چرا به حکومت نیاز داریم

پاسخ منتخب

در پاسخ به: {{reply.reply_to.name }}

در پاسخ به

این پیام حذف شده است.

تحقیق در مورد دولت و وظایف آن

دولت چیست؟

حکومت نظامی است که در آن یک کشور یا جامعه اداره می شود. دولت ابزاری است که از طریق آن سیاست های دولت اجرا می شود و این نهاد خودش سیاست گذار است و راهبردهایی را که کشور با آن مواجه است تعیین می کند.

نوع حکومت و نحوه اداره کشور بستگی به نظام های سیاسی، نهادها و ابزارهای مختلفی دارد که از آنها استفاده می کنند. این نهاد عموماً از سه بخش یا قوه تشکیل شده است:
قوه مقننه، قوه مجریه و قوه قضاییه.

همه کشورها توسط دولت های متوالی اداره می شوند. هر دولتی که جایگزین دولت دیگری می شود از بدنه ای از مردم تشکیل شده است که تصمیمات سیاسی را اتخاذ می کنند و بر اجرای آنها نظارت می کنند. وظیفه آنها ایجاد قوانین، اجرای آنها و داوری در اختلافات و تعارضات بین طرفین است.

در برخی جوامع، این دولت ها کنترل ابدی یا موروثی بر امور را اعمال می کنند. در جوامع دیگری که دموکراسی نقش مهمی ایفا می کند، نقش های سیاسی در جای خود باقی می مانند، اما در میان افرادی که این نقش ها و مناصب را اشغال می کنند، جایگاهی وجود دارد.

دولت، به هر شکلی که باشد، به طرق بسیار مهمی بر تمامی فعالیت های شهروندان تأثیر می گذارد. به همین دلیل، دانشمندان علوم سیاسی عموماً استدلال می کنند که دولت نباید به تنهایی مورد مطالعه قرار گیرد، بلکه این مطالعه باید با مطالعه انسان شناسی، اقتصاد، تاریخ، فلسفه، علم و جامعه شناسی همراه باشد.

ماموریت های اصلی دولت

هر دولت حداقل هفت وظیفه اصلی دارد که عبارتند از:

1- حفظ نظم و امنیت داخلی جامعه.

2- امور اجتماعی را که مدیر خاصی ندارد به عهده بگیرید.

3- رفع نیازهای علمی و معنوی مردم یا به عبارتی تربیت آنها.

4- تناسب و تعادل کلیه فعالیتهای اقتصادی و مادی افراد جامعه.

5- دفاع شایسته جامعه در برابر دشمنان بیرونی آن.

6- حل اختلاف و تعارض بین افراد یا گروه ها و احقاق حقوق هر یک.

7- وضع قوانین و مقررات دقیق اجتماعی.

وظایف و اهداف حکومت اسلامی

حکومت اسلامی علاوه بر اهداف و وظایف کلی مذکور که بر عهده همه حکومت هاست، باید وظایف و اهداف خاصی را نیز در نظر گرفته و به اجرا درآورد. بر اساس آیات قرآن می توان مهم ترین اهداف و وظایف حکومت اسلامی را در موارد زیر دسته بندی و خلاصه کرد:

 ❍ اقامه نماز

بر اساس آموزه های قرآنی، حکومت مؤمنان و متقیان که در قالب حکومت اسلامی تشکیل می شود، باید شرایط لازم را برای اقامه و برپایی نماز فراهم کند. خداوند در آیه 41 سوره حج اقامه نماز را یکی از اهداف حکومت مؤمنان معرفی و معرفی کرده است.

بدین معنا که اولین وظیفه و هدف خاص و ویژه حکومت اسلامی در زمینه دینداری مردم و ایجاد شرایط برای عبادت مردم است. زیرا عبادت خدا هدف خلقت انسان است (ذاریات، آیه 56) و دولت اسلامی موظف است برای این هدف آفرینش فراهم کند و شرایط استقرار آن را فراهم کند.

پرداخت زکات

دومین وظیفه اصلی حکومت مؤمنان و حکومت اسلامی، مسئله زکات و تأمین اقتصاد سالم برای همه افراد جامعه است. زیرا زکات کاربرد خاصی دارد. جمع آوری و توزیع صحیح و سالم زکات، همه اقشار جامعه را قادر می سازد تا از وضعیت اقتصادی مناسبی برخوردار شوند و بدون دغدغه معیشتی بر سایر امور اعم از نماز و سایر عبادات متمرکز شوند و اساس رشد را تشکیل دهند. و رفاه برای رسیدن به کمال. و مقامات انسانی باید برای آنها فراهم شود. (حج، آیه 41).

 ❍ امر به معروف

سومین وظیفه ای که خداوند در آیه 41 سوره حج برای حکومت مؤمنان تعریف و تعیین کرده است، نیکوکاری است. این بدان معناست که حوزه اخلاق فردی و اجتماعی و فضایل خوب و پسندیده بسیار مهم است. دانستن آنچه معروف و محبوب است، تشویق و توصیه به دیگران می تواند شرکت را به کمال مطلوب برساند. از این رو است که امر به معروف، یعنی هدایت انسان به سوی کمال و بهشت ​​و سعادت، وظیفه حکومت و حکومت مؤمنان است و نباید از این وظیفه غافل شود و در این عرصه کوتاهی کند.

 ❍ نهی از منکر

چهارمین وظیفه ذکر شده در این آیه، نهی از منکر است. زیرا شناخت بدی ها و کراهت ها و جلوگیری از وجود یا گسترش آن ها از وظایف اصلی حکومت اسلامی مؤمنان است.

لازم به ذکر است که امر به معروف و نهی از منکر مکمل یکدیگر هستند و به همین ترتیب نهی از منکر، شناسایی و معرفی امر به معروف و فراهم آوردن زمینه لازم برای ایجاد آن ضروری است. عده ای به نهی از منکر عادت کرده اند که باید جایگزین آن را که خیر است شناسایی و معرفی کنند و زمینه تحقق آن را فراهم کنند.

مرتبط:  چرا وقتی حجامت می کنند نمی توانند خون بدهند

 ❍ امنیت فراگیر

از دیگر وظایف حکومت اسلامی امنیت جهانی است. البته این یکی از وظایف هر حکومتی است، اما تفاوتش با وظایف قبلی این است که این امنیت باید برای آخرت باشد و فقط به فکر امنیت دنیوی خود نباشد.

به این معنا که علاوه بر رهایی از ترس و دستیابی به امنیت در دنیا، شرایط لازم را برای در امان ماندن مردم از جهنم و غضب الهی ایجاد کرد. به عبارت دیگر مطمئن شوید که دین خواست خدا در جامعه تحقق یافته و مردم با خیال راحت به آن فکر کنند و برای رهایی از ترس جهنم تلاش کنند. (نور، آیه 55).

بنابراین فراهم کردن شرایط برای ورود مردم به بهشت ​​از وظایف حکومت و حکومت مؤمنان است. به عبارت دیگر، دولت اسلامی موظف است مردم را به بهشت ​​ترغیب کند و در عمل از جهنم جلوگیری و از جهنم دور کند و از جهنم در امان بماند. یکی از وظایف حکومت این است که مردم را با تشویق به عمل به بهشت ​​ببرد و آنها را از جهنم و کارهای جهنمی در دنیا دور کند. این به معنای ایجاد بستری برای تحقق و اجرای دین جهانی خدا در همه جوامع است.

 ❍ شرک ستیزی

یکی دیگر از وظایف خاص حکومت مؤمنان، ضد شرک است. به این معنا که با هر چیزی که نماد شرک است باید مبارزه کرد و توحید در جامعه رسوخ کرد. مبارزه با شرک و ایجاد زمینه برای عبادت خالصانه خداوند به عنوان یکی از اهداف حکومت مؤمنان در آیه 55 سوره نور تعریف و تعیین شده است.

بنابراین دولت اسلامی نمی تواند کنار بماند و مظاهر شرک را نادیده بگیرد و اجازه دهد شیطان پرستی و امثال آن در جامعه گسترش یابد و مردم به سمتی سوق داده شوند که آنها را به جهنم برساند.

 ❍  حاکمیت دین

در یک کلام، یکی از مهمترین وظایف حکومت مؤمنان و حکومت اسلامی، حاکمیت دین و احکام الهی بر جامعه است. بنابراین حکومت مؤمنان نمی تواند نسبت به تقدم دین در جامعه بی تفاوت باشد و به گروه ها و جریان ها اجازه دهد که تقدم دین و قوانین آن را زیر پا بگذارند و از تحریم های قانونی بگریزند. این همان چیزی است که در آیه 55 سوره نور به عنوان یکی از اهداف حکومت مؤمنان مورد تأکید قرار گرفته است.

آنچه گفته شد تنها بخشی از مهمترین و اساسی ترین وظایف دولت اسلامی و حکومت مؤمنان را نشان می دهد. مردم مسلمان و امت اسلامی باید بدانند که اینها وظایف و اهداف اصلی حکومت اسلامی است و حکومت اسلامی باید به گونه ای عمل کند که این اهداف محقق شود.

بنابراین نادیده گرفتن هر یک از این اهداف از سوی حکومت مردان و حکومت اسلامی به معنای بحران مشروعیت سیاسی و شریعت و پذیرش آن از سوی مردم است. حکومت باید فلسفه وجودی خود را بشناسد و بر اساس این فلسفه وجودی عمل کند. زیرا در غیر این صورت نمی تواند به حمایت مردم و مشروعیت سیاسی و مذهبی آنان امیدوار باشد.

علاوه بر این، مردم باید افراد مسئول را بر اساس این اهداف متهم کنند و آنها را مورد بازخواست قرار دهند. حکومت مردان اسلام باید در روز قیامت در برابر خداوند پاسخگو باشد و در برابر مردمی که به آنها اعتماد کرده و حکومت را به آنها سپردند تا به اهداف و وظایف خود به درستی عمل کنند. دستور رفاه و مسئولیت متقابل مردم و دولت باعث می شود که دولت همواره خود را در قبال ملت مسئول بداند و نتواند از پاسخگویی دوری کند.

وظیفه امت اسلامی است که حکومت مردان را برای اهدافشان زیر نظر داشته باشد و آنها را پاسخگو باشد. کوتاهی ملت در این وظیفه به این معناست که در پیشگاه خداوند عذری ندارد.

پیشنهادی: مطالب اجتماعی بیشتری بخوانید

اهداف حکومت اسلامی – مطالعات اجتماعی پنجم دبستان – دانشچی

همه قوانین برای اصلاح جامعه کافی نیست. برای اینکه قانون مایه اصلاح و سعادت بشر شود، نیازمند قدرت اجرایی و اجرایی است. به همین دلیل خداوند متعال علاوه بر ارسال یک سری قوانین، یعنی احکام شرعی، حکومت و نظام اجرا و اداره را ایجاد کرد. پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) رئیس سازمان های اجرایی و اداری جامعه مسلمین بود. وی علاوه بر انتقال وحی و بیان و تفسیر عقاید، احکام و نظام های اسلام، به اجرای احکام و ایجاد نظام های اسلامی در جهت تشکیل حکومت اسلامی متعهد است.

مرتبط:  چرا حزب جمهوری اسلامی منحل شد

همه قوانین برای اصلاح جامعه کافی نیست. برای اینکه قانون مایه اصلاح و سعادت بشر شود، نیازمند قدرت اجرایی و اجرایی است. به همین دلیل خداوند متعال علاوه بر ارسال یک سری قوانین، یعنی احکام شرعی، حکومت و نظام اجرا و اداره را ایجاد کرد. پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) رئیس سازمان های اجرایی و اداری جامعه مسلمین بود. وی علاوه بر انتقال وحی و بیان و تفسیر عقاید، احکام و نظام های اسلام، به اجرای احکام و ایجاد نظام های اسلامی در جهت تشکیل حکومت اسلامی متعهد است.

مثلاً در آن زمان به صیغه قانون جزا اکتفا نمی کرد، اما در عین حال روی اجرای آن کار می کرد: جلوی آن را می گرفت، محدود می کرد و سنگسار می کرد. پس از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله خلیفه نیز همین وظیفه و مقام را دارد. رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) که خلیفه را منصوب کرد، نه تنها مسئول اظهار نظر و تصمیم بود، بلکه مسئولیت اجرای تصمیمات و اجرای قوانین را نیز بر عهده داشت. وظيفه اجراي احكام و استقرار نظامهاي اسلام است كه تعيين خليفه را چنان اهميت بخشيد كه اگر او نبود پيامبر ما صلّي الله عليه و آله و سلم رسالت خود را به انجام نمي رساند. زیرا مسلمانان پس از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم نیز به کسی نیاز داشتند که احکام را اجرا کند و نظام های اسلام را در جامعه مستقر کند تا سعادت آنها در دنیا و دنیا تضمین شود.

اصولاً قانون و نظام های اجتماعی لازم است. در همه کشورهای دنیا همیشه اتفاق می افتد که قانون گذاری به تنهایی فایده ای ندارد. قانون به تنهایی ضامن سعادت انسان نیست. بعد از تبیین قانون باید قوه مجریه وجود داشته باشد. این قوه مجریه است که قوانین و تصمیمات دادگاه را اجرا می کند و ثمره قوانین و تصمیمات عادلانه دادگاه را در اختیار مردم قرار می دهد. به همین دلیل اسلام قوه مجریه و قوه مقننه را نیز تأسیس کرد. «ولی امر» نیز مسئولیت قوه مجریه را بر عهده دارد.

سنت و سیره پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) دلیل بر ضرورت تشکیل حکومت است.

چون:
ابتدا خودش دولت تشکیل داد. و تاریخ گواه است که او حکومت تشکیل داد و قوانین را اجرا کرد و نظام های اسلامی را برپا کرد و به اداره جامعه قیام کرد: والی فرستاده شد و به قضاوت نشست و قاضی دستور داد سفیران در خارج و از خارج نصب کنند. رؤسای قبایل و پادشاهان قراردادها و قراردادها می فرستادند و فرمان جنگ می دادند. خلاصه تصمیمات دولت را اجرا می کند.

ثانیاً به فرمان خداوند پس از خود «حاکم» تعیین کرد. وقتی خداوند متعال پس از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم برای جامعه حاکمی قرار می دهد، بدین معناست که حکومت پس از رحلت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نیز لازم است و چون پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم با اراده خود فرمان الهی را می رساند، نیاز به تربیت حکومت را نیز می رساند.

بدیهی است که لزوم اجرای تصمیماتی که برپایی حکومت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم را ایجاب می کرد منحصر به زمان آن حضرت نبوده و حتی پس از رحلت پیامبر اکرم نیز ادامه دارد. (صلوات الله علیه و آله و سلم). طبق آیه شریفه احکام اسلام منحصر به زمان و مکان نیست و تا ابد معتبر است. این امر فقط در زمان پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) اتفاق نیفتاد تا بعد از آن رها شود و محدودیت ها و قصاص ها یعنی قانون مجازات اسلامی اجرا نشود یا به سادگی اجرا نشود. . مالیات های مقرر وضع می شد یا دفاع از سرزمین و امت اسلامی بسته می شد.

اینکه گفته شود قوانین اسلام بسته یا انحصاری و محدود در زمان یا مکان است، با اصول اساسی اسلام منافات دارد. بنابراین از آنجا که اجرای تصمیمات بعد از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) و تا ابد ضروری است، تشکیل حکومت و ایجاد نظام اجرا و اداره امری ضروری است. بدون تشكيل حكومت و بدون نظام اجرايي و اداره‌اي كه با اجراي تصميمات، همه فرآيندها و فعاليت‌هاي افراد را در يك نظام عادلانه گرد هم آورد، هرج و مرج پديد مي‌آيد و مفاسد اجتماعي، ديني و اخلاقي پديد مي‌آيد. پس برای پرهیز از هرج و مرج و بی نظمی و جلوگیری از فساد جامعه، چاره ای جز تشکیل حکومت و تنظیم همه اموری که در کشور اتفاق می افتد وجود ندارد. پس بنا بر ضرورت شرع و عقل آنچه در زمان حیات پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و در زمان امیرالمومنین علی بن ابی طالب علیه السلام لازم بوده است. او))، یعنی حکومت و نظام اجرا و اداره، بعد از او و در زمان ما لازم است.

مرتبط:  چرا اکسل من غیر فعال شده

برای روشن شدن مطلب این سؤال را مطرح می کنم: از غیبت صغری تا کنون که بیش از هزار سال و شاید صد هزار سال دیگر ادامه داشته است و مصلحت نیازی به حضور پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم ندارد. باید به قوانین اسلام احترام گذاشت: زمین بماند و مورد بهره برداری قرار نگیرد و هرکس هر کاری می خواهد بکند؟ آشوب؟ آیا قوانینی که پیامبر اسلام برای بیان و تبلیغ و انتشار و اجرای آنها بیست و سه سال خستگی ناپذیر انجام داد فقط برای مدت محدودی بود؟ آیا خداوند اجرای احکام خود را به دویست سال محدود کرده است؟ و آیا بعد از غیبت جزئی اسلام همه چیز را رها کرد؟

اعتقاد یا ادعای چنین چیزهایی بدتر از اعتقاد و ادعای منسوخ بودن اسلام است. هیچ کس نمی تواند بگوید که دیگر نیازی به دفاع از مرزها و تمامیت ارضی میهن اسلامی نیست و یا مالیات و جزیه و خراج و خمس و زکات نباید امروز اخذ شود و قانون جزا و دیات و مجازات باید رعایت شود. بسته هرکس اعلام کند که تشکیل حکومت اسلامی لازم نیست، منکر لزوم اجرای احکام اسلام شده و کامل بودن احکام و جاودانگی دین مبین اسلام را انکار کرده است.

سنت امام علی (ع) تشکیل حکومت بود

پس از رحلت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم هیچ مسلمانی در لزوم حکومت شکی نداشت. هیچ کس نگفت ما به دولت نیاز نداریم. چنین کلمه ای را کسی نشنیده بود. همه بر لزوم تشکیل دولت اتفاق نظر داشتند. تفاوت فقط در این بود که چه کسی باید مسئول باشد و چه کسی رئیس دولت خواهد بود. لذا بعد از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) در زمان خلافت و در زمان حضرت امیر (علیه السلام) حکومتی تشکیل شد، تشکیلات حکومتی بود و بود. اداره می شود. و اجرا شد.

یکی دیگر از دلایل لزوم تشکیل حکومت، ماهیت و کیفیت قوانین اسلام است.

ماهیت و کیفیت این قوانین نشان می دهد که برای تشکیل حکومت و برای مدیریت سیاسی، اقتصادی و فرهنگی جامعه وضع شده است.

اول اینکه احکام شرعی شامل قواعد و مقررات مختلفی است که یک نظام اجتماعی کلی را تشکیل می دهد. در این نظام حقوقی، هر آنچه انسان نیاز دارد فراهم شده است: از نحوه معاشرت با همسایگان، فرزندان، قبیله، مردم و خویشاوندان، همشهریان، امور خصوصی و زندگی زناشویی گرفته تا مقررات مربوط به جنگ و صلح و روابط با ملل دیگر. . ، از قوانین جزایی گرفته تا قوانین تجارت، صنعت و کشاورزی. قبل از ازدواج و انعقاد نطفه قانونی وجود دارد و دستور می دهد که ازدواج چگونه باید انجام شود و غذای انسان در آن زمان یا در زمان انعقاد چگونه باشد، والدین در دوران کودکی چه وظایفی دارند. ، کودک چگونه باید باشد، باید تربیت شود و رفتار زن و مرد در بین خود و با فرزندانشان چگونه باشد. برای همه این مراحل دستورات و قوانینی وجود دارد تا انسان تربیت شود تا به فردی کامل و نیکوکار تبدیل شود، فردی که قانون فعال و متجسد و مجری اراده و خود به خود قانون باشد. روشن است که اسلام تا چه اندازه به حکومت و روابط سیاسی و اقتصادی جامعه توجه دارد تا همه شرایط در خدمت تربیت انسان شایسته و با فضیلت باشد.

قرآن و سنت حاوی تمام دستورات و احکامی است که انسان برای سعادت و کمال خود به آن نیاز دارد. در کافی سوره ای است چون «کل حاجات مردم در کتاب و سنت بیان شده است» و «کتاب» یعنی قرآن، «شرح هر چیزی» است، همه چیز و هر وارداتی را روشن می کند. امام سوگند یاد می کند (طبق روایات) هر چه ملت نیاز دارد در کتاب و سنت است و در آن شکی نیست.

ثانیاً با بررسی دقیق ماهیت و کیفیت احکام شرعی درمی یابیم که اجرا و انطباق آنها مستلزم تشکیل حکومت است و بدون ایجاد یک نظام وسیع و گسترده کار اجرایی و اداری نمی توان. وظیفه اجرای احکام الهی را انجام دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا