چطور با افکار منفی مبارزه کنیم

5/5 – (1 امتیاز)

همه گاهی اوقات افکار منفی دارند که کاملا طبیعی است. اما وقتی این افکار منفی بیش از حد زیاد شوند، مقابله با آنها می تواند بسیار دشوار باشد. 🙁 اگر اقداماتی برای کنترل این افکار انجام ندهیم، می توانند بر سلامت ما، حتی جسمی، تاثیر بگذارند. 💪 برای مقابله با افکار مزاحم و منفی ابتدا باید ریشه افکار منفی را پیدا کنید. سپس برای پاکسازی ذهن از افکار منفی، به دنبال راه هایی برای پردازش افکار منفی باشید. 👩

چرا من همیشه افکار منفی دارم؟ 🤔 چرا ذهن من همیشه پر از افکار مزاحم و منفی است؟ 🤔 مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی آویژه به بررسی ریشه افکار منفی و راههای پاکسازی ذهن از افکار منفی پرداخته اند. اگر مدام با افکار منفی در ذهن خود دست و پنجه نرم می کنید، حتما این مقاله را بخوانید. برای مقابله با افکار مزاحم و منفی نیز می توانید از مشاوره آنلاین آویژه که یکی از بهترین مشاوره های آنلاین است استفاده کنید.

افکار منفی را مدیریت کنید

راه های مختلفی برای رهایی ذهن از افکار منفی و مقابله با افکار مزاحم وجود دارد. اگر همیشه افکار منفی در ذهن شما وجود داشته باشد، ناامیدی، افسردگی و استرس می تواند در زندگی شما افزایش یابد. اگر به دنبال راهی برای رهایی از افکار منفی هستید، باید گفت که راه حل های زیادی برای این مشکل وجود دارد. بهترین و کاربردی ترین راه حل ها برای مقابله با افکار مزاحم عبارتند از:

افکار منفی را کشف کنید

در ظاهر، افکار منفی می توانند بسیار ناخوشایند و مضر به نظر برسند و افراد احساس می کنند که این افکار باعث احساس شکست می شوند. اما در واقعیت چیزی نیست. روانشناسان معتقدند که مقدار کمی تفکر منفی لازم است. زیرا ما را وادار می کند زمانی که اوضاع خوب پیش نمی رود بررسی کنیم و با دقت بیشتری فکر کنیم. اما اگر از این حد فراتر رود، می تواند مشکلات جدی برای سلامت روحی و جسمی افراد به همراه داشته باشد. افکار منفی می توانند در ساختار روانی انسان ذاتی باشند. برای رهایی از افکار منفی ابتدا باید ریشه افکار منفی و دلیل افکار مزاحم را پیدا کنید. بنابراین می توانید بر اساس آن از افکار منفی پیشگیری کرده و با آنها مقابله کنید.

وقتی افکار منفی مانع می شوند، درک کنید و با آنها مقابله کنید

وقتی افکار منفی مانع پیشرفت می شوند، درک و مقابله با افکار منفی در زندگی روزمره ضروری است. درک و مدیریت آنها به یک ذهن قوی و قدرتمند نیاز دارد. اگر به دنبال تقویت ذهن خود هستید مقاله تقویت و مدیریت ذهن را حتما مطالعه کنید.

تمرکز بیش از حد بر روی افکار منفی می تواند مشکلات را تشدید کند زیرا باعث می شود همه چیز به اشتباه پیش برود.

یکی از راه‌هایی که می‌تواند این پدیده را آسان‌تر توضیح دهد، پدیده «پیش‌بینی منفی» است. این بدان معناست که وقتی به موقعیتی فکر می کنیم که هنوز اتفاق نیفتاده است، به گونه ای عمل می کنیم که آن موقعیت را واقعی و دشوار می کند.

مثلاً فرض کنید فکر می کنید فردا در آزمون انگلیسی مردود خواهید شد. این افکار منفی و ناراحت کننده می تواند منجر به از دست دادن انگیزه برای مطالعه در آزمون و در نهایت منجر به شکست در آزمون شود. پیامدهای درازمدت این نوع تفکر این است که ما خود را احمق یا ناکارآمد می‌دانیم.

درک و دانستن اینکه افکار منفی می توانند مشکل ساز باشند می تواند ما را به سمت یافتن راه حل هایی برای مدیریت و کنترل این افکار منفی سوق دهد و ما را به سمت افکار مثبت و سازنده سوق دهد.

انواع افکار منفی را بشناسید 🧐

هر فکر منفی ممکن است به دسته خاصی تعلق نداشته باشد، اما انواع رایجی از افکار منفی وجود دارد که ممکن است با آنها روبرو شوید. با دانستن انواع افکار منفی، بهتر می توانید بفهمید که چه افکار منفی روی شما تأثیر می گذارد و چگونه می توانید با آنها برخورد کنید. با این کار می توانید افکار خود را کنترل کنید. در زیر انواع افکار منفی را معرفی کرده ایم و توضیح مختصری در مورد آن ها داده ایم. انواع افکار منفی عبارتند از:

💠 فیلتر کردن

فیلتر کردن یا نادیده گرفتن نکات مثبت یکی از انواع تفکر منفی است. نادیده گرفتن نقش های مثبت در یک موقعیت. این می تواند باعث مشکلات و ناامیدی های بسیاری شود و افراد را بی انگیزه کند.

تفکر دوقطبی

دیدن مشکلات سیاه یا سفید و قضاوت بر اساس چیزهای مثبت یا منفی.

💠 تعمیم دادن

یک نتیجه گیری کلی بر اساس وقوع نقطه ای یک رویداد.

💠 پیش ‌بینی منفی

فرضیات در مورد نظرات و احساسات دیگران بدون شواهد مشخص.

💠 فاجعه ‌سازی

با این باور که بدترین چیزها همیشه اتفاق خواهند افتاد.

💠 شخصی سازی

اعتقاد به تأثیرگذاری بر رویدادهایی که قابل کنترل نیستند.

💠 کنترل جادویی

اعتقاد به کنترل کامل یا عدم کنترل کامل بر موقعیت.

💠 خطای عدالت

اعتقاد به وقوع حوادث مبتنی بر نابرابری های اجتماعی.

💠 انتساب

تقصیر احساسات شخصی خود را به گردن دیگران بیاندازید.

💠 استدلال عاطفی

اعتقاد به اعتبار یک احساس بر اساس وجود آن احساس.

💠 سوگیری تغییر

باور اینکه دیگران باید تغییر کنند تا شما شاد باشید.

💠 برچسب‌ گذاری

نسبت دادن برچسب های ناسالم به خود یا دیگران بر اساس یک رویداد یا رفتار خاص.

ثبت و گزارش افکار برای درک بهتر عوامل تحریک کننده افکار منفی 📖🖊

یک دفترچه بردارید و افکار منفی خود را یادداشت کنید، ببینید چه چیزی باعث شکل گیری این افکار منفی در ذهن شما می شود. برای مثال، می‌توانید با نوشتن رویدادی شروع کنید که آرزو می‌کردید به گونه‌ای متفاوت رخ می‌داد یا فکر می‌کنید می‌توانستید بهتر انجام دهید. اگر می توانید، احساسات خود را در مورد این رویداد بنویسید. من قبل از امتحان خیلی مضطرب بودم، زیرا یاد زمان دیگری افتادم که در امتحان قبلی مردود شده بودم.

افکار منفی خودکار خود را شناسایی کنید 🔍

از این پس باید افکار خودکار خود را نیز بشناسید و ثبت کنید. اینها افکاری هستند که مدام به ذهن خطور می کنند، حتی بدون هیچ هشدار یا دلیلی.

برای مثال، افکار خودکار شما ممکن است شامل موارد زیر باشد: من احمق هستم، ناامید هستم یا هرگز در زندگی موفق نخواهم شد.

نوع افکار منفی خود را مشخص کنید

اکنون باید نوع افکار منفی خود را شناسایی کنید. می توانید انواع رایج افکار منفی را دوباره بررسی کنید تا بفهمید افکار شما در کدام دسته قرار می گیرند. آنها را در پرونده ذهنی خود یادداشت کنید.

به عنوان مثال، اگر اغلب به خود می گویید که من احمق هستم، می توانید آن را به عنوان تفکر سیاه و سفید بنویسید. چون روی کارهای خوبی که انجام می دهید تمرکز نمی کنید.

نگرانی های اصلی خود را شناسایی کنید

بخشی از جلسه طوفان فکری خود را به شناسایی نگرانی های اصلی خود اختصاص دهید. برای مقابله با افکار منفی، باید از مفروضات و باورهای مرتبط با آن افکار آگاه شوید. یک فکر منفی را انتخاب کنید و به نگرانی هایی که ممکن است باعث آن فکر شود فکر کنید. این روند ممکن است ناراحت کننده باشد، اما مهم است که بفهمید چه چیزی باعث افکار منفی شما می شود. این به شما کمک می کند تا بهتر از شر افکار منفی خلاص شوید.

علت اصلی افکار منفی خود را بررسی کنید

بسیار مهم است که علت اصلی افکار منفی خود را بررسی کنید. باید به خاطر داشته باشید که این افکار منفی مربوط به یک باور یا فرضی است که در ذهن شما وجود دارد. پس سعی کنید ریشه آن باور یا فرض را بیابید و آن را بشکنید.

به عنوان مثال، اگر اغلب به مردودی در امتحان فکر می کنید، نقش والدین و معلمان خود را در ایجاد این اعتماد بررسی کنید. آیا معلمان یا والدینتان به شما می گویند که اگر به طور مداوم در امتحانات مردود شوید، در زندگی موفق نخواهید شد؟ آیا این باور با تجربیات قبلی شما در مورد آزمایشات و نتایج آنها تقویت شده است؟ با شناسایی ریشه افکار منفی و منشاء این باورها می توانید به تدریج آنها را در هم بشکنید و باورهای مثبت و سازنده را جایگزین آنها کنید. همچنین به شما قدرت عاطفی و مدیریت بهتر ذهنتان می دهد.

افکار خود را به چالش بکشید 🙆‍♂️

به چالش کشیدن افکار منفی و پرسیدن سوالات خاص می تواند به شما کمک کند تا بینش خود را به دست آورید. وقتی آگاه هستید و می توانید افکار منفی خود را تشخیص دهید، می توانید از این تکنیک استفاده کنید. هدف این روش این است که متوجه شوید بسیاری از افکار شما درست نیستند و فقط واکنشی به موقعیت ها هستند. با این کار می توانید با مشکلات و اختلالاتی که به دلیل افکار منفی شما شکل می گیرد، مانند اختلال اضطراب اجتماعی مبارزه کنید.

با این سوالات افکار خود را به چالش بکشید و بررسی کنید:

آیا این فکر درست است؟ آیا این باور یا فرض واقعیت دارد؟
اگر فکر می‌کنید این فکر درست است، چگونه می‌ دانید که درست است؟ آیا شما دارای حقایق و شواهد قاطعی هستید که این فکر را تأیید کند؟
چگونه به این فکر واکنش نشان می‌ دهید؟
اگر این فکر درست نباشد، چه تأثیری بر رفتار و عملکرد شما خواهد داشت؟ آیا عدم داشتن این فکر، اقدامات و رفتار شما را تغییر خواهد داد؟

✔ با این سوالات بهتر می توانید افکار خود را بررسی کنید و بفهمید که چقدر این افکار و باورها قابل اعتماد و درست هستند. این به شما کمک می کند افکار منفی را تجزیه و تحلیل کنید و با تمرکز بر واقعیت ها و آگاهی بیشتر، باورهای سازنده تری در ذهن خود بسازید.

زمینه های تغییر مثبت را شناسایی کنید

شناسایی زمینه هایی برای تغییرات مثبت می تواند به شما کمک کند تمرکز خود را تغییر دهید و افکار مثبت بیشتری در زندگی خود داشته باشید. از خود بپرسید که آیا افکار منفی شما به طور کلی به بخش های خاصی از زندگی شما مربوط می شود؟ مانند: کار، رابطه عاطفی یا سلامت جسمانی. با یکی از این زمینه ها شروع کنید و راه های بهبود وضعیت را شناسایی کنید.

✔ برای مثال، اگر کارتان همیشه به شما استرس می‌دهد، به چیزهایی فکر کنید که می‌توانید تغییر دهید. ممکن است هنوز مجبور باشید ساعت های طولانی کار کنید، اما ممکن است کارهای زیادی را انجام دهید. می توانید راه هایی برای کاهش کارهای غیر ضروری یا بهبود مدیریت زمان در نظر بگیرید. بعلاوه، می توانید تکنیک های کاهش استرس را به خود آموزش دهید.

✔ با شناسایی زمینه هایی که نیاز به تغییر مثبت دارند، می توانید روی تغییرات سازنده تمرکز کنید و ذهن خود را از افکار منفی پاک کنید. این تغییرات می تواند شامل بهبود شرایط کار، افزایش بهره وری، ایجاد تعادل در روابط یا حفظ سلامت جسمانی باشد. با برنامه ریزی از قبل و ایجاد تغییرات کوچک، می توانید پیشرفت های قابل توجهی را در زندگی خود مشاهده کنید.

فواید بیان افکار خود را با صدای بلند درک کنید

بیان افکار خود با صدای بلند مزایای قابل توجهی دارد. با درک این مزایا، می توانید در مدیریت افکار منفی خود کمک بیشتری کنید. در زیر، مزایای بیان افکار خود را با صدای بلند بررسی خواهیم کرد:

✅ افزایش آگاهی از خود

بیان افکار خود با صدای بلند آنها را به آگاهی شما می رساند. این به شما کمک می کند تا الگوها، محرک ها و تأثیر افکار منفی بر احساسات و رفتارهای خود را شناسایی کنید.

✅چالش دادن به اندیشه‌ های منفی

با صحبت کردن با صدای بلند، می توانید به طور موثرتری با افکار منفی خود مبارزه کنید. می توانید اعتبار آنها را زیر سوال ببرید، شواهدی را که از آنها حمایت می کند بررسی کنید، و دیدگاه های جایگزین یا افکار متعادل تر را معرفی کنید.

✅ بیرون کشیدن افکار

با صدای بلند صحبت کردن افکار را بیرون می آورد و آنها را از هویت شما جدا می کند.

🤷افکار منفی را به محض ظهور مجددا در چارچوب قرار دهید

بله، بیان مجدد افکار منفی به جملات مثبت می تواند کمک کننده باشد. به این ترتیب قدرت خود را برای تغییر نگرش، رهایی از افکار منفی و ایجاد افکار مثبت تقویت می کنید. در اینجا نحوه تبدیل یک فکر منفی به یک بیانیه مثبت آورده شده است:

افکار منفی: من هرگز وزن کم نمی کنم.
جمله مثبت: من به تلاش خود برای کاهش وزن ادامه خواهم داد.

با قالب بندی افکار منفی به صورت بیانیه‌ های مثبت، شما خود را مجبور می‌ کنید تا به جای تمرکز بر بخش منفی و ناامیدکننده، بر روی بخش مثبت و امیدوارکننده موقعیت تمرکز کنید. این کار می تواند در تغییر نگرش و ایجاد تغییرات مثبت در زندگیتان مفید باشد.

باور کنید که افکار منفی شما واقعی نیستند

بله، مهم این است که افکار منفی شما یک واقعیت مطلق نیستند و صرفاً افکاری هستند که در ذهن شما ظاهر می شوند. با تاکید بر این نکته می توانید افکار منفی خود را مدیریت کنید. وقتی یک فکر منفی به ذهنتان می رسد، آن را با صدای بلند تکرار کنید و در عین حال به خود یادآوری کنید که این فقط یک فکر است و واقعیت مطلق نیست.

این روش به شما کمک می کند تا با افکار منفی ارتباط کمتری برقرار کنید و به تدریج افکار مثبت‌ تر و سازنده‌ تری را در ذهن خود تقویت کنید. با تمرین و تمرکز بر افکار مثبت، می توانید الگوی ذهنی خود را تغییر دهید و به سمت یک نگرش سازنده و امیدوارانه بیشتر پیش بروید.

انگیزه پشت افکار منفی خود را شناسایی کنید

بله، شناسایی انگیزه پشت افکار منفی می تواند در درک بهتر وضعیت ذهنی شما و رویکردهای مختلف برای مقابله با آن مفید باشد. ذهن شما گاهی سعی می کند با ایجاد افکار منفی از شما در برابر خطرات و مشکلات محافظت کند. این افکار می توانند شما را مشکوک تر و مضطرب تر کنند، اما درک انگیزه پشت این افکار می تواند به شما کمک کند تا راهبردهای مناسبی برای مقابله با آنها پیدا کنید.

✔ استفاده از قدردانی با صدای بلند از ذهن خود یکی از راه های موثر برای تغییر رویکرد به افکار منفی است. به جای رویارویی مستقیم با افکار منفی و تلاش برای از بین بردن آنها، می توانید با تشکر از ذهن خود برای مراقبت و محافظت از آن، نگرش جدیدی ایجاد کنید. این رویکرد به شما کمک می‌کند کمتر تحت تأثیر نگرانی‌ها و فشارها قرار بگیرید و در عوض بر این نکته تأکید کنید که هنوز در کنترل و انتخاب عمل خود هستید.

✔ با تمرین و تکرار این روش به تدریج می توانید رویکرد مثبت تری نسبت به افکار منفی پیدا کنید.

الگوهای خود را شناسایی کنید

بله، شناسایی الگوهای افکار منفی و برچسب زدن به آنها می تواند برای آگاهی بیشتر از نحوه عملکرد ذهن و کاهش تأثیر مخرب آنها مفید باشد. هر زمان که به فکر منفی برخورد کردید، سعی کنید آن را بر اساس نوع داستانی که می گوید شناسایی کنید و به آن برچسب بزنید.

مثلاً اگر به خودتان بگویید: من در کارم بد هستم، می‌توانید به خودتان بگویید: من خودم را کارمند بدی می‌دانم و با این افکار ناسازگار هستم. این روش به شما کمک می کند تا متوجه شوید که این فکر بخشی از الگوهای ذهنی منفی شماست و نشان می دهد که شما اغلب این نوع افکار را در مورد خودتان دارید. با شناسایی این الگو می توانید به تدریج به آن برچسب بزنید و از شر آن خلاص شوید.

مرتبط:  چطور جستجوی گوگل را برای کودکان محدود کنیم

با شناسایی افکار منفی خود به وضوح خواهید دید که این افکار صرفاً نماینده واقعیت نیستند و از تفاسیر شما شکل گرفته اند. این مفهوم به شما این امکان را می دهد که از شر افکار منفی خود خلاص شوید و با تمرکز بر افکار مثبت و موفقیت های خود به سمت تغییر در افکار خود هدایت شوید.

افکار منفی خود را به آهنگ تبدیل کنید 🎶 📯

این یک روش آموزشی خلاقانه است که می توانید از آن برای مقابله با افکار منفی خود استفاده کنید. با تبدیل افکار منفی به آهنگ، می توانید فاصله ای طنین دار بین خود و آن افکار ایجاد کنید. این روش به شما این امکان را می دهد که با افکار منفی خود به شیوه ای سبک تر روبرو شوید و احساس شوخ طبعی داشته باشید.

✔ علاوه بر این، صدای خنده دار و استفاده از صدایی شبیه به یک شخصیت کارتونی برای بیان افکار منفی می تواند ذهن شما را بخنداند. به این ترتیب شما آن افکار را به شیوه ای غیر جدی یا تهدیدآمیز برجسته می کنید و با طنز به آنها پاسخ می دهید.

افکار مثبت بیشتری را پرورش دهید

بله، درست است که همه ما گاهی اوقات افکار منفی داریم و نباید خودمان را سرزنش کنیم. افکار منفی می تواند ناشی از اضطراب، استرس، تجربیات ناخوشایند یا شرایط زندگی باشد. آنها بخشی از تجربه انسانی هستند و همه ما با آنها روبرو هستیم.

✔ همانطور که گفته شد با تمرین می توان افکار منفی را کاهش داد. با بررسی عمیق‌تر این افکار و درک نقشی که در زندگی شما دارند، می‌توانید آن‌ها را کنترل کرده و تأثیر آن‌ها را کاهش دهید. توجه به عواقب و آثار این افکار نیز می تواند مفید باشد. با گذشت زمان، با آزمایش و یادگیری روش های موثرتر برای مقابله با افکار منفی، می توانید آنها را کنترل کنید و به افکار مثبت تری تبدیل شوید.

اهمیت تمرین، صبر و پذیرش این واقعیت است که افکار منفی در برخی موارد همچنان وجود خواهند داشت. اما با تمرکز بر مدیریت این افکار، می‌ توانید تأثیر آنها را در زندگیتان کاهش دهید و از طریق تغییر روند تفکر، به سمت روابط و عملکرد بهتری حرکت کنید.

با فعالیت های مثبت حواس خود را پرت کنید

بله، فعالیت های مثبت و لذت بخش می تواند به منحرف کردن حواس شما کمک کند و توجه شما را از افکار منفی منحرف کند. این فعالیت ها می توانند ذهن شما را به خود مشغول کنند و به شما لذت ببرند. در اینجا چند پیشنهاد برای فعالیت های مثبت وجود دارد:

🟡 ورزش کردن 🏃‍♀️ 🛴

ورزش می تواند به کاهش استرس و آرامش ذهن کمک کند. دویدن یا هر ورزش دیگری را که دوست دارید انتخاب کنید.

🟡 قدم زدن در مکانی طبیعی 🚶

با قدم زدن در پارک می توانید از طبیعت لذت ببرید و آرامش از دست رفته خود را دوباره به دست آورید.

🟡 تماشای فیلم یا برنامه خنده دار 📺 😂

فیلم ها و برنامه های خنده دار می توانند به شما خنده و سرگرمی ببخشند و حس مثبتی را ایجاد کنند.

🟡 خواندن کتاب یا گوش دادن به پادکست 📘 🔸

گوش دادن به پادکست یا خواندن کتابی که مورد علاقه شماست می تواند شما را به دنیای دیگری ببرد و توجه خود را بر روی چیزهای مثبت متمرکز کند.

🟡 برقراری ارتباط با دیگران 👩‍🦱 👨‍🦱🧑👩

وقتی با دوستان، خانواده یا اعضای جامعه اجتماعی خود در ارتباط هستید، می توانید از تبادل ایده ها و لحظات مثبت لذت ببرید و از شر افکار منفی خلاص شوید.

مراقب خودت باش

مراقبت از خود و رعایت سلامت جسمی و روانی می تواند به شما کمک کند تا با افکار مزاحم کنار بیایید. در اینجا چند نکته برای مراقبت از خود آورده شده است:

🟢 تغذیه سالم 🍲

سعی کنید از یک رژیم غذایی متعادل استفاده کنید که شامل مقدار مناسبی از میوه ها، سبزیجات تازه، غلات کامل و منابع پروتئین بدون چربی باشد. از مصرف غذاهای پرچرب و قند اضافی خودداری کنید.

🟢 خواب کافی 😴

سعی کنید بین 7 تا 8 ساعت در شب بخوابید. البته این مقدار برای هر فردی می تواند متفاوت باشد، بنابراین به نیازهای خواب خود توجه کنید و بر اساس آن عمل کنید.

🟢 ورزش منظم ⛹️‍♂️

سه بار در هفته به مدت حداقل 30 دقیقه ورزش کنید. حتی فعالیت های ساده مانند پیاده روی می تواند تأثیرات مثبتی بر خلق و خو و سلامت شما داشته باشد.

🟢 استراحت و آرامش 😌

به خود فرصتی برای استراحت و استراحت بدهید. این می تواند شامل فعالیت هایی مانند مدیتیشن، تمرینات تنفس عمیق، خواندن کتاب مورد علاقه شما یا هر فعالیتی باشد که آرامش و راحتی را برای شما به ارمغان می آورد.

وقتی اشتباه می کنید خود را ببخشید

بله، مهم این است که خود را ببخشید و اشتباهات را بپذیرید. در مواجهه با اشتباهات و اشتباهات، مهم است که خود را ببخشید و خود را به عنوان یک انسان دارای خطا و نقص بپذیرید. در اینجا چند راهکار برای بخشیدن خود و مقابله با افکار منفی ناشی از اشتباهات آورده شده است:

⚪ قبول واقعیت ☑

بپذیرید که هیچ کس کامل نیست و اشتباهات بخشی طبیعی از زندگی هستند. به این واقعیت توجه داشته باشید و خود را به عنوان یک انسان با ظرفیت ها و محدودیت ها بپذیرید.

⚪ از افکار منفی دوری کنید ❎

وقتی اشتباه می کنید، سعی کنید از داشتن افکار منفی خودداری کنید.

⚪ خود انتقاد سازنده 🔹

به جای اینکه به خودتان سخت بگیرید و از خودتان انتقاد کنید، روی انتقاد سازنده خود تمرکز کنید. بررسی کنید که چه چیزی می توانید از اشتباهات خود بیاموزید و در آینده بهتر انجام دهید.

سخنی از مشاوران آویژه

مقابله با افکار مزاحم و رهایی از افکار منفی به صبر و تلاش نیاز دارد. باید یاد بگیرید که افکار مثبت را جایگزین افکار منفی خود کنید. خالی کردن ذهن از افکار منفی بسیار مهم است. زیرا افکار منفی می توانند شما را از پیشرفت در زندگی و موفقیت در زمینه های مختلف باز دارند. اگر نمی دانید چگونه ذهن خود را از افکار منفی پاک کنید، از یک مشاور خانواده کمک بگیرید.

سوالات متداول

آیا افکار منفی همیشه مضر هستند؟

باید گفت که افکار منفی چیز خوبی دارند. اگر در زندگی روزمره شما مشکلی ایجاد نکنند، مضر محسوب نمی شوند. برعکس، آنها گاهی انگیزه ایجاد می کنند تا سعی کنند از شکست جلوگیری کنند. اما اگر تعداد آنها خیلی زیاد باشد، انگیزه شما را از بین می برند.

چگونه با افکار مزاحم کنار می آیید؟

آنها را شناسایی کنید، علت ایجاد این افکار را تشخیص دهید، راه هایی برای خلاص شدن از شر افکار منفی پیدا کنید. سعی کنید افکار منفی را با افکار مثبت جایگزین کنید و…

برای مشاوره در مورد 20 راه حل معجزه آسا برای مقابله با افکار منفی: پاکسازی ذهن از افکار منفی و مزاحم

از مشاوران خانواده و روانشناسان متخصص از سراسر کشور

با شماره 02162999066 تماس بگیرید

“در زندگی زخم هایی وجود دارد که آرام آرام مانند یک پشه تنها روح را می جود.” این اولین جمله از شاهکار صادق هدایت، کتاب «بوف کور» است. اما چرا مقاله خود را با این نقل قول شروع کردیم؟ خوب، به نظر من این زخم هایی که ما را عذاب می دهند اغلب منشأ مشترکی دارند. و آن منبع فقط افکار منفی است! به همین منظور قصد داریم نحوه برخورد با افکار منفی را به شما آموزش دهیم و راه های مقابله با افکار منفی چیست؟ اما قبل از ارائه راه حل هایی برای مقابله با افکار منفی، به ریشه این افکار و تاثیری که بر زندگی ما می گذارد باز خواهیم گشت. اگر دوست دارید ذهن مثبتی داشته باشید، این مقاله را از دست ندهید.

مطالب مرتبط: تبدیل افکار منفی به افکار مثبت

ریشه افکار منفی

همیشه به ما گفته اند که ماهیت افکار منفی هر چه که باشد، باید از آنها دوری کنیم. در واقع، از کودکی به ما آموختند که افکار منفی سمی و خطرناک هستند. به همین دلیل می توانند شانس موفقیت ما را کاهش دهند. در واقع همه آنچه به ما گفته شده را می توان در این جمله خلاصه کرد: با تبدیل افکار خود به افکار مثبت می توانید موفقیت خود را تضمین کنید. آیا واقعا موضوع این است؟ آیا همه چیز به این سادگی است؟ همه ما می دانیم که بخشی از مراحل تغییر رفتار به این تغییر ذهنیت بستگی دارد. اما برای اینکه بفهمیم چطور، بیایید نگاهی دقیق‌تر بیندازیم.

اولین قدم برای مقابله با افکار منفی، یافتن ریشه آن افکار است. در واقع، تا زمانی که ندانید افکار منفی در ذهن شما از کجا می آیند، نمی توانید جلوی آنها را بگیرید. افکار منفی می توانند ریشه در کمبود خواب، خستگی، بی حوصلگی یا حتی اتفاقات ساده روزمره مانند از دست دادن تیم مورد علاقه خود داشته باشند. اگر باور نمی کنید، آخرین باری که با افکار منفی احاطه شدید را به یاد بیاورید. اگر کمی فکر کنید، می بینید که یک اتفاق کوچک که اکنون در آن زمان به نظر شما بی اهمیت می آید، باعث آتش افکار منفی در شما شده است.

چرا باید با افکار منفی برخورد کنیم؟

داشتن افکار منفی تاثیر بسیار بدی روی زندگی ما دارد. اما در این میان، افکار منفی بیش از هر چیز دیگری بر مغز ما تأثیر می گذارد. البته این تاثیر فقط به مغز محدود نمی شود. در واقع، افکار منفی می توانند کل زندگی شما را تحت تاثیر قرار دهند. حال بیایید به برخی از اثرات منفی این افکار بر خود نگاه کنیم:

1- افزایش خطر زوال عقل: تحقیقات نشان می دهد که این افکار خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش می دهد. این خطر از میانسالی افزایش می یابد. زوال عقل یکی از مهم ترین اختلالات حافظه است.

2- اختلال حافظه: نتایج تحقیقات ثابت کرده است که عادت به افکار منفی و تکرار مداوم آنها در زندگی، توانایی های شناختی و حافظه ما را ضعیف می کند.

3- آلزایمر; دشمن خاموش: افکار منفی باعث ترشح پروتئین تاو در مغز می شود. تجمع و افزایش این پروتئین باعث اختلالات حافظه مانند بیماری آلزایمر می شود.

4- عدم لذت بردن از زندگی: اگر چیزی در ذهن ما وجود دارد که مدام ناامیدی و ناامیدی را در ما ایجاد می کند و اعتماد به نفس ما را می کشد، پس چگونه می توانیم از زندگی خود لذت ببریم؟

5- سبک زندگی خود را تغییر دهید: این افکار می توانند سبک زندگی شما را تغییر دهند. زیرا در حضور آنها و توجه به هر یک، مدام احساس نیاز به تغییر خواهید کرد. اگرچه ممکن است اصلاً نیازی به تغییر نداشته باشید.

6- کاهش اعتماد به نفس: هر چه افکار منفی در ذهن شما بیشتر باشد، احساس بدتری نسبت به خود خواهید داشت. بنابراین، اگر با افکار منفی روبرو نشوید، اعتماد به نفس خود را به شدت کاهش می دهد. مشکلی که می تواند باعث شود فرصت های بزرگی را در زندگی خود از دست بدهیم.

راه های مقابله با افکار منفی چیست؟

برای کاهش تأثیر افکار منفی و مخرب در زندگی خود، باید از راهکارهای خاصی استفاده کنیم. این تکنیک ها با بهبود شرایط روحی و زندگی ما کمتر تحت تاثیر افکار منفی قرار می گیرند. تکنیک هایی که در این مقاله به آنها اشاره می کنیم عبارتند از:

عدم توجه به دیگران

افکار منفی را به چالش بکشید

برنامه ریزی

بیان افکار

در لحظه زندگی کن

ذهن آگاهی

شروع مثبت

1- به سخنان و افکار دیگران توجه نکنید

یکی از اشتباهاتی که بسیاری از ما مرتکب می شویم این است که نگران حرف ها و افکار مردم هستیم. برای مثال، شما ممکن است کاری را برخلاف میل خود انجام داده باشید، فقط به این دلیل که نگران صحبت دیگران بوده اید. می تواند شما را در موقعیت بدی قرار دهد. زیرا هر کاری برخلاف میل ما انجام شود می تواند باعث ایجاد افکار منفی در ما شود.

برای مقابله با افکار منفی بهتر است زیاد به دیگران و افکار آنها توجه نکنید. بد نیست بدانید که دیگران آنقدر که شما اهمیت می دهید به شما و کارتان فکر نمی کنند. در واقع، وقتی همه ما درگیر مشکلات خود هستیم، دانستن اینکه چگونه شخص دیگری در امتحان کالج خود شرکت کرده است، به هیچ وجه اولویت اصلی نخواهد بود.

پس برای رهایی از این مشکل سعی کنید خودتان را کنترل کنید و کمتر به این فکر کنید که دیگران در مورد شما چه فکری می کنند. البته رشد و پیشرفت اصلا بد نیست، اما بهتر است به فکر رضایت خود باشید تا اینکه افکار دیگران را ملاک خود قرار دهید.

بیشتر بخوانید: چگونه از شر فکر کردن خلاص شویم؟

2- افکار منفی را به چالش بکشید

خیلی وقت ها به چیزهایی فکر می کنیم و نگران چیزهایی هستیم که ارزش نگرانی ندارند. در واقع، وقایع پشت این افکار به ما آسیب زیادی نمی رساند. اما ما همچنان با اندوه به آنها فکر می کنیم. برای مبارزه با این افکار منفی، بهتر است مراحل زیر را تکرار کنید:

یک کاغذ و یک خودکار بیاورید.

افکار یا افکار منفی را که می خواهید با آنها کنار بیایید بنویسید.

سپس در مقابل آنها آسیب هایی را که هر یک از اتفاقات به شما وارد می کند یا خواهد کرد را یادداشت کنید.

در مرحله بعد بهتر است آنچه را که نوشته اید یک بار مرور کنید.

با مرور این افکار متوجه چیزهایی می شوید که اهمیتی ندارند، بنابراین آنها را حذف یا خط بزنید.

سپس به فکر راهی برای مقابله با افکار منفی باقی مانده باشید.

انجام این تمرین به ظاهر ساده به شما کمک می کند تا بسیاری از افکار منفی که روزانه به سراغ شما می آیند را خنثی کنید و اجازه ندهید که زندگی شما را مختل کنند.

3- برنامه داشته باشید

یکی از دلایل اصلی که افکار منفی به سراغ ما می آیند، نداشتن برنامه ریزی و هدف گذاری است. نداشتن برنامه مانع از انجام خوب کارهای روزانه می شود. به همین دلیل احتمال اینکه خیلی زود از خودتان ناامید شوید بسیار زیاد است. برای چی؟ زیرا با ناتوانی در انجام وظایف روزانه، احساس خوبی نسبت به خود نخواهید داشت. به این ترتیب ناراحتی شما به مرور زمان بر اعتماد به نفس شما تاثیر منفی می گذارد. در نهایت با موجی از افکار منفی مواجه می شوید که مدیریت آنها آسان نخواهد بود.

اما برای رفع این مشکل بهتر است برای هر روز برنامه ریزی خاصی داشته باشید. برای بهترین روش های برنامه ریزی، بهتر است مقاله برنامه ریزی GTD که در وب سایت ما نوشته شده است را مطالعه کنید.

4- بیان مشکلات و افکار

همانطور که قبلاً گفتیم، گاهی اوقات بیان مشکلات و افکار به ما در حل آنها کمک می کند. به همین دلیل، بهتر است نه تنها افکار منفی را روی یک کاغذ بنویسید، بلکه در برخی موارد آنها را در مغز خود مرور کنید. یعنی در ذهن خود فکر کنید، آیا چنین چیزی به همان اندازه که فکر می کنید برای شما مشکل ساز است؟ این کار، همراه با مدیریت ذهن و کنترل فکر، به ما کمک می کند تا افکار منفی را مدیریت کنیم.

مرتبط:  چرا رفتن به اعماق اب دشوار است علوم نهم

حتی صحبت کردن با یک دوست می تواند ما را از شر این افکار خلاص کند. زیرا احتمالاً با صحبت با دوستان خود متوجه خواهید شد که مشکلات و افکار شما چندان منفی و خطرناک نیستند. فقط مراقب باشید با چه کسانی مشورت می کنید، زیرا اگر انتخاب درستی نداشته باشید، حتی ممکن است استرس و ناراحتی شما افزایش یابد.

5- در لحظه زندگی کنید

«اگر با پولم طلا می خریدم، اگر برای دانشگاه و کنکور بیشتر درس می خواندم، اگر با یک مرد معمولی ازدواج می کردم…» این افکار یا موارد مشابه می توانند در طول روز مدام در ذهن ما تکرار شوند. حتی اگر کاری بیش از این نمی توان برای آنها انجام داد. در واقع اینها اتفاقاتی است که در گذشته رخ داده و اکنون بخشی از زندگی ما شده است. به همین دلیل است که به جای فرار از آنها و فکر کردن به کارهای انجام نشده، باید برای این رفتار چاره اندیشی کرد.

بهتر است به آنچه در حال حاضر دارید توجه کنید. سپس به تمام اتفاقاتی که در گذشته برای شما افتاده است فکر کنید. علاوه بر این افکار منفی، به مشکلاتی که در صورت عدم انجام این کارها ممکن است برایتان پیش بیاید، فکر کنید.

یکی از پایه های اصلی رشد فردی، یادگیری از تجربیات گذشته است. بنابراین، به جای تلاش برای پاک کردن گذشته، از اشتباهات خود درس بگیرید تا بتوانید به راحتی با افکار منفی کنار بیایید.

6- ذهنی آگاه داشته باشید

در گذشته، اگر فردی بتواند چند کار را همزمان انجام دهد، توانا تلقی می شد. اما امروز وضعیت تقریباً برعکس شده است. دنیای پر سرعت امروز برای ما مشکلات و آشفتگی های زیادی به همراه دارد. بنابراین شاید بزرگترین چالش ما تمرکز در چنین شرایطی باشد.

ذهن آگاهی به این معنی است که می توانید ذهن خود را از همه چیزهای اضافی پاک کنید و فقط روی کاری که انجام می دهید تمرکز کنید. به عبارت دیگر، ذهن آگاهی کیفیت هر کاری را که انجام می دهید افزایش می دهد. به همین دلیل انجام تمرینات آن توصیه می شود.

باید بدانید که ذهن آگاهی، همانطور که از نامش پیداست، شما را آگاه تر می کند. سپس با بخشی از توانایی های خود مواجه می شوید که تاکنون از آن بی اطلاع بوده اید. این چالش علاوه بر ایجاد فرصت های جدید برای شما، اعتماد به نفس شما را افزایش می دهد. به این ترتیب، مقابله با افکار منفی راحت تر خواهد بود، زیرا به سختی اجازه ورود به آنها را می دهید!

بیشتر بخوانید: فواید تمرکز حواس و مدیتیشن

7- از صبح شروع به مثبت اندیشی کنید

برای اینکه بتوانید صبح که از خواب بیدار می شوید با افکار منفی کنار بیایید، بهتر است صبح که از خواب بیدار می شوید، نگاه مثبتی به زندگی داشته باشید. اگرچه انجام چنین کاری به خصوص در شرایط فعلی کار ساده ای نیست، اما چند نکته ساده حداقل می تواند به شما کمک کند تا کمتر تحت تاثیر افکار منفی قرار بگیرید. به این ترتیب توانستید یکی از موانع خلاقیت و رشد را از بین ببرید.

وقتی از خواب بیدار شدید، برای چند لحظه چشمان خود را ببندید و به عزیزان خود فکر کنید. به توانایی هایی که دارید و شما را از دیگران جدا می کند. همه اینها وضعیت ذهنی شما را برای مقابله با افکار منفی بهبود می بخشد.

حقایقی که به ما کمک می کند با افکار منفی مقابله کنیم

اما صرف نظر از همه اینها، حقایقی در مورد افکار منفی وجود دارد که باید آنها را جدی بگیریم. در واقع یادآوری این حقایق به ما کمک می کند تا با افکار منفی مقابله کنیم. دانستن هر موضوعی می تواند به درک بهتر آن کمک کند. وقتی مشکلی را به خوبی درک کنیم، به راحتی می توانیم آن را حل کنیم. حالا بیایید به سراغ 3 حقیقت بزرگ در مورد افکار منفی برویم.

الف) داشتن افکار منفی طبیعی است

آیا تا به حال دقت کرده اید که در طول روز چه افکاری به ذهنتان خطور می کند؟ آیا فکر می‌کنید هر کسی می‌تواند تعداد افکاری که هر روز به ذهنش می‌رسد را بشمارد؟ هر روز صبح که چشمانمان را باز می‌کنیم و از خواب بیدار می‌شویم تا شب دوباره بخوابیم، هزاران فکر مختلف به ذهنمان خطور می‌کند. از فکر گربه ای که در خیابان دیدیم، تا پیامی که از معلممان دریافت کردیم اما پاسخی به آن ندادیم. از یادآوری مقداری که در حسابتان باقی مانده تا نحوه برنده شدن و لذت بردن از یک بطری آب معدنی! همه این افکار متفاوت و عجیب هر روز در ذهن ما تکرار می شود. اما آیا ممکن است در میان هزاران فکری که روزانه با آن مواجه هستیم، هیچ کدام منفی نباشد؟

به هیچ وجه! هیچ کس نمی تواند تمام روز به چیزهای مثبت فکر کند. حتی اگر خودش هم تلاش کند، باز هم انجام چنین کاری غیرممکن است. این یکی از مهم ترین ویژگی های افکار منفی است که اکثر مردم از آن بی اطلاع هستند. افکار منفی اجتناب ناپذیر هستند. این بدان معنی است که ما نمی توانیم همیشه به چیزهای مثبت فکر کنیم و باید همیشه افکار منفی را به عنوان بخشی از زندگی بپذیریم. انعطاف پذیری ذهن یکی از ویژگی های افراد خلاق محسوب می شود. با این حال، ما باید سعی کنیم کمتر خود را در معرض آن قرار دهیم. چگونه؟ بعداً در مقاله به شما خواهیم گفت.

ب) قرار نیست همه افکار منفی شما درست باشد!

در حالی که اجتناب از افکار منفی غیرممکن است، و اجتناب از آنها به طور کامل غیرممکن است، این بدان معنا نیست که هر فکر منفی که به ذهن شما خطور می کند ارزش بررسی دارد. در واقع، بسیاری از این افکار حتی ارزش توجه ندارند. بسیاری از افکار بدون دلیل خاصی به ذهن خطور می کنند. بنابراین، اگر یک فکر منفی و آزاردهنده به شما برخورد کرد، لازم نیست نگران باشید و به دنبال تأیید آن باشید. در واقع، حتی افکار منفی که گهگاه به ذهن شما خطور می کند، ارزش دنبال کردن را ندارند. گاهی اوقات بهتر است آن را آسان بگیرید و برخی چیزها را نادیده بگیرید.

ج) افکار منفی می توانند شما را به سمت افکار مثبت سوق دهند!

برای مقابله با افکار منفی و روی آوردن به افکار مثبت نیازی به انجام کار خاصی ندارید. فقط به یاد داشته باشید که همه افکار ارزش بررسی ندارند. وقتی بیش از حد به افکار منفی توجه می کنید، ناخودآگاه احساس بدی پیدا می کنید. البته قرار نیست به طور کامل افکار منفی را انکار کنید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که با وجود افکار منفی، به افکار مثبت فکر کنید. بسیاری از مردم فکر می کنند برای بهبود خلق و خوی خود باید به چیزهای مثبت فکر کنند. در این بین، برای تغییر خلق و خوی خود، تنها کاری که باید انجام دهید این است که افکار منفی نداشته باشید. به جای داشتن افکار منفی یا انکار آنها، آن افکار را به عنوان بخشی از زندگی خود بپذیرید.

به یاد داشته باشید که انکار این افکار فقط شما را ضعیف نشان می دهد. در واقع با این کار این پیام را به مغزتان می دهید که من قادر به کنترل افکارم نیستم. اگر افکار منفی را بپذیرید و آنها را نادیده بگیرید، افکار مثبت قدرت می گیرند.

همچنین بخوانید: معرفی و خلاصه کتاب تو همانی هستی که فکر می کنی

انواع افکار منفی برای مدیریت

اما افکار منفی که هر روز به سراغ ما می آیند به چند دسته تقسیم می شوند. در واقع هر یک از ما در دام یک یا چند نوع از این افکار گرفتار می شویم. لیست زیر انواع افکار منفی را با مثال به شما نشان می دهد. این نام گذاری ها توسط روانپزشک معروف دیوید برنز انجام شده است:

ایرادگیری

گاهی اوقات ما ناخودآگاه به دنبال نقص های کوچکی هستیم که در اطرافمان وجود دارد. مثلاً وقتی به تابلویی نگاه می کنیم، به جای قدردانی از هنر به کار رفته در آن، ممکن است به غبار موجود در کادر توجه کنیم.

تفکر صفر و صدی یا نگاه سیاه و سفید

نوع دیگری از افکار منفی که به سراغ ما می آیند. این نوع تفکر زمانی به سراغ ما می آید که هیچ نسبیت یا نقطه مشترکی برای چیزهای مختلف تصور نکنیم. یعنی همه چیز خوب است یا بد، سیاه یا سفید. به عنوان مثال، ما می توانیم افراد مختلف را باهوش یا احمق تصور کنیم. همانطور که در مقاله IQ عادی گفتیم این مشکل نسبی است.

تعمیم به کل

اگر شروع یک رویداد یا کاری آنطور که می خواهیم پیش نرود، امید به ادامه آن را از دست می دهیم. مثال دیگر زمانی است که اخلاق و رفتار یک فرد را به همه همشهریان یا هموطنان نسبت می دهیم.

نتیجه‌گیری عجولانه

اگر دوستی از شما نام نبرد، قطعاً دیگر شما را دوست ندارد! این بازتابی است که برخی از ما عمیقاً درگیر آن هستیم. نتیجه گیری سریع و اشتباه کردن از رایج ترین افکار منفی هستند.

فاجعه سازی

نوع دیگری از تفکر منفی رایج در بین ما این است که یک حادثه کوچک را به یک حادثه تبدیل کنیم. مثلاً اگر همسرتان از صبح با شما تماس نگرفته باشد، فاجعه بار می شوید و تصور می کنید حتماً اتفاق بدی برای او افتاده است.

شخصی سازی

این نوع سفارشی سازی با آنچه شما در ذهن دارید کاملا متفاوت است. این فکر منفی باعث می شود فکر کنید هر اتفاقی که روی زمین می افتد برای شما بد است. به همین دلیل است که طلا پس از خرید سکه ارزان شد، شما شانس و بدشانسی خود را مقصر می دانید.

سفسطه کنترل

گاهی اوقات به اشتباه فکر می کنید که اسباب بازی دیگران هستید. این تفکر منفی و اشتباه گاهی حتی باعث می شود فکر کنید که مسئول شادی و کمک به دیگران هستید. پس در این راه بیش از حد از خودگذشتگی نشان می دهید. به عنوان مثال، اگر دوست شما تصمیمی گرفته است، شما وظیفه خود می دانید که او را همراهی کنید و او را در تصمیم گیری راهنمایی کنید. وقتی در واقعیت چیزی وجود ندارد.

سفسطه انصاف

شما تنها کسی هستید که منصف هستید و به همین دلیل است که دیگران با شما ناعادلانه رفتار می کنند. این فکر بد شما را همیشه رنج می برد. نمونه ای از این را می توان در ناراحتی گاه و بیگاه شما با دوستان و آشنایان یافت.

سرزنش کردن

چند بار این نوع تفکر منفی را دنبال کرده اید و بدبختی ها و شرایط بد زندگی خود را به دیگران معرفی کرده اید؟ این یکی از رایج ترین انواع افکار منفی است که در زیر لیست کرده ایم. به عنوان مثال از والدین خود انتقاد می کنید که در انتخاب رشته دانشگاهی از شما حمایت نمی کنند. حتی اگر هرگز جرات ریسک کردن را نداشتید.

بایدها

قوانینی که به عنوان پیش فرض تعیین کرده اید! بایدها و نبایدهایی که اگر خودتان آنها را بشکنید احساس گناه خواهید کرد. اگر دیگران این قوانین را زیر پا بگذارند، عصبانی خواهید شد. یک مثال زمانی است که به خود قول می دهید سیگار را ترک کنید، اما انجام می دهید. سپس مدام خود را به خاطر کاری که انجام داده‌اید سرزنش می‌کنید و دیگران را به خاطر فشار به انجام آن.

منطق احساسی

تصمیم بگیرید و همه چیز را بر اساس احساسات تعریف کنید. مثلاً اگر صبح از خواب بیدار شوید و حالتان خوب نباشد، تا آخر روز به خود می گویید امروز روز شما نیست و نمی توانید کارتان را پیش ببرید. اما اصلا اینطور نیست!

 سفسطه تغییر

وقتی نمی توانید ویژگی های شخصیتی یک فرد را مدیریت کنید، احساس می کنید باید آنها را تغییر دهید. بنابراین نه تنها دائماً در مورد رفتار آنها منفی فکر می کنید، بلکه خود را به دلیل ناتوانی در تغییر طرف مقابل سرزنش خواهید کرد.

برچسب گذاری

نوع شدیدتر تعمیم به کل! این افکار منفی باعث می شود که بر اساس احساسات خود برچسب های منفی به خود یا دیگران بزنید. به عنوان مثال، اگر در آزمون عملی رانندگی قبول نشدید، خود را یک بازنده همیشگی می دانید. اما واقعیت اینطور نیست.

حق به جانب

هیچ چیز مثل این نیست که برای شما اشتباه باشد! در واقع شما همیشه فکر می کنید حق با شماست و حق با شماست. به همین دلیل، می توانید از هر مغالطه یا خطای برای برنده شدن در یک استدلال استفاده کنید.

سفسطه پاداش آسمانی

فکر می کنی به ازای هر کار خیری که در طول روز انجام می دهی باید از خدا هدیه بگیری. اگر این پاداش آن چیزی نباشد که در ذهن دارید، عصبانی و ناراحت خواهید شد. مثلاً اگر به یک سالمند کمک کردید از خیابان عبور کند، تصور می کنید فردا امتحان خود را بدون مطالعه قبول خواهید کرد. ولی وقتی نمره 5 رو میبینی عصبانی میشی چون خدا کمکت نکرد و بهت پاداش کار خوبت میده!

مدیریت افکار منفی؛ نتیجه

به یاد داشته باشید که در دنیای امروز تقریباً غیرممکن است که نگذاریم افکار منفی وارد مغز ما شوند. اما انجام چند تمرین مانند مواردی که ذکر کردیم، مقابله با افکار منفی را برای شما آسان تر می کند. اگر راه حلی دارید که در لیست ما نبود، خوشحال می شویم آن را با ما به اشتراک بگذارید.

انیس نین: «ما دنیا را آن‌طور که هستیم می‌بینیم، نه آن‌طور که واقعاً هست. »

بو بنت: “داشتن نگرش ذهنی مثبت به این معناست که از خود بپرسید چگونه می توانید کاری را انجام دهید، نه اینکه مدام بگویید انجام نمی شود.”

فرد روک: بهتر است خوشبین باشید که گاهی اشتباه می کند تا بدبین که همیشه حق با اوست.

همه چیز با یک فکر، احساس، یا شاید عبارتی که شخص دیگری گفته است شروع می شود.

آیا برای خود متاسفید، نگران هستید یا تعجب می کنید که “این کارها چه فایده ای دارد؟” در حالی که با ابری از عذاب که هنوز بالای سرت آویزان است راه می روی. منفی‌هایی که شما یا دنیای اطرافتان را فراگرفته است، می‌تواند به سرعت تأثیرات مخربی بر ذهن شما بگذارد و شما را از زندگی‌ای که دوست دارید باز دارد.

در این مقاله از سایت مشاوره باما، می‌خواهم ۱۲ نکته و عادت را با شما در میان بگذارم که به من کمک کرده – و هنوز هم به من کمک می‌کند – نه تنها با افکار منفی مقابله کنم، بلکه بر منفی‌بافی‌هایی که گاهی اطرافم را احاطه کرده است غلبه کنم.

نکته شماره 1 برای غلبه بر افکار منفی: وقتی در موقعیتی به ظاهر منفی قرار می گیرید، نکات مثبت را بیابید.

اگر وقفه‌ای در مسیر خود داشته‌اید، در موقعیتی گیر کرده‌اید یا شکست خورده‌اید، ممکن است همه چیز ناخوشایند به نظر برسد، و سپس افکار منفی ممکن است ناگهان به وجود بیایند و به طرز وحشتناکی وضعیت ذهنی شما را در مورد آن موقعیت تیره کنند. برای خنثی کردن تاثیر افکار منفی از خود سوالات بهتری بپرسید.

سوالاتی که نه تنها به شما کمک می کند تا احساس بهتری داشته باشید، بلکه به یادگیری و رشد شما نیز کمک می کند. سوالاتی از این قبیل:

مرتبط:  چطور رقص یاد بگیریم نی نی سایت

در این شرایط چه چیزی خوب و مثبت است؟

چه کاری می توانم متفاوت انجام دهم تا دفعه بعد نتیجه بهتری بگیرم؟

از این وضعیت چه می آموزم؟

بهترین دوست من چگونه می تواند در این شرایط به من کمک کند و از من حمایت کند؟

نکته شماره 2 برای مبارزه با افکار منفی: دیگران به آنچه می گویید یا انجام می دهید اهمیتی نمی دهند.

وقتی به این فکر می کنید که اگر کاری را انجام دهید یا انجام ندهید دیگران چه فکری می کنند یا می گویند، به راحتی در افکار منفی غرق می شوید. در نتیجه قدرت شخصی خود را از دست خواهید داد و خطر افتادن در دام فلج تحلیل را خواهید داشت.

گرفتار شدن در افکار منفی و افکاری مانند این می تواند شما را از دستیابی به آنچه می خواهید باز دارد و همچنین شما را از واقعیت دور می کند.

زیرا حقیقت این است که افراد دیگر زمان، توجه یا انرژی زیادی برای فکر کردن یا صحبت در مورد کاری که شما انجام می دهید ندارند. ذهن و توانایی های آنها درگیر فرزندان، شغل، حیوانات خانگی، سرگرمی ها، ترس ها و نگرانی های خود است (مثلاً اینکه دیگران در مورد آنها چه فکر می کنند).

این آگاهی و یادآوری می‌تواند به شما کمک کند تا از محدودیت‌های ذهنی رها شوید و به آرامی قدم‌های کوچک یا بزرگی را به سوی آنچه عمیقاً در زندگی می‌خواهید بردارید.

نکته 3: افکار منفی خود را به چالش بکشید.

وقتی افکار منفی به سراغم می آیند و سعی می کنند در ذهنم رشد کنند، یکی از کارهایی که معمولا انجام می دهم این است که آن فکر را به چالش بکشم.

از خودم می پرسم: باید تو را جدی بگیرم؟

و این سوال اغلب با این پاسخ به پایان می رسد: “خب، نه، من واقعاً نباید شما را جدی بگیرم.” »

از آنجا که در این مرحله از زمانم، من خسته، گرسنه و تحت فشار کار هستم، بنابراین منفی گرایی می تواند بر ذهن من سایه بیاندازد. یا شاید به این دلیل که به جای تمرکز بر 95 درصد باقی مانده از زندگی ام، که احتمالاً چیز خوبی است، بیش از حد روی یک اشتباه کوچک یا روز بدی که داشتم تمرکز کردم.

گاهی پرسیدن این سوال به من کمک می‌کند بفهمم که فقط به خاطر اینکه اشتباه کوچکی انجام دادم به این معنی نیست که در کل عملکرد ضعیفی داشته‌ام، یا آن نقطه منفی کوچک به این معنی نیست که اوضاع بدتر شده و برای مدت طولانی باقی می‌ماند. ماند

اگر خوش‌بینی را انتخاب کنم و قدم‌های کوچک رو به جلو بردارم، قطعاً این کار را نخواهد کرد. اساساً این سؤال به من فرصت بررسی واقعیت را می دهد و یک بار دیگر مرا به دیدگاهی معقول و پرورش افکار مثبت سوق می دهد.

نکته 4: افکار منفی را به افکار مثبت تبدیل کنید

آنچه در زندگی روزمره به ذهن خود راه می دهید تأثیر عمیقی بر روی شما می گذارد، پس این مسائل را زیر سوال ببرید و در مورد آنها بحث کنید.

از خودت بپرس:

سه ریشه منفی گرایی در زندگی من چیست؟

این منابع ممکن است افراد، وب سایت ها، مجلات، پادکست ها، موسیقی و غیره باشند.

پس از خود بپرسید:

چه کاری می توانم انجام دهم تا در این هفته زمان کمتری را روی این سه منبع منفی صرف کنم؟

اگر در حال حاضر نمی توانید راهی برای دسترسی به این سه منبع پیدا کنید، قدم کوچکتری بردارید و فقط روی یکی از آنها تمرکز کنید. سپس اوقات فراغت خود را در این هفته با منابع مثبت یا افرادی که در حال حاضر بخشی از زندگی شما هستند بگذرانید. آیا می خواهید آنها را کاوش و کشف کنید یا قسمت جدیدی از آنها ایجاد کنید؟

مبارزه با افکار منفی

روش پنجم برای از بین بردن افکار منفی

برای اینکه یک فکر کوچک تبدیل به یک هیولای بزرگ در ذهن شما نشود، هر چه زودتر با آن روبرو شوید. با استفاده از نکته شماره 3 در این مقاله می توانید این کار را انجام دهید.

یا می توانید زوم کنید. برای این کار از خود بپرسید:

آیا بعد از 5 سال یا حتی 5 هفته مهم است؟ پاسخ این سوال احتمالاً در بیشتر موارد منفی است و در نهایت از کاه (یا حتی چیزی کوچکتر از کاه) کوهی می سازید!

6. افکار منفی خود را بیان کنید و در مورد آنها بحث کنید

پنهان کردن افکار منفی سرکوب شده ای که ذهن شما را تیره می کند به شما کمکی نمی کند. پس آنها را بگویید. در مورد موقعیت یا افکار منفی خود با یکی از نزدیکان خود صحبت کنید.

چند دقیقه برای پاک کردن ذهنتان می تواند به شما کمک کند وضعیت را از دید جدیدی ببینید. حتی اگر صحبت کردن در مورد موقعیت شما را به سمت اتخاذ دیدگاه مؤثرتر یا شروع اقدامات جدید سوق ندهد، استفاده از یک برنامه می تواند هم آرامش بخش باشد و هم انرژی دوباره.

روش هفتم برای رهایی از افکار منفی: در زمان حال زندگی کنید و به این لحظه برگردید

وقتی در افکار منفی غرق می شوید، اغلب به چیزی که در گذشته اتفاق افتاده یا چیزی که ممکن است در آینده اتفاق بیفتد فکر می کنید، یا هر دو. و این در حالی است که وضعیت عاطفی یا ذهنی یا افکار شما به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

برای رهایی از این حالت، توجه خود را کاملاً به لحظه حال و آنچه اکنون است معطوف کنید.

سعی کنید آن را به یک عادت مثبت تبدیل کنید و زمان بیشتری را در لحظه صرف کنید. طبق تجربه من، شما به طور طبیعی افکار منفی کمتری خواهید داشت و آزادتر و سازنده تر خواهید بود.

در اینجا چند راه برای بازگرداندن خود به تمرین ذهن آگاهی و لحظه حال وجود دارد:

فقط روی تنفس خود تمرکز کنید: اکنون 12 دقیقه استراحت کنید و کمی عمیق تر از حد معمول نفس بکشید. حتما از طریق شکم و بینی نفس بکشید. در این مدت فقط روی دم و بازدم هوا تمرکز کنید و نه چیز دیگری.

به دنیای اطراف خود توجه کنید: یک یا دو دقیقه مکث کنید، خود را از افکار خود جدا کنید و فقط بر آنچه در اطرافتان است تمرکز کنید و نه چیز دیگری. فقط روی افرادی که از کنار پنجره عبور می کنند، کلمات و صداهای ملایمی که از خیابان می آیند، بوهای اطرافتان، و آفتابی که می تابد و پوست شما را گرم می کند، تمرکز کنید.

8. ورزش یک راه عالی برای مبارزه با افکار منفی است

من متوجه شده ام که وقتی در تلاش برای رها کردن افکار منفی خود هستم، روی آوردن به فعالیت بدنی معمولا به تغییر خلق و خوی من کمک می کند.

بنابراین 20 تا 30 دقیقه تمرینات بدنی انجام می دهم و تمرینات با وزنه سبک انجام می دهم. این به من کمک می کند تا از فشار و نگرانی های درونی خلاص شوم. به علاوه، ذهن من را دوباره متمرکز می کند و من را سازنده می کند.

9. اجازه ندهید افکار منفی شما را بترسانند.

وقتی صحبت از ترس به میان می‌آید، یکی از رایج‌ترین اشتباهاتی که مردم مرتکب می‌شوند – و من بارها مرتکب آن شده‌ام – این است که به جای عمیق‌تر شدن در این ترس‌ها، وحشت کرده و فرار می‌کنند. البته، زمانی که ترس ها مبهم و وحشتناک تر از آنچه باید باشند، طبیعی است که نیاز به اجتناب از آن را احساس کنیم.

پس چه کاری می توانید انجام دهید؟ یکی از راه هایی که همیشه به من کمک کرده این است که این سوال را بپرسم:

در واقع، بدترین چیزی که ممکن است در این شرایط اتفاق بیفتد چیست؟ وقتی شروع به ایجاد این ترس می کنید و آن را به طور منطقی بررسی می کنید، اغلب متوجه می شوید که بدترین اتفاقی که می تواند بیفتد چندان بد نیست.

این معمولا چیزی است که می توانید با برنامه ریزی از آن جلوگیری کنید. همچنین می‌توانید برخی از معدود مواردی را که می‌توانند احتمال وقوع این بدترین سناریو را کاهش دهند فهرست کنید و نسبت به آن اقدام کنید.

به این ترتیب همه چیز در مورد شرایط و کارهایی که می توانید برای آن انجام دهید مشخص می شود و در نتیجه ترس شما بسیار کوچکتر به نظر می رسد.

10. مثبت بودن را به زندگی دیگران بیاورید

اگر در افکار منفی یا ذهنیت قربانی گرفتار شده‌اید، یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای خلاص شدن از شر افکاری که در اطرافتان می‌چرخند، تمرکز بر دنیای بیرون و شخص دیگری است.

با افزودن مثبت بودن به زندگی دیگران، شما نیز به تدریج می توانید احساس مثبت تری داشته باشید و دوباره خوش بین شوید.

در اینجا چند راه برای افزودن مثبت به زندگی دیگران وجود دارد:

خوش برخورد باشید: از او یک تعریف صمیمانه و واقعی بکنید، در را برایش باز نگه دارید، یا اجازه دهید هنگام رانندگی به لاین شما برود.

نصیحت کنید: همان نصیحت خوبی را به او بدهید که برای شما مفید بوده است. به او کمک کنید حرکت کند، برنامه ریزی کند یا برای مهمانی آخر هفته آینده آماده شود.

فقط حضور داشته باشید: در حالی که او با شما غمگین است، چند دقیقه با دقت گوش دهید. یا در مورد شرایط سختی که در آن قرار دارد به او بگویید و به او کمک کنید راهی برای خروج از این وضعیت پیدا کند.

11. برای برخی از چیزهایی که معمولاً بدیهی می گیرید سپاسگزار باشید.

وقتی گرفتار منفی گرایی می شویم، به راحتی چیزهای مثبت زندگی خود را فراموش می کنیم. به خصوص آنهایی که بخشی طبیعی از زندگی ما هستند و اغلب آنها را نادیده می گیریم. برخی از چیزهایی که دوست دارم در مواقع منفی به آنها توجه کنم و سپاسگزارشان هستم عبارتند از:

سه وعده غذایی ثابت در روز.

سقف بالای سرم در شب های سرد و روزهای بادی و بارانی.

آب پاکیزه تا هر چقدر دلم می خواهد بنوشم.

خانواده و دوستان مهربان و مفید.

12. فردا را با لحن مثبت برای کل روز خود شروع کنید.

نحوه شروع روزتان معمولاً لحن کل روزتان را تعیین می کند. یک شروع بدبینانه یا منفی معمولاً تغییر اوضاع را دشوار می کند، اما شروع مثبت باعث می شود ادامه کار آسان تر شود و ذهنیت شما برای بقیه روز خوش بین باشد.

در اینجا چند راه ساده برای شروع درست روزتان وجود دارد:

یک یادآوری ساده بلافاصله پس از بیدار شدن: این یادآوری می تواند یک یا چند نقل قول الهام بخش باشد. یا شاید یک هدف یا رویایی که در حال حاضر مشتاقانه می خواهید به آن برسید. آن را روی یک تکه کاغذ بنویسید و روی میز کنار تخت یا یخچال خود بگذارید یا روی صفحه قفل گوشی هوشمند خود تایپ کنید.

اجازه دهید اطلاعات یا مکالمات مثبت در ذهن شما جریان یابد: به یک فایل صوتی یا تصویری (پادکست) گوش دهید، یک پست وبلاگ جدید یا فصل کتاب را بخوانید که به شما انگیزه می دهد و باعث خنده شما می شود.

با همسر، فرزندان یا همکاران خود گفتگوی سرگرم کننده و شادی داشته باشید.

ذهن را از افکار منفی پاک کنید

من مادر یک پسر 7 ساله هستم که سال اول را تمام می کند. استرس و اضطراب زیادی دارم. آنقدر که وقتی پسرم در مدرسه است استرس وحشتناکی دارم. من نمی دانم چگونه خودم را کنترل کنم و پسرم را به درستی اداره کنم. رفتار دیگران خیلی روی من تاثیر می گذارد، اصلا نمی توانم از تعاملات برداشت مثبتی داشته باشم. من خیلی منفی هستم. من اصلاً نمی توانم خوشحال باشم، می ترسم خوشحال باشم زیرا منجر به ناراحتی می شود.

راه حلی برای رهایی از افکار منفی

گفتی که مدام استرس داشتی، از منفی گرایی رنج می بردی و این مسائل شاد بودن را برایت سخت کرده بود.
بسیاری از مشکلاتی که گفتید می تواند ریشه در گذشته ما و در روند شکل گیری شخصیت ما داشته باشد و این مشکل باعث تغییر می شود. چنین احساساتی برای ما سخت است.
اما یکی از روانشناسان برجسته به نام راجرز برای ما مدلی به نام ماشین رفتار طراحی کرد. این ماشین چهار چرخ دارد که دو چرخ جلو اعمال و افکار ما و دو چرخ عقب احساسات و فیزیولوژی ما هستند. ما نمی‌توانیم مستقیماً دو چرخ عقب ماشین خود را تغییر دهیم، یعنی فیزیولوژی و احساسات خودمان، اما با تغییر و هدایت رفتارها و افکار خود، می‌توانیم فیزیولوژی و احساسات خود را تحت کنترل خود قرار دهیم. زمانی که دو چرخ جلویی خودرو به سمت راست یا چپ می چرخند، دو چرخ عقب چاره ای جز دنبال کردن دو چرخ جلو ندارند.

بنابراین طبق این نظریه می توانید با تغییر افکار و رفتار بر احساساتی مانند غم و اندوه، منفی نگری و استرس غلبه کنید. به عنوان مثال، هر زمان که ذهن شما شروع به بافتن منفی کرد، می توانید شروع به انجام کاری کنید تا حواس خود را پرت کنید یا سعی کنید جنبه های مثبت مشکل را در ذهن خود بیان کنید. چون عادت به این گونه رفتارها نداریم در ابتدا ممکن است سخت باشد اما بعد از مدتی تبدیل به عادت شده و مشکلات شما کمتر می شود. مدیتیشن به شما کمک می کند آرامش بیشتری در زندگی داشته باشید و بر تنش غلبه کنید. مدیتیشن شما شامل تمرینات مختلفی است که می توانید از منابع مختلف مانند اینترنت جستجو کنید. اما در زیر به برخی از تمرینات موجود برای مدیتیشن نیز اشاره می کنم:

1. تمرکز بر نفس: در این تمرین به نفس خود توجه کنید و آگاهانه و بدون انگیزه نفس بکشید. هدف از این تمرین بهبود تمرکز و آرامش است.

2. مدیتیشن بصری: در این تمرین چشمان خود را ببندید و تجسم کنید که در مکانی آرام و زیبا هستید. جزئیات را با دقت تصور کنید و حس آرامش و طراوت را در خود احساس کنید.

3. مدیتیشن عبارتی تکراری: در این تمرین، به طور مرتب عبارات قابل تکرار را به خود بگویید (مثلاً “آرام” یا “صبور”) و آنها را در حین نفس کشیدن تکرار کنید. این تمرین به شما کمک می کند تا ذهن خود را از افکار منفی پاک کنید و به حالت آرامش برسید.

4. مدیتیشن متمرکز بر احساسات: در این تمرین به احساس بدن خود توجه کنید و آگاهانه احساسات و احساسات خود را در نظر بگیرید. مثلاً متوجه لبخند یا درد در بدن خود شوید و آن را با آگاهی و بدون انگیزه بپذیرید.

5. مدیتیشن گام به گام: در این تمرین، هر مرحله ای را که در یک فعالیت روزانه برمی دارید (مثلاً شستن دست ها) با دقت و آگاهانه دنبال کنید. هدف از این تمرین کمک به شما در حضور در لحظه حال و تغییر عادات روزانه خود به صورت آگاهانه است.

به عنوان آخرین توصیه می خواهم بگویم که مشاوره با یک مشاور یا روانشناس می تواند بسیار مفید باشد. متخصص با بررسی علل شکل گیری چنین احساساتی در شما راه حل ها و تمرین هایی را به شما پیشنهاد می کند که می تواند کمک شایانی به حل مشکل شما کند. علاوه بر این، یک مشاور یا روانشناس شخصاً پیشرفت شما را زیر نظر دارد و در صورت لزوم تمرینات مختلفی را پیشنهاد می کند.
در تمام مراحل زندگی به موفقیت و پیروزی دست یابید.

منبع: www.positivityblog.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا