چرا ذخایر معدنی با وجود فراوان بودن در کره زمین محدود هستند

آیا شما مشاوره حرفه ای جهت برنامه ریزی و رفع مشکلات تحصیلی نیاز دارید؟

آره

خیر

انواع رسوبات در منابع معدنی

نهشته های ورقی، نهشته هایی هستند که از جهت طول و عمق انبساط زیادی دارند، در حالی که از جهت عرض بسیار محدود هستند. آنها به دو دسته لمینت و رگه ای تقسیم می شوند.

رسوبات لایه لایه

از کانسارهای رسوبی طبقه بندی شده می توان به ذخایر آهن (BIF) اشاره کرد که از مهم ترین آهن های جهان به شمار می روند. اینها متعلق به پرکامبرین هستند. این ذخایر به دو دسته Algoma، Lake Superior تقسیم می شوند.

ذخایر آلگوما

نهشته‌های آلگوما با سنگ‌های آتشفشانی مرتبط هستند که عمدتاً در آرکئن تشکیل شده‌اند، کوچک هستند و پهنه‌بندی رخساره‌ای را نشان می‌دهند. به طوری که در حاشیه اکسید شده در کنار کربنات های آهن و در کنار رخساره های سولفیدی.

ذخایر دریاچه سوپریور

ذخایر آهن نسبتا بزرگ و کم عمق دریاچه سوپریور به 2 میلیارد سال قبل باز می گردد. و از کانسارهای چینه‌ای منشأ ماگمایی می‌توان به کرومیت و مگنتیت در سنگ‌های اولترامانیک اشاره کرد. به ویژه کانسارهای کرومیت بوشوار در آفریقای جنوبی، استیل واتر، آمریکا، مجتمع رودزیا گریت دایک، این ذخایر از اهمیت اقتصادی خاصی برخوردار هستند و نهشته های تالاب احتمالاً در نتیجه جایگزینی ماگما در مناطق آرام از جمله کراتون ها تشکیل شده اند. سن این نهشته ها پرکامبرین است. سنگ میزبان آنها دونیت، پریدوتیت، پیروکسنیت های کم سرپانتین است. این شرکت 98 درصد کرومیت های جهان را تولید می کند. و بزرگترین یا مهم ترین ذخایر آهن در لوبولیت های Lygon رخ داده است، مانند رسوبات آهن موجود در مجتمع های Bushwar، Stillwater و Scalgaro.

رسوبات وریدی

مانند ذخایر طلای رگه‌های آرکئن که در داخل شیست‌های سبز آرکئن یافت می‌شوند که سنگ‌های اولیه آن‌ها سنگ‌های نامیک و اولترانامیک بودند. طلای آزاد در پیریت و کالکوپیریت یافت می شود. ذخایر این ذخایر کمتر از یک میلیون تن و عیار آنها بین 15 تا 100 گرم در تن در نوسان است. و عمدتاً در سپر کانادا، استرالیا و رودزیای آفریقا یافت می شود.

رسوبات استوانه ای

رسوبات ناپایدار ناشی از هوازدگی در این کانسارها، فرآیندهای هوازدگی، مواد با ارزش را از محیط اصلی خارج کرده و در محیط مناسب دیگری رسوب می دهند. این رسوبات مانند ذخایر اورانیوم از تون های اسیدی و پگماتیت های در معرض سطح زمین شسته می شوند و پس از انتقال از محیط اکسید کننده سطح و رسیدن به محیط های احیا کننده مناسب، این شرایط عموماً در محیط های رودخانه ای حاصل می شود. اورانیوم یکی از عناصر کمپلکس کننده است که جایگزین کمپلکس های تترا نمی شود و در مراحل بعدی به پگماتیت ها نفوذ می کند. ذخایر اورانیوم رودخانه ای به سه گروه تقسیم می شوند.

گروه جلو نورد اینها به شکل کنگره ای یا لوله ای با صدها متر طول و ده ها متر عرض و چند متر ضخامت تشکیل می شوند. و نهشته های رودخانه ای و مسطح نیز ذکر شده است اما اولویت چندانی ندارند. و بیشتر آنها کت دارند.

انبار لنز

ذخایر ماسئوسولفید

ذخایر ماسیوسولفید دارای ویژگی های زیر است. 20-60٪ سولفید، همراه با تشکیل سنگ های آتشفشانی زیر آب، دارای شکل عدسی، بافت جرمی و مواد معدنی با مس، روی، سرب، نقره، l’طلا است.

انواع تکتونیکی ذخایر مازیوسولفید

از نظر زمین ساختی، این نهشته ها را می توان به دو دسته تقسیم کرد: نهشته های مازیوسولفید واقع در ناحیه انبساط کف اقیانوس، مازیوسولفیدها و همچنین روش های فرورانش، مازیوسولفیدها در نوع کروکو ​​با سنگ های آتشفشانی اسیدی تا وسط یافت می شوند. بررسی کارک آلکاسن در روش‌های فرورانش مازیوسولفید نوع قبرس با سنگ های آتشفشانی تولئیتی در کف اقیانوس در حال گسترش یافت می شود، نوع Peschi با سنگ های آذرآواری و سنگ های آتشفشانی مافیک یافت می شود.

مرتبط:  چرا در عید نوروز سفره هفت سین می اندازند

لنزهای کرومیت یا کرومیت های نوع آلپاین

همراه با مجتمع های افیولیتی موجود در کمربند آلپ هیمالیا، این رسوبات در لایه گوشته زمین تشکیل شده و سپس در نتیجه فرآیندهای تکتونیکی وارد محیط های پوسته ای بسیار ناپایدار می شوند. سنگ میزبان این کرومیت ها به شدت سرپانتینه شده و به شکل نیام یا عدسی یا انبان است. محل تشکيل اين نهشته ها در پشته هاي مياني اقيانوسي يا حوضه هاي پشت قوس مي باشد که سن اين نهشته ها پالئوزوئيک- مزوزوئيک و ترشيري مي باشد. تنها 2 درصد از ذخایر کرومیت جهان را تشکیل می دهد که این ذخایر در اورال روسیه قرار دارند و تمامی کشورهای واقع در کمربند آلپ-هیمالیا از جمله ایران، ترکیه، عمان و کرومیت های ایران از جمله آلپ شناخته شده اند. و در سبزوار، نی ریز، جنوب شرقی خراسان، بیرجند-بندان.

سهام ایزومتریک

مانند کانسارهای پورفیری مس-مولیبدن که ویژگی های آن تناژ بالا و عیار پایین (میزان مس 0.5-1%) است. شکل رسوبات پورفیری بیضوی تا بیضوی ناقص است. انبساط سطحی آنها بیشتر از انبساط عمقی آنهاست. روش برداشت باز و روش پراکندگی آن سمپاشی یا پخش یا رگگیری و انبار کردن یا داربست می باشد. سنگ میزبان آن یک سنگ نفوذی پورفیری متوسط ​​تا اسیدی با ویژگی های کالک آلکالن از نظر بافت پورفیری، رژیم تکتونیکی ذخایر مس پورفیری، رژیم فرورانش از پوسته اقیانوسی به پوسته زیر اقیانوسی (در قومی جزایر) و از پوسته اقیانوسی به پوسته شبه قاره ای پوسته در لبه های قاره از نظر سن. دوم و سوم متعلق است. و یکی از مسائل بزرگ در سیستم پورفیری، زون های دگرسانی است که بالاتر از توده نفوذی بعد که بیشتر ذخایر در آن قرار دارد، بعد پتاسیم و بعد سرسیتی است.

من دوست دارم شروع کنم، هنر من این است که برای رویاهایم بجنگم. من به دنبال یافتن درک صحیح از زندگی و لذت بردن از آن هستم، به همین دلیل است که بیشترین سرمایه گذاری را روی خودم می کنم.

سوالات امتحانی اقتصاد دبیرستان ایمان فلورجان روز 1397

نسیم دره شوری

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا