چطور مثبت اندیش باشیم

طبق تحقیقات، مثبت اندیشی و نیمه پر دیدن لیوان باعث افزایش امید به زندگی، رضایت از زندگی، کاهش استرس و مقاومت در برابر بیماری ها می شود. در این مقاله به تکنیک های عملی مثبت اندیشی اشاره شده است که یادگیری تفریح، نوشتن ژورنال سپاسگزاری و تجسم موفقیت ها تنها بخشی از آنهاست. همچنین در ادامه به فواید مثبت اندیشی از جمله تقویت سیستم ایمنی و افزایش عمق روابط بین فردی اشاره شده است. بر اساس مطالعات متعدد، ما متقاعد شده ایم که مثبت اندیشی یک ویژگی شخصیتی و یک استعداد ذاتی است. به عبارت دیگر، برای برخی افراد خندیدن یا لبخند زدن و داشتن دید مثبت نسبت به دیگران بسیار آسان تر است. البته همه می توانند با استفاده از تکنیک های مثبت اندیشی و تبدیل این شیوه ها به عادت، انرژی مثبت را وارد زندگی کنند و از مزایای آن استفاده کنند، فقط افراد با استعداد سریعتر پیشرفت می کنند.

فهرست مطالب این نوشته

در این مقاله از مجله فرادرس با چیستی تفکر مثبت آشنا می شویم و کاربردی ترین تکنیک های مثبت اندیشی را مرور می کنیم. ابتدا تکنیک‌های کوتاه‌مدت با تأثیر سطحی‌تر ارائه می‌شوند، سپس تکنیک‌های بلندمدت با تأثیر عمیق‌تر توصیف می‌شوند. پس از توضیح تکنیک ها، به فواید مثبت اندیشی و تاثیر آن بر زندگی پرداخته می شود. در ادامه نحوه خلاص شدن از شر افکار منفی را خواهیم دید و با انواع افکار منفی آشنا خواهید شد. در نهایت راه های استفاده از تفکر مثبت برای رسیدن به موفقیت مورد بررسی قرار می گیرد.

تکنیک های مثبت اندیشی در یک نگاه

در جدول زیر تکنیک های مثبت اندیشی به دو دسته تکنیک های کوتاه مدت و بلند مدت تقسیم می شوند که در زیر نشان داده شده است.

تکنیک‌های کوتاه‌مدتتکنیک‌های بلندمدتپذیرش حقیقت زندگییادداشت خاطرات لذت‌بخش‌بیان جملات مثبتانتخاب دوستان مثبت اندیشتمرین قدردانیتمرین خودگویی مثبتافزایش شوخی و خندهرسیدگی به کارهای عقب‌ماندهلبخند بیشترتوجه به توانمندی‌هاورزش روزانهنگران فردا نبودنخواب کافیتوجه به خودگویی منفیتصویرسازی موفقیت‌هاتوجه به بدبینی‌هابیکار نبودنسریع قضاوت نکردنفعالیت‌های هیجان‌انگیزتمرکز بر حالتصور آینده روشنسبک زندگی سالمداشتن ورزش روزانههدف‌گذارییادگیری تفریح درستمهارت مدیریت هیجاناتخوشحال کردن دیگران

مثبت اندیشی چیست؟

مثبت اندیشی یعنی توجه به فرصت ها و نکات امیدوارکننده در همه شرایط. بنابراین، نباید آن را با تفکر جادویی، ایده آل کردن موقعیت، نادیده گرفتن یا اجتناب از مشکلات اشتباه گرفت.

با مثبت اندیشی، امید به رسیدگی به مشکلات زندگی افزایش می یابد و تکنیک های مثبت اندیشی به شما این توانایی را می دهد که با مشکلات به شیوه ای مثبت و سازنده تر روبرو شوید. به عبارت دیگر مثبت اندیشی به معنای قابل حل دیدن چالش های زندگی، توانایی شناخت نکات مثبت و فرصت های بالقوه، نیمه پر شدن لیوان و در نهایت یافتن راه های موثر برای رفع این مشکلات بسته به فرصت های زندگی است.

تکنیک های مثبت اندیشی کوتاه مدت

مثبت اندیشی را به عنوان یک مهارت در نظر بگیرید که در نهایت تبدیل به فرآیند فکری و جهان بینی منحصر به فرد شما می شود. برای دستیابی به این طرز تفکر، تکنیک های اثبات شده ای وجود دارد که در این بخش توضیح داده شده است، تکنیک های عملی که به سرعت تأثیر می گذارد:

1. حقیقت زندگی را بپذیرید

پس از رسیدن به میانسالی، افراد می پذیرند که شرایط سخت اجتناب ناپذیر و بخشی از زندگی است. علاوه بر این، همه در مسیر زندگی خود با موانعی روبرو هستند. اما هنگامی که با این موانع روبرو می شویم، به جای تجربه شکست و احساس غم و اندوه یا عصبانیت، اگر روی جنبه های مثبت رویداد و فرصت های پیش رو (هرچقدر هم کوچک) تمرکز کنیم، می توانیم بهترین راه را برای حل مشکل پیدا کنیم. . برخی از مهمترین نکاتی که باید در مورد حقیقت زندگی پذیرفت عبارتند از:

آدم بدون چالش یک مرده است.

همه چیز به پایان می رسد، پس انتظار آن را داشته باشید.

بسیاری از ملزومات زندگی (مانند جنسیت یا محل تولد) دست ما نیست و نیازی نیست که از آنها خجالت بکشیم.

فرار یا نادیده گرفتن مشکلات آنها را حل نمی کند.

برخی سوالات زمان خاص خود را دارند و چاره ای جز صبر کردن وجود ندارد.

2. جملات مثبت بگویید

اگر به استفاده از عبارات مثبت در جای خود عادت کنید، نه تنها منبع خلق و خوی خوب و انرژی مثبت در کار و زندگی شخصی خواهید شد، بلکه خود به خود متوجه زیبایی های زندگی برای بیان آن خواهید شد. در اینجا تعدادی از این جملات مثبت وجود دارد:

امروز هوا خوبه

پیراهن قشنگی پوشیده ای

امروز قرار است کارهای زیادی انجام دهیم.

چقدر زیبا شدی

چقدر خوبه که اینقدر خوب هستی

آخر هفته خوبی داشته باشید.

امیدوارم حالتون خوب باشه

3. شکرگزاری را تمرین کنید

روز خود را با یک نکته مثبت شروع کنید و آن را با یک نکته مثبت به پایان برسانید. در اینجا تمرین شکرگزاری بسیار مؤثر است. در این تمرین شما تمام جنبه های مثبت زندگی را در نظر می گیرید و در دفترچه یادداشت خود می نویسید: “من برای این یا آن رویداد سپاسگزارم.” پنج دقیقه عصر را برای قدردانی از پیشرفت خود، رویدادهای مثبت و جنبه های امیدوارکننده روز خود اختصاص دهید (از چیزهای کوچک مانند نور گرم و زیبا، پوشیدن لباسی که دوست دارم، یا لبخند زدن به همکاران تا چیزهای بزرگ مانند شروع اولین روزتان. دفاع از کار یا پایان نامه). .

بر اساس تحقیقات انجام شده، تمرین شکرگزاری با افزایش عزت نفس، کاهش سطح استرس و افزایش تاب آوری در مواجهه با مشکلات رابطه مستقیم دارد.

4. فعالیت های هیجان انگیز

سعی کنید پروژه های هیجان انگیز در زندگی خود داشته باشید. تجربیات جدید و هیجان انگیزی که خارج از “منطقه امن” شما هستند (منطقه امن) هیجان را در زندگی شما افزایش می دهند و به ایجاد حس خوب و انرژی مثبت کمک می کنند. در نتیجه روال و روند یکنواخت و خسته کننده از بین می رود و مسیر مثبت اندیشی هموارتر می شود.

فعالیت‌های به نسبت هیجان‌انگیزفعالیت‌های هیجان‌انگیزفعالیت‌های بسیار هیجان‌انگیزسفرکوه‌نوردیبانجی جامپینگقدم زدن در پارکاسکیدو ماراتنتله‌کابینتله‌سیجفتح قلهبازی‌های گروهی فکریبازی‌های گروهی ورزشیمسافرت هیچ‌هایکدیدن مسابقات در کافهرفتن به استادیومسخره‌نوردیبادبادک‌بازیکمپینگ طبیعت‌گردیچتربازیمهمانی سفر تنهاییکارتینگپیک‌نیکمسافرت با دوچرخهکایت‌سواریاتاق فراررودگردی (Rafting)

اگر خود را یک جوینده هیجان نمی دانید، می توانید با فعالیت های کمتر هیجان انگیز شروع کنید و سپس به فعالیت های هیجان انگیزتر بپردازید.

5. شوخی و خنده را افزایش دهید

همیشه سعی کنید قسمت های خنده دار وقایع مختلف زندگی و حتی موارد بد را پیدا کنید. البته نیازی نیست که این جوک ها را به دیگران بگویید، اما حداقل سطح اضطراب و ناراحتی شما را کاهش می دهد. اگر چیز خنده‌داری می‌شنوید، تمرین کنید که درباره آن به دیگران بگویید. همچنین سعی کنید به شوخی های دیگران بخندید. حتی اگر خنده دار نیست، به پوچ بودن آن بخندید. بعد از مدتی خندیدن تبدیل به عادت و آسان می شود.

طبق تحقیقات، خندیدن عواقب زیادی دارد، از جمله:

با اطرافیان خود مهربان تر شوید

سطوح استرس را کاهش دهید

سطح افسردگی را کاهش دهید

مردم را تازه کنید

مهارت های حل مسئله را بهبود بخشید

افزایش عزت نفس

6. سرگرم کردن را یاد بگیرید

خوش گذرانی یک مهارت است و مانند هر مهارت دیگری باید تمرین و آموخت. علاقه مندان به اوقات فراغت فعالیت هایی را پیدا می کنند که در کمترین زمان بیشترین لذت را به آنها می دهد و برای مدت طولانی به آنها انرژی می دهد. این فعالیت برای هر فرد متفاوت است. در اینجا به برخی از این سرگرمی ها اشاره می کنیم:

کوهنوردی

مهمانی و ارتباط با دوستان

کتاب خواندن

بحث در مورد یک موضوع خاص

سفر

کمپینگ در طبیعت

ورزش

فیلم مورد علاقه خود را تماشا کنید

به موسیقی گوش دهید

ناوبری گذرگاهی و ناوبری ماهواره ای

هدایت

به یک بازی ورزشی، فیلم یا تئاتر بروید

این زمانی است که بسیاری از مردم وقت خود را در رسانه های اجتماعی، خواندن اخبار بی اثر، پرخوری یا بازی های ویدیویی برای سرگرمی می گذرانند.

۷- بیشتر لبخند بزنید

در تمام ساعات روز، حتی زمانی که تنها هستید، لبخند بر لب داشته باشید. اگر این کار را برای چند روز انجام دهید، با لبخندهای تشویقی دیگران در پاسخ به لبخند خود مواجه خواهید شد.

8. ورزش روزانه

ورزش با ترشح هورمون “اندورفین” باعث افزایش سطح اکسیژن خون و پویایی ذهنی می شود. سعی کنید حداقل 30 دقیقه در روز یا سه روز در هفته ورزش کنید. این می تواند یک پیاده روی سریع در راه خانه از محل کار باشد.

9. خواب کافی

خواب کافی با بازیابی کامل انرژی، تمرکز بهینه، انجام مسئولیت های مختلف زندگی با کیفیت و در نهایت احساس ارزشمندی و رضایت همراه است. روی دیگر سکه، خستگی مفرط با بی‌اثر بودن و افکار منفی و گناه‌آمیز همراه است. بنابراین، روال خواب مشخصی داشته باشید و با رعایت استانداردهای بهداشت خواب، کیفیت خواب خود را افزایش دهید.

ده تجسم موفقیت ها

از تکنیک تجسم نیز می توان برای افزایش خلق و خوی مثبت اندیشی استفاده کرد. موقعیتی را تصور کنید که در آن به مهمترین هدف خود رسیده اید. خود را واضح و با جزئیات در نظر بگیرید. همچنین افرادی را که در این موقعیت قرار دارند و آنچه به شما می گویند را تصور کنید. در آن لحظه چه واکنشی نشان می دهید؟ تجسم چنین موقعیتی شما را خوشحال می کند و انگیزه و انرژی شما را افزایش می دهد.

11. بیکار نیست

داشتن یک فعالیت مفید باعث ایجاد احساس مفید بودن و اثربخشی می شود و در نتیجه اعتماد به نفس شما افزایش می یابد. البته منظور از فعالیت به طور خاص یک فعالیت حرفه ای نیست، بلکه هر فعالیت مفید دیگری که ممکن است شامل موارد زیر باشد:

کتاب خواندن

ارتباط با دوستان

ورزش

گردشگری طبیعی

آموزش را ببینید

به تئاتر بروید

پختن

انجام فعالیت های متعدد و متنوع در طول روز به شما کمک می کند تا از شر انرژی های منفی خلاص شوید و افکار منفی را مدیریت کنید. بنابراین با انجام کارهای مختلف سعی کنید بین 4 محور اصلی زندگی تعادل ایجاد کنید. این 4 محور عبارتند از:

فعالیت کاری

روابط اجتماعی و عاطفی

رشد شخصی و توسعه فردی

اوقات فراغت و سرگرمی ها

12. دیگران را خوشحال کنید

سعی کنید در طول روز کسی را خوشحال کنید. کمک به دیگران یکی از موثرترین راه ها برای افزایش مثبت اندیشی است. می توانید با کارهای ساده تر شروع کنید. برخی از این موارد در زیر پیشنهاد می شود:

پیام عاشقانه به والدین یا عزیزان

به همسرت گل بده

کارگران نظافتی شهرداری خندان

زودتر به خانه بیایید و وقت خود را با خانواده بگذرانید

شایان ذکر است که فعالیت های کوچک اما مداوم بسیار موثرتر از خدمات بزرگ اما موقت هستند.

13. آینده ای روشن را تصور کنید

هر روز یا در آخر هفته پنج دقیقه وقت بگذارید، چشمان خود را ببندید و خود را در موقعیتی تصور کنید که بیشتر یا تمام اهداف فعلی خود را انجام داده اید، با افرادی که دوستشان دارید در ارتباط هستید، در خانه مورد علاقه خود زندگی می کنید و کار دارید. . …شما کاری را که دوست دارید انجام می دهید. سعی کنید تخیل خود را تا حد امکان دقیق کنید. این می تواند انگیزه شما را برای به دست آوردن این لذت افزایش دهد.

تکنیک های مثبت اندیشی بلند مدت

این تکنیک ها تأثیرات عمیق و شخصی بر روی افراد می گذارد، اما از سوی دیگر، ثبات و استقامت بیشتری را می طلبد. در ادامه این مقاله مجله فرادس هر یک از تکنیک ها را نام برده و به تفصیل توضیح می دهیم.

14. خاطرات خوشایند را به خاطر بسپارید

هر فردی در زندگی خود خاطراتی دارد که دوست دارد آنها را به خاطر بسپارد. وقتی روحیه خوبی داریم، به راحتی خاطرات خوب را به یاد می آوریم، اما در شرایط سخت و استرس زا، داشتن دفترچه ای پر از خاطرات خوب می تواند به نشان دادن انعطاف پذیری کمک کند. از طرفی ثبت خاطرات شیرین زندگی و موفقیت های بزرگی که به دست آورده ایم مانند تمرین شکرگزاری باعث می شود که بیشتر به جنبه های مثبت زندگی توجه کنیم.

15. دوستان مثبت

مثبت اندیشی و منفی گرایی بسیار مسری هستند. به طور کلی ارتباط با افراد مثبت اندیش توجه بیشتری را به جنبه های خوشایند زندگی جلب می کند و رضایت از زندگی را افزایش می دهد. از طرفی برخورد با افراد منفی نگر نیز می تواند بر جهان بینی شما و توجه به ایرادات و نکات منفی سوژه ها تاثیر بگذارد. در نتیجه پیشنهاد می کنیم روابط خود را مدیریت کنید و افرادی را برای صمیمیت انتخاب کنید که سپاسگزار، خوش بین، امیدوار و امیدوار باشند.

16. خودگویی مثبت را تمرین کنید

نمونه های بی پایانی از خودگویی مثبت وجود دارد، اما به عنوان یک رفتار عملی، هر روز صبح قبل از شروع کارهای روزمره خود جلوی آینه می ایستد و می گوید: “روز خوبی داشته باشید، دوستت دارم.” » قضاوت نکنید و سعی نکنید تمرین را انجام دهید. عشق بی قید و شرط هدیه رایگانی است که بسیاری از والدین، دوستان، شرکا و فرزندان اطرافیان خود را انکار می کنند. حداقل به خودت انکار نکن.

17. با تاخیرها مقابله کنید

اگر ذهن شما مشغول فعالیت های قبلی است، به سرعت وظایف خود را فهرست کرده و با توجه به اولویت آنها انجام دهید. باید بدانید که مثبت اندیشی برای افراد مضطرب و استرس بسیار دشوارتر است. به همین دلیل باید پایه و اساس آن تضمین شود. احساس اضطراب ناشی از کارهای ناتمام زندگی از هر گونه مثبت بودن جلوگیری می کند. بسیاری از مردم درگیر مشکل بی توجهی در این زمینه هستند. به تعویق انداختن کار با احساس گناه در به تعویق انداختن کارها همراه است و به عزت نفس آسیب می رساند.

18. به توانایی ها توجه کنید

به صورت روزانه یا هفتگی یکی از نقاط قوت خود را در نظر بگیرید (مانند تحلیلی بودن، منظم بودن، خلاق بودن یا مثبت بودن) و تخمین بزنید که چقدر از این قدرت در زندگی شما استفاده می شود.

یکی از بهترین راه‌ها برای ارزیابی میزان استفاده از ظرفیت، نوشتن فعالیت‌های هفتگی و تطبیق قابلیت‌ها با وظایف است. اگر این روند را یادداشت کنید، نتایج بسیار بهتری خواهید گرفت و ظرف 6 ماه شاهد تغییر در دیدگاه خود نسبت به زندگی و سطح مثبت خود خواهید بود.

19. نگران آینده نباشید

تفکر بیش از حد در مورد رویدادهای آینده می تواند منجر به بدبینی شود. بنابراین ، نه تنها فردا پایان جهان نیست، بلکه تنها کاری که می توانیم انجام دهیم تلاش امروز است. بنابراین، توجه به زمان حال و اینجا و اکنون می تواند به شما در مدیریت سطوح استرس و افزایش بهره وری کمک کند.

20. به خودگویی منفی توجه کنید

ما معمولاً عادت به خودگویی منفی داریم. خودگویی منفی اغلب نتیجه سرزنش درونی دیگران (به ویژه والدین) است. برای مثبت اندیشی و بهره مندی از مزایای آن، ابتدا باید از علل خودگویی منفی که در زیر به آنها اشاره می شود جلوگیری کنید:

رد افکار از فیلتر بدبینی: هر اتفاقی جنبه های خوب و بد دارد که باید با هم دیده شوند. اگر در یک رویداد (حتی شکست) نکات مثبت و فرصت ها را نمی بینید، از دوستان مثبت خود کمک بخواهید.

سرزنش کردن خود: تمام تقصیرها هرگز متوجه یک نفر نمی شود. سعی کنید نقش دیگران را در اتفاقات بد در نظر بگیرید.

پیش‌بینی شکست: اگر قبل از شروع کار پیش‌بینی کنیم که شکست بخوریم، ناخودآگاه شرایط را به‌گونه‌ای تنظیم می‌کنیم که این پیش‌بینی محقق شود.

نگاه سیاه و سفید به مشکلات: همه چیز در دنیا نسبی است و هیچ چیز صفر و یک نیست. اگر در مواجهه با یک اشتباه احساس درماندگی می کنید یا در مواجهه با یک چالش بین فردی تمایل به قطع ارتباط دارید، هنوز با حقیقت دنیا سازگار نشده اید.

21. مراقب بدبینی باشید

یاد بگیرید که به ویژگی های مثبت افراد توجه کنید. همچنین به یاد داشته باشید که مردم به کسانی که در گذشته آسیب دیده اند آسیب می رسانند. موضوعات یا افرادی را که همیشه در مورد آنها ذهنیت منفی دارید شناسایی کنید و آنها را در یک دفتر یادداشت کنید. سپس به دنبال نکات مثبت در آنها باشید. حتی افراطی‌ترین و نژادپرست‌ترین افراد یا سیستم‌ها نیز نکات مثبتی دارند، اگر این نکات را کشف کنید، یافتن ویژگی‌های مثبت افراد در زندگی چندان دشوار نیست.

مرتبط:  چگونه با قد بلند جذاب باشیم

22. مهارت های مدیریت هیجان

اگرچه ما قادر به کنترل همه رویدادهای زندگی نیستیم، اما قادریم واکنش های عاطفی، افکار و پیامدهای آن را کنترل کنیم. مهارت های مدیریت هیجان به ما این امکان را می دهد که احساسات را به طور موثر مدیریت کنیم. در این صورت وقتی شکست می خوریم گرفتار غم و عصبانیت لجام گسیخته و پایدار نمی شویم. شما می توانید از مدیتیشن و به خصوص تمرینات تمرکز حواس برای مدیریت احساسات خود استفاده کنید.

23. از قضاوت های زودهنگام بپرهیزید

پس از هر گونه ناراحتی یا مشاهده رفتار بد دیگران، چند دقیقه حواس خود را پرت کنید تا هیجان اولیه فروکش کند. در 90 درصد موارد قضاوت عجولانه اشتباه است. این فرآیند “اثر اول” (Self Impression) نامیده می شود. قضاوت بدون شواهد کافی می تواند منجر به افکار منفی و خلق و خوی بد شود.

24. بر زمان حال تمرکز کنید

گذشته را نمی توان تغییر داد و آینده هنوز در راه است، پس فقط شما زمان دارید تا بهترین خود باشید. برای تجربه اینجا و اکنون، تمرینات ذهن آگاهی می تواند بسیار مفید باشد.

25. به خودت بده

ویژگی ها و دستاوردهای مثبت خود را در یک دفتر یادداشت بنویسید تا زمانی که به شدت از دست خود ناراحت و عصبانی هستید، بتوانید به آنها مراجعه کنید. هرگز فراموش نکنید که در گذشته دانش و مهارتی که امروز دارید را نداشتید و شاید تصمیماتی که گرفتید بهترین گزینه ای بود که با دانش آن زمان می توانستید به آن فکر کنید.

26. سبک زندگی سالم

تأثیر سبک زندگی سالم بر نشاط درونی، توجه به جنبه های مثبت زندگی و در نهایت مثبت اندیشی در تحقیقات مختلف به اثبات رسیده است. معیارهای اصلی یک سبک زندگی سالم در زیر آورده شده است.

وعده های غذایی سالم بخورید

سیگار و قلیان ممنوع است

رابطه جنسی کنترل شده

ورزش روزانه

خواب کافی

ارتباطات اجتماعی کافی

اجتناب از موقعیت های استرس زا (مطالعات استرس زا، فعالیت های حرفه ای استرس زا و غیره)

27. هدف گیری

تعیین اهداف کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت و تلاش برای دستیابی به آنها، سطح اشتیاق شما را افزایش می دهد. برای انجام این کار، به سادگی شروع به نوشتن کنید و هر چیزی را که شما را خوشحال می کند و می خواهید به آن برسید یادداشت کنید. توجه داشته باشید که داشتن اهداف پیچیده، مبهم و کلی شما را از رسیدن به اهداف، تجربه شکست و ایجاد افکار منفی باز می دارد.

تاثیر مثبت اندیشی بر زندگی

در تحقیقات قبلی، ثابت شده است که افراد مبتلا به HIV به طور قابل توجهی کمتر در معرض خطرات مرگبار مختلف قرار دارند. این تهدیدها عبارتند از:

بیماری قلبی

سکته

سرطان

عفونت

بیماری های تنفسی

علاوه بر این، مثبت اندیشی مزایای اثبات شده دیگری نیز دارد که در جدول زیر ذکر شده است:

مزایای مثبت اندیشی در زندگیافزایش کیفیت زندگیتوانایی سازگاری بیشتر با موقعیتافزایش سطح انرژیافزایش خلاقیت و ایده‌پردازی بیشترسلامت جسمانی و روان‌شناختیکاهش احتمال ابتلا به افسردگیالتیام سریع‌تر صدمات بدنیکاهش احتمال بی‌ثباتی عاطفیبهبودی سریع‌تر بیماری‌هامدیریت استرس بهتر و مهارت‌های مواجه مؤثرسرماخوردگی کمترافزایش طول عمرتقویت سیستم ایمنی بدنافزایش انگیزهفشار خون کمترافزایش عزت‌‌نفس و اعتمادبه‌نفسروابط بهترافزایش تاب‌آوری در برابر مشکلات زندگیاحساس خوشحالی بیشتر

خطرات مثبت اندیشی

گاهی اوقات افراد متفکر یا مثبت گرا از مثبت بودن خود به شکلی تسلیم ناپذیر استفاده می کنند. در نتیجه با چالش های مختلف بین فردی و درون فردی مواجه می شوند.

به جای نشان دادن همدلی، در هنگام شکست یا مشکوک بودن با دیگران شوخی کنید

غفلت از مسائل جدی زندگی به جای حفظ انگیزه و انرژی برای پیشرفت

فرار از مشکلات به جای یافتن راه حل مناسب با در نظر گرفتن فرصت ها

به جای لذت بردن از زندگی در تمام فعالیت های روزانه، تفریح ​​کنید

بی دقتی و نادیده گرفتن خطرات به جای واقع بین بودن

پیامد اصلی استفاده غیرمنعطف افراد از مثبت بودن آنها جدی نگرفتن توسط دیگران است.

سوالات متداول

در پایان این مقاله مجله فرادرس سعی داریم به تعدادی از سوالات متداول در مورد مثبت اندیشی پاسخ دهیم.

آیا پوزیتیویسم هنوز مفید است؟

نه شما باید مراقب افراد مثبت سمی باشید. مدیریت روابط و عدم برقراری ارتباط با افرادی که مثبت سمی هستند نیز بسیار مهم است. برخی افراد شوخ طبعی بالایی دارند اما به دلیل عدم انسان دوستانه و عدم درک دیگران، اطرافیان خود را مسخره می کنند و یا از نقاط ضعف دیگران سوء استفاده می کنند. ارتباط با این افراد ملایم و خندان است، اما همیشه با ترس از تحقیر یا تمسخر همراه است.

در نهایت، تمام راه‌حل‌های ذکر شده برای مثبت‌اندیشی زمانی بیشترین تأثیر را دارند که خود را از یک محیط استرس‌زا، متعارض، استرس‌زا، تحقیرآمیز و متهم‌کننده و همچنین روابط آسیب‌زا نجات داده باشیم. پس قبل از شروع این تکنیک ها، منابع منفی و بد خلقی را تا حد امکان کاهش دهید و خود را برای شروع سفر مثبت اندیشی آماده کنید.

آیا مثبت اندیشی به شما امکان موفقیت و رسیدن به اهدافتان را می دهد؟

آره. داشتن نگرش مثبت می تواند به معنای واقعی کلمه مسیر زندگی شما را تغییر دهد، از آنجایی که یک فرد با عینک مثبت اندیشی به دنیا نگاه می کند، همیشه در تمام جنبه های زندگی رشد خواهد کرد. افرادی که مثبت فکر می کنند معتقدند که هر شکستی حاوی فرصت های پنهان است. این فرصت ها می توانند افراد را به نتایج مطلوب در آینده سوق دهند.

در این بخش، تعدادی از تکنیک های مثبت اندیشی را توضیح داده ایم که به طور خاص به موفقیت افراد کمک می کند:

ارائه ایده های مثبت : بسیاری از مطالعات نشان می دهد که نگرش مثبت باعث افزایش خلاقیت افراد و ایجاد ایده های نوآورانه می شود.

تاب آوری در برابر استرس : داشتن نگرش مثبت به آینده و همچنین توجه به جنبه های مثبت مشکلات زندگی می تواند استقامت شما را در برابر استرس و فشار روانی افزایش دهد.

افزایش اعتماد به نفس : مثبت اندیشی با توجه بیشتر به موفقیت های گذشته، در نظر گرفتن استعدادها و توانایی های فعلی و داشتن انگیزه برای رسیدن به موفقیت های بیشتر همراه است. در نتیجه افراد مثبت اندیش اعتماد به نفس خوبی دارند. از سوی دیگر وجود اعتماد به نفس یکی از عوامل اصلی پیشرفت و موفقیت حرفه ای است.

تصمیم گیری موثر : تصمیم گیری در زندگی همیشه با فشار روحی و استرس همراه است. در حالی که مثبت اندیشان با پشتکار در مواجهه با استرس و اعتماد به نفس بالا می توانند استرس خود را کنترل و فرآیند تفکر خود را مدیریت کنند.

چگونه از شر افکار منفی خلاص شویم و مثبت اندیش باشیم؟

همه افراد در طول زندگی خود افکار منفی را تجربه می کنند، اما میزان افکار منفی که هر فرد تجربه می کند با فرد دیگر متفاوت است. به طور کلی، افرادی که اعتماد به نفس پایین، افسردگی و فشار روانی یا اضطراب دارند، در هر لحظه افکار منفی را تجربه می کنند. از همان ابتدا باید بدانیم که رهایی از این افکار اصلا آسان نیست و نیاز به پشتکار و تلاش زیادی دارد. بنابراین، اگر تلاش کرده اید و شکست خورده اید، ناامید نشوید. هیچ وقت برای تلاش دوباره دیر نیست.

در زیر راه هایی برای مقابله با افکار منفی و خلاص شدن از شر آنها آورده شده است:

تغییر چیزهای منفی در محیط: هر چیزی که وارد ذهن شما می شود بر افکار شما تأثیر می گذارد. منابع اصلی تولید انرژی منفی را شناسایی کنید. سپس به دنبال راه هایی برای جایگزینی این منابع استرس باشید.

ورزش: ورزش یکی از اصلی ترین عواملی است که تاثیرات مثبتی بر ذهن و بدن شما می گذارد. یکی از فواید ورزش کاهش تنش های درونی و نگرانی های ذهنی است.

صحبت کردن در مورد افکار منفی: در صورت امکان، در مورد افکار منفی خود با یک دوست صحبت کنید. با صحبت کردن، هم احساسات خود را رها می کنید و هم مشکل را از دیدگاه شخص دیگری ارزیابی می کنید.

راهی برای کمک به دیگران بیابید: احساس خوب کمک کردن به دیگران یکی از موثرترین راه ها برای مقابله با احساسات منفی است. اکنون این کمک ممکن است شامل انجام کاری برای شخص مورد نظر یا گوش دادن به صحبت های او باشد. مشارکت های خود را ثبت کنید و با ماه های بعدی مقایسه کنید.

نکات مثبت زندگی را ببینید و از آنها قدردانی کنید: وقتی روحیه خوبی ندارید و افکار منفی به درون شما سرازیر می شود، یادآوری نکات مثبت بسیار دشوار می شود. در نتیجه باید طوری تمرین کنید که ذهنتان را از قبل برای روزهای خوب آماده کند.

نوشتن احساسات و عواطف: معمولاً بدخلقی ناشی از افکار ناخوشایند است. هر روز 15 دقیقه از وقت خود را صرف نوشتن احساسات آن روز و دلیل آن احساسات کنید. پس از چند روز متوجه خواهید شد که علت این احساسات چیست و چگونه مشکل را حل کنید.

یک لحظه تأمل: وقتی افکار منفی به ذهن شما سرازیر می شود، برای لحظه ای از انجام هر کاری دست بردارید و بر آگاهی از دنیای اطراف خود تمرکز کنید. در این شرایط سعی کنید محیط اطراف خود را با استفاده از حواس پنج گانه خود تجربه کنید.

افکار خود را نام ببرید: با استفاده از تکنیک های مدیتیشن مختلف و حضور در لحظه، متوجه تأثیر افکار ناکارآمد خود بر احساسات استرس یا افسردگی خود خواهید شد. اگر اینطور است، به جای درگیر شدن در افکار ناکارآمد خود، نام آنها را بگذارید.

تفاوت بین مثبت اندیشی و مثبت گرایی چیست؟

مثبت اندیشی شامل تمام جنبه های انرژی مثبت از جمله افکار مثبت (دیدن نیمه پر لیوان)، رفتارهای مثبت (خندیدن، لبخند زدن و گفتن چیزهای مثبت) و احساسات مثبت (شادی درونی) است. در حالی که مثبت اندیشی فقط به فرآیند فکری افراد مربوط می شود. به عبارت دیگر، مثبت اندیشی تنها بخشی از پوزیتیویسم است.

البته از آنجایی که رفتار، افکار و عواطف اثر متقابل دارند، تمام جنبه های عاطفی و رفتاری پوزیتیویسم باعث ایجاد تفکر مثبت و مثبت اندیشی در افراد می شود. بنابراین برای معرفی تکنیک های مثبت اندیشی به سه بعد شناخت، عاطفه و رفتار پرداختیم.

مثبت اندیشی یا نگرش خوش بینانه تمرین تمرکز بر خوبی ها در همه شرایط است که می تواند تأثیر زیادی بر سلامت روحی و جسمی ما داشته باشد. البته باید به خاطر داشته باشیم که داشتن افکار مثبت به این معنا نیست که واقعیت را نادیده بگیریم و مشکلات را در نظر نگیریم. مثبت اندیشی یعنی لبخند زدن و رویارویی با اتفاقات زندگی و انتظار اینکه همه چیز خوب پیش برود. راز مثبت اندیشی و داشتن افکار مثبت این است که نسبت به خود و توانایی های خود دید مثبت داشته باشیم.

در این مقاله به 10 مورد از مهمترین تکنیک های مثبت اندیشی می پردازیم تا با استفاده از آن ها در زندگی نیمه پر لیوان را به اصطلاح ببینید و سطح سلامت جسمی و روانی شما بهبود یابد. پس تا پایان مطلب با فراکوچ همراه باشید.

اما مثبت اندیشی چیست؟

با توجه به اینکه آینده هر فرد تا حد زیادی به نگرش و طرز فکر او بستگی دارد، مثبت اندیشی راهی برای رسیدن به موفقیت تلقی می شود. بنابراین می توان مثبت اندیشی را یکی از الگوهای رفتاری سالم در جامعه دانست. اما باید به یاد داشته باشیم که یک نگرش مثبت به تنهایی نمی تواند فرد را به هدفش برساند. برای رسیدن به هدف باید مسیر و توانایی هایی را به درستی بشناسیم که کوچینگ زندگی این دانش را در اختیار ما قرار می دهد. مثبت اندیشی فقط یک انگیزه است و می تواند فرد را به سمت موفقیت سوق دهد.

مثبت اندیشی یا به عبارتی مثبت اندیشی مفهومی است که به استفاده از تفکر و نگرش مثبت نسبت به زندگی و موقعیت های مختلف اشاره دارد. این رویکرد مبتنی بر این باور است که مثبت اندیشی می تواند ذهن و انگیزه افراد را تقویت کند، زندگی او را بهبود بخشد و روانشناسی و روحیه او را بهبود بخشد. زندگی هر لحظه پر از اتفاقات تلخ و شیرین است که شرایط ما را تغییر می دهد. نقش مثبت اندیشی در این زمان قوی تر از زمان های دیگر است. زیرا مثبت اندیشان در هنگام بروز شرایط سخت به دنبال یافتن بهترین راه حل ها و بیان افکار مثبت خود هستند.

💥فرصت استثنایی💥

برای پیگیری آموزش رایگان مربیگری

هم اکنون مطالعه کنید و گواهی CCE را دریافت کنید.

دوره رایگان آموزش کوچینگ

#image_926864293 {
width: 100%;
}

مثبت اندیشی چه تاثیری بر ما دارد؟

یکی از مراحل مهم رشد فردی، توانایی مثبت اندیشی است که با حذف افکار منفی و پرورش افکار مثبت، سطح انرژی و توانایی افراد را افزایش می دهد و فرصت رهایی از افکار منفی و تبدیل به شکست را برای فرد فراهم می کند. به موفقیت و تهدیدها به فرصت تبدیل می شوند. شاید به همین دلیل است که محققان دریافته اند که افراد مثبت اندیش و خوش بین شادتر و سالم تر هستند.

پاکسازی ذهن از افکار منفی و جایگزینی آنها با افکار مثبت، در ناخودآگاه ما تأثیر می گذارد و باعث می شود که این داده ها در ذهن به یک باور تبدیل شود. این زمانی است که تاثیر افکار مثبت در زندگی نمایان می شود و موفقیت و پیروزی بخشی از سرنوشت ما می شود.

مثبت اندیشی در درون ذهن اتفاق می افتد و به کمک قدرت بالای ذهن است که می توانیم غیرممکن ها را در مواجهه با مشکلات فراوان ممکن کنیم. بنابراین، مثبت اندیشی اثرات مفید بسیاری بر کیفیت زندگی ما دارد. در اینجا برخی از اثرات مثبت اندیشی می تواند بر ما داشته باشد:

ایجاد اعتماد به نفس و آرامش در زندگی

از شر مشکلاتی مانند اضطراب، استرس و افسردگی که نتیجه افکار منفی هستند خلاص شوید

بر موفقیت و زندگی شاد تمرکز کنید

گاهی اوقات برخی از اتفاقات زندگی خارج از کنترل ما هستند که می تواند منجر به منفی گرایی و ورود افکار و ایده های منفی به ذهن شود. بهترین پاسخ در این شرایط، مثبت اندیشی و تقویت افکار مثبت است تا بتوانیم با تأثیرگذاری بر معنای این اتفاقات، زندگی ایمن و مناسب تری برای خود بسازیم. برای مثال می توانید با تاکید و تکرار عبارات مثبت ذهن خود را تقویت کنید و اجازه ندهید افکار منفی قدیمی وارد آن شوند. برای اینکه بدانید چگونه مثبت باشید، راه حل هایی در زیر به شما ارائه می شود.

مزایای مثبت اندیشی چیست؟ فواید مثبت اندیشی؟

مسلما افکار مثبت و منفی هر کدام تاثیر خاصی در زندگی هر فرد می گذارند. در این زمینه، محققان بسیاری به بررسی تأثیر مثبت اندیشی و خوش بینی پرداخته اند. در اینجا چند نمونه از مزایای مثبت اندیشی و از بین بردن افکار منفی آورده شده است:

افزایش امید به زندگی؛

ارتقای کارایی؛

انعطاف پذیری بیشتر؛

سطوح پایین تر افسردگی و اضطراب؛

مقاومت بیشتر در برابر بیماری؛

زندگی شادتر؛

رفاه جسمی و آرامش روحی؛

زندگی معنادار داشته باشید؛

دستیابی به خلاقیت و پیشرفت؛

کاهش خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی؛

داشتن روابط موفق تر؛

توانایی مدیریت استرس؛

چگونه افکار مثبت ایجاد کنیم؟

با وجود مشکلات فراوانی که در زندگی هر فردی به وجود می آید، در واقع بسیاری از افراد نمی دانند چگونه مثبت فکر کنند. باید بدانید که مثبت اندیشی ارتباط چندانی با مادیات و محیطی که در آن زندگی می کنیم ندارد. برای اینکه احساس شادی کنید و انرژی مثبت از زندگی جذب کنید، باید دیدگاه خود را نسبت به مشکلات پیش آمده تغییر دهید تا بتوانید از زندگی لذت کافی را ببرید. به خاطر داشته باشید که نگرش شما فقط به شما بستگی دارد نه چیز دیگری!

مرتبط:  چرا برخی از دعاها فوری برآورده نمی شود

تکنیک های مثبت اندیشی چیست؟

در ادامه شما را با تکنیک های مثبت اندیشی آشنا می کنیم تا بتوانید در هر شرایطی از آنها استفاده کنید.

از زندگی کوچینگ استفاده کنید

کوچینگ زندگی یکی از پرکاربردترین و مهم ترین شاخه های کوچینگ است. در کوچینگ لایف کوچینگ می توانید هر موضوعی را در زندگی خود مانند تعیین اهداف، تغییر سبک زندگی و تغییر طرز فکرتان بررسی و بهبود بخشید. بنابراین استفاده از کوچینگ زندگی یکی از راه های تمرین مثبت اندیشی است.

از خودمربی استفاده کنید

خود کوچینگ یکی دیگر از حوزه های مهم و پرکاربرد کوچینگ است. این شاخه از کوچینگ به بررسی افکار و ویژگی های شخصی افراد می پردازد و سعی می کند آنها را از درون بهبود بخشد و پایه و اساس پیشرفت های قابل توجهی را در زمینه توسعه شخصی ایجاد کند.

فیلدهای تغییر را مشخص کنید.

اگر می‌خواهید مثبت و خوش‌بین باشید و روی افکار مثبت تمرکز کنید، ابتدا جنبه‌هایی از زندگی‌تان را که معمولاً درباره‌شان افکار منفی دارید، شناسایی کنید. می توانید با تمرکز بر یک منطقه شروع به خلاص شدن از شر افکار منفی کنید.

خودت چک کن

در طول روز، کار خود را متوقف کنید و آنچه را که به آن فکر می کنید ارزیابی کنید. اگر متوجه شدید که افکار شما عمدتا منفی هستند، سعی کنید راهی برای تبدیل آنها به افکار مثبت پیدا کنید.

شوخ طبع باشید.

به خصوص در مواقع سخت لبخند بزنید. وقتی بتوانید مثبت اندیش باشید و با دیدی باز با مشکلات زندگی روبرو شوید، استرس کمتری خواهید داشت.

یک سبک زندگی سالم برای زندگی داشته باشید.

30 دقیقه در روز ورزش کنید تا مثبت اندیشی را تقویت کنید. همچنین می توانید آن را به 10 دقیقه در طول روز تقسیم کنید. ورزش می تواند تاثیر مثبتی بر خلق و خو و کاهش استرس داشته باشد. یک رژیم غذایی سالم داشته باشید و تکنیک های مدیریت استرس را برای سوخت رسانی به ذهن و بدن خود بیاموزید.

محیط خود را با افراد مثبت پر کنید.

اطمینان حاصل کنید که افراد زندگی شما مثبت و حامی هستند و می توانید روی توصیه ها و بازخورد آنها حساب کنید. افراد منفی نگر می توانند سطح استرس شما را افزایش دهند و شما را در مورد توانایی خود برای مدیریت استرس نامطمئن کنند.

گفتگوی مثبت را با خودتان تمرین کنید.

یک قانون ساده وجود دارد: “آنچه را که به دیگران نمی گویید به خودتان نگویید.” با خودت مهربان باش. اگر فکر منفی به ذهنتان خطور کرد، آن را منطقی کنید و با تایید آنچه در مورد شما خوب است پاسخ دهید. از عبارات مثبت اندیش استفاده کنید و به چیزهایی فکر کنید که در زندگی به خاطر آنها سپاسگزار هستید.

یک سبک زندگی سالم برای خود ایجاد کنید.

سبک زندگی تاثیر زیادی بر خلق و خوی شما دارد. سبک زندگی متمرکز بر تغذیه سالم و فعالیت بدنی منظم باعث ایجاد احساس مثبت در شما می شود.

دیدگاه خود را تغییر دهید.

یکی دیگر از تکنیک های مثبت اندیشی تغییر دیدگاه شماست. موقعیتی را که قبلا منفی می دانستید انتخاب کنید و سعی کنید از منظر دیگری به آن نگاه کنید. این باعث می شود یاد بگیرید که همیشه همه مشکلات را به گونه ای متفاوت ببینید و از راه حل های مختلف برای حل این مشکلات استفاده کنید.

لبخند بزن.

گاهی اوقات تنها چیزی که برای احساس خوب لازم است، یک لبخند کوچک است. حتی وقتی نمیخوای در یک تحقیق، مشاهده شد افرادی که در حین انجام یک کار لبخند بر لب داشتند نسبت به افرادی که کار را به صورت عادی و خنثی انجام دادند، احساس بهتر و مثبت تری داشتند. پس سعی کنید همیشه لبخند بزنید و وقت خود را با افرادی بگذرانید که به شما لبخند می زنند و افکار مثبت به شما تزریق می کنند.

روی نقاط قوت خود تمرکز کنید.

سعی کنید به مدت یک هفته هر روز به یکی از ویژگی ها و توانایی های مثبت خود مانند نظم، خلاقیت، مهربانی و غیره فکر کنید. و به این فکر کنید که چگونه می توانید در طول روز از آنها به روش های جدید استفاده کنید. شناسایی نقاط قوت به شما کمک می کند در شرایط بحرانی با اعتماد به نفس رفتار کنید و تصمیمات بهتری بگیرید. کوچینگ یکی از روش هایی است که می تواند با یادآوری نقاط قوت و توانایی های شما، مثبت اندیشی و توانایی حل مسئله شما را بهبود بخشد.

از اشتباهات گذشته درس بگیرید و آنها را تحلیل کنید.

مثبت اندیشی به معنای انکار اشتباهات نیست. به جای فکر کردن به اتفاقاتی که شما را به اینجا رسانده اند، باید به خودتان زمان بدهید تا از اشتباهات مکرر جلوگیری کنید و تفکر مثبت را در خود پرورش دهید.

تشکر کنید.

برای دریافت انرژی مثبت تشکر کنید! ما باید قدردان همه نعمت هایی باشیم که به ما رسیده است تا زندگی بهتر و شادتری داشته باشیم.

مثبت اندیشی را تمرین کنید.

یکی دیگر از تکنیک های مثبت اندیشی، تمرین است. وقتی صحبت از افکار مثبت به میان می آید، تمرین آنها می تواند برای ما مفید باشد. هر چه بیشتر تفکر مثبت را در خود تقویت کنیم، خط فکری ما نیز به همان سمت می رود. سعی کنید مثبت اندیشی را به کار روزمره خود تبدیل کنید و در هر موقعیت و حال و هوای مثبت فکر کنید.

تسلیم نشو.

تسلیم شدن کار افراد ضعیف و راهی آسان برای خروج از شرایط سخت است. سعی کنید با وجود احساسات و افکار منفی که تجربه می کنید از آنچه می خواهید عقب نشینی نکنید. زیرا در آینده از خود برای این تصمیم تشکر خواهید کرد.

مثبت اندیشی در روانشناسی

در روانشناسی از تفکر مثبت به عنوان رویکرد و تکنیکی برای تسهیل بهبود روانی و روانی افراد استفاده می شود. این مفهوم روانشناسی مثبت بر قابلیت ها، روانشناسی سلامت و بهبود زندگی فردی تأکید دارد. مثبت اندیشی در روانشناسی شامل موارد زیر است:

افزایش عزت نفس: مثبت اندیشی به فرد کمک می کند تا دید مثبتی نسبت به خود و نقاط قوت خود داشته باشد و باعث ایجاد اعتماد به نفس می شود. می تواند به رشد شخصیت و بهبود روانی کمک کند.

انتظار موفقیت: مثبت اندیشی به افراد می آموزد که به خود اعتماد کنند و انتظار موفقیت را داشته باشند. این امر باعث می شود افراد برای رسیدن به اهداف خود مصمم تر شوند و برای رسیدن به رویاها و آرزوهایشان انگیزه بیشتری پیدا کنند.

توسعه ارتباطات مثبت: مثبت اندیشی به فرد کمک می کند تا در برقراری ارتباط مثبت و سازنده با دیگران موفق تر باشد. این شامل ارتباط خوب با خانواده، دوستان، همکاران و افراد اطراف است که می تواند روابط اجتماعی و شبکه های اجتماعی را تقویت کند.

ایجاد امید و خوش بینی: مثبت اندیشی می تواند افراد را به سمت ایجاد امید و خوش بینی نسبت به آینده سوق دهد. این به افراد اجازه می دهد تا بهتر با چالش ها و مشکلات زندگی کنار بیایند و به سمت راه حل ها و فرصت های جدید حرکت کنند.

مثبت اندیشی در روانشناسی می تواند به افراد کمک کند خلق و خوی، انگیزه و خوش بینی خود را بهبود بخشند و در طول زندگی بهتر با چالش ها کنار بیایند.

راه های شناسایی افکار منفی

از خودمربی استفاده کنید شما نمی دانید که خودگویی شما مثبت است یا منفی؟ برخی از اشکال رایج خودگویی منفی عبارتند از:

فیلتر کردن: شما جنبه های منفی یک موقعیت را بزرگ می کنید و تمام جنبه های مثبت را فیلتر می کنید.

شخصی سازی: وقتی اتفاق بدی می افتد، شما به طور خودکار خود را سرزنش می کنید.

تک قطبی شدن: شما همه چیز را خوب یا بد می بینید. حد وسطی وجود ندارد. شما احساس می کنید که باید کامل باشید یا یک شکست کامل.

چگونه افکار منفی را از ذهن خود حذف کنیم؟

ممکن است از خود بپرسید “چگونه مثبت باشیم یا چگونه افکار منفی را با افکار مثبت جایگزین کنیم؟” » در زیر چند نمونه از تبدیل افکار منفی به افکار مثبت برای پاکسازی ذهن آورده شده است:

مکالمه منفی

فکر مثبت

من هرگز این کار را انجام نداده ام

این فرصتی است برای یادگیری چیزهای جدید.

خیلی پیچیده است.

من از زاویه دیگری به آن نگاه می کنم.

من هیچ منبعی ندارم

اکنون که به شدت به آن نیاز دارم، دارم آن را خلق می کنم.

هیچ راهی وجود نخواهد داشت.

من می توانم برای انجام آن تلاش کنم.

هیچ کس نمی خواهد با من ارتباط برقرار کند.

ببینم میتونم راههای ارتباطی رو باز کنم

من در این زمینه پیشرفت نخواهم کرد.

دوباره سعی میکنم.

ارائه چند کتاب مثبت اندیشی

کتاب قدرت مثبت اندیشی

“قدرت مثبت اندیشی” نوشته نورمن وینسنت پیل کتابی شگفت انگیز است که به شما نشان می دهد چگونه با تغییر نگرش خود نسبت به زندگی می توانید به موفقیت های بزرگی در تمام جنبه های زندگی خود دست یابید. این کتاب اصول و تکنیک هایی را به شما می آموزد که به شما کمک می کند با مثبت اندیشی و تمرکز بر اهداف خود به بهترین نسخه از خود تبدیل شوید.

با خواندن این کتاب، قدرت مثبت اندیشی را در درون خود کشف خواهید کرد و متوجه خواهید شد که چگونه می توانید از این توانایی برای جذب انرژی مثبت و ایجاد تغییرات مثبت در زندگی خود استفاده کنید. این کتاب می تواند راهنمای معنوی و الهام بخش باشد تا به شما کمک کند به سمت موفقیت و خوشبختی حرکت کنید.

#image_1879777923 {
width: 100%;
}

کتاب قدرت و مثبت اندیشی

نویسنده در این اثر از قدرت بیکران ذهن انسان، تاثیر شگفت انگیز تفکر مثبت در زندگی و به دنبال آن ایجاد انرژی دوگانه صحبت می کند و توضیح می دهد که چگونه با کنار گذاشتن شخصیت بد و منفی نگری می توان نیروی لازم را به دست آورد. . برای پیشرفت

با خواندن این کتاب می توانید مهارت های جدیدی برای مدیریت استرس، افزایش اعتماد به نفس و ایجاد تغییرات مثبت در زندگی خود بیاموزید. این کتاب می تواند منبع الهام و دگرگونی باشد تا به شما کمک کند به زندگی بهتر نگاه کنید و به سمت موفقیت حرکت کنید.

#image_1075586362 {
width: 100%;
}

فراکوچ، هدیه رایگان برای شما! – کاربرگ مثبت اندیشی فراکوچ

همانطور که می دانید فراکوچ اولین و بزرگترین آکادمی مربیگری در ایران است که این امکان را به آن می دهد تا تمامی حوزه های مربیگری را برای مخاطبین عزیز خود به طور کامل پوشش دهد.

یکی از زمینه‌هایی که کوچینگ وارد می‌شود و توانایی‌های افراد را افزایش می‌دهد، مهارت‌های مثبت اندیشی است. به همین دلیل هدیه ای رایگان برای شما عزیزان آماده کرده ایم تا بتوانید این مهارت را در خود پرورش دهید! این شما هستید و این کاربرگ مثبت اندیشی از فراکوچ!

به سادگی این صفحه را دانلود کرده و خودتان آن را چاپ کنید. سپس کاربرگ را در طول ماه تکمیل کنید تا از تاثیر شگفت انگیز این مهارت در پایان ماه لذت ببرید.

دانلود تصویر باکیفیت کاربرگ

جمع بندی:

در این مقاله می خوانیم که مثبت اندیشی روشی است که به ما می آموزد به بدی ها و ناملایمات زندگی مثبت و سازنده برخورد کنیم و برای رفع آنها تلاش کنیم. در واقع مثبت اندیشی یک مهارت مفید است که با کمی تمرین می توان آن را آموخت. در ادامه مقاله، تکنیک های مثبت اندیشی را بررسی کردیم و آموختیم که کدام استراتژی به ما کمک می کند تا مهارت های مثبت اندیشی خود را تقویت کنیم و افکار مثبت را در خود پرورش دهیم. در واقع این ابزارها این توانایی را دارند که منابع مورد نیاز برای پرورش تفکر مثبت را در اختیار ما قرار دهند.

از اینکه برای خواندن این مقاله وقت گذاشتید متشکرم. اگر در رابطه با آموزش مربیگری فراکوچ به مشاوره و پشتیبانی نیاز دارید، می توانید آن را با مشاوران تیم فراکوچ در میان بگذارید.

4.6/5 – (133 امتیاز)

افکار منفی مثل یک کرم کم کم شما را نابود می کنند. مثبت اندیشی دقیقا برعکس آن است، شما می توانید با شناخت بهتر خود و شناخت ویژگی های افراد مثبت اندیش جایگزین این افکار منفی شوید. موفقیت پارس مگ را تا پایان این مقاله دنبال کنید تا کلید رهایی از افکار منفی را در دستان شما قرار دهیم.

مثبت اندیشی چیست؟

مثبت اندیشی یک رویکرد ذهنی و عاطفی است که بر درخشش زندگی تمرکز دارد. فردی که مثبت فکر می کند خوشبختی، سلامتی و موفقیت را پیش بینی می کند و معتقد است که می تواند بر هر مانع و مشکلی فائق آید. بسیاری از افراد به مفهوم مثبت اندیشی اعتقادی ندارند و آن را بی اثر می دانند. برعکس، برخی افراد از تفکر مثبت استفاده می کنند و اثرات مثبت آن را در زندگی خود احساس می کنند.

زندگی روزمره برای ما شامل هزاران حادثه است. برخی اتفاقات برای ما شیرین است و برخی دیگر ما را تلخ می کند. نقش مثبت اندیشی در زمان ما آشکارتر می شود، زیرا افراد مثبت اندیش در پشت هر حادثه به دنبال نکات مثبت هستند و سعی می کنند از آنها به نفع و پیشرفت خود استفاده کنند.

بنابراین، افرادی که مثبت فکر می کنند اغلب افراد شادی هستند که سعی می کنند در هر شرایطی احساسات مثبت خود را حفظ کنند و در هنگام بروز شرایط سخت با آرامش به دنبال راه حل هستند. امروزه افراد زیادی به این ذهنیت علاقه مند هستند و سعی می کنند آن را به بهترین شکل ممکن بیاموزند. مثبت اندیشی اساساً یکی از مهارت ها و ابزارهای مورد نیاز برای رسیدن به موفقیت است.

اثرات مثبت اندیشی

مثبت اندیشی تاثیرات بسیار خوبی بر زندگی و حتی بدن ما دارد. با توجه به اینکه ذهن قدرت بالایی دارد، مثبت اندیشی غیرممکن ها را در بسیاری از موارد ممکن می کند! طبق تحقیقات، نگرش و افکار ما مأموریت آینده ما را تعیین می کند. این بدان معنی است که تفکر مثبت می تواند به عنوان مبنایی برای رویدادهای مثبت در زندگی ما باشد. در اینجا برخی از اثرات مثبت اندیشی آورده شده است:

وجود آرامش و اطمینان در زندگی

بیشتر و بهتر روی موفقیت و رفاه تمرکز کنید

بسیج ذهن و اعضای بدن برای چیزهای خوب

عدم وجود مشکلات ناشی از افکار منفی مانند استرس، اضطراب و افسردگی

تاثیر مثبت اندیشی بر سلامتی ما چیست؟

جالب است بدانید که تاثیر مثبت اندیشی در زندگی ما نه تنها به دلیل تاثیرات آن بر ذهنیت ماست، بلکه فواید بسیاری برای سلامتی نیز دارد. در یک مطالعه، محققان دریافتند افرادی که دارای نگرش مثبت هستند کمتر از سایرین به بیماری های زیر مبتلا می شوند:

سرطان پستان

سرطان روده بزرگ

عفونت

بیماری قلبی

سرطان ریه

سرطان تخمدان

بیماری های تنفسی

سکته

امید به زندگی طولانی تر

احتمال حمله قلبی کمتر است

سلامت جسمانی بهتر

مقاومت بیشتر در برابر بیماری هایی مانند سرماخوردگی

کنترل فشار خون

مدیریت بهتر استرس

تحمل درد بهتر

در مسیر مثبت اندیشی

اگر فردی بدبین هستید، بهترین کار این است که با یک روانشناس مجرب مشورت کنید. روانشناس با استفاده از تکنیک های علمی و عملی به ما کمک می کند مثبت فکر کنیم. یکی از مهم ترین مراحل، یافتن ریشه و علت این مشکل است. چرا انسان می تواند مثبت فکر کند؟

عواملی مانند شرایط و محیط ناسالم روانی یا عدم سلامت روانی و شخصیتی و … می توانند از دلایل اصلی افکار منفی باشند. بررسی افکار خود با کمک آن شخص، کمک زیادی به ریشه یابی مشکل می کند. پس از این مرحله امکان ارائه راه حل مناسب وجود خواهد داشت.

تعیین واقعیت و تحریف

یکی از مهم ترین مراحل اصلاح افکار نادرست و منفی، بررسی و شناسایی حقایق و تحریفات است. ممکن است برخی یا تعداد بیشتری از نگرش های ما نسبت به محیط اشتباه باشد و با اصلاح خطاهای شناختی و تعمیم آن ها بتوان گام بزرگی در این زمینه برداشت. همچنین شایان ذکر است که این مشکل با بررسی و در نظر گرفتن نظرات شخصی در مورد مسائل مختلف قابل حل است.

مرتبط:  چگونه به نت گوشی شیائومی وصل شویم

ویژگی های افراد مثبت اندیش

فکر می کنم همه ما در میان اعضای خانواده یا دوستانمان افرادی داریم که حضورشان باعث دلگرمی و آرامش ما می شود و حس خوبی در زندگی ایجاد می کند. آنها افراد مثبت اندیشی هستند که سعی می کنند روحیه دیگران را به بهترین شکل ممکن تغییر دهند و از جنبه مثبت آن به زندگی نگاه کنند. برخی از خصوصیات این افراد عبارتند از:

آنها زندگی را با تمام موانع آن دوست دارند

زندگی برای همه پر از فراز و نشیب است و ممکن است در طول زندگی هرکسی اتفاقات بسیار ناگوار و تلخی برایشان بیفتد، اما تفاوت افراد مثبت اندیش با دیگران این است که این زندگی را با این همه موانع می پذیرند. زیبا هستند و معتقدند یکی از دلایلی که زندگی را لذت بخش می کند غلبه بر چالش های آن است. بدون شک اگر زندگی همیشه با لبخند و شادی همراه باشد پس از مدتی دچار بی انگیزگی خواهید شد. چون دلیلی برای تلاش وجود ندارد.

بنابراین یکی از بهترین ویژگی های افراد مثبت اندیش این است که از زندگی با این موانع لذت می برند.

آنها از واقعیت ها فرار نمی کنند

برخی از مردم فکر می کنند که اگر واقعیت ها را پنهان کنند، مشکلات خود به خود حل می شود.

در صورتی که یکی از بهترین ویژگی های افراد مثبت اندیش این است که هرگز از واقعیت ها فرار نمی کنند، بلکه آنها را می پذیرند و سعی می کنند بهترین تصمیم را بگیرند و مشکلات را به بهترین شکل ممکن حل کنند. وقتی دائماً سعی می کنید حقایق خاصی را پنهان کنید، در واقع توانایی تشخیص درست مشکل و سپس انتخاب بهترین راه حل را از دست می دهید. واقعیت ها وجود دارد، انکار آنها نه تنها مشکلی را حل نمی کند، بلکه پایه و اساس مشکلات دیگر را نیز می گذارد.

آرامش و شادی در چهره آنها نمایان است

مطمئناً با افرادی برخورد کرده اید که در هر شرایطی لبخند بر لب دارند و سعی می کنند آرامش را به دیگران منتقل کنند. این یکی از بارزترین خصوصیات افراد مثبت اندیش است. آنها می دانند که با چهره ای تلخ و بد خلقی، نه تنها مشکل حل نمی شود، بلکه حس بد به دیگران نیز منتقل می شود. به همین دلیل افراد مثبت اندیش اغلب با چهره هایی شاد در مقابل دیگران ظاهر می شوند و سعی می کنند در هر شرایطی این لبخند را حفظ کنند.

آنها معتقدند اتفاقات خوبی رخ خواهد داد

در زندگی همه چیزهای خوبی وجود دارد و همه ما لذت آنها را تجربه کرده ایم. اما افراد مثبت اندیش این لذت را بیشتر احساس می کنند. زیرا آنها به این اتفاقات شک نمی کنند و مطمئن هستند که بعد از هر شب تاریک صبح زیبایی فرا خواهد رسید. وقتی لحظه‌هایی را می‌شمارید که اتفاقات خوبی در زندگی شما رخ می‌دهد، در اصل این پیام را به کائنات می‌فرستید که ارزش زندگی را می‌دانید و قدر لحظات شاد آن را می‌دانید و از این طریق، چیزهای خوب به ساده‌ترین شکل به سمت زندگی شما سرازیر می‌شوند. ممکن است.

این ویژگی زندگی شما را بسیار لذت بخش تر می کند.

بعد از هر شکست بلند می شوند

آیا تا به حال متوجه شده اید که کودکی سعی می کند راه رفتن را یاد بگیرد؟

چندین بار زمین می خورد و احساس درد می کند، اما بلند می شود و سعی می کند دوباره بلند شود. دلیلش خیلی روشن است. کودک هنوز معنای ناامیدی را نمی داند و برای موفقیت تلاش می کند. همه ما مانند این کودک با روحیه مثبت به دنیا می آییم. حال تفاوت افراد عادی با مثبت اندیشان این است که این ذهنیت را تا بزرگسالی حفظ می کنند و مانند دوران کودکی پس از هر زمین خوردن از جای خود بلند می شوند و با استحکام بیشتری در گام های خود جلو می روند و بدون شک در نهایت موفق می شوند.

آنها برای لبخند زدن به شادی های بزرگ نیاز ندارند

برخی از مردم فکر می کنند که برای لبخند زدن باید اتفاقات خارق العاده ای رخ دهد.

در حالی که این ذهنیت کاملا نادرست است و باعث می شود این افراد هرگز احساس لذت نکنند. افراد مثبت اندیش به خوبی می دانند که هر اتفاقی که در زندگی می افتد، هر چقدر هم که کوچک باشد، می تواند عامل شادی آنها باشد. آنها قدر لحظات زندگی خود را می دانند و سعی می کنند هر یک از این لحظات را به زیباترین شکل ممکن حفظ کنند و این یک ویژگی مثبت در آنهاست.

وقتی در کنار این افراد هستید، بی دلیل لذت خواهید برد، زیرا آنها بی دلیل خوشحال هستند. این افراد به خوبی می دانند که زندگی یک هدیه بزرگ است و باید هر لحظه را به بهترین شکل ممکن زندگی کرد. بنابراین سعی می کنند احساسات خوب و شادی را برای خود و دیگران ترویج دهند.

این سوالات را از خود بپرسید تا مثبت فکر کنید

افکار ما زندگی ما را تغییر می دهند، بنابراین اجازه ندهید رویدادهای منفی دیدگاه شما را نسبت به زندگی تسخیر کند و پس از شناسایی افکار منفی خود، عقب نشینی کنید و این سوالات را از خود بپرسید:

آیا وضعیت آنقدر که من فکر می کنم بد است؟

آیا می توان جور دیگری به مشکلات نگاه کرد؟

چه تجربه ای از اتفاقات رخ داده به دست آوردم که می توانم در آینده از آن استفاده کنم؟

سپس پس از پرسیدن این سوالات، جملات تاکیدی مثبت را تکرار کنید و از جملات منفی استفاده نکنید.

چگونه مثبت اندیش باشیم

افکار منفی را شناسایی کنید

افکار منفی را بپذیرید! افکار منفی شما را از دیدن جنبه های مثبت زندگی باز می دارد. چهار نوع افکار منفی وجود دارد. با شناخت افکار منفی می توانید آنها را رد کنید.

فیلترینگ، جایی که ما فقط به جنبه منفی آن توجه می کنیم.

شخصی سازی، جایی که شما خود را برای رویدادهایی که رخ می دهد سرزنش می کنید.

فاجعه آمیز، جایی که یک حادثه را بدتر از آنچه هست جلوه می دهید.

قطبی شدن، که در آن رویدادها یا منفی یا مثبت هستند.

افکار منفی را حذف کنید

وقتی خلق و خوی شما پایین است، اجازه ندهید افکار و احساسات منفی شما را آزار دهند. حتی برای چند ساعت در روز، افکار منفی را حذف کنید و فقط روی جنبه های مثبت زندگی خود تمرکز کنید.

روز خود را مثبت شروع کنید

افراد منفی گرا معمولا روز خود را با این فکر شروع می کنند که قرار است اتفاقی بیفتد. در عوض، روی جنبه‌هایی از روزتان که می‌توانند به خوبی پیش بروند و آنچه در آن روز به دنبال آن هستید، تمرکز کنید.

سبک زندگی سالمی داشته باشید

سبک زندگی متمرکز بر تغذیه سالم و کاهش استرس به بهبود خلق و خوی شما کمک می کند. به عنوان مثال، سه بار ورزش در هفته منجر به خلق و خوی مثبت می شود.

یک اعتراف روزانه انجام دهید

جملات تاکیدی افکار مثبتی هستند که برای ایجاد انگیزه در خود با صدای بلند بیان می کنید. اعتراف شما می تواند از جمله “من روز خوبی خواهم داشت” تا نقل قول مورد علاقه شما متغیر باشد. همچنین می توانید یک فکر مثبت در مورد خودتان انتخاب کنید و زمانی که افکار منفی به ذهنتان می رسد آن را تکرار کنید.

بررسی کنید چه چیزی را می توان تغییر داد

گاهی اوقات مشکلات در زندگی باعث می شود که شما منفی فکر کنید. راسل بیشاپ، روانشناس مدرسه ای کالیفرنیا، در مقاله ای که برای وب سایت هافینگتون پست نوشت، گفت: بخش هایی از زندگی خود را که دوست دارید تغییر دهید، مانند شغلی که مناسب نیست، شناسایی کنید.

با افراد مثبت معاشرت کنید

مثبت اندیشی مسری است، پس اطراف خود را با دوستان و آشنایان که نیمه پر لیوان را می بینند محاصره کنید. احاطه کردن خود با افراد مثبت می تواند به شما کمک کند تا حمایت و انگیزه لازم برای داشتن یک زندگی مثبت را به دست آورید.

خوش بگذره

تماشای یک فیلم خنده دار، خواندن یک کتاب جوک یا تماشای یک کمدی، خندیدن و تفریح ​​می تواند به شما کمک کند تا احساس مثبت بیشتری داشته باشید.

کاری را که دوست دارید انجام دهید

وقتی چیزی را پیدا می کنید که شما را خوشحال می کند و به انجام کاری که دوست دارید ادامه می دهید، احساس نشاط می کنید. خواه سرگرمی جدیدی را شروع کنید یا چیزی نوآورانه بفروشید، کاری را امتحان کنید که همیشه دوست داشتید انجام دهید و به خودتان اجازه موفقیت بدهید. به نکات منفی یا اینکه چگونه می توانید شکست بخورید فکر نکنید.

شرایط را طور دیگری ببینید

وقتی صحبت از مثبت اندیشی می شود، دیدگاه اهمیت دارد. با ارزیابی موقعیتی که قبلاً آن را منفی می دانستید و فکر کردن در مورد اینکه چگونه می توانید به روشی مثبت به آن نزدیک شوید، می توانید بیاموزید که نگاه سالم تری به زندگی داشته باشید.

افکار خود را هدایت کنید

روانشناسان از این روش بسیار استفاده می کنند. هنگامی که احساس ضعف یا اضطراب می کنید، این به شما کمک می کند تا کنترل افکار خود را دوباره به دست آورید. به یک رویای شاد فکر کنید، یک تصویر ذهنی مثبت ایجاد کنید یا به عوامل خارجی واکنش مثبت نشان دهید تا احساسات منفی را تحت کنترل داشته باشید.

اشتباهات گذشته را تجزیه و تحلیل کنید

مثبت اندیشی به معنای انکار اشتباهات نیست. درعوض، کمی به خود فرصت دهید تا در مورد مسائلی که شما را به موقعیت فعلی تان سوق داده فکر کنید تا بتوانید از اشتباهات مشابه در آینده جلوگیری کنید و دیدگاه مثبت تری نسبت به آینده داشته باشید.

اعتماد به نفس داشته باشید

بیشتر اوقات، زمانی که احساس ناامیدی و ناراحتی می کنیم، به جای اینکه به کارهایی که تاکنون به خوبی انجام داده ایم نگاه کنیم، فقط روی مشکلات و اشتباهات منفی که مرتکب شده ایم تمرکز می کنیم. حتی اگر بعضی چیزها را از دست دادید، به خاطر کارهایی که تاکنون به خوبی انجام داده اید به خودتان تبریک بگویید.

خودت را ببخش

سرزنش مداوم خود برای اشتباهات گذشته چیزی را تغییر نمی دهد. به خود بگویید که اشتباهات خود را بخشیده اید و آنها را رها کنید.

از گذشته یاد بگیر

شما در گذشته هستید، هر چقدر هم که بد باشد، نمی توانید آن را تغییر دهید. هر زمان که افکار منفی در مورد گذشته را تجربه کردید، آنها را با افکار مثبت در مورد آینده جایگزین کنید.

مقابله با افکار منفی

گاهی اوقات بهترین راه برای مقابله با مشکلات منفی زندگی، رویارویی با آنهاست. رسیدن به نتیجه یا حداقل تلاش برای رسیدن به آن باعث می شود در هر شرایطی احساس بهتری داشته باشید.

سپاسگزار باشید

ما باید قدردان نعمت های زیادی باشیم که به ما عطا شده است. برای دریافت انرژی مثبت برای آنچه که زندگی شما را بهتر و شادتر کرده است سپاسگزار باشید.

لبخند

گاهی اوقات تنها چیزی که برای احساس خوب نیاز دارید یک لبخند است. حتی زمانی که احساس خاصی ندارید، چهره ای شاد بپوشانید.

باور کن میتونی تغییر کنی

همه برخی از ویژگی های خود را دوست ندارند و این گاهی اوقات باعث می شود احساس بدی نسبت به خود داشته باشند. هنگامی که فکر می کنید می توانید این ویژگی ها را تغییر دهید، راه هایی برای تغییر آنها پیدا خواهید کرد.

باور کنید که لایق چیزهای خوب هستید

آیا به شانس اعتقاد داری؟ به نظر شما شانس واقعی وجود دارد؟ اگر واقعاً باور نداشته باشید که لایق چیزهای خوب در زندگی هستید، چیزهای خوب برای شما اتفاق نمی افتد. باور کنید که ارزش شانس شانس را دارید.

کاربردی

وقتی صحبت از مثبت اندیشی می شود، تمرین واقعاً نتیجه می دهد. هر چه بیشتر تفکر مثبت را تقویت کنید، احتمال اینکه از آن خط فکری پیروی کنید بیشتر می شود. تمرین مثبت اندیشی را به مواقعی که خلق و خوی شما ضعیف است محدود نکنید. آن را به روال روزانه خود تبدیل کنید، چه زمانی که حال شما خوب است و چه زمانی که حال شما بد است.

زود شروع کن

آیا می خواهید یک تغییر مثبت در زندگی خود ایجاد کنید؟ الان شروع کن. به تعویق انداختن هر کاری به شما زمان کافی برای بهانه تراشی می دهد، پس هر چه زودتر شروع کنید.

دست از بهانه جویی بردارید

هر کس همیشه یک میلیون بهانه برای انجام ندادن کاری دارد، حتی اگر انجام آن باعث خوشحالی آنها شود. در مسیر خوشبختی خود موانعی ایجاد نکنید و بهانه های فلج کننده را دور نریزید.

به یاد داشته باشید که هیچ شرایطی دائمی نیست

حتی اگر برای از دست دادن یکی از عزیزانتان غمگین هستید، به یاد داشته باشید که با گذشت زمان احساس بهتری خواهید داشت. ممکن است همیشه از باخت ناراحت باشید، اما تحمل زمان آسان‌تر می‌شود. هر روز به خود یادآوری کنید که موقعیت های بد زودگذر هستند.

تسلیم نشو

تسلیم شدن معمولاً راه آسان برای خروج از یک موقعیت دشوار است. مهم نیست چقدر احساس منفی می کنید، هرگز از دنبال کردن چیزی که واقعا می خواهید دست برندارید. اگر اکنون تسلیم نشوید، بعداً از خود تشکر خواهید کرد.

آنچه افراد بدبین باید بدانند

اگر بدبین هستید، به این معنی است که روی نتایج منفی و رویدادهای ناخوشایند تمرکز می کنید. بنابراین از مزایایی که در قسمت قبل به آن اشاره کردیم محروم خواهید شد! اما خبر خوب این است که مثبت بودن یک ویژگی ذاتی نیست و شما می توانید آن را یاد بگیرید.

چه به طور طبیعی خوش بین باشید و چه بدبین، می توانید با تمرین روزانه بر تفکر مثبت مسلط شوید. مطالعات نشان داده اند که تلاش برای داشتن نگرش مثبت می تواند به مبارزه با بیماری و غلبه بر استرس و افکار منفی کمک کند.

قبل از اینکه به تمرین تفکر مثبت فکر کنید، باید افکار منفی که به ذهنتان می رسد را شناسایی کنید. این افکار ممکن است شامل موارد زیر باشد:

روی نکات منفی تمرکز کنید

شما می توانید نکات مثبت و جذاب رویدادهای روزانه را نادیده بگیرید و فقط روی نکات منفی تمرکز کنید. مثلاً بعد از یک شام خوشمزه با دوستانتان در یک رستوران، فقط به قبض و هزینه ظرف ها فکر می کنید و تمام خاطرات خوب آن عصر را فراموش می کنید.

احساس گناه در همه زمینه ها

شما می توانید خود را برای هر اتفاق بد و ناامید کننده سرزنش کنید. به عنوان مثال، اگر دوستی دعوت شما را رد کرد، فرض کنید که نمی‌خواهد با شما وقت بگذراند.

پیش بینی بلایا

با کوچکترین اتفاق منفی، بدترین نتایج را پیش بینی می کنید. به عنوان مثال، اگر ماشین شما صبح زود روشن نشود، فکر می کنید کل روز شما محکوم به فنا است.

تفکر سیاه و سفید

با سیاه و سفید فکر کردن، همه اتفاقات را خوب یا بد می بینید و هیچ حد وسطی برای شما وجود ندارد. اینجوری اگه چیزی برات خوب نباشه حتما بد میشه!

با شناخت این افکار می توانید به توقف آنها فکر کنید. در این شرایط باید خود را طوری آموزش دهید که روی نکات مثبت تمرکز کنید. به یاد داشته باشید که تفکر مثبت می تواند به شما، خانواده و دوستانتان کمک کند.

افکار منفی یک شبه ناپدید نمی شوند. اما با تمرین، می‌توانید خود را آموزش دهید که مثبت‌تر فکر کنید. به یاد داشته باشید که مثبت اندیشی به معنای انکار واقعیت ها نیست. در عوض، بر جنبه های مثبت تأکید می کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا