چرا اعداد در اکسل جمع نمی شوند

یکی از رایج ترین خطاهایی که کاربران اکسل با آن مواجه می شوند خطای جمع اعداد در اکسل است که خوشبختانه حل آن سخت و پیچیده نیست و با یک آموزش ساده قابل حل است.

برای حل مسئله جمع اعداد در اکسل ابتدا باید با مفهوم خطای CR یا مراجع دایره ای آشنا شوید.

این خطا علائم خاص خود را در اکسل به جا می گذارد و با مشاهده این علائم باید نسبت به اصلاح آن اقدام کنید تا هنگام فرمول نویسی و استفاده از فرمول در نرم افزار اکسل با مشکل مواجه نشوید.

خطای ارجاعات دایره ای چیست؟

به عبارت ساده تر، خطای CR همان دایره باطل است. هنگامی که یک موقعیت دایره ای در اکسل ایجاد می شود، به این وضعیت References دایره ای می گویند.

علت خطای CR چیست؟

علت اول

گاهی اوقات کاربر نرم افزار اکسل به اشتباه یک دایره باطل ایجاد می کند، یعنی مثلا در خانه B2 فرمولی می نویسد که اشاره به خانه E2 دارد و در خانه E2 نیز فرمولی می نویسد که به خانه B2 اشاره دارد. در چنین شرایطی به اصطلاح حلقه رخ داده و در نتیجه خطای CR ظاهر می شود.

علت دوم

یکی دیگر از مواردی که می تواند باعث خطای CR و در نتیجه صفر شدن مجموع اعداد در اکسل شود این است که در سلول E2 فرمولی بنویسید که حاوی E2 در فرمول باشد.

علائم خطای CR چیست؟

اگر بعد از نوشتن فرمول یک خط آبی در صفحه مشاهده کردید، بدانید که خطای CR رخ داده است.

یکی دیگر از علائم خطای مراجع دایره ای این است که سلولی که در آن خطا رخ داده است در پایین صفحه نوشته شده است.

حال سوال این است که برای رفع خطای CR و رفع خطای مجموع اعداد در اکسل چه باید کرد:

حل مشکل جمع اعداد در اکسل

برای از بین بردن علت مجموع صفر اعداد در اکسل، باید دلیل اصلی، علت خطای CR را از بین ببریم. برای این کار روش های زیر را امتحان کنید.

حل مشکل تنظیم مجدد مجموع اعداد در اکسل

روش اول

اولین و ساده ترین روش اصلاح فرمول است. فرمول باید در سلولی که باعث CR می شود نوشته شود تا حلقه ایجاد نشود.

روش دوم

برای رفع خطای CR و همچنین رفع مشکل جمع اعداد در اکسل می توانید گزینه تکرار در اکسل را فعال کنید.

با فعال کردن این گزینه به نوعی این خطا را کنترل می کنید اما به طور کامل آن را برطرف نمی کنید.

برای فعال کردن این گزینه ابتدا روی تب File کلیک کنید. سپس Options را انتخاب کنید.

در پنجره باز شده در قسمت سمت راست گزینه Formulas را انتخاب کرده و در قسمت سمت چپ گزینه Enable calculation of iterations را تیک بزنید و عدد را برای گزینه Maximum number of iterations تنظیم کنید.

اگرچه روش مذکور یکی از راه حل های رفع خطای CR است، اما اجرای این روش توصیه نمی شود و در کتاب های اکسل کمتر به این روش اشاره شده است.

در صورت نیاز به مشاوره و اطلاعات بیشتر در مورد جمع اعداد و حل مسائل اکسل می توانید با کارشناسان ما تماس گرفته و اطلاعات بیشتر را از آنها بخواهید.

Rate this post

۱۳۱ بازدید

آخرین به‌روزرسانی:
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲

زمان مطالعه:
۸ دقیقه

برنامه اکسل مایکروسافت به شما این امکان را می دهد که به صورت دستی فرمول جمع را در اکسل بنویسید و مجموعه ای از اعداد را با هم اضافه کنید. یا می توانید به طور خودکار با استفاده از ابزار AutoSum این کار را انجام دهید. هر دو روش همیشه به یک نتیجه منتهی می‌شوند، بنابراین شما می‌توانید هر کدام را که برای شما مناسب‌تر است انتخاب کنید. در ادامه با نحوه اضافه کردن اعداد در اکسل در کامپیوترهای ویندوز و مک آشنا خواهید شد.

مرتبط:  سوالاتی که با چرا اغاز می شوند بیانگر

فهرست مطالب این نوشته

فیلم آموزشی اضافه کردن اعداد در اکسل

دانلود ویدیو

ناگفته نماند که اگر قصد یادگیری بهتر و بیشتر اکسل را دارید، می توانید مطالب آموزشی اکسل را مطالعه کرده و در اکسل فرمول بنویسید که یکی از بهترین راهنماهای رایگان برای شروع کار با این ابزار است و یا فیلم های آموزشی اکسل را تماشا کنید.

با AutoSum اعداد را در اکسل اضافه کنید

Autosum زمانی بهترین عملکرد را دارد که بخواهید مقادیر را از یک سطر یا ستون مجزا جمع کنید:

1. روی یک سلول خالی در زیر ستون اعدادی که می خواهید جمع کنید کلیک کنید. یا اگر می‌خواهید یک ردیف از سلول‌ها را جمع کنید، روی یک سلول خالی در سمت راست مجموعه اعداد خود کلیک کنید.

2. در تب Home و در گزینه های نوار ابزار بالای صفحه، روی دکمه AutoSum (که شبیه حرف لاتین sigma است) کلیک کنید.

3. اکنون باید ببینید که اکسل کادری را بین اعدادی که باید اضافه کنید نمایش می دهد. اگر اعداد اشتباه انتخاب شده اند، می توانید برای انتخاب سلول های صحیح، ماوس خود را کلیک کرده و بکشید.

4. کلید Enter را در صفحه کلید رایانه ویندوز یا کلید Return را در صفحه کلید رایانه Mac فشار دهید.

5. لازم نیست سلول های شما در یک ستون یا ردیف به هم پیوسته و مجاور یکدیگر باشند. همچنین می‌توانید روی سلول‌های غیر متوالی در هر نقطه از صفحه‌گسترده خود کلیک کنید، در حالی که قبل از فشار دادن Enter یا Return، ماوس را روی یک ستون یا ردیف می‌کشید.

مطالب پیشنهادی مطالعه:

اعداد را به صورت دستی اضافه کنید

در ادامه بحث جمع در اکسل به صورت دستی اعداد را اضافه می کنیم. البته بد نیست بدانید که امکان افزودن سفارشی در اکسل نیز وجود دارد که در مقاله ای جداگانه به توضیح آن پرداخته ایم.

روی سلولی که می‌خواهید مجموع اعداد نمایش داده شود کلیک کنید، سپس روی “=”” کلیک کنید.

عددی را تایپ کنید یا روی سلول حاوی مقدار کلیک کنید.

“+” را تایپ کنید.

عدد دیگری را تایپ کنید یا روی سلول بعدی که حاوی مقدار است کلیک کنید.

این کار را تا زمانی که تمام سلول هایی را که می خواهید جمع کنید انتخاب کنید ادامه دهید، سپس دکمه Enter را در رایانه های ویندوزی یا دکمه Return را در رایانه های Mac فشار دهید.

برای بررسی کارهایی که انجام داده اید، روی سلول حاوی مجموع اعداد کلیک کنید و به نوار فرمول در بالای صفحه نگاه کنید. در اینجا می توانید جزئیات محاسبات خود را به طور کامل مشاهده کنید.

مقاله ای که در بالا خواندید بخشی از مجموعه «چگونه در اکسل اضافه کنیم؟» است. شرق در ادامه می توانید لیست این مطالب را مشاهده کنید:

منابع:

‌Business Insider

شایان ضیایی (+)

شایان ضیایی دانش‌آموخته مترجمی زبان است. فعالیت‌های کاری او در حوزه تکنولوژی، ویدیوگیم و دانش بوده و در حال حاضر گستره متنوعی از مقالات مجله فرادرس را می‌نویسد.

مطالب مرتبط

برچسب‌ها

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. مقاله جالبی بود. خیلی خوب توضیح داده شده که چرا اعداد در اکسل جمع نمی‌شوند. خیلی ممنون بابت این مقاله.

  2. خیلی مقاله جالبی بود. نمی‌دونستم که اعداد در اکسل به این شکل جمع می‌شن. ممنون بابت این توضیحات عالی!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا