چرا کوفته وا میره

انواع کوفته مثل کوفته قلقلی، کوفته تبریزی و کوفته برنجی از غذاهای سنتی ایرانی هستند؛ که بسیاری از ما طرفدار آن‌ها هستیم. اما از سختی‌هایی که برای پخت کوفته وجود دارد، این است که کوفته در حین پخت وا میرود. یا خیلی سفت می شود. علت وا رفتن کوفته چیست؟ نکات لازم برای جلوگیری از وا رفتن کوفته و جلوگیری از سفت شدن کوفته مواردی هست که در این پست به می خوانیم.

از افتادن کوفته ها جلوگیری کنید

1- برای جلوگیری از ریزش کوفته ها باید یک تا دو قاشق غذاخوری آردنخودچی را به دستور خود اضافه کنید یا گندم را بکوبید و داخل مواد کوفته بریزید. طوری که کوفته ها شل و چسبنده نباشند.

2- برای اینکه کوفته ها شل نشوند; پیاز را با رنده درشت رنده کنید تا آب زیادی نداشته باشد. اگر خیلی آبکی بود آب پیاز را اضافه کنید یا مقدار آردنخودچی را که به کوفته ها اضافه می کنید زیاد کنید.

3- یکی دیگر از دلایل بد شدن کوفته ها گوشت آنهاست. هر چه کوفته بزرگتر باشد احتمال از هم پاشیدن و از هم پاشیدن آن بیشتر می شود. بنابراین اگر گوشت شما خیلی چرب است، یک تخم مرغ به کوفته های خود اضافه کنید.

نکته دیگر در مورد کوفته که باعث از هم پاشیدن کوفته می شود این است: کوفته ها باید کاملا نرم و نازک باشند. بنابراین، باید گوشت را 2-3 بار چرخ کنید.

4- پس از مخلوط کردن مواد کوفته باید آنها را خوب ورز دهید. ورز دادن خوب و کافی از جدا نشدن کوفته ها جلوگیری می کند. کوفته ها را حداقل 4-5 دقیقه ورز دهید.

5- بعد از ورز دادن و غلتاندن کوفته ها باید حداقل 1 ساعت در فریزر قرار دهید. توجه داشته باشید که این یکی از نکات مهم پخت کوفته است که برای جلوگیری از ریزش کوفته بسیار مهم است. بنابراین، هرچه تعداد کوفته های بیشتری را در فریزر بگذارید، بهتر است، حتی یک شبه!

6- برای پخت کوفته ها:

وقتی پیاز داغ را با ادویه و رب گوجه فرنگی آماده و سرخ کردید. داخل تابه به اندازه ای آب بریزید که نیمی از کوفته ها را بپوشاند.

بگذارید آب بجوشد سپس کوفته ها را از فریزر خارج کرده و به آرامی در آب در حال جوش بریزید.

شعله گاز را تا حد متوسط ​​افزایش دهید. اجازه دهید آب کوفته ها به سرعت بجوشد. تا 5 دقیقه بعد از پخت کوفته ها درب ظرف را نبندید.

بعد از آن می توانید حرارت را کم کنید و درب ظرف را بگذارید تا کوفته ها پخته شوند.

توجه کن! هرگز کوفته ها را در آب سرد قرار ندهید و زمانی که کوفته ها را به آب در حال جوش اضافه می کنید، شعله گاز باید زیاد باشد تا کوفته ها دوباره شروع به جوشیدن کنند. در غیر این صورت، کوفته ها از بین می روند. یکی دیگر از دلایل مهم گم شدن کوفته ها عدم رعایت این نکته ساده اما مهم است.

7- در 20-30 دقیقه اول که کوفته ها در حال جوشیدن هستند از تکان دادن کوفته ها خودداری کنید زیرا باعث چسبندگی کوفته ها می شود.

حتما بخوانید: نکات مهم برای جلوگیری از ریزش گوشت قلکالی

برای جلوگیری از سفت شدن کوفته چه باید کرد؟

1- کوفته ها باید کمی چربی داشته باشند. گوشت داخل کوفته نباید خیلی چرب باشد که از هم بپاشد و نه خیلی کم چرب باشد که کوفته سفت شود.

۲- مواد برنج و کوفته را بجوشانید یا تا نیمه بپزید تا کوفته ها سفت نشوند. اگر مواد خام یا نپخته باشند، کوفته ها را سفت می کنند.

برای خوشمزه تر شدن کوفته ها:

پیاز داغ را آماده کرده و رب گوجه فرنگی را سرخ کرده و به کوفته ها اضافه کنید.

مرتبط:  چطور به جوجه گنجشک غذا بدهیم

پیاز داغ، زرشک یا آلو را وسط کوفته بریزید.

مقدار زیادی پیاز را به کوفته ها اضافه کنید.

هنگام تهیه سس کوفته حتما یک سس غنی و خوش طعم تهیه کنید و گوجه فرنگی تازه را به سس گوجه فرنگی اضافه کنید.

از سبزیجات خشک در کوفته استفاده کنید.

حتما بخوانید: طرز تهیه گلوله های نخود بسیار خوشمزه با دستوری متفاوت

اگر نکته و تجربه ای در مورد پخت کوفته و نحوه جلوگیری از ریزش و سفت شدن آن دارید، لطفاً برای تکمیل این مقاله در قسمت نظرات نظر دهید. تجربیات شما برای ارائه دهنده راه حل بسیار ارزشمند است.

برای ما بنویسید: برای خوشمزه شدن کوفته ها چه می کنید؟

این مقالات را حتما بخوانید:

3.9/5 – (123 امتیاز)

سرویس آشپزی ستاره – قبل از اینکه علت کوفته و راه های حل این مشکل را به شما معرفی کنیم، جالب است بدانید که کوفته یکی از غذاهای سنتی ایرانی است که می توان آن را در انواع کوفته کوچک، کوفته شیرین، کوفته تبریزی، کرمانشاهی طبخ کرد. پیچ و تاب و غیره اگرچه تهیه این غذا ساده است و تقریباً همه می توانند آن را با موفقیت تهیه کنند، اما یکی از رایج ترین مشکلات هنگام تهیه آن از بین رفتن کوفته است. دلایلی وجود دارد که چرا کوفته ها از بین می روند و با دانستن آن ها می توانید یک کوفته خوش طعم درست کنید.

چه چیزی باعث ایجاد کوفته می شود؟

دلیل اینکه کوفته ها از هم جدا می شوند ممکن است نسبت نامتعادل مواد مورد استفاده در تهیه کوفته باشد. به عنوان مثال کمبود گوشت نسبت به سایر مواد یکی از دلایل اصلی شکست کوفته هاست پس حتما میزان گوشت را متناسب با مواد دیگر در نظر بگیرید.

یکی دیگر از دلایل از هم پاشیدن کوفته ها ممکن است گوشت خیلی چرب باشد. برای تهیه کوفته ها از گوشت نه خیلی چرب و نه خیلی خشک استفاده کنید. چون همان طور که چربی زیاد در گوشت باعث از هم پاشیدگی کوفته ها می شود، گوشت خیلی خشک نیز کوفته ها را سفت می کند و طعم آن ها را خراب می کند.

ورز ندادن درست کوفته ها نیز می تواند باعث از هم پاشیدن آنها شود. مواد کوفته باید خوب ورز داده شوند تا ترکیب شوند و چسبناک شوند.

دلیل از هم پاشیدگی کوفته ها را می توان در دمای سس کوفته نیز یافت. اگر وقتی کوفته ها را داخل سس می گذارید دمای کوفته ها کم باشد، کوفته ها شناور می شوند، پس صبر کنید تا سس کوفته بجوشد و کوفته ها را یکی یکی اضافه کنید.

برای جلوگیری از ریزش کوفته چه باید کرد؟

یکی از راه های جلوگیری از ریزش کوفته ها این است که پیاز را با رنده درشت رنده کنید. استفاده از رنده درشت از نشت آب پیاز جلوگیری می کند و در صورت نشتی پیاز می توانید آب اضافی آن را خارج کنید.

کوفته ها را حداقل 10 دقیقه ورز دهید تا چسبناک شوند.

بعد از درست کردن کوفته ها، آنها را حداقل یک ساعت در فریزر قرار دهید تا خنک شوند و اگر زمان کافی دارید، آنها را یک شب در فریزر قرار دهید.

سسی که کوفته ها را داخل آن می ریزید باید به اندازه ای باشد که روی کوفته ها را بپوشاند.

حرارت را زیاد کنید تا سس به سرعت بجوشد.

همانطور که قبلا ذکر شد صبر کنید تا سس کوفته بجوشد سپس کوفته ها را یکی یکی اضافه کنید. بعد از اضافه کردن هر کوفته صبر کنید تا سس دوباره بجوشد سپس کوفته بعدی را اضافه کنید.

بعد از اینکه کوفته ها را داخل سس گذاشتید، در تابه را نبندید، حدود 5 دقیقه صبر کنید تا کوفته ها در سس با حرارت متوسط ​​به بالا بجوشند، سپس حرارت را کم کرده و در تابه را ببندید تا کوفته ها بپزند.

مرتبط:  چرا باید تفریح کنیم

در 20 تا 30 دقیقه اول پخت، به هیچ عنوان کوفته ها را تکان ندهید، زیرا تکان دادن آنها باعث از هم پاشیدن آنها می شود.

اگر کوفته ها از هم جدا شد چه کنیم؟

گاهی اوقات کوفته های شما شل می شود و نمی چسبد. در این صورت می توانید به روش های زیر از ریزش کوفته ها جلوگیری کنید:

افزودن کمی آرد ساده یا آرد نخودچی به مواد کوفته می تواند خمیر کوفته را سفت کند و از ریزش آن جلوگیری کند.

افزودن یک یا دو عدد تخم مرغ به مخلوط کوفته، چسبندگی آن را افزایش می دهد و از جدا شدن کوفته ها جلوگیری می کند.

یک سیب زمینی آب پز را له کنید و به مخلوط کوفته اضافه کنید تا سفت شود. بهتر است سیب زمینی ها را با سایر مواد کوفته مانند لپه خرد کنید تا مخلوط کوفته یکدست شود.

👩‍🍳 توجه: برای اینکه مواد کوفته به راحتی آسیاب شوند و به دیواره های چرخ گوشت نچسبند، کمی فلفل سیاه روی مواد بپاشید.

آخرین کلمه

با استفاده از راه حل های ارائه شده در بالا می توانید یک کوفته فوق العاده با ظاهری زیبا درست کنید و بدانید که استفاده از پیاز داغ زیاد و اضافه کردن توت سیاه و آلو به مواد کوفته یکی از نکات خوشمزه شدن این غذا است. برای خوش طعم شدن کوفته ها و جلوگیری از ریزش آن چه ترفندهایی بلدید؟ پذیرای نظرات و پیشنهادات شما در این زمینه هستیم.

چرا کوفته های من از هم می پاشد؟ طرز تهیه کوفته خوشمزه

دلیل ریزش کوفته ها ممکن است به مواد مورد استفاده در تهیه کوفته یا روش پخت مربوط باشد. با استفاده از محلول های خاصی می توانید از جدا شدن کوفته ها جلوگیری کنید و یک کوفته عالی و با کیفیت به دست آورید.

کوفته یکی از غذاهای اصیل ایرانی است که نیاز به ترفندهای زیادی دارد. تهیه یک کوفته خوشمزه به تجربه و مهارت زیادی نیاز دارد. در این مقاله خوشحالم که طرز تهیه یک کوفته خوشمزه و همچنین تمام نکات مهم در پخت و پز و جلوگیری از خراب شدن آن را به شما نشان دهم.

طرز تهیه کوفته تبریزی + نکات مهم برای جلوگیری از گم شدن کوفته

وقتی کوفته ها را به سس اضافه کردید ابتدا سس باید بجوشد سپس آن را کم کنید و کوفته های آماده شده را یکی یکی اضافه کنید. در 10 دقیقه اول درب قابلمه را نبندید.

هر چه بیشتر مواد را ورز دهید احتمال ناپدید شدن آنها کمتر می شود. بهتر است گوشت مورد استفاده در تهیه کوفته تبریزی را به جای ترکیب گوشت گوسفند و گوساله انتخاب کنید. نسبت گوشت نصف و نصف خواهد بود.

آب پیاز باید به طور کامل مصرف شود. لوبیا و برنج باید نیم پز باشد. کاملا پخته یا خام نیست.

تا ربع اول کوفته ها را لمس نکنید، زیرا هر حرکت کوچکی می تواند باعث ترک خوردن آنها شود.

مواد لازم برای تهیه کوفته تبریزی

1 فنجان برنج

ذرت 1 لیوان

گوشت چرخ کرده 500 گرم (مخلوط گوشت گوساله و گوسفند و کم چرب)

پیاز خام 1 عدد

500 گرم سبزیجات (شامل: تره فرنگی، مرزه، شوید، جعفری، ترخون)

1 عدد تخم مرغ

1 عدد سیب زمینی

نمک، فلفل، زیره، زعفران به میزان لازم

طرز تهیه کوفته تبریزی در خانه

ابتدا گوشت چرخ کرده و پیاز رنده شده را در غذاساز یا هاون برقی بریزید و چند دقیقه خوب هم بزنید.

لپه نیمه پخته و سیب زمینی پخته و رنده شده (متوسط) را به طور جداگانه در غذاساز نرم کنید.

برنجی را که از قبل جوشانده و مخلوط کرده اید به مدت 8 دقیقه در آب در حال جوش اضافه کنید و خوب ماساژ دهید تا مواد خوب با هم مخلوط شوند.

مرتبط:  چرا به یثرب مدینه النبی میگفتند

همه مواد را در ظرف نسبتا گود بریزید و نمک، فلفل، در صورت تمایل، زیره، زعفران پاشیده و تخم مرغ را اضافه کنید و خوب ماساژ دهید. (می توانید از غذاساز کمک بگیرید.)

سبزیجات خرد شده را به مواد اضافه کنید و خوب مخلوط کنید. در این مرحله یک صافی پارچه ای را در ته یک کاسه قرار دهید و تمام مواد کوفته را داخل صافی بریزید.

هنگام تهیه کوفته تبریزی، نیمی از مواد (برنج و لپه) را مخلوط کرده و بقیه را به مواد اضافه کرده و ورز می دهند.

مواد لازم برای کوفته تبریزی

2 قاشق غذاخوری پیاز سرخ شده

1/4 فنجان گردو

آلو 1/2 پیمانه

زرشک (اختیاری) 1/4 پیمانه

1 تخم مرغ آب پز سفت

طرز پر کردن کوفته تبریزی

در این مرحله گردوی خیس خورده، تخم مرغ آب پز در صورت تمایل، شاه توت و آلو را در وسط کوفته ها قرار دهید، مخلوط را خوب گره بزنید و با دست خیس کوفته ها را به شکل گرد در آورید.

مواد لازم برای تهیه سس کوفته تبریزی

رب گوجه فرنگی 2 قاشق غذاخوری

1 عدد پیاز

4 لیوان آب

نمک، فلفل، زعفران به میزان لازم

بیشتر بخوانید: پرهیز از کوفته تبریزی

طرز تهیه سس کوفته تبریزی

پیاز را سرخ کنید. رب گوجه فرنگی را سرخ کنید و ادویه ها را اضافه کنید و در آخر آب را اضافه کنید.

سپس کوفته ها را داخل سس بریزید و به مدت 5-6 ساعت روی حرارت ملایم بپزید.

در صورت تمایل می توانید مواد کوفته را به 10 قسمت تقسیم کنید و هر کوفته را جداگانه پر کنید. در این صورت نیازی به استفاده از فیلتر نخواهد بود.

کوفته ها را به آرامی و یکی یکی به سس اضافه کنید و بعد از 10 دقیقه درب ظرف را بگذارید. در این حالت زمان پخت 40 دقیقه خواهد بود. من خودم بیشتر اینجوری انجام میدم

نکات مهم برای جلوگیری از ریزش کوفته تبریزی

برای اینکه کوفته های شما در آب از هم نپاشد، کمی آرد و تخم مرغ به مواد آن اضافه کنید.

می توانید عدس خام را چرخ کرده و در مواد خود استفاده کنید.

بعد از اینکه کوفته ها توپی شدند و داخل قابلمه گذاشتند، حرارت را زیاد کنید تا دم بکشد، سپس حرارت را کم کنید تا بپزد.

چند دلیل رایج که باعث باز شدن کوفته می شود

نسبت نامتعادل مواد خام، لپه کاملاً پخته، مقدار زیاد لپه، گوشت خیلی چرب، ورز دادن ضعیف مخلوط کوفته، مایع آب خوری کم و دمای کم آب هنگام اضافه کردن کوفته به سس.

مرگ مهم کوفته!

استفاده از سیب زمینی خطر از هم پاشیدن کوفته ها را به حداقل می رساند! توجه داشته باشید که باید سیب زمینی را با لپه چرخ کنید.

اگر سیب زمینی به تنهایی له شود حالت ارتجاعی پیدا می کند و انسجام و چسبندگی مواد را می شکند.

برای اینکه مواد به راحتی از چرخ گوشت رد شوند و به دیواره های چرخ گوشت نچسبند، قبل از چرخ کردن روی آنها کمی فلفل سیاه بپاشید.

بیشتر بدانید:

کوفته سیرابی طرز تهیه کوفته سیرابی (کوفته سیرابی)

طرز تهیه گلوله های برنج سنتی به روش اصیل اصفهانی

طرز تهیه کباب حلب (غذای عربی) با طعم خوب

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا