چطور به شاه عبدالعظیم برویم

اگر می خواهید درباره تاریخ و تاریخ حرم عبدالعظیم حسنی بیشتر بدانید، با ما همراه باشید.

بسیاری از ساکنان تهران و کسانی که برای سفر به تهران می آیند، همگی حرم شاه عبدالعظیم را می شناسند. این مکان مقدس در شهر ری واقع شده است. وجود بناهای تاریخی فراوان شهر ری را در میان پادشاهان مختلف به ارمغان آورده است و با عناوین مختلفی از جمله پایتخت مذهبی زرتشتیان، پایتخت تابستانی اشکانیان، پایتخت آل بویه و پایتخت شهر ری شناخته می شود. حاکمان سلجوقی. آنچه باعث شده محبوبیت این شهر در بین مردم کم نشود وجود بقعه متبرکه امامزاده عبدالعظیم حسنی (ع) است. برای آشنایی بیشتر با تاریخچه این مکان مقدس تا پایان این مقاله با دلتاماگ همراه باشید.

چند نمونه از آگهی های شهر ری در سایت املاک دلتا

شاه عبدالعظیم کیست؟

شاه عبدالعظیم حسینی فرزند امام موسی کاظم (ع) در سال 112 هجری قمری در قم متولد شد. پدرش امام موسی کاظم (علیه السلام) امام هفتم شیعیان بود که در زمان خلافت هارون الرشید محبوبیت زیادی در بین مردم داشت. در زمان حیات شاه عبدالعظیم به همراه پدرش به بغداد اعزام شد و در آنجا زندگی کرد; اما در آنجا به دلیل حضور پدر و روابطی که با شخصیت های وقت داشت، یکی از افراد مهم به شمار می رفت و به همین دلیل دشمنی ها و تهدیدهای زیادی علیه او صورت گرفت و مجبور شد از بغداد به ری مهاجرت کند. . شاه عبدالعظیم در یکی از روستاهای نزدیک تهران ساکن شد و به دلیل اعتقادات دینی و اخلاقی مورد احترام و توجه مردم و فرهنگ عامه قرار گرفت. سرانجام در سال 255 در پی بیماری در سن 79 سالگی درگذشت.

پیکر مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) در بیرون تل ری و در باغی به خاک سپرده شد. مقبره شاه عبدالعظیم مدت زیادی شناخته نشده بود. سرانجام شخصی به نام «عبدالجبار رازی» در قرن سوم هجری قمری به دستور «محمد بن زید داعی علوی» بنایی بسیار ساده بر قبر مطهرش ساخت.

معماری قسمت های مختلف بارگاه شاه عبدالعظیم حسنی (ع)

صحن شاه عبدالعظیم حسینی دارای بخش های مختلفی است که هر کدام معماری و طراحی خاص خود را دارند. سردار آجری است که در ورودی اصلی حرم قرار دارد و قدیمی ترین اثر مکشوفه از این حرم است. نام مجدل ملک قمی براوستانی وزیر سلجوقی قرن پنجم هجری قمری بر روی این سر حک شده است. در سمت چپ در کتیبه‌ای وجود دارد که حکایت از بازسازی بنا در نیمه دوم هجری دارد. بنابراین این شواهد نشان می دهد که مراحل تکمیل و توسعه بارگاه حضرت عبدالعظیم در زمان های مختلف صورت گرفته است.

معماری و تزئینات حرم مطهر نشان می دهد که بقعه متبرکه حرم عبدالعظیم در دوره تیموریان ساخته شده است. در دوران صفویه اقدامات زیادی برای توسعه و مرمت حرم شاه عبدالعظیم انجام شد که مهمترین آنها ساخت ایوان اصلی آستان در اواسط قرن دهم هجری قمری بود. از دیگر قسمت های ساخته شده در حرم عبدالعظیم می توان به ساخت ضریح نقره ای حرم اشاره کرد که در زمان قاجار به دستور فتحعلی شاه ساخته شد. در قسمت شرقی حرم مطهر مدرسه امین السلطان و در قسمت غربی باغ جیران و باغ توتی قرار دارد.

چه کسی در شاه عبدالعظیم مدفون است؟

در این حرم مطهر، علاوه بر شاه عبدالعظیم، امامزاده حمزه بن موسی الکاظم (علیه السلام)، از فرزندان امام هفتم، ابوالفتوح رازی; امامزاده طاهر، آقا علی مدرس تهرانی، ابوالحسن شعرانی، جواد کنی، میرزا حسن آشتیانی و بسیاری از شخصیت های دیگر مدفون هستند.

دسترسی به حرم عبدالعظیم حسنی

برای رسیدن به حرم شاه عبدالعظیم حسینی (ع) می توانید از شرق به غرب در امتداد بلوار پیامبر اعظم به سمت خیابان شهید بهشتی حرکت کنید و پس از رسیدن به خیابان شهید بهشتی از کوچه شهید محمدی به سمت حرم بروید. همچنین می توانید از خط یک مترو تهران واقع در ایستگاه شهر ری استفاده کنید و سپس با تاکسی یا اتوبوس به حرم شاه عبدالعظیم حسینی (ع) بروید.

پیشنهاد مطالعه: بهترین مراکز درمانی شهر ری را بشناسید

توسط
فائزه امیری

قبل از شروع ابتدا باید بدانیم شاه عبدالعظیم حسنی کیست؟ وی از علمای بزرگ شیعه بود که نسبش پس از 4 واسطه به امام حسن مجتبی می رسد. این شخص در مدینه به دنیا آمد و در مورد زمان، مکان تولد، زندگی و مرگ او روایات مختلفی وجود دارد. برخی از علما معتقدند که وی هم سن امام رضا و امام جواد بوده است و برخی دیگر او را هم سن و سال امام هادی می دانند. برخی عبدالعظیم را در زمره یاران امام حسن عسگری قرار دادند. اما وجه مشترک همه روایات تاریخی، محبت و اخلاص او نسبت به ائمه شیعه است.

داستان های مختلفی در رابطه با مرگ این شخصیت نقل شده است. برخی معتقدند عبدالعظیم به مرگ طبیعی از دنیا رفته است و برخی دیگر معتقدند احمد بن علی نجاشی او را در حالی که بیمار بود دفن کرد و سپس زنده به گور کرد و به همین دلیل او را از شهدای اسلام می دانند.

حرم شابدالعظیم حسنی

عبدالعظیم حسنی یکی از بزرگ ترین راویان احادیث شیعه است که در حفظ، ضبط و انتقال این مفاهیم به نسل های بعدی نقش بسزایی داشت. در مورد دلیل آمدن این شخصیت به ری نظرات مختلفی وجود دارد. برخی علت هجرت او را دستور امام هادی و دوری از ظلم بنی عباس از سامرا به ری دانستند. برخی دیگر معتقدند عبدالعظیم به زیارت امام رضا رفته و سپس در شهر ری ساکن شده است. در گویش محلی به این زیارتگاه شاه عبدالعظیم نیز می گویند. در حال حاضر حرم عبدالعظیم حسنی یکی از مکان های معروف تهران است که هر ساله پذیرای خیل عظیمی از بازدیدکنندگان است.

در این پست وبلاگ به معرفی و معرفی یکی از جاذبه های معنوی ایران و استان تهران یعنی شاه عبدالعظیم الحسنی می پردازیم پس با رسپینا همراه باشید.

فهرست

آدرس حرم شاه عبدالعظیم کجاست؟

برای رفتن به زیارت شاه عبدالعظیم حسنی باید از تهران به شهر ری رفت و از آنجا به حرم این امامزاده رفت. در ادامه نحوه رسیدن به این حرم با ماشین شخصی و وسایل نقلیه عمومی را توضیح خواهیم داد.
شبدالعظیم حسنی آدرس: تهران، ری شهر، میدان مدرس

View Larger Map

دسترسی به شاه عبدالعظیم حسنی با وسایل نقلیه عمومی

برای رفتن به حرم شاه عبدالعظیم با اتوبوس، باید از خط 245 اتوبوس (میدان راه آهن (نازی آباد) – پایانه مترو شهرری) پیاده شوید، سپس به ایستگاه مدرسه بروید و سوار اتوبوس خط 346 (ایستگاه مترو شهرری – میدان صفیه) شوید. . ). حالا در ایستگاه حرم مطهر از اتوبوس پیاده شوید و تا حرم 5 دقیقه پیاده روی کنید.

دسترسی به حرم شاه عبدالعظیم با مترو: ایستگاه شهرری خط 1 مترو تهران نزدیک ترین ایستگاه به حرم شبدالعظیم است که در 30 دقیقه از این مکان قرار دارد. پس از خروج از ایستگاه می توانید با تاکسی یا پیاده به مسیر ادامه دهید.

مرتبط:  چرا پنگول در رنگین کمان نیست

دسترسی به شاه عبدالعظیم حسنی با ماشین شخصی

برای رفتن از تهران به شبدالعظیم باید به بزرگراه آزادگان بپیوندید و به سمت بزرگراه شهید رجایی، بلوار امام خمینی، بلوار کمیل، خیابان قم، خیابان مدرس، خیابان صفر نعیمی بروید. حالا کوچه نعیمی را دنبال کنید تا به مقصد برسید.

اماکن گردشگری آرامستان شاه عبدالعظیم حسنی

با توجه به اینکه قدمت ساخت این بنا به دوره آل بویه می رسد، جاذبه های معماری زیادی دارد که در ادامه به آنها می پردازیم. اگر به عکاسی علاقه دارید، مکان های بسیار جذابی را در این حرم خواهید دید. در حال حاضر این حرم دارای قسمت های مختلفی است که باعث شده دیگر این مکان زیارتی نباشد. مدارس علمیه، مساجد، مناره ها و صحن ها، قبرستان باغ های توتی و باغ جیران و همچنین موزه حرم از مهم ترین مکان های دیدنی امامزاده شاه عبدالعظیم حسنی هستند.

عکس شاه عبدالعظیم

گنبد و مناره های حرم شاه عبدالعظیم حسنی

یکی از جذاب ترین قسمت های این مجموعه، گنبد و مناره های حرم شبدالعظیم است. مناره های اماکن مذهبی معمولاً اولین قسمت ساختمان هستند که از فاصله دور قابل مشاهده هستند و در بدو ورود نظر شما را به خود جلب می کنند. گنبد قدیمی ترین قسمت حرم است که در گذشته بازسازی شده است.

در زمان شاه طهماسب و به دلیل ارادتش به شبدالعظیم دستور ساخت گنبد را به شکل امروزی داد. پس از شاه طهماسب، ناصرالدین شاه دستور داد که این گنبد را با طلا بپوشانند و دور تا دور این محل را اشعار و آیات قرآن بنویسند. مناره‌های این امامزاده با استفاده از کاشی‌های فیروزه‌ای، آبی و طلایی که نام‌های مذهبی روی آن‌ها نوشته شده، زیباتر شده و زیبایی آن را دو چندان کرده است.

گنبد و مناره‌ ها حرم شابدالعظیم حسنی

حرم و جعبه حرم

بنا بر گزارش های تاریخی، زیارتگاه شبدالعظیم پیش از شاه طهماسب زیارتگاهی نداشته و اولین زیارتگاه این مجموعه توسط این پادشاه صفوی به حرم وقف شده است. این ضریح چوبی از دیرباز بر سر مزار عبدالعظیم نصب شده و وظیفه حفاظت از قبر وی از تماس مستقیم با زائران را بر عهده داشته است.

این ضریح تا زمان فتحعلی شاه مورد استفاده قرار می گرفت اما پس از آن بنا به دستور وی بنای چوبی با ضریح نقره ای جایگزین شد. این امامزاده بعدها در زمان ناصرالدین شاه مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت. و کتیبه ها و اشعار و احادیث روی قسمت های فوقانی آن نقش بسته بود.

ضریح و صندوق حرم

صحن های حرم شاه عبدالعظیم

بیشتر صحن ها و ایوان های این حرم در دوره صفویه و قاجاریه ساخته شده است. اما مهم ترین صحن حرم، صحن بزرگ آستانه است که به دستور ناصرالدین شاه در شمال مجموعه ایجاد شد. حیاط های آرامستان شبدالعظیم حسنی عبارتند از:

صحن امام حسین که به صحن طوطی ها نیز معروف است در ضلع شمال غربی حرم قرار دارد.
صحن امام حسن یا صحن باستانی در ضلع شمالی مجموعه قرار دارد. ناصری نیز در بین مردم شناخته شده است. این صحن در ضلع غربی حرم واقع شده است.
صحن باغ علی جان در ضلع شرقی مجتمع عبدالعظیم قرار دارد.

صحن های حرم شابدالعظیم 

رواق های حرم شاه عبدالعظیم حسنی

وجه مشترک رواق های شبدالعظیم و سایر امامزادگان ساخته شده در دوران صفویه، استفاده از دیوارها و کاشی های مرمر است که جذابیت این بنا را بیش از پیش می کند و رواق بالای این مجموعه در زمان صفویه ایجاد شده است. یکی از جاذبه های این رواق، محراب زیبای آن است. کاشی کاری این رواق را خوشنویسانی انجام دادند که با هنر خود آیاتی از قرآن را ثبت کردند. رواق فوقانی دسترسی به صحن ناصری را فراهم می کند و از پنجره های راهروی آن می توان صحن ناصرالدین شاه را دید.

از دیگر رواق های این حرم می توان به رواق شرقی مجموعه اشاره کرد که از نظر معماری شباهت زیادی به رواق فوقانی دارد. آخرین رواق جنت سرا است که با دو دروازه طلایی به حرم متصل می شود و یکی از زیباترین مکان های این امامزاده به شمار می رود.

رواق های حرم شابدالعظیم

غرفه های حرم شاه عبدالعظیم

در این حرم غرفه های زیادی را می بینید که در برخی از آنها سوغات، آثار مذهبی و فرهنگی به فروش می رسد. ضمناً خانم‌ها و آقایان می‌توانند با مراجعه به باجه‌های سؤالات شرعی با کارشناسان مربوطه مصاحبه کرده و از آنها مشاوره بگیرند. اگر در مورد مکان غرفه ها به مشاوره نیاز دارید، می توانید از متصدیان استراحتگاه کمک بخواهید.

رواق های حرم شاه عبدالعظیم

یکی از بناهای اصلی این مجموعه، ایوان شمالی حرم است. ایوان و صحن شمالی در زمان ناصرالدین شاه ساخته شده و دور تا دور آن را کفش فروشی ها احاطه کرده اند. در محل فعلی ایوان، جنت خانه ای وجود داشته که امروزه در داخل رواق های حرم قرار دارد. ستون های سنگی بسیار زیبای ایوان شمالی با چندین ستون سنگی زیبا جلوه بسیار زیبایی را در چشم زائران ایجاد خواهد کرد. در بالای ایوان کتیبه ای وجود دارد که تاریخ بنا و معمار آن مانند همه آثار گذشتگان حک شده است.

از دیگر ایوان های معروف حرم می توان به ایوان شرقی اشاره کرد. این ایوان کوچکتر از آستانه است اما از سنگ مرمر و آینه های زیبا در ساخت آن استفاده شده است. این ایوان همانطور که از نامش پیداست در شرق حرم قرار دارد.

ایوان های حرم شاه عبدالعظیم حسنی

مسجد جامع: یکی از بخش‌های اصلی حرم، مسجد جامع است که در آن مراسم مذهبی مانند نماز عید، عزاداری امام حسین و سخنرانی‌های مذهبی برگزار می‌شود. ورودی مسجد از طریق صحن قدیمی است و قدمت ساخت آن به دوره قاجاریه می رسد.

مدرسه امین السلطان: مدرسه امینیه یا امین سلطان در صحن باغ طوطی حرم عبدالعظیم حسنی قرار دارد. قسمت های زیادی از این مدرسه تخریب شد و محل فعلی مدرسه به قبرستان باغ طوطی الحاق شد.

مدرسه برهان: از دیگر بناهای ساخته شده در مجاورت این مسجد می توان به مدرسه طلاب و حوزه علمیه آن اشاره کرد. در حال حاضر دو حوزه علمیه در حرم شاه عبدالعظیم واقع شده است که یکی از آنها برای طلاب مقیم استفاده می شود. میدان دوم در نزدیکی حرم واقع شده و با نام مدرسه برهان فعالیت می کند. نام این مدرسه قدیمی بوده و در زمان سلجوقیان ساخته شده است.

این مدرسه از زمان ساخت تا دوره پهلوی پذیرای طلاب علوم دینی بود اما در دوره پهلوی فعالیت آن متوقف شد. در سال 1370 این مکان به طور کامل تخریب شد و ساختمان جدیدی به جای آن ایجاد شد که ساختمان جدید مدرسه بیش از 5000 متر مربع مساحت دارد.

موزه حرم شاه عبدالعظیم حسنی

زیارتگاه شاه عبدالعظیم قدمتی طولانی دارد که به آن اجازه می دهد آثار تاریخی و نفیس زیادی را در خود جای دهد. برای حفظ این آثار، موزه ای در حرم ایجاد شد. از سوی دیگر آثار اهدایی ثروتمندان و اعیان اعصار مختلف به این امامزاده باعث غنای هر چه بیشتر این آثار شده است. در ابتدا این آثار در حرم نگهداری می شد. اما در سال 1381 موزه ای به مساحت 3000 متر در جنوب شرقی حرم برای نگهداری و حفاظت از این آثار ایجاد شد. مهمترین و مشهورترین آثار حرم شاه عبدالعظیم که در این موزه نگهداری می شود عبارتند از:

مرتبط:  چرا ضخامت رحم زیاد می شود

آثار سفالی و سفالی از 4000 سال قبل از میلاد تا به امروز و آثار متعددی از میراث فرهنگی برای نگهداری به این مجموعه سپرده شده است. از دیگر آثار هنری این مجموعه می توان به تابلوهای تزیینات و خطاطی، تابلوهای قیامت، کربلا و مجموعه ای از قفل های فولادی که برای حرم ها و درهای حرم شاه عبدالعظیم حسنی، امامزاده طاهر و امامزاده حمزه استفاده شده است، اشاره کرد. از دیگر آثار این مجموعه می توان به دروازه های باستانی آستان قدس از 700 تا 800 سال پیش و همچنین دروازه های دوران تیموریان در قاجار در این مکان اشاره کرد.

همچنین گنجینه مدال ها و مهرهای اهدایی ورزشکاران و قهرمانان ملی و همچنین نقره، سکه های ضرب شده از دوران اشکانیان تا به امروز و پارچه هایی که از دوران صفویه در قرن چهاردهم در زیارتگاه مورد استفاده قرار گرفته است را خواهید دید. شامل صفحاتی از کتب، احکامی از ادوار مختلف تاریخی است که برخی از آنها از آثار منحصر به فرد جهان اسلام است. همچنین دانشمندان قدمت آثار و ابزار فلزی کشف شده در این حرم را بیش از 1000 سال تخمین زده اند. بسیاری از این آثار به حرم متصل نبودند و بیشتر آنها اهدا و یا به این مکان منتقل شدند.

آثار تاریخی موزه حرم شاه عبدالعظیم حسنی

باغ جیران شاه عبدالعظیم

جیران یکی از همسران محبوب ناصرالدین شاه و سوگلی بود که بر اثر بیماری سل درگذشت. به دلیل علاقه شاه به وی، باغی به نام جیران در مجموعه حرم شبدالعظیم ساخته شد. ناصرالدین شاه در پنجاهمین سال سلطنت میرزا کرمانی هنگام زیارت مرقد عبدالعظیم حسنی به دست او کشته شد. جسد او پس از مرگ به باغ جیران منتقل شد تا در جوار همسر عزیزش به خاک سپرده شود. در حال حاضر این باغ در ضلع غربی حرم واقع شده است.

باغ طوطی

قبرستان تاریخی مجموعه امامزاده شبدالعظیم باغ توتی نام دارد و در مجاورت مدرسه امین السلطان قرار دارد. زمانی که مدرسه تخریب و بازسازی شد، قسمت زیادی از باغ به گورستان اضافه شد. باغ طوطی ها در خارج از محوطه حرم واقع شده است و به این ترتیب چشم انداز بی نظیری از حرم، مناره ها و گنبدها برای بازدیدکنندگان فراهم می کند. اگر می خواهید از حرم شاه عبدالعظیم عکس بگیرید، پیشنهاد می کنیم از باغ طوطی ها دیدن کنید، این باغ به دلیل منظره بسیار خوبی که از حرم ارائه می دهد می تواند مکانی جذاب برای عکاسی باشد.

قبرستان امامزاده شاه عبدالعظیم به دلیل تاریخ کهن خود محل دفن بسیاری از شخصیت های بزرگ و ثروتمندان از دوره های مختلف تاریخی است. برخی از پادشاهان مانند ناصرالدین شاه نیز در حرم مدفون هستند. رضاشاه نیز در این مکان آرامگاهی برای دفن پس از مرگش بنا کرد.

چه کسانی در شاه عبدالعظیم دفن هستند؟

از مشهورترین افراد مدفون در قبرستان می توان به آیت الله عزی اشعری، آیت الله کاشانی، اسماعیل آشتیانی، آیت الله حاج شیخ جواد فومنی حائری، آیت الله حسن آشتیانی، ستارخان، سید ضیاء الدین طباطبایی، سید ضیاءالدین طباطبایی، شهید خطیب شیخیه، حضرت آیت الله کاشانی، اسماعیل آشتیانی اشاره کرد. زمان فروزانفر، فراهانی نماینده مجلس، آیت الله احمد آشتیانی و علامه محمد قزوینی بر این موضوع تاکید کردند.

باغ طوطی حرم شاه عبدالعظیم

پارکینگ حرم شاه عبدالعظیم حسنی

پارکینگ حرم شاه عبدالعظیم در ضلع جنوبی آن قرار دارد که به راحتی می توانید جای پارک را پیدا کنید. پارکینگ مجموعه فضای کافی برای پارک خودروهای خود را برای دیگران فراهم می کند که در زمان های خلوت ضروری خواهد بود.

مکان پناهگاه در یک مکان به طور کلی آرام است و منطقه طرح ترافیک فعال نیست. در برخی مراسم، نسیم شب بیداری امکان پذیر است. پیدا کردن جای پارک دشوار است، بنابراین پیشنهاد می کنیم در ساعات خلوت به آنجا بروید یا از وسایل حمل و نقل عمومی مانند مترو استفاده کنید.

پارکینگ حرم شاه عبدالعظیم حسنی 

پیاده روی اربعین شاه عبدالعظیم

هر ساله به مناسبت اربعین راهپیمایی از میدان امام حسین(ع) آغاز می شود که عزاداران پس از طی مسافت 17 کیلومتری در نماز ظهر و عصر به حرم شبدوالعظیم می رسند. در این مسیر موکب هایی توسط هیئت های مذهبی برپا شده است که در این مسیر به عزاداران و زائران حرم خدمات رسانی می کنند. اغلب در اربعین طبق اعلام شهرداری کرایه مترو و اتوبوس در پایتخت رایگان است.

زمان بازدید از حرم: نمی توان زمان خاصی را برای زیارت حرم اعلام کرد زیرا این مجموعه مدتی به دلیل ویروس کرونا تعطیل بود و از آن زمان تاکنون چندین بار تغییر کرده است. قبل از رفتن به این اقامتگاه، ساعات کاری آن را بررسی کنید.

قیمت بقعه در شاه عبدالعظیم: قیمت بقعه در اماکن مذهبی یکی از بالاترین نرخ ها در بین سایر قبور است به طوری که به نقل از برخی خبرگزاری ها قیمت یک قبر در صحن این حرم در سال. 1400 به مبلغی بیش از 700 میلیون تومان رسید. هر چه این هزینه به محل دفن شریف شبدعظیم نزدیکتر باشد، هزینه دفن حرم بیشتر می شود.

اجاره سوئیت در شاه عبدالعظیم: اگر قصد دارید مدتی را در این منطقه بگذرانید، مکان های مختلفی برای اقامت از جمله هتل ها، هاستل ها و انواع سوئیت های مبله در این منطقه پیدا خواهید کرد.

اجاره سوئیت در شاه عبدالعظیم

مکان های نزدیک به حرم شاه عبدالعظیم

نزدیک ترین مکان های اطراف حرم شاه عبدالعظیم بازار و کاروانسرای خواهر است.

کاروانسرای دوقلو

دوقلو یکی از 1000 کاروانسرا است که شاه عباس ساخته است. این کاروانسرا در نزدیکی بازار شاه عبدالعظیم تهران واقع شده است. این کاروانسرا از دو قسمت با مساحت مساوی تشکیل شده است و به همین دلیل نام آن را کاروانسرای دوقلو گذاشته اند. از ویژگی‌های کاروانسراهایی که در این زمان ساخته شده‌اند می‌توان به مکانی برای ذخیره آب، آلاچیق برای استراحت کاروان‌ها و همچنین فضایی برای بستن پادر اشاره کرد. اگر قصد بازدید از حرم شاه عبدالعظیم را دارید حتما از این بنای تاریخی دیدن کنید. کاروانسرای دوقلو در فاصله 3 دقیقه پیاده روی از حرم واقع شده است.

بازار شاه عبدالعظیم تهران

بازار شاه عبدالعظیم یکی از قدیمی ترین بازارهای تهران است که قدمت آن به 500 سال می رسد. این بازار در نزدیکی حرم قرار دارد که در سمت شهر به میدان و در سمت غرب به کاروانسرای خواهر می رسد. بازار بازار از دیرباز به فروش منسوجات، فرش، پوشاک و ادویه جات اختصاص داشته است. رستوران ها و کبابی ها بسیار شناخته شده و مورد استقبال پایتخت نشینان قرار گرفته اند، به طوری که در بسیاری از فیلم هایی که شخصیت ها قصد زیارت آرامستان شبدالعظیم را دارند، در کباب پزهای این منطقه نیز توقف می کنند.

مرتبط:  چطور با موتور تک چرخ بزنم

بازار شاه عبدالعظیم

سوالات متداول

چگونه می توان با استفاده از ایستگاه راه آهن یا مترو به حرم شاه عبدالعظیم رسید؟

ایستگاه شهرری خط یک مترو تهران نزدیک ترین ایستگاه به حرم شاه عبدالعظیم است که در 30 دقیقه از این مکان قرار دارد.

کدام افراد مشهور در حرم شاه عبدالعظیم مدفون هستند؟

از مشهورترین افراد مدفون در قبرستان حرم شاه عبدالعظیم می‌توان به آیت‌الله عزنی عشری، آیت‌الله کاشانی، اسماعیل آشتیانی، آیت‌الله حاج شیخ جواد فومنی حائری، آیت‌الله حسن آشتیانی، ستارخان، سید ضیاءالدین طباطبایی، شهید شیخی، دکتر شهید شیخی اشاره کرد. بدیع الزمان فروزانفر، نماینده فراهانی، آیت الله احمد آشتیانی و علامه محمد قزوینی منصوب شدند.

آدرس حرم شاه عبدالعظیم کجاست؟

آدرس شبدالعظیم حسنی: تهران، ری شهر، میدان مدرس

شاه عبدالعظیم کیست؟

شاه عبدالعظیم حسنی از علمای شیعه بود که نسب او پس از 4 واسطه به امام حسن مجتبی می رسد. این شخص در مدینه به دنیا آمد و در مورد زمان، مکان تولد، زندگی و مرگ او روایات مختلفی وجود دارد. برخی از علما معتقدند که وی هم سن امام رضا و امام جواد بوده است و برخی دیگر او را هم سن و سال امام هادی می دانند. برخی عبدالعظیم را در زمره یاران امام حسن عسگری قرار دادند. اما وجه مشترک همه روایات تاریخی، محبت و اخلاص او نسبت به ائمه شیعه است.

راهنمای زیارتی و سیاحتی حضرت عبدالعظیم شهر ری (قسمت اول)

با آرامش و امنیت کامل وارد شوید…

وقتی وارد حرم مطهر حضرت عبدالعظیم می شوید ابتدا گلدسته های آبی حرم را می بینید. کم کم مردم را می بینیم که با انبوهی از کتاب های دعا در دست از این گوشه به آن گوشه اتاق می روند. عده ای روی فرش های لاکی حرم می نشینند و دعا می کنند. با نزدیک شدن به عصر، ابتدا چراغ های رنگارنگ گلدسته ها را روشن می کنیم، سپس چراغ های زرد و سفید دور تا دور حیاط و ایوان ها را روشن می کنیم. وقتی اولین الله اکبر شنیده می شود، افراد دیگر در صف می مانند و منتظر اقامه نماز جمعی در حرم شاه شهر ری هستند. مرد بزرگی که قرن ها پیش به ایران آمد اما هرگز به عنوان یک خارجی آنجا نماند.

بارگاه حضرت عبدالعظیم زیارتگاه مردم تهران و ری بوده و هست. نمی توان زمانی از سال را یافت که حرم آن خالی از زائر و ازدحام جمعیت باشد. امروزه با وجود مترو و بزرگراه های متعدد، بازدید از این دادگاه بسیار راحت تر از گذشته است.

چگونه به آنجا برسیم

مترو بهترین انتخاب است

در گذشته یکی از تفریحات تهرانی ها سوار شدن با قطار دودزا به سمت حرم حضرت عبدالعظیم بود، اما امروزه گویا این سرنوشت برای حضرت عبدالعظیم محفوظ است. چون این روزها مترو جای خود را به قطارهای سیگاری داده است! بهترین گزینه برای رسیدن به ری و حضرت عبدالعظیم همین مترو است. باید به یکی از ایستگاه های خط 1 بروید، سوار قطار شوید و در ایستگاه شهر ری پیاده شوید.

یکی از این خودروهای دودزا در مقابل ایستگاه مترو رها شده بود، می توانید به آن نگاه کنید و در کنار آن عکس یادگاری بگیرید. از این ایستگاه و خارج از پایانه ایستگاه متروی شهر ری از سه راه می توانید به حضرت عبدالعظیم برسید.

تاکسی: از مترو تا حرم. با پرداخت 2000 تومان می توانید سوار تاکسی شوید و از میدان شهر ری سوار تاکسی شوید و پس از پرداخت 250 تومان به سمت میدان رفته و از قدیم و بازار وارد حرم شوید.

اتوبوس: یک اتوبوس نیز در همان ترمینال وجود دارد و می توانید با آنها سوار شوید. مسیرهای 711 (پارکینگ شهر ری) و 719 (فلک دوم دولت آباد) از نزدیک حرم می گذرند و با پرداخت 50 تومان می توانید به حرم برسید.

خط 711 از ضلع شمالی حرم می گذرد و می توانید از آنجا پیاده شوید، اما اگر خط 719 را بگیرید باید در میدان ری شهر یا میدان شبدالعظیم به قول مردم شهرشهر پیاده شوید و وارد حرم شوید. . از قسمت قدیمی و سمت بازار.

پیاده روی: اگر هوا اجازه می دهد و هوس پیاده روی دارید، می توانید از این ایستگاه تا حضرت عبدالعظیم پیاده روی کنید. باید از خیابان استانداری پیاده بروید و به میدان شهدای شاملو برسید. سپس باید وارد بلوار شهید آوینی شوید و سپس حرم را پیدا خواهید کرد. این پیاده روی بیش از نیم ساعت طول نمی کشد.

کجا بریم؟

حرم درون حرم

شهر ری اگرچه شهرت مذهبی خود را از امامزاده حضرت عبدالعظیم گرفته است، اما دو امامزاده دیگر نیز در اینجا وجود دارد که از چهار طرف شمال، جنوب، شرق و غرب با چهار صحن احاطه شده اند. حالا که تا اینجا آمده اید باید آنها را هم زیارت کنید، اما بهتر است زیارت را از حضرت عبدالعظیم شروع کنید.

حضرت عبدالعظیم: نسب این امامزاده به امام حسن مجتبی (علیه السلام) می رسد و از قدیم الایام نزد تهرانی ها محبوبیت داشته است. اگر از ورودی شمالی وارد مجموعه شوید، آستانه این امامزاده پیش روی شماست. بنای اول این آستانه که در نیمه دوم قرن سوم هجری ساخته شد و ورودی اصلی آن که در شمال مجموعه قرار داشت به دستور پادشاهان آل بویه تکمیل و به تدریج تکمیل شد. و تعمیر شد. پس بعد از زیارت سرتان را بلند کنید و به این همه تاریخ و زیبایی به خصوص کتیبه ها و تزئینات آجری آن توجه کنید.

امامزاده حمزه: امامزاده حمزه در صحن شرقی حرم واقع شده است و زیارت این امامزاده بعد از حضرت عبدالعظیم راحتتر است. اما بنای این مکان مقدس مانند حضرت عبدالعظیم به مرور زمان مرمت و تکمیل شد. پس از رسیدن به اینجا می توانید از آرامگاه ناصرالدین شاه نیز دیدن کنید.

امامزاده طاهر: حرم امامزاده طاهر در ضلع جنوبی صحن قرار دارد که با کاشی کاری های دوران قاجار یکی از زیباترین مکان های این مجموعه زیارتی است. جالب است بدانید که قبر این امامزاده که از نوادگان امام زین العابدین (علیه السلام) محسوب می شود، قرن ها ناشناخته بود و با تعمیر قبرستان، هویت وی مشخص شد و از روی سنگ قبر مشخص شد. می گویند بقعه و ضریح امامزاده طاهر را ظل سلطان فرزند ناصرالدین شاه در ازای دعای امامزاده طاهر و شفای هر دو چشمش ساخته است. اگر به زیارت امامزاده طاهر رفتید برای بزرگانی که فرهنگ و ادبشان را از دست داده اند صلوات بفرستید. سعید نفیسی با سنگ قبر ساده نبش صحن امامزاده طاهر و سنگ قبر مهدی سهیلی در کنار کفش فروشی زنانه در صحن همین امامزاده قرار دارد.

ادامه مطلب را اینجا بخوانید

گروه گردشگری تبیان – الهام مرادی

منبع: سرزمین من

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا