چرا سزارین چهارم خطرناک است

سپتامبر 1401 زمان مطالعه: 9 دقیقه

به اشتراک بگذارید

سزارین در سال‌های اخیر رواج بیشتری یافته و مادران به عنوان یکی از روش‌های استاندارد زایمان، جایگزین زایمان طبیعی شده‌اند. اما سزارین یک روش جراحی است و مانند هر عمل جراحی دیگری خطرات و عوارض خاص خود را دارد. طبق تحقیقات، این خطرات با سزارین های مکرر در بارداری های مختلف افزایش می یابد و سزارین چهارم با خطر بالاتری همراه است. اما این سوال به معنای ممنوعیت سزارین چهارم نیست. در ادامه از پاسخ سزارین چهارم خطرناک است؟ به تفصیل بیشتر مورد بحث قرار گرفته است.

در این مقاله خواهید خواند:

عوارض سزارین های مکرر چیست؟

سوال برخی از مادران این است که آیا سزارین چهارم خطرناک است؟ در هر سزارین خطراتی برای مادر وجود دارد که با افزایش تعداد سزارین این خطرات نیز افزایش می یابد. مهم ترین خطرات سزارین و عوارض طولانی مدت سزارین در این قسمت آورده شده است:

چسبندگی احشاء شکم به دلیل دستکاری و برش در شکم

این چسبندگی می تواند بین رحم و روده ایجاد شود و باعث انسداد روده و مشکل در دفع شود. همچنین ممکن است بین رحم و مثانه یا سایر اندام های داخل شکم چسبندگی ایجاد شود. نوع دیگری از چسبندگی می تواند لوله های فالوپ را مسدود کرده و باعث ناباروری شود.

مشکلات مربوط به جفت، مانند جفت سرراهی یا چسبندگی جفت به دیواره رحم

این مشکل ممکن است در دوران بارداری بعد از سزارین ایجاد شود که خطرناک است و عوارضی مانند زایمان زودرس و خونریزی بیش از حد در هنگام زایمان را به دنبال دارد.

آسیب به اندام های شکمی

در حین سزارین، خطر آسیب به اندام های مثانه، رحم و روده وجود دارد که منجر به عوارضی مانند انسداد مجاری یا خونریزی می شود.

عفونت

همیشه خطر عفونت در طول هر عمل جراحی وجود دارد و خطر ابتلا به این عفونت ها با اقدامات جراحی مکرر افزایش می یابد. این عفونت ها می توانند در سراسر بدن پخش شوند و آزاردهنده شوند.

خون ریزی

آیا سزارین چهارم خطرناک است؟ همیشه خطر خونریزی حین یا بعد از عمل وجود دارد و با سزارین های مکرر می تواند جدی باشد و منجر به خون گیری یا حتی برداشتن رحم مادر شود.

بی حسی یا درد در محل جراحی

وقتی صحبت از عوارض کوتاه مدت سزارین می شود، باید توجه داشته باشید که درد بعد از سزارین مکرر می تواند طولانی و شدید باشد و بهبودی ممکن است بیشتر طول بکشد. علاوه بر این، پس از بهبودی، امکان بیهوشی در ناحیه عمل وجود دارد.

فتق و جدا شدن عضلات شکم

به دلیل بریدگی های مکرر عضلات و دیواره شکم، احتمال بیرون زدگی احشاء شکم و فتق و همچنین جدا شدن و جدا شدن عضلات راست شکمی وجود دارد.

چند بار می توان سزارین کرد؟

در این مقاله برای پاسخ به این سوال که آیا سزارین چهارم خطرناک است؟ پرداخت شده. برخی از مادران می پرسند چند نوزاد می توانند سزارین شوند؟ تعداد سزارین های ایمن در تحقیقات مختلف مورد بررسی قرار گرفته است، اما قوانین خاصی در این زمینه یافت نشده است و تعداد سزارین ها تا شش یا بیشتر در سراسر جهان انجام شده است. اما معمولاً در سزارین چهارم عوارض بیشتر به وجود می آید و بهتر است سه سزارین برای مادر انجام شود. البته انجام سزارین چهارم منعی ندارد. اما اگر قرار است چهارمین زایمان خود را انجام دهید و زایمان های قبلی شما به روش سزارین بوده است، پس از سزارین نمی توانید زایمان طبیعی داشته باشید. همچنین مشورت با پزشک متخصص در این زمینه بسیار مهم است تا عوارض این عمل جراحی به حداقل برسد.

به اشتراک بگذارید

دیروز تاپیکی زدم و گفتم قصد دارم برای بار چهارم باردار بشم و گفت دکتری که رفتم ترسوندم و گفت سزارین بار چهارم فوق العاده خطرناکه و کاملا از فکرش خارج شده.

مرتبط:  چرا نباید جوش های صورت را فشار داد

خلاصه خیلی ناراحت شدم چون خیلی بچه ها را دوست دارم. و خدا رو شکر 2 پسر و 1 دختر مثل یک شاخه گل دارم که خدا رو شکر میکنم.

امروز رفتم از چند تا دکتر دیگه پرسیدم و حالا میخوام نتیجه تحقیقاتم رو برای مادرانی که مثل من از این استرس رنج میبرن و میترسن بچه چهارمشون رو سزارین بدنیا بیارم.

اولا همین امروز سه تا دکتر عالی به من گفتند که مشکلی نیست و قبولت داریم.

اسامی پزشکان پذیرنده سزارین چهارم سرکار خانم دکتر خوشه مهر، دکتر مستجران و خانم دکتر مینو موحدی

ثانیاً برخی از پزشکان مادران را ناامید می کنند زیرا آنها عموماً مخالف داشتن بیش از 2 فرزند هستند و بنابراین با ناامید کردن مادر به هدف خود می رسند. آنها هم همین نظر را دارند… پس با ترساندن مادر به کاهش نسل شیعه کمک می کنند. حتما به چند پزشک مراجعه کنید.

زندگی در دست خداست و روزی دهنده خدای مهربان است

حب، شاید شما یکی از زنانی باشید که به دلایل مختلف اولین زایمان خود را سزارین کرده اید و می خواهید بدانید که آیا زایمان دوم شما باید به روش سزارین انجام شود یا خیر، شاید این سوال در ذهن شما وجود داشته باشد: چقدر زود می توانید سزارین کرده اید؟

با وجود این‎که هنوز در رابطه با تعداد ایمن تکرار سزارین مطالعات کافی صورت نگرفته است، بیشتر زنان می‎توانند با خیال راحت تا 3 زایمان به شیوه سزارین را انجام دهند. البته هر بار که سزارین انجام می‎شود از دفعه قبل پیچیده‎تر و کمی مشکل‎تر خواهد بود. برای برخی از زنان خطر ابتلا به عوارض بعد از عمل جراحی، مانند عفونت یا خونریزی شدید، با هر دفعه انجام سزارین نسبت به دفعه بعد کمی افزایش می‎یابد. در کشورهای اروپایی زن باردار درست زمان شروع درد زایمان طبیعی به بیمارستان مراجعه می‎کند و آنجا در صورت ضرورت و صلاح‌دید پزشک، سزارین انجام می‎شود. در این صورت اگر قبل از اولین سزارین، درد زیاد و طولانی داشته‎اید، سزارین بعدی‎تان از نظر بدنی به تلاش کمتری نیاز خواهد داشت. بهبود یافتن در سزارین‎های بعدی حداقل به اندازه دفعه قبل طول خواهد کشید و اگر دچار عوارض جراحی نیز باشید ممکن است کمی بیشتر نیز طول بکشد.
برای زنان دیگری که دارای زخم‎های داخلی قابل توجه‎ هستند یا بافت‎های برجسته در نتیجه جوش خوردن زخم‎ها دارند که به رحم چسبیده است (چسبندگی)، خطر مشکلات با تکرار هر بار سزارین به طور قابل ملاحظه‎ای افزایش می‎یابد.

ضعیف شدن دیواره رحم، آسیب مثانه، مشکلات جفت و خونریزی شدید از جمله مشکلاتی است که با افزایش تعداد سزارین ها ممکن است رخ دهد.


نگرانی‎های اصلی با تکرار هر بار سزارین شامل موارد زیر می‎شوند
ضعیف شدن دیواره رحم: هر برش رحم یک نقطه ضعف در دیواره رحم بر جای می‎گذارد. این امر می‎تواند با بارداری‎های بعدی تداخل کند.
مشکلات جفت: هر چه تعداد دفعات سزارین شما بیشتر باشد، خطر ابتلا به مشکلات جفت بیشتر می‎شود (از جمله پلاسنتا آکرتا یعنی زمانی که جفت بیش از اندازه عمیق و محکم به دیواره رحم متصل می‎شود و جفت سر راهی که در آن جفت بخشی یا تمام گردن رحم را می‎پوشاند).
آسیب‎‎های مثانه: این مشکل که در سزارین‎های اولیه محتمل اما غیر معمول هستند با تکرار سزارین افزایش می‎یابد. افزایش این خطر به این دلیل است که بافت زخم‎هایی که در دفعات پیشین شکل گرفته است ممکن است مثانه را به رحم متصل کرده باشد.
خونریزی سنگین:
ممکن است خونریزی سنگین پس از هر عمل سزارینی پیش بیاید. خطر خونریزی شدید با بالا رفتن تعداد دفعات سزارین زیاد می‎شود. خطر نیاز به هیسترکتومی – برداشتن رحم – برای کنترل خونریزی شدید تهدید کننده زندگی نیز با افزیش تعداد تکرار سزارین‎ها افزایش می‎یابد.

مهم ترین اطلاعات در این زمینه:
به طور معمول محدودیتی برای تعداد سزارین وجود ندارد. اما با افزایش تعداد سزارین، مدت زمان عمل افزایش می یابد و در نتیجه مشکلات و آسیب های جدی ایجاد می شود، زیرا عوارض سزارین می تواند خطرناک باشد.

مرتبط:  چطور سطح ایمنی بدن را بالا ببریم

چسبندگی بعد از سزارین
پس از بهبودی از هر روشی، بافت ژرمینال زخم در محل برش جراحی ایجاد می شود، عمل سزارین خطر چسبندگی را به همراه دارد، چسبندگی نوارهایی از بافت زایایی است که باعث ایجاد اندام های اتصال می شود. اگر بیش از یک سزارین شده باشد، احتمال چسبندگی و مشکلاتی که ایجاد می کند بیشتر خواهد بود. بعد از سزارین 46 درصد از زنان دچار چسبندگی می شوند. و بعد از 3 سزارین این میزان به 83 درصد افزایش می یابد. از آنجایی که چسبندگی ها حرکت اندام های داخلی را محدود می کند و در نتیجه می تواند دردناک باشد، این چسبندگی ها می تواند باعث انسداد دستگاه گوارش شود، گاهی اوقات این چسبندگی ها به دلیل فشار یا انسداد لوله های فالوپ باعث مشکلات باروری می شود.

خطرات بریدن شکم در حین زایمان سزارین
اگر جای زخم جراحی قابل توجهی دارید و نیاز به انجام سزارین دارید، متخصص شما تشویق خواهد شد تا برش بزرگتری روی رحم شما ایجاد کند. این به این معنی است که مدت زمان سزارین افزایش می یابد، که همچنین خطر بریدگی تصادفی مثانه یا دستگاه گوارش توسط متخصص را افزایش می دهد. اگر دو یا چند سزارین انجام داده اید، نسبت به کسانی که فقط یک سزارین کرده اند، به احتمال بیشتری به تزریق خون نیاز دارید، این می تواند به این دلیل باشد که با هر سزارین، خطر مشکلات جفت در بارداری های بعدی افزایش می یابد. در این موارد جدا کردن جفت پس از عمل دشوار خواهد بود و این می تواند باعث خونریزی شدید شود، این ممکن است به این معنی باشد که در بدترین حالت باید رحم خود را خارج کنید (هیسترکتومی). این خطر نیز کم است، اما با هر بارداری قبلی این خطر افزایش می‌یابد، بنابراین اگر تصمیم دارید این را برای بارداری‌های بعدی در نظر بگیرید، زایمان طبیعی بعد از سزارین یک روش مطمئن و متداول برای بسیاری از زنان برای بچه‌دار شدن است. توجه داشته باشید که سزارین فقط در مواردی باید انجام شود که دلیل موجهی وجود داشته باشد زیرا سزارین مانند هر عمل دیگری بدون خطر نخواهد بود.

برای انتخاب نوع زایمان با پزشک خود مشورت کنید.
اگر قبلاً سزارین شده‌اید، باید با مشاور پزشکی خود صحبت کنید تا بهترین روش برای زایمان فرزند بعدی خود را بیابید. وزن، سن، سابقه پزشکی، سابقه بارداری و دلایل سزارین قبلی عوامل موثر در انتخاب نوع زایمان، فاصله زمانی بین دو بارداری (حداقل دو سال مناسب است) و انتخاب فردی از دیگر عواملی هستند که باید در نظر گرفته شوند.

زایمان طبیعی
امروزه از روش های مختلفی برای زایمان استفاده می شود، زایمان طبیعی یکی از روش هایی است که از گذشته تا به امروز استفاده می شود، زایمان طبیعی یکی از روش های سنتی است که بسیاری از مادران در گذشته از آن استفاده می کردند. فرزندشان با این روش، این روش یکی از بی دردسرترین روش های زایمان است که زایمان را برای مادر نیز خوشایند می کند.

زایمان سزارین
زایمان سزارین یک روش جراحی است که در آن جنین از طریق برشی در شکم و رحم مادر خارج می شود. بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC)، در سال 2014، 32.2 درصد از زنان با سزارین زایمان کردند. و این رقم در سال 96 افزایش چشمگیری داشته و به بیش از 60 درصد رسیده است.

چند نوزاد می توانند با سزارین به دنیا بیایند؟ زیرا ممکن است مادر یا جنین در شرایط پاتولوژیک قرار داشته باشد یا اینکه مادر به دلیل برخی شرایط جسمی قادر به زایمان طبیعی نباشد. بررسی ها نشان می دهد که بعد از سه سزارین خطراتی برای مادر به همراه دارد و بعد از سه سزارین امکان زایمان طبیعی وجود ندارد و سزارین سوم و چهارم به دلیل پیچیدگی زیاد باید توسط پزشک مجرب و مجرب انجام شود.
تعداد سزارین هایی که می توان با ایجاد برش بر روی برش های قبلی انجام داد، همه اینها به بدن و شرایط فیزیکی مادر بستگی دارد.
برای انجام سزارین باید تحت نظارت ویژه باشد تا کودک و مادر پس از زایمان در سلامت کامل بمانند.

مرتبط:  چرا روغن ترمز باید عوض شود

آیا می توان سزارین چهارم و سزارین پنجم را تجربه کرد؟ اما انجام سزارین به راحتی و با انتخاب بهترین متخصص زنان بدون هیچ مشکلی برای مادر و جنین امکان پذیر است.

حداکثر تعداد زایمان سزارین چقدر است؟
چسبندگی رحم ممکن است در برخی از زنان به دلیل زایمان سزارین قبلی رخ دهد. در این زنان نمی توان از زایمان طبیعی استفاده کرد، باید زایمان سزارین انجام شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا