چرا یهو داغ میکنم

دلایل زیادی برای احساس گرما بدون تب وجود دارد. عوامل محیطی و سبک زندگی، داروها، سن، هورمون ها و وضعیت عاطفی همگی نقش دارند. در برخی موارد، احساس گرما و ادامه گرما ممکن است نشانه ای از یک بیماری زمینه ای باشد. فردی که گرم است بسته به دلیل ممکن است زیاد عرق کند یا اصلاً عرق نکند. ممکن است صورت آنها داغ شده و پوست آنها قرمز و تحریک شده به نظر برسد. یا اینکه هیچ نشانی روی صورتشان نیست. در این مقاله به برخی از دلایل احتمالی احساس گرما بدون تب پرداختیم. همچنین روش های درمانی و زمان مناسب برای مراجعه به پزشک را بررسی کردیم.

چه دمای بدن نشان دهنده تب است؟

هوای گرم می تواند افراد را به روش های مختلفی تحت تاثیر قرار دهد. هر فردی می تواند دمای بدن خود را با استفاده از دماسنج اندازه گیری کند و بداند که آیا تب دارد یا خیر. یک دماسنج دیجیتال بهترین است. زیرا دماسنج های شیشه ای می توانند خطرناک باشند. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) توصیه می‌کند که وقتی از داروهای ضد تب مانند ایبوپروفن یا استامینوفن استفاده نمی‌کنند، دمای بدن خود را اندازه‌گیری کنند.

اگر دمای بدن بزرگسالان بالای 38 درجه سانتیگراد باشد، تب دارند. اما اگر دمای بدن نرمال و حدود 37 درجه سانتیگراد باشد، مشخص است که فرد تب ندارد. زمانی که دمای بدن کودک بالای 37.5 درجه سانتیگراد باشد تب می کند.

دلایل محیطی یا سبک زندگی

بسیاری از عوامل محیطی و سبک زندگی می توانند باعث شوند که فرد بدون تب احساس گرما کند. این عوامل عبارتند از:

بیماری های مرتبط با گرما

هوای گرم یا مرطوب برای بدن مضر است و می تواند بر برخی افراد تاثیر بیشتری بگذارد. در هوای گرم، برخی از افراد ممکن است احساس تحریک پذیری و خستگی کنند. یا اینکه تمرکز برایشان سخت می شود.

در برخی موارد، دمای بسیار بالا یا قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید می تواند منجر به بیماری های مرتبط با گرما شود. اینها عبارتند از آفتاب سوختگی، گرمازدگی و غش گرما.

آفتاب سوختگی زمانی اتفاق می افتد که نور خورشید به پوست آسیب می رساند و باعث احساس سوزش می شود. گرمازدگی زمانی اتفاق می افتد که فرد مقدار زیادی آب و نمک را از طریق تعریق از دست می دهد. بر اساس CDC، علائم گرمازدگی عبارتند از:

عرق کردن زیاد

پوست سرد و لطیف

حالت تهوع یا استفراغ

خستگی یا ضعف

سردرد

گیجی

ضعف یا سفتی در مفاصل

کودکان مبتلا به گرمازدگی ممکن است به شدت خسته و تشنه باشند و پوست آنها سرد و لطیف باشد.

فردی که از گرمازدگی رنج می برد باید با نوشیدن مایعات خنک شود و تا زمان بهبودی از فعالیت بدنی خودداری کند. اگر فرد آرام نشد و علائم او در عرض یک ساعت بهبود نیافت، باید فورا به پزشک مراجعه کنید.

اگر گرمازدگی درمان نشود، می تواند منجر به حمله قلبی شود و جان فرد را به خطر بیندازد. علائمی مانند گیجی، گرمی پوست، خشکی پوست یا تغییر رنگ، غش و بیهوشی را باید جدی گرفت. اگر فرد دارای علائم حمله قلبی است، فورا با اورژانس تماس بگیرید.

ورزش یا فعالیت شدید

ورزش یا انجام فعالیت های بدنی شدید می تواند دمای بدن فرد را افزایش دهد. به ویژه اگر:

او عادت به ورزش منظم ندارد.

در هوای گرم و مرطوب ورزش و فعالیت های بدنی شدید انجام دهید.

بیش از حد به خود فشار بیاورید.

CDC توصیه می کند که ورزشکارانی که در هوای گرم ورزش می کنند، مراقب علائم بیماری مرتبط با گرما باشند و در صورت احساس ضعف یا ضعف، ورزش را متوقف کنند. اجتناب از ورزش در گرم ترین ساعات روز، نوشیدن آب بیشتر و پیاده روی می تواند به افراد کمک کند در حین ورزش احساس گرما کمتری داشته باشند.

مرتبط:  چرا در اسلام سگ نجس است

غذا و نوشیدنی

برخی از غذاها و نوشیدنی ها می توانند احساس گرمای بیشتری نسبت به معمول در شما ایجاد کنند، از جمله:

الکل

کافئین

غذاهای ادویه دار

غذا و نوشیدنی گرم

افراد ممکن است در طول یا بعد از خوردن این غذاها پوست گرمتر یا عرق کردن را بیش از حد معمول تجربه کنند.

نوع پوشش

لباس های تنگ، ضخیم یا تیره می توانند دمای بدن را افزایش دهند و از گردش هوا در اطراف پوست جلوگیری کنند. الیاف مصنوعی همچنین می توانند گرما را حفظ کرده و از تبخیر عرق جلوگیری کنند. این می تواند منجر به گرمای شدید و افزایش تعریق شود.

دلایل پزشکی برای احساس گرما بدون تب

طیف گسترده ای از بیماری ها و اختلالات نیز می تواند باعث ایجاد احساس گرما در فرد شود. این عوامل عبارتند از:

اضطراب

هنگامی که فردی احساس استرس یا اضطراب می کند، ممکن است علائم فیزیکی مانند احساس گرما و تعریق را تجربه کند. این احساسات در طول پاسخ “جنگ یا گریز” رخ می دهد که طی آن ضربان قلب و جریان خون به عضلات افزایش می یابد. فردی که احساس اضطراب یا استرس می کند ممکن است علائم زیر را نیز مشاهده کند:

افزایش ضربان قلب

تپش قلب

ماهیچه ها منقبض شدند

زوال سریع و پی در پی

پرکاری تیروئید

پرکاری تیروئید زمانی اتفاق می افتد که غده تیروئید فرد بیش از حد فعال باشد و هورمون تیروئید بیش از حد تولید کند. هورمون های تیروئید بر نحوه مصرف انرژی بدن تأثیر می گذارد. افراد مبتلا به پرکاری تیروئید اغلب عدم تحمل گرما را تجربه می کنند و همچنین علائم دیگری از جمله:

لرزش دست

ضربان قلب سریع یا غیر طبیعی

اسهال یا حرکات مکرر روده

مشکل خواب

خستگی

آنهیدروزیس

عرق کردن راهی برای خنک نگه داشتن بدن است. Anhidrosis ناتوانی در تعریق را توصیف می کند. این علامت می تواند قسمت کوچک یا بزرگی از بدن را تحت تاثیر قرار دهد. این ممکن است به دلیل یک بیماری زمینه ای، دارو، یا انسداد یا آسیب غدد عرق ایجاد شود.

اگر فردی اصلاً نتواند عرق کند یا قسمت زیادی از بدنش عرق نکند، می تواند خطرناک باشد. فردی که این علائم را تجربه می کند باید به پزشک مراجعه کند.

دیابت

طبق اعلام فدراسیون بین المللی دیابت، افراد مبتلا به دیابت ممکن است نسبت به سایرین نسبت به گرما حساس تر باشند. این به چند دلیل رخ می دهد، از جمله:

کم آبی بدن: افراد مبتلا به دیابت در هوای گرم سریعتر دچار کم آبی می شوند. ننوشیدن آب و مایعات کافی می تواند سطح قند خون را بالا ببرد و باعث شود فرد بیشتر ادرار کند. این امر کم آبی را حتی بدتر می کند.

عوارض دیابت: می تواند عوارضی ایجاد کند که به عروق خونی و اعصاب آسیب می رساند و همچنین می تواند غدد عرق فرد را تحت تاثیر قرار دهد. فردی که این علائم را دارد کمتر عرق می کند، بدون تب احساس گرما می کند و به سختی خنک می شود.

علائم دیابت، طبق CDC، عبارتند از:

ادرار مداوم به خصوص در شب

بسیار تشنه و گرسنه بودن

تاری دید

گزگز در دست یا پا

خستگی

کاهش وزن ناخواسته

دلایل دیگر برای احساس گرما بدون تب

افراد به دلایل مختلف می توانند بدون تب احساس گرما کنند. این دلایل عبارتند از:

بارداری و چرخه قاعدگی

به گفته سرویس بهداشت ملی بریتانیا، احساس گرما بدون تب در بین زنان باردار بسیار رایج است. این عارضه ناشی از تغییرات هورمونی است که باعث افزایش خون رسانی به سطح پوست می شود. زنان باردار نیز ممکن است بیشتر از دیگران عرق کنند. افزایش دما در طول تخمک گذاری و چرخه قاعدگی بسیار رایج است.

مرتبط:  چطور تصویر زمینه ایفون را عوض کنیم

یائسگی و پیش از یائسگی

زنان ممکن است در طول، قبل یا بعد از یائسگی دچار گرگرفتگی شوند. به گفته موسسه ملی پیری (NIA)، گرگرفتگی ناشی از تغییرات در سطح استروژن است. تشنج می تواند بین 30 ثانیه تا 10 دقیقه طول بکشد. سایر علائم گرمازدگی عبارتند از:

پوست قرمز روی صورت و گردن

عرق کردن زیاد

تعریق شبانه می تواند خواب را مختل کند

احساس سرما یا لرز بعد از آن

مواد مخدر

انجمن بین المللی هیپرهیدروزیس طیف وسیعی از داروهایی را فهرست می کند که دارای عوارض جانبی مانند گرما و تعریق هستند. داروهایی که می توانند بدون تب باعث احساس گرما شوند عبارتند از:

داروهای مسکن مانند ناپروکسن (Aleve) و ترامادول

داروهای قلبی عروقی مانند آملودیپین و لوزارتان

داروهای هورمونی، مانند داروهای تیروئید و تستوسترون

داروهای گوارشی مانند امپرازول یا آتروپین

درمان های پوستی مانند لیدوکائین و ایزوترتینوئین

داروهای روانپزشکی، مانند آرام بخش ها و فلوکستین (پروزاک)

برخی از آنتی بیوتیک ها و داروهای ضد ویروسی

اگر فردی نگران عوارض جانبی داروهای خود باشد، می تواند در مورد گزینه های دیگر با پزشک خود صحبت کند.

درمان احساس گرما بدون تب

درمان احساس گرما بدون تب به علل زمینه ای آن بستگی دارد.

افرادی که به دلیل عوامل محیطی یا سبک زندگی احساس گرما می کنند، ممکن است با تنظیم فعالیت های روزانه خود با دما، احساس بهتری داشته باشند. به عنوان مثال، از قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید خودداری کنید و فعالیت های خارج از منزل را به بعد از ظهر و نزدیک غروب خورشید موکول کنید. CDC موارد زیر را توصیه می کند.

لباس های رنگ روشن، روشن و گشاد بپوشید

در فضاهای بسته و دارای تهویه مطبوع بمانید

دوش گرفتن یا حمام با آب سرد

مایعات فراوان بنوشید و الکترولیت های از دست رفته از طریق عرق را جایگزین کنید

این استراتژی ها همچنین می تواند به زنان باردار و افرادی که گرگرفتگی دارند کمک کند.

افرادی که از اضطراب یا استرس احساس گرما می کنند نیز می توانند از تکنیک های آرام سازی برای بهبود سیستم عصبی خود استفاده کنند.

به عنوان مثال می توان به حمام کردن، یوگا و تای چی اشاره کرد. به گفته موسسه ملی پیری (NIA)، استرس می تواند گرگرفتگی را بدتر کند. بنابراین، این تکنیک ها می توانند به افرادی که در دوران پیش از یائسگی یا یائسگی هستند نیز کمک کنند.

فردی که دائماً افکار مضطرب و آشفته را تجربه می کند، ممکن است نوعی درمان مانند درمان شناختی رفتاری (CBT) را برای کاهش علائم فیزیکی اضطراب مفید بیابد. با این حال، اگر این راهبردها جواب ندهند، درمان دارویی ممکن است ضروری باشد.

چه زمانی باید با پزشک مشورت کرد؟

اگر فرد به طور مرتب یا مداوم بدون تب احساس گرما کند، لازم است با پزشک مشورت کند. پزشک ممکن است نیاز به انجام آزمایشاتی مانند آزمایش خون یا ادرار برای تشخیص علل زمینه ای داشته باشد. اگر فردی علائم گرمازدگی را دارد که در عرض یک ساعت بهبود نمی‌یابد یا علائم حمله قلبی دارد، باید به دنبال مراقبت‌های فوری پزشکی باشد.

نتیجه

افراد به دلایل مختلف می توانند بدون تب احساس گرما کنند. برخی از دلایل، مانند خوردن غذاهای تند، محیط گرم و مرطوب، یا استرس و اضطراب، ممکن است موقتی و به راحتی قابل تشخیص باشند. با این حال، برخی از افراد ممکن است بدون هیچ دلیل مشخصی همیشه احساس گرما کنند که ممکن است نشانه ای از بیماری باشد. متنی باشید. اگر علت احساس گرما بدون تب نامشخص است، لازم است با پزشک مشورت شود.

منبع: MedicalNewsToday

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،بیماران زیادی از مشکل داغ شدن و سرد شدن ناگهانی بدنشان رنج می‌برند. اگرچه نزدیک شدن به دوران یائسگی شایع‌ترین علت شروع چنین تجربیاتی است ولی علت‌های متنوع دیگری نیز برای چنین حملاتی وجود دارد که حتما باید مد نظر باشد.

مرتبط:  چگونه با جا نوشابه قلیون درست کنیم

در زنانی که در سالهای پایانی باروری خود هستند، در حدود سنین 48 تا 52 سالگی، گرگرفتگی با احساس گرمای شدید در قسمت فوقانی بدن خود را نشان می دهد. این حملات حدود سه تا چهار دقیقه طول می کشد و گاهی اوقات با سردرد و تپش قلب همراه است. احساس ضعف و سرگیجه نیز پس از حملات ایجاد می شود. این حملات معمولاً پس از یک تا دو سال ناپدید می شوند و در صورت لزوم می توان از دارو برای تسکین آنها استفاده کرد.

اگر این علائم باعث ایجاد درد شدید در بیمار شود و به نحوی زندگی عادی او را مختل کند، می توان روزانه مقدار کمی از هورمون های تخمدانی مصرف کرد و به زن یائسه داروهای هورمونی داد اما این داروها دو طرفه هستند. شمشیر اگرچه از پیری زودرس، درد هنگام آمیزش، گرگرفتگی و پوکی استخوان جلوگیری می کند، اما در برخی افراد با زمینه مساعد خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می دهد و در بیماران دیابتی باعث افزایش قند خون و در بیماران مبتلا به فشار خون بالا می شود. باعث افزایش فشار خون و افزایش خطر سکته می شود.

علاوه بر این، این داروها چربی خون را افزایش می دهند. بنابراین برای شروع و ادامه مصرف این داروها باید سلامت داوطلب زن مصرف کننده این داروها تامین و سالانه مراقبت های لازم انجام شود. یعنی کنترل فشار خون، تست پاپ، ماموگرافی سالانه و پایش قند خون ناشتا، خون و چربی کبد ضروری است.

همانطور که گفته شد حملات سرد و گرم می تواند با لرزش دست و ضعف شدید همراه باشد. در این موارد، هیپوگلیسمی باید در نظر گرفته شود: کسانی که از قرص های دیابت یا انسولین استفاده می کنند، اغلب افت ناگهانی سطح قند خون خود را تجربه می کنند. یک تجربه ناخوشایند همراه با تعریق، تپش قلب، احساس گرما و اضطراب همراه با احساس ضعف شدید. این بیماران باید همیشه یک ماده شیرین مانند شکلات یا شکر به همراه داشته باشند و در صورت بروز چنین حملاتی بدون ترس از افزایش قند خون آن را بخورند. بهبود سطح قند خون در این شرایط منجر به بهبود سریع این علائم می شود و از تشخیص صحیح هیپوگلیسمی حمایت می کند.

بیماری فئوکروموسیتوم یکی دیگر از علل این حملات است که در اثر توده ای در غده فوق کلیوی ایجاد می شود. این توده گاهی اوقات هورمون های آدرنالین یا غیر آدرنالین را وارد جریان خون می کند و منجر به حمله می شود. اگرچه این بیماری بسیار نادر است اما به دلیل ماهیت خطرناک آن باید در مواجهه با چنین حملاتی به آن توجه کرد. بیماران مبتلا افزایش فشار خون، تپش قلب بسیار قوی و اضطراب را در طول حمله تجربه می کنند. درمان این بیماری جراحی است.

منبع: جام جم

انتهای پیام/

همسرم بیشتر در نیمه های شب است

به خاطر تو احساس می کنم تمام بدنم داغ می شود

میخوام برم یه جای خنک دراز بکشم

روی تخت دراز کشیدم و احساس می کنم ملحفه ها چقدر تازه شده اند

نمیدونم متوجه شدید یا نه

من از تو متنفرم، تمام بدنم داغ است

دلیل ش چیه؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا