چرا از انار به عنوان میوه بهشتی یاد شده

نام میوه انار در قرآن سه بار در سوره های الرحمن (آیه 68) و انام (آیه 99 و 141) ذکر شده است. قرآن از انار به عنوان میوه ای که در بهشت ​​در اختیار مؤمنان قرار می گیرد، یاد کرده است.

انار 85 درصد آب و 10 درصد قندهای ساده دارد. حاوی 1.5 درصد پکتین است که حاوی چندین نوع فیتواستروژن است و برای دستگاه گوارش مفید است. انار منبع خوبی از ویتامین های B1، B2، B9 و ویتامین های C و K است.

انار منبع غنی از آنتی اکسیدان های قوی است و نتایج تحقیقات اپیدمیولوژیک نشان می دهد که مصرف میوه های انار و انگور قرمز و سبزیجات حاوی پلی فنل به میزان قابل توجهی میزان مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی عروقی، سکته و انواع سرطان ها را کاهش می دهد. مواد آنتی اکسیدانی اثرات مفید خود را از طریق تخریب رادیکال های آزاد ناشی از متابولیسم در بدن اعمال می کنند. در سال‌های اخیر مطالعات زیادی در مورد تأثیر بالقوه آنتی‌اکسیدان‌های پلی فنل در جوامع مختلف علمی انجام شده است و نتایج این بررسی‌ها فواید فراوان مصرف میوه‌هایی که رنگدانه‌های قرمز دارند را نشان می‌دهد. انار، انگور قرمز و توت فرنگی از جمله این میوه ها هستند. در این میان انار به دلیل وجود مقادیر بالای این ترکیبات پلی فنلی بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

انار در پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی موثر است. نتایج تحقیقات نشان داد که مصرف روزانه انار در افراد مبتلا به درجاتی از تنگی و انسداد عروق کاروتید یا کرونر طی چندین سال، کاهش 30 درصدی

دارای ضخامت چربی عروقی هستند

فولات یا ویتامین B9 در برگ سبزیجات مانند اسفناج یا حبوبات مانند عدس و لوبیا و آب پرتقال یافت می شود. اخیراً انار و آب انار به عنوان منبع غنی فولات شناخته شده است. فولات نام شیمیایی این ویتامین است و به اشکال مختلف شیمیایی وجود دارد. اسید فولیک پایدارترین شکل فولات است که به عنوان مکمل یا به غذاهای غنی شده اضافه می شود. نقش این ماده در بدن مهم است. فولات به رشد طبیعی لوله های عصبی جنین در ماه های اول بارداری و همچنین رشد سریع سلول های عصبی در دوران کودکی و بارداری کمک می کند. علاوه بر این، این ویتامین برای تشکیل تمام سلول‌های بدن ضروری است، زیرا نقش آنزیمی را در تولید DNA ایفا می‌کند که مولکولی حاوی ویژگی‌های ارثی است و به جلوگیری از جهش‌ها و تغییرات DNA کمک می‌کند و از بروز DNA جلوگیری می‌کند. سرطان. فولات برای تشکیل هموگلوبین و تولید گلبول های قرمز خون ضروری است. کمبود فولات باعث کم خونی و کمبود گلبول های قرمز می شود. فولات برای تجزیه سطح هموسیستئین در خون مورد نیاز است.

هموسیستئین نوعی اسید آمینه است که در خون وجود دارد و افزایش آن باعث تنگ یا بزرگ شدن دریچه قلب، حمله قلبی و بیماری قلبی می شود. کمبود فولات باعث ناراحتی های روحی و روانی مانند تحریک پذیری، فراموشی و برخی ناراحتی های گوارشی و بی اشتهایی می شود.

فولات همراه با ویتامین B12 و ویتامین C به هضم غذا کمک می کند و قدرت مغز را در افراد مسن تقویت می کند. طبق تحقیقات، افزایش فولات در رژیم غذایی افراد مسن از آلزایمر و پارکینسون جلوگیری می کند.

*ترکیبات پلی فنلی موجود در انار 15 تا 30 برابر در از بین بردن و خنثی کردن رادیکال های آزاد موثرتر است، به همین دلیل انار تا 3 برابر بیشتر از انگور و چای سبز موثر است.

* همچنین برخی از میوه ها مانند انار حاوی فرم طبیعی آسپرین و سالیسیلات هستند. به این ترتیب خطر لخته شدن خون، سکته و تصلب شرایین را کاهش می دهند و در کاهش سکته های قلبی مفید هستند.

* انار در پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی موثر است. نتایج تحقیقات نشان داده است که مصرف روزانه انار در افرادی با درجاتی از باریک شدن و انسداد شریان کاروتید یا عروق کرونر منجر به کاهش 30 درصدی ضخامت چربی عروق در طی چندین سال می شود.

* انار به دلیل خاصیت ضدالتهابی در کاهش فشار خون نیز مفید است. در یک مطالعه، مصرف انار منجر به کاهش 20 درصدی فشار خون شد.

گل انار اسهال ساده را درمان می کند، برای این منظور باید گل انار را بجوشانند یا دم کنند و مانند چای با کمی شکر روزی سه بار مصرف کنند.

* انار به دلیل دارا بودن مقدار زیادی آنتی اکسیدان های مختلف در ایجاد سرطان و پیشگیری از سرطان نیز موثر است. در مطالعه ای که در مجله معتبر Cancer منتشر شد، محققان به تعدادی از مبتلایان به سرطان پروستات روزانه یک لیوان آب انار دادند. نتایج دلگرم کننده ای با اندازه گیری آنتی ژن اختصاصی پروستات PSA به دست آمده است. این افراد از هیچ روش درمانی دیگری استفاده نکردند. دکتر پن توک، متخصص اورولوژی و سرپرست تیم تحقیقاتی، ابراز امیدواری کرد که در آینده وجود آنتی اکسیدان ها در بدن از تشکیل رادیکال های آزاد در سلول ها از جمله اتصال به DNA و ایجاد اثرات سرطانی جلوگیری کند.

* در بیماران دیابتی احتمال بیماری قلبی و تصلب شرایین بسیار زیاد است. نتایج تحقیقات در بیماران دیابتی نشان داده است که مصرف انار با وجود 10 درصد قند موجود در آن، نه تنها سطح قند خون را بالا نمی برد، بلکه در بهبود وضعیت قلبی عروقی و پیشگیری از آسیب های ناشی از افزایش قند خون و اکسیداسیون چربی های خون مفید است. افراد دیابتی می توانند یک لیوان آب انار در برنامه غذایی روزانه خود داشته باشند.

دانشمندان خواص و اثرات زیر را برای انار فهرست کرده اند:

1- مصرف انار شیرین در درمان ضعف و لاغری مفرط بسیار مفید است.

2- جوشانده پوست و گل انار به دلیل دارا بودن تانن قابض است و از این رو برای اسهال خونی و خونریزی شدید استفاده می شود.

مرتبط:  چرا وقتی حرف از صداقت شد صدا قطع شد

3- انار به دلیل داشتن پتاسیم و منیزیم در شست و شوی خون موثر است و چون فعالیت کبد را افزایش می دهد در احتقان کبد موثر بوده و در دفع اوره و کلسترول، دفع سموم و سموم نقش بسزایی دارد. تعادل مایعات بدن به خصوص خون

4- انار ضد سرماخوردگی است.

5- انار به عنوان میان وعده استفاده می شود.

6- انار اشتها آور است و بهتر است قبل از غذا مصرف شود.

7- مصرف انار بوی بد دهان را از بین می برد.

8- مصرف انار در درمان راشیتیسم (نرم استخوان ها)، کم خونی و ضعف اعصاب مؤثر است و به بدن نیرو می بخشد.

9- پوست و ریشه انار برای از بین بردن کرم کدو مفید است. از جوشانده پوست یا ریشه انار می توان با خوردن سه بار در روز از شر انواع کرم ها خلاص شد، اما باید قبل از 24 ساعت در آب خیس شود. فرقی نمی کند ریشه های بیشتری انتخاب کنید یا محصولات خشک.

مصرف دم کرده یا جوشانده برگ انار مانند چای، کم خونی، ضعف شدید بعد از بیماری و خستگی شدید را از بین می برد.

10- مصرف انار شیرین کبد را تقویت می کند و در درمان یرقان مفید است.

11- مصرف انار شیرین صدا را صاف می کند و سرفه را برطرف می کند.

12- مصرف انار ترش و شیرین خارش بدن را برطرف می کند. البته زیاده روی در مصرف انار ترش باعث زخم معده می شود.

13- مصرف انار ترش زخم های دهان را درمان می کند، برای این منظور باید روزی چند بار آب انار ترش را در دهان نگه دارید.

14- رب انار قوی تر و بهتر از آب انار است و غم و اندوه را از بین می برد.

15- رب انار رفع تشنگی شدید و رفع التهاب در افراد تب دار است.

16- گل انار اسهال ساده را درمان می کند، برای این منظور گل انار را باید بجوشانند یا دم کنند و مانند چای با کمی شکر روزی سه بار یک فنجان مصرف کنند.

17- مالیدن جوشانده یا دم کرده گل انار در بهبود زخم ها مؤثر است.

18- مصرف و دم کرده یا جوشاندن برگ انار به صورت چای ضد استفراغ، اشتهاآور و مقوی معده است.

19- درد وسط سر (میگرن) با خوردن جوشانده برگ انار درمان می شود.

20- مصرف دم کرده یا جوشانده برگ انار مانند چای، کم خونی، ضعف شدید بعد از بیماری و خستگی شدید را از بین می برد.

21- انار تصفیه کننده خون و تقویت کننده قلب است و اگر قبل از غذا خورده شود اشتها را زیاد می کند.

22- خوردن انار از دیابت جلوگیری می کند.

23- خوردن انار کبد را تصفیه و معتدل می کند.

ساعت 24- انار ترش و شیرین حرارت معده، جوش و فشار خون را آرام می کند.

25- برای درمان صفرا، معده درد، تب های صفراوی، یرقان، خارش و ناراحتی های پوستی می توانید آب انار ترش و شیرین را با پیه و شکر خام آن مخلوط کرده و معجون حاوی 10-5 حبه سیر تهیه کنید که بسیار مفید است. برای درمان بیماری های فوق

26- گل انار برای درمان خونریزی لثه و آفت مفید است.

27- خوردن آب انار شیرین با شکر و نشاسته در درمان درد سینه و سرفه کاملاً مؤثر است.

مراجع:

جام جم – دکتر اکبر کوشانفر، متخصص اطفال و استاد دانشگاه شهید بهشتی

وب سایت مهدی کاظم زاده کارشناس تغذیه و رژیم درمانی

خبرگزاری مهر

آیتم های مرتبط:

خواص شگفت انگیز آب انار

حتی دانه های انار نیز مفید است

انارهای ناگفته

خواص آب انار

12 فایده انار برای سلامتی

تاثیر آب انار در دفع مواد سمی از بدن

تغذیه در آموزه های دینی; میوه های بهشتی (1)

تمام قسمت های انار از جمله گل، برگ، پوست، پوست ریشه و دانه انار مصارف دارویی دارد. علاوه بر خواص انار، حتی شکل و هیکل خاص این میوه نیز منحصر به فرد است. به همین دلیل برای مردم نقش مقدسی دارد. انار عمدتاً در مناطق نیمه گرمسیری می روید. در واقع درخت انار بومی ایران و مناطق همجوار آن از عراق تا شمال هند است. ایران بزرگترین تولید کننده انار در جهان است.

گرانادا و شب یلدا

انار میوه اصلی شب یلدا و چله است. حضور نمادین انار در سفره یلدا، یادگار گذشتگانی است که آن را میوه باروری می دانستند. و از بذرهای فراوان آن شادی و برکت و فراوانی درو کردند. در گذشته بر اساس تجربه معتقد بودند که انار یک میوه خون ساز است. و به افرادی که زرد رنگ و ضعیف قد بودند توصیه می کردند که انار بخورند.

امروزه ثابت شده است که انار سرشار از ویتامین C است که سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و خون را تصفیه می کند. علاوه بر این، آهن موجود در آن باعث افزایش انرژی و خون سازی می شود. تصفیه خون مانند تولد دوباره انسان است و دلیل خوبی است که انار را نماد تولد و سعادت بدانیم. انار نیز به دلیل رنگ قرمزش نماد خورشید است.

خوردن انار در یلدا به دلیل اعتقاد به جادوی مسری آن یک سنت است. یعنی با توسل به انار و خوردن آن، مانند انار برکت داده و بر باروری خود افزودند. از شب یلدا (شب چله) و آداب و رسوم آن در برخی شهرها برای عروس هدایایی از جمله انار می فرستند.

انار در فرهنگ و ادب ایران
انار نماد فراوانی، برکت و جاودانگی در فرهنگ های مختلف است. این تأثیر احتمالاً از آنجا ناشی می شود که از آغاز تمدن، گیاهان علاوه بر تأمین غذای انسان، به عنوان دارو، لوازم آرایشی و رنگ استفاده می شده است. انار در فرهنگ و ادب ایران جایگاه ویژه ای دارد. اما این نقش چگونه شکل گرفت؟ نماد انار در فرهنگ و ادب ایران چیست؟

مرتبط:  چرا در جدول ارزش مکانی اعداد هر طبقه شامل سه مرتبه است

برخی از انارها به دلیل استفاده از آنها نامگذاری شده اند و برخی نام های ادبی دارند. مثلا:

انار سوری: نوعی انار است که زرتشتیان در گذشته در مراسم عروسی و جشن ها از آن استفاده می کردند.

انار گبری: زرتشتیان یزد به گبر یا گور معروف هستند. انار گبری نوعی از این میوه است که پوست قرمز زیبایی دارد. زرتشتیان نیز از این انار در مراسم خود استفاده می کردند و به نام آن معروف است.

انار خاتونی: او را به آمنه خاتونی یا خانمی نیز می‌شناسند و دلیل آن هم رواج این تنوع در بین زنان در گذشته است. این نوع انار عمدتاً در اصفهان و یزد یافت می شود.

پنجه عروس اناری: به دلیل رنگ برنزه ای که با انگشتان رنگی عروس ها دارد به این نام خوانده می شود.

انار لیلی: به دختر حمومی نیز معروف است. پوست زیبا، لطافت و زیبایی این میوه باعث انتخاب این نام شد.

انار در اساطیر و افسانه های ایرانی

در اساطیر یونانی، آفرودیت که الهه عشق بود، درخت انار را در جزیره قبرس کاشت و با آبیاری آن با خون الهه ای به نام نوسوس (باخوس)، درخت جوانه زد. در اساطیر ایرانی داستانی شبیه به داستان یونانی وجود دارد. از شاهنامه چنین بر می آید که گیاه «پرسیاوشان» یا «خون سیاوشان» از ریختن خون سیاوش بر زمین زاده شده است.

در افسانه ها دختر شاه پریان از درختی بیرون می آید که معمولاً درخت انار است. در افسانه «دختر انار» که مربوط به ادبیات شفاهی در اطراف رشته کوه زاگرس است. دختری جادو شده و درون درخت انار زندگی می کند. این داستان با باورهای اساطیری بیگانه نیست. در اساطیر چندین بار به آفرینش انسان از گیاهان اشاره شده است. به عنوان مثال در باور ایرانیان باستان اولین انسان از مهرگیاه (نوعی ریواس) به وجود آمده است. افسانه های زیادی در رابطه با انار وجود دارد. برخی از این افسانه ها عبارتند از: انار پری، انار و کولی، انار خاتون و افسانه دختران انار.

انار در باورها و آیین های ایرانیان

انار از زمان های قدیم به عنوان میوه ای مقدس شناخته شده است. این میوه در میان ادیان الهی جایگاه ویژه ای دارد.
انار در آیین زرتشتی یکی از درختان مینوی بوده و از عناصر مقدس و مبارک به شمار می رود. زرتشتیان از شاخه ها و میوه های آن در مراسم خود استفاده می کنند. انار برای زرتشتیان به دلیل شکل غنچه و گل آن که یادآور آتشدان است و رنگ قرمز این گل که یادآور آتش است، ارزشمند است. نماد گل انار در مجسمه های تخت جمشید نیز دیده می شود.
انار سه بار در قرآن کریم ذکر شده است و یکی از میوه های بهشتی است و فواید انار برای سلامتی بی شمار است. انار از نظر مسلمانان میوه ای مقدس است و مصرف آن مورد توصیه بزرگان دین است. در فرهنگ شیعه، انار به دلیل رنگ سبز روشن برگ‌های آن از اهمیت خاصی برخوردار است. انار با ظاهر یکپارچه و دانه های بی شمار خود وحدت و کثرت را همزمان به نمایش می گذارد و نماد مهمی برای عرفا است.

انار در باورهای ایرانیان باستان نماد باروری و برکت بوده است. این برداشت به دلیل بذرهای فراوان آن است. مراسم سنتی در میان برخی از اقوام رایج است که در آن عروس نارنجکی را روی زمین می اندازد تا منفجر شود. تعداد دانه های توزیع شده نشان دهنده تعداد فرزندانی است که به دنیا خواهند آمد. گذشتگان داستان های مختلفی در مورد انار می گفتند. مثلاً اگر در عید نوروز اناری را که صد مرتبه سوره یاسین بر آن خوانده شده بخورد، در تمام سال سالم می ماند. این داستان ها نشانی از میل دیرینه انسان به پیری و طول عمر است.

گرانادا در شعر و ادبیات ایران

انار در ادبیات فارسی جایگاه ویژه ای دارد. انار نماد عشق است. نظامی داستان انار را برای خسرو و شیرین می گوید که داروی هر دردی است. ماجرا از این قرار است که فرهاد با شنیدن خبر مرگ شیرین با تبر به سرش زد و دسته آن خون آلود شد. تبر از کوه به زمین و از دسته آن که از چوب انار بود افتاد. درختی سبز شده که ثمره اش داروی همه دردهاست.

در شاهنامه انار جسد را به اسفندیار می آورد:
سپس به اسفندیار داد/ از بوته خودش دانه انار خورد
و مثل سنگ و آهن تنش شد/ کارگر بر صورتش زخمی نداشت.

رنگ و شکل انار همواره مورد توجه شاعران و نویسندگان بوده و آن را به صورت تمثیل، تشبیه، استعاره، ضرب المثل و نماد نار و ده یا صد یا هزار بیمار به کار می برند. که به بسیاری از بیماران و داروهای کمی اشاره دارد.

ناصرخسرو می گوید:
چرا تن خود را ملامت نمی کنی / ای که از کارت عجب می کنی؟

مولانا مرگ ظاهری و جسمانی را راه بقا و تولد می داند:
کشتن و مردن که در نقش تنسات بود / وقتی داشت انار و سیب می شکست اما بنگ.

شاعران و نویسندگان در مورد انار بسیار گفته اند. اما حرف آخر سهراب را بشنویم:
انار درست می کنم، می گویم دانه در دلم
خوب شد این مردم در دلشان دانه داشتند.

گزارش پایان آگهی/

ذخیره مقاله با فرمت پی دی اف
انار نام میوه ای است که در قرآن به مناسبت از آن یاد شده است.

1 – ریشه لغوی

[ویرایش]
برابر عربی، انار « رمّان » است که ریشه آن را «ر م م» یا «ر م ن» دانسته‌اند.
با توجه به وجود این واژه در زبانهای پهلوی ، سریانی ، عبری و… برخی آن را واژه‌ای دخیل در زبان عربی با ریشه و اصل نامعلوم می‌دانند؛ همچنین احتمال داده‌اند «رمّان» واژه‌ای ماقبل سامی باشد که سامیان از آن بهره برده‌اند و بدین‌سان به مجموعه زبانهای سامی وارد شده است.

مرتبط:  چرا از حکومت هخامنشی به عنوان نخستین امپراتوری یاد میکنند

2- خصوصیات انار

[ویرایش]
انار در دورانهای بسیار قدیم شناخته شده و نخستین محل رویش آن، ایران بوده است.
انواع میوه آن خواص ویژه‌ای داشته و در طب قدیم برای درمان بیماریها به‌کار می‌رفته است؛ همچنین برای جوشانده شکوفه، پوست و ریشه آن و نیز شاخه‌های آن خواصی ذکر کرده‌اند.
دسته‌ای از روایات نیز به بیان ارزش این میوه پرداخته، از آن با وصفِ بهترین میوه یا یکی از ۵ میوه بهشتی موجود در دنیا یاد کرده است.
طبق نقل عهد قدیم، یهود از عصاره آن شراب می‌ساختند و لباس و ردای رئیس کاهنان با انار مزین می‌گشت که به این منظور، درختهای انار فراوانی در اماکن مختلف کاشته می‌شد.

3- جایگاه انار در آیات قرآن

[ویرایش]
از انار در سه آیه از قرآن نام برده شده است.

3.1 – معنی شجره طیبه

افزون بر این سه آیه، برخی از مفسران مقصود از شجره طیبه در آیه ۲۴ ابراهیم را انار و نخل و هر درخت ثمردار دیگر دانسته‌اند.

3.2 – فرمان نگاه به باغ های انار

در آیه ۹۹ سوره انعام پس از ذکر برخی از نشانه‌های الهی به فرود آمدن آب از آسمان و رویانیدن گیاهان و باغهای میوه از جمله انار اشاره و به نگریستن در میوه‌های آن امر شده است:
«… وهُوَ الَّذی اَنزَلَ مِنَ السَّماءِ ماءً فَاَخرَجنا بِهِ… وجَنّت مِن اَعناب والزَّیتونَ والرُّمّانَ…» همچنین آیه۱۴۱ همین‌سوره با همان سیاق به وصف خداوند به‌عنوان ایجادکننده باغهای گوناگون میوه از جمله انار پرداخته است:
«و هُوَ الَّذی اَنشَاَ جَنَّت مَعروشت وغَیرَ مَعروشت والنَّخلَ والزَّرعَ مُختَلِفًا اُکُلُهُ والزَّیتونَ والرُّمّانَ…» در آیه نخست پس از اشاره به گیاهان و باغها به نگریستن در میوه‌های آن امر شده:«انظُروا اِلی ثَمَرِه…» و در این آیه با همان شیوه به خوردن آن میوه‌ها سفارش شده است:«کُلوا مِن ثَمَرِه…» که این به جهت اختلاف مقام در دو آیه است ، زیرا آیه نخست در مقام توجه دادن به خالق و معرفی اوست ؛ ولی آیه دوم در مقام زدودن برخی باورهای خرافی در تحریم بعضی از نعمتها یا بیان اباحه آن پس از به ثمر نشستن درختان است ؛ همچنین در آیه نخست پس از ذکر باغهای انار و… قید «مُشتَبِهًا و غَیرَ مُتَشبِه» و در آیه دوم قید «مُتَشبِهًا و غَیرَ مُتَشبِه» آورده شده که بنابر گفته گروهی این دو قید، معنایی نزدیک به هم دارند ، هرچند برخی دومی را أعم از اولی دانسته‌اند.
این شباهت و عدم شباهت ممکن است نسبت به یک نوع میوه باشد؛ مثلاً دو انار از نظر شکلِ درخت و میوه، شبیه و از نظر رنگ و طعم متفاوت‌اند، چنان‌که ممکن است این امر نسبت به دو میوه مختلف باشد؛ مثلاً درخت انار و زیتون شبیه و میوه‌هایشان غیر متشابه است، افزون بر این ممکن است تشابه و عدم تشابه در مورد همه میوه‌های یاد شده در آیه باشد؛ نه خصوص زیتون و انار.
آیه دوم پس از بیان اباحه تصرف در میوه پس از به ثمر نشستن درختان، به پرداخت حق ( مستمندان ) هنگام برداشت دستور داده است:«و ءَاتوا حقَّه یوم حصاده…» در نوع این حق ( زکات یا غیر زکات بودن آن) و نیز در حکم ( وجوب یا عدم وجوب آن) میان مفسران و فقیهان بحث است، ولی در عدم وجوب زکات انار اختلافی نیست.

3.3 – انار به عنوان میوه بهشتی

در آیه ۶۸ سوره الرحمن در ادامه وصف (دو باغ از) بهشت ، به وجود میوه، به طور عام، و خرما و انار، به طور خاص، در آن (دو باغ ) اشاره شده است:«فیهِما فکِهَةٌ و نَخلٌ و رُمّان» ذکر «خرما» و «انار» پس از فاکهه (میوه) گروهی را بر این پندار داشته که این دو، در مفهوم «فاکهه» داخل نیست و با توجه به همین پندار برخی از فقیهان اهل‌سنت ، خوردن خرما و انار را موجب حنث سوگندِ پرهیز از خوردن «فاکهه» نمی‌دانند.
البته این پندار از سوی لغویان و برخی مفسران رد شده و بنابر اصل رایج، عطف خاص بر عام، امتیاز و فضل خاص را می‌فهماند ، چنان‌که چنین عطفی در آیات دیگر نیز دیده می‌شود.
برخی نیز وجه جدا آوردن خرما و انار را آن دانسته‌اند که این دو، افزون بر فاکهه بودن، طعام و دوا نیز هست یا این‌که جدا ذکر کردن به جهت ارزش و منزلت این دو نوع میوه نزد عرب بوده، چنان‌که وجه اختصاص برخی میوه‌ها مانند زیتون و انار در آیات پیشین نیز شاید همین بوده است، همان‌طور که برخی از مفسران، دستور به نگریستن و تأمل در خلقت شتر در برخی آیات را از این باب دانسته‌اند.
برخی نیز ذکر ایندو میوه را از میان انبوه میوه‌های بهشتی، به جهت تنوع آن دو از نظر طبیعت (سردی و گرمی) و مکان رویش و… دانسته‌اند.
به نظر می‌رسد وجود چنین تنوعی در دیگر میوه‌ها، این نظریه را تضعیف می‌کند.

4- فهرست منابع

[ویرایش]
احکام القرآن، جصاص؛ انوارالتنزیل و اسرارالتأویل، بیضاوی؛ بحارالانوار؛ بدایة المجتهد و نهایة المقتصد؛ التبیان فی تفسیر القرآن؛ التفسیرالکبیر؛ تفسیرالمنار؛ جامع البیان عن تأویل آی القرآن؛ الجامع لاحکام القرآن، قرطبی؛ شرح شافیة ابن الحاجب؛ الطب من الکتاب والسنة؛ الغذاء الشافی من القرآن؛ الکافی؛ کتاب الخلاف؛ کتاب مقدس؛ المبسوط فی فقه الامامیه؛ مجمع‌البیان فی تفسیر القرآن؛ المجموع فی شرح المهذب؛ المحلی بالآثار؛ معارف گیاهی؛ مع‌الطب فی القرآن بین تشخیص الداء و معرفة‌الدواء؛ المغنی والشرح الکبیر؛ مفردات الفاظ القرآن؛ منتهی‌المطلب؛ الموطأ؛ واژه‌های دخیل در قرآن مجید.

5 – پاورقی

[ویرایش] 

6 – منبع

[ویرایش]
دائرة المعارف قران کریم جلد چهارم، برگرفته از مقاله “انار”.    

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. احسنت به این مقاله! به نظرم انار واقعا بهشتیه. از طعم و رنگش گرفته تا خواص درمانیش، همه چیزش عالیه. من هر شب یه لیوان آب انار می‌خورم و احساس خیلی خوبی می‌کنم. ممنون از شما که این مطلب رو با ما به اشتراک گذاشتید.

  2. من هم با این مقاله موافقم، انار واقعاً یک میوه خوشمزه و سالم است. اما به نظرم برای توصیف انار بهترین کلمه «شگفت‌انگیز» است، نه «بهشتی»!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا