چرا نباید به روسیه مهاجرت کرد

نوشته شده توسط یورونیوز فارسی

تعدادی از شهروندان روسیه درست زمانی که پیامدهای جنگ در اوکراین بدتر شده بود به کشورهای مختلف مهاجرت کردند، از جمله اعمال تحریم های بی سابقه توسط جامعه بین المللی، به ویژه ایالات متحده، اتحادیه اروپا، اتحادیه اروپا، بریتانیا و شرکت های چند ملیتی بزرگ. مقابل مسکو

تعدادی از شهروندان روسیه درست زمانی که پیامدهای جنگ در اوکراین بدتر شده بود به کشورهای مختلف مهاجرت کردند، از جمله اعمال تحریم های بی سابقه توسط جامعه بین المللی، به ویژه ایالات متحده، اتحادیه اروپا، اتحادیه اروپا، بریتانیا و شرکت های چند ملیتی بزرگ. مقابل مسکو

برخی از تحلیلگران سیاسی مهاجرت این گروه از شهروندان روسیه را که در نتیجه سیاست های جدید کرملین رخ داد، «موج دوم مهاجرت روسیه» می نامند.

به گفته آنها، در “موج اول مهاجرت روس ها” هنرمندان، روزنامه نگاران و مخالفان کرملین در پی سرکوب های شدید در روسیه کشور را ترک کردند.

مهاجرت صدها هزار نفر

اگرچه اطلاعات دقیقی در مورد تعداد روس هایی که از آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین از کشور خود خارج شده اند وجود ندارد، برخی گزارش ها حاکی از مهاجرت 200000 روس در اواسط ماه مارس است.

بر اساس برآوردهای یک گروه تجاری صنعت کامپیوتر روسیه، 50000 تا 70000 متخصص روسی در بخش فناوری تنها در ماه اول جنگ اوکراین کشور خود را ترک کردند، این تعداد به دلیل نیاز برخی شرکت های فناوری اطلاعات در کشورهای مختلف انتظار می رود افزایش یابد. ، 70000 تا 100000 نفر.

البته این تنها متخصصان روسی نیستند که به دنبال مهاجرت از کشور خود هستند. امارات متحده عربی که در بحبوحه تحریم های بین المللی علیه روسیه بی طرف مانده است، به مقصد مورد علاقه روس های ثروتمند تبدیل شده است و برخی از آنها سرمایه خود را به بازار املاک و مستغلات منتقل می کنند.

Henley & Partners، یک شرکت سرمایه گذاری مستقر در لندن، پیش بینی کرده است که حداقل 15000 میلیونر روسی در سال جاری کشور خود را ترک خواهند کرد. بر اساس این گزارش، دبی بهترین مکان برای ابرثروتمندان روسی است.

احتیاط از کشورهای میزبان

اما استقبال از مهاجران روسی در کشورهای میزبان چگونه است؟ در جنگ اوکراین، روسیه به عنوان متجاوز تلقی می شود، نگرشی که مهاجران روس را حتی در صورت مخالفت با کرملین شامل می شود.

برخی کشورها از جمله گرجستان، ارمنستان و کشورهای بالتیک که در گذشته همگی از تهاجم روسیه در امان نبوده اند، نگران ورود مهاجران روسی هستند.

به توییتر فارسی یورونیوز بپیوندید

به گفته برخی از تحلیلگران سیاسی، این گروه از کشورها نگران هستند که افزایش تعداد روس ها در کشورشان آنها را در آینده هدف تهاجم نظامی روسیه قرار دهد.

روسیه برای توجیه «عملیات نظامی ویژه» خود در اوکراین، «آزادسازی» منطقه دونباس در شرق این کشور را که تعداد قابل توجهی از روس ها در آن زندگی می کنند، پیشنهاد کرده است.

نوشته شده توسط یورونیوز فارسی

به گفته منتقدان، رئیس جمهور فرانسه با اشاره به مذاکرات پس از جنگ، به نوعی روسیه را برنده مناقشه دید و به این ترتیب کشورهای اروپای شرقی را در حیرت و نگرانی فرو برد.

موج انتقادات از اظهارات اخیر امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه در خصوص جنگ اوکراین و لزوم پرهیز از اتخاذ رویکرد تحقیرآمیز در قبال روسیه در برخی رسانه های محلی و اروپایی ادامه دارد.

آقای مکرون که به تازگی برای دومین دوره پنج ساله ریاست جمهوری فرانسه انتخاب شده است نیز بر «قدرت میانجیگری» کشورش تاکید کرد و گفت که باید به گونه ای عمل کنیم که وقتی جنگ پایان یافت، راهی خروج از بحران می تواند از طریق دیپلماتیک ایجاد شود.

اظهارات امانوئل مکرون جمعه گذشته در گفتگو با رسانه های منطقه ای فرانسه یادآور اظهارات مشابهی بود که وی در سخنرانی در ماه مه بیان کرد.

با استفاده از این کلمات، منتقدان آقای ماکرون او را به اتخاذ موضعی متهم می‌کنند که معتقدند اوکراین از قبل در این جنگ شکست خورده است و حتی می‌تواند به تشویق ولادیمیر پوتین برای تشدید تهاجم نظامی کشورش به اوکراین منجر شود.

اکسپرس با اختصاص مقاله ای به این موضوع، انتقادی اساسی از اظهارات امانوئل ماکرون در مورد «ضرورت تحقیر نکردن روسیه» منتشر کرد و به این نتیجه رسید که او نباید در مورد اوکراین یک کلمه حرف بزند و سکوت کند.

در این مقاله آمده است که رئیس جمهور فرانسه با اشاره به مذاکرات پس از جنگ، به نوعی روسیه را برنده مناقشه دانسته و از این طریق کشورهای اروپای شرقی را نگران و نگران کرده است.

مرتبط:  چرا رز جک را روی تخته جا نداد

مکرون: حساب مکالماتی که با پوتین داشتم گم شده است

اظهارات رئیس جمهور فرانسه در روز جمعه سوم ژوئن در مصاحبه ای مفصل با روزنامه های منطقه ای این کشور بیان شد و عمدتاً بر مسائل داخلی در آستانه انتخابات آتی قانون گذاری متمرکز بود.

آقای مکرون در پاسخ به این سوال که آیا قصد دارد به زودی به کیف برود؟ او گفت که “در ماه فوریه برای جلوگیری از جنگ” از پایتخت اوکراین بازدید کرده است و احتمال انجام این کار را رد نمی کند. از زمان شروع جنگ، بسیاری از رهبران و مقامات کشورهای غربی به عنوان حمایت از کیف به اوکراین سفر کرده اند.

رئیس جمهور فرانسه در این مصاحبه همچنین بر حمایت گسترده غرب از اوکراین تاکید کرد و در این زمینه بر توافق هفته گذشته سران اتحادیه اروپا برای محدود کردن واردات نفت روسیه تاکید کرد.

وی در این خصوص گفت: اخیراً با بسته ششم تحریم که شامل کاهش 90 درصدی واردات نفت از روسیه است، تصمیمی تاریخی گرفتیم. ما می خواهیم حمایت مالی و نظامی از اوکراین را افزایش دهیم. مردم اوکراین با شجاعت می جنگند، آنها سزاوار حمایت و احترام ما هستند. تحویل سلاح به اوکراین ادامه دارد.

امانوئل ماکرون سپس به این سوال پاسخ داد که آیا خطر تشدید تنش به دلیل تحویل تسلیحات و تمایل برخی از همسایگان روسیه برای پیوستن به ناتو وجود دارد؟ وی گفت: بله، وضعیت نگران کننده است. به همین دلیل زمان و انرژی زیادی برای این کار صرف کردم. سوابق مکالماتی که از ماه دسامبر با ولادیمیر پوتین داشته ام گم شده است. در مجموع، من این مکالمات را به مدت صد ساعت با صراحت و شفافیت کامل و به درخواست ولودیمیر زلنسکی انجام دادم. ما نباید روسیه را تحقیر کنیم، تا زمانی که درگیری ها متوقف شود، بتوانیم از طریق ابزارهای دیپلماتیک راهی برای خروج از بحران ایجاد کنیم. من معتقدم که فرانسه به عنوان یک قدرت میانجی می تواند در این زمینه نقش آفرینی کند.

سپس در پاسخ به این سوال که نظرش درباره پوتین چیست؟ او گفت که به همتای روس خود گفته است که “او یک اشتباه اساسی و تاریخی علیه خود، مردم کشورش و علیه تاریخ مرتکب شده است”.

آقای مکرون بار دیگر به ما یادآوری می کند: «روسیه هنوز کشوری مهم با ملتی بزرگ است. فکر می کنم این کشور خودش را منزوی کرده است. منزوی شدن یک چیز است، اما بیرون آمدن از آن چیز دیگری است که بسیار دشوار است.»

ماکرون قبلا چه گفته بود؟

در 9 می، امانوئل مکرون در جریان سخنرانی در کنفرانس آتی اروپا در استراسبورگ نسبت به تشدید تنش ها هشدار داد و گفت که پس از پایان جنگ، مسکو و کیف باید در نهایت بنشینند و بین خود مذاکره کنند.

آقای مکرون گفت: “هرگز فراموش نکنیم که فردا باید پایه های صلح را بنا کنیم و این کار باید با اوکراین و روسیه حول یک میز انجام شود. پایان بحث و مذاکره توسط اوکراین و روسیه تعیین خواهد شد.” اما این اثر با انکار و طرد خود و نیز با تحقیر شکل نمی گیرد.

رئیس جمهور فرانسه همچنین گفت: هرگز تسلیم وسوسه تحقیر یا روحیه انتقام نخواهیم شد. وی سپس در این زمینه به معاهده ورسای اشاره کرد که در سال 1919 بدون هیچ مذاکره ای از سوی فاتحان جنگ جهانی اول بر آلمان تحمیل شد و پایه های جنگ جدیدی را در سال های 1939 تا 1945 پی ریزی کرد.

واکنش مخالفان امانوئل ماکرون چگونه بود؟

مارکو میکلسون، نماینده استونی و رئیس کمیته روابط خارجی پارلمان اروپا در واکنش به اظهارات رئیس جمهور فرانسه با انتشار عکسی از یک زن جوان اوکراینی با قطع عضو در بیمارستان در صفحه فیس بوک خود نوشت: مکرون به این دختر و هزاران نفر. قربانیان یک امپراتوری شیطانی که زندگی آنها برای همیشه نابود شده است، چه خواهند گفت؟

این سیاستمدار اروپایی طی دهه گذشته همچنان فرانسه و آلمان را به شکست های سیاسی در روابط خود با روسیه متهم می کند.

وی افزود: با این حال، فرانسه و آلمان باید عمیقاً در اشتباهات گذشته خود تأمل کنند، مذاکرات فرمت نرماندی راه را برای جنگ جدیدی که روسیه برنده خواهد شد، هموار کرده است. شاید زمان آن رسیده باشد که ورشکستگی رویکرد سیاسی به شرق را بپذیریم و از نو شروع کنیم. استونی می تواند متحد خوبی در این زمینه باشد».

دیمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین روز شنبه در توییتر ضمن انتقاد از مواضع مکرون، گفت: “فرار برای خودداری از تحقیر روسیه تنها می تواند فرانسه و هر کشور دیگری را که چنین فکر می کند تحقیر کند.” زیرا این روسیه است که خود را فروتن می کند.»

مرتبط:  سهمم از عشقت چرا چیزی به جز باران نبود

یکی از تندترین انتقادها از سخنان مکرون از سوی مایکل مک فول، سفیر سابق آمریکا در روسیه در دوران ریاست جمهوری وی صورت گرفت.

او که اکنون استاد دانشگاه استنفورد است، روز دوشنبه در توییتی نوشت: “پوتین در حال بررسی الحاق مناطق تازه فتح شده به کشورش است. امیدوارم ماکرون دست به اقدامات غیرقانونی آشکار نزند تا پوتین را تحقیر نکند.” قرن بیست و یکم را نه تنها باید تحقیر کرد، بلکه باید دستگیر کرد.”

این انتقادها تا آنجا پیش رفت که حتی برخی از حامیان امانوئل ماکرون ضمن اعلام حمایت مجدد از اوکراین، با اظهارات رئیس جمهور فرانسه مبنی بر لزوم تحقیر نکردن روسیه مخالفت کردند.

هلن ون بیسمارک، مورخ و نویسنده اروپایی در توییتی نوشت: «آنچه مرا در مورد هشدار امانوئل ماکرون مبنی بر عدم تحقیر روسیه آزار می دهد این نیست که او پس از وقایع بوشا ظالم به نظر می رسد، بلکه این است که او نمونه دیگری از بحث به نظر می رسد. این در مورد طولانی مدت است. روابط با روسیه، گویی تحت تأثیر تأثیرات کوتاه مدت جنگ قرار نگرفته است.

مجتبی رحمان از گروه اوراسیا استدلال کرد که اظهارات مکرون به درک نادرست پیام رئیس جمهور فرانسه کمک کرد.

وی در توییتی نوشت: استفاده مکرر ماکرون از عبارت – روسیه نباید تحقیر شود – یک مشکل واقعی ایجاد می کند. او باید دقیقاً منظورش را توضیح دهد. منتقدان این عبارت را این گونه تعبیر می کنند که پوتین برای رفتن به خانه نیاز به هدیه دارد، اما مکرون هرگز در سخنان خود چنین چیزی را منظور نکرده است.

وی افزود: صحبت در مورد روابط آینده با روسیه پس از پایان درگیری “یک سوال بسیار انتزاعی و دور از ذهن” است و در حالی که کشتار غیرنظامیان و تخریب شهرها در اوکراین ادامه دارد نمی توان در مورد آن صحبت کرد.

یورونیوز فارسی را در توییتر دنبال کنید

منبع تصویر: رویترز

تنها یک روز پس از اعلام تحریم‌های جدید آمریکا علیه روسیه، مسکو در واکنش به این اقدام اعلام کرد 10 دیپلمات آمریکایی باید روسیه را ترک کنند.

واکنش روسیه روز جمعه، 16 آوریل، اگرچه در روز پنجشنبه به تحریم های واشنگتن علیه مسکو پاسخ می دهد، اما جزئیات نشان می دهد که کرملین قصد ندارد سطح تنش را افزایش دهد زیرا تحریمی به سبک واشنگتن می داند.

همانطور که سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه کهنه کار روسیه روز جمعه اعلام کرد، کرملین تصمیم گرفته است تا 10 دیپلمات آمریکایی را در تلافی تحریم های اعمال شده علیه 32 شرکت و موسسه روسی و اخراج 10 دیپلمات روسی از این ایالت ها و همزمان اخراج کند. تهدید کرد که می تواند مانع از فعالیت سازمان ها و انجمن های غیردولتی فعال در روسیه که مورد حمایت آمریکا هستند نیز گرفته شود.

آقای لاوروف همچنین گفت که وزارت خارجه روسیه به سفیر آمریکا در مسکو پیشنهاد می کند که موقتاً به کشورش بازگردد.

کرملین همچنین 8 مقام فعلی و سابق آمریکا را از ورود به روسیه منع کرده است.

در حالی که مسکو تصمیم خود را واکنشی به اقدامات کاخ سفید می‌دانست، ایالات متحده دلیل تحریم‌های جدید و اخراج دیپلمات‌های روسی را به حملات سایبری گسترده اخیر موسوم به عملیات “باد خورشیدی” و همچنین مداخله مسکو در انتخابات ریاست جمهوری این کشور – که نهادهای اطلاعاتی آمریکا مانند سال 2016 نقش کرملین را در آن قطعی می دانند – مرتبط است.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا روز پنجشنبه گفت تحریم های جدید سیگنالی برای مسکو است و به کرملین هشدار داد که موضع واشنگتن در برابر اقداماتش سخت تر خواهد شد.

با این حال به نظر می رسد رئیس جمهور آمریکا پس از یک دهه سردی و تنش های جدی بین دو قدرت جهانی که حتی در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ نیز بهبود نیافته است، گفتگو را برای مسکو باز گذاشته است. جو بایدن و ولادیمیر پوتین روز سه شنبه 13 آوریل گفتگوی تلفنی داشتند.

اما از سوی دیگر، سرگئی لاوروف که اخیراً به تهران سفر کرده است، گفته است که تحریم‌های جدید آمریکا علیه مسکو “کاملاً خصمانه و دلگرم‌کننده نیست”.

این دومین دور تحریم‌های بزرگ علیه روسیه پس از تحریم‌های ماه گذشته در واکنش به مسمومیت الکسی ناوالنی، منتقد دولت روسیه است که شامل تحریم‌هایی علیه ۷ مقام متوسط ​​و بلندپایه روسیه و بیش از ده‌ها نهاد در روسیه می‌شود. این کشور. روسیه مدعی است که هیچ نقشی در مسمومیت الکسی ناوالنی که اکنون در این کشور زندانی است، نداشته است.

مرتبط:  چطوری تو لپ تاپ اینستا نصب کنیم

با این حال، هیچ کس در واشنگتن انتظار ندارد که چنین تحریم هایی به اقدامات ادعایی مسکو علیه منافع ایالات متحده پایان دهد و تحلیلگران می گویند که این بیشتر یک تمرین روابط عمومی برای جو بایدن است که می خواهد نشان دهد موضع او علیه ولادیمیر پوتین سخت تر از موضع دونالد ترامپ است.

بیشتر بدانید

حق چاپ تصویر EPA

سال گذشته، محققان امنیت سایبری در ایالات متحده یک هک نرم افزاری به نام SolarWinds را شناسایی کردند که به مجرمان سایبری اجازه نفوذ و دسترسی به 18000 شبکه کامپیوتری دولتی و خصوصی را می داد.

کارشناسان اطلاعاتی بر این باورند که روسیه مسئول این حمله بوده است. هکرها به فایل های دیجیتالی چندین سازمان دولتی آمریکا از جمله وزارت خزانه داری و دادگستری و چندین اداره دولتی دسترسی داشتند.

در ماه فوریه، برد اسمیت، مدیر عامل مایکروسافت، گفت که این بدافزار “بزرگترین و پیچیده ترین” برنامه در نوع خود است که تاکنون دیده شده است.

در دسامبر گذشته، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه وقت آمریکا گفت که معتقد است روسیه پشت این حمله بوده است، اما افزود که بازرسان آمریکایی “هنوز در حال بررسی جزئیات دقیق این حمله هستند.”

چند ماه بعد، ایالات متحده در حال بررسی است که به طور رسمی سازمان های اطلاعاتی روسیه را به انجام این هک متهم کند. روسیه هرگونه دخالت در این عملیات سایبری را رد کرده است.

تحلیل گوردون کوررا، روزنامه نگار امنیتی

سال گذشته، افشای اطلاعات مربوط به یک حمله سایبری بزرگ توسط نرم افزار SolarWind، نارضایتی دولت ایالات متحده را برانگیخت و سؤالاتی را در مورد نحوه واکنش ایجاد کرد.

برخی از اعضای کنگره آن را “اقدام جنگی” خواندند و خواستار مقابله به مثل شدند، اما برخی دیگر خاطرنشان کردند که روس‌ها دقیقاً درگیر همان جاسوسی هستند که آمریکا آنلاین انجام می‌دهد.

در نهایت، دولت بایدن به این نتیجه رسید که گستره نفوذ به سیستم های ایالات متحده به حدی است که نیاز به واکنش مناسب دارد. اما سوال این بود که این پاسخ چه باید باشد؟ برخی از پاسخ ها “مخفیانه” داده خواهند شد و احتمالاً از حملات سایبری برای آسیب رساندن به نویسندگان استفاده خواهند کرد.

اما همچنین در مورد چگونگی ترکیب واکنش به حوادث سایبری با سایر فعالیت های اطلاعاتی روسیه که ایالات متحده از آن راضی نبود، بحث شد. از جمله این فعالیت ها می توان به دخالت در انتخابات 2020، پاداش دادن به طالبان برای حمله به سربازان آمریکایی در افغانستان و فعالیت های روسیه علیه دولت اوکراین اشاره کرد. برخی از مقامات آمریکایی از جدا نگه داشتن این موضوعات حمایت کرده اند.

در نهایت، به نظر می‌رسد سیاست‌گذاران در دولت بایدن تصمیم گرفته‌اند به همه این مسائل یک‌باره با یک پاسخ پاسخ دهند که می‌تواند بیشترین تأثیر را داشته باشد.

اما آیا این تحریم ها واقعاً جلوی اقدامات روسیه را خواهد گرفت؟ تجربه گذشته نشان داده است که چنین انتظاری بعید است. مسکو سال‌ها معتقد بود که با غرب درگیر است، اما این درگیری از جنگ سنتی پایین‌تر است و واکنش آمریکا نیز موید این نظر است. ظاهراً آمریکا می‌خواهد به دنیا ثابت کند که در برابر حملات سایبری روسیه، موضع دولت بایدن از موضع دولت دونالد ترامپ سخت‌تر است.

چرا روابط روسیه و دولت آمریکا اینقدر بد است؟

آقای بایدن در اولین سخنرانی خود در زمینه سیاست خارجی در فوریه گفت که قصد دارد در برابر روسیه بایستد و متعهد شد که به اتهامات حملات سایبری و دخالت در انتخابات علیه روسیه پاسخ دهد.

منبع تصویر: رویترز

او گفت: «روزهای نرمش آمریکا در قبال روسیه… به پایان رسیده است.

جو بایدن در این راه به دنبال اثبات عزم خود بود زیرا دونالد ترامپ علیرغم تحریم های روسیه به ندرت از ولادیمیر پوتین انتقاد می کرد.

ماه گذشته، برخی از سازمان‌های اطلاعاتی گفتند که روسیه احتمالاً تلاش کرده است به کمپین آنلاین دونالد ترامپ کمک کند.

ایالات متحده همچنین علنا ​​به روسیه در مورد اقدامات تهاجمی در اوکراین هشدار داده است. روسیه در حال تقویت حضور نظامی خود در نزدیکی مرزهای شرقی اوکراین است.

جو بایدن ماه گذشته در یک مصاحبه تلویزیونی در پاسخ به این سوال که آیا فکر می‌کند آقای پوتین یک «قاتل» است، پاسخ مثبت داد.

بیشتر بدانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا