندانی را که در حال گذراندن دوران محکومیت خود بودند در عرض چند دقیقه به اعدام محکوم کرد.

مرتبط:  چرا نباید سر به قبله خوابید

برخی از فعالان ایرانی خارج از کشور به دنبال پیگیری این موضوع هستند و از کشورهای اروپایی می خواهند که ورود عمده به اروپا را ممنوع کنند.

جبهه اصلاحات دیگر کاندیدا ندارد

جبهه اصلاحات ایران با صدور بیانیه ای اعلام کرد که 9 نامزد در انتخابات ریاست جمهوری معرفی کرده است که همگی رد صلاحیت شدند. بنابراین این جبهه در انتخابات ریاست جمهوری امسال نامزدی ندارد.

این جبهه شورای نگهبان را متهم کرد که «در یک اقدام از پیش برنامه ریزی شده، نمایندگان همه جریان های مختلف سیاسی کشور به استثنای یک جریان خاص را به حاشیه رانده است».

در بیانیه جبهه اصلاحات آمده است: از نظر ما این اقدام تنها به معنای حذف اصلاح طلبان نیست، بلکه پیام اصلی آن فاصله گرفتن مردم از تصمیم گیری در امور کشور است.

محمود صادقی نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی نیز رد صلاحیت شده استعکس: picture alliance/ZUMAPRESS/R. Fouladi

جبهه اصلاحات نتیجه این اقدام شورای نگهبان را مشارکت حداقلی مردم در انتخابات و برگزاری نهایی انتخابات «با ذوق و سلیقه خاص» دانست و نوشت: این گزارش را تقدیم مردم بزرگوار می کنیم. ایران تا این به عنوان صاحبان اصلی کشور در مسیر تلاش ما باعث نابودی دیگران شود.

مصطفی تاج زاده، محمود صادقی، مسعود بیشیکیان، محمد شریعتمداری، محسن هاشمی، عباس آخوندی، مصطفی کواکبیان، اسحاق جهانگیری و زهرا شجاعی 9 کاندیدای جبهه اصلاحات در انتخابات ریاست جمهوری بودند که همگی رد صلاحیت شدند.

“اگر من نامزد تایید شده بودم، انصراف می دادم”

حسن خمینی، نوه روح الله خمینی که خود به دلیل ممنوعیت علی خامنه ای از نامزدی ریاست جمهوری منصرف شد نیز به ردصلاحیت های متعدد شورای نگهبان واکنش شدیدی نشان داد. سایت جماران به نقل از وی نوشت: این گونه رویکردها حاکی از آن است که «روحیه تفکر طفره‌آمیز و ضدجمهوری مردم در بدن دشمنان مردم تزریق می‌شود و عده‌ای ناآگاهانه آن را وارد زندگی خود می‌کنند».

وی عملکرد شورای نگهبان را برای کسانی که فیلتر این نهاد را رد کردند مشکل زا خواند و گفت: البته در این میان رقبای انتخاباتی که سالم از پاس عبور کردند نیز آسیب دیدند و اگر من جای آنها بودم. انصراف می دادم چون دولت از «این انتخابات نمی تواند مشکلی را حل کند» بیرون آمده است.

تضعیف اعتبار شورای نگهبان

محمود صادقی، نماینده سابق شورای اسلامی، یکی از نامزدهای رد صلاحیت شده جبهه اصلاحات در بیانیه ای که منتشر کرد، نوشت: مایه تاسف است که رویکرد محدود و یک جانبه شورای نگهبان در بررسی صلاحیت نامزدها و حذف صلاحیت ها. از رقبای اصلی اصولگرایان، به ویژه نامزدهای اصلاح طلب، فرصت برگزاری انتخابات رقابتی معنادار را از بین بردند و اکثریت مردم ایران را از مشارکت فعال و انتخاب معنادار محروم کردند.

دویچه وله فارسی را در اینستاگرام دنبال کنید

وی ادامه این وضعیت را به اعتبار شورای نگهبان و حتی رئیس جمهور منتخب لطمه می زند.

صادقی همچنین به اعتراض صادق لاریجانی، عضو شورای نگهبان و همچنین انتقاد تلویحی ابراهیم رئیسی از غیررقابتی بودن انتخابات پرداخت و گفت: اگر این روند در گذشته فقط مورد انتقاد فعالان سیاسی بود، اکنون در بیشترین حد مورد انتقاد قرار گرفته است. به صراحت ممکن و اعتراض یکی از اعضای شورای نگهبان مطرح شده و حتی واجد شرایط ترین و قابل قبول ترین نامزد نیز مجبور به تشخیص غیررقابتی بودن آن از لیست موجود شده است.

ابراهیم رئیسی پس از اعلام اسامی منتخبین در توئیتر خود نوشت: از دیشب که از نتایج تعیین صلاحیت مطلع شدم شاید خود شما و خود این آقایان اطلاعی نداشته باشید، نه، چند مورد را مطرح کردم. تماس می گیرد و من در حال انجام رایزنی برای رقابتی تر و همکاری بیشتر صحنه انتخابات هستم.

صادق آملی لاریجانی نیز پس از اعلام رد صلاحیت ها اعلام کرد که همواره از عملکرد شورای نگهبان دفاع کرده اما این اقدام «جای هیچ دفاعی را باقی نمی گذارد». برادر صادق لاریجانی، علی لاریجانی که هشت سال ریاست شورای اسلامی را برعهده داشت و در حال حاضر مشاور عالی رهبر جمهوری اسلامی است نیز از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت شد.

سه نامزد رد صلاحیت شده، از راست: اسحاق جهانگیری، علی لاریجانی و محمود احمدی‌نژاد

احمدی نژاد و “خطر افزایش گرسنگی”

محمود احمدی نژاد که برای دو دوره متوالی ریاست جمهوری را برعهده داشت و پس از انتخابات جنجالی 1387 آشکارا مورد حمایت خامنه ای قرار گرفت، توسط شورای نگهبان رد صلاحیت شد.

وی در کانال تلگرامی خود مدعی شد که شب قبل از اعلام اسامی کاندیداهای واجد شرایط، حسین نجات، فرمانده قرارگاه ثارالله تهران و در واقع مامور حراست تهران از طرف سپاه به منزل وی رفته و از ردصلاحیت خود به وی اطلاع داده است.

به گزارش این کانال تلگرامی، سردار نژاد از احمدی‌نژاد خواسته است که «دهان را ببندد و او را همراهی کند» و اعلام کرده است که «هیچ تمایلی به دستگیری حامیان خود که حزب‌الله و مردم انقلابی هستند، ندارد».

احمدی نژاد گفت که رد صلاحیت او را تایید نمی کند و در این باره سکوت اختیار نکرده است. او گفت: آیا انتظار دارند به خاطر محرومیتم آنها را تشویق کنم؟

محمود احمدی نژاد طبق معمول به انتقاد از دولت روحانی ادامه داد و گفت: در دولت من مردم ایران راضی، خوشحال و پر از امید به آینده بودند اما اکنون در وضعیت بسیار بدی قرار گرفته اند.

وی گفت: این خطر را احساس می کنم که گرسنگان هر روز بیشتر از دیروز بیشتر شوند. »

وی با این حال، نه تنها دولت، بلکه کل دولت را مقصر وضعیت اخیر دانست و گفت: اگر من رد صلاحیت شوم و اوضاع بدتر شود که به 100 درصد برسد، مردم دیگر اصلاً این را نخواهند دید. اما فقط از دیدگاه دولت. از دید دولت خواهند دید. »

شکایت از ارتش

محمود احمدی نژاد در بخشی دیگر از نوشته های خود به صراحت اعلام کرد که در دوران ریاست جمهوری خود از حمایت های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بهره مند بوده و از این نهاد نظامی نیز حمایت جدی کرده است. وی نوشت: در دولت‌های نهم و دهم از طرق مختلف کمک‌های زیادی به سپاه کردم و به همین دلیل بارها مورد انتقاد گروه‌های سیاسی و مخالفان داخل و خارج قرار گرفتم. اما دولت روحانی کمک ها را قطع کرده و محدودیت هایی را اعمال کرده است. »

وی سپس به دلیل عدم واکنش به اظهارات دولت روحانی علیه دو دولت احمدی نژاد از سپاه شکایت کرد. وی ادامه داد: من همیشه به فکر بچه های سپاه بودم حتی وقتی عصر عید سپاه پولی برای پرداخت حقوق پرسنل نداشت به آنها پول می دادم اما در عوض آقای بقایی که به زحمت افتاده بود. به خاطر این کار، به اتهامات واهی ترحم و طمع دستگیر و محکوم شد و این او را به دردسر انداخته است که روزانه ده ها قرص را به اعصاب خود می خورد و نمی تواند تعادل خود را در حین راه رفتن حفظ کند.

احمدی نژاد در پایان تلگرام خود نوشت: مطمئنم کشور را می توان نجات داد و توانایی کامل کار را دارم و برنامه دارم و می دانم چگونه کشور را هدایت کنم.

در دو دولت احمدی نژاد، سنگین ترین تحریم های آمریکا علیه ایران اعمال شد. در این دو دوره قیمت نفت به بالاترین حد خود در سال های اخیر رسید. در مقایسه با دولت محمد خاتمی موسوم به دولت اصلاحات که در آن قیمت نفت به بشکه‌ای 10 دلار کاهش یافت، دولت احمدی‌نژاد با رکورد قیمت 147 دلار در هر بشکه و میانگین قیمت نفت در دوره هشتم خود مواجه شد. دوره سالانه بین 100 تا 110 دلار بود.

بر اساس گزارش اوپک، در دوره هشت ساله ریاست جمهوری احمدی نژاد، ایران بیش از 618 میلیارد دلار از صادرات نفت به دست آورد. این در حالی است که مجموع درآمدهای نفتی به دست آمده در دولت علی اکبر هاشمی رفسنجانی معروف به دولت سازندگی به بیش از 141 میلیارد و 700 میلیون دلار نرسید. کل درآمدهای نفتی دولت اصلاحات 157.2 میلیارد دلار بوده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا